Muslimer og homoseksualitet

Per Rønne

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/317741:Danmark--Hver-fjerde-mu
slim-vil-forbyde-homoseksualitet>

læse en omtale af en undersøgelse udført af Danmarks Statistik for
CEPOS.

Hver fjerde indvandrer fra den islamiske verden vil forbyde
homoseksualitet.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Danmark bør forbyde, at homoseksuelle praktiserer deres seksualitet. Det
mener hver fjerde af landets indvandrere og efterkommere, som har
baggrund i muslimske lande. Det viser en undersøgelse udført af Danmarks
Statistik for den liberale tænketank Cepos.

Tænketankens forskningschef Geert Laier Christensen, kalder resultatet
dybt problematisk.

– De ønsker at lovgive om adfærd, som er privat og burde være privat.
Det er jo ikke sådan, at vi omvendt skal indføre et tankepoliti, der
forbyder, at nogen tænker kritisk om homoseksualitet. Men det er meget
vigtigt, at der i befolkningen er en forståelse for, at der er forskel
på at lovgive om noget og så at være imod noget, siger han.

Cepos fik i slutningen af 2007 Danmarks Statistik til at gennemføre
undersøgelsen. 1746 indvandrere og efterkommere fra muslimske lande er
blevet stillet en række spørgsmål – heriblandt om de mener, at
lovgivningen bør forbyde homoseksuelle at dyrke deres seksualitet. 28
procent svarede ja, 65 procent nej og syv procent ved ikke. Blandt
førstegenerationsindvandrere gik 33 procent ind for et lovforbud. 1028
etniske danskere – "gammeldanskere" – blev stillet samme spørgsmål, og
blandt dem var tre procent for en sådan lovgivning, mens 97 procent var
imod.
=

Mellem 1866 og 1930 straffedes homoseksualitet i Danmark mellem
eksempelvis to 70-årige mænd med syv års tugthus.

Sammenlign med USAs holdning:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/317730:Udland--USA-stoetter-om
stridt-FN-erklaering>

- hvorfra jeg citerer:

=
Barack Obama-regeringen har gjort USA til medunderskriver af en omstridt
FN-erklæring, der fordømmer menneskerettighedskrænkelser baseret på
seksuel orientering og opfordrer til afkriminalisering af
homoseksualitet verden over. Dermed omgør præsident Obama sin forgænger
George W. Bushs beslutning om at nægte amerikansk tilslutning til
erklæringen.

USA har hidtil været det eneste vestlige land, der undlod at bakke op om
erklæringen, som ifølge tilhængere udgør et historisk skridt i arbejdet
for at få FN's Generalforsamling til at gå mere direkte til værks over
for diskrimination mod homoseksuelle.

I alt 67 FN-lande har tilsluttet sig den ikke-bindende erklæring, der
med USA's underskrift nu får stærkere signalværdi. Men spørgsmålet om
homoseksuelles ret til ligestilling splitter fortsat FN's 192
medlemslande, hvoraf 77 forbyder homoseksualitet, og adskillige har
love, der straffer homoseksuel adfærd med døden.

Især mange muslimske lande bekæmper konsekvent internationale forsøg på
at legalisere homoseksualitet, og da erklæringen blev præsenteret i FN's
Generalforsamling i december, udformede Syrien et konkurrerende
dokument, der samlede underskrifter fra cirka 60 FN-lande. Ifølge dette
dokumentet kan beskyttelsen af seksuelle minoriteters rettigheder føre
til "den sociale normalisering og muligvis lovliggørelse af meget
beklagelige handlinger" såsom incest og pædofili.

Under et offentligt møde i Bruxelles tidligere i denne måned forsikrede
udenrigsminister Hillary Clinton ..., at USA tager emnet alvorligt.

– Menneskerettigheder er og har altid været blandt vores
udenrigspolitiks grundstene. Særligt er diskrimination mod bøsser og
lesbiske noget, vi tager meget alvorligt, sagde hun.
=

Men der er altså lande der straffer homoseksuel adfærd med døden.

FUT dk.politik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Dybbøl

Denne gruppe hedder 'kristendom'. Mon ikke der er en gruppe om islam
hvor dette emne har relevans?

Per Rønne

Dybbøl <dyb...@hotmail.com> wrote:

> Denne gruppe hedder 'kristendom'. Mon ikke der er en gruppe om islam
> hvor dette emne har relevans?

Nej, en sådan islam-gruppe eksisterer ikke.

Derimod er det ikke ukendt at der findes kristne, der har samme
holdninger til homoseksualitet som 25% af de muslimske indvandrere her i
landet har - hyppigere dog i USA end i Europa.

Endelig var der en grund til at jeg havde FUTet til dk.politik.

"Per Rønne" skrev ...

> [...]

> =
>
> Men der er altså lande der straffer homoseksuel adfærd med døden.

Hej Per,

Øh ...

Som du ved, er homoseksualitet tidligere blevet drøftet også her i den
kristne nyhedsgruppe.

Bl.a. er der blevet sagt følgende:

Sent: Thursday, January 22, 2004, CET 20:08, GMT 19:08
Subject: Re: Homoseksualitet er ikke medfødt
1316 <news:IeVPb.77262$jf4.4...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/d4ea0936c293e871>

> "Andreas Falck" skrev
[ ... ]

> Amen.
>
> (alle skal være lige for loven i det verdslige samfund)

Og dette burde de danske muslimer også *respektere*, at vi alle ér lige for
loven i det verdslige samfund.

Dér, hvor jeg synes, at I går for vidt (som homoseksuelle) er i *kravet* om,
at vi (som kirkesamfund) skal anerkende Jeres måde at praktisere sex på
(herunder kravet om en homoseksuel kirkelig "vielse").
For det kan vi af gode grunde ikke; idet Kirken IKKE er vores ejendom.
Vi er blot forvaltere af denne og har derfor ikke bemyndigelse til at ændre
på tingene.

I burde således OGSÅ *respektere* os, og vores LEGITIME rettigheder til at
tilbede Gud UDELUKKENDE på den måde Han har foreskrevet (også skønt dette
strider imod Jeres seksuelle overbevisning).

Men der kan også være en psykologisk/psykiatrisk side af sagen, apropos ...

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Saturday, March 21, 2009, CET 14:27, GMT 13:27
Subject: Re: Muslimer og homoseksualitet
8612 <news:49c4eb58$0$90274$1472...@news.sunsite.dk>

> "Per Rønne" skrev ...
[ ... ]

> [...]
> tilbede Gud UDELUKKENDE på den måde Han har foreskrevet (også skønt dette
> strider imod Jeres seksuelle overbevisning).

Hmm ... (memory on from) ...

3162 <news:fqnid.62319$Vf.30...@news000.worldonline.dk>

> News:
> (2004-11-03, CET around 14:00)
> Danish fireworks-factory blow up (Kolding)
> (fire still on)

Apropos einem *Dørvogter og Tempel-udsmider*

Compare with ...

Sent: Saturday, January 03, 2009, CET 17:33, GMT 16:33
Subject: Præstationsløs identitet -
Was: Det levende hus