Kan gode gerninger og moral frelse ?

Følgende er et citat fra bogen "VEJEN TIL HIMMELEN"

skrevet af Åge M. Åleskjær, som er præst i Oslo Kristne
Senter, og har i de seneste år fået stadig større pressedækning
i aviser og fjernsyn.

-

God moral og gode gerninger.

Nu skal du høre en af de underligste læresætninger, som findes
blandt folk i dag. Det værste er, at der er mange, som tror, at det er
kristendommen, som siger dette. Men det har det aldrig været, og det
kommer det heller aldrig til at blive. Men hvis du spurgte folk på gaden
om, hvordan man kommer til Himmelen, så ville de fleste svare omtrent
således: "Jo, hvis man opfører sig så godt, man kan, så kan Gud vel
ikke kræve mere." Mange mennesker går rundt og tror på den løgn, og
de kommer til at gå fortabt på den løgn - de vil aldrig komme til
Himmelen, for den vej fører ikke dertil; men de gik og indbildte sig:
"Jeg gør det så godt, jeg kan. Jeg prøver at finde ud af, hvad der er
rigtigt, og hvad der er forkert, jeg prøver at leve med en god samvittighed.
Så kan Gud da ikke kræve mere af mig, og når jeg så en dag står foran
Ham, så må Han være tilfreds med det."
Jeg må skuffe dig og sige, at Gud absolut ikke er tilfreds. Gud er så
kræsen, at Han kræver det fuldkomne. Derfor siger Han, at: "hvis jeres
retfærdighed ikke overgår de skriftlærdes og.farisæernes, kommer I
slet ikke ind i Himmeriget." (Citat fra Mattæusevangeliet, kapitel 5,
vers 20 - Det Nye Testamente).
Derfor kan du lige så godt give op med det samme, for du er ikke
engang i nærheden af farisæernes retfærdighed, for de var så
selvretfærdige, som man kan blive, og de havde så god en moral, som
man kunne tænke sig. Men Bibelen siger, at de ingen chance havde for
at nå op til Guds standard, for Guds krav ligger meget højere. Det eneste,
Gud er tilfreds med, er det fuldkomne, og den eneste fuldkomne er
JESUS. Derfor er det Ham, som er vejen.
Det er underligt, at så mange mennesker tror, at god moral og gode
gerninger er afgørende for, om man kommer til Himmelen eller ej. De
tror, at det er et spørgsmål om, hvilket liv man levede, og hvilken moral
man havde, for - som de tror - en dag skal ens liv køres som en
genudsendelse på Guds videomaskine.
Jeg ved ikke, om du har set den norske skuespiller Rolf Wesenlund,
da han som Marve Fleksnes skulle ind gennem Perleporten. Det, han
forestillede sig - og det, tror jeg, er typisk for de fleste mennesker - var
netop det, at en genudsendelse af hans liv skulle være afgørende for,
om han kom ind eller ej.
Fleksnes havde sine forestillinger om, at han havde gjort det enormt
godt på jorden. Men desværre, hver gang de gik ind på data-anlægget,
blev der trukket en eller annen dårlig hændelse frem, og dermed fremstod
hans sag stadigt dårligere, og til sidst blev han sendt ned på jorden igen.
Enig, Fleksnes-episoderne var festlige, og det var god underholdning.
Pointen er, at mange mennesker virkelig forestiller sig, at vejen til
Himmelen går gennem god moral og gode gerninger, og så har man en
eller anden underlig forestilling om, at Peter skal stå i døren - Sankt
Peter! Jeg tror imidlertidig ikke, at der kommer til at stå noget menneske
ved døren. For det, som en dag vil afgøre, om himmeldøren står åben
for dig, og det eneste spørgsmål, som gælder, er dette: hvad gjorde du
med JESUS?
For Jesus er vejen til Himmelen, og du kommer til at få det samme
spørgsmål, som den romerske landshøvding Pilatus (han var med til at
korsfæste Jesus) måtte stille sig: "Hvad skal jeg da gøre med Jesus, der
kaldes Kristus?" Hvad skal jeg gøre med Jesus? Det er lige præcis det,
der er spørgsmålet.
Men først skal jeg forklare lidt mere om, hvorfor god moral ikke
fører til Himmelen. Den måske største "religion", som findes, og som
går igen i alle religioner, har også sneget sig ind i den kristne religion.
Men Bibelens Paulus tager et kraftigt opgør med den i det
nytestamentlige Galaterbrev.
Her gør han eftertrykkeligt op med gerningsreligionen. Han siger
simpelt hen, at den er et andet evangelium, og at den aldrig vil føre dig
igennem. Vi kan læse om dette i brevets kapitel 1. Disse vers sætter
mig virkelig i kamphumør, jeg vil nemlig hjælpe dig med at finde vejen
til Himmelen. Jeg ønsker nemlig ikke, at du skal gå omkring og være
bedraget, og heller ikke at du skal bedrage andre. Du skal vide, hvad
vejen er, og hvad den ikke er.
Galaterbrevet kapitel 1, vers 6 siger:

"Det undrer mig, at I så hurtigt lader jer drage bort fra Ham, som
kaldte jer ved Kristi nåde, hen til et anderledes evangelium, som ikke er et
evangelium, det er kun nogle, der forvirrer jer og gerne vil forfalske
Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra Himmelen
forkyndte jer evangeliet i strid med det, vi har forkyndt jer, forbandet
være han!"

På grund af dette afsnit ryger mormonernes lære, de bygger nemlig
deres lære på, at en engel kom med en åbenbaring. Men der findes
imidlertid ikke noget evangelium, som dukkede op i det attende
århundrede (som mormonerne siger), der findes derimod et evangelium,
som er to tusinde år gammelt, og det forkynder vejen til Himmelen.
Det er vigtigt at forstå, at om så en engel fra Himmelen skulle
forkynde et andet evangelium end det, vi har forkyndt, så skal han være
forbandet. Så står der videre i Galaterbrevet kapitel 2, fra vers 16:
"men da vi ved, at ingen bliver retfærdiggjort af lovgerninger, men
kun ved tro på Kristus Jesus, så har også vi sat vor tro til Kristus Jesus,
for at vi måtte blive retfærdiggjorte af tro på Kristus og ikke af
lovgerninger, for af lovgerninger vil intet menneske blive
retfærdiggjort."

Der røg Jehovas Vidners lære. Der findes nemlig ingen gerningernes
vej til Himmelen. Der findes ingen gerningernes religion, som fører
frem. Alle disse veje, som mennesker har udtænkt sig, og som kommer
ind under god moral, engles åbenbaring osv., fører ikke til Himmelen.
Det er derfor, jeg viser dig, at vi må finde den rigtige vej til Himmelen,
og at vi må forkynde vejen til Himmelen - den eneste vej.

Jeg vil gerne, at du skal forstå dette med gerningsreligionen, for den
findes i mange kristne sammenhænge. Problemet er bare, at den ikke
fører os frem. "Ja, men skal vi da ikke gøre gode gerninger'?" spørger du.
Jovist, som frugten af et liv med Jesus, men det er noget helt andet. Du
bliver ikke frelst via gode gerninger, men du gør gode gerninger, fordi du
er frelst.
Du kan ikke blive frelst via gode gerninger, gerningernes vej er
nemlig en håbløs vej, for Guds krav er uopnåelige. Den eneste, som
indfriede Guds krav, var JESUS KRISTUS. Og Han tilbyder dig og
mig sit liv og siger: "Nu kan du få del i min frelse og min fuld-
kommenhed, og så kan jeg blive din retfærdighed." Dette er frelsens
evangelium.
Gerningernes vej fører ikke frem, derfor kan du godt opgive hele
Perleport-tankegangen med det samme og forstå, at den vej fører ikke
til Himmelen. Gerningsreligionen er blevet afsløret.

(citat slut)

The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
1766 news:suEac.131747$jf4.7...@news000.worldonline.dk

File-number:
1768

Harald Mossige

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

> [...]
>
> skrevet af Åge M. Åleskjær, som er præst i Oslo Kristne
> Senter, og har i de seneste år fået stadig større pressedækning

Dette var intersant.
Eg har alltid undra meg på kva sekt du tilhøyrer, men det er altså den same
som Åleskjær tilhøyrer; eit derivat av pinsemenigheten.

> [...]
> Nu skal du høre en af de underligste læresætninger, som findes
> blandt folk i dag. Det værste er, at der er mange, som tror, at det er

Kristendom er så mangt, men eg skal forsøka å halda meg til "trua di".

> [...]
> de kommer til at gå fortabt på den løgn - de vil aldrig komme til
> Himmelen, for den vej fører ikke dertil;

Akkurat den tanken rekk langt inn i pinsebevegelsen. Det spørs ikkje bare
kva gjerninger som fører til "frelse", men langt meir kva gjerninger som
fører til "fortapelse".

> [...]

> Han kræver det fuldkomne.

> Derfor siger Han, at: "hvis jeres
> retfærdighed ikke overgår de skriftlærdes og.farisæernes,

Det var på den tida kjent at der var eit juv mellom liv og læra blant
"presteskapet"

.> Derfor kan du lige så godt give op med det samme, for du er ikke

> engang i nærheden af farisæernes retfærdighed,

Du påstår at "folk flest" ( dei som ikkje høyrer til "pinsemenigheten) er
verre hyklerer en det presteskapet.
Det er bra med god menneskekunskap.

> og de havde så god en moral, som
> man kunne tænke sig.

Det er direkte, bevisst løgn.

> Det eneste,
> Gud er tilfreds med, er det fuldkomne,

Altså "pinsekristne"?

> og den eneste fuldkomne er
> JESUS.

Akkuratt ja.

> Derfor er det Ham, som er vejen.

Er han veien, måten eller midelet?

> Det er underligt, at så mange mennesker tror, at god moral og gode
> gerninger er afgørende for, om man kommer til Himmelen eller ej.

og alikevel er "god moral" og "kristen" oppførsel så viktig at mennesker
blir reservert plass i helvetet på grun av gjerningane.

> hvad gjorde du
> med JESUS?

Alt du gjer for mine minste små, har du gjort mot meg. (med forbekold for
ordrett sitering)

Gjerningsteologi er ikkje heilt framand for Jesus?

> [...]
religion.

> Men Bibelens Paulus tager et kraftigt opgør med den i det

Vi bør vera klar over at Pauli kristendomsfilosofi var forskjellig fra Jesu,
og at pinsen setter Pauli lære høgare en Jesu.

> Her gør han eftertrykkeligt op med gerningsreligionen.

Gjerningsteologien er lts levande i pinsebevegelsen, det er bare gjerningane
som er forskjellige.

> Vi kan læse om dette i brevets kapitel 1. Disse vers sætter
> mig virkelig i kamphumør, jeg vil nemlig hjælpe dig med at finde vejen
> til Himmelen.

Deltagelse i "pinsesirkus"? - Gjærningsteologi?

> Det er vigtigt at forstå, at om så en engel fra Himmelen skulle
> forkynde et andet evangelium end det, vi har forkyndt,

Vi bør ha meir tillit til mennesker som daglig har direktekontakt med "Gud"?

> -, at ingen bliver retfærdiggjort af lovgerninger,

så som eller pinsemøter?

> og som kommer
> ind under god moral,

God moral er irelevant?

> Det er derfor, jeg viser dig, at vi må finde den rigtige vej til Himmelen,
> og at vi må forkynde vejen til Himmelen - den eneste vej.

Den veien du "befaler" er full av blindgater!

> [...]
> bliver ikke frelst via gode gerninger, men du gør gode gerninger, fordi du

Beklager, ingen blir "snille mennesker ved å bli "frelst", heller ikkje
"pinsefrelst":

HM

Dres

I news:406d...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

"Ja, men skal vi da ikke gøre gode gerninger'?"

> Beklager, ingen blir "snille mennesker ved å bli "frelst", heller
> ikkje "pinsefrelst":

Der tager du ganske fejl, for et menneske der virkelig er blevet
frelst, kan ikke lade være med at gøre gode gerninger!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Harald Mossige

"Dres" <st...@sorthul.invalid> wrote in message
Med andre ord, snille mennesker indikerer derved at dei er frelst?
Er det å reservera andre mennesker ein plass i helvetet ein måte å vera
snill på?

(Hedningen?)

HM

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Dette var intersant.
> Eg har alltid undra meg på kva sekt du tilhøyrer, men det er altså den
> same
> som Åleskjær tilhøyrer; eit derivat av pinsemenigheten.

Nåh - dér fik du godt nok sat mig i bås (troede du) !!!

Nej, jeg kender faktisk ikke Åleskjæl, men dét han skrev, syntes jeg godt
om, hvorfor jeg citerede det.

Her er en anden Guds tjener:

(Helge Pahus, Dansk Folkekirkepræst,
bog: Løftet om Helligånden 1986)

s 33

5. Hvad siger Bibelen ?

(citat slut)

Her er en tredje Guds tjener:

(Paven, Copenhagen, June 6, 1989)

Everybody who does wrong
hates the light and avoids it,
for fear his actions should be exposed

(citat slut)

Guds folk er ét.

Med uforskammet venlig hilsen

Mogens Kall
[...]

1769

Dres

I news:406d1df5$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Med andre ord, snille mennesker indikerer derved at dei er frelst?

Nej, det var *IKKE* det jeg skrev!

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Dres" <st...@sorthul.invalid> mælte sligt:

>Der tager du ganske fejl, for et menneske der virkelig er blevet
>frelst, kan ikke lade være med at gøre gode gerninger!

Kan man deraf konkludere, at en person, der godt kan lade være med at
gøre gode gerninger, ikke virkeligt er blevet frelst? ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Nothing is serious except passion. The intellect is not a serious
thing, and never has been. It is an instrument on which one plays,

Vidal

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Dres" <st...@sorthul.invalid> mælte sligt:

> Kan man deraf konkludere, at en person, der godt kan lade være med at
> gøre gode gerninger, ikke virkeligt er blevet frelst? ;)

Eller som Peter B. Juul formulerede det: Kan en synder være
kristen? Eller var det omvendt?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

John Cooper

> [...]

> retfærdighed ikke overgår de skriftlærdes og.farisæernes, kommer I
> slet ikke ind i Himmeriget." (Citat fra Mattæusevangeliet, kapitel 5,

De kommer ikke ind fordi de havde mere tillid til de formaliteter af
religion end til de indre hjertens religion (og alle dens gerninger) se
Mattæus 23:1-39.

> [...]

eneste,
> Gud er tilfreds med, er det fuldkomne, og den eneste fuldkomne er

Ja, Jesus er vejen.

> [...]

> tror, at det er et spørgsmål om, hvilket liv man levede, og hvilken moral
> man havde, for - som de tror - en dag skal ens liv køres som en

Jo, det skal gøres. Og vi bliver dømt efter vores gerninger, se Mattæus
16:27; 25:14-46; Lukas 12:35-48; 19:12-27; Romerne 2:5-10; 14:10-12;
1.Korinterne 3:8-18; 2.Korinterne 5:9,10; Kolossenserne 3:23-25; 1.Peter
1:17; 4:17,18; 2.Johannes 8; Åbenbaring 20:12,13; 22:12.

> For det, som en dag vil afgøre, om himmeldøren står åben

> for dig, og det eneste spørgsmål, som gælder, er dette: hvad gjorde du
> med JESUS?

Ja. Troede du på ham, og dermed på hans ord?

'Enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og handler efter dem, han
ligner en klog mand, som byggede sit hus på klippegrund.......men enhver,
der hører de ord, jeg her har sagt, og ikke jandler efter dem, ligner en
dåre, som byggede sit hus på sand.' (Mattæus 7:24,26)

'Den, der ringeagter mig og ikke tager imod mine ord, har sin dommer: det
ord, som heg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag.' (Johannes
12:48)

> [...]
> korsfæste Jesus) måtte stille sig: "Hvad skal jeg da gøre med Jesus, der
> kaldes Kristus?" Hvad skal jeg gøre med Jesus? Det er lige præcis det,

Det er det.

> [...]

> for at vi måtte blive retfærdiggjorte af tro på Kristus og ikke af
> lovgerninger, for af lovgerninger vil intet menneske blive

Ingen bliver retfærdiggjort af Moselovensgerninger (Apostlenes Gerninger
13:39). Vi får syndernes forladelse (retfærdiggørelse) ved tro på Kristus
(vers 38,39). Denne tro fører til gerninger, fordi hvis Jesus siger at
noget fører til Helvede (som f. eks. at bedrive hor), og vi tror det som han
siger, så gør vi ikke det som han siger fører til Helvede. Hvis han siger
at noget fører til evigt liv (som f. eks at tilgive andre menneske deres
overtrædelser) og vi tror det som han siger, så gør vi det som han siger
fører til evigt liv.

Hvis vi ikke gør hvad han siger, tror vi ikke hvad han siger, og dermed tror
vi ikke på ham. Denne tro retfærdiggøres (Jakob 2:14,17,20,24,26).

John Cooper

John Cooper

"Harald Mossige" <harald...@hkabel.no> wrote in message

> Vi bør vera klar over at Pauli kristendomsfilosofi var forskjellig fra
Jesu,
> og at pinsen setter Pauli lære høgare en Jesu.

Det må være at de gør det, men der er ingen forskel mellem Kristi evangeliet
og Paulus'. For eksempel, Jesus siger at hvis vi holder budene, gå vi ind
til livet (Mattæus 19:16-19).

Paulus og de andre apostlerne siger den samme:

'hverken.....afgudsdyrkere.......skal arve Guds rige' (1.Korinterne 6:9,10)

'afgudsdyrkelse........og jeg siger jer forud, som jeg før har sagt, at de,
der øver sådanne ting, skal ikke arve Guds rige.' (Galaterne 5:20,21)

'Men hvis nogen ikke sørger for sine slægtninge, især da for sine husfæller,
har han fornægtet troen, ja, er værre end en vantro.' (1.Timoteus 5:8)

'morderne..........deres plads er i søen, som brænder med ild of svovl'
(Åbenbaring 21:8)

'hverken..........ægteskabsbrydere.......skal arve Guds rige' (1.Korinterne
6:9,10)

'hverken utugt........og jeg siger jer forud, som jeg før har sagt, at de,
der øver sådanne ting, skal ikke arve Guds rige.' (Galaterne 5:20,21)

'hverken.....tyve...........skal arve Guds rige' (1.Korinterne 6:9,10)

'alle løgnerne, deres plads er i søen, som brænder med ild of svovl'
(Åbenbaring 21:8)

'hverken..........havesyge........skal arve Guds rige' (1.Korinterne 6:9,10)

'ingen......havesyg - det er det samme som en afgudsdyrker! - har lod og del
i Kristi og Guds rige.' (Efeserne 5:5)

John Cooper

Harald Mossige

"John Cooper" <bl...@bishop1960.freeserve.co.uk> wrote in message
Sant nok. Når du leiter etter likheter, så finn du likheter, men det betyr
ikkje at forskjeller er fraverande.

HM

Dres

I news:406de2b3$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Sant nok. Når du leiter etter likheter, så finn du likheter, men
> det betyr ikkje at forskjeller er fraverande.

Jeg ser da frem til at du kan påvise hvor disse forskelligheder mellem
Jesu Evangelium og dit påståede Paulus Evangelium skulle være

Harald Mossige

"Dres" <st...@sorthul.invalid> wrote in message
Nei, det orker eg ikkje, men eg har ei relevant norsk :-( bok å anbefala:

Jesus døde ikke på korset.
ISBN:82-91746-02-8

(Hedningen?)

HM

Dres

I news:406e...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

[ ... ]

> Nei, det orker eg ikkje,

Det forventede jeg egentlig heller ikke :-)

> men eg har ei relevant norsk :-( bok å
> anbefala:
>
> Jesus døde ikke på korset.
> ISBN:82-91746-02-8

*Hvis* den indeholder de sædvanlige totalt frit opfundne
fantasiforestillinger orker jeg ikke endnu engang at spilde min
sparsomme fritid med at læse noget sådant forvrøvlet opspind.

Men du kan jo fortælle lidt om hvad bogens budskab er ved at komme med
et par velvalgte eksempler fra bogen, så har man jo et grundlag at
vurdere ud fra om man skal invistere sin hårdt tjente midler i omtalte
skriblerier.

Vidal

"John Cooper" <bl...@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]

> havesyge

> 'ingen......havesyg - det er det samme som en afgudsdyrker! - har lod og del

Alt efter hvordan vi forstår alle de synder, du remser op, bliver der
nok ikke mange arvinger til Guds rige. Jesus gør jo opmærksom
på, at synden består ikke i handlingen, men i intentionen.

Har du faktisk følt trangen til en af disse synder, er du ligeså skyldig,
som dem der har faktisk udført dem.

Så skal vi følge Paulus i dette synspunkt, arver kun få Himmeriget.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Dres

I news:406e8b97$0$149$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Så skal vi følge Paulus i dette synspunkt, arver kun få Himmeriget.

Hvilket jo så også fuldt ud er på linie med hvad Jesus selv siger!

Harald Mossige

"Dres" <st...@sorthul.invalid> wrote in message
Eg synes ikkje at økonomien er noko argument; de har folkebibiolotek i
Danmark og. Nå mistenker eg deg ikkje for å søka literatur som kan rokka ved
den fjellfaste bibeltrua di; du har allerede karakterisert boka som
skriblerier.

Eg skal alikevel nemna nokre av kapitela i bola:

Romerriket på Jesu tid.
Keiser Augustus.
Gresk språk
Slavedrift
Frie mennesker
Religionsfrihet
Utdannelse
Helenistiske byer ble grunnladt.
Galilea var et spennende sted å bu.
Konflikter mellom tradisjon og det nye
Byene var selvstyrte.
Handel
Mange dro hjem i påsken
Galilea var fruktbart
Sephoris
Jesus var tredje generasjon i romerriket

Det er bare litt av begynnelsen.
Boka er ikkje noko samling "bibelsitat", men ei meir grundig drøfting av den
aktuelle tida.

Q evangeliet er tatt med på slutten.

(Hedningen?)

HM

John Cooper

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message

> [...]

> som dem der har faktisk udført dem.
>

> Så skal vi følge Paulus i dette synspunkt, arver kun få Himmeriget.

Det siger Jesus også.

Men hvis vi bekender vore synder, og gør omvendelse, så er han trofast og
retfærdig, så at han tilgiver os vore synder og renser os fra al
uretfærdighed, fordi Jesu blod renser fra al synd alle dem som tror på ham.

Hvis vi beder 'forlad os vore synder, thi også vi forlader enhver, som er
skyldig over for os', tror vi ikke at Gud bønhører og giver os det som vi
beder om?

Er ikke frelse af nåde?

John Cooper

Dres

I news:406e...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Q evangeliet er tatt med på slutten.

Hvad siger bogen, meget kort referat, om Q-evangeliet? Dette spørgsmål
interesserer mig temmelig meget.

[mit brug af udtrykket "skribleri" indholder intet negativt eller
nedsættende af nogen art]

Vidal

Så de fæle ting, du truer med, slipper vi for, alligevel?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Harald Mossige

"Dres" <st...@sorthul.invalid> wrote in message
Nei ærlig talt. Så lenge eg har møtt deg her på nettet har du hovert og
harselert av det eg har skrive, (utan at eg er blitt fornærma av den grun!).
Du har allerede bestemt deg for at alt som står i bibelen er rett, og bare
rett. Gå til bibioloteket og les boka; kvifor skulle eg forsøka å opplysa
deg?. Du veit alt frå før :- D

(Hedningen?)

HM

Vidal

On Sat, 3 Apr 2004 15:46:41 +0100, "John Cooper"
> [...]

>skyldig over for os', tror vi ikke at Gud bønhører og giver os det som vi

Jo, men hvordan får du det til at hænge sammen med at synderne, dem
der begår disse ting, du remser op fra Paulus, ikke bliver
frelst/arver Guds rige, hvis de er kristne?

Ser du sådan på det, at det øjeblik man har omvendt sig, er man ikke
længere omfattet af Guds nåde? Så det øjeblik man er kristen, eller
som nogen af jer udtrykker det, sand kristen, så får man ikke længere
tilgivelse for sine synder? Det forekommer mig at være det synspunkt
du og Andreas Falck fremfører.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Vidal

"Dres" <st...@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:406e8dc9$0$176$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> I news:406e8b97$0$149$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
>
> Hvilket jo så også fuldt ud er på linie med hvad Jesus selv siger!

Ja, så er kristentro og syndernes forladelse jo ikke meget
værd.

En synder kan måske være kristen, men hvad hjælper det,
når han bliver fældet på sin synd, alligevel?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

John Cooper

> [...]
> som nogen af jer udtrykker det, sand kristen, så får man ikke længere
> tilgivelse for sine synder? Det forekommer mig at være det synspunkt

Alle synder er ikke lige store - Johannes 19:11. Derfor får de ikke den
samme straf - Mattæus 23:14.

Bibelen gør forskel mellem synder som man begår vidende og uvidende -
4.Mosebog 15:27,28,30,31; Lukas 12:47,48.

Det er iøjnefaldende at vi får ikke at være syndfri i dette liv - Lukas
11:4.

Da Jesus sagde til kvinden 'Gå bort, synd fra nu af ikke mere' (Johannes
8:11), ville han sige 'Bedriv hor fra nu af ikke mere'.

Da han sagde til manden 'Synd ikke mere, for at ikke noget værre skal ramme
dig' (Johannes 5:14), ville han sige 'Gør ikke det som du gjorde før, for
hvilket synd du var syg i 38 år'.

De synder som Paulus skriver om er ikke synder som man gør tilfældigvis.
Men skulle det være at en kristen begår en af disse synder, og hvis han med
sandhed omvender sig, så får han også tilgivelse.

De andre synder, som man begår uvidende, eller tilfældigvis, får man alltid
tilgivelse for, når vi gør det som er skrevet i 1.Johannes 1:9 og Lukas
11:4.

John Cooper

Dres

> [...]

> står i bibelen er rett, og bare rett. Gå til bibioloteket og les
> boka; kvifor skulle eg forsøka å opplysa deg?. Du veit alt frå før

Jamen så stoppede den debat jo!

Dres

I news:406f2e6d$0$162$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Ja, så er kristentro og syndernes forladelse jo ikke meget
> værd.
>
> En synder kan måske være kristen, men hvad hjælper det,
> når han bliver fældet på sin synd, alligevel?

Var det nu også det jeg skrev?!?

Nej vel! Jeg skrev kun at både Jesus og Paulus er enige om at kun få
arver Himmeriget, og dette er da i fuld overensstemmelse med hvad
Bibelen gentagne gange skriver!

Er du ikke enig med Jesus i hvad Han siger?

Vidal

"Dres" <st...@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:406fd17e$1$163$edfa...@dtext02.news.tele.dk...
> [...]

> Nej vel! Jeg skrev kun at både Jesus og Paulus er enige om at kun få

> arver Himmeriget, og dette er da i fuld overensstemmelse med hvad

v40 For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham,
skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag

Såvidt jeg ved, er der i øjeblikket ca en milliard kristne, og der
har også været en hel del gennem tiderne. Så det er da en god
klump.

Desuden:

v3 »Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
v4 Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
v5 Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
v6 Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
v7 Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
v8 Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
v9 Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
v10 Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.

Dette inkluderer ovenikøbet mange ikke-kristne, så det er da
også en del. Så er der sikkert mange andre steder i Biblen,
som jeg ikke lige kan komme i tanker om, som bringer folk
til frelse, så der tager vi også nogen med.

Så hvis ordet 'få' i din forståelse betyder nogle få milliarder, kan
vi måske godt blive enige.

> Er du ikke enig med Jesus i hvad Han siger?

Jeg har før talt om, at vi nok ikke har samme Jesus. Du har
en fordømmende Jesus, der sender folk til helvede, måske
specielt de kristne, ja, endda dem du kalder 'sande kristne',
hvad det så end er for en størrelse, mens jeg har en tilgivende
Jesus, der tager folk med sig i himlen, både kristne og ikke-kristne.

Sådan kan man se så forskelligt på tingene.

Venllig hilsen

Villy Dalsgaard

Vidal

> Alle synder er ikke lige store - Johannes 19:11. Derfor får de ikke den
> samme straf - Mattæus 23:14.

Det er jo glædeligt for alle jer syndfrie, så kan I sidde og
gnide jer I hænderne, mens alle andre, der er syndere,
får deres velfortjente straf.

> Da Jesus sagde til kvinden 'Gå bort, synd fra nu af ikke mere' (Johannes
> 8:11), ville han sige 'Bedriv hor fra nu af ikke mere'.

Der er jo mange af jer, der er meget glade for dette sted,
fordi det tilsyneladende giver jer ret til at fordømme andre,
der åbenbart er større syndere end jer selv.

Det er iøvrigt et meget diskutabelt sted, der med stor
sandsynlighed er blevet tilføjet senere af pædagogiske
grunde, formodentligt.

Hvis det endeligt skulle være autentisk, betvivler jeg, det
kan bruges på den måde, du gør det.

Folk er i det hele taget glad for de utugtsregler, de finder
i Biblen. Det er et godt firkantet område, hvor der kan sættes
en etiket på folk, 'du er synder, jeg er ikke', æh, bæh, buh.

De overser ganske vist, Jesus siger, enhver, der ser på en
kvinde med lyst, allered har bedrevet hor med hende i sit
hjerte og således sandsynligvis selv har bragt sig ind undet
utugtsparagrafferne. Det er jo også få, der kan bekvemme
sig til at få bragt den forbandede *lyst* ud af verden.

De meget fromme, der vil sikre sig mod utugten, burde lade
sig kastrere, kun sådan kan de dels bringe sig ud af synden,
på dette område, ihvertfald, dels få ret til at pege fingre ad
andres synd. Og det er der jo tilsyneladende en stor glæde
ved. Måske vil det endda for nogen på længere sigt give større
glæde at kunne fryde sig over syndernes straf. Folk er så
forskellige.

Jesus anbefaler vel egentligt også kastraktion. Jeg kender dog
ikke nogen selv blandt frommeste, der har valgt den løsning.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

"John Cooper" skrev

Amen.

Kun vranglærerne foregiver, at der er uoverensstemmelser mellem Jesu ord
og Paulus ord (2.Pet.3,15-16).

The servant of Michael.

[...]

Dejligt at høre din bekendelse, John.

Tror du på, at Kristus Jesus ér Gud (God Himself) ?

PS. Der er tilgivelse for synd (inklusiv hor, dersom man angrer,
John.8,11. 1.John.2,12)

The servant of Michael.

[...]

Amen.

Men Vidal's problem er muligvis, at han har set for mange såkaldte skæve
eksistenser; mennesker, der ikke kan komme ud af syndens magt, f.eks.
alkoholikere.
Muligvis på grund af dette har Vidal mistet troen på Jesu guddommelige
magt til at sætte mennesker fri af syndens magt (John 8,36).
For at imødekomme - i god mening - disse menneskers behov har han lavet
sin egen hjemmestrikkede religion, der lyder omtrent således: "Synd blot,
herren tilgiver jo alligevel (Rom.3,8)".
Herved har han begået den bommert, vi alle kan havne i, at vi tror, *VI*
skal frelse mennesker; hvilket vi jo ikke kan!

Vidal tror i hvert fald ikke på Jesu Ord rent og úforfalsket.

Et eksempel herpå:

date: 25. marts 2004 CET 23:59
Subject: Re: bli ikke venner med verden
1752 news:uDI8c.128358$jf4.6...@news000.worldonline.dk
[ ... ]

> Og dermed afslører du ikke så lidt om din tro, Vidal.

... hvilket jeg kun kan beklage.

Gid han snart bliver træt af at æde vagtler (4.Mos.11,4).

-

Dette er "forsoningsdagen" (Langfredag, GOOD Friday):

Tag imod Guds frelsestilbud:

Lad synden blive korsfæstet til Jesu kors, så den kan dø !!!

Tro på, at Gud kan sætte dig fri fra syndens magt:

Jesus siger:

"Kom hid til Mig, alle I,
som er trætte og tyngede af byrder,
..."
(Matt.11,28)

Tro på Hans løfter:

Jesus siger:

"Jeg vil give jer hvile."
(Matt.11,28)

The servant of Michael.

[...]

1773

Dres

Kall, Mogens skrev følgende:

> Vidal tror i hvert fald ikke på Jesu Ord rent og úforfalsket.

Jeg tror helt bestemt du fejlbedømmer Vidal. Jeg oplever ham som en
helhjertet, oprigtig og ærlig kristen, der gerne og gladeligt står ved
sine kristne holdninger. Selv om der nok ikke er så meget han og jeg
kan blive enige om, ændrer det ikke på at han er en ærlig og oprigtig
kristenten, man ikke kan andet end have stor respekt for.

"Dres" skrev

> [...]
> kan blive enige om, ændrer det ikke på at han er en ærlig og oprigtig
> kristenten, man ikke kan andet end have stor respekt for.

Det er muligt, at Vidal er sød og flink og rar osv., men det er f.eks.
Jehovas Vidner jo også!

Der er noget galt med hans bekendelser.
(Kirkelig legitimering af f.eks. homoseksuel praktisering)

Forsøg at forstå, hvad det er, han siger:
(jeg gentager eksemplet)

date: 25. marts 2004 CET 23:59
1752 news:uDI8c.128358$jf4.6...@news000.worldonline.dk
[ ... ]

Vidal betvivler ægtheden af NT-skrifterne!!!

Dette burde få de røde advarselslamper til at lyse.

Men bevares, Andreas; det er jo ikke dit kirkesamfund (Adventisterne), han
og andre er ved at spolere med vranglære.

Glædelig Påske (Kristus er opstanden).

Med kærlig broder-hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1775

Dres

I news:qLudc.138775$jf4.7...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Forsøg at forstå, hvad det er, han siger:
> (jeg gentager eksemplet)

Jeg forstår udmærket hvad han siger, og er også uenig med ham i en
del, - men det ændrer intet på min opfattelse af ham som kristen!

Dres

I news:407007b7$0$169$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Såvidt jeg ved, er der i øjeblikket ca en milliard kristne, og der
> har også været en hel del gennem tiderne. Så det er da en god
> klump.

Og det er nok slet ikke alle der er omfattet af et medlemsskab i en
kristen kirke der virkeligt er kristne!

Jesus taler jo også tydeligt om, at der er mange af dem der kaldes og
kalder sig kristne, som han slet ikke vil kendes ved. Og han siger
endvidere: "Mon Menneskesønnen skal finde troende ved sit komme" -
citeret helt frit efter hukommelsen.

Der står således tydeligt temmelig mange steder at det kun er "en
rest" der frelses, og at det store flertal ikke bliver frelst - ganske
enkelt fordi de mangler troen.

Men vi er da i al fald enige om, at de som tror bliver frelst [uden at
vi her har defineret hvad "tro" så er for en størrelse].

Vidal

"Dres" <st...@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse news:407d420c$0$172$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]

> Og det er nok slet ikke alle der er omfattet af et medlemsskab i en

Måske, men det kan vi jo ikke *vide* noget om.

> [...]
> kalder sig kristne, som han slet ikke vil kendes ved. Og han siger
> endvidere: "Mon Menneskesønnen skal finde troende ved sit komme" -

Men ved du, hvornår genkomsten skal finde sted? Ifølge
Åbenbaringen skal der jo finde temmeligt grumme ting
sted, før det sker. Som jeg ser det, er der slet ikke taget
hul på det endnu.

> Der står således tydeligt temmelig mange steder at det kun er "en
> rest" der frelses, og at det store flertal ikke bliver frelst - ganske
> enkelt fordi de mangler troen.

Som jeg forstår f.eks 'I er jordens salt' (også efter hukommelsen)
skal mennesker også uden den rette tro skal frelses ved dem, der
har den.

Det vil være meningsløst at beholde saltet og smide 'retten' væk.

> Men vi er da i al fald enige om, at de som tror bliver frelst [uden at
> vi her har defineret hvad "tro" så er for en størrelse].

Det giver et godt fingerpeg, at læse saligprisningerne, hvis man
vil vide, hvem der bliver frelst.

Jeg tror, de, der ikke har haft mulighed for at høre evangeliet, af
kronologiske eller geografiske grunde, også skal frelses.

Og det ikke blot, fordi hele jordens befolkning gennem alle tider
tilsyneladende er blevet døbt stedfortrædende, :-)

Men det ser mange kristne forskelligt på.

Men hvorfor skulle jøderne blive frelst, de har jo løbende forkastet
den rette tro, og de, der definerede troen (på det tidspunkt), arbejdede
jo bevidst på at få slået Jesus ihjel. Mere mod Jesus kan man vist ikke
blive. Alligevel tror de fleste kristne, jøderne alligevel skal blive frelst.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Dres

I news:407d97b0$0$175$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Måske, men det kan vi jo ikke *vide* noget om.

Ikke andet end hvad deres udsagn og handlemåde tilsiger om dette!

> Men ved du, hvornår genkomsten skal finde sted? Ifølge
> Åbenbaringen skal der jo finde temmeligt grumme ting
> sted, før det sker. Som jeg ser det, er der slet ikke taget
> hul på det endnu.

Uanset tidpunkt ændrer det jo ikke på Jesu udsagn desangående, vel?

> [...]
> har den.
>
> Det vil være meningsløst at beholde saltet og smide 'retten' væk.

Det er da vist slet ikke det der er tale om i de udtalelser fra Jesus,
hvis de ses i deres naturlige sammenhæng.

> [...]
>
> Jeg tror, de, der ikke har haft mulighed for at høre evangeliet, af
> kronologiske eller geografiske grunde, også skal frelses.

Du tror ja. men er det i overensstemmelse med hvad Jesus og Bibelen
iøvrigt siger?

> Og det ikke blot, fordi hele jordens befolkning gennem alle tider
> tilsyneladende er blevet døbt stedfortrædende, :-)

Nå da, den er ny for mig :-)

> [...]
> arbejdede jo bevidst på at få slået Jesus ihjel. Mere mod
>Jesus kan man vist ikke blive. Alligevel tror de fleste kristne,

At de fleste kristne tror at jøder bliver frelst blot fordi de er
jøder, er jo ikke det samme som at det er det Jesus og Bibelen lærer
os. Der er da ingen der bliver frelst uden gennem den rette tro, det
er hvad Jesus og Bibelen lærer, uanset hvad nutidens kristne så end
måtte have fundet på at narrestreger inden for trosverdenen.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/

Vidal

Dres wrote:

> I news:407d97b0$0$175$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]

> Ikke andet end hvad deres udsagn og handlemåde tilsiger om dette!

Det er nok et af kernepunkterne i vores uenighed. Jeg
mener ikke man ud fra folks 'udsagn og handlemåde' kan
bedømme deres forhold til Gud. Eller sagt på en anden
måde, Guds tilgivelse er ikke afhængig af tilfældige
moralopfattelser. Så en, der er en utilgivelig synder
ud fra din eller f.eks. Mogens Kalls opfattelse, er det ikke
nødvendigvis ud fra Guds mening. Dvs Gud kan godt tilgive
dem, I fordømmer.

> Uanset tidpunkt ændrer det jo ikke på Jesu udsagn desangående, vel?

Vi taler om, hvormange kristne, der er idag. Jeg
siger der er så mange som aldrig før i historien,
du har åbenbart et andet synspunkt.

> Du tror ja. men er det i overensstemmelse med hvad Jesus og Bibelen
> iøvrigt siger?

Jævnfør saligprisningerne.

> Nå da, den er ny for mig :-)

Bodil vil nok gerne give en nærmere forklaring.

> [...]
> er hvad Jesus og Bibelen lærer, uanset hvad nutidens kristne så end
> måtte have fundet på at narrestreger inden for trosverdenen.

Jeg tror, du undervurderer Guds vilje til at frelse mennesket.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Dres

I news:23604b74.04041...@posting.google.com skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Jeg tror, du undervurderer Guds vilje til at frelse mennesket.

Nej, men spørgsmålet er hvor mange der ønsker at modtage frelsen fra
Gud! :-)

Jeppe Jensen

Hey!
Gode gerninger kan bestemt ikke frelse... Frelse for man bare med
underkastelse og bøn til Gud... Alle som lærer at man kan blive frelst med
gode gerninger modsiger biblen. Jesus døde ikke for intet! ofret af Jesus
var for din skyld - for at du kan blive renset ikke med gode gerninger men
med nåde.
-------------------
VH
Metalstorm

Dres

I news:c5m9ah$eu0$1...@sunsite.dk skrev
Jeppe Jensen følgende:

> Hey!
> Gode gerninger kan bestemt ikke frelse...

Netop, det er alene ved tro vi frelses.

Men Bibelen siger så også at frelsen medfører gode gerninger, men det
er en helt anden snak :-)

PS:
Når du svarer på et indlæg, vil det være en meget stor hjælp dersom du
lige citerede hvem du svarer, og akkurat så meget af det foregående
indlæg, at man kan se hvad du svarer på.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/

Harald Mossige

"Jeppe Jensen" <Nej...@123.ab> wrote in message
Så flott.
Då treng vi ikkje underkasta oss alle dei som påstår at dei har
direktekontakt med gud. Det har inga meining å gå til kyrkjes, bedehusgange
har heller inga meining. Det skulle slik sett vera nokk å vera døypt.

HM