Hav frelsen hos dig!

Andreas Falck

Andagtsstykket er fra bogen "At jeg må kende Ham" 23. januar

Og da de havde tilendebragt højtidsdagene og var på hjemvejen, blev
drengen Jesus i Jerusalem, uden at hans forældre lagde mærke til
det. - Luk.2,43.

Ikke én handling i Jesu liv var uden betydning. Enhver begivenhed i
hans liv var til gavn for hans efterfølgere i tiden fremover. Den
omstændighed, at Jesus blev i Jerusalem, indeholder en vigtig lærdom

Jesus var bekendt med menneskenes hjerte. Han vidste, at når skaren
drog hjem fra Jerusalem, ville meget af det, der blev sagt, og mange
af de besøg, som blev aflagt, ikke være krydret med ydmyghed og ynde,
og Messias og hans gerning ville næsten blive glemt. Det var hans
ønske at vende tilbage fra Jerusalem sammen med forældrene alene; for
når de var alene, ville hans fader og moder have mere tid til at
overveje og tænke på de profetier, som henviste til hans lidelser og
død. Han ønskede ikke, at de smertelige begivenheder, som de skulle
gennemgå, når han gav sit liv for verdens synd, skulle komme som en
overraskelse for dem. Han var ikke hos dem, da de vendte tilbage til
Jerusalem. Efter påskehøjtiden søgte de bedrøvede efter ham i tre dage

Heri findes en lærdom for alle Kristi efterfølgere ..... Det er
nødvendigt, at kristne er omhyggelige med deres ord og handlinger, når
de er sammen, for ikke at glemme Jesus og gå videre uden at vide, at
Jesus ikke er iblandt dem. Når de bliver vakt og ser deres tilstand,
opdager de, at de har vandret uden at have ham med sig, som kunne
skænke dem fred og glæde, og de må benytte flere dage til at vende om
og søge efter ham, som de burde have haft hos sig hele tiden. Jesus
findes ikke i selskab med dem, der ikke bryder sig om hans nærværelse,
og som taler om ting, der ikke angår deres forløser ..... Det er alles
forret at beholde Jesus hos sig. For at kunne gøre det må deres ord
være valgt omhyggeligt og være krydret med ynde. Deres hjertes tanker
må oplæres til at dvæle ved himmelske og guddommelige ting.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

"Andreas Falck" skrev (news:m1_Pb.1474$Xd7...@news.get2net.dk):

> Andagtsstykket er fra bogen "At jeg må kende Ham" 23. januar

[ ... ]

> [...]
> nødvendigt, at kristne er omhyggelige med deres ord og handlinger, når
> de er sammen, for ikke at glemme Jesus og gå videre uden at vide, at

Dit Ord taler til os, o Gud!

> ... Når de bliver vakt og ser deres tilstand,

> opdager de, at de har vandret uden at have ham med sig, som kunne

> skænke dem fred og glæde, ...

Herre, taler Du til os (også her på dk.livssyn.kristendom) ?

DADDY (2004-01-23, CET 15:25):
- "Ja!"

Tak Herre!

> ... og de må benytte flere dage til at vende om
> og søge efter ham, som de burde have haft hos sig hele tiden. ...

Hvis du er gået "galt-i-byen" så søg tilbage til dér, hvor du med sikkerhed
ved, at Gud ledte dig (Øksehoved-princippen, 2.Kong.6,5-7).

Heaven-Break:
15:27
- "Amen."

-

Crossreference (Andagts):
(Bibelnøglen januar kvartal 2004, www.blr.dk )

Fredag den 23. januar 2004

2.Tim.3,10-17

Stå fast i troen

To gange tiltaler Paulus Timotheus "du" (v 10. 14). I modsætning til tidens
forfald i moral, religiøsitet og ydre formalisme er Timotheus kaldet til at
være anderledes og om nødvendigt stå alene!
Timotheus har fulgt Paulus ... (v 10). At følge betyder ikke observere
eller betragte på afstand. Kontrasten til det foregående er slående. Det
var en beskrivelse af mennesker, der fulgte deres egne lyster, her følger
Timotheus apostlen! Det kan virke voldsomt, når Paulus beskriver sine egne
gode egenskaber. Paulus praler ikke, han nævner først sin lære, dernæst
livet og lidelserne.
I v. 12 skriver Paulus om det, Jesus talte om "når verden hader jer, skal
I vide, at den har hadet mig før jer" (John.15,18). Når Paulus i v 14 endnu
engang skriver "men du", er det i modsætning til "onde mennesker" (v 13).
Denne opfordring til en ung menighedsleder er altid aktuel, når nogen vil
tale om en "ny" teologi, "ny" moral.
Paulus' formaning er: bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist
om.
De sidste to vers taler om Skriftens tilblivelse og hensigt. Paulus
viser nytten af Skriften: Der kommer sammenhæng mellem tro og liv.
Vranglærerne skiller disse fra hinanden.
Det menneske, der hører Gud til (v 17) må være lig "du, Guds menneske"
(1.Tim 6,11): Det menneske, som gennem flittigt studium af Skriften bliver
udrustet til al god gerning.

(citat slut)

Own-Keyword (Nøgleord):
Øksehoved-princippen, 2.Kong.6,5-7.

Hav' en god dag, Andreas.

Gud velsigne dig!

Med kærlig-broder hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0666=1332

Andreas Falck

I news:QlaQb.78423$jf4.5...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> De sidste to vers taler om Skriftens tilblivelse og hensigt.
> Paulus viser nytten af Skriften: Der kommer sammenhæng mellem tro
> og liv. Vranglærerne skiller disse fra hinanden.

Her siges det tydeligt at der er sammenhæng mellem måden at leve vort
liv og den tro vi bekender os til-

> Det menneske, der hører Gud til (v 17) må være lig "du, Guds
> menneske" (1.Tim 6,11): Det menneske, som gennem flittigt studium
> af Skriften bliver udrustet til al god gerning.

Dejlig tilføjelse til den andagt jeg postede

[ ... ]

> Hav' en god dag, Andreas.
>
> Gud velsigne dig!

Tak og i lige måde.