Danmark skjerper sikkerheten

L.Kristi

Nyheten er hentet fra www.karmel.net 21-11-03
Dette er ikke ment som politisk innlegg, - men igjen iht endetidens
profetier

Danmark skjerper sikkerheten

Danske myndigheter har skjerpet sikkerheten rundt jødiske steder i landet
etter at islamske terrorister sprengte to synagoger i lufta lørdag for en
uke siden, og en jødisk skole ble satt fyr på i Paris. Dansk
sikkerhetstjeneste (PET) har hatt møte med jødiske ledere i Danmark for å
diskutere nødvendige tiltak. Det bor 7100 jøder i landet.

Herren Velsigen dere alle!

Vennlig Hilsen

L.Kristi

www.evigliv.com

Andreas Falck

I news:iimvb.207$n31....@news2.e.nsc.no skrev
L.Kristi følgende:

> Nyheten er hentet fra www.karmel.net 21-11-03
> Dette er ikke ment som politisk innlegg, - men igjen iht endetidens
> profetier

[ ... ]

Hvilke entetidsprofetier, lidt mere konkret, er det du hænger dette
politiske indlæg op på?

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Harald Mossige

"L.Kristi" <gudsord(NOSPAM)@yahoo.no> wrote in message

> Nyheten er hentet fra www.karmel.net 21-11-03
> Dette er ikke ment som politisk innlegg,

Det er eit politisk innlegg.

> [...]

> sikkerhetstjeneste (PET) har hatt møte med jødiske ledere i Danmark for å
> diskutere nødvendige tiltak. Det bor 7100 jøder i landet.

Med same argumentasjon som "visse krefter" ønsker å deportera alle
palestinerer til Jordan, så kunne vel alle jøder bli deportert til Israel?
Nærværet av jøder er ein sikkerhetsrisiko?

HM

Ole Madsen

"Harald Mossige" <harald...@hkabel.no> wrote in message

jeg fatter ikke at i ikke kan se at det har noget at gøre med profetierne,
hvad med briller?

Ole

Andreas Falck

I news:3fbe4586$0$27428$edfa...@dread16.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> jeg fatter ikke at i ikke kan se at det har noget at gøre med
> profetierne, hvad med briller?

Når man slynger en så generel udtalelse ud, ville det da være ganske
passende om der samtidig var en / et par henvisninger til den / de
mest relevante profetier, man mener er sammenhængende med den
udtalelse man har fremsat.

http://sdanet.dk/ - potal for evangelisk adventisme
*** *Helt ny og revideret udgave* ***

Harald Mossige

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
Well, så forklar.

HM

jørgen

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Kan du ikke henvise til nogen skriftsteder?

mvh jørgen.

Mr. D

"Harald Mossige" <harald...@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Med same argumentasjon som "visse krefter" ønsker å deportera alle
> palestinerer til Jordan, så kunne vel alle jøder bli deportert til Israel?
> Nærværet av jøder er ein sikkerhetsrisiko?

Det lyder som en interessant argumentation. Jeg synes, jeg har hørt noget
lignende før... for ca. 65 år siden.

...Kunne du ikke uddybe. Jeg ville gerne høre mere om din mening her

Mr. D

Mr. D

> [...]
> palestinerer til Jordan, så kunne vel alle jøder bli deportert til Israel?
> Nærværet av jøder er ein sikkerhetsrisiko?

Det lyder som en interessant argumentation. Jeg synes, jeg har hørt den

før... for ca. 65 år siden.

Kunne du ikke uddybe. Jeg ville gerne høre lidt mere om denne din mening

Mr. D

Mr. D

"L.Kristi" <gudsord(NOSPAM)@yahoo.no> skrev i en meddelelse

> Nyheten er hentet fra www.karmel.net 21-11-03
> Dette er ikke ment som politisk innlegg, - men igjen iht endetidens
> profetier

Men uanset er det ikke noget nyt:

Stigende jødehad i Danmark. Her er hvad norske Dagen skriver om Danmark:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=5055
http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/artikel:aid=52731

Stigende jødehad i Sverige:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=4914

I Frankrig:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=4974

I Tyrkiet:
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=377532/#

Malysia

...og man kunne blive ved.

Måske kirken - eller dele af den - har lært af sit eget historiske jødehad.
Ihvertfald er det i høj grad alene den kristne del af medierne, der gør
opmærksom på det stigende jødehad, og argumenterer imod det

Mr. D

Harald Mossige

"Mr. D" <s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
Du driv farlig klipping.
Les oppatt. Ja, hentydninga er tilsikta, med spørsmål bak.

HM

Harald Mossige

"Mr. D" <s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
Er det forslaget om å senda alle palestinarane til Jordan du stusser på?
Forslaget er ikkje mitt.

HM

Ole Madsen

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> wrote in message

Jeg mener at der står et sted at 2/3 dele af jøderne skal dræbes i
trængselstiden, man kan så spørge HVORFOR, pga den kamp der er imod Guds
folk, jeg har forsøgt at finde en bestemt prædiken, men har ikke kunnet
finde den, den handlede om den næste holocaust imod Israel, håber i kan
finde skriftstedet så det bliver tydeligt at indlæget ikke var politisk men
profetisk relateret

Ole

Mr. D

> Er det forslaget om å senda alle palestinarane til Jordan du stusser på?
> Forslaget er ikkje mitt.

Nej, selvsagt ikke.Den tanke kender jeg. Det var din bemærkning om
deportation af jøder

Mr. D

Harald Mossige

"Mr. D" <s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
Og du skjønner ikkje, same lov for Loke som for Tor?

HM

Harald Mossige

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
Og så erkjenner du, det er politikk, ikkje religion?

HM

L.Kristi

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> skrev i melding

> "Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du ikke henvise til nogen skriftsteder?
>
> mvh jørgen.

Kjære Jørgen
Et skriftsted som viser er følgende, - som jeg da har hentet fra Dansk bibel
1931:
Jer 16, 16 Se, jeg sender Bud efter Fiskere i Mængde, lyder det fra HERREN,
og de skal fiske dem; og siden sender jeg Bud efter Jægere i Mængde, og de
skal jage dem fra hvert Bjerg, hver Høj og Klippernes Kløfter.

Dette verset forteller oss klart det profetiske.
"Bud etter fiskerne" = den frie utreise jødene til nå har gjort og vendt
tilbake til Israel.
"Fiskeren" er alle de som har vært behjelpelige med å bringe de til Israel.
Det som hittil har skjedd er at jødene frivillig har reist tilbake og mange
troende har engasjert seg for å legge tingene til rette, - ved økonomisk
bistand som opplæring i språket og hjelp i selve Israel for de som har
kommet.

Denne trerroren som jødehat, - som nå utspiller seg mot jødene verden om, -
og som helt tydelig viser seg til kjenne blant en del også her i gruppen og
no.samfunn.religion, - er oppløpet på "Jægere". Og "Jægere" er nå i full
sving for å jage jødene til Israel. Som da blandt annet er denne direkte
terroren mot jøder i andre land som nå trappes sterkt opp i disse dager. For
nå utspiller ikke terroren seg bare i Israel mot Jødene, - men i verden
forøvrig også.

Nå ser vi at tiden for fiskerne har gått over til jægere for å få folket
Israel (jødene) hjem til sitt land, - som også dette bibelverset viser.

Og det foregående forteller dette:
Jer 16, 15 men: "Så sandt HERREN lever, der førte Israelitterne op fra
Nordens Land og alle de Lande, til hvilke han havde stødt dem bort!" Og jeg
fører dem hjem til deres Land, som jeg gav deres Fædre.

Det er ikke så mange igjen ute i verdens land, - av jøder. Kan vise til
nyheter på karmel.net 19.11.03 hvor det ble referert følgende:
760.000 israelere bor utenlands

I alt 760.000 israelere, deriblant 160.000 barn bor utenlands. 60% bor i
USA, mens 25% bor i Europa, og stadig færre returnerer til Israel. I 2000
var tallet 550.000, og økningen skyldes trolig PLOs intifada, sier
immigrasjonsmyndighetene.

Tiltagende uro og terror i Israel fører jo også til at det er vanskeligere å
få jøder frivillig til å reise dit, - så nå er det de 760.000 som er i ferd
med å bli jaget av "jegerne", - for de alle må hjem til fædrenes land
Israel, - før Herren fullfører sitt Ord.

Jesu gjennkomst er nær, - så vær edrue og Våk!

Vet ikke om dette kan være til hjelp for deg Jørgen.
Må Jesu Velsignelse og åpenbare dette for deg.
I Jesu Navn.
Vennlgi hilsen
L.Kristi
www.evigliv.com

jørgen

> [...]
> troende har engasjert seg for å legge tingene til rette, - ved økonomisk
> bistand som opplæring i språket og hjelp i selve Israel for de som har

Jeg mener at Jeremias mest handler om exilet i Babylon, altså noget som er
sket for ca. 2500 år siden.

mvh jørgen

Ole Madsen

> men

> Og så erkjenner du, det er politikk, ikkje religion?

Nej, der er en kamp imod Guds folk i den åndelige verden, af den grund er
det relevant for gruppen at høre om dette da det giver os et opda teret
indblik i hvad der sker i den åndelige verden, det vi ser er bare en siluet
af det åndelige

Ole

Harald Mossige

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
Har du sett noen lyserøde elefanter i det siste?

HM

DADDY-Break (2003-11-23, CET 16:38):
- "Det må du gerne."

Thank You, DAD:

"L.Kristi" skrev (news:4MOvb.631$Y06....@news4.e.nsc.no...)

> "jørgen" skrev:

Headline:

> Jesu gjennkomst er nær, - så vær edrue og Våk!

Amen!

Transmission END.

Jesus-Break (2003-06-30, CET 07:47):
0638 news:eSTLa.3621$Kb2.1...@news010.worldonline.dk...

- "Please - Follow Me."

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):
(The GarbageMan)
0528 news:ICPla.15108$y3.13...@news010.worldonline.dk...

- "Min fred efterlader Jeg jer."

(means: Peace is what I leave with you; it is my own peace that I give you.)

Jesus-Break (2003-08-16, CET 18:54:10):
0660 news:Aa90b.51751$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...

- "Det vil Jeg (bad: Herre Jesus - Isa - Bed for os, Rom. 8,26.34)."

(means: I will pray for you all, Rom. 8,26.34)

Jesus-DADDY-Break (2003-11-16, CET 09:52):
0741 news:Q%Gtb.34424$jf4.1...@news000.worldonline.dk...

"Jeg BESVÆRGER jer, Jerusalems døtre - "
09:53
- "I will keep My PROMISES!"

DADDY-Break (2003-11-18, CET 11:16:47):
0773 news:Grmub.36682$jf4.1...@news000.worldonline.dk...

- "Hold fred med hverandre."

(means: keep peace with one-another, John 13,34-35)

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

The right to believe, to worship and witness
The right to change one's belief or religion
The right to join together and express one's belief
FORUM 18 NEWS SERVICE, Oslo, Norway
http://www.forum18.org/

Jump-Address:

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

(Ordet og Israel)
http://www.ordetogisrael.dk

(find Your church inside Denmark)
http://giraffen.dk

Husk også (hvis interesse haves)...
fly no > 625

Return-Address:
John_15.13@Heaven (Good Friday)
Polykarps martyrium (0340)
0340 news:mclaa.115120$Hl6.10...@news010.worldonline.dk...

Internal:

Last Information-file (0730):
Old contributions can be called up by a
http://www.google.com/intl/da/ jump.
After this click on Newsgroups
After this key-in on the searchline. "Kall, xxxx"
xxxx = The number of this file.
(This contribution should then be possible to find)
After this click on the topical file, which is ...
0730 news:eaotb.33852$jf4.1...@news000.worldonline.dk...
see also (file 0731-0748):
0748 news:Ix_tb.34946$jf4.1...@news000.worldonline.dk...
see also (file 0749-0764):
0764 news:g5aub.36142$jf4.1...@news000.worldonline.dk...
see also (file 0765-0774):
0774 news:8moub.36719$jf4.1...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:
0775 news:36%vb.44223$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0776 news:n_2wb.44466$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0777 news:Lh3wb.44488$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0778 news:f84wb.44555$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

File-name:
Re: Danmark skjerper sikkerheten
0666 news:8K04b.62739$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
0666+0113=0779

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-11-23, Sunday, CET 16:47

paw

L.Kristi skrev, 22nov03, 20:26...

Jørgen skrev, 22nov03, 21:41...

>Jeg mener at Jeremias mest handler om
> exilet i Babylon, altså noget som er
> sket for ca. 2500 år siden.

Hvad har vi så her? Mon ikke et klart eksempel
på det prædeterminerede baal, som 'bogens folk'
uafladelig bærer ved til? De kan altid fremtrylle
"beviser" for deres påstand om at Gud selv er
på færde, når deres jordslåede synspunkter skal
bringes til torvs... I forblommede vendinger taler
de hinanden efter munden og hyller sig, som et
skalkeskjul for deres afgrundsdybe uvidenhed og
på kejserlig bevilling i en kåbe af illusioriske
forhåbninger!

Hvorfor vendte ikke alle jødedommens tro
fortalere hjem til det land, som Herren gav
deres fædre?.. Mon ikke den situation, som
de derved - med Forenede Nationers hjælp -
havde bragt sig selv i, var at de forlængst
havde savnet midler til at videreføre den
selvdestruktive trodsighedens kampagne,
der altid ender i meningsløs lidelse og død.

--
Mvh, paw.

"Hil dig, frelser og forsoner!
Verden dig med torne kroner,
du det ser, jeg har i sinde,
rosenkrans om kors at vinde,
giv mig dertil mod og held!"
Grundtvig.

paw

L.Kristi skrev, 22nov03, 20:26...

> [...]

> sket for ca. 2500 år siden.

Hvad har vi så her?{*} Mon ikke et klart eksempel

på det prædeterminerede baal, som 'bogens folk'

uafladelig bærer ved til? Disse kan altid fremtrylle

"beviser" for deres påstand om at Gud selv er
på færde, når deres jordslåede synspunkter skal
bringes til torvs... I forblommede vendinger taler

de hinanden efter munden og hytter sig i det
skalkeskjul af et bibelstårn, som kompenstion
for deres afgrundsdybe uvidenhed og indhyller
sig på kejserlig bevilling i en velsignelse af
illusioriske forhåbninger! Folkeforførelse
- det er hvad 'profeterne' bærer til skue!

Hvorfor vendte ikke alle jødedommens tro
fortalere hjem til det land, som Herren gav
deres fædre?.. Mon ikke den situation, som
de derved - med Forenede Nationers hjælp -

havde bragt sig selv i var, at staten forlængst

havde savnet midler til at videreføre den
selvdestruktive trodsighedens kampagne,
der altid ender i meningsløs lidelse og død.

Ja, gad vide om de stakkels jøder fortsat
kan påregne den goodwill fra nationerne,
som indtil videre har været dem forundt?

> [...]

> sig på kejserlig bevilling i en velsignelse af
> illusioriske forhåbninger! Folkeforførelse
> - det er hvad 'profeterne' bærer til skue!

Sikke du kan !
Jeg fatter dog ikke en brik af hvad du siger.
Hvis du ønsker at gøre dig forståelig må du udtrykke dig på en mere enkel
måde.
Måske kunne du udelade unødvendige ord, unødvendige fremmedord, og lade være
med at bruge lange snørklede sætninger.

mvh jørgen.

"paw" skrev (news:3fc755e3$0$9829$edfa...@dread14.news.tele.dk...):

> Sendt: Fredag, 28nov03, 3:45.
> Har pt. ikke vist sig i min browser,
> hvorfor jeg sender den igen.

Hva' ta'r Echelon gas på dig ?

Input memory:
> Kunne ikke svare i den oprindelige tråd. Derfor denne

Internal:
> 17:17
> 17:18
> 17:20

Gud BRUGTE dig, Paw (Jer. 11,19) !!!

Tror du på Messiahs (Menneskesønnen) ?

-

Om du ikke ved det i forvejen, da tillad mig at fortælle dig en hemlighed om
Gud Rige:

"Ven skal ikke mere lære sin ven eller broder og sige: "kend HERREN!"
Thi de skal ALLE kende Mig fra den mindste til den største, ... "
(Jer. 31,34)

PS. Der findes INGEN Jantelov her! Blot dette ene (John 13,34-35).

NEXT DADDY

[...]

Jesus-Break (2003-11-24, CET 22:30):
- "det må du gerne (citat fra Rev 22,20)."
0787 news:0Uuwb.46317$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

Thank You, Jesus:

Jesus says (Rev 22,20):
- "... I am coming SOON!"

[...]

(SAT7 - Arabic Website)
http://www.sat7.com/main_page.htm

[...]

0781 news:wxbwb.44746$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0797 news:Igxwb.46386$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0810 news:J5Jwb.46482$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0832 news:b%8xb.47549$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0848 news:Igvxb.48129$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:
0849 news:c0Dxb.48161$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0850 news:XvDxb.48169$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0851 news:2WDxb.48173$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0852 news:x8Exb.48175$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0853 news:mPMxb.48403$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0854 news:33Nxb.48420$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0855 news:adRxb.48726$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

File-name:
Re: Anti-krist - Lad os føre krig mod terror-jøderne i Israel
0666 news:8K04b.62739$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
0666+0190=0856

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-11-29, Saturday, CET 00:53

paw

Jørgen skrev...

>Sikke du kan !
>Jeg fatter dog ikke en brik af hvad du siger.
>Hvis du ønsker at gøre dig forståelig må du
> [...]

Kære Jørgen: Jeg harcellerer{?} ikke over den
stædighed, som er vel anvendt - og sådan betragter
jeg de mange bidrag til opklaringsarbejdet, du her
i gruppen med bl.a. en række gode spørgsmål
har ydet os!.. Var det mon særlig indviklet?

*Forudbestemte. {Om forladelse!}

Min sprogbrug er kanske noget utidssvarende,
hvilket forhold jeg ingenlunde benægter. Men
spørgsmålet er for mig at se om ikke den linie,
moderne pædagogik har anlagt for sprogets
udvikling - i retning af den laveste fællesnævner
mht. gloseforråd og dermed nuancerigdom -
til syvende og sidst minimerer forståelsen.

Det være så langt fra min hensigt dermed at
lægge slør over sagens akter - endsige henfalde
til nogen spekulativ strategi, gående ud på at
brilliere med *ekstravagant jargon; men blot en
metode til bevarelse af sprogets rummelighed.
Som sådan kræver det lidt ekstra tålmodighed.

*Flot, overdådig => ødsel verbalisering.
{Pardon!}

--
Mvh, paw.

paw

Mogens skrev

>Hva' ta'r Echelon gas på dig ?

Nåeh, nej - vist ingen grund til panik.

> Gud BRUGTE dig,..

Jeg er ikke meget for proklamationer
af dén art... Hvis det fremførte citat
gjorde underværker, vil jeg umiddelbart
finde det passende at antage, Gud har
haft en finger med i spillet. Men derfra
og så til at blæse sig op er der jo et
farlig stort skridt... Skulle passagen
iøvrigt have vakt særlig interesse, vil
jeg ikke undlade at henvise til første
kapitel i Jeremis Bog, der faktisk er
indledningen til en perlerække af ret
samfundskritiske bemærkninger.

> Tror du på Messias..?

Du fredsens - hvi dog spørge så!

> Om du ikke ved det i forvejen,..

Og dersom du havde fulgt lidt bedre med,
turde sådanne missionstiltag være nærmest
overflødige - sorry!.. Nu videre, mht. den
sag om 'bogens folk': : :

Nedenfor gengivne indlæg er fra
dk.livssyn.kristendom, 20sept01...
Emne, titel: "Shia, Kains mark?"
Redigeret og bragt af pMn.

"Veritas," d.18.09.01; kl.05.19, dk.vid.rel,
fremlægger følgende citater på en forespørgsel
om bl.a. koranens opfordring til vold: "Tag derfor
ikke nogen af de vantro som venner før de overgiver
sig til Allahs sag; men hvis de vender sig bort: Grib
dem og dræb dem!" Koranen, 4.89. Og:
"Vi må afvise demokratiet til fordel for islam, som
er det enestående og perfekte system -skabt af
Den Almægtige. Vores march er netop begyndt, og
islam vil i den sidste ende besejre Europa og USA.
For islam er den eneste vej til frelse; det er vores
mission at bringe frelse til hele verden. Og tro ikke
at vi er utopiske drømmere.".. Sheik Saeed Shaaban.

Svar fra "Askf", d.19.09.01; kl.03.29, dk.vid.rel:
"I mange islamiske lande udspiller der sig stadig en
kraftig magtkamp mellem de to hovedretninger,
"shia" og "suni", hvor der heldigvis er en stor
overvægt af den sidste og mere moderate retning,
som ikke ønsker konfrontation med kristendommen.
Mange af de flygtninge, vi har modtaget fra Iran, er
drevet ud af shia-muslimer, som har overtaget
regeringsmagten og indledt førfølgelsen af deres
"rivaler" udi fortolkning (sura) af teksten. Det er
derfor forkert at kalde islam en eentydigt aggressiv
religion, ligesom det er galt at sige det samme om
kristendommen ud fra et skøn over den såkaldte
fundamentalismes infernalske afskygninger."..

--
Mvh, paw.

Mr. D

> Og du skjønner ikkje, same lov for Loke som for Tor?

Jo

Mr. D

jørgen

> [...]
> brilliere med *ekstravagant jargon; men blot en
> metode til bevarelse af sprogets rummelighed.
> Som sådan kræver det lidt ekstra tålmodighed.

Således er det med den parallelskabende forblommede kejserlige tiltuskelse
af minimalistiske prioriteter.
Man kender nok til den overfløjne fugl føniks fælles spekulative rummelighed
i en prædetermanistisk tid, tilsidesat på et spor af nuancerigdommens
jargonagtige pædagogiske fælleskab i en rummelig kaskade af kantede floskler
under et loft af intethed.

mvh jørgen.

paw

Jørgen skrev i en meddelelse

>...tilsidesat på et spor af nuancerigdommens

> jargonagtige pædagogiske fælleskab i en
> rummelig kaskade af kantede floskler
> under et loft af intethed.

Se så - du kan jo godt selv! Men ingen regel
uden undtagelse... Det er åbenbart ikke altid
let at gøre nar. Og var der iøvrigt en behørig
mening med indsigelsen - ja, dersom interessen
rent faktisk var tilstede - så havde du nok
valgt en anden taktik.

--
Mvh, paw.

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"paw" <pa...@newmail.dk> mælte sligt:

>Min sprogbrug er kanske noget utidssvarende,
>hvilket forhold jeg ingenlunde benægter.

Ærlig talt så lyder det som en gymnasieelev, der forsøger at efterligne det
attende århundredes kancellistil - ikke altid med lige meget held.

> [...]
>anlagt for sprogets udvikling - i retning af den laveste fællesnævner mht.
>gloseforråd og dermed nuancerigdom - til syvende og sidst minimerer

Jeg synes, det er en værdig sag at kæmpe for at udvide folks ordforråd og
dermed deres tankerigdom, men jeg kan ikke se pointen i at lave sætninger med
snørklet eller decideret omvendt ordstilling. Derved opnår du blot, at folk
springer over dine indlæg, fordi de er 90% opstyltet ordgejl og 10% indhold.
Det er i hvert fald ofte min opfattelse.

>[...] endsige henfalde til nogen spekulativ strategi, gående ud på at
>brilliere med *ekstravagant jargon; [...]

Dit "gående ud på at" er f.eks. en eklatant anglicisme.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Everyone is a prisoner of his own experiences.
No one can eliminate prejudices - just recognize them."

Vidal

"paw" <pa...@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:3fc82fb9$0$69963$edfa...@dread12.news.tele.dk...

> Min sprogbrug er kanske noget utidssvarende,

Nogle ville nok betegne din sprogbrug som studentikos
opstyltethed, men enhver vælger jo sin stil.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

paw

Vidal skrev

> Nogle ville nok betegne din
> sprogbrug som studentikos

> opstyltethed,..

Åh, tak - det havde jeg
aldrig kunnet gætte mig til.

--
Mvh, paw.

paw

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

>...90% opstyltet ordgejl og 10% indhold.

> Det er i hvert fald ofte min opfattelse.

Ja, men til gengæld ser man gladeligt
igennem fingre med andres påstand om
at de taler med bibelsk autoritet, skønt
en del taler for det modsatte. Så mon ikke
den snare læggen vægt på formens egenart
bunder i en magelig tryghedsfornemmelse,
der føler sig truet? Det er ihvertfald min
opfattelse.

>Dit "gående ud på at" er f.eks. en
> eklatant anglicisme.

Jo, men Rasmus - må vi så lige være her!
Diverse sprog har i tidens løb leveret gloser
og udtryk til hinanden i én lind strøm. Om
du vil kalde det dansk eller engelsk er
muligvis afgørende for din vurdering;
men ikke for de mange, der trods alt
har brugt vendingen før. Derfra og så
til at ville påstå, det ikke kan siges
bedre - eller at man selv bestemmer
hvad meningen er, må der stadig
være noget af et spring.

Således tager jeg fuldt ud konsekvensen
af det mishag, min sprogbrug vækker
- forstået på den måde at andre kan
bruge deres umiddelbare reaktion efter
eget forgodtbefindende. Sådan aktiveres
den klynge følelser, som repræsenterer
ens erfaring - hvilket dog nødig skulle
forveksles med vort sande jeg.

Og sådan kunne vi blive ved, medmindre
sandheden kom for dagen. Men lad os da
forsøge på en anden måde: »Hvad er mit
sande jeg?« De færreste vil nok besvare
det negativt. Nogen vil måske sige: »Min
ssamvittighed« - or in English, if I may:
»My conscience« To be conscious betyder
jo at være bevidst... Som om conscience
var en form for videnskab. Den skulle i
saa tilfælde hedde spiritual science - for
hvad er viden andet end ånd? Problemet
er nu blot dét at man også kan have dårlig
samvittighed, ikke sandt? Nå, spøg tilside!

Ifølge de old-indiske skrifter, vedaerne,
består jeget simpelthen af erkendelse. Og
for ikke at sætte sit lys under en skæppe,
kalder man sit sande jeg for Den evige
Verdensorden - hverken mere eller mindre.
Hvad a mener: Dét kan der vel ikke være
noget galt i..?

Jeg véd nok at du har plaideret for en
strengt videnskabskabelig oversættelse
af de gamle skrifter; men jeg falder ikke
for en akademisk udlægning af teksten,
der immervæk handler om noget, som
for en stor aldrig vil kunne forklares og
heller ikke kalder på nogen specielt
intellektuel forståelse.

>"Everyone is a prisoner of his own
> experiences. No one can eliminate
> prejudices - just recognize them."

Og dét skulle så være - sandt eller..?

> [...]

>Ja, men til gengæld ser man gladeligt
>igennem fingre med andres påstand om
>at de taler med bibelsk autoritet, skønt

Ser jeg gladeligt igennem fingre med sådant? Hvis det er Mogens Kall, du
tænker på, så har jeg for længst opgivet at læse hans indlæg - det kan ikke
betale sig at bruge tid på.

>Så mon ikke den snare læggen vægt på formens egenart
>bunder i en magelig tryghedsfornemmelse,
>der føler sig truet? Det er ihvertfald min
>opfattelse.

Når jeg kritiserer din sprogbrug, så er det i virkeligheden, fordi "en magelig
tryghedsfornemmelse" føler sig truet? Hvordan i alverden skulle det hænge
sammen? Giver det mening for dig?

>Jo, men Rasmus - må vi så lige være her!

Det må du da - jeg påpeger blot, at det er et stilbrud.

>Og sådan kunne vi blive ved, medmindre
>sandheden kom for dagen.

Hvilken sandhed da?

>Men lad os da forsøge på en anden måde: »Hvad er mit sande jeg?«
>De færreste vil nok besvare det negativt.

Her tjener den forsøgt arkaiske stil blot til at utydeliggøre meningen. Hvad
vil det sige at besvare det spørgsmål negativt? Det giver dårlig eller slet
ingen mening.

>Ifølge de old-indiske skrifter, vedaerne,

>består jeget simpelthen af erkendelse. [...]

Jeg ser slet ikke, hvorfor du mener, at alt dette er relevant for denne
diskussion...

>Og dét skulle så være - sandt eller..?

I hvert fald et bud på sandhed.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--

"Helvede er gentagelsen. Træt af pis?"

paw

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

{Mht. 'bibelsk autoritet:}

>Ser jeg gladeligt igennem fingre med sådant?

Såvidt jeg er orienteret beskæftiger du dig
næppe med aspekter af sagen, der vedrører
de magtliderlige floskler og aversioner som
danner en spærreild af psykiske reaktioner.

>Hvis det er Mogens Kall, du tænker på,..

Mogen er et menneske, som du og jeg.
Han må holde for og tage de tæsk, det
indebærer at publicere sine dagbogsblade.
Jeg skal på ingen måde blande mig i, hvordan
andre forholder sig dertil. Dog taler jeg heller
ikke for at køre den eksklusive linie, som pr.
automatik udelukker nogen fra deltagelse
i den fortløbende proces. Måske nogen
kører træt og længes tilbage - men kanske
de glemmer dén tids bryderier for let.

>Når jeg kritiserer din sprogbrug, så er
> det i virkeligheden, fordi "en magelig
> tryghedsfornemmelse" føler sig truet?

Jeg nærer intet håb om at mit sprog, ifølge nogen
akademisk analyse, skal fremstå som stilrent, i alle
detaljer fejlfrit eller særligt udmærke sig ved sin
letfordøjelighed. Nå det 'ophøjes' til et punkt på
dagsordenen er sagen efter mit skøn udtryk for
at vi oplever en forsinket agurketid - hvor folk,
der ikke vil tage fat ved nældens rod har travlt
med at ribbe op i ubetydeligheder... At du
kan have andre bevæggrunde, skal jeg ikke
benægte. Men som det er fremgået af tidligere
disputs, udspringer en del ordkløveri netop
af det faktum at man grundliggende forholder
sig uens til den løbende opklaringsproces.

> Hvilken sandhed da?

Den evige Verdensorden.

{Mht. det sande jeg:}

>Hvad vil det sige at besvare det spørgsmål
> negativt? Det giver dårlig eller slet ingen mening.

Når et sådant udtryk dukker op i folkemunde, kan
meningen ofte til ukendelighed være forvansket...
Det kan f.eks. antages at dække over en masse
gudsjammerlige karakteregenskaber, blot med
begrundelse i den 'sensation' at man har bragt
noget fordækt frem i lyset.

{Mht. jegets beskaffenhed.}

>Jeg ser slet ikke, hvorfor du mener, at alt dette
> er relevant for denne diskussion...

> {><}

>I hvert fald et bud på sandhed.

At gentage noget af tvivlsom værdi gør det
ikke mere sandt - men derfor kan det sagtens
hænde at slå rod i bevidstheden. Hvad jeg
skønner, der kan være god mening i at
gentage, lader sig ikke forene med sligt.

Begreberne viden og erfaring bruges ofte i
samme betydning. At vide noget er dog ikke
helt ensbetydende med at erfare det. Når
sagen drejer sig om erkendelse, bruges det
også til at beskrive den førstnævnte, konkrete
mening dermed. Endvidere kan der vel spores
nuanceforskelle mellem evnen til at erfare og at
erkende noget. Men jeg bruger det aldrig uden
at erindre mig den side af sagen, der angår selve
processen - kort sagt: Det levende ord.

Til held for visse tager jeg let på dét med formen
og blæser det ikke op til noget, som rettelig hører
hjemme i dk.kultur.sprog... Måske var det et
forsøg værd; men - beklager: Om så folk er
grædefærdige, bliver denne min 'opstyltede'
sprogbrug nok svær at afskaffe.

--
Mvh, paw.

Vidal

"paw" <pa...@newmail.dk> wrote in message news:<3fca54db$0$29383$edfa...@dread15.news.tele.dk>...

Jeg er ked af at min karakterisation kom til
at ligne Rasmus' så meget. Havde jeg givet mig
tid til at læse hans indlæg først, ville jeg
nok enten have valgt nogle andre ord, omend
med samme mål, eller måske have ladet være
med at svare.

Men slår det dig ikke, at to forskellige begge
karakteriserer din stil som opstyltet.

Mener du, det er for at forhindre dig i at sige
noget, tager du fejl. Det er nok snarere det
modsatte, der er tilfældet.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

paw

Vidal skrev

>Men slår det dig ikke, at to forskellige begge
> karakteriserer din stil som opstyltet.

Den er ihvertfald sivet ind.

> Mener du, det er for at forhindre dig i at sige
> noget, tager du fejl. Det er nok snarere det
> modsatte, der er tilfældet.

Hvordan jeg nu skal opfatte 'det modsatte'
af at være forhindret, er jo sin sag. Du kan
for mig at se også ville gøre mig det klart,
hvad jeg ifølge Rasmus risikerer ved at
formulere mig - skal vi sige noget uklart.

Jeg er ikke uforsonlig i min holdning,
men bestemt... Jeg er ikke uvillig til
at sætte mig ind i problemets alvor;
men eftersom jeg forgæves har udbedt