Tillykke med dit "JA" til Jesus

Inge og Hans Berntsen har udgivet et hæfte:

Tillykke med dit "JA" til Jesus.

Kære læser

Hjertelig tillykke med dit "JA TIL JESUS", den vigtigste beslutning i dit
liv. Vi ønsker dig Guds rige velsignelse.

Min Gud vil fuldt ud give dig alt, hvad du har brug for, af sin rigdom på
herlighed i Kristus Jesus. Filipperbrevet 4.19.

Er det ikke et vidundeligt løfte? Nu gælder det også for dig, åben dig og
tag imod alt det, Gud ønsker at give dig.

Med kærlig hilsen
Hans Berntsen
Mission Danmark

Hæftets indhold:

I .Bibelen er grundlaget for vort liv og vor tro.
2. Synd - hvad er det?
3 .Du er født på ny - til et helt nyt liv.
4. Jeg har syndet igen.
5 .Begynd at læse i bibelen.
6. Begynd at tale med Gud.
7. Kristent fællesskab er vigtigt.
8. Lad dig døbe.
9. Lad dig fylde af Helligånden.
10. Vær et vidne.
11. Opstandelsen og det evige liv.

Bibelen er grundlaget for vort liv og vor tro.

Bibelen, Guds ord, er grundlaget for vort liv og vor tro. Dens vejledning
og løfter er fundamentet for vort liv som kristne. Derfor vil jeg her
trække nogle grundlæggende sandheder og principper frem, som jeg
håber kan være til opmuntring og hjælp for dig som ny kristen.

Enhver, som hører de ord, jeg siger og handler efter dem, han ligner
derfor en mand, som bygger sit hus på klippegrund. Selv om regnen
strømmer ned, og stormfloden rejser sig, og selv om stormvindene slår
mod det hus, vil det ikke styrte sammen. Det er bygget på klippe .

Men enhver, der hører mine ord og ikke handler efter dem, er som en
mand, der bygger sit hus på sandgrund. Når regnen så kommer, og
floden går over sine bredder, og stormvindene kastes mod huset, falder
det samme med et brag. Mattæus 7.24-27.

Med dit "JA TIL JESUS" har du valgt at bygge dit hus på klippen
Kristus - d.v. s. leve dit liv i tro på ham. Bibelen lover, at når vi gør
det,
så vil vort hus ikke styrte sammen, selv om floden går over sine bredder,
og stormvindene kastes mod huset - d.v.s. vor tilværelse vil ikke falde
sammen, selv om der kommer prøvelser og vanskeligheder.

Gud har skabt himmel og jord, han har skabt dig og mig, han er vor
skaber, og han ønsker os kun godt. Han har en vidunderlig plan for vore
liv, han ønsker at lede os gennem livet, at være vor hyrde.

Herren er min hyrde, derfor mangler jeg intet. Han lader mig hvile på
græsfyldte enge, han leder mig til stille og.friske kilder, han giver mig
styrke på ny. Han har lovet at lede mig ad rette vej, og når vejen går
gennem dødsangstens dal, fortvivler jeg ikke. For du er ved min side,
din kæp beskytter mig, din stav skal lede mig.

For øjnene af mine fjender anretter du festmåltid for mig. Du byder mig
velkommen som din æresgæst, mit bæger flyder over med velsignelse.
Din godhed og kærlighed skal følge mig livet igennem, og siden skal jeg
for evigt bo hos dig i dit hus. Salme 23.1-6.

Kære ven, jeg beder om, at alt må stå vel til hos dig, at du både fysisk,
psykisk og åndeligt må have det godt. 3. Johannes Brev 2.

Gud er en god Gud. Gud er kærlighed. Han ønsker, at alt må stå vel til
hos dig, at du både fysisk, psykisk og åndeligt må have det godt. Men det
er jo ikke altid sådan. Der er noget, der er gået galt. Der er noget, der
har fået os ud af Guds plan og velsignelse.

Synd - hvad er det ?

Der er to former for synd. Den ene, som nok er den letteste at forstå, er
overtrædelse af de bud og bestemmelser, Gud har givet os - De Ti Bud -
som Gud gav Moses på Sinaj-bjerget for at beskytte os selv og vore
medmennesker. 2. Mosebog 20.

1. Du må ikke have andre Guder end mig.
2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Ær din far og mor.
5. Du må ikke slå ihjel
6. Du må ikke begå ægteskabsbrud
7. Du må ikke stjæle.
8. Du må ikke anklage nogen på falsk grundlag.
9. Du må ikke begære andres hus.
10. Du må ikke begære andres hustru, folk eller fæ eller noget andet,
der tilhører andre.

Den anden form for synd, som er den alvorligste, er vor manglende tro.
Når Jesus forkyndte omvendelse lød det ofte således:

Vend om fra jeres synder og tro på de gode nyheder, som jeg bringer
jer. Markus I. I 5.

Omvend dig og tro, vær ikke vantro, men troende. Adam og Evas tvivl
på Guds ord, - "mon Gud har sagt" - og deraf følgende ulydighed mod
Gud, kalder bibelen syndefaldet. Deres tvivl og ulydighed havde
forfærdelige konsekvenser. De kom ud af Guds plan og velsignelse, de
blev vist ud af paradiset, sat på porten. Og alle følgerne af ikke at være
i Guds plan,

sygdom, smerte, sorg, had, mindreværd, frygt, angst, død o.s.v. blev en
uhyggelig realitet.

Gud havde advaret Adam og Eva. Vi læser det i 1. Mosebog 2.16-17:

Gud Herren gav mennesket denne advarsel: "Du må spise enhver frugt i
haven undtagen frugten af kundskabens træ. Hvis du spiser af det, skal
du dø.

Ulydighed mod Gud blev menneskets fald. Adam og Eva kom ud af Guds
plan og velsignelse. Ja, men hør hvad der står i Romerbrevet 3.23:

Det spiller ingen rolle, hvem vi er, for alle har vi jo syndet og mistet den
menneskelige skønhed og værdighed, som Gud engang gav os.

Alle har syndet, også du og jeg. Der er ingen undtagelse, vi er alle i
samme båd. Vi er ligesom Adam og Eva kommet ud af Guds plan og
velsignelse og har mistet den skønhed og værdighed, som Gud engang
gav os. Vi har gjort os fortjent til syndens løn.

Syndens fortjente løn er døden. Romerbrevet 6.23.

Gud er retfærdig. Gud gør, som han siger. Synd medfører døden. Der var
og er kun én måde, synd kan blive sonet / godtgjort på. Prisen skal
betales, nogen må dø. Jesus, der var uden synd, kom til jord og gik ind i
dit og mit sted. Straffen blev lagt på ham, for at vi skal gå fri.

Vi troede, at han led under Guds straf for sine egne synder. Men det var
vore sygdomme, han tog på sig - vore sorger og lidelser, han bar. Han
blev gennemboret for vore synder og lemlæstet for vore overtrædelser.
Straffen ramte ham, for at vi kunne få fred. Han blev såret, for at vi
kunne blive helbredt. Esajas Bog 53.4-5.

I Lukas 2.10-11 læser vi det fantastiske budskab om Jesu komme, som
englen bragte hyrderne, som holdt nattevagt på Betlehems mark:

Vær ikke bange! Jeg er kommet for at fortælle jer den glædeligste
nyhed, I nogen sinde har hørt, og det angår både jer og hele folket. I nat
er jeres Frelser, Kristus, der er Herren, blevet født i Betlehem.

Jesus kom ikke til jord for at frelse nogle få udvalgte. Nej, bibelen siger
at den glædeligste nyhed, der nogen sinde er hørt, angår hele folket; altså
også dig og mig.

Priset være Gud i Himlen, og fred på jorden hos dem, der har hans
velbehag. Lukas 2.14.

Englen sagde også, at Jesu komme betød fred hos de mennesker, der har
hans velbehag. Det vil sige hos de mennesker, der tror. Mange tror, at
englens budskab var fred på jord, men det var ikke det, der blev lovet.
Englen lovede noget meget vigtigere, fred hos og i mennesker, fred hos
og i dig og mig, som tror.

Vær ikke bekymrede for noget som helst. I skal i stedet bede til Gud om
alle ting. Tal med ham om alt, hvad I har brug for, og glem ikke at takke
ham. Da vil I erfare, at Guds fred, som overgår al menneskelig forstand,
vil bevare jeres tanker og hjerter i tro på og tillid til Kristus Jesus.
Filipperbrevet 4.6-7.

Tænk dig, at være fyldt med en fred, der overgår al menneskelig
forstand. En fred der ikke er afhængig af omstændighederne. En fred, der
vil bevare vore tanker og hjerter i tro og tillid til Kristus Jesus.

Du er født på ny - til et helt nyt liv.

Med dit "JA TIL JESUS" gælder Guds ord og løfter nu for dig. Du er nu
født på ny og et Guds barn.

Alle dem, som tog imod Jesus, gav han ret til at blive Guds børn - så de,
der tror på ham, kommer ind i Guds familie, ikke ved nogen naturlig
fødsel eller ved noget menneskeligt påfund, men fordi de bliver født på
ny af Gud. Johannes 1.12-13.

For så højt elskede Gud verden, at han sendte sin eneste Søn, for at den,
der tror på ham, ikke skal gå fortabt, men have evigt liv. Gud sendte
nemlig ikke sin Søn til verden for at dømme verden, men for at frelse
den. Johannes 3.16-17.

Se, hvor højt vor Himmelske Far elsker os! Han har tilladt, at vi kalder
os hans børn; og vi er det virkelig! 1, Johannes Brev 3.1.

Er det ikke herlige løfter; der er ikke plads til tvivl. Gud er kærlighed.
Hans løfte om frelse og evigt liv gælder alle; også dig og mig, når vi i tro
har sagt "JA TIL JESUS".

Det største mirakel, et menneske kan opleve, er den forvandling, der
sker, når vi ved tro får Jesus Kristus ind i vore hjerter.

Når man bliver kristen, bliver man et nyt menneske. Man er ikke
længere den samme, for man har begyndt et nyt liv. Alt dette nye
kommer fra Gud, der har forsonet os med sig selv gennem det, som
Kristus gjorde. 2. Korinterbrev 5.17.

Med dit "JA TIL JESUS" er miraklet sket for dig. Du er ikke længere
den samme. Du er et nyt menneske.

Dit gamle liv er forbi - hvad så med alle de fejl og dumheder jeg har
begået? Hør, hvad der står i I. Johannes' Brev 1.9:

Hvis vi bekender vore synder, kan vi være sikre på, at han er trofast og
retfærdig: Han vil tilgive os og rense os fra al urenhed.

Når vi har sagt "JA TIL JESUS" og bedt Gud om tilgivelse for vore
synder, så er det sket. Vor synd er borte og glemt af Gud. Den onde vil
blive ved med at minde os om vore fejl og dumheder, vor synd, men vi
skal ikke høre på, hvad han siger, for han er en løgner. Vil han minde dig
om dit gamle liv, så mind ham om følgende løfte fra Gud:

Engang var I døde, fordi I havde syndet og endnu ikke oplevet Kristi
indgreb i jeres gamle, onde natur. Men nu har Gud gjort jer levende
sammen med Kristus, og al jeres synd er blevet tilgivet. Gældsbrevet
med alle lovens krav og.fordringer er nu for altid bragt ud af verden.
Alt det, loven krævede af os, er blevet strøget og erklæret ugyldigt. Gud
tog hele vort synderegister og annullerede det ved at nagle det fast til
Kristi kors. Dermed fratog han Satan muligheden.for at anklage os for
synd, Kolossenserbrevet 2.13-15.

Så langt som østen erfra vesten, har han fjernet vore synder fra os.
Salme 103.12.

Ingen tvivl. Jesus betalte prisen for vore fejl og dumheder, vor synd, da
han på korset gav sit liv for os. Gældsbrevet er for altid bragt ud af
verden. Hele vort synderegister er annulleret, Satan har ingen mulighed
for at anklage os for synd. Vor synd er kastet i glemselens hav, og husk
hele vejen rundt om glemselens hav står der store skilte med indskriften -
FISKERI ER FORBUDT. Vi må ikke gå og hive de gamle synder frem,
som er tilgivet og kastet i glemselens hav. Mikas Bog 7.18-19.

Jeg har syndet igen.

Selvom vi har sagt et ærligt "JA TIL JESUS" og ønsker at leve det nye
liv sammen med ham, så er vi ikke blevet fejlfrie. Selv Paulus måtte
erkende dette.

Jeg forstår slet ikke mig selv; for jeg ønsker virkelig at gøre det, som er
rigtigt, men jeg kan ikke! Jeg gør nemlig ikke det, som jeg ønsker at
gøre, men det, som jeg hader. Men jeg ved godt, at det, jeg gør, er galt,
og at de love, som jeg bryder, er gode. Romerbrevet 7.15-16.

Paulus bekendte sine fejl og dumheder, sin synd, ikke bare én gang, men
mange gange, Vi skal gøre som Paulus, bekende vor synd.

Hvis vi bekender vore synder, kan vi være sikre på, at han er trofast og
retfærdig: Han vil tilgive os og rense os fra al urenhed
1. Johannes' Brev 1.9.

Begynd at læse i bibelen.

Få fat i en bibel, den nye oversættelse fra 1992 eller "BOGEN" bibelen
på hverdagsdansk. Alle bibelcitaterne i dette hæfte er fra "BOGEN".

Hele skriften er inspireret af Gud og gør os i stand til at undervise,
afsløre vildfarelse, irettesætte, hjælpe mennesker på ret vej og opdrage
dem til at leve et helligt liv. 2. Timoteus Brev 3.16.

Min søn, lyt omhyggeligt til, hvadjeg siger; overvej hvert eneste ord!
Lad intet smutte fra dig, men lad ordene gennemsyre dit inderste væsen!
For de er liv og helse for den, der forstår dem.
Ordsprogenes Bog 4.20-22.

Skriften siger, at mennesket ikke lever af brød alene, men af hvert ord,
som Gud taler. Mattæus 4.4.

Ligesom du fysisk lever af, hvad du spiser og drikker, sådan lever du
åndeligt af, hvad du "spiser" af Guds ord. Tag dig tid til regelmæssigt at
læse i bibelen. Begynd med det nye testamente, evangelierne og
Apostlenes Gerninger.

Det vidunderlige ved Guds ord er, at du aldrig bliver færdig med det. Du
kan læse bibelen igennem mange gange, og alligevel vil du hele tiden
finde nye facetter, som Helligånden åbner dine øjne for.

Begynd at tale med Gud.

Bøn er samtale med Gud. Du kan tale med Gud om alting. Gud ønsker,
at du dagligt skal komme til ham med alt, hvad der ligger dig på sinde.
Tak ham for alt det, der glæder dig; fortæl ham om alt det, der bekymrer
dig og bed ham vejlede og hjælpe dig.

Der er knyttet fantastiske løfter til det at bede i tro. Derfor er det
vigtigt,
at vi lærer at bede. Vi må sige ligesom disciplene:

Herre, lær os at bede. Lukas 11.1.

Jesus siger: "Bed, og I skal få. Søg, og I skal finde. Bank på, og døren
vil blive lukket op for jer. For den, som beder, vil få. Den, der søger,
skal.finde; og døren lukkes op for den, som banker på".
Mattæus 7.7-8.

Jesus siger: "Hvad som helst to af jer her på jorden i indbyrdes
harmoni vil bede om, det vil min Far i Himlen gøre for jer
Mattæus 18.19.

Jesus siger: "I skal gå direkte til Faderen; og jeg lover jer, at han vil
give jer, hvad I beder om i mit navn. Endnu har I ikke prøvet at bede om
noget i mit navn. Bed i mit navn, og I skal få, så jeres glæde kan blive
fuldkommen". Johannes 16.23-24.

Kristent fællesskab er vigtigt.

Det var vigtigt for de første kristne at mødes for at høre Guds ord,
tilbede Jesus og have fællesskab med hinanden.

Hver dag gik de enigt op i templet, og man mødtes i hjemmene for at
bryde brødet og spise sammen. Alt skete i stor glæde og oprigtig
ydmyghed De lovpriste Gud og blev beundret af alle mennesker. Og
Herren lagde hver dag nogle nye til, som lod sig frelse.
Apostlenes Gerninger 2.46-47.

Også i dag er det vigtigt at mødes med andre kristne for at høre Guds
ord, tilbede Jesus og tale om det, man oplever sammen med Jesus. Og
gennem fællesskabet styrke, opmuntre og hjælpe hinanden. Så kom og
vær med, når vi samles.

Lad dig døbe.

Jesus sagde til disciplene: "Gå ud i hele verden og forkynd det gode
budskab for alle mennesker. Den, der tror og bliver døbt, skal blive
frelst". Markus 16.15-16.

I Ny Testamente følger dåben altid efter troen. For at blive døbt må man
først være kommet til personlig tro på Jesus Kristus. I beretningen om
Filip og den etiopiske hofembedsmand ser vi tydeligt, hvad der er
grundlag for at blive døbt.

Filip blev af Helligånden ført hen til hofembedsmanden, som var i færd
med at læse i Esajas' Bog kap. 53, som er en profeti om Jesus.

Så begyndte Filip at fortælle om Jesus, idet han gik udfra netop det
skriftsted. Da de havde kørt en tid, kom de til noget vand, og
hofembedsmanden udbrød.- "Se, der er jo vand! Er der noget i vejen for,
at jeg kan blive døbt? "

"Hvis du tror af hele dit hjerte, kan du blive døbt, " sagde Filip.

Han svarede: "Jeg tror, at Jesus Kristus er Guds Søn. " Så standsede
han vognen, og både Filip og hofembedsmanden gik ud i vandet, hvor
Filip døbte ham. Apostlenes Gerninger 8.35-38.

I dåben bekender vi vor tro på Jesus Kristus, vi begraver det gamle liv
sammen med Kristus, og vi oprejses sammen med ham til det nye liv.

Vi blev således ved dåben begravet sammen med ham til hans død, for
at vi - ligesom Kristus ved Faderens herlige kraft blev oprejst fra de
døde - også skal leve et helt nyt liv.

For er vi blevet ét med ham i en død, der ligner hans, så skal vi også
være ét med ham i en opstandelse, der ligner hans.

Vort gamle, onde jeg blev naglet til korset sammen med ham, for at vor
syndige natur skal miste sin magt, så vi ikke længere behøver at være
slaver under synden. Romerbrevet 6.4-6.

Lad dig fylde af Helligånden.

Vi tror på en treenig Gud: Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd.

Helligånden, formidleren af Guds kraft, har altid været med. Helligånden
var med ved skabelsen. Vi læser de tre første vers i bibelen:

I begyndelsen, da Gud skabte himmelen og jorden, var jorden først en
formløs, kaotisk masse; men Guds Ånd rugede over de mørke vande. Og
Gud sagde: "Lad der blive lys!", og lyset blev til 1. Mosebog 1.1-3.

Helligånden var med og gjorde det muligt for en jomfru at føde Guds
Søn:

"Men hvordan skulle jeg kunne føde et barn? " spurgte Maria. "Jeg er
jo jomfru."

Englen svarede: "Helligånden skal komme over dig, og Guds kraft skal
overskygge dig, så det hellige, du føder, er Guds Søn." Lukas 1.34-3 5.

Efter at Jesus var blevet døbt i Jordan og fristet af Djævelen i ørkenen,
skulle han begynde sin tjeneste.

Jesus vendte nu tilbage til Galilæa, fyldt af Helligåndens kraft.
Lukas 4.14.

Jesus var fyldt af Helligåndens kraft og vidste, at han i sin tjeneste var
afhængig af Helligånden. I Lukas 4.18 siger Jesus:

"Herrens Ånd er over mig. Han har salvet mig til at prædike gode
nyheder for fattige."

Disciplene havde vandret sammen med Jesus i tre år. Det var ikke
udrustning nok til at være vidner, der skulle noget mere til. I Apostlenes
Gerninger 1.8 siger Jesus, hvad det var:

Når Helligånden kommer over jer, skal If å kraft til at være mine vidner.

Det var nødvendigt for Jesus og disciplene at være fyldt med
Helligånden. Hvor meget mere er det så ikke også nødvendigt for dig og
mig.

I skal alle sammen omvende jer fra synd og vende jer til Gud og blive
døbt i Jesu Kristi navn, for atj eres synder kan blive tilgivet. Så vil I
få Helligånden som gave. Apostlenes Gerninger 2.38.

Helligånden er en gave, som Gud ønsker at give til alle, der tror på Jesus.
Bed Gud om at give dig Helligånden.

I, som er fædre, kunne I tænke jer at give jeres søn en sten, når han
beder om et stykke brød? Eller en slange, når han beder om en fisk?
Ville I række ham en skorpion, når han beder om et æg?

Når altså selv I, som er onde, ønsker at give det, som er godt, til.jeres
børn, hvor meget mere skulle så ikke jeres himmelske Far give
Helligånden til dem, der beder ham derom? Lukas 11.11-13.

Vær et vidne.

Fortæl andre om dit "JA TIL JESUS".

Hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror,
at Gud oprejste ham fra de døde, så skal du blive frelst. For hjertets tro
åbner den rette vej til Gud Og med mundens bekendelse får man del i
frelsen. Romerbrevet 10.9-10.

Fortæl din familie, venner og arbejdskammerater, hvad det betyder for
dig at tro på Jesus. Helligånden vil give dig visdom og kraft til at vidne
på den rette måde. Gennem dit liv og vidnesbyrd kan du formidle tro til
andre.

Jesus siger: "Jeg er Vejen og Sandheden og Livet. Ingen kan komme til
Faderen uden ved mig. " Johannes 14.6.

Lad det nye liv ved troen på Jesus Kristus blive mangfoldiggjort gennem
dig ved dit vidnesbyrd. Husk, der er kun én ting, vi kan få med os til
Himmelen: - de mennesker, der gennem vort vidnesbyrd kommer til tro
på Jesus Kristus.

Opstandelsen og det evige liv.

Jeg takker Gud af hele mit hjerte for, at jeg med fuld overbevisning kan
tro på opstandelsen, det evige liv og på ham, der er grundlag for begge
dele: JESUS KRISTUS. Jesus giver i Johannes 11.25 dette fantastiske
løfte:

"Jeg er opstandelsen og livet. Den, der tror på mig, skal leve, selv om
han dør."

Beviset for opstandelsen er at Jesus lever i dag. Det kan du og jeg
bevidne, at han gør. Vi har mødt ham, vi har taget imod ham, han bor ved
troen i vore hjerter, og han har givet os et helt nyt liv.

Din tro på Jesus Kristus kan befri dig for frygt for døden.

Kun ved at blive et menneske som vi kunne Jesus ved sin død afvæbne
Djævelen, som var herre over døden. Og kun derved kunne han befri de
mennesker, som af frygt for døden har levet hele deres liv i trældom.
Hebræerbrevet 2.14-15.

Læs disse vidunderlige løfter, som Gud giver om døden, opstandelsen og
det evige liv.

Vi ved nemlig, at når dette telt, som vi bor i her på jorden, en dag skal
tages ned - når vi dør og forlader vort jordiske legeme - så får vi et nyt,
vidunderligt legeme i Himlen. Denne bolig, som er skabt af Gud og ikke
af menneskehænder, skal tilhøre os i al evighed

Vi kan blive så mismodige over vore jordiske legemer; derfor ser vi med
længsel frem til den dag, da vi skal have himmelske legemer, som vi skal
iføre os, ligesom man tager nyt tøj på. Vi skal jo ikke være som ånder,
der ikke har noget legeme.

Vort jordiske legeme kan få os til at stønne og sukke. Men vi kan
alligevel ikke udholde tanken om at skulle dø og bare forsvinde; nej, vi
længes efter det nye legeme, så vort dødelige legeme kan blive opslugt
af det evige liv. Det er hvad Gud har beredt for os, og som garanti
derfor har han givet os Helligånden.

Derfor er vi altid ved godt mod. Vi ved, at vi ikke er hjemme hos Herren,
så længe vi er i vort jordiske legeme. Det er ved tro og ikke ved at se
bevis, at vi fatter tingene. 2. Korinterbrev 5.1-7.

Hverdagslivet i troen på Jesus Kristus, løfterne om opstandelse og evigt
liv er så stærkt et fundament, at det kan jeg leve hele mit liv på. Ja,
mere
end det, jeg kan også uden frygt dø på det.

-

Samtale og forbøn:
Du er altid velkommen på telefonen, når du har brug for det. Ønsker du
oplysninger, samtale eller personlig forbøn, så ring til os:

Jylland / Fyn 98 34 35 14
Sjælland 45 76 16 11

www.missiondanmark.dk

(citat slut)

The servant of Michael.

Earthquake-Alarm:
1396 news:Y%qTb.83160$jf4.5...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1487 news:WR1Wb.87321$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0843=1509

jørgen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Inge og Hans Berntsen har udgivet et hæfte:
>
> Kære ven, jeg beder om, at alt må stå vel til hos dig, at du både fysisk,
> psykisk og åndeligt må have det godt. 3. Johannes Brev 2.

Det er altså et lidt misbrugt vers.
Det fremlægges som om det er Gud der taler til os.
Men det er det jo ikke, hvilket fremgår af konteksten :

"Fra den ældste.
Til den kære Gajus, som jeg i sandhed elsker.

v2 Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være rask,
ligesom din sjæl har det godt."

Det er Johannes der taler til Gajus og udtrykker sit ønske om at han må have
det godt. På samme måde når vi skriver brev til nogen og slutter med at
ønske dem alt godt.

mvh jørgen.

"jørgen" skrev
(news:402e3a4a$0$232$edfa...@dread12.news.tele.dk):

> [...]
> have
> det godt. På samme måde når vi skriver brev til nogen og slutter med at

Hej Jørgen,

Jo, det er da korrekt, at Bibelcitatet er Johannes ord til Gajus.

At Hans Berntsen så vælger at citere disse ord og fortsætte med ...

"Gud er en god Gud. Gud er kærlighed. Han ønsker, at alt må stå vel til

hos dig, at du både fysisk, psykisk og åndeligt må have det godt."

... finder jeg intet forkert ved.

Hvis vi mennesker kan ønske hinanden det godt, kan vel Gud også; idet vi jo
netop heri ligner Ham lidt (1.Mos.1,26).

Jesus siger:

Når da I, som er onde, forstår at
give jeres børn gode gaver, hvor
meget snarrere vil så ikke jeres Fader,
som er i Himlene, give gode gaver
til dem, som beder ham!
(Matt.7,11)

Apostlen Jakob skriver:

Lutter gode og fuldkomne gaver
kommer ned ovenfra, fra himmel-
lysenes Fader ...
(Jak.1,17)

Faktisk vil jeg våge at postå, at Guds kærlighed til os mennesker
konkretiseres i ønsket om at frelse os fra fortabelsen; miraklet over alle
mirakler, et helt nyt evigt liv med Gud.

Når jeg læser NT, konstaterer jeg, at Jesus ofte tog sig af folks behov,
både fysisk, psykisk og åndeligt.

Tak for det, Jesus; Du, den *gode* hyrde.

Med kærlig broder-hilsen

Mogens Kall
[...]

0666+0848=1514

jørgen

> [...]
jo
> netop heri ligner Ham lidt (1.Mos.1,26).

Jo det er muligt, men burde man så ikke være så ærlig at tage første vers
med også, hvor man både får afsender og modtager klarlagt? Det er lidt
underligt at man tager verset sådan ud af sin sammenhæng således at de som
ikke kender bibelen så godt kan blive vildledt.

De steder hvor jeg har set verset brugt som et argument for guds godhed har
det altid været vers 2 alene, selvom verset lige før har vigtig information
nemlig om afsender og modtager.

mvh jørgen.

Harald Mossige

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> wrote in message
Nå har du lært deg ein viktig ting, Jørgen. Du har lært deg til å vera
kritisk til predikanters sitering av bibelen. Det er ein uhyre viktig
egenskap når du studerer teks. religionshistorie.

HM

"jørgen" skrev
(news:402e9ea1$0$1584$edfa...@dread14.news.tele.dk):

[ ... ]

> [...]
> har
> det altid været vers 2 alene, selvom verset lige før har vigtig

Hvis argumentet blot skal være vedr. *Guds godhed*, så kunne man jo citere

Jesus siger:

"... Kun én er den gode ..."
(Matt.19,17)

Dét, jeg tror Berntsen primært vil opnå, er, at læseren får *tillid* til
Gud. Hæftet er jo skrevet til mennesker, som ved hans møder har taget imod
Jesus som deres Frelser.

At han citerer vers 2 alene (udfra Bibelen på hverdagsdansk), afslører jo i
sig selv, at der er tale om, at et menneske skriver til et andet menneske i
kraft af ordvalget *jeg beder om*. Hvem afsenderen er og ligeledes hvem
modtageren er - for mig at se - af sekundær karakter (dermed ikke sagt, at
det er uden betydning). Det vil muligvis blot skabe forvirring hos en
ny-frelst. Berntsens primære mål er jo IKKE (apropos Harald Mossige's
indlæg) at skrive religionshistorie.

Hav' en god søndag, Jørgen.

0666+0854=1520