Big Bang udelukker ikke Gud

"Jesus-loves-you" skrev
6798 news:pbKni.22$2t...@news.get2net.dk

samt ...

6916 news:c1Vxi.10$Am...@news.get2net.dk

> [ ... ]

> Et lykketræf som IKKE kan lade sig gøre, oder was ?
>

> Tillad mig at "lege" lidt med tanken:
>
> Ku' det tænkes, at en anden civilisation (i Universet) når/er-nået frem
> til selvsamme konklusion ?
>
> Og hvis svaret hertil er ja, ku' man da forestille sig, at ... they are
> searching after the "footstep" of a (hypothetical) Creator ?

Kristeligt Dagblad skrev ...

(Torsdag den 4. oktober 2007, bagsiden)

(NB! Tegnmarkør '*' indrykket undervejs.)

=== citat start ===

Big Bang udelukker ikke Gud

Min tro

Ulrik Ingerslev Uggerhøj tror ikke på en personlig Gud, men ser som fysiker
et klart mønster i skaberværket

af Jørgen Steens

Ulrik Ingerslev Uggerhøj er i sin forskning som lektor ved Institut for
Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet helt nede at røre ved universets
byggesten. Han har tidligere arbejdet ved det fælleseuropæiske laboratorium
for kerne- og elementarpartikel-fysik, CERN, i Schweiz ...

For to år siden udgav han en bog om "tid - den relative virkelighed", og
tidsmæssigt er videnskaben i dag så tæt på verdens skabelse, at man i følge
Uggerhøj kan udtale sig "med rimelig sikkerhed" om, hvad der er sket, helt
tilbage til dengang universet kun ver et mikrosekund gammelt.

- Ret faktisk kan vi formentlig gå endnu længere tilbage, men så er der
heller ingen, der længere har noget som helst kvalificeret gæt på, hvordan
det har set ud, forklarer Ulrik Uggerhøj.

Så hvad der har sat det Big Bang i gang, som videnskaben i dag mener har
skabt verden, har man med andre ord ikke noget bud på. Eller hvad der var
før.

- Reelt giver det masser af "plads" til en personlig Guds medvirken ved
skabelsen, mener Ulrik Uggerhøj. Det kan jeg ikke se nogen problemer i. Big
Bang udelukker ikke Gud.

Hvad tror du selv på ?

- Selv tror jeg ikke på en personlig Gud, men jeg kender faktisk en del
fysikere, som er meget religiøse, og jeg betragter mig selv (s)om kristen,
fordi jeg tror på næstekærligheden, tilgivelse og åbenhed. Det ser jeg som
kristne værdier. Jeg føler mig meget influeret af kristendommen i og med den
kultur, jeg er opvokset i. Jeg er gift i kirken og mine børn er døbt, og det
har i alle tilfælde være aktive valg, som der er tænkt over inden.

Selvom Ulrik Uggerhøj ikke tror på en personlig Gud, vil han modsat ikke
rubricere sig selv som ateist. Som fysiker ser han et klart mønster i
skaberværket, som blandt andet kommer til udtryk i den symmetri, fysikerne
finder i skaberværkets opbygning.

- Jeg tror, der er et ordnende princip, som vi kan nærme os forståelsen
af ved at udøve den slags forskning, jeg blandt andet laver. På den anden
side er jeg ikke sikker på, at vi nogensinde når frem til den endelige
sandhed, og egentlig mener jeg, at meget af det, vi ser, er os selv. For vi
kan ikke komme uden om os selv, når vi opstiller eksperimenter og stiller
vore spørgsmål.

- Intet tyder på, at videnskaben på et tidspunkt vil kunne finde alle
svarene. Tværtimod, så ser det ud til, som der er nu, at hver gang vi runder
et hjørne og mener, at nu har vi forstået det her, så dukker der bare endnu
flere spørgsmål op.

Og at tro, at videnskaben på et tidspunkt kan finde svarene på de
religiøse spørgsmål, er en misforstået sammenblanding af kategorier, mener
Ulrik Uggerhøj.

- Det var en af den danske fysiker jens Martin Knudsens teser, at
religion forsøger at finde svar på spørgsmålet *hvorfor*, hvorimod
videnskaben kun forsøger at besvare *hvordan*. Eller som Niels Bohr er
citeret for at sige, så handler videnskaben ikke om, hvordan naturen er i
sig selv. Den handler om at finde ud af, hvordan naturen opfører sig i
bestemte sammenhænge.

- Selvom naturvidenskaben finder svar på mere og mere, så er der jo
fortsat utrolig mange ting, vi ikke kan forklare. Som en af mine kolleger
engang har sagt: Det ville være meget mærkeligt, om et saftigt kys var ren
elektromagnetisme. Det tror jeg heller ikke det er. Der er mere i det.

Hvad tvivler du på ?

- Selvom jeg ikke har nogen tro på en personlig Gud, så betyder det jo
altså ikke, at jeg er klart afvisende. Jeg er nærmest tvivler. Sådan har jeg
haft det, siden jeg var otte-ni år. Samtidig har jeg da også ind imellem
følt den trang, man kan have til at tro på Gud, men så sejrer det rationelle
i mig, og tro er jo ikke rationel, for så ville det ikke være tro. Alligevel
mener jeg, at troen gør en forskel i min hverdag, fordi kristendommens
kærlighedsbud gør en forskel, og jeg har også haft mange gode oplevelser i
form af diskussioner med kolleger og venner, som er religiøse. Jeg vil meget
gerne ind i de samtaler om troen. Det er spændende, i kraft af, at jeg er
tvivler. Måske bliver jeg en dag overbevist.

Hvad har været med til at forma din livsholdning ?

- I mit barndomshjem spillede kirken og kristendommen ikke nogen særlig
rolle, men der ¨lå alligevel en kristen kulturarv, og det er nok blandt
andet der jeg har hentet det med det kristne kærlighedsbudskab. Modsat læste
jeg i gymnasiet nogle uddrag af Nietzsche, som gav yderligere grobund for
min skepsis. Som den enste i min klasse valgte jeg ikke at blive
konfirmeret, selvom jeg gik til konfirmationsundervisning. Jeg mente, at det
i mit tilfælde ville være udtryk for hykleri at blive det. Senere har jeg så
mødt en præst, som har været lige ved at få mig omvendt. Han lagde vægt på
det element, at kristendommen har mange muligheder i sig, og at man ved at
fokusere på kærlighedsbudskabet har lov til at kalde sig kristen, også
selvom man stiller sig tvivlende over for en personlig Gud.

=== citat slut ====

Interessante ytringer denne person her kommer med (indenfor videnskabens
verden), specielt når vi ser det i relation til ...

> Ku' det tænkes, at en anden civilisation (i Universet) når/er-nået frem
> til selvsamme konklusion ?

(Research-program on.)

FUT sat til:
News:dk.videnskab
News:dk.livssyn.kristendom

(Foretag evt. ændringer desangående.)

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

Last file-OUTPUT:
7145 news:k2NNi.32$CV5...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 7146

JoVe

Meget interessant! Og bemærkelsesværdigt så forsigtigt han udtaler sig i
! Denne forsigtighed kan man så sammenholde med de halvstuderede røvere
der i dette forum udtaler sig med stor sikkerhed om noget de ved
væsentlig mindre om!

Mvh
JoVe

"Jesus-loves-you" skrev
7146 news:95ONi.36$Jb...@news.get2net.dk

[ ... ]

[ ... ]

> Big Bang udelukker ikke Gud

[ ... ]

> Interessante ytringer denne person her kommer med (indenfor videnskabens
> verden), specielt når vi ser det i relation til ...

News:

=== citat start ===

DR1 s146 Søn 07 okt (2007, CET) 11:58:06

21:51 (6/10-07, CET, red.)

Følg i 385.000 år gamle fodspor

Turister kan nu følge i vores forfædres
fodspor i Italien, og det vel at mærke
vores 385.000 år gamle forfædre.

Fodsporene blev fundet af forskere i
2003, men har siden været afspærret for
offentligheden. Først i denne weekend
er området igen blevet åbnet.

Man kan følge sporene efter seks
forskellige personer på cirka halvanden
meter. De tilhørte de første
opretstående mennesker, som dog måtte
bruge hænderne til at sikre balancen. I
et tilfælde er en af dem snublet og har
sat sit håndaftryk på jorden.

Forskere siger, at aftrykkene er blandt
de ældste i verden.

=== citat slut ====

Hmm ...

Memory on:

7121 news:la5Ni.37$kO2...@news.get2net.dk
7118 news:5G4Ni.31$Db2...@news.get2net.dk

> See the hunter-program start-up, Song of Solomon 1,8

(jump from the main-program...)

5786 news:ub0Yg.8$WB...@news.get2net.dk

> Øh ... noget tyder på, at vi nu er kommet ud på en art "motorvej", hvor
> *mange* dyr har vandret. ... :-)

and ...

6641 news:pygei.67$Iy1...@news.get2net.dk

> Det er almindelig anerkende blandt kristne, at Højsangen (Song of Songs,
> SgS) symbolsk kan betyde mere end blot kærlighed mellem en mand og kvinde.
>
> Således udlægger fx. forfatterinden A. Madsen i en af hendes bøger, skridt
> for skridt Højsangen udfra modellen: Forholdet mellem Gud og Menigheden.
>
> Det nye her er så, at jeg har fremsagt en hypotese om, at ...
>
> 6094 news:3yxEh.17$x%4...@news.get2net.dk

Hmm ...

I think, You got the point ... :-)

-

7147 news:c3PNi.42$KU...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 7148

John Jensen

> [...]
> ! Denne forsigtighed kan man så sammenholde med de halvstuderede røvere
> der i dette forum udtaler sig med stor sikkerhed om noget de ved

Manden tager jo i og for sig overhovedet ikke stilling til spørgsmålet:
Er der en Gud? Han konstaterer bare at det vil videnskaben nok aldrig
kunne svare på.....
Videnskaben kan fortælle os om naturlovene i det univers / de
dimensioner vi opholder os i....samtidig postulerer videnskaben
tilstedeværelsen af parallelle universer, alternative tidslinier,
flere/højere dimensioner...det åbner jo op på vid gab for religiøse ideer :)

Harald Mossige

Du tar feil. Noen vitenskapsmenn har tanker om muligheten for - -. Der
er ikke fremlagt teorier for - -. Vitenskapen vet at de ikke vet.

Jeg forutsetter at andre uttrykker seg enklere og mer pressis.

HM

John Jensen

Harald Mossige skrev:
Korrekt : videnskaben ved at de ikke ved......... alle OS andre TROR vi
ved noget LoL........