Hold fred (om mulig) med alle mennesker (herunder også muslimer).

"Kall, Mogens" skrev
1611 news:muK0c.102339$jf4.6...@news000.worldonline.dk...

> 97-08-04.IRA
[ ... ]
> Der står skrevet i Bibelen:
>
> Rom 12,17-18
>
> Gengæld ikke nogen ondt med ondt; stræb efter det, der
> er godt i alle menneskers øjne,
> om det er muligt. Hold fred med alle mennesker, så vidt
> det står til jer!
>
> På dette grundlag (Guds Ord) er vi kristne FORPLIGTET til - om muligt
> - at søge freden - men IKKE FOR ENHVER PRIS. Vi må IKKE se igennem
> fingre med úret (1.Kor. 13,6 samt flere bibelvers).

samt ...

Sent: Thursday, October 11, 2007, CET 11:55, GMT 09:55
Subject: Muslim scholars reach out to Pope
7173 news:qqmPi.4$T2...@news.get2net.dk
7192 news:2kIQi.16$gX1...@news.get2net.dk

Den kristne ugeavis 'Udfordringen' bragte herefter en kronik torsdag den 19.
juni 2008 side 7 af Peter Götz:

(In the name of the Father [*Copyright* "serie-nummer" Platin-193]:)

=== citat start ===

Er jøders, muslimers og kristnes Gud den samme ?

Af missionsforstander Peter Götz

Debatten har altid raset og vil blive ved med det. For når vi taler om Gud,
rører vi ved fundamentet for vores tro.

I et brev fra 138 lærde og ledende muslimer til den kristne verden slås
der til lyd for gensidig respekt, al den stund at vi som de to store
religioner i verden - der til sammen dækker 55 % af verdens befolkning - har
nogle væsentlige og fundamentale lighedspunkter.

Én Gud

Vi tror begge på én Gud og ikke på mange guder. Vi har begge
kærligheden til vores 'Gud og omsorg for vores næste som et hovedanliggende,
siger vore muslimske venner i et overraskende brev, der ligner et indtil nu
ukendt forsøg på at bygge bro - ikke mellem de to religioner som sådan, men
mellem deres mennesker.

Hvis vi i respekt for hinanden kunne ophøre med at bekrige hverandre,
ville vi gøre noget vigtigt for verdensfreden, hedder det.

Dialog

Nu er der altid to måder at reagere på, når nogen spørger om en dialog.
Den ene er omgående at opregne alle forskellene og i øvrigt anse den anden
part for at have bagtanker.

Den anden måde er at reagere positivt og sige sig enig i så meget som
det er muligt, uden at give køb, for at holde samtalen i gang.

Den sidstnævnte måde at håndtere 'religionsmødet' på kender vi fra
Paulus, da han går rundt på Areopagos i Athen (Ap. G. 17,22 flg.).

Her finder han dette bemærkelsesværdige udgangspunkt, at de har et alter
for en ukendt gud.- Uden at kritisere athenerne for deres hedenske
tilbedelse af alle mulige og umulige guder (polyteisme), bruger han deres
tilbedelse af den ene ukendte Gud som springbræt til at fortælle om ,sin
gud'. Genialt og respektfuldt!

Det er ikke til at tage fejl af, hvad Paulus mener. For ham er den Gud,
som han har lært at kende, den eneste ene - Gud, skaberen, der giver alt og
alle ånde. Den Gud, som andre på mange måder forsøger at finde ved at famle
sig frem.

Den Gud, vi alle er i slægt med, al den stund vi stammer fra samme
menneske. Den Gud, vi ikke må mene ligner noget af guld eller sølv eller
sten, formet ved menneskers snilde.

Den Gud, der bærer over med menneskers uvidenhed. Den Gud, der bliver
menneske, dør og opstår fra de døde (i Kristus).

Paulus' svar

Det er præcis det samme synspunkt, der kommer til syne, da korinterne
diskuterer, om de ved at spise afgudsofferkød evt. kan komme til at tilbede
andre guder, altså afguder.

Til det svarer Paulus, at 'hvad angår det at spise kød, som har været
ofret til afguderne, så ved vi, at der ikke findes nogen afgud i verden, og
at der kun er én Gud. For vel er der såkaldte guder, både i himlen og på
jorden - der er jo så mange guder og så mange herrer.
Men for os er der kun én Gud, Faderen; fra ham er alle ting, og vi til
ham. Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus; ved ham er alle ting, og
vi ved ham (1 Kor 8, 4-6).

Nært beslægtet med den måde at tænke på, er også afsnittet fra 1. Kor.
9,19 flg., hvor Paulus hylder en evangelisationsstil, der så langt det er
muligt identificerer sig med den, man gerne vil nå.

Når mennesker gør sig andre billeder af Gud, det være sig i form af
guld, sølv eller sten, i form af forkerte forestillinger, ufuldstændige
tanker eller selvskabt dogmatik, er det både ulykkeligt og forfærdeligt og
kan uden tvivl forføre mange mennesker, men de mange forkerte og falske
gudebilleder og gudsbilleder, ændrer ikke på, at vi som sådan - set
ovenfra - kun kan tale om én Gud.

Kun én vej

Når det er sagt, skal vi imidlertid med lige så stor klarhed sige, at
fra et kristent synspunkt findes der kun ét billede af Gud, som vi
anerkender som fuldkomment, og kun én endegyldig åbenbaring - og det er
Jesus Kristus.

Han er, siger hebræerbrevets forfatter, Guds væsens udtrykte billede.

Han er Guds ansigt, og alene i ham finder vi Guds væren, væsen og vilje.
Kun han kan sige, at han er vejen, sandheden og livet.

Med den markering lægger vi afstand til såvel jøder som muslimer. For
ingen af dem vil anerkende Jesus som Gud.

I det perspektiv må vi derfor sige, at jødernes gudsbillede er både
sløret og ufuldstændigt. Det medførte, at Jesus måtte bøde med sit liv.
Endnu mere - ja, langt mere - forfejlet vil vi anse vore muslimske venners
gudsbillede for at være.

Men uanset hvor stor afstanden på vores billeder af Gud er, bør denne
afstand ikke hindre en dialog eller medføre, at vi ikke kan finde
sammenfaldende værdier, dér hvor de måtte være,

Flere guder

Fra tid til anden kan vi møde mennesker - såmænd også inden for vores
egen religion eller tilværelsessyn, der beskriver Gud på en sådan måde, at
man i sit stille sind tænker: Sådan ser min Gud bestemt ikke ud, gad vide om
vi taler om den samme?

Set fra denne side kan man naturligvis godt sige, at vi bestemt ikke har
samme Gud. Men det er dog i så fald mere vores gudsbillede, vi taler om, end
Gud selv.

Du må ikke have andre guder

Men hvad betyder det så, når De Ti Bud, der vel også anses for gyldige
for kristne, siger, at vi ikke må have andre guder - ikke gøre os billeder
og ikke dyrke og tilbede andre end Gud Herren?

Ja - det betyder jo ikke, at disse guder, som vi mennesker finder på at
dyrke, reelt er guder i 'guddommelig' forstand. At gøre noget andet - eller
nogen anden - end Gud Herren til Gud, er det, der fører os på vildveje.

Og det er det, siger Paulus, der evt. kan føre os ind i et uønsket
fællesskab med dæmoner (1. Kor 10,20). Derfor er tilbedelse af selvgjorte
guder farlig.

Det svære spørgsmål

Endelig er der et perspektiv, som ingen vel kan svare på.

Men når et menneske af en eller anden religiøs observans eller uden
nogen sådan hører ekkoet af sin skabers stemme dybt inde i sjælen og derfor
løfter sine hænder mod Himlen eller bøjer sine knæ, vil denne Skaber så ikke
et eller andet sted registrere den bøn som i det mindste en søgen efter
ham - uanset hvad den bedende så måtte kalde ham?

=== citat slut ====

Jo, men ...

Der er nu også en helt anden side af sagen, for mig at se, og denne skal
forstås udfra en *psykologisk* synsvinkel:

Forestil dig, at en mor og far har *mishandlet* deres barn og dermed påført
det traumer.

Et sådant barn vil sidenhen i livet have større vanskeligheder (end såkaldte
"normale" børn) mht. autoritetsobjekter for slet ikke at tale om decideret
*kærlighedsobjektet*.

I dén henseende kan det vare meget, MEGET uheldigt at sammenblande den
islamiske guddom med den kristne guddom, fordi de netop på *afgørende*
punktet er forskellige bl.a. mht. "børneopdragelse"!

Et eksempel:

Den ene bruger trusler (om en smertelig straf i helvede), mens den anden
taler om kærlighedens-magt (som i nogle menneskers øjne kan være meget
selvudslettende, forstået på den måde, at man *ofrer* sig for børnenes
skyld).

Den ene forlanger gode præstationen for at opnå anerkendelse, mens den anden
som udgangspunkt allerede har anerkendt personligheden (og dermed
respekterer den), hvilket ikke nødvendigvis automatisk er ensbetydende med,
at denne persons *gerninger* blå-stemples.

Oder was ?

Last OUTPUT: 7608 news:g49dq7$ek7$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7609

"Jesus-loves-you" skrev
7609 news:g4a661$mv7$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]

> [...]

> respekterer den), hvilket ikke nødvendigvis automatisk er ensbetydende
> med, at denne persons *gerninger* blå-stemples.

Jeg (og andre) vurderer således, at de fanatiske yderliggående muslimske
sekters (heriblandt al-Qaeda og Taleban) autoritetsoprør *primært* skal
forstås på denne baggrund!

-

Intern note (to al-Qaeda and her friends):

Platin-193 indiciet ... :-)
Markør 50-jordskælvet ... :-)

Et Udsagn:

I den hellige fanatimus navn:

... (mig har lavet min gud en kop kaffe, men den vil ikke drikke
den, fordi den er død som en sten) ...

Mig *misundelig*. Mig HÆVNER mig!

Heri *genkender* vi alle "vist nok" ...

6722 news:Csoji.8$qV...@news.get2net.dk

... pattebarnets pseudo-psykotiske virkelighedsopfattelse!

Oder einem ADHD ... (Attention Deficit Disorder with Hyperactivity) ... ?

Last OUTPUT: 7609 news:g4a661$mv7$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7610

Michael Laudahn eOpposition

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> schrieb im Newsbeitrag
> [...]

Hvad er du egentlig for en trold? Skal vi ringe

http://www.troll-transport.at/

til dig?

--
Give us back our countries: Stop the criminal multiculturalism ideology
enforced upon the white world against the will of its peoples, leading to

The Latest Breaking News: Hitler is still DEAD.

"Michael el Lauwarm eOpportunist spammer troll"
<nuke.nazis ........@your.earliest.convenience> wrote:

> Hvad er du egentlig for en trold? Skal vi ringe

> http://www.troll-transport......

Helicopter Michi is using the Usenet as his favorite "troll
transport"!
That is why he is spamming 66 newsgroups with 4784 trolling messages
just over three month....

---------
Wer ist Michael Laudahn?
Ein Sozialabzocker und Asylant da in Dänemark....
UseNet Spammer, Nazi, mehr scheinst du Wixer nicht zu sein.

<> --
<> Proudly introducing the concept of HATE to the World
<> 'Freedom of speech - abuse it and then ban it!

The above is an excerpt from Helicopter Michi's membership application
sent to the Danish Branch of the Grand United European Neo and
Traditional Nazi Boys Club.

Ördög (Your scary shadow that says "Boo" in the dark)
Either the neocons go or civilisation does!
Fup wie es verdient!