Søndag Septuagesima: I dag

palle jensen

http://pallefinn.dk/predikener/prediken111.html

er adressen på mine betragtninger om Guds rige og det evige liv. Hvis du
vil kontakte mig så brug emaaiadressen vist på siden, der er henvist til.

Palle Jensen

"palle jensen" skrev
(news:402ed431$0$1667$edfa...@dread14.news.tele.dk):

> http://pallefinn.dk/predikener/prediken111.html
>
> er adressen på mine betragtninger om Guds rige og det evige liv. Hvis du
> vil kontakte mig så brug emaaiadressen vist på siden, der er henvist til.

... som lyder således:

[ ... Es 45,5-12. 1 Kor 1,18-21; 1 Kor 1,25. 2 Tim 3,10-17 ... ]

Dagens evangelium

Mark 4,26-32
[ ... Lignelsen om sædens vækst og om sennepsfrøet ...]

Palle Jensen den 15. februar 2004:

Undertiden hører eller læser man at Biblen ikke er virkelighedstro. Vi læser
at man skal hugge den højre hånd af, hvis den forarger dig. At noget
forarger dig betyder at det bringer dig bort fra troen på Gud. At hugge sin
højre hånd af er et billede. En metafor. Et billede på at du måske har en
ven, som ved sine ord er talsmand for at det går så forkert med os mennesker
i vores måde at leve på at der intet håb er for jorden og menneskeslægten.
Hvis din ven bringer dig bort fra en optimistisk holdning til livet, ved
hans argumenter for at udviklingen er så menneskefjensk at det går ud over
alt for mange så gå bort fra ham. Vreden kan være så stor hos din ven at han
kun ser det negative. Nyhedsmedierne er jo for det meste optaget af alt det
der går helt skævt eller galt. Og hvordan kan en ung mand tale med sin gamle
mormor om noget som helst. De lever jo i hver sin verden. Den gamle har et
levet liv, men hvad skal en mand på 18 år, der er optaget af rockmusik og
tekniske vidundere som computere, mobiltelefoner til sms'er, fodbold, osv
snakke med sin mormor. Den unge mand besøger småske sin mormor en gang om
måneden. Men at blive gammel indebærer at man tit bliver ensom og forladt.
Ens søstre og brødre er måske døde. Ens venner kommer ikke mere på besøg på
plejehjemmet.

Der er andre negative ting i vor nuværende situation som kan gøre at man
bliver pessimist. Skal man så undgå at være sammen med pessimister. Ja. Hvis
din ven er en så stor en pessimist at han bringer dig bort fra troen på at
livet er godt, så hug ham af. Det koster noget at være kristen. Det kan
koste det at du bliver nødt til at afskære dig fra at være sammen med en
tidligere ven. Hvis det da gælder at din ven bringer dig til fald. Til at du
ikke længere tror på at der er en levende Gud til, som har jordens skæbne i
sin hånd. Som har din og min skæbne i sin hånd.

Hvor er der mange som har haft en simpel og ligetil tro på at Gud simpelthen
er til. Og at livet derfor kan leves uden at man behøver at bekymre sig om
hvorvidt det hele går i den gale retning. Og hvis du er en af dem der ganske
rigtigt ser, at der er mange der sulter, så gå i gang med aktiv handling.
Gør et stykke arbejde i Ældresagen. Gør et stykke arbejde i et politisk
parti for at give dit bidrag til at jorden, verden, vort samfund kan blive
et godt sted at være for alle.

Der er mange organisationer som søger frivillige hjælpere. Amnesty.
Naturfredningsforeningen. Røde kors. Folkekirkens nødhjælp. Red barnet. Fair
Trade. Der er opgaver nok at give sig i kast med. For der er virkelig mange
som er i stor nød over den ganske verden. Står du overfor et erhversvalg og
din retfærdighedssans siger dig at du må gøre noget meningsfuldt. At dit
arbejde som du skal bruge din aktive del af dit liv med skal være godt
betyder ikke umiddelbart at det kan give dig en høj indkomst. Måske har du
et talent eller er dybt interesseret i mange ting. Så vælg det der giver dig
mulighed for at jorden på den plads hvor du kommer til at arbejde bliver
fyldt med glæde og lys. Den måde du arbejder på er meget vigtig. Du kan med
et enkelt smil redde dagen for en du møder. Som Piet Hein siger så er den
korteste vej mellem to mennesker et smil.

Smil til verden og verden smiler til dig, siger optimisten. Smil til verden
og verden giver dig en på kassen, siger pessimisten. Hvis din ven siger det
sidste er han ikke din ven. Skaf dig af med den ven der fører dig på gale
veje. Hvis din ven er dranker så lad ham ikke gøre dig selv til dranker.
Ensomhed er at foretrække frem for en ven der kun vil være ven med dig hvis
du vil drikke sammen med ham hver dag og ofte. Drik dig beruset i en enkelt
øl. Men pas på. Drikker du tre bajere hver dag, kan det ende med at du
bliver dranker. Jeg ved det af egen erfaring. Jeg ved af egen erfaring hvor
svært det er at blive ædru. Men er din ven kommet derud hvor livet synes så
hårdt og ensomt og meningsløst at det er bedre at drukne alle
fortrædeligheder i alkohol eller andre bedøvelsesmidler, så hjælp ham som en
ven og prøv at lave noget sammen med ham som er sjovt og livsbekræftende. Gå
en tur med ham ved havet. Tag ham med på en udstilling. Gå ind i en
bilforretning og se de flotte Mercedes'er

Vi er mange der er meget vrede. Går rundt med et indædt raseri. Der er to
måder at få afløb på. Den rigtige måde og den forkerte måde. Gå ud på gaden
og slå en rude i tusind stykker. Slå en tilfældig forbipasserende ned og giv
ham et spark. Snyd i skat så det driver. Skæld ud på alle du kommer i
kontakt med. Meld dig ind Hells Angels og dyrk Satan. Alt dette er den
forkerte måde. Den rigtige måde er at forvandle dit raseri til noget
konstruktivt. Prøv at fine et arbejde hvor du kan bruge dine kræfter. Det
kan være svært men bliv ved. Hold Ud. Lad dig ikke knække af nederlag. Rejs
dig igen hvis du falder. Du skal vide at der er en som har prøvet alt det du
har været igennem. Det er Jesus. Han kender den situation du er i. Han ved
hvad det vil sige at være deprimeret. Jesus ved hvordan det er at være en
indvandrer. Han ved at det er tungt at være syg. Men han er hos dig. Han er
der med sit ord. Han er der i den pige i bagerbutikken som giver dig et smil
mens du betaler for dit rugbrød og morgenkrydder. Han er der i dit åndedræt.
Han er der i dit hjertes rytme.

Og falder du i og forløber dig med din vrede, så skal du vide at han
tilgiver dig. Han er der hvor nøden er størst. Hvis han da kan komme til.
Guds rige er dagens tema. Og Guds rige er der hvor Gud er. Gud kan være
tilstede i den Falck redder der hjælper dig på skadestuen. Guds rige er der
hvor der er tro på den levende Gud. Gud er ikke blot et ord. Guds rige er
noget konkret. Guds rige er der hvor der er Tro.

At tro på sig selv kommer af at man møder kærlighed. Kærlighed møder du
måske hos din nabo. Og hvis I aldrig taler sammen så prøv med et smil. Prøv
noget nyt nemlig at bryde isen. Dit selvværd kommer af at du laver noget
godt. Når du går en tur i byen og ser at der også op ad en betonmur kan gro
en lille forsigtig plante. Livet er livsdueligt. Du er også livsduelig for
Gud har skabt dig. Det kan godt være at du er et reagensglasbarn og ikke
tror på mirakler. Men den lille gule erantis som du ser på din vandring i en
by med grønne områder er et mirakel.

Læg mærke til de små ting her i livet. Det hænder at solen skinner. Mærk
varmen af solen. Det er forår. Se skyerned danse på himlen. Gå langs
stranden og lyt til bølgernes brusen. Må Gud, som er i dig komme frem i din
bevidsthed, så du du kaan føle at livet er en udfordring. Der skal kampvilje
til i vor tid, hvor spændingerne i vort globale samfund er så enorme at man
let kan miste modet hvis man tror at Rom blev bygget på en dag. Det tager
tid at komme sig efter en traumatisk begivenhed. Det tager tid at komme sig
efter tabet af en man har kær. Sorg er ikke sygdom. Sorg bliver vendt til
glæde, når livet lidt efter lidt trænger ind i dig og lader dig se mørket
blive afløst af lys. Kaos bliver afløst af orden. Pessimisme bliver afløst
af optimisme. Vrede bliver afløst af glæde. Ensomhed til fællesskab. Men det
kan tage tid så hold ud. Vær klar over at der er hjælp at hente i en
sorggruppe. Der er måske en selvhjælpsgruppe med andre der har det som dig.
Det kan hjælpe at snakke med ligestillede.

Jeg startede med at sige noget om at der kan være fejl i Biblen. Og billedet
med sennepsfrøet er ikke et træ når det bliver voksent. Det er en staude. Og
det var det også på Jesu tid. Så det er nok evangelisten der lader sig rive
med af det billede på Guds rige som Jesus fortæller. Biblen blev skrevet ned
mange år efter at Jesus gik på jorden. Og evangelisterne var ikke
ufejlbarlige. Men det er nu dem vi har til at fortælle om den gode nyhed. At
Jesus døde for vores pessimistiske livssyn skyld, så det kunne erstattes af
et lyst syn på tilværelsen. Med tro på sig selv og en grundlæggende tillid
til andre mennesker. Er tilliden til andre mennesker knækket så skal du vide
at det kan lade sig gøre at få tilliden rettet op. Men det kan kræve lang
tid. Så lang tid at du måske er ved at give op. At du måske er tynget af
selvmordstankeer. Men der er hjælp at hente. Der er mange der har haft
selvmordstanker på et eller andet tidspunkt. Og vi er mange der er
taknemmelige for den hjælp vi har fået af andre mennesker.

På psykiatriske hospitaler er der SOS-elever med et intakt positivt livssyn,
som smitter. Depression kan gå over. Det ser så kulsort ud når man er
deprimeret. Men selv om du måske ikke tror det så tro alligevel. Gud lader
dig ikke i stikken. Han kommer måske som en lille mus der leger på terassen.
Han kommer måske som et barn der ler. Hold ud og vær klar over at din
børnelærdom om at Gud elsker dig er sand. Din barnetro på at Gud er til er
sand. Selv om du ikke tror nu så beslut dig for at du vil tro. Så kan Gud
komme til at nærme sig dig. Gud er så nær ved dig at du slet ikke kan fatte
det. Ved dåben blev et lille frø sået i dig, og gennem dit liv vil frøet på
et elleer andet tidspunkt spire. Det kan tage mange år og den mulighed at
frøet slet ikke kan komme til at spire fordi du ikke vil det er til stede.

Hvis du vil tro. Så kan Gud komme dig imøde og han giver dig din barnetro
tilbage.. Det kan du i hvert fald håbe på.

Hussk på at din medfødte tilbøjelighed til at ville det onde er slået ihjel
ved din dåb. Og husk på at du er genfødt da du modtog korsets tegn for dit
ansigt og for dit bryst. Genfødt til et levende håb om det evige liv.
Sandheden er, som det siges, at hvor der er liv er der håb. Også når du i
din sidste stund trækker vejret gispende. Og tænker at nu er alt forbi. Men
det er det ikke. Vi har lov at tro på at Jesus var 100% menneske. Og at han
derfor er beviset på at som han opstod af graven påskedag så skal du også
opstå til et evigt liv. Og evigt liv betyder et liv sammen med Gud. Guds
rige og evigt liv er det samme.

Så lad os leve med Dagens ord der peger hen på at det igen er foråret der
står for døren med liv og barnelatter.

(citat slut)

Hej Palle,

Du kommer ind på bl.a.selvmordstanker i din prædiken, hvorfor jeg her
bringer et citat fra din hjemmeside:

Hvis du går i selvmordstanker er der Livslinien på 70 201 201
Her er der mennesker som har erfaring med at tale med mennesker der i
selvmordstanker. Alle dage mellem kl. 16 og 23.
http://www.livslinien.dk/

(citat slut)

En anden mulighed for samtale / forbøn:
(Inge og Hans Berntsen www.missiondanmark.dk )

1509 news:ZBnXb.89528$jf4.5...@news000.worldonline.dk
1519 news:L6IXb.91027$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> Jylland / Fyn - 98 34 35 14 - Sjælland - 45 76 16 11
> Du er altid velkommen på telefonen, når du har brug for det. Ønsker du
> oplysninger, samtale eller personlig forbøn, så ring gerne til os.

Nøgleord:
... [ nogle pløjer, andre sår planter, nogle gøder og vander, og ] ...
Gud ... giver vækst.
(1.Kor.3,7)

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall