Troskampen

jørgen

Jeg håber der er nogen der vil bede for min tinnitus, at mine ører må blive
helbredt. I dag oplevede jeg igen et støj-traume og jeg bliver så bekymret
over om mine ører bliver mere skadet og dermed tinnitus værre. Jeg havde dog
ørepropper i men lyden fra en stor lastbil med defekt lydpotte der passere
lige forbi er altså meget kraftig.

Når der sker sådanne ting så kommer troskampen med det samme i mit sind. Når
djævelen får lov at slå er der straks 1000 "stemmer" der skriger at Gud ikke
elsker mig, at Han er ligeglad og følelseskold overfor menneskelig lidelse
og smerte. Men jeg vil gerne tro at det forholder sig anderledes, jeg vil
gerne tro at Hans kærlighed er ægte og at Han ejer dyb empati med de som
lider. Men lytter jeg til mit hoved så stemmer det ikke. Det er et simpelt
ressonement. "Hvordan kan Gud elske dig når Han tillader....? "

Sådan fungere hovedet altså, og dets ressonement og logik kan hjælpe os i
mange tilfælde, men når det drejer sig om troskampen skal man måske lytte
til hjertet istedet og bede om at Gud vil tale til en og åbenbare hvordan
Han virkelig er.

Men det er svært. Bare det at skulle lægge sig på knæ og komme til Gud når
man føler sig svigtet, skuffet og forrådt er virkelig en prøvelse i
ydmyghed. At bevidst lægge alle disse "stemmer" fra sig og indrømme at man
er på nulpunktet og ikke ved noget eller forstår noget men gerne vil tro på
at Hans kærlighed er ægte og at Han ejer empati. Ikke kun på en teologisk
upersonlig måde, men på dagligdags personlig vis.

Jeg beder så også om helbredelse og at Gud vil lindre smerter. Men vigtigst
for Gud er måske at jeg står i et ret forhold til Ham. Vigtigere end
helbredelse er det at stole på Ham og leve i et ret forhold.

mvh jørgen.

Dres

I news:4059a507$0$518$edfa...@dread14.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Jeg håber der er nogen der vil bede for min tinnitus, at mine ører
> må blive helbredt.

Du er dagligt med i mine bønner.

Kærlig broderhilsen
Andreas

Harald Mossige

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> wrote in message

> [...]

dog
> ørepropper i men lyden fra en stor lastbil med defekt lydpotte der passere

Det indikerer i alle fall at støynivået i nærmiljøet påvirker sjukdommen.
Det er lett å sei det, men det er mulig at du burde finna deg ein annan
plass å leva, ein plass med svært mindre støyforurensning. Kan henda er
lågare arbeidsintekt prisen du må betala for å lindra plagene?

Ellers så burde du "kvila øyrene". Ein lang ferie i "øydemarka" gjer i alle
fall bra (for alle). For stressa mennesker kan 14 dager i året vera
nødvendig. Ellers har eg eit forslag som eg ikkje vil gå ut på nettet med.
(Hei AF :-] )

> [...]
ikke
> elsker mig, at Han er ligeglad og følelseskold overfor menneskelig lidelse

Trøysta er i alle fall, du har ein glimrande anledning til å skilja ut det
som er "gode" venner. Du er ikkje tent med å omgåd dei dårlige vennene.

> [...]
> lider. Men lytter jeg til mit hoved så stemmer det ikke. Det er et simpelt
> ressonement. "Hvordan kan Gud elske dig når Han tillader....? "

Du er inne i den same åndskampen som Job, og du har dei same "vennene" som
bær stein til børa. Du har også ein fristelse til: Du blir frarådd å lytta
til råda mine fordi "eg er ein hedning!"

> [...]
> til hjertet istedet og bede om at Gud vil tale til en og åbenbare hvordan

Smerte er ein nødvendig del av mennesket. Job laut vedgå at ingen kjenner
guds motiver. Du blir splitter pine gal av av å blanda kvaliteten av
gudstrua inn i plagene. Plagene har nok med seg sjølv.

> Men det er svært. Bare det at skulle lægge sig på knæ og komme til Gud når
> man føler sig svigtet, skuffet og forrådt er virkelig en prøvelse i
> ydmyghed.

Men, virker det. Blir smertene lindra ved bønn? Det kunne jo henda at gud
forsøkte å gje deg ein annan beskjed:
Bruk livet slik eg har tilrettelagt det for deg. Gå ut på strøket å nyt
synet av alle damene eg har skapt, bare fordi eg ønsker at du skal ha
det bra.

> [...]

> at Hans kærlighed er ægte og at Han ejer empati. Ikke kun på en teologisk
> upersonlig måde, men på dagligdags personlig vis.

Har du forsøk ein "grillfest" saman med VENNENE dine. Er det ein så
formastelig tanke at du "vanærer gud" ved å gje avkall på dei gode tinga gud
har å by menneska her på jorda.?

HM

Dres

I news:405a...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> [...]
> gjer i alle fall bra (for alle). For stressa mennesker kan 14 dager
> i året vera nødvendig. Ellers har eg eit forslag som eg ikkje vil

Hej Harald

Ganske gode betragtninger du her kommer med.

Har du et godt forslag til Jørgen, der kan lindre hans situation, skal
jeg ikke lægge dig hindringer i vejen derfor. Især ikke da han i den
situation han er i, har særlig hårdt brug for hjælp, støtte og gode
forslag.

Med venlig hilsen
Andreas

Harald Mossige

"Dres" <dew...@stort-sort-hul.invalid> wrote in message

Har du endra meining? Husk at du har kalla meg hedning og dermed resservert
meg ein plass i helvetet. Trist at du er for feig til å senda meg brev om
plassreservasjonen.

HM

Dres

I news:405a...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Har du endra meining?

Nej, jeg har ikke ændret mening, og din ønskede pladsreservation må du
nok selv sørge for :-)

God nat og sov godt

Venlig hilsen
Andreas

Anders Peter Johnsen

jørgen wrote:
> [...]
> hoved så stemmer det ikke. Det er et simpelt ressonement. "Hvordan
> kan Gud elske dig når Han tillader....? "

Som de siger ironisk på mit lokale værtshus: "Ih, hvor er det dog svært at
være menneske!"

Og derefter sarkastisk: "Men der er ingen der nogensinde har sagt at det
skulle være let!"

Husk at Jesus Kristus netop også selv var menneske, med alt, hvad det
indebar af menneskelig lidelse og religiøs fortvivlelse.

Husk at Han på døende på Korset sang dét, vi kender som Salme 22 fra
Salmernes Bog:

"Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?
Du er langt borte fra mit råb om hjælp og fra mit skrig.

Min Gud, jeg råber om dagen, men du svarer ikke,
og om natten, men jeg finder ikke ro.

Du troner som den hellige,
du, som Israel lovsynger.

Vore fædre stolede på dig,
de stolede på dig, og du udfriede dem.

De klagede til dig og blev reddet,
de stolede på dig og blev ikke gjort til skamme.

Men jeg er en orm, ikke en mand,
en skændsel for mennesker, foragtet af folk.

Alle, der ser mig, spotter mig,
de vrænger mund og ryster på hovedet:

»Han har overgivet sin sag til Herren, lad ham udfri ham,
han må redde ham, han holder jo af ham!«

Det var dig, der hjalp mig ud af moders liv
og gav mig tryghed ved moders bryst.

Til dig var jeg overladt fra min fødsel,
fra moders liv var du min Gud.

Hold dig ikke borte fra mig,
for nøden er nær,
og ingen hjælper mig!

Stærke tyre omgiver mig,
Bashanbøfler omringer mig;

rovgriske og brølende løver
spærrer gabet op mod mig.

Jeg er som vand, der hældes ud,
alle mine knogler falder fra hinanden,
mit hjerte er som voks,
det smelter i livet på mig.

Min gane er tør som et potteskår,
min tunge klæber til gummerne,
du lægger mig i dødens støv.

Hunde omgiver mig,
en flok af forbrydere står omkring mig;
de har gennemboret mine hænder og fødder,

jeg kan tælle alle mine knogler.
De ser på mig med skadefryd,

de deler mine klæder mellem sig,
de kaster lod om min klædning.

Men du, Herre, hold dig ikke borte,
du, min styrke, skynd dig til hjælp!

Red mit liv fra sværdet,
mit dyrebare liv fra hundene,

frels mig fra løvens gab,
fra vildoksernes horn!

Du har svaret mig!

Jeg vil forkynde dit navn for mine brødre,
i forsamlingens midte vil jeg lovprise dig:

Lovpris Herren, I der frygter ham,
vis ham ære, hele Jakobs slægt,
frygt ham, hele Israels slægt!

For han viste ikke foragt og afsky
for den hjælpeløses nød;
han skjulte ikke sit ansigt for ham,
men hørte, da han råbte om hjælp.

Du er min lovsang i den store forsamling,
jeg indfrier mine løfter for øjnene af dem, der frygter
Herren.

De ydmyge skal spise og mættes,
de, der søger Herren, skal lovprise ham,
og de skal få nyt mod for evigt.

Hele den vide jord skal huske Herren
og vende tilbage til Herren;
alle folkenes slægter
skal kaste sig ned for dig.

For kongemagten tilhører Herren,
han hersker over folkene.

Ja, alle, der sover i jorden, skal kaste sig ned for ham,
alle, der stiger ned i støvet, skal falde på knæ for ham.

Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal
tjene ham.
Der skal forkyndes om Herren for kommende slægter,

man skal forkynde hans retfærdighed for folk, der
fødes,
for han greb ind!

Anders Peter Johnsen

Harald Mossige

"Anders Peter Johnsen" <ande...@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

Eg skjønner. Alle som lid og har det fysisk vondt her på jorda treng
bibelord og frelse.

Danmark er så lite at du når frå ende til annan i løpet av 4 timer; det tar
bare ein dag å nå han med fysisk hjelp og almindelig menneskelig omtanke og
medkjensle. Men eg skjønner, det koster for mykkje.

Er der nokon frå Samaria her?

HM

"jørgen" skrev

Hej Jørgen,

(har ikke haft megen tid; læste derfor først nu dit indlæg)

Jeg har fornylig været til forbøn for bl.a. min meget dårlige ryg (og blev
IKKE helbredt). Men jeg vil da forsøge igen og igen og igen.

Mist ej modet, kære broder.

Hans Berntsen har helbredelses-nådegaven
www.missiondanmark.dk

De skriver bl.a. i deres blad:

Samtale og forbøn

Jylland / Fyn - 98 34 35 14 - Sjælland - 45 76 16 11
Du er altid velkommen på telefonen, når du har brug for det. Ønsker du
oplysninger, samtale eller personlig forbøn, så ring gerne til os.

Prøv at ringe til dem, Jørgen (det kan jo aldrig skade).

PS. Jeg har IKKE fundet vranglære hos ham (fx. herlighedsteologi).
1509 news:ZBnXb.89528$jf4.5...@news000.worldonline.dk
1519 news:L6IXb.91027$jf4.5...@news000.worldonline.dk
(benyt http://www.google.dk/grphp )

Held og lykke.

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk

File-number: