Døde-kult - er latterliggørelse berettiget?

Bo Warming

Døde-kult - er latterliggørelse berettiget?

Jesus vrænger ad en følgesvend der lige vil have en slægtning begravet før
han forlader sin hjemby før han bliver discipel

"Lad de døde begrave de døde" siger vor provokerende frelser.

For de levende er interessantere, og der er ikke meget kristendom i at bygge
pyramider og mausolæer for at hædre sine forfædre. Hvilket magthavere netop
gør for at hædre sig selv, og hædre den magt-institution, de har nedarvet
som farao eller som feudal herre osv.

De fattige kopierer de rige, og derfor lægger de fattige vægt på at få en
fin kirkelig begravelse - lidt i stil med hvad overklassen får.

Derved distancerer man sig fra de ultra-fattige, der ikke har venner . og
ingen møder op ved begravelses-højtidelighed.

Sentimentalismen om den døde krop, fører til krematorier og rituelle
bisættelser - og ærefrygt om liget, hvilket loven har helliggjort, idet det
er forbudt at begrave en pårørende i en have, du ejer.

Kun læger må skære i lig - selv efter at dødsattest er udfærdiget. Man kan
blive straffet for "usømmelig adgang med lig". Irrationelle regler om lig
kaldes "dødekult"

Jeg mener - ligesom Jesus - at vi får lykkeligere mennesker, hvis vi tager
afslappet på den klump dødt kød, som et lig er. Der er ingen folkeopdragelse
eller anden gevinst i at gå op i sømmelig og ærbødig omgang med lig. Hverken
vedr dyr eller mennesker.

Når slagtere forlanger at modtage levende dyr, som de selv afliver, før de
parterer og pakker til supermarkeds-frysediskene, så er den formelle årsag,
at slagteriet skal være sikker på, at der ikke er sluppet farlige mikrober
ind i dyret, hvis sundhed blev tjækket før aflivningen.

Men der er dødekult i den offerhandling, som slagtning engang var, hvilket
idag ses ved krav om halal-ritualer - langsom forblødning m.m.

Vi bør opnå rationelt forhold til død og slagtning, bl.a. så vi kan
billiggøre kødproduktionen ved ikke at fragte levende dyr til slagteriet,
men lade dyrlæge - eller en lastvognschaffeur der har fået et kursus -
aflive med boltepistol inde i kølelastvognen, som så kører til næste gård og
siden til slagteri, når den er fyldt med døde dyr -lag på lag. Langt mere
økonomisk end særlige levende-dyr vogne med 2-3 etager.

Selvfølgelig skal man ikke på forhånende vis latterliggøre de, der har
ærefrygt overfor lig. Men staten bør lægge op til, at folk gradvis bliver
mere saglige. Det bliver de ikke følelseskolde og afstumpede af. Obduktion
bør være statens ret, så læger kan lære af liget, hvilken sygdom der
dræbte.(og dermed forbedre deres diagnose-dygtighed -ved at slå op i "
facitlisten".

SF vil tvinge folk til at blive nyredonorer, hvis de ikke har sagt aktivt
nej. Det er et skridt imod saglighed. Men bedre er, at man bliver spurgt
skriftligt, når man bliver 18 år, om man vil tillade nyredonation eller
ikke, når man er hjerne- eller hjerte-død.

MERE OM DYRPLAGERI-USAGLIGHED OG SLAGTEPROCES

Slagter-perfektionisme gir dyrplageri-transport

Fra gammel tid har man transporteret levende dyr til slagteri, og slagtere
har kun ville tage ansvar for den perfekte hygiejne, hvis de modtog "live
animals".
Pseudo-videnskabelige "bøddel-ritualer" med boltepistol eller CO2-kvælning
gir dem præste-rolle, som de elsker - også uden at halal-velsignelser og
langsom blødning kommer ind i billedet.

Det en foræring til sentimentalitsdyrkende journalister, der lever at at
opfinde fup-historier, fx at MENNESKET ER ONDT vedr dyr, der transporteres i
2-3 etager.

Kølebilen er opfundet og inspektion kan ske på
produktions(opfodrings)-stedet (gården) af den praktiserende dyrlæge
el.lign,

Aflivning bør foretages så dyrene kan transporteres tæt pakket som lig, og
man kan placere i liget en billig elektronisk "sladre-indikator" med ur og
termometer, som afslører om et aflivet dyr har været unødvendig længe
undervis uden at være nedkølet til den krævede lave temperatur (frysning er
ikke nødvendigt - hængt kød smager godt)

Iøvrigt er et dyrs - eller menneskes - sidste timer ikke vigtigere end andre
af livets tusindvis af timer. Old-græsk visdom "Pris ingen mand lykkelig før
han er død" gik på at den samlede livsbanes nytte for samfundet er vigtig
for at afgøre om selvrealisering er sket. Vor interesse for geniers "sidste
ord" går på opsummering af livsvisdom, ikke andet.

Hvis slagtedyr har en anelse værre lidelser end ellers i tre-etages
sammenstuvning i bil lige før slagtning, er det temmelig uinteressant,
trivselsmæssigt, sammenlignet med den kæmpe trivsels-nedtur, som det er at
leve afskåret fra det modsatte køn - hvilket altid har været accepteret vedr
slagtedyr , og ikke kan være anderledes.

Læs zoo-psyke-lektor Knud Erik Hellers lærebog "Stress" om den
videnskabelige umulighed i afgørelse af husdyrs trivsel - vi er
smagsdommere, der taler som den blinde om farverne, og journalister
vildleder helt bevidst - og politikere elsker alt, der leder folks
aggressioner over i ligegyldigheder.

Selvfølgelig vil irrationelle middelalderfolk med schæckting eller halal
sindsyge ikke bryde sig om ikke-rituel , decentral aflivning på
produktions-stederne, men der kan spares milliarder på EU-basis, og små
marginaler i profit er afgørrende for erhvervet, der er i hård konkurrence.
Hvis overtroiske fortids-gemytter ikke kan leve med videnskabelig
velbegrundet total-afskaffelse af dyrplageri, må de importere deres kød dyrt
fra Mellemøst-hjemlande - og mon ikke de så dropper deres opsøgende
martyrier og blæser på halal-hysteri osv. Afgørende er, at der er ingen
sundhedsproblemer ved at spare de dyre fler-etages transport-vogne helt væk
og i stedet transportere rationelt, i lag af tyve lig.

Der er iøvrigt meget hysteri om lig. Dengang vi havde pest- og
kolera-epidemier troede man, at personer der håndterede lig, havde stor
smitte-risiko. Det er usandt. Smitstof overføres via sekreter og luft, via
fordøjelseskanal o lign, men vistnok aldrig vedr at hud berører et ligs hud.
Også nedsivning i grundvandet af bakterier fra et rådnende kadavere er
overdrevet, så de velmenende naziers håb om at mindske deres arbejdslejres
tyfusepidemier ved at kremere lig i stedet for at begrave dem, var næppe
berettigede.

At religion og NUL SAGLIGHED ligger bag vanetænkning om slagter-monopol på
dødsproces, fremgår af at man i årtier har ladet mink aflive på
produktions-stedet, og det har ingen kritiseret.

-
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

JoVe

"Bo Warming" <ELTZNX...@spammotel.com> skrev i en meddelelse
[...klip...]

>"Lad de døde begrave de døde" siger vor provokerende frelser.
[...klip...]

Jeg læser ikke dine indlæg og har ej heller læst dette, men så i forbifarten
ovenstående sentens. Tror Bo Warming virkelig på vor Herre Jesus Kristus som
sin personlige Frelser???

Hvad vil du frelses fra?
Og til?

Den sindsvage syfilitiske Nietzsche, der hævdede at "Gud er død", plejer
ellers at være den evindeligt citerede guru i dine indlæg!!!

Hva er meningen?

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:400ed9a0$0$29369$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]
> Hva er meningen?

Bo skal sikkert have noget at få tiden til at gå med, og derfor poster
han alle disse ligegyldige intetsigende indlæg der sjældent har ret
meget med gruppens emneområde at gøre.

Og nu kan jeg se frem til en hel svade på 788 indlæg om alt muligt
bare fordi jeg har tilladt mig at skrive sådan om hans indlæg :-)

Men han kan jo, i stedet for alle disse indlæg, gøre et ihærdigt
forsøg på at svare seriøst og saglig på den udfordring jeg givet ham,
men den slags formår han vel næppe LOL - det er i al fald så sjældent
at man kan sige at undtagelsen (den ene der måtte være ca. 1 gang pr.
kvartal) bekræfter reglen

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Bo Warming

"JoVe" <send_ikk...@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> Den sindsvage syfilitiske Nietzsche, der hævdede at "Gud er død", plejer
> ellers at være den evindeligt citerede guru i dine indlæg!!!

Der var intet sindssvagt ved denne digterfilosof

Ingen lægelig diagnose foretaget i hans levetid påviste syfilis

Freud-disciple, der ville skjule at Freud og Jung havde lært alt om
psykologi af Nietzsche, opdigtede grundløst megalomani og syf og
homosexualitet.

Nogle af Nietzsches personer udkaster som beskrivesle af tidsånden at "Gud
er død" men selvfølgelig var N. - som jeg - dybt kristen. Hvilket ikke
behøver handle om en overtroisk frelse fra død til paradis el lign
Spinozas nyopfundne deisme og panteisme byggede N videre på - heller ikke
det er ateisme.

Og så efterlyser Falck yderligere svar

I news:400ed9a0$0$29369$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev Falck idag

[...]

BW: Ved sin uvenlige tone peger Andreas Falck (og Jørgen Vestergaard) imod
at de ikke har megen kristendom i sig dvs er OT, men lad al tvivl komme
anklagede til gode (ogt lad os med Jesus TILGIVE) og lad mig gentage min
løft af bevisbyrde vedr at der er forvanskninger i biblen.

Der er sket talrige genfortællinger hvor en fjer er blevet til fem høns og
talrige oversættelser hvor fejl har indsneget sig - det er forskerne enige
om.

De lærde strides om de mange selvmodsigelser i skriften, fx
MENINGSFORSTYRRENDE TEGNSÆTNINGSFEJL vedr Jesus ord om at røveren skal være
med ham i paradiset IDAG, hvilket jo ikke passer med at der gik tre dage før
Jesu opstod fra de døde.

Dette og andet peger mod reinkarnation - andet peger stik modsat. Ganske
mange dybt kristne ser allegorisk på disse sager.

Alligevel er det verdenslitteraturens bedste og vigtigste bøger, NT og GT.

Intet fornuftsmenneske kan idag tage seriøst, at "syndflod oversvømmede de
højeste bjerge".

Biblen er menneskeværk og alt menneskeligt rummer godt og ondt. Øje for øje
hævnhadet i GT har skadet verden

Andreas Falck

I news:iYBPb.61926$XD.2...@fe12.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

> Nogle af Nietzsches personer udkaster som beskrivesle af tidsånden
> at "Gud er død" men selvfølgelig var N. - som jeg - dybt kristen.

Ingen der deklarer "Gud er død" kan være kristen.

Bo Warming

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> wrote in message

> I news:iYBPb.61926$XD.2...@fe12.usenetserver.com skrev
> Bo Warming følgende:
>
> [ ... ]
>
> Ingen der deklarer "Gud er død" kan være kristen.

Sære imaginære profeter og galninge er i Nietzsches værker talsmænd for
udsagnet fra det berømte Heinrich Heine-digt om "Gud er død".
Det var en stående vending på den tid - et kodesprog i tysk debat. Hvor alle
pånær Feuerbach og Schopenhauer og David Strauss var kernekristne, indtil
kulturkristendommen gradvist udvikledes og gennemsyrede al anden kristendom.

Har man musikalitet, er det indlysende at Nietzsche havde ingen psykiatrisk
afvigelse og ikke selv var antikristelig i fx bogen "Anti-krist".

"Der skal ikke eksistere noget jeg ledes ved eller foragter" skrev han i sin
efterfølgende dybt kristne bog "Ecce Homo"
Han var ikke glad grundtvigianer som den kulturkristne Glistrup

De store tidehvervspræster Heje og Olesen Larsen som Krarup og Langballe er
åndelige børnaf, var begejstrede for Nietzsches geniale fornyelser af
kristendommen

Grosbølls fnidder kan kun bruges til at vise af FK er dynamisk og rummelig,
og det er godt nok, men han afviser jo heller ikke nogen gud når han lægger
sin sjæl i liturgien og dyrker guds søn Jesus, for kun middelaldertosser kan
gå op i forskel mellem gud og guds søn.
FK fordømte heldigvis ikke hans nytænkning som er klart indenfor
kristendommens rammer.

Glem de intolerante få, der insisterer at kun deres egen sært sammenskruede
kristendom er ægte kristendom - der er altid plads til en til der bruger
Rexona.

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke
har kunst og videnskab, lad ham have religion. Goethe

"Vi prædiker vor tro, når vi selv har mistet den"(Nietzsche og Wesley)

`Religion is what keeps the poor from murdering the rich.'
Napoleon Bonaparte (1769-1821

"God works through man.just about as much as a man works thorough his
microbes. Mark Twain.

"Gud er ikke en dukkefører, der griber ind i tingene"Spinoza = den
vigtigste "opfinder" af både deisme og panteisme.

Du har sejret blege Krist, og verden er blevet grå af din ånde. Nietzsche

Du må ikke røve. Du må ikke ihjelslå. Sådanne ord kaldte man engang
hellige. Dem bøjede man knæ og hoved for. Dem tog man skoene af for. Men jeg
spørger jer: Hvor var der nogensinde bedre røvere og drabsmænd i verden end
sådanne hellige ord selv har været det- ligger det ikke i alt liv selv at
røve og slå ihjel.Og derved at sådanne ord kaldtes hellige, blev SANDHEDEN
så ikke derved slået ihjel. Nietzsche

Hvem er dog nutildag en kristen, som Kristus ønskede sig det?
Jeg måske alene, skønt I alligevel regner mig for hedning.. Goethe

Hvis Gud til stadighed åbenbarede sig for menneskene, ville der intet
fortjenstfuldt være ved at tro på ham. Og hvis han aldrig åbenbarede sig,
ville det være småt med troen. Men som oftest skjuler han sig. Pascal

Ingen sejrherre tror på tilfældet. Nietzsche

Jeg er tilhænger af alle religioner. Jeg skal ikke tabe det evige liv på
gulvet, blot på grund af en teknikalitet. Bob Hope

Jeg tror ikke på Gud og det giver mig så dårlig samvittigthed, at jeg
beder til ham hver aften. Astrid Lindgren

OM KIRKEN SOM MANGE SÅKALDTE ATEISTER ELSKER

- tingene er ikke enkle

Kirken er netop hvad Jesus gik imod og hvad han lærte sine disciple at
bekæmpe. Nietzsche

Virak. Buddha siger "smisk ikke for din velgører!". Det skulle man prøve at
sige i en kristen kirke: det ville straks rense luften for alt kristent.
Nietzsche

Hvor vor Herre har en kirke, har fanden et kapell.
Danske Ordsprog

Grundtvig forlangte en kirke af levende mennesker, og som man vel kan sige,
han grundlagde en kirke på den enkeltes oplevelse af samfundet. Vilhelm
Grønbech

Sammenlignet med staten er kirken dog en ædlere institution Nietzsche

Th When the centre og gravity of life is laid not in life, but in a
beyound - a non-entity - life is robbed of its balance. Nietzsche

*vi > Science cannot solve the ultimate mystery of Nature. And it
is because in
> the last analysis we ourselves are part of the mystery we are trying to
> solve. - Max Planck

*vi Religion and science are opposed ... but only in the same
sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Andreas Falck

I news:PAJPb.76674$XD.3...@fe12.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

> Glem de intolerante få, der insisterer at kun deres egen sært
> sammenskruede kristendom er ægte kristendom - der er altid plads
> til en til der bruger Rexona.

Ja, men der er ikke plads til den der fortsat fremturer i vranglæren
om at Gud er død.

"Andreas Falck" skrev
(news:nPMPb.139$0O2...@news.get2net.dk):

> I ...(news) ... skrev
> Bo Warming følgende:

> Ja, men der er ikke plads til den der fortsat fremturer i vranglæren
> om at Gud er død.

Dette (dk.l.k) er Kirken-på-gaden; modsat INDENFOR murene (hvor
der IKKE er plads til vranglære).

Bo har ret til at ytre sig, OGSÅ på dk.l.k. Vi lever i et demokratisk land,
hvor censur ingensinde kan komme på tale igen.

Vi kunne så vælge at forfølge manden, når han skriver OFF-tropic, men -
spørger jeg - er vores tid ikke for kostbar til dette (2.Tim.2,14) ?

Vi har forsøgt "mundhuggeri", men hva' kom der ud af det ? - INGENTING
(manden er jo psykisk syg og kan muligvis ikke selvstændigt komme ud af sin
"glas-klokke").

se ...
1159 news:8fmLb.69431$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Bo har måske nok hørt et rygte om Gud, men han kende Ham ikke personligt.

Bo er et meget ensomt menneske. Hvis vi (som kristne) skal hjælpe ham,
bliver vi nok nødt til at benytte "rivejernet" (lugejernet,
Agape-kærligheden i funktion: Bort med ukrudtsplanterne).

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0634=1300

JoVe

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Dette (dk.l.k) er Kirken-på-gaden; modsat INDENFOR murene (hvor
> der IKKE er plads til vranglære).

Helt enig! Derfor er ordene også hårde og tonen bramfri! Undertiden. Og man
skal ikke være for følsom, hverken mht. hvad man selv siger eller hvad man
bliver tilsagt.

> [...]
>
> Vi kunne så vælge at forfølge manden, når han skriver OFF-tropic, men -
> spørger jeg - er vores tid ikke for kostbar til dette (2.Tim.2,14) ?

Hmmm, der er vel en vis ide med at grupperne er inddelt efter hvad man kunne
forvente at de drejede sig om?

[...klip...]

> [...]
> bliver vi nok nødt til at benytte "rivejernet" (lugejernet,
> Agape-kærligheden i funktion: Bort med ukrudtsplanterne).

Hørt, og taget ad notam.

Jørgen Vestergaard

Bo Warming

> [...]
> land,

> Hmmm, der er vel en vis ide med at grupperne er inddelt efter hvad man

Mit ideal af internetdebat er jævnbyrdige der bidrager med hvad de kan, uden
at dømme andre til at være ikkekristne eller OT (hvad jeg jo aldrig har
været, og ingen har søgt at forklare evt OT)

Er jeg ukrudt der skal rive(jerne)s med et agape-lugejern? forklar.

Jeg skriver ikke for at hjælpe andre, men for at de kan tage hvad de evt kan
bruge.
Jeg føler ikke jeg har mere brug for hjælp end andre - og er næppe mere
ensom end folk flest. Og det er ihvertfald OT at gøre sig til dommer om
sådant der intet har med livssyn og kristendom at gøre

"Bo Warming" skrev
(news:UvRPb.7970$oe1...@fe03.usenetserver.com):

Ja, Bo - jeg må jo indrømme, at jeg - af praktiske grunde - har valgt (som
hovedregel) IKKE at reagere på dine indlæg, fordi det blot vil bestyrke dig
i dit omnipotente behov for at kontrollere og konsumere dine medmennesker.
At give dig en følelsesmæssig tilfredsstillelse af en sådan kompensatorisk
art (den såkaldte sekundærgevinst), vil ikke just gavne din sindstilstand -
TVÆRTIMOD.

Anderledes derimod forholder det sig, når du reagerer på mine indlæg. Her
har jeg valgt at konfrontere dig med ... (!) ... i håbet om, at du eventuelt
herigennem kan se lidt mere kritisk på dine narcissistiske træk. Dette er
første skridt i en lang processe, der ikke blot har til formål, at du kan
distancere dig fra de sygelige narcissistiske tilbøjeligheder, men så
sandelig også at du helt kan give slip på dem, og komme ind i en sund
balance, med et sundt selvværd.
Hertil behøver du et følelsesmæssigt alternativ, den såkaldte ægte vare
(så du kan give slip på den falske vare), som er ...

1041 news:wx0Cb.57236$jf4.3...@news000.worldonline.dk

> Gud elsker dig - derfor kalder Han på dig.
>
> Jesus-Break:
> 16:58
> - "Det må du gerne."
>
> Tænkte på om Gud mon kunne finde på at sige:
>
> "Kom hjem, Mit ...
>
> Jesus-Break
> 16:59
> - "...DYREBARE ..."
>
> ... barn.
>
> Med ønsket om alt godt, Bo.
>
> Held og lykke på din vandring

Han må jo elske dig, siden Han omtaler dig med ordet "DYREBARE" i relationen
"Kom hjem, Mit DYREBARE barn".

Jesus-Break (2004-01-22, CET 15:18):
- "Jeg gav Mit liv for dig ... Bo!"

15:19
- "DYREBAR - i Mine øjne."

Gosssch, hvor Han kalder på dig !!!

Jesus-Break:
15:22
- "Jeg ELSKER dig."

-

OUTPUT ?

15:23
- "Nej! Du skal vente lidt. Jeg vil gerne have ham til at reagere først."

Med venlige og medfølelende hilsner

[...]

0666+0640=1306

Cyril Malka

Den Wed, 21 Jan 2004 22:55:56 +0100
skrev "Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> om Re:
tegnsætningsfejl i biblen>Re: Døde-kult - er latterliggørelse
berettiget? :

AF> Ingen der deklarer "Gud er død" kan være kristen.

Jeg er bange for, at du mangler den nødvendige visdom og myndighed for
at erklære og dømme *denne* slags udsagn.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 45: Tema: Moon
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Andreas Falck

I news:20040122161522...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Jeg er bange for, at du mangler den nødvendige visdom og myndighed
> for at erklære og dømme *denne* slags udsagn.

*Det* tror jeg bestemt ikke.Kristendommen har en levende,m aktiv og
virksom Gud. Kristendommen har ikke, har aldrig haft, en død Gud.
Bibelen lærer helt klart at Gud er evig og ikke kan dø.

Cyril Malka

Den Thu, 22 Jan 2004 16:33:11 +0100

> [...]

AF> virksom Gud. Kristendommen har ikke, har aldrig haft, en død Gud.
AF> Bibelen lærer helt klart at Gud er evig og ikke kan dø.

Dette gør dig ikke desto mindre ikke mere egnet til at bedømme hvem er
kristen og hvem er det ikke.

Andreas Falck

I news:20040122164415...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Dette gør dig ikke desto mindre ikke mere egnet til at bedømme hvem
> er kristen og hvem er det ikke.

Konklussionen må jo nødvendigvis være at ingen kristen kan erklære Gud
for død, for så erklærer han samtidig kristendommen for død. Uden en
levende Gud er der ingen kristendom.

"Kall, Mogens" skrev
(news:IBRPb.77131$jf4.4...@news000.worldonline.dk):

Memory ON:

Hvis du vil have sandheden at vide; ja så foregår der - på det åndelige
plan - en "ildkamp" om din sjæl, Bo.

> Jesus-Break:
> [...]

0666+0642=1308

"Cyril Malka" skrev
(news:20040122164415...@sekter.org):

Hej Cyril,

Jeg havde et spørgsmål til dig:

1214 news:O1wMb.73297$jf4.4...@news000.worldonline.dk

> Tillad mig at spørge dig som en kristen psykoanalytiker (vedr. et
> paradoks):
>
> Det værste et menneske kan komme ud for - psykologisk/psykiatrisk set - er
> magtesløshed. Årsagen hertil skyldes, menneskets selvopholdelsesdrift
> indebærer en-eller-anden form for aktion/reaktion. Uden denne bliver
> mennesket handlingslammet.
> Men i Bibelen tales der om (Paulus ord), at ...
>
> "... i (min) magtesløshed udfolder (Guds) kraft sig helt ..."
> [...]

0666+0643=1309

"Bo Warming" skrev
(news:UvRPb.7970$oe1...@fe03.usenetserver.com):

> Er jeg ukrudt der skal rive(jerne)s med et agape-lugejern? forklar.

Input memory:
Subject: Re: BirtheRønnHornbeck>Re: Alle tjener to herrer, trods Lukas16
TAVSHEDSPLIGT
11. december 2003 17:00
> [...]
>
> Omvend dig derfor (for din egen skyld).
>
> Disse ord er talt i kærlighed (skønt de ikke lyder sådan).
>
> Kærlighed er nogengange som et rivejern i haven. Det gør *Av* (nu-og-her),
> men ikke desto mindre fjernes ukrudtsplanterne, der ellers helt vil
> overtage
> havens smukke og nyttige planter.
>
> Du ér som en have i Guds øjne (ligesom jeg).
>
> Tillad Gud at fjerne ukrudtsplanterne, og du vil høste noget dyrebart,
> nemlig fred og glæde. Det har du - i mine øjne - savnet længe.

> Gud elsker dig - derfor kalder Han på dig.

Du er IKKE ukrudt, Bo - men synden i dit-og-mit indre ér ukrudt i Guds øjne.

-

Ihukom ordene fra i dag ... (personlig til dig) ...

1306 news:IBRPb.77131$jf4.4...@news000.worldonline.dk

> Jesus-Break:
> [...]

0666+0645=1311

"Andreas Falck" skrev (news:xgSPb.1271$Nx6...@news.get2net.dk):

> ... Uden en

> levende Gud er der ingen kristendom.

Amen.

Heaven-Break (2004-01-22, CET 18:10):
- "Det kan I være fuld forvisset om."

Med broder-kærlig hilsen

[...]

0666+0648=1314

Vidal

"Bo Warming" <ELTZNX...@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Mit ideal af internetdebat er jævnbyrdige der bidrager med hvad de kan, uden
> at dømme andre til at være ikkekristne

Problemet er i den forbindelse, du har en række ideer, der
ikke stammer fra biblen, og som du forsøger at fremme som
kristendom. Når man så påtaler det, eller forsøger at få dig
til at dokumentere det, begynder du på din sang om 'bold, ej
mand' osv og udviser en ømskindethed, som kan undre i
betragtning af, hvor hårdt du selv slår til, hvis du har en personlig
vinkel på nogen. Den hårdtslående mimose.

Endvidere mener du, at ethvert spørgsmål om betimeligheden
af dine synspunkter kan afvises med Jesus' ord om ikke at
dømme. Det gør det vanskeligt at diskutere med dig.

Enhver tanke, der flyder ud af dit tastatur, enhver løsrevet ide,
er ikke kristendom, og den bliver det ikke ved at du henviser
til et urelateret citat fra biblen.

Du mener med Grosbøl, at man kan være kristen uden at tro
på Gud. Det finder man ikke belæg for i biblen, og du afviser
alle argumenter, som en forfølgelse af din person og mener
Jesus' ord åbner mulighed for, at ethvert synspunkt er lige
godt. Det er det ikke.

Du kan f.eks. finde på at skrive:

'ALLEGORIsk er den form for kristendom som Thorkild Grosbøll
og jeg m.fl. dyrker, og som ikke er din, men som ikke er mindreværdig'

Jeg skal ikke påstå, jeg nøjatigt forstår, hvad sætningen betyder.

Allegorisk kristendom = kristendom i overført betydning, det giver
ingen mening. I dyrker kristendom i overført betydning. Overført til hvad?

Kristendommen er primært kultus, men kultus uden en Gud giver ingen
mening. Du mener ikke, denne ejendommelighed, du dyrker, en
ritualiseret dyrkelse af ingenting, er mindreværdig i forhold til dem,
der har Gud med i ligningen.

Det er det måske heller ikke, men du kan ikke kalde det kristendom.
Kristendommen har til alle tider hvilet på dyrkelsen af Gud. Det øjeblik
du tager Gud ud af ligningen, er det ikke længere kristendom. Hvad det
er, skal jeg ikke kunne sige, og det interesserer mig egentligt heller ikke.

Du mener det, du betegner som din kristendom, er en videnskabelig
kristendom uden dog at ville forklare, hvori det videnskabelige består.

Hvorfor kaster du dig ikke over asatroen i stedet? Sæt dig det mål, du
vil befri asatroen for aserne. Eller bliv buddhist uden Budhha. Eller muslim
uden Allah. eller, eller, eller... Hvorfor er det de kristne, du kaster dig over?

Specielt odindyrkerne må da kunne tilfredsstille din trang til at få en modkultur
til islam, hvad det vel i virkeligheden er, du søger. Dine skriverier anfægter
vist ingens tro her i gruppen. Dertil er din snak for langt ude. Men du sætter
dit præg på gruppen pga volumen og dine påstandes uhyrlighed.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Bo Warming

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> betragtning af, hvor hårdt du selv slår til, hvis du har en personlig
> vinkel på nogen. Den hårdtslående mimose.

Man være ligeglad med om den ene eller den anden holdning har mest volumen i
gruppen.

Jeg er aldrig ømskindet, men anbefaler hvordan debat bedres ved at man ikke
fortaber sig i ligegyldigheder om personer.

At ingen har argumenter imod min logik om at Grosbølls kulturkristendom er
så kristen som din tro, er interessant, men dybtgående dialog om EMNET ville
være bedre.

Emnet er ikke uddebatteret, men folk flygter fra substansen -
tolerance-budskabet hos Jesus.

Vidal

> At ingen har argumenter imod min logik om at Grosbølls kulturkristendom er
> så kristen som din tro, er interessant, men dybtgående dialog om EMNET ville
> være bedre.

Nu forholder du dig jo slet ikke til mine argumenter mod
Grosbølls synspunkt, så det kan blive svært at diskutere
det med dig.

> tolerance-budskabet hos Jesus.

Vil du ikke prøve at uddybe, hvordan du forstår 'tolerance
budskabet'? Betyder det at alle meninger, som nogen har,
er kristendom, eller hur? Synes du, en satanist skal kunne
være sognepræst i FK, f.eks? Det forekommer mig at være
muligt med din forståelse af Jesus' tolerance.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Bo Warming

> "Bo Warming" <ELTZNX...@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Nu forholder du dig jo slet ikke til mine argumenter mod
> Grosbølls synspunkt, så det kan blive svært at diskutere
> det med dig.

Ordnung muss sein preussermoralen er da eneste argument der har været fremme
mod hans forbliven i FK, ikke?

> [...]
> være sognepræst i FK, f.eks? Det forekommer mig at være
> muligt med din forståelse af Jesus' tolerance.

Satanisters doktrin er ikke at gøre ondt men at anerkende det onde.
Journalister opdigter at dræbt kat på kirketrappe og brændt kirke i Oslo har
med satanisme at gøre.
Hvis menighedsråd valgte en skabs-satanist som præst, og han sprang ud, så
ser jeg det som politisag at fjerne ham - hvis han bliver voldelig.
Satanister som jeg kender anerkender de positive sider af biblen

Når Jesus siger at sabbath-forbud må brydes af nød, og DØM EJ AT DU IKKE
SELV SKAL DØMMES

så tolker jeg som at frihed skal voves - og næsten alle præster er
cand.theoler og kendt af kollegerne fra studietiden, og deri ligger
effektivt filter mod præster der er så oprørske at det skader. Grossbøll har
gavnet glæden ved og brugen af Tårbæk kirke og kirkeskattebrug. Hvem er
skadet?, har jeg spurgt en snes gange i denne ng og ingen har svaret.

Vidal

> [...]

> cand.theoler og kendt af kollegerne fra studietiden, og deri ligger
> effektivt filter mod præster der er så oprørske at det skader.

Du tager 'døm ikke osv' som en indikation på, at hvadsomhelst
kan være kristendom. Sådan kan det omtalte citat ikke forstås.

Kristendommen er nogenlunde veldefineret i biblen. Selvom
der kan være uenigheder i detaljen, er de fleste kristne dog
enige om de basale ting. Der åbnes ikke mulighed for at
hvadsomhelst er kristendom.

Derfor går det ikke, at du f.eks. går ind og gør folkeovertro og nogle
misforståede, løsrevne citater til et kernpunkt i kristendommen. Dit
synspunkt om (den nuværende) bibels utroværdighed har du endda
modgået i et tidligere indlæg.

> Grossbøll har
> gavnet glæden ved og brugen af Tårbæk kirke og kirkeskattebrug. Hvem er
> skadet?, har jeg spurgt en snes gange i denne ng og ingen har svaret.

Folkekirken er skadet, og kristendommen er vel også. Grosbøll har
fået nogle mennesker til at tro, at kristendommen kan eksistere uden
Gud. Og det kan den ikke. Det, du kalder kulturkristendom, er ikke
kristendom.

Jeg er ked af, du helt springer over det, jeg skriver om gudsdyrkelse.
Men det er der vel en god grund til. :-)

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Bo Warming

> Jeg er ked af, du helt springer over det, jeg skriver om gudsdyrkelse.
> Men det er der vel en god grund til. :-)

Regn med at du bør omformulere forståeligt, hvis du ikke får svar

Vedr snakken om FORVANSKNINGER i biblen, så er det uundgåeligt at der er
sådanne , når et skrift giver sig ud for guddommelighed og ikke erkender
behov for humor for at afbøde sine selvmodsigelser

" Humorens hemmelige kilde er ikke glæde men sorg Der er ingen humor i
Himlen.Mark Twain

" Ingen ville være blevet inviteret til middag så ofte som Jesus blev det,
uden at være interessant og have *humoristisk sans*. Charles Schultz

NB Det er børnehave-pjat at påstå at Grosbøll er mindre kristen end dem
der tror på gud og at flertallet er klogere end mindretallet

Vær logisk og ikke postulerende.

Andreas Falck

I news:leJQb.23663$xa6....@fe03.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

> Vedr snakken om FORVANSKNINGER i biblen, så er det uundgåeligt at
> der er sådanne

Ja ja, du fortsætter med dine postulater, men ikke skyggen af
dokumentation har du endnu ikke fremført

Bo Warming

> [...]
>
> [ ... ]
>
> Ja ja, du fortsætter med dine postulater, men ikke skyggen af
> dokumentation har du endnu ikke fremført

sELVFØLGELIG kan der aldrig være tale om "dokumentation" vedr at jeg støtter
mig op ad bibelforskernes consensus om forvanskninger, hvor betydningen af
disse handler om *gradforskel*.

Nogle finder selvmodsigelserne katastrofale, andre skubber den ind under
oversættelses-fejl og tegnsætnings-fejl gulvtæppet.

Du har da en eller anden antydede at jeg misinformerede, bakket op om det.

Her er det tale om en alvorlig (kriminel, strengt taget) person-anklage hvor
du må have dokumentation.

Hvad har du?

Andreas Falck

I news:DiOQb.42438$qe1....@fe22.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

> sELVFØLGELIG kan der aldrig være tale om "dokumentation" vedr at
> jeg støtter mig op ad bibelforskernes consensus om forvanskninger,
> hvor betydningen af disse handler om *gradforskel*.

Det er da godt at du endelig indrømmer at du fremfører postulater uden
at have den mindste smule dokumentation for disse fantasifulde og
grundløse postulater.