De 10 bud (på dansk) - alternativ version

"Jesus-loves-you" skrev

7936 news:g9jdr3$25vp$1...@newsbin.cybercity.dk

> ... en tegneserie med Radiserne:
>

> En pige læser op (mens hunden Nuser og en anden lytter):
>
> "Men da han endnu var langt borte, så hans far ham og ynkedes
> inderligt, og han løb til og faldt ham om halsen og kyssede ham."
>
> samt ...
>
> "Min søn var død og er blevet levende igen, han var fortabt og er
> fundet. Hent fedekalven, slagt den og lad os spise og være
> lystige!"
>
> Hvortil Nuser tænker:
>
> "Hva' havde kalven da gjort ?"

and ...

6702 news:u9Mhi.16$pg...@news.get2net.dk

Den kristne Ugeavis www.udfordringen.dk skriver torsdag den 4. september
2008, på bagsiden, side 24, bl.a. følgende:

=== citat start ===

Bagsmækken

af Kim Schou

Bibelen på &%#!! dansk

- De 10 bud ? I min generation er det ikke noget, man kan udenad. Og
selvom man kan, så giver det ikke altid meget mening:
- "Du skal ÆRE din far og din mor"
- Øh.. Hvordan gør man det der 'ære' ?

- "Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære den næstes
hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel..."

-Hva'ba? Hvorfor skulle jeg blive vild i varmen over et ÆSEL ? !

Nogle gange er Bibelen svær. Især for os, der ikke er vokset op med
søndagsskole og salmesang. Så kunne det være rart med et sprog, folk faktisk
snakker.

Sproget, der oversættes fra i de eksisterende Bibler, er gammelt
(mega-MEGA-gammelt!). O=g når jeg vil præsentere Biblen for andre, der måske
SLET IKKE læser bøger, så er det altså rigtig underlig læsning.

Så... Jeg har savnet en Bibel, der er virkelig nem at læse i. Den findes
bare ikke.

Så må jeg jo selv forsøge mig,

Det gør jeg fra næste uge i Udfordringen, hvor jeg vil præsentere
Johannesevangeliet på en måde, der er lige ud ad landevejen, nem, let og
ligetil.

Som en forsmag får du her min tolkning af DE 10 BUD:

Guds top 10 ting, du ikke må eller skal gøre

1)
Du må ikke forgude og be' til andre end Gud!

2)
Du må ikke gøre ting til din gud!

3)
Du må #% #!!! ikke BANDE!
(Fodnote: 'shit' og 'for katten' er sådan set okay (men grimt). Hvis du
bruger Guds navn til at svine andre til eller understrege en ligegyldig
pointe, så ... FORGET IT !)

4)
Du skal holde fri om søndagen! Du har 6 dage om ugen til at lave det, du
skal, men den 7. dag er afslapperdag! Sluk computeren, luk kaldenderen og
hils på Gud. Hyg.

5)
Du skal vise respekt for din far og din mor, så du kan få et langt og godt
liv!

6)
Du(... må ikke dræbe nogen!)

ET-Break:
(2008-09-04, Thursday, day no 248, CET 18:26, GMT 16:26)
- "Husk det!"
<
Of course, ET ... :-)

7)
Du må ikke bolle udenom eller skride fra din mand/kone!

8)
Du må ikke stjæle!

9)
Du må ikke lyve!

10)
Du må ikke være misundelig på andres ting - hverken deres lækre lejlighed,
mad, kone, kæreste, hund, kat, ko, Playstation 2, 3, XBox 360, Porsche 911,
ELLERHVADSOMHELSTANDET ...!

Forstår du det nu ?

=== citat slut ====

Øh ...

Jeg har bl.a. lige et forbehold mht. ... (input memory from) ...

7647 news:487b3892$0$90262$1472...@news.sunsite.dk

> In the name of the Father° (the Merciful°, The Righteous(ness)°, den
> Retskafne°):
[ ... ]
> ... My Father° said:
[ ... ]
> [...]
[ ... ]
> ... den Nådige° og Barmhjertige° ...

...("får" op af brønden, *også* på en søndag/helligdag)...

ET-Break:
(2008-09-04, Thursday, day no 248, CET 18:09, GMT 16:09)
- "Dét må du gerne."

Thank You, friend of mine ... :-)

CET 18:15
- "My dear beloved."

CET 18:16
- "One."

Love You, (girl)-friend ... :-)

Last OUTPUT: 7951 news:g9oikr$vq6$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7952

Lyrik

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
> "Jesus-loves-you" skrev

> 6702 news:u9Mhi.16$pg...@news.get2net.dk

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Her er Det nye testamentes forslag:
udelad andre bud end "I skal elske hinanden som jeg har elsket Jer!"

Så slipper man for at lave sine egne bud.

Hilsen
Jens

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Her er Det nye testamentes forslag:
> udelad andre bud end "I skal elske hinanden som jeg har elsket Jer!"
>
> Så slipper man for at lave sine egne bud.

Hvorfor tager du kun den ene halvdel af Det Nye testamentes bud med?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Vidal

Jesus-loves-you skrev:

> 9)
> Du må ikke lyve!

Det er jo faktisk ikke det, der står.

"Du må ikke vidne falsk mod din næste". Og det er
jo helt fint. Men der er jo mange andre måder ikke
at fortælle sandheden på.

Der synes jeg treeren dækker bedre, hvor der står
man ikke må lyve i Guds navn.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Harald Mossige

Lyrik skreiv:

Og det fungerer i praksis?
Refferanser?

HM

Harald Mossige

Vidal skreiv:

> [...]
> jo helt fint. Men der er jo mange andre måder ikke
> at fortælle sandheden på.
>
> Der synes jeg treeren dækker bedre, hvor der står

Og hva sier bibelen, den hebraiske grundteksten?

HM

Vidal

Harald Mossige skrev:

> Lyrik skreiv:

> Og det fungerer i praksis?

Hvad tror du selv?

> Refferanser?

Hvilken form for referencer? Vil du have et link til
internettet, om at kristne følger det?

Hvordan skulle det være muligt?

Dine spørgsmål afspejler som sædvanligt et afgrundsdybt
manglende kendskab til kristendommen.

Lyrik

"Andreas Falck" <dew...@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen

> Lyrik skrev i
>
> [ ... ]

> Hvorfor tager du kun den ene halvdel af Det Nye testamentes bud med?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så skal jeg udspørges om mine motiver igen.;-) Der er forskellige kristne
trossamfund Andreas og der er forskellige teologiske forståelser.
Min teologiske forståelse er at "De såkaldte 10 bud" er en del af den
moselov som nagledes til korset ved Jesu død.
Du har den adventistiske forståelse, men kan måske bringes til at vedkende
dig at adventismen ikke er den eneste forståelse i verden?

Adventisterne håndplukker i moseloven og siger:"Det og det vil vi overholde,
men det og det hører til ceremoniloven og det vil vi ikke overholde!"

Min forståelse er at DET HELE er moseloven og at den kun ene og alene er et
juridisk dokument underskrevet af de to kontraktholdere-Gud på den nene side
og JØDERNE på den anden side.

Det betyder at jøder i dag ikke KAN holde moseloven fordi den indebærer ofre
ved et tempel der ikke eksisterer.
Det betyder at adventister ikke kan komme ind under moseloven fordi de ikke
er jøder.

Jesus gav et alternativ, selvom han var forpligtet til at holde moseloven og
gjorde det med ordene:"Hvem kan overbevise mig om nogen synd?"
Da han, som var både Guds Søn og Gud selv døde, så ophørte kontrakten
imellem Gud og jøderne. Idet en ægteskabskontrakt kun er gyldig til
ægtemanden dør.

Dette rev gærdet ned imellem jøder og hedninge(os-inkl. adventister) og en
ny retfærdighedsmetode afsløredes-frelsen ved tro på Jesus og hans identitet
og opstandelse.
Moseloven sagde at enhver der overhodlt den var velsignet, den nye troslov
siger at enhver som tror får frelse som en medalje af Gud.

Paulus som havde været farisæer sagde at moseloven dræber mens
trosretfærdigheden levendegør.
Han kom med eksemplet at det 10.bud slog folk ihjæl! For overtrædelse af
dette bud betød dødsstraf. "Jeg vidste jo ikke at jeg ville blive slået
ihjæl før jeg læste at den som begærede noget af andres-overtrådte en lov
der dræbte mig!"

Så selv om det er godt ikke at begære, så slog loven om begær mig ihjæl! Nu
er der åbenbaret en retfærdighed fra Gud som går på at enhver der tror på
Jesus Kristus og at Gud oprejste ham fra de døde er overgået fra døden til
livet!

Så du ser Andreas at der er forskellige teologiske opfattelser. Denne her er
efter min bedste forståelse det Nye Testamntes essens.

Prøv nu at holde dig til emnet i stedet for at spørge til min person. Du
kunne for eksempel redegøre for din grund til at mene at de såkaldte ti bud
skal være en del af din religion?

Hilsen
jens

Vidal

Harald Mossige skrev:

Åh, der har vi den sprogkyndige Harald, der forsker dybt
i teksten. ;-)

Ville du kunne forstå, hvis jeg skriver, hvad der står i
grundteksten?

Men hvis du er ægte interesseret kan du se på:

http://www.levitt.com/hebrew/commandments.html

Altså, 'Du skal ikke tage Guds navn forfængeligt'.

Andreas Falck

Lyrik skrev i

> "Andreas Falck" <dew...@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Så skal jeg udspørges om mine motiver igen.;-)

Ak din lille stakkel. Jeg får jo nærmest ondt af dig.

Mit spørgsmål gik alene på hvorfor du kun tog den ene halvdel med, når der i
samme tekst er en anden halvdel også?

Og så skulle du lige blande en hel masse uvedkommende ævl om adventisme ind
i dialogen. Helt ærligt så rager det mig faktisk en papand hvad
adventisterne siger, og jeg konfererer aldrig med et adventistdokument for
at afstemme min opfattelse dermed. Jeg forsøger ene og alene at drage mine
slutninger ud fra hvad der står i Bibelen, da den alene er det fundament jeg
bygger mit trosgrundlag på.

Men jeg synes det er ærgeligt at du er sådan gået i selvsving fordi jeg for
nogle år siden ikke havde lyst til at drikke øl med dig på en værtshus i
Kgs. Lyngby.

Sådan som du her har gebærdet dig, og også i den anden tråd om gnosticisme
som du alligevel ikke ønskede at debatere, vil jeg lade dig i fred så du kan
diskutere med dig selv ud fra alt det man ikke kan få at vide om hvad du
egentlig mener og tror. Og med den attitude vil dit forsøg på at revidere
fundatsen på forhånd være dømt til at mislykkes, så også der trækker jeg
følehornene væk fra dig.

Hyg du dig blot selv med dine øl.

EOD

Cyril Malka

In article <48c03524$0$25385$8404...@news.wineasy.se>,
Harald Mossige <har...@hkabel.net> wrote:

> Og hva sier bibelen, den hebraiske grundteksten?

Den hebraiske grundtekst i 2.mos. 20:13 siger, at man ikke skal afgive
falsk vidnesbyrde.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Lyrik

> [...]
> for nogle år siden ikke havde lyst til at drikke øl med dig på en værtshus

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det kan jeg overhovedet ikke huske. Det dæmrer dog svagt at der var en tid
hvor folk havde lyst til at se hinanden. Jeg kan have formuleret mig så det
kunne misforstås.
Mødes på et værtshus kan også være over en sodavand.

Men for lige at få tingene på plads, så er det omkring 30 år siden jeg har
sat mine ben på et værstshus og jeg lever et alkoholfattigt liv. Det er så
tæt på afholdenhed at når det går højt så er der måske et glas rødvin om
måneden!

Den eneste herfra gruppen jeg har mødt er Jakob (dk.katolik) som engang var
hos mig/konen til morgenkaffe.

Så du skal prøve at omvurdere motiverne hos folk, bare et godt råd. Hav det
godt Andreas.

Hilsen
Jens

Harald Mossige

Cyril Malka skreiv:

> Den hebraiske grundtekst i 2.mos. 20:13 siger, at man ikke skal afgive
> falsk vidnesbyrde.

Kva seier du Villy, skal vi ha tillit til ein , - fyllin adjektiva
sjølv, jøde, altså meir tillit en vi har til td deg?

HM

Harald Mossige

Vidal skreiv:

> Hvad tror du selv?

Med deg som døme, så har eg ei meining.

> [...]
> internettet, om at kristne følger det?
>
> Hvordan skulle det være muligt?
>
> Dine spørgsmål afspejler som sædvanligt et afgrundsdybt

Alle på nettet viser kva praktisk kristendom er i sitt tilfelle.

HM

Vidal

Harald Mossige skrev:

Du kan jo selv forvisse dig. Se på min henvisning,
vi taler om 3. bud ikke?

http://www.levitt.com/hebrew/commandments.html

Du kan jo også se på det 9. bud. Det stemmer vist
godt overens med CM's kommentar.

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Så du skal prøve at omvurdere motiverne hos folk, bare et godt råd.

Du burde i langt højere grad selv efterleve dine egne råd. Det er du nemlig
ikke særligt god til.

"Lyrik" skrev

BASTA !!!

Og de, der ikke er enig med mig heri, de skal hænges...

ET-Break:
(2008-09-05, Friday, day no 249, CET 01:20, GMT 4/9 23:20)
- "Amen."

Øh ... Jeg må lige på det alvorligste understrege, at ET (og jeg) her
jokede!!!

Spøg til side:

Jeg er 100 % enig med dig heri, Jens Erik ... :-)

(Jeg ku' specielt godt li' dig formulering: "Da han, som var både Guds Søn
og Gud selv døde, ...")

Og derfor *undrer* jeg mig over, at du i kærlighed til din næste (apropos "I
skal elske hinanden som jeg har elsket Jer!"), samtidig godkender TYVERI af
hans ejendom !!!

Alle( mine ADVARSELslamper er tændt)...

ET-Break:
(2008-09-05, Friday, day no 249, CET 01:25, GMT 4/9 23:25)
- "Samtlige!"

Nå!

Og hertil svarer du måske så:

"Jamen jeg har da aldrig godkendt tyveri."

Hvortil jeg så svarer:

7949 news:g9odhq$u0c$1...@newsbin.cybercity.dk

> Øh ... Det, jeg mente med mine ord, var, at *frugten* som oftest AFSLØRER
> træet, om det er godt eller ondt.
>

> Lad os tage et konkret eksempel:
>
> Jeg opretten en ny tråd på nyhedsgruppen News:dk.politik
>
> Sent: Tuesday, September 02, 2008, CET 11:00, GMT 09:00
> Subject: Motivet -
> Was: Rusland begyndte angrebskrigen mod Georgien og skal derfor
> straffes
> 7929 news:g9ivbj$216o$1...@newsbin.cybercity.dk
>

> Hvorefter en Hr. Jens Erik Beck (som du sikkert godt kender) hertil
> besvarer med bl.a. ordene:

Jeg HADER( tyveri)...

CET 01:33
- "Dødsstraf."

CET 01:33
- "Husk det!"

Tak skal du ellers ha' !!!

Ananias og hans kone Safira blev straffet med døden pga. løgn (se Apostlenes
Gerninger 5,1-11)

Last OUTPUT: 7953 news:g9pp5u$1ejj$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7954

Ib Baagøe

"Jesus-loves-you" skrev i en meddelelse:

> - De 10 bud ? I min generation er det ikke noget, man kan udenad. Og
> selvom man kan, så giver det ikke altid meget mening:

"De ti Bud" er afskaffet for ca. 50 år siden for de 82% af
danskerne, der er medlemmer af den danske folkekirke.
Så derfor er der ingen speciel grund til at huske på dem.
Derimod al mulig grund til at huske det eneste bud, der
findes i kristendommen: "Du skal elske Herren din Gud
og din næste som dig selv". Dermed er alt sagt fra Jesus's
side med hensyn til folks adfærd.

Men for de mennesker, der ikke fatter rækkevidden af,
at Jesus overlader til vores egen samvittighed at udmønte
hans bud i praksis, kan det da være et pædagogisk middel
at analysere De ti Bud. Her kan jeg også anbefale "De syv
dødssynder", såsom begærlighed og misundelse.

Arm synder -- Ib

Lyrik

> "Lyrik" skrev

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du burde kommentere i dk.politik. Det hører ikke til her. Det er retoriske
spørgsmål og ikke noget der skal legitimere noget.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det vil jeg gerne tage afstand fra! USSR's invasion af Georgien var
illegitim, ligesom da de gik ind i Ungarn. Det der er tale om i dag er at
nogle områder i det tidligere Georgien har ønsket og opnået selvstændighed.
Georgien er også et selvstændigt land, så de ejes ikke af rusland.
Du tror at Georgerne er mere uskyldige end russerne, i det tror du fejl.
Georgerne angreb Abkasiens parlament i 1992 og fordrev politikerne med
våben.

> Jeg HADER( tyveri)...
>
> CET 01:33
> - "Dødsstraf."
>
> CET 01:33
> - "Husk det!"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
I så fald var mange mennesker døde. Kristendommen handler om tilgivelse og
ikke om øje for øje og tand for tand. Den handler om kærlighed til synderen.

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Med venlig hilsen?

Hilsen
Jens

"Lyrik" skrev

[ ... file 7954 ... ]

[ ... ]

[ ... ihukom ... ]

Jo, fordi din argumentation dybest set munder ud i et fra din side klart
'JA' til Ruslands besættelse af regionen i Georgien; altså godkendelse af
*tyveri*.

Og så er vi tilbage til spørgsmålet:

Er det særlig kærligt (apropos Jesu kærlighedsbud) overfor sine
medmennesker at *tyvstjæle* (deres ejendom eller at medvirke
hertil ?)...

(2008-09-06, Saturday, day no 250, CET 09:38, GMT 07:38)
- "NEJ."

Lød der netop nu en røst fra Himlen (men det ku' ligeså godt havde været
ET) ... :-)

På det punkt er vi 100% enige, ET (eller hvem du nu var/er i
Himlen) ... :-)...

CET 09:46
- "Forbandet være."

Tak skal du eller ha' !!!

[ ... ]

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Det vil jeg gerne tage afstand fra! USSR's invasion af Georgien var

> illegitim, ligesom da de gik ind i Ungarn. ...

Fint. Denne din udmelding kan jeg lide at høre ... :-)

Forbandet være enhver tyveknægt (indtil høn har omvendt sig)!!!

> ... Det der er tale om i dag er at

> nogle områder i det tidligere Georgien har ønsket og opnået
> selvstændighed.

Og her mangler du så "lidt" baggrundsviden. USSR har helt bevidst gennem
årene forsøgt at ændre befolkningssammensætningen i de pågældende områder.
Og det var også en af deres mænd, som ...

Hmm ... (Nu er det vist at blive lidt off topic) ...

X-postet nu også til nyhedsgruppen ...
News:dk.politik

Med henvisning til ...
7942 news:g9lmsv$2vrv$1...@newsbin.cybercity.dk

Herefter skrev Jens Erik:

> Georgien er også et selvstændigt land, så de ejes ikke af rusland.

Og *netop* derfor skal rusland IKKE invadere Georgien og stjæle landområder
for dem!!!

> Du tror at Georgerne er mere uskyldige end russerne, ...

Uanset hvor megen skyld Georgien eventuelt kan ha', beretter det IKKE
Rusland til at invadere og stjæle...

CET 09:53
- "FORSTÅET ?"

Øh ... Du får IKKE Putins infame skindemokrati til at forstå dette her uden
*bank*...

CET 09:58
- "Skulle jeg hilsen og sige!"

Jamen så giv dem nogle bank !!!

> ... i det tror du fejl.

> Georgerne angreb Abkasiens parlament i 1992 og fordrev politikerne med
> våben.

Abkasien er ikke Sydossetien, og alle disse ting skal dommerne tage stilling
til ved ICJ og ikke på slagmarken. Det er heri, at Rusland har forbrudt sig
og fuldstændig ødelagt tilliden os og dem imellem.

Hvis du vil spytslikke for dem og dermed styrke det russiske skindemokrati;
dét bliver *din* personlige sag, men så er døren lukket her!

This is NOT business as usual !!!

> [...]
> I så fald var mange mennesker døde. Kristendommen handler om tilgivelse og
> ikke om øje for øje og tand for tand. Den handler om kærlighed til

Fortæl du blot det til Ananias og hans kone (som om det ku' hjælpe dem)!

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Med venlig hilsen?

Standard "maskin"-udskrift. I sin tid måtte jeg konstant ændre på den, og
glemte at ændre den tilbage, og det blev noget værre rod!

Men faktisk er tilfældet med dig noget andet, fordi jeg kender dig
personlig.

En dårlig ven ville aldrig drømme om at advare sin ven om farene, når/hvis
denne er på vej ind i en blindgyde.

Så faktisk kan selv meget hårde ord være kærlig ment, dybest set, Jens Erik.

Men jeg kan faktisk ikke FORDRAGE forskelsbehandling, under henvisning til
fx. et af dine indlæg ...

7888 news:48b34262$0$90267$1472...@news.sunsite.dk

[ ... ]

Hvorfor ?

Fordi det heller ej er særlig kærlig gjort overfor sine med(mennesker)...

10:08
- "Husk det!"

Jeg kan fortælle dig, at andagtsteksten fra www.blr.dk i den seneste tid
omhandlede noget dødkedeligt fra Krønikebøgerne om Juda og Israels konger.

Men bag alt dette var der ligesom et tema, som blev ved at gentage sig:

Deres omvendelse var aldrig helhjertet. De tillod således fortsat lidt
afgudsdyrkelse hist-og-her i landet.

Og ved du hvad jeg er kommet til at tænke på ?

Jeg har kvajet mig gevaldigt siden starten af vores venskab fra 1990, fordi
jeg pga. et-eller-andet har set igennem fingre med denne RÆDSELSFULDE
*anti-semitisme* du med årene desværre åbenlyst har lagt for dagen.

Men NU er det altså slut !

Jeg kan af *samvittighedsmæssige* grunde ikke længere udholde det bræk!!!

> [...]
> "Lyrik" skrev

> Du må *først* omvende dig (fra din synd), førend en såkaldt normal

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Farvel Mogens. Lev vel.

Jens

"Lyrik" skrev

[ ... file 7961 ... ]

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Farvel Mogens. Lev vel.
>
> Jens

Tak, i lige måde ... :-)

Og undgå venligst fremover at besvare mine indlæg på nyhedsgrupperne (smid
mig evt. i dit kill-filter), så jeg (og andre) slipper for at høre på (i
mine oprettede tråde) dit racistiske og antisemitiske bræk og
røde-Fido-imperialistiske gylle. På forhånd tak!

END of Anti-"virus"-program-de-la-Jesus-&-Company (ET and friends).

Last OUTPUT: 7965 news:48c2fb69$0$90274$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7966

kaz

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]
> røde-Fido-imperialistiske gylle. På forhånd tak!
>
> END of Anti-"virus"-program-de-la-Jesus-&-Company (ET and friends).

Ville det ikke være meget bedre om du bare ligeså stille lukket ned butikken
og tøffet vestpå, fremfor at blive fræk og flæbet i et offentligt forum.

Henrik V Blunck

Den 07.09.2008 kl. 11:48 skrev kaz <ka...@yahoo.de>:
> [...]
>
> Ville det ikke være meget bedre om du bare ligeså stille lukket ned
> butikken og tøffet vestpå, fremfor at blive fræk og flæbet i et

Sagt af en modig anonym som mangler svar på om en forbrydelse kan blive
forældet i forhold til retsforfølgelse...
Reference:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/8b68c59ced4e145e?hl=da

*Enhver* der har paratviden over en guldfisk vil vide, at det netop er
derfor det er så tragisk når efterforskning kommer til at tage så lang tid
at forbryderne kan gå fri. Nogle kalder det sågar et retssamfund selvom
det mest af alt begynder at ligne en bananrepublik med kuglerammer i
stedet for lommeregnere.... [Når en minister skal forklare det, så skal
der bare gives nok tid til at politireformen kan nå at "slå igennem"...
;-)]

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Andreas Falck

Henrik V Blunck skrev i

[ ... ]

> *Enhver* der har paratviden over en guldfisk vil vide,

... at du ikke får noget som helst ud af at sende anklager og personangreb
rundt til mine samarbejdspartnere. Du har kun formået at gøre dig selv helt
til grin, og så er der endnu et sted hvor du absolut ikke vil blive taget
seriøst.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*

http://kirke.ravsted.dk

kaz

Henrik V Blunck wrote:
[...]

> [...]
> med kuglerammer i stedet for lommeregnere.... [Når en minister skal
> forklare det, så skal der bare gives nok tid til at politireformen

Hvad er problemet, hr.?

Henrik V Blunck

Når du nu bad Mogens Kall - "Jesus loves you" - om følgende:

=== citat ===

Ville det ikke være meget bedre om du bare ligeså stille lukket ned
butikken og tøffet vestpå, fremfor at blive fræk og flæbet i et offentligt
forum.

=== citat slut ===

...så var resten såmænd blot lidt filosoferen over baggrunden for din
udtalelse... ;-)

kaz

Henrik V Blunck wrote:

> [...]
> offentligt forum.
> === citat slut ===
>
> ...så var resten såmænd blot lidt filosoferen over baggrunden for din

jow, så har vi det på¨plads.

Henrik V Blunck

Fik du noget ud af det? ;-)

Ib Baagøe

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse:

> Og det fungerer i praksis?
> Refferanser?

Ja, det fungerer storartet i praksis, når det ellers bliver
efterfulgt.

Referencerne er den verden, som du selv lever i. Det
er kristendommens placering af ansvaret hos det enkelte
menneske, der har gjort den vestlige civilisation mulig.
Enhver idiot kan finde ud af at overholde et antal
formelle regler, uden at blive en skid klogere på livet.

Med kristendommens kærlighedsbud aktiveres den
enkeltes hjernevindinger til at tage stilling til svære
eksitentielle spørgsmål. Begrebet "Gud" er fordelt ud
på de enkelte medmennesker og sidder ikke på en
trone et eller andet sted uden for universet (hvor en
hver kommunikation i øvrigt på forhånd er udelukket ;-).

Hej -- Ib

kaz

Henrik V Blunck wrote:

> Fik du noget ud af det? ;-)

Det var absolut dagens fangst, jo.

"Jesus-loves-you" skrev
7961 news:g9tfig$31ao$1...@newsbin.cybercity.dk

> "Lyrik" skrev
[ ... ]

> [...]
[ ... ]

> And the boss of einem "ubekendt" antisemit...

Interrupt return from ...

Subject: Kim Jong-il nok mere end blot syg -
Was: Kim Jong-il udebliver fra parade
7977 news:ga85ui$sm4$1...@newsbin.cybercity.dk

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s131 Tor 11 Sep (2008, CET) 08.47.11

Preben Møller Hansen er død, 79 år

Den tidligere formand for Sømændenes
Forbund og stifter af partiet Fælles
Kurs, Preben Møller Hansen, er død, 79
år. Det erfarer DR Nyheder.

Preben Møller Hansen var kendt som
sømandsbossen i kraft af sin stilling
som formand for Sømændenes Forbund, en
post han bestred fra 1968-1991. I 1986
var han medstifter af Fælles Kurs og
medlem af Folketinget fra 1987-1988.

Møller Hansen var erklæret kommunist og
var også medlem af Danmarks Kommu-
nistiske parti (DKP), indtil han i 1979
blev smidt ud af partiet.

11. sep 08:39

=== citat slut ====

Jeg hader sukkersødt klisterstads (Rom. 3,8)...

ET-Break:
(2008-09-11, Thursday, day no 255, CET 09:40, GMT 07:40)
- "Det gør jeg også."

Last OUTPUT: 7982 news:gaais4$1okq$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7983

"Jesus-loves-you" skrev
7961 news:g9tfig$31ao$1...@newsbin.cybercity.dk

> "Lyrik" skrev
[ ... ]

> [...]
[ ... ]

> And the boss of einem "ubekendt" antisemit...

Interrupt return from ...

7983 news:gaaitk$1olf$1...@newsbin.cybercity.dk

> Subject: Kim Jong-il nok mere end blot syg -

[ ... ]

> TV2 TTV s131 Tor 11 Sep (2008, CET) 08.47.11
>
> Preben Møller Hansen er død, 79 år

Hmm ...

Det lader til ikke blot at være et enkeltstående tilfælde:

=== citat start ===

DR1 s117 tor 11 Sep (2008, CET) 10:29:02

02:10

Medlem af Blekingegadebanden er død

Niels Jørgensen, et af de førende
medlemmer i Blekingegadebanden, døde
tirsdag i sidste uge på Bispebjerg
Hospital, skriver Ekstra Bladet.

Niels Jørgensen blev indlagt mandag 1.
september med stærke smerte i maven.
Det formodes at være kræft, som han
tidligere er blevet behandlet for. Han
blev 54 år.

Niels Jørgensen var en af hjernerne i
Blekingegadebanden, der i 1988 røvede
Købmagergade Postkontor og i den
forbindelse skød og dræbte den 22-årige
politibetjent Jesper Egtved Hansen.

Sammen med de øvrige kernemedlemmer
blev han idømt ti års fængsel.

=== citat slut ====

Jeg hader som sagt sukkersødt klisterstads (Rom. 3,8)!

Som kommunister støttede Blekingegadebanden (med deres røverier) vist nok
den kommunistiske terrororganisation PFLP i Mellemøsten med hovedkontor i
Damaskus. Mået helliger jo - som bekendt (hvis man er kommunist -
midlerne...

ET-Break:
(2008-09-11, Thursday, day no 255, CET 10:43:05, delay 0, GMT 08:43:05)
- "Nej."

I like Your opinion, Sir ... :-)

Crime does NOT pay...

CET 10:54
- "Skulle jeg hilse og sige."

CET 10:54
- "Fra os."

CET 10:54
- "Derude."

CET 10:54
- "In space."

Last OUTPUT: 7983 news:gaaitk$1olf$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7984

Carl Erik Tengesdal

Artig modernisering. :)

Rent bortsett fra at det er Lørdagen/Sabbaten som er den syvende dagen,
og dermed også den korrekte helligdagen, så er prinsippene i og for seg
intakte. :)

-c-

Jesus-loves-you wrote:
> [...]

7961 news:g9tfig$31ao$1...@newsbin.cybercity.dk

> Forbandet være enhver tyveknægt (indtil høn har omvendt sig)!!!

News from TV2 Nyhederne 19

Århus fik i dag en pakke tilsendt fra Tyskland, hvori et kamera + 50 euro
lå. I et følgebrev stod der, at afsenderen var en tysk soldat, som under
krigen havde stjålet dette kamera og det havde plaget hans samvittighed
gennem årene, så nu ville han gøre skaden god igen.

ET-Break:
(2008-09-11, Thursday, day no 255, CET 19:25:58, delay 0, GMT 17:25:58)
- "Det skal du (godsforvalter-jobbet)."

Yes, Sir:

In the name of the Father...

And then I heard a voice (from Earth) said:
CET 19:42:37, delay 0
- "Jeg har også fortrudt."

Jesus-Break:
CET 19:43
- "Kom til Mig."

CET 19:43
- "Og jeg vil give (jer sjælefred)."

In the name of the Father...

CET 19:49
- "Så tilgiver Jeg dig."

CET 19:56
- "Skriv."

Sagde (da Jesus afbrød mig):
Salig det folk, hvis synder er skjult...

CET 19:56
- "Dækket."

CET 19:56
- "Med blod."

Hmm ...

(Den er altså "lidt" svær at forstå, denne her, Jesus. Kryptisk.)

CET 19:59
- "Mit blod renser."

CET 20:01
- "Synden bort."

CET 20:01
- "I Mit navn."

CET 20:01
- "Skal I."

CET 20:01
- "Tilgive hverandre."

CET 20:02
- "Ligesom Jeg har tilgivet jer."

Last OUTPUT: 7985 news:gabik5$28b1$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7986

Andreas Falck

Carl Erik Tengesdal skrev i

> Artig modernisering. :)
>
> Rent bortsett fra at det er Lørdagen/Sabbaten som er den syvende
> dagen, og dermed også den korrekte helligdagen,

DET er der ellers ikke ret mange der vil erkende! Og jeg kan da kun være
helt enig med dig i hvilken dag der er Herrens Helligdag.

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> Artig modernisering. :)
>
> Rent bortsett fra at det er Lørdagen/Sabbaten som er den syvende dagen,
> og dermed også den korrekte helligdagen, så er prinsippene i og for seg
> intakte. :)

He, ja, mon ikke Gud er ligeglad, om vi holder
fri om lørdagen eller søndagen? Den er til for
menneskets og ikke Guds skyld.

Andreas Falck

Vidal skrev i

Og tror du ikke Gud er ligeglad, om vi [sæt selv ind alt muligt hvad du kan
komme i tanke om].

Prøv at at læse lidt om hvad Gud siger om sin hellige sabbatsdag.

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i

> Og tror du ikke Gud er ligeglad, om vi [sæt selv ind alt muligt hvad du
> kan komme i tanke om].
>
> Prøv at at læse lidt om hvad Gud siger om sin hellige sabbatsdag.

Jeg mener, det er hensigten, at mennesket har en fridag,
der er det væsentlige, ikke om det er den ene eller anden
ugedag. Jesus siger jo netop, dagen ikke er til for Guds
skyld, men menneskets.

Carl Erik Tengesdal

Hensigten er vel at Gud vil at vi skal feire Sabbaten sammen med Ham?
Hvis du blir inbudt til fest på en lørdag, så nytter det vel lite om du
kommer på søndagen og vil feste da? Da er det jo ikke noen der. Husk på
at Gud spesielt velsignet og lyste hellig Sabbatsdagen ved skapelsen, og
har gjennom hele bibelen velsignet dem som holder den dagen hellig
fremfor noen andre.. Det å flytte helligheten fra Sabbaten til søndagen
er noe som skjedde i regi av den katolske kirken, og er faktisk talt en
ENDRING av de ti bud, hvilket Gud selv har sagt at IKKE skal gjøres.

Matthew 5:18:
For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den
minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd
alt sammen.

Luke 16:17:
men før skal himmel og jord forgå før en eneste tøddel av loven skal
falle bort.

Hvis vi skal holde oss til bibelen, og etterleve det vitnesbyrd som Gud
selv har gitt oss ved Sin Sønn, så er det vel best at vi holder
Sabbaten/Lørdagen hellig, siden det faktisk var det Jesus selv gjorde.
Og det er vel Han som er vårt eksempel til etterlevelse, eller?

mvh
Carl Erik Tengesdal

Lyrik

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mener, det er hensigten, at mennesket har en fridag,
> der er det væsentlige, ikke om det er den ene eller anden
> ugedag. Jesus siger jo netop, dagen ikke er til for Guds
> skyld, men menneskets.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dette er ganske almindelig Folkekirkelig teologi, som burde være generelt
accepteret.
Uheldigvis befinder du dig på en nyhedsgruppe der er overtaget af en
adventist. Denne vil sørge for at denne mikroskopiske sekt skriver
dagsordenen.

Men jeg bakker dig op Villy og afviser totalt sabatsidiotien!;-)
Moseloven er passé! Det er den vigtigste kristne teologi. Vi er ikke under
lov-heller ikke de 10 bud-vi er under nåde og troen frelser os.

Kan du se Villy hvor vigtigt det er at afvise de 10 bud? For et af budene er
sabat! Accepterer du bare dette lille stykke moselov, så bliver du fanget
til at skulle acceptere den hele!

Hilsen
Jens

Carl Erik Tengesdal

Må rette litt på meg selv her.. Det var konstantin som adopterte Søndage
som helligdag for kristenheten i Rom. Den katolske kirken vedtok på
kirkemøtet i laodikea at det var straffbart å holde sabbat. :) sånn var
det.. Men også den katolske kirke sier selv at Søndagen er DERES merke
på DERES autoritet til å forvalte sannheten. Har et sitat fra den
katolske kirken et sted, men man finner det også hvis man søker på google...

-c-

Carl Erik Tengesdal

Hvor finner du, i bibelen, at de ti bud er en del av moseloven? Og hvor
i bibelen finner du, min gode mann, at vi ikke skal holde budene? Jeg
kan gi eksempler på det motsatte, men jeg skulle veldig gjerne like å
vite hvor du har FÅTT LOV til å ha andre Guder, og fått lov til å drepe,
stjele, være utro, misunne og misbruke Guds navn... DET hadde vært
interessant.. (Venter i spenning)

-c-

P.S
At jeg er adventist, har lite med det som faktisk står i bibelen å
gjøre.. Forøvrig så er vel adventistene ganske store etterhvert? omkr.
20 millioner medlemmer i verden.. Ikke mye i forhold til den katolske
kirken, men likevel da? :)

Carl Erik Tengesdal

Hvem er forresten denne adventisten som har overtatt forumet? =)
-c-

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Uheldigvis befinder du dig på en nyhedsgruppe der er overtaget af en
> adventist. Denne vil sørge for at denne mikroskopiske sekt skriver
> dagsordenen.

Så skulle vi lige have en løgn igen fra Jens.

Ja ja, det er jo så takken for at afslå at gå på værtshus med ham!
Sørgeligt!

Men det er da lige så sørgeligt at Jens vil have indført gnostisk vranglære,
en vranglære der er blevet afvist helt fra starten af.

Andreas Falck

Carl Erik Tengesdal skrev i

[ .. ]

> Forøvrig så er vel adventistene ganske store etterhvert? omkr.
> 20 millioner medlemmer i verden.. Ikke mye i forhold til den katolske
> kirken, men likevel da? :)

Ja, og dette sammenlignet med at der hos Folkekirken kun er lidt over én
procent af medlemmerne der jævnligt møder op i deres kirke. Der er altså kun
ca. 50-75.000 aktive folkekirkemedlemmer mod adventisternes ca. 20
millioner.

Så hvem er det mon der er en mikroskopisk sekt i denne forbindelse.

Men Jens, der har en fortid i Jehovas Vidner, har tydeligvis fået et enormt
had til alle der ønsker at have en kristendom der baserer sig på Bibelen.

Han vil tilsyneladende langt hellere have en kristendom, hvor hver især,
efter eget forgodtbefindende, og dagens aktuelle humør eller mangel på
samme, selv kan definere hvad der lige nu måtte være "dagens sandhed".

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> [...]
> er noe som skjedde i regi av den katolske kirken, og er faktisk talt en
> ENDRING av de ti bud, hvilket Gud selv har sagt at IKKE skal gjøres.

Gud er ikke fysisk manifesteret i tiden, så han
holder ikke lørdag eller søndag.

Carl Erik Tengesdal

Jeg har alltid vært av den oppfatning at er man kristen, så er det
bibelen som har mest og best informasjon om hvordan livet som kristen
skal være. Ikke våre egne tanker som endrer seg fra dag til dag...

Jeg håper virkelig at han kan begrunne det at man ikke skal holde de ti
bud, for det er en ganske dramatisk, for å ikke si forferdelig
ødeleggende teologi, når man tar vekk budene. Anarki har aldri vært bra..

-c-

Andreas Falck

Vidal skrev i

[ ... ]

> Gud er ikke fysisk manifesteret i tiden, så han
> holder ikke lørdag eller søndag.

Jeg går da ud fra at du har læst en smule i Bibelen nu og da, for så burde
du vide at dit udsagn slet ikke er korrekt.

Carl Erik Tengesdal

Og hvordan vil du begrunne dette? Jeg kan slenge ut påstander jeg også,
men det betyr slettes ikke at jeg har rett..

-c-

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> Og hvordan vil du begrunne dette? Jeg kan slenge ut påstander jeg også,
> men det betyr slettes ikke at jeg har rett..

Det behøver jeg da ikke begrunde. Hvis du mener, Gud
sidder rent fysisk et eller andet sted, vil du så ikke
tage et fotografi af ham?

Gud er ånd. Ånd er ikke fysisk.

PS. Vil du ikke nok lade være med at topposte?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]
>
> Jeg går da ud fra at du har læst en smule i Bibelen nu og da, for så
> burde du vide at dit udsagn slet ikke er korrekt.

Hvad tænker du på? Vil du uddybe?

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> [...]
> bud, for det er en ganske dramatisk, for å ikke si forferdelig
> ødeleggende teologi, når man tar vekk budene. Anarki har aldri vært bra..

Vi har jo fået vor religion på andre vilkår end
jøderne. De skal følge loven og bliver derfor frelst
ved loven.

Vi andre er på dybt vand, for når budene er væk, så
viser det sig, hvem vi virkeligt er.

Du skal svare *under* det, du svarer på for at bevare
historikken.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Harald Mossige

Vidal skreiv:

> [...]
> jøderne. De skal følge loven og bliver derfor frelst
> ved loven.
>
> Vi andre er på dybt vand, for når budene er væk, så

Villy har "forkastet" budene. Villy viser - - :-(

Andreas Falck

Vidal skrev i

> Hvad tænker du på?

Præcis det jeg skrev.

Men du er da velkommen til at fremfinde de steder i Bibelen hvor Gud siger
at han er helt ligeglad med hvilken dag vi helligholder som Guds sabbatsdag,
og at Guds sabbat alene drejer sig om at vi kan få en enkelt ugedag på
sofaneseren.

Vidal

Andreas Falck skrev:
> [...]
> siger at han er helt ligeglad med hvilken dag vi helligholder som Guds
> sabbatsdag, og at Guds sabbat alene drejer sig om at vi kan få en enkelt

Vi mennesker kan ikke gøre Gud tjenester. Vi kan
ikke gøre noget for at frelse os selv.

Carl Erik Tengesdal

Vidal wrote:

> [...]
> tage et fotografi af ham?
>
> Gud er ånd. Ånd er ikke fysisk.
>
> PS. Vil du ikke nok lade være med at topposte?

Beklager toppostingen, Det har vært vanlig å gjøre det der jeg har
diskutert før.. :) kan lade være med det ja.

Gud er ånd, men også har han da et utseende, og faktisk også et utseende
i likhet med oss.. I første mosebok står det:
1.mos. 26-27
Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og
de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over
feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. Og Gud
skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han det; til mann
og kvinne skapte han dem.

Vi har et utseende som er i likhet med Faderen og Sønnen. Hva mer kan
jeg si? Det står jo der svart på hvitt..

Om det ville være mulig å ta bilde av Faderen er da høyst usannsynlig da
Han er innehyllet i et lys som gjør at ingen kan se Ham. Det står jo
også at ingen har sett Gud (Faderen, da folk har sett Jesus).

Andreas Falck

Vidal skrev i

[ ... ]

> Vi mennesker kan ikke gøre Gud tjenester. Vi kan
> ikke gøre noget for at frelse os selv.

Det er jo heller ikke hvad jeg skriver. Læs mit indlæg igen - denne gang
lidt mere hyggelig.

Vidal

Harald Mossige skrev:

Ja, Harald, det vigtigste for dig i enhver debat om
kristendom er at fastholde, at fundamentalisme er
den sande kristendom.

Så det gør dig til den mest fundamentalistiske kristne
ikke-kristne, jeg har set udtrykke sig.

Carl Erik Tengesdal

Du skrev:

"Vi mennesker kan ikke gøre Gud tjenester. Vi kan
ikke gøre noget for at frelse os selv."

Hvordan forener du dette med det du skriver her at jødene skal følge
loven, og blir frelst ved loven? Har du ikke lest at INGEN blir frelst
ved å holde loven?

Rom. 13-16
"For ikke ved loven fikk Abraham eller hans ætt det løfte at han skulde
være arving til verden, men ved troens rettferdighet. For dersom de som
holder sig til loven, er arvinger, da er troen blitt unyttig, og løftet
blitt til intet; for loven virker vrede; men hvor det ikke er nogen lov,
er det heller ingen overtredelse. Derfor fikk han løftet ved troen,
forat det kunde være som en nåde, så løftet kunde stå fast for hele
ætten, ikke bare for den som har loven, men også for den som har
Abrahams tro, han som er far til oss alle"

Her står jo faktisk også det motsatte av din uttalelse, det står at
Jødefolket har fått religionen på SAMME vilkår som oss.. Nemlig ved tro.

Du burde bruke en søkbar bibel og sjekke ut dine egne utsagn før du
poster..

mvh
-c-

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> [...]

> feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. Og Gud
> skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han det; til mann

I fysisk forstand? Så mener du måske, Gud er hermafrodit,
både mand og kvinde på en gang?

Det glæder jeg mig til at se, i tidens fylde, naturligvis.
:-)

> Vi har et utseende som er i likhet med Faderen og Sønnen. Hva mer kan
> jeg si? Det står jo der svart på hvitt..

Der står frygteligt mange ting i GT. Den egner sig ikke
til at blive taget bogstaveligt. Det var en slutning
allerede Augustin nåede.

> Om det ville være mulig å ta bilde av Faderen er da høyst usannsynlig da
> Han er innehyllet i et lys som gjør at ingen kan se Ham. Det står jo
> også at ingen har sett Gud (Faderen, da folk har sett Jesus).

Så det er måske bare rygter?

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]
>
> Det er jo heller ikke hvad jeg skriver. Læs mit indlæg igen - denne gang
> lidt mere hyggelig.

Jo, det er konsekvensen af dit syn på det.

Andreas Falck

Vidal skrev i

[ ... ]

> Jo, det er konsekvensen af dit syn på det.

Nej Vidal. Det er det ikke.

Men du mener måske det er helt OK at slå ihjel, at stjæle, at plyndre og
voldtage osv?

Andreas Falck

Vidal skrev i

> Det var en slutning
> allerede Augustin nåede.

Augustin var langt mere influeret af ny-platonisk filosofi end af hvad der
konkret står i Bibelen. Der findes næppe en større og farligere kætter end
netop ham.

Lyrik

"Carl Erik Tengesdal" <c...@tgfx.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> vite hvor du har FÅTT LOV til å ha andre Guder, og fått lov til å drepe,
> stjele, være utro, misunne og misbruke Guds navn... DET hadde vært
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor i bibelen finder du dit og dat!? Er din tidligere slave død, så du
søger mig som ny slave til at finde dit og dat til dig?
Jeg kan anbefale dig en Concordance, en konkordans som kan finde det til
dig. Du må have luen af og in i hytten(din?) og finde bøgerne frem.;-)

Der er i NT(Det nye Testamente), hvis du altså kan komme videre end til GT?-

Loven som er Moseloven, er kun til for tyveknægte og mordere! Hvis ikke de
får at vide at de ikke må slå ihjæl, så myrder de på livet løs! Når der så
står i Moselov:"Du må ikke slå ihjæl, så kan de lige akkurat holde sig på
måtten-(deres?);-)!

De kristne derimod har ikke brug for sådan en lov. De har hjertet fuld af
kærlighed til næsten og kunne aldrig drømme om at slå ham ihjæl!
Love er til for tyveknægte og mordere, ikke for omvendte kristne.

Hilsen Jens

Lyrik

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]
>
> Nej Vidal. Det er det ikke.
>
> Men du mener måske det er helt OK at slå ihjel, at stjæle, at plyndre og
> voldtage osv?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du mener måske at hvis du ikke havde moselov imod det, så ville du tage på
tyvetogt? For vi som er kristne, vi behøver ikke sådan en lov. Det er kun
tyveknægte der behøver den.

Hilsen
Jens

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Du mener måske at hvis du ikke havde moselov imod det, så ville du
> tage på tyvetogt? For vi som er kristne, vi behøver ikke sådan en
> lov. Det er kun tyveknægte der behøver den.

Nu var det ikke et svar til dig og din gnosticisme, men et svar til Vidal på
HANS udsagn.

Så lad du blot være med at lave nogle bevidst forvrængende konklussioner
blot fordi det måtte passe ind i din negative agenda blot fordi jeg ikke
havde lyst til at gå værtshus sammen med dig.

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]
>
> Nej Vidal. Det er det ikke.
>
> Men du mener måske det er helt OK at slå ihjel, at stjæle, at plyndre og
> voldtage osv?

Nej, men det har ikke desto mindre fundet sted gennem
alle tider på trods af, det ikke har været velset, hverken
i de borgerlige eller de åndelige samfund.

Andreas Falck

Vidal skrev i

> Nej, [ ... ]

Hvorfor er det ikke i orden, set fra Guds side?

Du siger jo at der ingen lov er for de kristne, så hvad skulle Gud have imod
at den slags sker?

Vidal

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i

> Hvorfor er det ikke i orden, set fra Guds side?
>
> Du siger jo at der ingen lov er for de kristne, så hvad skulle Gud have
> imod at den slags sker?

Du ved jo godt næstebudet gælder, men at *ingen* i deres
hjerte kan leve op til det.

Andreas Falck

Vidal skrev i

> Du ved jo godt næstebudet gælder, men at *ingen* i deres
> hjerte kan leve op til det.

Hvor ved jeg det fra når du siger at der ingen lov er der gælder for de
kristne?

Carl Erik Tengesdal

Andreas Falck wrote:
> Vidal skrev i

> Hvorfor er det ikke i orden, set fra Guds side?
>
> Du siger jo at der ingen lov er for de kristne, så hvad skulle Gud have
> imod at den slags sker?

Det hele bunner vel ut i en misoppfatning av at man er en slave av loven
hvis man må forholde seg til de ti bud, dette er ganske vanlig..
desverre. Man tror at det skjer noe magisk når man sier ja til Jesus og
at alt man gjør deretter kan tilgis, og at loven er opphevet. At man
faktisk må handle på de oppfordringer Jesus tilkjennegir i disse
skriftstedene, er noe man heller kan "overse"..
Johannes 14:15
Dersom dere elsker meg, da holdere dere mine bud.
Johannes 14:21
Den som har mine bud, og holder dem, han er den som elsker meg; men den
som elsker meg, skal elskes av min Fader, og jeg skal elske ham og
åpenbare meg for ham.
1 Johannesbrev
På dette kjenner vi at vi elsker Guds barn, når vi elsker Gud og holder
hans bud.

Jesus sier det selv.. Hvis man bekjenner at man elsker Jesus, så setter
Han faktisk det som kriterium at man holder Hans bud.

mvh
-c-

Andreas Falck

Carl Erik Tengesdal skrev i

[ ... ]

> Jesus sier det selv.. Hvis man bekjenner at man elsker Jesus, så
> setter Han faktisk det som kriterium at man holder Hans bud.

Netop. Og det at man vil leve efter et lovløst evangelium er ganske enkelt
det samme som at forkaste Jesus, Guds Søn og vores Frelser.

Det hjælper ikke til frelse at tro på en falsk Messias, at tro på et falsk
evangelium m.v.

De der går ind for et lovløst evangelium burde lave et grundigt studie af
Matt. kapitel 7.

Lyrik

> [...]

> Han faktisk det som kriterium at man holder Hans bud.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hans bud til en kristen er kun det ene at du skal elske din bror som Kristus
elskede os. Og søg nu hele NT igennem, så vil du finde at det er det eneste
bud til kristne.
Af moselovsresterne var kun at afholde sig fra utugt afgudsdyrkelse, kød af
kvalte dyr, afgudsofferkød og blod. Når i holder det så er det nok sagde
apostelrådet.
Men for folk der ikke forstår hvad de læser kan det jo være svært åbenbart.
For moselovsresterne var ikke evige. Faktisk ophævede Paulus afgudsofferkød
idet han godtgjorde at der der ikke var nogle afguder så var der heller ikke
noget afgudsbesudlet kød!

Det var en nedtælling for moselovsresterne! Det var de jødekristne der
pressede for mere moselov. Tilsidst måtte Paulus afgøre at lod man sig for
eksempel omskære så blev man forpligtet til at holde helæe moseloven,
hvilket var en dødssejler idet moseloven ikke havde frelst et eneste
menneske.

Alle love falder for en forældelsesfrist. det vidste Jesus og det ved du
også, hvis du tænker dig om! det der med at det var "Guds Lov" og så skal
den ikke ændres, det er noget pjat! Gud kan godt lave en midlertidig lov!
Det gjorde han med moseloven.

Der har aldrig været andre end jøder under den moselov, bortset fra de
hedningekristne i den første tid der blev presset af jødekristne til i en
kort tid at holde moselovsresterne!

Hilsen
Jens

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Hans bud til en kristen er kun det ene at du skal elske din bror som
> Kristus elskede os. Og søg nu hele NT igennem, så vil du finde at det
> er det eneste bud til kristne.

Kan du så ikke give en henvisning til hvor det bud står?

Lyrik

>"Andreas Falck" <dew...@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen

> Lyrik skrev i
>
> [ ... ]
>
> Kan du så ikke give en henvisning til hvor det bud står?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det står på mit hjerte. Det var jo profetien at han ville skrive de nye bud,
ikke på stentavler-de ti bud- men på menneskers hjerte. Så selvfølgelig er
det der det står!

Hvis du stadig skal ned i papirerne og kigge efter så er det der hvor han
siger:"I skal elske hverandre som jeg har elsket Jer!

Hilsen
Jens

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ ... ]

> Det står på mit hjerte.

Så du går altså ind for "evangelium" helt løsrevet fra den forkyndelse og
den undervisning Jesus, hans disciple og de første apostle stod for. Og du
tager tydeligvis helt afstand fra den belæring om at studere Skriften som
både Jesus, hans disciple og de første apostle har givet os.

Men fortsæt du dog blot med at tro på dit "anderledes evangelium" som Paulus
ville kalde det, og som han belærer os om at troende kristne skal tage
afstand fra og ikke lade sig besmitte med.

Andreas Falck

Carl Erik Tengesdal skrev i

> Hensigten er vel at Gud vil at vi skal feire Sabbaten sammen med Ham?

Just præcis - og derfor har Gud også sat en helt speciel dag tilside netop
til det formål, og han har velsignet og helliget denne dag. Og så kalder han
også dagen for sin ærværdige helligdag.

God sabbat til alle.

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> [...]
>
> Hvordan forener du dette med det du skriver her at jødene skal følge
> loven, og blir frelst ved loven? Har du ikke lest at INGEN blir frelst

Det havde nok været bedre, om jeg havde skrevet, 'vi
kristne'. Jøderne lever stadig efter loven og jeg er
ikke den, der vil fordømme dem. Det har jeg ingen
autoritet til, kun Gud kan dømme.

Vi vil alle blive målt på vore hjerter, også jøderne,
ikke på vor evne til mekanisk at overholde loven, men
på, hvad der er i vort hjerte, for nu at udtrykke det
sådan. Den uselviske hjælp til vor næste er det eneste,
der tæller, vi kan ikke frelse os selv ved at lade være
med at synde.

Som jeg læser det, søger du og Andreas Falck at
genindføre LOVEN. Du ser, Andreas skriver: "Men du

mener måske det er helt OK at slå ihjel, at stjæle,
at plyndre og voldtage osv?"

Nu ved jeg ikke, hvordan adventister ser på Martin
Luther. Men vi ser hos ham, at alle mennesker er
*lige i synden*. Den *mindste syndige tanke* hos
mennesket er det samme som at stjæle, at plyndre og
voldtage osv. Vi kan ikke selv gøre os fri af synden,
vi kan ikke lade være med at synde. Det eneste, vi
kan gøre, er at håbe på Guds tilgivelse.

> [...]
> ætten, ikke bare for den som har loven, men også for den som har
> Abrahams tro, han som er far til oss alle"

Jøderne er jo ikke nået frem til den forståelse af
Gud, som Jesus underviste.

> Her står jo faktisk også det motsatte av din uttalelse, det står at
> Jødefolket har fått religionen på SAMME vilkår som oss.. Nemlig ved tro.

Det, Jesus lærte, gælder for alle, jøder, muslimer,
ateister, ja endda adventister. Ingen tvivl om det,
det er et alment menneskeligt vilkår.

> Du burde bruke en søkbar bibel og sjekke ut dine egne utsagn før du
> poster..

Ok. Jeg er ikke fundamentalist. Jeg kan forestille
mig, du tager syndefalds *myten*, som en faktisk
begivenhed. Det er det ikke i min optik, selv om den
står i biblen.

Vidal

Andreas Falck skrev:

> [...]
> netop til det formål, og han har velsignet og helliget denne dag. Og så
> kalder han også dagen for sin ærværdige helligdag.

Det lyder som noget sentimentalt vrøvl. Du har nok en
henvisning til GT? Tror I, Gud fører kalender? Er I
sikre på at kalenderen holder fra 'Guds fridag' til i
dag (eller i morgen)? Accepterer Gud skudår. Og hvad
med den periode, hvor man ikke havde indført skudår?

Eller er det nok, at vi *kalder* det lørdag?

Andreas Falck

Vidal skrev i

> [...]
> med den periode, hvor man ikke havde indført skudår?
>
> Eller er det nok, at vi *kalder* det lørdag?

Prøv at finde noget fra Bibelen der enten kan støtte din synspunkt eller
måske endda går imod dit synspunkt.

Men du er velsagtens ikke interesseret i hvad Jesus, disciplene og de første
apostle lærte hvad kristendomen er for en størrelse, og hvilke lærepunkter
der hører med til den kristne tro.

Gør som der står i Ap.g. 17, 11.

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i

> Prøv at finde noget fra Bibelen der enten kan støtte din synspunkt eller
> måske endda går imod dit synspunkt.

Jamen, når det nu er så vigtigt, det er nøjagtigt
på den dag, Gud hvilede, så nytter det vel ikke,
at det måske i forhold til den dag for nogle milliarder
år siden, måske er onsdag, hviledagen indtræffer.

Så er det jo ikke længere Herrens ærværdige hviledag.
Eller hvad?

Andreas Falck

Vidal skrev i

[ ... ]

> [...]
> år siden, måske er onsdag, hviledagen indtræffer.
>
> Så er det jo ikke længere Herrens ærværdige hviledag.

Hvad har onsdag med lørdag at gøre?

Du fandt ikke noget i Bibelen der kunne støtte din holdning?

Prøv mit forslag med at undersøge hvad Bibelen fortæller.

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]

> Hvad har onsdag med lørdag at gøre?

Det ved jeg ikke, men hvis vi formoder jorden var færdig-
lavet for fire milliarder år siden og Gud holdt sin ærværdige
hviledag for 4 milliarder år minus 6 dage, hvordan kan I så
vide at ugedagene har holdt sig stabilt siden da?

Altså, hvordan kan I være sikre på, det netop er i morgen,
det er sabbat?

Hvis ikke det er lige nøjagtigt på den rigtige dag, kommer
I jo forsent eller for tidligt til den fest, Herren har
inviteret jer til.

> Du fandt ikke noget i Bibelen der kunne støtte din holdning?
> Prøv mit forslag med at undersøge hvad Bibelen fortæller.

> [...]

Andreas Falck

Vidal skrev i

[ ... ]

> [...]
>
> Hvis ikke det er lige nøjagtigt på den rigtige dag, kommer
> I jo forsent eller for tidligt til den fest, Herren har

Var der mennesker på denne jord for mia. år siden?

Ikke engang den mest vanvittige tilhænger af slimklatmodellen vil påstå at
der var mennesker her på jorden på den tid!

Så kom lidt ned på jorden og find dit seriøse modus igen.

Og så er der lige den lille vigtige biting at fæstne sig ved, at så langt
tilbage vi kan spore det, har jøderne (dem der skrev GT) holdt helligdag om
lørdagen. Det vil enhver seriøs historiker kunne fortælle dig.

Carl Erik Tengesdal

Andreas Falck wrote:
> [...]
> Paulus ville kalde det, og som han belærer os om at troende kristne skal
> tage afstand fra og ikke lade sig besmitte med.

Hvis det er dette Jens vil tro, så får han vel gjøre det hvis han ikke
vil høre på bibelens ord.. Men da er sannsynligheten stor for at han
kommer til å møte denne uttalelsen da han møter Jesus når Han kommer
igjen for å hente sine:

MAT 7:21. 'Ikke alle som sier til meg: "Herre, Herre, skal komme inn i
himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje.
MAT 7:22. Mange skal si til meg på den dag: "Herre, Herre, har vi ikke
profetert i ditt navn, drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange
kraftgjerninger i ditt navn?"
MAT 7:23. Men da skal jeg bekjenne for dem: "Jeg har aldri kjent dere.
Gå bort fra meg dere som driver med lovløshet."'

Jeg håper virkelig han våkner opp før dette skjer. Men sålenge man ikke
vil bruke bibelen som rettesnor, så er man villfaren.

Vi burde bare la det ligge der tror jeg.
Hjelper ikke å krangle over loven, hvis ingenting går inn.

-c-

Carl Erik Tengesdal

Jesus holdt også sabbat, og Han visste nok hva som var den riktige
dagen, for det står nemlig at Han ikke syndet. Dermed brøt Han heller
ikke det fjerde bud i tibudsloven. Så man trenger ikke gå lengre tilbake
enn totusen år, og det er ikke noe problem i det hele tatt å påvise
sabbatsdagens korrekte tid.

Når det er sagt, så stopper jeg samtalen om sabbaten og loven her, for
det nytter lite å snakke til en vegg, som ikke kan redegjøre mer for sin
egen tro enn at man selv mener det er fornuftig å tro slik.. Man får
ingen fornuftig argumentasjon ut av det.

Vi får heller finne noe annet vi kan snakke om, eller hva? =)

-c-

Vidal

Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]

> Var der mennesker på denne jord for mia. år siden?

Nej ok, den syvende dag var så stadig ikke indtruffet?

> Så kom lidt ned på jorden og find dit seriøse modus igen.

Jeg prøver blot at forstå jeres tankegang. Det er jo
vilkårligt om man kalder den ene eller den anden dag
den syvende -

> Og så er der lige den lille vigtige biting at fæstne sig ved, at så
> langt tilbage vi kan spore det, har jøderne (dem der skrev GT) holdt
> helligdag om lørdagen. Det vil enhver seriøs historiker kunne fortælle dig.

- og om den syvende dag er lørdag eller søndag, f.eks,
eller en helt anden dag.

Kristendommen har ikke noget med kalender at gøre,
det er ligegyldige detaljer.

Pointen i den historie fra det gamle testamente er,
at hos jøder og kristne fortjener mennesket en fridag,
hver syvende dag altså en gang om ugen.

Carl Erik Tengesdal

Jødene lever nok fremdeles etter loven ja, og de trenger Jesus for å bli
frelst. Får de ikke tilgivelse for sine synder gjennom Jesus så er det
faktisk ille ute, og det er vår plikt å opplyse alle mennesker om dette
faktum.

> [...]
> sådan. Den uselviske hjælp til vor næste er det eneste,
> der tæller, vi kan ikke frelse os selv ved at lade være

Her er jeg også enig, Det står faktisk også at tilogmed dem som ikke
tror på Gud, men har loven skrevet i sitt hjerte og gjør etter den, ved
Guds Ånd, blir regnet som rettferdige fremfor Gud.

> Som jeg læser det, søger du og Andreas Falck at
> genindføre LOVEN. Du ser, Andreas skriver: "Men du
> mener måske det er helt OK at slå ihjel, at stjæle,
> at plyndre og voldtage osv?"

Det er her du misforstår hele konseptet med at loven FREMDELES er
gyldig. Den ble aldri opphevet.. Det var moseloven som pekte frem til
Jesu lidelse og død på korset, De Ti Bud har ingenting med sermonilovene
å gjøre i den forstand.. De Ti Bud peker kun på syndene i livet vårt og
gjør oss i stand til å avgjøre hva som er galt i livene våre og som vi
trenger å rette på. Aldri i livet om det å holde de ti bud vil frelse
meg, med mindre jeg vender meg til Jesus for å få tilgivelse for
overtredelse av NETTOPP disse ti budene. Hvis jeg etter å ha blitt
benådet går ut og gjør NETTOPP det samme som gjorde meg skyldig første
gangen, blir jeg ikke da skyldig igjen? Og vil dermed også igjen trenge
tilgivelse fra Gud?

> [...]
> voldtage osv. Vi kan ikke selv gøre os fri af synden,
> vi kan ikke lade være med at synde. Det eneste, vi
> kan gøre, er at håbe på Guds tilgivelse.

Jeg vet inderlig godt at I OSS SELV har vi ikke kraft til å vinne over
satans fristelser, og å vinne seier over synd.. Men i JESU kraft er
saken en helt annen. VI kan vinne seier over synd I JESUS...

> Jøderne er jo ikke nået frem til den forståelse af
> Gud, som Jesus underviste.

Helt riktig. Det er jeg enig i, de har mistet oppfyllelsen av moseloven.
Og av den grunn vil de fremdeles ha et tredje tempel, så de kan begynne
å ofre dyr for å få tilgivelse igjen.. Hvis de hadde gjort dette, ville
de forkastet ALT Jesus har gjort for dem.. og dette er veldig alvorlig.

> Det, Jesus lærte, gælder for alle, jøder, muslimer,
> ateister, ja endda adventister. Ingen tvivl om det,
> det er et alment menneskeligt vilkår.

Hvis det Jesus lærte gjelder for alle, og Hans liv er et EKSEMPEL for
oss, så burde vi vel da også følge det Han sa, og også følge Hans
eksempel, også da Han holdt budene, og lot være å synde mot Sin Far, og
sine medmennesker. VÅRT MÅL er å VINNE SEIER I KRISTUS, ikke å være
perfekte uten å få Guds hjelp, for det er nemlig umulig, og faktisk også
å forkaste Jesu lære og tilbud om tilgivelse.

> Ok. Jeg er ikke fundamentalist. Jeg kan forestille
> mig, du tager syndefalds *myten*, som en faktisk
> begivenhed. Det er det ikke i min optik, selv om den
> står i biblen.

Jeg tar skapelseshistorien som en bokstavelig hendelse ja.. Og hvis du
tror på Gud, når han sier at Han er en kjærlighets Gud, så burde faktisk
du også gjøre det.. Hvis ikke så gjør du faktisk Gud til en løgner.. For
hvilken kjærlighets Gud ville tillate at DØD var pådriverkraften for å
skape??? Det evolusjonsteorien sier er at den best tilpassede overlever,
og sikrer videre avkom.. Det betyr at de mist tilpassede, altså de
"mislykkede" ikke er gode nok i Guds øyne.. Hvilket er helt på styr hvis
du ser hva Jesus gjorde i hele sitt liv.. Han gikk til de mistilpassede,
falne, syndige og SVAKE menneskene for å gi dem liv.. STIKK I STRID med
det evolusjonen sier.. En annen ting er også da at hvis
evolusjonsteorien er riktig, så ble døden innført FØR mennesket hadde
gjort noe galt, men i bibelen så kommer det klart frem at døden var en
konsekvens av ulydighet mot Gud.. Så ja, men mener du tar GROVT feil ved
å tro på evolusjonen.. Hvis du kan tilbakevise mine argumenter, så skal
jeg personlig be om forlatelse for å ha vært hard, men du har INGEN
argumenter for å vise at jeg har feil her, så du kan likegodt la vær.

Din "optik" bør justeres KRAFTIG, det er min personlige mening, og er
ikke ment for å fornærme deg. Jeg er hjertens opptatt av din frelse, og
ditt evige liv.

mvh
Carl Erik Tengesdal

kaz

Carl Erik Tengesdal wrote:

> Din "optik" bør justeres KRAFTIG, det er min personlige mening, og er
> ikke ment for å fornærme deg. Jeg er hjertens opptatt av din frelse,
> og ditt evige liv.

Vel sagt, Carl Erik.

Dette vil ikke komme bagpå Villy (Vidal), men det mest problematiske i og
med den Vidal's optik - som han ellers har en fundamental tro på rigtigheden
af - er at han udgiver, ja faktisk UDGIVER sig for at være en kristen, men
danner sine egne populistiske præmisser og vilkårlige regler for sådan en
sag.
Dette er hykleri i særklasse, og gør en person i sådant et ærinde meget mere
skadelig end en hvilken some helst ateist der melder klart ud med sit
ståsted.

Vidal

kaz skrev:

> [...]
> rigtigheden af - er at han udgiver, ja faktisk UDGIVER sig for at være
> en kristen, men danner sine egne populistiske præmisser og vilkårlige

Det er faktisk folkekirkens kristendom, jeg
fremstiller her, ihvertfald langt hen ad vejen.

> Dette er hykleri i særklasse, og gør en person i sådant et ærinde meget
> mere skadelig end en hvilken some helst ateist der melder klart ud med
> sit ståsted.

Jeg kan godt se, at når I kan lade være med at
synde, eller ihvertfald kun begår en given synd
én gang, så er der ikke meget håb for en stakkels
synder som mig, der dagligt begår fejl.

Jeg håber, Gud er mere tilgivende end jer.

Carl Erik Tengesdal

Du misforstår meg, jeg sier ikke at jeg er mye bedre enn deg når det
gjelder kristenlivet, men du må iallefall ha målet for øyet, som er å
leve opp til Guds standard. Ikke i egen kraft, men i Kristi kraft.. Den
som gjør oss i stand til, etterhvert, å leve mer og mer etter Guds
rettesnor, bibelen. Og dermed også i større og større grad å holde Guds
bud. Jeg snakker ikke om at når man er kristen, så skal man, uten videre
dikkedarier, legge fra seg ALT av svin på skogen. Det er en veldig
vanskelig oppgave, og Jesus ER tålmodig, OG tilgivende.. Og godt er det,
ellers tror jeg INGEN hadde kommet inn til hvilen i himmelen, og på den
nye jord..

Men det er likevel en alvorlig feil å tro seg løst fra de ti bud.. Den
loven Gud vil skrive på hjertet vårt, er den samme loven han ville
skrive på Isrealittenes hjerte, nemlig de ti bud... Nå disse ti
prinsinppslovene ligger i hjertet, så ville det ikke falle det mennesket
inn å skade sin neste, eller å ikke vise kjærlighet overfor sin neste..
Det ville være en selvfølge å ikke stjele, drepe, eller være uærlig mot,
være utro mot og alle de seks prinsippene som angår medmennesker.. (litt
rotete setning, menemen.. ) Jeg står ikke over deg som en dommer og sier
at du går nedenom og hjem.. Det er ikke min oppgave, men hvis du
fortsetter å ikke ta Guds ord på alvor, så kan det få konsekvenser. Det
er ikke jeg som sier det, men bibelen selv. Jeg ville ikke drømme om å
dømme deg på grunnlag av mine egne tanker som jeg hadde tenkt ut..
Bibelen er som et tveegget sverd, og å lese i den kan avogtil være en
ubehagelig opplevelse, fordi noen av irettesettelsene som står der
treffer en selv.. Jeg er også et syndig menneske, men jeg sikter på å
prøve etter beste evne og i samarbeid med Jesus, å holde Hans bud
(tibudsloven), og HVIS jeg skulle falle, så har jeg en talsmann i
himmelen som har medynk med meg.. Med ALLE.. Men jeg leser iallefall i
bibelen at Jesus selv sier at hvis man elsker Ham, så holder man Hans
bud.. Dette betyr nok at Gud ønsker at vi skal legge oss inn under Jesu
innflytelse, og følge den samme lov som resten av universet gjør..

Lucifer falt fra sin plass og stilling i himmelen fordi han opphøyde seg
selv opptil og over Gud selv. Og dermed brøt han Første bud: Du skal
ikke ha andre Guder enn Meg..

Hvis loven ble tatt bort, så ville ikke Satan hatt noe skyld for den
forbrytelsen som fikk ham kastet ut av himmelen.. Jeg vil gjerne snakke
mer om dette, men jeg orker ikke en fruktløs debatt som går frem og
tilbake i månedsvis, og som ikke kommer noen vei. Det har jeg gjort for
mange ganger, og det er desverre bortkastet tid i mange tilfeller.. Jeg
har ikke lyst at det skal være det, men noen ganger blir det sånn..

Valget er ditt.. Jeg skjønner at du legger deg på folkekirkens tolkning,
men hvordan kan du VITE at den er riktig.??

mvh
Carl Erik Tengesdal

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> Hvis jeg etter å ha blitt
> benådet går ut og gjør NETTOPP det samme som gjorde meg skyldig første
> gangen, blir jeg ikke da skyldig igjen? Og vil dermed også igjen trenge
> tilgivelse fra Gud?

Ja, det er jo ligesom det, der er selve ideen.
Mennesket er i synden og kan ikke undgå den.
Den er det menneskelige vilkår.

Derfor tilgivelsen.

> Jeg vet inderlig godt at I OSS SELV har vi ikke kraft til å vinne over
> satans fristelser, og å vinne seier over synd.. Men i JESU kraft er
> saken en helt annen. VI kan vinne seier over synd I JESUS...

Godt for jer.

> [...]
> perfekte uten å få Guds hjelp, for det er nemlig umulig, og faktisk også
> å forkaste Jesu lære og tilbud om tilgivelse.

Vil det sige, du lever op til Jesus' eksempel? Godt
gået. De fleste kristne lever jo et almindeligt
borgerligt liv, med lidt mere end en sten som
hovedpude.

> [...]
> du ser hva Jesus gjorde i hele sitt liv.. Han gikk til de mistilpassede,
> falne, syndige og SVAKE menneskene for å gi dem liv.. STIKK I STRID med

Sludder, Gud har brugt evolutionen til at forme
mennesket til den størrelse, han ønsker det.

> [...]
> jeg personlig be om forlatelse for å ha vært hard, men du har INGEN
> argumenter for å vise at jeg har feil her, så du kan likegodt la vær.

Ingen argumenter virker på folk, der tager myter
for at være bogstavelige hændelser

> Din "optik" bør justeres KRAFTIG, det er min personlige mening, og er
> ikke ment for å fornærme deg. Jeg er hjertens opptatt av din frelse, og
> ditt evige liv.

Ja, jeg kan godt se, I får mig til at se dårlig
ud. Jeg er bare en stakkels synder, der må håbe
og tro på Guds tilgivelse, mens I ved og i Jesus
har overvundet synden og nu er på den sikre side.

Vidal

Carl Erik Tengesdal skrev:

> [...]
>
> MAT 7:21. 'Ikke alle som sier til meg: "Herre, Herre, skal komme inn i
> himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

Hvis Gud er almægtig, hvordan kan vi så *ikke*
gøre Guds vilje.

Eller betvivler du Guds almægtighed?

kaz

Vidal wrote:

> Det er faktisk folkekirkens kristendom, jeg
> fremstiller her, ihvertfald langt hen ad vejen.

Folkekirkens 'kristendom' er uvedkommende.
En institution KAN IKKE have nogen form for kristendom...kun
enkelt-individer kan forholde sig til Jesus, være kristen om du vil.

> [...]
> én gang, så er der ikke meget håb for en stakkels
> synder som mig, der dagligt begår fejl.
>
> Jeg håber, Gud er mere tilgivende end jer.

Traditionen tro skal du absolut spille karl smart eller dum elelr hvad du nu
vil.

Du forholder dig ikke til hvad allerede ER er sagt, så hvorfor skal man
spilde tid på gentagelser.

kaz

Vidal wrote:

> Sludder, Gud har brugt evolutionen til at forme
> mennesket til den størrelse, han ønsker det.

Ja ja. Så har vi det på plads.

Det er så din tro, skal du huske på at sige.

> Ja, jeg kan godt se, I får mig til at se dårlig
> ud. Jeg er bare en stakkels synder, der må håbe
> og tro på Guds tilgivelse, mens I ved og i Jesus
> har overvundet synden og nu er på den sikre side.

Vorherrebevares.

kaz

Carl Erik Tengesdal wrote:
> [...]
> snakke mer om dette, men jeg orker ikke en fruktløs debatt som går
> frem og tilbake i månedsvis, og som ikke kommer noen vei.

Hvis det var ønsket, så kan jeg love dig du er kommet det rigtige sted hen
og fået fat i det korrekte individ.

> [...]
>
> Valget er ditt.. Jeg skjønner at du legger deg på folkekirkens
> tolkning, men hvordan kan du VITE at den er riktig.??

Folkekirken er et statsorgan som den norske statskirke, underlagt alle de
politiske vedtag og love som falder her. Som sådan institution har det INTET
med Jesus og Hans lære at gøre.

> mvh
> Carl Erik Tengesdal

Vidal

kaz skrev:

Hej Niels Bruun.

Vidal

kaz skrev:

> Folkekirkens 'kristendom' er uvedkommende.
> En institution KAN IKKE have nogen form for kristendom...kun
> enkelt-individer kan forholde sig til Jesus, være kristen om du vil.

Hov, undskyld jeg overså dette.

Den danske folkekirke bygger på den luthersk-evangeliske
udlægning af kristendommen.

Se evtentuelt:

http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirkens-tro.html

Vidal

kaz skrev:

> Ja ja. Så har vi det på plads.
>
> Det er så din tro, skal du huske på at sige.

Klart.

> Vorherrebevares.

Lad os håbe det. Kristendommen er for syndere,
ikke frelste.

It is loading more messages.