Theodice-problemet

Steen Hjortsoe

The theodicy problem has tormented humanity since the beginning of
monotheism. How can God allow a small innocent child to become seriously ill
or maimed? How is it possible that the meanest war crimes and the most
outrageous natural disasters can occur if there is a God in heaven? Can the
presence of evil in the world be reconciled with the existence of a God who
according to an orthodox Christian belief is unlimited both in goodness and
in power?

The key to the answer - and the solution to the paradox - lies in Christian
inquirers' erroneous inference about the nature of God caused by their
rudimentary knowledge of the existing physical world. To all appearances,
God or at least the God we know from the Bible basically has the same point
of departure from an ordinary global civilization as ourselves and will
never be able to transcend his humble origin totally, although his powers,
like our own, have undeniably increased stupendously during global
civilization's ascent and full development.

The theodicy problem could be boiled down to, why doesn't God interfere? And
at Doomsday's occurrence we can conclude, he does, finally!

But everything seems to indicate that his interference, from the guidance of
Abraham to showing our entire civilization the way to the day after
Doomsday, is restricted to developmental aid with a view to the
self-realisation of a whole global civilization, which by the way is the
entity that gives galactic meaning.

Steen Hjortsø

Anders Peter Johnsen

Jeg læser i øjeblikket K.E. Løgstrup i Idehistorie.

Han har en ret skæg pointe ved at bruge begrebet "nihilodice" som er en
teodice vendt på hovedet: Hvordan bortforklarer en ateist det godes
eksistens? ;-D

Dèn er virkelig værd at tænke nærmere over!

Anders Peter Johnsen

Steen Hjortsoe

"Anders Peter Johnsen" <ande...@mail.dk> skrev i en meddelelse
Jeg kan evt. hjælpe dig med at bortforklare ateisten.

Med udgangspunkt i vores galakses faktiske opbygning af tidsmæssigt
forskudte generationer af solsystemer, der med stor sandsynlighed i en del
af tilfældene er beboede af intelligensvæsener som os selv, kan vi som en
grov approximation antage, at de ældre generationer (the parent ETI's) yder
en vis opdragelseshjælp til de yngre generationer.

Det har betydning for os selv i vores nuværende situation for simpel
overlevelse. Se venligst mit indlæg om Dommedag.

Den kristne ide om "Vor fader" er således en afspejling af det
præapokalyptiske verdensbillede, hvor vi (fejlagtigt) opfatter os selv som
alene i verden, men alligevel er snu nok til intuitivt at fatte, at der på
en eller anden måde alligevel må være "noget" mere og større end os selv.

Ateisten er i denne sammenhæng i virkeligheden den mest uvidende i forhold
til den kristne, som man (snart) blot vil betegne som gammeldags, men ikke
vil frakende en vis intuition bl.a. for "godes eksistens", som vi finder det
i en normal forældre-barn relation, hvor forældrene er sig deres etiske
ansvar bevidst.

Du forstår vel, at min tankegang indebærer, at vores egen globale
civilisation selv engang sandsynligvis skal/vil have børn, og at vi så bl.a.
kommer til at deltage i etableringen af en "Jesus" på en fremmed
"babyplanet" samt "in due course" at "frelse" denne civilisation (= hjælpe
den ud af sin pubertetskrise i forbindelse med dens Dommedag, akkurat som vi
selv bliver - af vores forældre-ETI) ?

Steen Hjortsø

Niels Peter

Steen Hjortsoe wrote:

> [...]
> civilisation (= hjælpe den ud af sin pubertetskrise i forbindelse med
> dens Dommedag, akkurat som vi selv bliver - af vores forældre-ETI) ?

Interessant hypotese - jeg synes bare, det trækker lige lovlig længe ud
med vores "pubertetskrise"?

Niels Peter

Steen Hjortsoe

"Niels Peter" <ma...@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

Det indrømmer jeg. Men nu varer det så nok heller ikke ret meget længere.
Puberteten for en global civilisation må man antage først ligger et par
tusind år efter Jesus, når globalisering m.m. begynder at "tegne" billedet
af en snart udvokset global civilisation.

Steen Hjortsø

"Steen Hjortsoe" skrev:

> [...]
> tusind år efter Jesus, når globalisering m.m. begynder at "tegne" billedet
> af en snart udvokset global civilisation.

Har du forstand på Astronomi, Steen ?

File-name:
SETI: Open letter to Dr. David P. Anderson, Project Director - suggest
(0371)
0412
se.vetenskap.astronomi
2003-03-23, Sunday, CET 13:45

File-name:
Re: Open letter to Dr. David P. Anderson, Project Director - suggest
(0371)
0452
se.vetenskap.astronomi
2003-03-26, Wednesday, CET 10:16

File-name:
Re: Open letter to Dr. David P. Anderson, Project Director - suggest (0371)
0464
se.vetenskap.astronomi ......... file 0464
2003-03-27, Thursday, CET 10:11

File-name:
Re: Open letter to Dr. David P. Anderson, Project Director - suggest (0371)
0483
se.vetenskap.astronomi ......... file 0483
2003-03-27, Thursday, CET 22:50

google søgeord: "Kall, xxxx", xxxx = 0412 el. 0452 el. 0464 el. 0483

Kamuflage - camouflage: 2.Mos (Ex) 20,4a (engel (angel) 3,2)

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):
(The GarbageMan)

- "Min fred efterlader Jeg jer."

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Jump-Address:
http://forum.giraffen.dk

Return-Address:
dk.livssyn.kristendom\Ordet (2002-09-30, CET 15:29)

Internal:

File-name:
Re: Theodice-problemet
0635

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-09, Friday, CET 12:25

Steen Hjortsoe

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Har du forstand på Astronomi, Steen ?

Jeg har ingen faglig uddannelse i astronomi men har gjort mig den ulejlighed
at sætte mig ind i nogle af delemnerne inden for videnskabelig astronomi.

Mht. til opfattelsen af at der er generationsforskelle mellem solsystemerne
i vores Mælkevej er det en kendsgerning. Nye stjerner dannes hele tiden i
vores galakse.

Den opfattelse at i hvert fald nogle solsystemer er beboede af
intelligensvæsener som os selv er derimod kun en hypotese, selv om den deles
af flertallet af fagastronomer fra Giordano Bruno til i dag.

Den kristne forståelse af verden (Faderen og Sønnen) kan i dag opfattes som
en uvidenskabelig, men intuitivt rigtig forståelse af struktureringen af
(beboede) solsystemer i vores Mælkevej i forældre- og barnegenerationer.

Det er f.eks. morsomt, at kristne, dybt realistisk, fæstner sig ved
fader-søn-relationen, medens dingenotglade teknikere fokuserer på
ETI-kontakt med en helst ikke f o r avanceret civilisation, som det
ville være givtigt, for os, at kende.

Det er formentlig den kristne opfattelse, der er den klogeste af de to,
fordi ETI-kontakt næppe blot kan være en smart eller storslået teknisk spøg,
men nødvendigvis, hvis du erindrer verdens atomarsenaler, må indebære meget
grundlæggende eksistentielle spørgsmål som simpel overlevelse ("frelse").

Steen Hjortsø

Steen Hjortsoe

"Niels Peter" <ma...@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

For tydelighedens skyld:
Det trækker ærlig talt også lige lovlig længe ud for palæstinenserne og
israelerne med at få skabt fred.

Faktisk er der ikke ret mange fornuftige folk, der tror på, at en særlig
intelligent formel af sig selv pludselig ville skabe fred. Derimod er der
mange politiske realister, der mener, at en krig i Mellemøsten med Jerusalem
som udgangspunkt er uundgåelig.

At denne trækker "lige lovlig længe" ud, ja, at tidspunktet faktisk er
overmodent, kunne skyldes erkendelsen af, at det i så fald bliver en
atomkrig, se venligst mit indlæg "Dommedag". - Advarsel ! Det er på engelsk
!

Steen Hjortsø