gravsted

Tom

Beklager hvis det er OT, men kunne ikke finde andre grupper.

Hvad sker der med et gravsted når det "slettes", graver man resterne op?
Hvad gør man ved disse rester?

Hvordan sikrer jeg mig at de ikke kommer til at slette min fars gravsted
sålænge jeg lever?
(betaler ikke noget for gravsteder i min kommune)

Har tænkt meget over det efter min far er gået bort (alt for tidligt)
(Det hele er ved den danske folkekirke)

--
Tom

Benedikte Brisson

> Beklager hvis det er OT, men kunne ikke finde andre grupper.
>
> Hvad sker der med et gravsted når det "slettes", graver man resterne op?
> Hvad gør man ved disse rester?

De skal helst være blevet til jord. Er de ikke det, behandles de ordentligt
og sømmeligt og dækkes til igen med det samme.

> Hvordan sikrer jeg mig at de ikke kommer til at slette min fars gravsted
> sålænge jeg lever?
> (betaler ikke noget for gravsteder i min kommune)

Man sletter ikke bare gravsteder uden videre. Og efterkommerne bliver om
muligt informeret inden. Der er normalt en fredningstid på 20-30 år
(jordfæstegrave) eller 10 år (urnegrave). Visse steder er fredningstiden
længere endnu - og så kan man derudover betale for at få fredningstiden
forlænget, når den er ved at være udløbet.

Der kan godt blive begravet andre i gravstedet, inden fredningen udløber -
fx hvis en enke dør og skal begraves sammen med manden. Men så vil man
ordentligvis have gravet den første kiste ned i dobbelt dybde ved
begravelsen, så man ikke forstyrrer gravfreden , når den næste skal ned.

Men det er ikke sådan, at du risikerer, man bare begraver et tilfældigt
lig.i din fars gravsted. Det beløb, der er betalt for gravstedet (og jo,
nogen må have betalt, om ikke andre så kommunen) er hvad det koster at
'frede' stedet i det antal år, der er påkrævet.

> Har tænkt meget over det efter min far er gået bort (alt for tidligt)

Kondolerer. Det er jo som regel først, når man får det tæt på, man begynder
at tænke over det...

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

"Tom" skrev i en meddelelse
> [...]

Hello Bigfoot (Internal: Harwest 1994),

Man kan vel altid få resterne gravet op og overføre dem til et nyt gravsted
(men må muligvis betale for det).

Om det er til nogen trøst for dig, kom jeg til - da jeg læste dit indlæg -
at tænke på Rom.14,8.

Guds fred,

Kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

File-number:
0666+0461=1127

Boerge Rahbech Jensen

> Hvad sker der med et gravsted når det "slettes", graver man resterne op?

> Hvad gør man ved disse rester?

Aner det ikke. Mit gæt er, at evt. rester graves længere ned.

> Hvordan sikrer jeg mig at de ikke kommer til at slette min fars gravsted
> sålænge jeg lever?
> (betaler ikke noget for gravsteder i min kommune)

Personligt har jeg gjort det i forhold til mine forældres gravsted, at jeg
betaler for vedligeholdelse og beplantning. Det kan aftales med kirkegårdens
graver.

Med venlig hilsen
Børge

Benedikte Brisson

... og jeg fandt lige et link til dig:
http://www.km.dk/publikationer/krv/krv3_4.htm

Tom

> ... og jeg fandt lige et link til dig:
> http://www.km.dk/publikationer/krv/krv3_4.htm

Tak til alle, så fik jeg fyldestgørende svar

--
Tom