hvordan omtaler Bibelen og Gud et tungt sind og omsorg

Bjarne Højgaard Jensen

Hej

Hvor kan jeg læse om, hvad Gud siger og ønkser for mennesker med tungt sing
og omsorg for sig selv.

Det jeg tænker er, om det egoistisk at være noget for sig selv?

Jeg mener, at Gud siger, at vi skal ære vores næste, sandt og dejligt. Kan
man ære sin næste uden selv at huske på sig selv?

Synes det er lidt svært at forklare, måske et par vinkler fra andre kan give
mig mere klarhed til at formulere det jeg gerne vil.

mvh
bj

Bjarne Højgaard Jensen

...prøver lige igen uden stavefejl..

Hej

Hvor kan jeg læse om, hvad Gud siger og ønsker for mennesker med tungt sind
og omsorg for andre og sig selv?

Det jeg tænker er, om det egoistisk at være noget for sig selv!

bj

> Jeg mener, at Gud siger, at vi skal ære vores næste, sandt og dejligt. Kan
> man ære sin næste uden selv at huske på sig selv?

Tror det der her jeg vil spørge om: Kan man være noget for andre før man
tænker på sig selv?

Altså hvis man ikke selv er i balance med sig selv, hvordan skal man så
kunne være der for sin næste?

Hvordan kommer det til udtryk i Bibelen og kommer det til udtryk?

mvh
bj

bj

TBC

"Bjarne Højgaard Jensen" <b_hoe...@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sind og omsorg for andre og sig selv?
>
> Det jeg tænker er, om det egoistisk at være noget for sig selv!

Ikke nødvendigvis, faren er dog altid til stede for at en overdreven
selvinteresse kan udvikle sig til egentlig egoisme. Uanset om det er
tilfældet eller ej kan det dog vise sig at være tomhed. (jævnfør Prædikerens
bog)

...Og er nok Prædikerens bog du først og fremmest skal have fingerne i.

Der finder du udsagn som f.eks:

Se! Det som jeg har set er det bedste, det som er smukt, er at man spiser og
drikker og nyder godt af al den møje som man har under solen i det antal
levedage som den [sande] Gud har givet en, for det er den del man har. 19
Også hvert menneske som den [sande] Gud giver rigdom og jordisk gods,
samtidig med at han sætter ham i stand til at spise deraf og tage sin del og
fryde sig over [frugten af] sin møje. Dette er Guds gave. 20 For da husker
han ikke så meget på sine levedage, eftersom den [sande] Gud lader [ham]
være optaget af sit hjertes fryd

Et hint om hvad Gud siger og mener man skal have af indstilling ifinder man
nok 5 Mos 8:10: "da skal du spise dig mæt og prise Herren din Gud for det
herlige land, han har givet dig"

Gud ønsker vi skal være lykkelige og have fred:

"Dette siger Herren, som løskøber dig, Israels Hellige: Jeg er Herren din
Gud, som lærer dig, hvad der gavner, som fører dig ad vejen, du skal vandre.
Gid du ville lytte til mine befalinger, så blev din fred som en flod og din
retfærdighed som havets bølger (Esajas 48:17-18)

Om Jesus sagde folk i øvrigt: "så kom Menneskesønnen, som både spiser og
drikker, og folk siger: 'Se! En frådser, forfalden til vin, ven med
skatteopkrævere og syndere.' Dog, visdommen er retfærdiggjort af sine
gerninger"

Selv sagde han: "Disse ting har jeg sagt jer, for at min glæde kan være i
jer og jeres glæde kan blive hel og fuld. 12 Dette er mit bud, at I skal
elske hinanden ligesom jeg har elsket jer."

Det var en hurtig brainstorm på skrifteder, der er helt sikkert et væld af
andre jeg ikke er kommet i tanker om.

Mvh
TBC

Vidal

bj skrev:

> Tror det der her jeg vil spørge om: Kan man være noget for andre før man
> tænker på sig selv?

Elsk din næste, som dig *selv* .

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

bj

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svaret. Det er det jeg mener. Kan man ikke elske sig selv, kan man
ej heller ikke elske sin næste. Man kan være hjælpsom, men det synes ikke at
være det samme som at elske sin næste. At elske sin næste er stærkere
formuleret og med rette. Det er handler om selvværdet hos den enkelte tænker
jeg.

mvh
bj

bj

Det vil jeg læse lidt op på. Tak for dit svar. Der er mange vinkler på at
elske sin næste i det, du her har postet.

Kommer til at tænke på, hvad der ligger i at "elske sin næste". Det kan vel
opfattes forskelligt?

Jeg mener, at Gud leder os på vj til at elske og møde de vigtige mennesker i
livet, det er meningen vi skal møde. Leder han mig på vej til at møde andre,
er det fordi, det er meningen. Jeg vil således elske min næste, som jeg er
ledt på vej til med at behandle andre, som jeg selv ønsker det. For mig
handler det om at behandle mine medmennesker, som jeg selv gerne vil
behandles.

Det bliver på den måde, at elske sin næste og have omsorg for sine næste, og
sig selv, på en god rolig og tryg måde uden, at det bliver egoisme, tænker
jeg.

På denne måde behøver man ikke gå rundt med tungt sind for om man gør det
godt nok i livet. Gud lader os forvalte det ansvar han leder hen til os:

"Jeg er Herren din Gud, som lærer dig, hvad der gavner, som fører dig ad

vejen, du skal vandre" (Esajas 48:17-18).

Måske det er taget uda af kontekst, men ikke desto mindre synes linierne
rammende.

mvh
bj

bj

"Bjarne Højgaard Jensen" skrev

Sent: Sunday, February 08, 2009 9:50 PM

> [...]

> kunne være der for sin næste?
>
> Hvordan kommer det til udtryk i Bibelen og kommer det til udtryk?

samt ...

Sent: Monday, February 09, 2009 10:59 AM

> [...]
> at være det samme som at elske sin næste. At elske sin næste er stærkere
> formuleret og med rette. Det er handler om selvværdet hos den enkelte

samt ...

Sent: Monday, February 09, 2009 11:25 AM
og ...

> [...]
> vejen, du skal vandre" (Esajas 48:17-18).
>
> Måske det er taget uda af kontekst, men ikke desto mindre synes linierne

Hej Bjarne,

> Hej Bjarne,
>
> Hmm ... (memory on from) ...

der er svaret som jeg ikke kunne finde.

> Så dét vil jeg da foreslå dig, Bjarne, hvis det altså er dér, "skoen din
> klemmer".

skoen klemmer ikke, som før nævnt reflekterer jeg og arbejder med det.

> -
>
> Pas - for øvrigt - på mht. TBC, fordi vedkommende er et Jehovas Vidne
> (JV).

Det er TBCs sag.

> [...]
> kan
> give en forfærdelig masse depression og andre psykiske sygdomme. Så dét

Jeg er har ingen tanker i retning af JV, det er deres sag.

Tak for dit svar.

mvh
bj

Lyrik

> Hej
>
> Hvor kan jeg læse om, hvad Gud siger og ønkser for mennesker med tungt
> sing og omsorg for sig selv.
>
> Det jeg tænker er, om det egoistisk at være noget for sig selv?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Gå ud og se dig i spejlet!
Hvad ser du?
Du ser digselv!

Uanset dine filosofier om at elske eller ikke elske digselv, så konstaterer
jeg at Du! Virkelig elsker digselv!

Hvordan kan jeg vide det? jo for du lever jo endnu, det kan jeg se af dine
indlæg!

Men det betyder at du har hældt vand i munden på digselv og du har proppet
mad i munden på digselv! Altså du har elsket digselv!
Du elsker digselv hver dag året rundt, for du propper mad og drikke ind i
din mund året rundt!
Du vasker dig og plejer din krop. Du sørger for at have tøj, PC, sikkert
også TV.
Du elsker RIGTIGNOK digselv i højeste potens! Så fri mig for dine filosofier
om at elske eller ikke!

MvH
Jens

"bj" skrev

[ ... file 8415 ... ]

> der er svaret som jeg ikke kunne finde.

Aha!

> skoen klemmer ikke, ...

Fint nok. Glæder mig at høre ... :-)

> ... som før nævnt reflekterer jeg og arbejder med det.

Okay ... :-)

> Det er TBCs sag.

Ja, så absolut. Jeg villle blot advare dig, hvis du ikke var informeret (i
forvejen og måske kunne være et let offer, dersom du psykisk havde
et-eller-andet i klemme, hvilket gudskelov altså ikke er tilfældet).

> Jeg er har ingen tanker i retning af JV, det er deres sag.

Okay.

You're welcome ... :-)

Last OUTPUT: 8416 news:gmpvv4$2t75$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8417

bj

"Lyrik" <ly...@heaven.dk> skrev i en meddelelse

I grudnen taler jeg om at elske sin næste som sig selv, og jeg mener bare,
at elsker man ikke sig selv, så kan man ikke være noget for andre. Kunne
også bruge et andet ord som selvværd. Det er godt at have uden, at man
vender det til egoisme, for det er ikke vejen frem!

Ikke flere filosofier herfra.

Fortsat god aften.

mvh
bj

Lyrik

"bj" <b_hoe...@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også bruge et andet ord som selvværd. Det er godt at have uden, at man
> vender det til egoisme, for det er ikke vejen frem!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen hver gang folk snakker om at elske sin næste som sigselv, så handler
det om demselv!
Der er ingen som tvivler på at mennesker elsker sigselv, idet de sørger for
sig selv med fornødenheder. "De mader sig!"-Det der ligger i det er at man
på samme måde skal sørge for at næsten også har fornødenheder.

Når der tales i NT om at elske næsten som sigselv, så handler det om mad,
drikke og fornødenheder.Ikke om romantiske forestillinger. det er NT som
selv forklarer at man fodrer sigselv og derved i gerning "elsker sigselv"
det kan man overføre på næsten:"Sørg for at han får noget at spise og drikke
med samme ildhu som du fodrer(elsker) -sørger for digselv.

At elske naboen med romantisk kærlighed altså "elske i moderne forstand",-
kan godt være at hade naboen, hvis følelserne ikke er gengældt. Så kan man
plage naboen med sin romantiske kærlighed. Alligevel kan man elske naboen
ved at komme med varm suppe til hende når hun er syg.
Elske og elske er to forskellige ting i NT sanmmenhæng.

MvH
Jens

bj

> [...]
> for sig selv med fornødenheder. "De mader sig!"-Det der ligger i det er at
> man på samme måde skal sørge for at næsten også har fornødenheder.

Ok, det handler om at tage på sig selv for at kunne videregive det bedst
muligt til næsten. At elske sig selv er for mig ikke et spørgsmål om at være
egocentreret, men en reflektion for den enkelte for at kunne "elske" sin
næste på bedste vis med bedste intention med den rette kærlighed som Gud
giver os. At elske sin næste med romantik, indebærer i mine øjne det samme,
men også langt flere og mere intense følelser, der hører til i et ægtepars
og/eller kærestepars forhold.

> [...]
> det kan man overføre på næsten:"Sørg for at han får noget at spise og
> drikke med samme ildhu som du fodrer(elsker) -sørger for digselv.

Det er det, jeg mener. Man er ikke egoistisk ved at tage vare på sig selv,
for derigennem går vejen ad de stier Gud viser os til næsten med positive
tanke og handling for øje.

> [...]
> ved at komme med varm suppe til hende når hun er syg.
> Elske og elske er to forskellige ting i NT sanmmenhæng.

Det giver mening med at "elske" og "elske" er to forskellige ting - et
spørgsmål om at forstå ordet og bruge det i sin rette rette sammenhæng.

Det jeg mener er det, du skriver. Man kan drage omsorg for nogen romantisk,
men i den grad også at elske sin næste for at ville drage medmenneskelig
omsorg, velvære, livskvalitet osv.

Jeg tænker begreber som fx selvværd og selverkendelse for ens formåen til
sig selv (uden filosofier) for at kunne drage omsorg for sin næste på bedste
vis.

Tak for dit svar.

Mvh
bj