I fint selskab

Britt Malka

Goddag

Nogle af jer - heriblandt Lyrik - er i fint selskab, når I godt kan
lide Gibsons Jesus-splatter-film.

Se her, hvad Reuters skriver om filmen:

http://uk.news.yahoo.com/040408/325/eqmyo.html

Fra indledningen:

" It angers Protestants in Northern Ireland, Catholics in France and
Jews in all of Europe and Israel. But the Italians, the Poles and the
Arabs love it."

Så de meget katolske italienere og polakker kan lide den. Samt
selvfølgelig araberne, der ikke ser noget forkert i at se filmen, om
end den skaber et billede af Jesus, der for dem er en profet, og det
må man ikke. Nå, så længe det bare er for et godt formål, så ;-)

Topmålet af kultur inden for film har altid været franske film og
Bergman :-) Reuters bekræfter, hvad vi har læst franske filmkritikere
skrive: "Movie critics panned it as simply bad cinema."

Berlingske Tidendes filmkriter fandt, at filmen var stor filmkunst.
Mon ikke, at han vånder sig om nogle år, når det går op for ham, hvad
han har skrevet? :-D
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Anders Peter Johnsen

Britt Malka wrote:

> Berlingske Tidendes filmkriter fandt, at filmen var stor filmkunst.
> Mon ikke, at han vånder sig om nogle år, når det går op for ham, hvad
> han har skrevet? :-D

Gad vide hvornår det mon går op for dig at det bare ikke rigtig giver mening
at prøve at starte debatter med folk, hvis indlæg man på forhånd har
afskåret sig selv fra at læse?

Ka' du ikke snart beslutte dig for om du egentlig overhovedet vil diskutere
med folk, der har andre opfattelser af tingene eller om du bare vil have
ophøjet fred til at give dig selv og din mand så evigt ret?

Anders Peter Johnsen

Peter B. Juul

Britt Malka <ne...@foxladi.com> writes:

> Berlingske Tidendes filmkriter fandt, at filmen var stor filmkunst.
> Mon ikke, at han vånder sig om nogle år, når det går op for ham, hvad
> han har skrevet? :-D

Næppe, for han har jo ret.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Anders Peter Johnsen

Peter B. Juul wrote:

> Næppe, for han har jo ret.

Uha, pas nu på med at modsige Malka-sektens dogmer! ;-)

Britt Malka

On 08 Apr 2004 19:31:39 +0200, p...@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Næppe, for han har jo ret.

Pokkers!

Efter at jeg har omformateret min harddisk, var mit killfilter røget.
Det er nu ved at være fuldtalligt igen, efter at jeg så dit indlæg.

TBC

"Britt Malka" <ne...@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Goddag
>
> Nogle af jer - heriblandt Lyrik - er i fint selskab, når I godt kan
> lide Gibsons Jesus-splatter-film.

Jeg undrede mig over hvilket publikum jeg ville møde i Emperial da jeg var
inde og se den 5/4. Jeg lavede sjov med om vi skulle ind og sidde sammen med
en masse 2g'ere der heppede romerne frem ;-), men det viste sig at
publikummet ikke så specielt anderledes ud end hvad jeg så "Ringenes herre",
eller nogle af de vanvittige film på natfilmfestivalen sammen med.

> Berlingske Tidendes filmkriter fandt, at filmen var stor filmkunst.
> Mon ikke, at han vånder sig om nogle år, når det går op for ham, hvad
> han har skrevet? :-D

Jeg vil ikke ligefrem sige at det var gennemført stor filmkunst. Men det var
ikke desto mindre en stor oplevelse at se filmen. Den havde sine gode
øjeblikke hvad angår billedkomposition, den var dog relativt voldsom og
*meget* følelsespornografisk. Flere i biografen græd som piskede. Jeg syntes
bestemt godt om at have set filmen, i lyset af den oplevelse det var at se
den (Jeg græd selv et par gange, hvilket er forholdsvis usædvanligt over en
film for mit vedkommende), og kan da kun anbefale andre nysgerrige at se
den, hvis man kan klare mosten hvad angår, det af historien ikke
overraskende, men meget voldelige islæt. Man må sige at den har gjort ens
begreb om "passionen" noget mere levende, uanset om den så i forhold til
virkeligheden har været overdrevet eller ej. Men at [også] romerne var
voldsomme i virkeligheden er der vist ingen historisk tvivl om.

Jeg syntes også om at den var på de originale sprog, og som en enkeltstående
undtagelse også godt om at den var hændelsesbeskrivende i sin fortællerstil
uden at man kom videre ind under huden på personerne [sikket også for stor
en mundfuld med persongalleriet] for at de blev vedkommende i kraft af
filmen selv, som eller oftest er et kendetegn på en god film. Her skulle (og
burde) man vist nok helst kende persongalleriet i forvejen. Det skal dog
siges at filmen også selv tilførte nogle til skrifterne fremmede episoder
for at udfylde tiden og underholde, men det var imho ok, eftersom jeg aldrig
har haft forventning om at det skulle være en 100% bibelsk beskrivelse jeg
skulle ind og se, men blot en film 'baseret på virkelige hændelser'.

TBC

Peter B. Juul

"TBC" <fa...@spamblocker.dk> writes:

> [...]
> den (Jeg græd selv et par gange, hvilket er forholdsvis usædvanligt over en

Jeg lader mig normalt heller ikke røre synderligt af film, men der var
specielt en scene i denne, hvor lydsiden alene fik det til at gibbe i
mig igen og igen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Peter B. Juul

Britt Malka <ne...@foxladi.com> writes:

> Efter at jeg har omformateret min harddisk, var mit killfilter røget.
> Det er nu ved at være fuldtalligt igen, efter at jeg så dit indlæg.

Nå, så er det ved at være tid til at jeg skifter email-adresse igen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Bodil Grove Christensen

"Anders Peter Johnsen" <ande...@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40758dc2$0$177$edfa...@dread11.news.tele.dk...

ROFL!

;-)))))

Mvh.Bodil.

Message has been deleted

Mr. D

"Britt Malka" skrev

[ ... ]
> lide Gibsons Jesus-splatter-film.
[ ... ]

(Internal: 2004-04-09, CET 15:56 - Reboot, *1 )

Jeg har endnu ikke set filmen, men jeg har ladet mig fortælle, at Mel Gibson
har en birolle i filmen:

Manden, som svinger hammeren til naglesømmene.

Hvilken ægte bekendelse (uanset hvad man ellers mener om Mel Gibson og
filmen).

Og vi slog Ham (Gud) i hovedet med et rør.
Og vi spyttede på Ham (Gud).
Og vi gjorde nar af Ham (Gud) ved at vi faldt på knæ (*1)
og hyldede Ham (uden at vi mente det).
Og vi korsfæstede Ham (Gud).
(Mark.15,19.24)

Vi gjorde alt dette mod Gud (God Himself) i kraft af vor synd
(akkurart som Adam gjorde).

(Ordet *igen*, Hebr.6,6)

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
1766 news:suEac.131747$jf4.7...@news000.worldonline.dk

File-number:
1779

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 16:18:35 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: I fint
selskab :

KM> Jeg har endnu ikke set filmen, men jeg har ladet mig fortælle, at
KM> Mel Gibson har en birolle i filmen:
KM> Manden, som svinger hammeren til naglesømmene.

Så vidt jeg har forstået er det hans hånd, man kan se på korset
lige før nogen hamrer sømmet ind.

http://urbanlegends.about.com/cs/celebrities/a/gibson_cameo.htm

--
Venligst

Cyril

(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage
verden?
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Britt Malka

On Fri, 9 Apr 2004 02:19:29 +0200, "TBC" <fa...@spamblocker.dk> wrote:

> [...]
>den (Jeg græd selv et par gange, hvilket er forholdsvis usædvanligt over en

Det er sjovt, fordi som jeg skrev - jeg plejer at græde over den
mindste smule, men den film rørte mig overhovedet ikke.

Nogle dage senere så vi Amen. DET var filmkunst!

>Jeg syntes også om at den var på de originale sprog,

Ja, det var for mig det eneste positive ved filmen.

Britt Malka

On Fri, 9 Apr 2004 16:32:47 +0200, Cyril Malka <ne...@malka.co.il>
wrote:

>Så vidt jeg har forstået er det hans hånd, man kan se på korset
>lige før nogen hamrer sømmet ind.

Det fortalte Gibson i hvert fald selv i det interview, vi så.

Ole Madsen

Så vidt jeg har forstået er det hans hånd, man kan se på korset
lige før nogen hamrer sømmet ind.

http://urbanlegends.about.com/cs/celebrities/a/gibson_cameo.htm

jeg syntes det var stærkt at han gjorde det

Ole

TBC

Britt Malka <ne...@foxladi.com> wrote in message news:<jend709mku7tvdqj5...@4ax.com>...

> Det er sjovt, fordi som jeg skrev - jeg plejer at græde over den
> mindste smule, men den film rørte mig overhovedet ikke.

Ja, det lyder særdeles mystisk. En film af en sådan grafisk natur
burde da i det mindste kunne vække væmmelse, medfølelse eller vrede,
uanset om filmen levner plads til at man lever sig ind i personerne
eller ej. (En svaghed ved filmen, hvorfor man helst på forhånd bør
være velbekendt med personerne og historien den skildrer)

Måske var den så voldsom at du i kraft af autonome forsvarsmekanismer
distancerede dig selv emotionelt fra den? ...For den *var* umådeligt
voldsom af en block-buster biograffilm at være

> Nogle dage senere så vi Amen. DET var filmkunst!

http://www.imdb.com/title/tt0280653/ ?

Europæiske film har ofte langt mere at byde på en de strømlinede
pengefabriker af film, der får lov til at sive ind i den danske
biografdistribution fra staterne. Alene beskrivelsen på imdb angiver
at det er en film der er værd at se. Så et kig omkring efter den næste
gang jeg skal i Playtime eller Blockbuster må det jo hellere blive
til.

> Ja, det var for mig det eneste positive ved filmen.

Ja, det var en fed detalje. Selve cinematografien syntes jeg nu heller
ikke var værst.

TBC

Britt Malka

On 10 Apr 2004 04:35:43 -0700, -sut...@2night.dk (TBC) wrote:

> [...]
>burde da i det mindste kunne vække væmmelse, medfølelse eller vrede,
>uanset om filmen levner plads til at man lever sig ind i personerne

Nu har jeg aldrig brudt mig om splatterfilm. De vækker væmmelse i mig.
Til gengæld humoristiske gysere som Scream-trilogien har fået mig både
til at grine, hoppe højt i sofaen, slå Cyril en gang også i bar
forskrækkelse m.m.

Nogle splatterfilm er imidlertid bare så overdrevne, at de mister
deres effekt, fordi det tydeligvis bare er film. Sådan havde jeg det
med Gibsons passion. Den var FOR meget! FOR beregnet til at være
tåreperser nogen steder, FOR beregnet til at være gruopvækkende andre
steder.

>(En svaghed ved filmen, hvorfor man helst på forhånd bør
>være velbekendt med personerne og historien den skildrer)

Ja, men man skal nok ikke være FOR velbevandret. Katolikkerne kender
nok til flere af detaljerne i filmen, men så overdriver Gibson igen.
Den katolske legende lader Jesus falde tre gange på korsvejen. Gibson
lader ham falde i kunstneriske øvelser hele seks gange.

Overdrivelse fremmer forståelsen, siges der, men det synes ikke at
være tilfældet her. I hvert fald ikke for mit vedkommende.

>Måske var den så voldsom at du i kraft af autonome forsvarsmekanismer
>distancerede dig selv emotionelt fra den? ...For den *var* umådeligt
>voldsom af en block-buster biograffilm at være

Næh, jeg tror faktisk, at jeg så den som en splatterfilm, og som sådan
var den oven i købet dårlig, fordi detaljerne var så overdrevne.

Vi lo flere gange.

>http://www.imdb.com/title/tt0280653/ ?

Ja! Den er meget stærk.

>Europæiske film har ofte langt mere at byde på en de strømlinede
>pengefabriker af film, der får lov til at sive ind i den danske
>biografdistribution fra staterne.

Helt enig.

>Alene beskrivelsen på imdb angiver
>at det er en film der er værd at se. Så et kig omkring efter den næste
>gang jeg skal i Playtime eller Blockbuster må det jo hellere blive
>til.

Her benyttes enkle midler, der giver en stærk virkning. Mere vil jeg
ikke røbe, hvis du skal se filmen.

>Ja, det var en fed detalje. Selve cinematografien syntes jeg nu heller
>ikke var værst.

Sjovt nok gav filmen mig en indsigt, som vist ikke var tilsigtet af
Gibson.

Det gik op for mig, at Jesus sandsynligvis havde været en populær
lærer, og at det var steget ham til hovedet. Han troede selv på, at
han var Guds søn.

Han skulle ikke have været henrettet, men sendt til et galehus, hvis
de ellers eksisterede dengang.

Det fortalte jeg Cyril, da vi havde set filmen. I går aftes i en
udsendelse om kristendommens opståen hørte vi en lærd jøde komme med
nøjagtigt samme teori - og udsendelsen var optaget før Gibson-filmen.
Han var kommet til den erkendelse ved at studere skrifterne.

Så Gibson-filmen var en genvej for mig til den erkendelse.

Rasmus Underbjerg Pinnerup

Britt Malka <ne...@foxladi.com> mælte sligt:

> [...]
>med Gibsons passion. Den var FOR meget! FOR beregnet til at være
>tåreperser nogen steder, FOR beregnet til at være gruopvækkende andre

Jeg havde læst jeres (i øvrigt morsomme) anmeldelse, inden jeg så
filmen, og jeg kunne ikke lade være med at have det lidt på samme måde
ang. det overdrevne splatterelement. Jeg har en mistanke om, at jeg
ville have opfattet filmen helt anderledes, hvis der slet ingen
medieomtale havde været forinden og jeg bare havde set filmen uden at
høre om den først, men det er ikke til at vide.

>Det gik op for mig, at Jesus sandsynligvis havde været en populær
>lærer, og at det var steget ham til hovedet. Han troede selv på, at
>han var Guds søn.

Samme opfattelse er i øvrigt også central i min yndlingsmusical "Jesus
Christ Superstar", hvor Judas i den indledende scene synger:

My mind is clearer now. At last all to well
I can see where we all soon will be.

If you strip away the myth from the man
you will see where we all soon will be.

Jesus! You've started to believe
the things they say of you!
You really do believe
this talk of God is true!

And all the good you've done
will soon be swept away.
You've begun to matter more
than the things you say!

Listen, Jesus, I don't like what I see.
All I ask is that you listen to me.
And remember, I've been your right-hand mand all along!

You have set them all on fire.
They think they've found their new messiah.
And they'll hurt you when they find they're wrong.

I remember when this whole thing began
No talk of God then, we called you a man!
And believe me: my admiration for you hasn't died!

But every word you say today
gets twisted round some other way
And they'll hurt you if they think you've lied.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 22:26:33 +0200
skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> om Re:
I fint selskab :

RUP> Samme opfattelse er i øvrigt også central i min yndlingsmusical
RUP> "Jesus Christ Superstar", hvor Judas i den indledende scene synger:

Den kender jeg faktisk slet ikke.

Måske skulle man prøve at checke den ud?

(den er ret gammel, er den ikke?)

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 22:26:33 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Jeg har en mistanke om, at jeg
>ville have opfattet filmen helt anderledes, hvis der slet ingen
>medieomtale havde været forinden og jeg bare havde set filmen uden at
>høre om den først, men det er ikke til at vide.

Nej. På den anden side har mange erfarne filmkritikere skrevet nogle
af de samme ting uden at have kendt til filmen på forhånd - men
naturligvis har de også hørt al foromtalen. Der har jo været en masse
snak om filmen allerede under optagelserne.

Først var der røre om, at den skulle være på latin og aramæisk.

Så var blev Jesus og en af nøglemedarbejderne ramt af lynet.
Nøglemedarbejderen (jeg kan ikke huske hans stilling) blev endda ramt
to gange. [Jeg ville have taget det som et tegn ;-) ]

Gibsons far udtalte til pressen, at Holocaust ikke havde fundet sted.

Så var der paven, der velsignede filmen, men så alligevel ikke havde
gjort det.

Og jøder og andre, der var urolige over, hvilken effekt filmen kunne
have.

Ja, Gibson kan ikke klage over manglende omtale.

>Samme opfattelse er i øvrigt også central i min yndlingsmusical "Jesus
>Christ Superstar", hvor Judas i den indledende scene synger:

Nej, hvor sjovt. Tak for teksten. Ligesom Cyril har jeg heller ikke
set "Jesus Christ Superstar", men jeg kan huske, at min veninde, der
blev Jehovas Vidne, fordømte filmen, og efter læsning af sangteksten
kan jeg sørme godt forstå det. Det er ikke en tolkning, som de vil
bryde sig om.

Vi gen-gen-genså Monty Pythons Life of Brian. Genial film. Og faktisk
følger den historien ganske godt.

Rasmus Underbjerg Pinnerup

Cyril Malka <ne...@malka.co.il> mælte sligt:

[om Jesus Christ Superstar]

>Den kender jeg faktisk slet ikke.
>
>Måske skulle man prøve at checke den ud?

Jeg ville i hvert fald anbefale den.

>(den er ret gammel, er den ikke?)

Jo, fra '71 eller så.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--

"En fisk og en gæst lugter ilde på tredje dag."

Cyril Malka

Den Mon, 12 Apr 2004 13:01:36 +0200

skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> om Re:
I fint selskab :

RUP> Jeg ville i hvert fald anbefale den.

Okay

Jeg prøver først at finde den på MP3 og hvis det er det værd, køber jeg
den :-)

tak for fiffet.

Lars Erik Bryld

Scripsit Rasmus Underbjerg Pinnerup:

> [om Jesus Christ Superstar]

> Jeg ville i hvert fald anbefale den.

Fås også på DVD i 1973-version (optaget on location i Israel) på
Region 1 samt i en sceneversion fra 2000.

Og ja, hele JCS ses igennem Judas' øjne; en idealist, som ser sin
leder og ven blive revet med af sine tilhængeres messiasforventninger.

Pilatus bliver stadig hvidvasket og Herodes stjæler showet med sit
ragtime-nummer (I sceneversionen spillet af Rik Mayall).

Og man slipper for opstandelsen. Afslutningsmusikken er betititlet
John 19:41

Lars Erik Bryld

Anders Peter Johnsen

Lars Erik Bryld wrote:

> Pilatus bliver stadig hvidvasket og Herodes stjæler showet med sit
> ragtime-nummer (I sceneversionen spillet af Rik Mayall).

Jeg kan varmt anbefale en version, jeg har fundet på KaZaA, hvor Axl Rose
(forsangeren fra Guns n' Roses) giver den som Herodes i "Herod's Song".

Det er fra en nyere Jesus Christ Superstar-indspilning med forskellige
rockstjerner. Desværre kan jeg ikke lige finde den i officiel, udgivet
version.