Hvorfor venter Gud med at straffe til Dommedag° ?

"Jesus-loves-you" skrev
7041 news:gMKKi.15$G23...@news.get2net.dk

> Hvad nytter det at komme bagefter, når slagtekvæget allerede ér blevet
> slagtet, og lege stærk-mand, apropos the bodyguard. Det giver jo ingen
> mening, vel ?

Paulus omtaler de kristne (i det første århundrede) med ordene:

... For Din skyld dræbes vi dagen lang;
vi er regnet for slagtefår.

(Rom 8,36)

Men hvorfor venter Gud med at straffe til Dommedag° ?

Et sted i Skriften hedder det jo, at ...

6973 news:zD8Ii.40$_A....@news.get2net.dk

> I længden tillader Han ikke de onde at
> herske overretfærdige; ellers ville også
> de retfærdige begynde at handle ondt,
> når de blev tvunget dertil.
>
> Salme 125, 1-3

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39).

Last file-OUTPUT:
7049 news:pQKLi.16$mn...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 7050

Lyrik

On Sun, 30 Sep 2007 12:26:30 +0200, Jesus-loves-you
<John...@1.john4.8.heaven> wrote:

> [...]
> vi er regnet for slagtefår.
>
> (Rom 8,36)
>
> Men hvorfor venter Gud med at straffe til Dommedag° ?

Fordi han vil give netop os-en chance for at forbedre os. Os-dig og mig.
Paulus følte sig ikke på den sikre side-frelst-så kan vi andre heller ikke
føle os frelste.
Det er rigtigt at troen på Jesus frelser, men om vi har den i
tilstrækkelig grad kan kun Gud afgøre.

"Mange vil på den dag sige:"Herre Herre!"-men jeg vil svare dem:"Gå væk, i
som øver uret! Jeg har aldrig kendt jer!"<Jesus frit fra hukommelsen.>

Så det med at proklamere Jesu navn-holder ikke. Det handler om at øve ret,
at handle retfærdigt-det er handlinger i Jesu navn. Det er det der gælder
i forhold til at blive frelst.
Handler vi i den uselviske kærligheds navn. Også over for iranere?;-)

Ellers tror jeg ikke vi skal bede om straffedom! Vi har kun fået ét
arbejde-.Gå ud og gør folkeslagene til Jesu disciple-døbe dem og lære dem
den uselviske kærlighed i Jesus at kende.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Martin M. Pedersen

Lyrik wrote:

> Fordi han vil give netop os-en chance for at forbedre os.

? Det er lidt svært at forbedre sig, når man ligger i graven. Så
hvorfor denne ventetid mellem døden og dommedagen ?

/Martin

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 4700c3da$0$140$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[... ]

> ? Det er lidt svært at forbedre sig, når man ligger i graven. Så
> hvorfor denne ventetid mellem døden og dommedagen ?

For at også *du* får en chance ;-)

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Martin M. Pedersen

Andreas Falck wrote:
> Martin M. Pedersen skrev i 4700c3da$0$140$edfa...@dread11.news.tele.dk:
>
> [... ]
>
> For at også *du* får en chance ;-)

Dejligt :-)

/Martin

"Lyrik" skrev

[ ... file 7050 ... ]

> Fordi han vil give netop os-en chance for at forbedre os. Os-dig og mig.

Hej Jens Erik,

Tak at du gider høre på din gamle fjogede ven og kommentere ... :-)

Ja, dén side af sagen er jeg fuldstændig med på.

Men når det drejer sig om rovmordere (som nu militær-juntaen i Burma), som
aldrig nogensinde (vist nok) kommer til at omvende sig (og som allerede
*har* fået Kristi amnesti-tilbud overbragt), ...

... da virker det vanvittigt at udsætte Dommen° på de uskyldiges bekostning!

Som jeg jo også skrev ...

7050 news:NRKLi.18$kr2...@news.get2net.dk

> Et sted i Skriften hedder det jo, at ...
>
> 6973 news:zD8Ii.40$_A....@news.get2net.dk

Jeg kan ikke helt få det til at passe sammen !

Nå, måske du har noget mere på hjerte, som kan belyse sagen:

> Paulus følte sig ikke på den sikre side-frelst-så kan vi andre heller ikke

> føle os frelste. ...

Men han *omvendte* sig trods alt (fra at være lidt a la en massemorder,
Saulus-der-forfulgte-Kirken°), apropos *alt* er muligt for Gud, som IKKE
behøver at følge "skak-spillereglerne" (1.Sam.16,1-12).

Det irriterer mig bare at skulle se, at det sker på slagtefårenes
bekostning ... :-(

Men Jesus siger jo også et sted:

Ingen er større end sin Herre. Har de forfulgt Mig, da vil de også forfølge
jer (John. 13,16; 15,20 Matt. 10,24-33).

samt ...

Den, som har bjærget sit liv, skal miste det; og den, som har mistet sit liv
for Min skyld, skal bjærge det (Matt. 10,39 se også Matt.16,25 Luk.17,33
John.12,25).

Det er meget svært nogengang at være kristen, Jesus!

> Det er rigtigt at troen på Jesus frelser, men om vi har den i
> tilstrækkelig grad kan kun Gud afgøre.

Dén side af sagen har jeg overhovedet ingen problemer med, apropos
sjælefred + frelsesvished (Ef.6,17).

Det er URETTEN i denne verden, som jeg ikke kan tåle at se på.

Og det er jo den selvsamme *drivkraft*, som får nogle muslimer til at blive
terrorister; fordi de er sure over, at der er blevet begået uret (ifølge
deres opfattelse).

Men vi kristne må altså bare ikke begå selvtægt og straffe de onde. Vi skal
pænt vende den anden kind til og blive slagtet.

Bagefter - når vi så er blevet slagtet - så kommer vores vidunderlige
dejlige himmelske Farmand og siger fy-ha-skamme til de onde og giver dem
smæk.

Denne indstilling forekommer mig en "anelse" knald-i-låget, apropos en
galnings *psykotiske* virkelighedsfjerne tankegang !!!

> "Mange vil på den dag sige:"Herre Herre!"-men jeg vil svare dem:"Gå væk, i
> som øver uret! Jeg har aldrig kendt jer!"<Jesus frit fra hukommelsen.>

Men findes der ikke også den såkaldte anden version:

Undladelsessynd:

Du ku' ha' gjort en forskel, men undlod.

Er det - for øvrigt - ikke dét, der står skrevet i Mosebøgerne ...

... fordi hun ikke skreg om hjælp i byen ...
(5.Mos. 22,24b)

Teksten ligger jo op til, at det *forventes* som en art SELVFØLGE, at den
unge kvindes kommes til undsætning.

Derfor må postulatet fortsat være:

Gud ! - Du hørte vores råb om hjælp, men undlod at komme os til undsætning.

Vi mennesker, derimod, vi skal komme mennesker i nød til undsætning, såfremt
det er muligt.

Hvorfor skal Gud *fritages* for dette ansvar, som vi mennesker åbenbart er
underkastet ?

Der er nogen i denne religiøse tankegang, som - i mine øjne - muligvis er
*psykotisk*, apropos 'I, *robot*, have spoken' + 'Nobody at home today, Mr.
Rainman'.

Jeg håber sandelig, at Guds engle er deres *ansvar* BEVIDST !

Jesus! Hjælp os, for vi er kún mennesker.

Vi bliver *fristet* over evne (af djævelen) til at begå synd (Rom.12,19-21).

> [...]
> arbejde-.Gå ud og gør folkeslagene til Jesu disciple-døbe dem og lære dem
> den uselviske kærlighed i Jesus at kende.

Amen ... :-)

I, "robot", have spoken!

Tak for dit indlæg, gode ven ... :-)

(Undskyld at jeg flipper ud.)

-

7065 news:4Y3Mi.16$mB2...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 7066

"Jesus-loves-you" skrev
7066 news:DL4Mi.18$w2...@news.get2net.dk

> "Lyrik" skrev
[ ... ]

Compare with ...

> Coming up news:
> Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39).

Dette bør lige kommenteres selvstændigt:

Ingen mennesker har en såkaldt særaftale med Gud!

Så hvis du løber over for rødt lys; ja så kan du faktisk blive ramt af en
bil.

Og nogengange sker der også naturkatastrofer. Dem kan vi heller ej gardere
os imod.

Bevares!

Leger vi lidt med tanken, da kunne man jo godt forestille sig, at Guds engle
(eller en udenjordisk civilisation) med vilje smed en stor sten i knolden på
Iranerne.

Omvendt kan man så også sige, at hvorfor skulle en 'I,*robot*' derude puffe
en stor sten bort, som ellers var på kollisionskurs med jorden med
nedslagspunkt i Iran ?

Har man gjort sig *fortjent*...

And then I heard a voice said from Heaven:
(2007-10-01, Monday, CET 13:51, GMT 11:51)
- "Næh."

CET 13:51
- "Tværtimod!"

CET 13:52
- "Skulle jeg hilse og sige."

Compare with last know signal ...

5676 news:IZTKg.32$lO5...@news.get2net.dk

At *advare* folk INDEN en naturkatastrofe anser jeg IKKE som værende en
*ukærlig* handling. TVÆRTIMOD!

Hvorfor ?

Fordi folk jo får mulighed for at undfly ulykken og dermed redde deres liv.

Det gælder både mht. a Tsunami-warning and ... (of course) ...

-

[...]

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 7067

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 4700d834$0$142$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[... ]

> Dejligt :-)

Ja ikke sandt. Men det er jo også et af kernepunkterne i kristendommen: at
alle skal have chancen men at det også er helt frivilligt at benytte sig af
denne chance.

Desværre har der jo så i historiens løb været nogle (mange) krigsliderlige
paver m.fl. der helt har "misforstået" dette, ofte for personlig vindings
skyld og/eller af magtbegær. Men dette ændrer dog ikke på at den slags
adfærd altså ikke har noget med kristendommen at gøre.

Kristendommen, som den fremgår af Bibelen, handler netop om at alle skal
have fuld religions- og trosfrihed, herunder frihed til at vælge troen fra.

Martin M. Pedersen

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Ja ikke sandt. Men det er jo også et af kernepunkterne i kristendommen:
> at alle skal have chancen men at det også er helt frivilligt at benytte

Men er det ikke lidt svært at forbedre sig, når man er død og begravet ?
Man kan vel ikke andet end at vente på dommedag, når Jesus (pint af
Pontus Pilatus død og begravet), kommer tilbage og dømmer de levende og
de døde.

/Martin

Vidal

Martin M. Pedersen skrev:

> Man kan vel ikke andet end at vente på dommedag,

Når man er død, ligger man ikke og venter. Hvilken
forestilling får dig til at skrive det?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Martin M. Pedersen

Vidal wrote:

> Når man er død, ligger man ikke og venter. Hvilken
> forestilling får dig til at skrive det?

Øh. Hvad laver man så ? Så vidt jeg ved, så kommer man først i himlen
efter dommedag ?

/Martin

Erik Richard Sørensen

Martin M. Pedersen wrote:

> Men er det ikke lidt svært at forbedre sig, når man er død og begravet ?

Ja, dor den, der er død....

> Man kan vel ikke andet end at vente på dommedag, når Jesus (pint af
> Pontus Pilatus død og begravet), kommer tilbage og dømmer de levende og
> de døde.

Men for os/dem, der stadig er levende, er der jo stadig håbet om, at
vi/de kan forbedre sig i levende live.

Og så er der jo også det, at vi trods alt også har en nådig Gud. Her kan
man jo så sige, at de, der allerede er døde, har håbet om, at på dommens
dag vil Gud være den nådige Gud og lade nåde gå for ret så at sige....

Jeg tror også, at dommen for os, der er tilbage, vil blive desto
hårdere, hvis vi ikke forbedrer os - i og med, at vi jo trods alt er i
live og har mulighederne for netop at forbedre os.

Men, som andre allerede har skrevet, - så er det kun troen på Jesus
Kristus, der frelser og ikke de gerninger, vi gør eller ikke gør.

Og, som Paulus siger det, - hvad er tro uden gerninger...

mvh. Erik Richard

Harald Mossige

Vidal wrote:

> Når man er død, ligger man ikke og venter. Hvilken
> forestilling får dig til at skrive det?

Etter de kristne dogmene:
Menneskene farer ned til dødsriket når de "dør". Dødsriket er et sted
der "de levende" "fortsetter livet" livet etter døden.

Mytologisk har vi bare vage forestillinger om livet etter døden, og
livet der er stort sett forskjellig i de forskjellige religionene.
Katolisismen har en fjellfast tro på skirsilden, renselsesilden.
Lutterdommen har ingen mening om tiden mellom døden og dommedag.

Eller tar jeg feil?

Jeg håper at dogmatikkspesialistene frembringer en liten utredning om
saken. Det skulle ikke volde noen vansker, siden der er så mange som
påstår seg å være spesialister på området.

HM

Andreas Falck

Harald Mossige skrev i 470244e5$0$3193$8404...@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Eller tar jeg feil?

Ja!

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 47024053$0$169$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Øh. Hvad laver man så ?

Spiller golf ved Rungsted Kyst

Vidal

Martin M. Pedersen skrev:

> Øh. Hvad laver man så ?

Hvad tror du selv? Hvad laver de døde kroppe nede
i jorden.

> Så vidt jeg ved, så kommer man først i himlen
> efter dommedag ?

Når du er død, er det jo ligemeget, om der går et
år eller et millenium.

Vidal

Harald Mossige skrev:

> Jeg håper at dogmatikkspesialistene frembringer en liten utredning om
> saken. Det skulle ikke volde noen vansker, siden der er så mange som
> påstår seg å være spesialister på området.

Koncentrer du dig hellere om diakonien i Norge. Det
ligger vist nærmere din fatteevne.

Martin M. Pedersen

Vidal wrote:

> Hvad tror du selv? Hvad laver de døde kroppe nede
> i jorden.

Hvordan kan jeg så forbedre mig efter at jeg er død ?
Hvorfor ikke bare blive dømt med det samme ?

/Martin

Martin M. Pedersen

Harald Mossige wrote:

> Etter de kristne dogmene:
> Menneskene farer ned til dødsriket når de "dør". Dødsriket er et sted
> der "de levende" "fortsetter livet" livet etter døden.

Dødsriget ? Det har mange religioner, men ikke kristendommen.

/Martin

Martin M. Pedersen

Erik Richard Sørensen wrote:

> Men, som andre allerede har skrevet, - så er det kun troen på Jesus
> Kristus, der frelser og ikke de gerninger, vi gør eller ikke gør.

Ja, så er jeg fortabt. Jeg gør mange gode gerninger, men tror ikke på
Jesus som Guds søn eller som nogen frelser.

/Martin

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 4703630a$0$164$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Hvordan kan jeg så forbedre mig efter at jeg er død ?
> Hvorfor ikke bare blive dømt med det samme ?

Hvorfor ikke tage på en cykeltur på en lyserød cykel i snevejr på Mt Everest
en sommerdag?

Nej, du kan ikke forbedre dig efter din død. Og for dig oplever du det også
som om du blev dømt med det samme, for som du allerede er blevet gjort
opmærksom på registrerer du jo ikke den tid der går mellem døden og dommen.

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 470363ab$0$164$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Ja, så er jeg fortabt. Jeg gør mange gode gerninger, men tror ikke på
> Jesus som Guds søn eller som nogen frelser.

Om du er fortabt eller ej kan kun Gud afgøre.

Ingen gode gerninger gør dig berettiget til frelse, idet det ikke er
gerninger der frelser. Det er alene troen der frelser, og troen medfører
gode gerninger, for er der ingen gode gerninger som frugt af troen er det
fordi troen ikke er der.

Andreas Falck

Martin M. Pedersen skrev i 47036332$0$164$edfa...@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Dødsriget ? Det har mange religioner, men ikke kristendommen.

Jo, det har kristendommen også, men Bibelen fortæller tydeligt at dødsriget
ikke er andet eller mere end graven den døde bliver lagt i.

Vidal

Martin M. Pedersen skrev:

> Hvordan kan jeg så forbedre mig efter at jeg er død ?

Det ved jeg ikke, hvordan skulle det foregå?

> Hvorfor ikke bare blive dømt med det samme ?

Med det samme hvad?

Harald Mossige

Etter trosbekjennelsen:

- - døde og ble gravlagt. For ned til dødsriket. Sto opp derfra den
tredje dagen. - - -.

HM

"Jesus-loves-you" skrev
7050 news:NRKLi.18$kr2...@news.get2net.dk

[ ... ]

> Men hvorfor venter Gud med at straffe til Dommedag° ?
>

> Et sted i Skriften hedder det jo, at ...
>
> 6973 news:zD8Ii.40$_A....@news.get2net.dk

DADDY-Break:
(2007-10-03, Wednesday, CET 14:25:27, delay -00:00:33)
(2007-10-03, Wednesday, GMT 12:24:54)
- "Det gør Jeg heller ikke."

Hmm ...

(And what about) Burmas militær-juntas forbrydelser ?...

CET 14:26:58, delay -00:00:33
- "Det er kommet Mig for øre."

Hmm ...

Memory on: 1.Mos. Genesis 18,20-21

CET 14:27:48, delay -00:00:33
- "Og Jeg vil nu selv."

CET 14:27:57, delay -00:00:33
- "Dømme."

CET 14:28:12, delay -00:00:33
- "Ret."

ET-Break:
(Interrupt return from file 7116)
(2007-10-04, Thursday, CET 11:00, GMT 09:00)
- "Amen."

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

Last file-OUTPUT:
7114 news:ljKMi.19$0z...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 7115

Carl Erik Tengesdal

Men trosbekjennelsen står ikke i bibelen.. :)

-c-

Harald Mossige

Carl Erik Tengesdal skreiv:

Nei. Men betyr det at /bare/ det som direkte står i bibelen er del av
kristendommen?

HM

Carl Erik Tengesdal

Neida, det gjør det ikke, og at Jesus ble gravlagt står jo også (Andreas
nevnte at dødsriket ikke er annet enn graven, hvilket jeg er helt enig
i.) Det er ting som ikke står direkte i bibelen som er en del av
kristendommen, men det må samsvare med det som står i bibelen også da..
hvis det sier noe som går på tvers av bibelen, så burde det nok
revideres.. :)

mvh
-c-

Harald Mossige

Der er mange ting som er del av kristendommen, men som ikke har grundlag
i bibelen.

> men det må samsvare med det som står i bibelen også da..
> hvis det sier noe som går på tvers av bibelen, så burde det nok
> revideres.. :)

Så var det dette med den kreative bibellesningen da.

HM

Andreas Falck

Carl Erik Tengesdal skrev i

[ ... ]

> [...]
> del av kristendommen, men det må samsvare med det som står i bibelen
> også da.. hvis det sier noe som går på tvers av bibelen, så burde det

Glem Harald. Han er enormt hadefuld over for alt hvad der har med Bibel og
kristendom at gøre. Og han skifter indstilling og standpunkt alt efter hvad
der måtte passe bedst til hans hetz mod kristne.

Han muligvis haft forbindelse med nogle såkaldte sortsynte missionsfolk i en
bygd engang i barndommen, og det mener han at hele kristenheden skal lastes
for.

Han er fuldstændig uden for enhver form for pædagogisk rækkevidde.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck

http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*

Carl Erik Tengesdal

Jeg er helt enig, og det burde ikke forekomme. Desverre er det sånn..

> Så var det dette med den kreative bibellesningen da.
>
> HM

Bibelen skal tolke seg selv pleier jeg å si... Hvis man forstår noe i
bibelen på en spesiell måte, så må det harmonere med resten av skriften,
hvis der er motsetninger i tolkningen, så må man studere nærmere til man
ser hvilken tolkning som harmonerer 100% med resten av skriften.. Bare
da kan man være sikker på at man har forstått det riktig.

-c-

Carl Erik Tengesdal

Andreas Falck wrote:
> [...]
> skal lastes for.
>
> Han er fuldstændig uden for enhver form for pædagogisk rækkevidde.

Hehe, nå kjenner ikke jeg Harald slik du ser ut til å gjøre.. Men jeg
prøver å ikke ha en måte å snakke på som plasserer mennesker i boks. Det
fører iallefall ikke noe godt med seg.. :) Hvis han nå skulle vært så
uheldig å treffe på noen som i kristennavnet har representert Gud på
feil måte, så burde man da også være tålmodig med fyren.. :)

mvh
-c-

Harald Mossige

Jeg synes det, som utgangspunkt, er en sund innstilling. Erfaringen
viser imidlertid at der er svært mange som strides om den korekte
tolkingen av skriften. Jeg hørte en religiobshistorikker som fortalte at
der er hele 42 000 varianter av kristendommen. Selv om vi deler på 10,
blir det svært mange måter å tolke bibelen på. Like fullt har vi her i
gruppen (minst) tre stykker som gjerne går i døden for påstanden at egne
tolkinger er det eneste riktige.

Tenk deg hvordan mennesker utenfor "religionen" oppfatter så
dyptgripende uenighet.

Der finnes en "misjonsbefaling". 42 000 misjonærer formidler sitt
spesielle budskap og tolking av bibelen. Tror de at noen som helst er
istand til å ta valget om den "rette kristendomsvarianten"?

Muligen ville det være smart å gå utenfor og forsøke å sette seg inn i
gvordan omverdenen betrakter uenighetene.

HM

> -c-

Andreas Falck

Harald Mossige skrev i

[ ... ]

> Tenk deg hvordan mennesker utenfor "religionen" oppfatter så
> dyptgripende uenighet.

Og du bidrager da i aller højeste grad til at lave endnu en variant, nemlig
din helt egen hjemmelavede, som du så kæmper en hård kamp imod.

Vidal

Harald Mossige skrev:
> [...]

> blir det svært mange måter å tolke bibelen på. Like fullt har vi her i
> gruppen (minst) tre stykker som gjerne går i døden for påstanden at egne

Det er vist mig, der har bragt oplysningen på bane,
i min version var der ganske vist "kun" ca 24000.

Men mange, de fleste, ligger jo ganske tæt op ad hinanden.

> Tenk deg hvordan mennesker utenfor "religionen" oppfatter så
> dyptgripende uenighet.

Hvordan opfatter de mennesker det? Ved at lave deres
egne selvopfundne versioner, så de kan kritisere
noget, de selv kan overse.

> Der finnes en "misjonsbefaling". 42 000 misjonærer formidler sitt
> spesielle budskap og tolking av bibelen. Tror de at noen som helst er
> istand til å ta valget om den "rette kristendomsvarianten"?

Det er også *i* biblen acceptabelt at have forskellige
versioner af kristendommen. Så hvad er problemet?

> Muligen ville det være smart å gå utenfor og forsøke å sette seg inn i
> gvordan omverdenen betrakter uenighetene.

Det behøver vi ikke Harald, du er jo altid parat til
at præsentere dine egne fortolkninger her i gruppen.