Menighedspsykolog?

jørgen

Kunne man forestille sig at en menighed ansatte en (ikke kristen) psykolog
for at hjælpe til med fællesskabet, utilpasse medlemmer og imødekomme
menighedsflugt? Eller vil psykologisk indblanding i menighedens gøren og
laden udgøre en verdsliggørelse der kan betegnes som syndig og uøsnket?

Eller for at spørge på en anden måde ; bruges det psykologiske værktøj af
Gud, lige som Han bruger det somatiske værktøj gennem læger, for at hjælpe
mennesker?

Falder et menneske om under en gudstjeneste vil man straks tilkalde en læge,
men vantrives en eller flere individer sjæleligt og socialt i menigheden,
vil man ikke på samme måde tilkalde en psykolog for at hjælpe. Er det en god
ting eller en mangel?

mvh jørgen.

Niels Peter

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Så vidt jeg ved, har folkekirkepræster faktisk mulighed for at tage en
psykologisk efteruddannelse.
Hvor mange, der gør brug af det, ved jeg så ikke ...
Men på den anden side tror jeg da, at mange af de ting, du beskriver,
mere kræver medmenneskelig snusfornuft og - ikke mindst - næstekærlig
interesse end professionel bistand ...

Niels Peter

jørgen

"Niels Peter" <ma...@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Men på den anden side tror jeg da, at mange af de ting, du beskriver,
> mere kræver medmenneskelig snusfornuft og - ikke mindst - næstekærlig
> interesse end professionel bistand ...

Jo, men det er jo ikke altid at ledere i menigheden ser eller forstår de
behov som nogen medlemmer kunne have. En psykolog kunne så hjælpe lederne
til at blive bedre til at være ledere og bedre til at lytte. Der kan være en
uheldig årsag-virknings dynamik som lederen slet ikke kan se og en psykolog
kunne så hjælpe ham til både at se den og afhjælpe den.

Der kan også være mere ekstreme forhold hvor medlemmer føler sig udsat for
autoritets overgreb og i sådanne situationer nytter det næppe bare at bede
for lederen at han må vise kærlighed hvis han i forvejen mener at han gør
det. Der kunne en psykolog træde ind og forhindre at situationen bliver
endnu værre og bringe det dårlige frem i lyset.

Kan en psykolog hjælpe en ledergruppe til at få løst deres interne problemer
og vise mere kærlighed til medlemmerne, kunne det vel også være en af de
måder Gud besvarer bønner?

Jeg kan også spørge helt enkelt; bruger Gud psykologer og er de også en del
af Hans alm. nåde som eks. læger er det?

mvh jørgen.

Niels Peter

> [...]
problemer
> og vise mere kærlighed til medlemmerne, kunne det vel også være en af

Det bruges jo af og til i private firmaer, og her plejer man jo ikke at
smide om sig med penge, hvis man ikke synes, det virker.
Så det er da tænkeligt, det kan være gavnligt. Især hvis noget er gået
helt i hårdknude.

> Jeg kan også spørge helt enkelt; bruger Gud psykologer og er de også
en del
> af Hans alm. nåde som eks. læger er det?

Hvis det gavner, er det af Gud - det er nu min opfattelse.

Niels Peter

Dres

I news:404b4f34$0$95080$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
> imødekomme menighedsflugt? Eller vil psykologisk indblanding i
> menighedens gøren og laden udgøre en verdsliggørelse der kan

En ikke-kristen psykolog kan næppe tilføre menigheden noget som ehlst
der bare nærmer sig noget fornuftigt eller brugbart. Men ideen med at
have en *kristen* psykolog tilknyttet menigheden er da en ganske
udmærket tanke.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

"Dres" skrev

> [...]
> der bare nærmer sig noget fornuftigt eller brugbart. Men ideen med at
> have en *kristen* psykolog tilknyttet menigheden er da en ganske

Amen.
Vi havde jo et skrækkeligt eksempel på en ateistisk "psykolog" for noget
tid siden her på dk.livssyn.kristendom:

1339 news:UtiQb.78570$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> "Paul Fisher" skrev:
> (news:401182af$0$1659$edfa...@dread14.news.tele.dk):
>
> [ ... ]

> Hovsa - der røg du vist IGEN ud af "terapeutens" såkaldte neutrale
> position
>
> (det bliver "bedre" og "bedre", det her)
>
> :o)

Apropos 2.Kor.6,14.

-

Hvorfor ændrer du nu hele tiden navn-i-afsender, Andreas Falck (AF, Dres) ?

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1654

jørgen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Amen.
> Vi havde jo et skrækkeligt eksempel på en ateistisk "psykolog" for
noget
> tid siden her på dk.livssyn.kristendom:

Jeg har dog mødt en kristen psykolog som var rablende vanvittig*. Det at en
psykolog bekender sig som kristen behøver ikke at medfører at han så også er
en god psykolog. Modsat har jeg mødt ikke-kristne psykologer som fuldt ud
forstod og respekterede min tro på Gud.

*( jeg var i "terapi" hos ham 2 sessioner)

mvh jørgen.

Erik.D

"Dres" <dewnull@put_i_hul.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> der bare nærmer sig noget fornuftigt eller brugbart. Men ideen med at
> have en *kristen* psykolog tilknyttet menigheden er da en ganske

Hvorfor det ??

Gud har i Kristus, skænket menigheden den HelligeÅnd, ligesom Gud har givet
hver enkelt kristen troen på Jesus, som tilsammen (ny fødsel) giver direkte
adgang til Gud selv (Hebr 4,16) Hvad i alverden skulle en psykolog kunne
udrette overfor disse mennesker ?? Husk dog på at de tjenere som Gud har
givet sit folk, tydeligt står optegnet i NT (Ef 4,11) og slet ikke nævner
hverken læger eller psykologer som godkendte autoriteter overfor Guds folk
(dermed ikke sagt at lægestanden muligvis har sit udspring og sin
inspiration efter Guds forsyn).

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de personer i tråden, som taler for
denne tanke om psykologer tilknyttet menighederne, læger til grund (rent
bibelsk) for deres godkendelse at et sådant tiltag ??

--

E.Dalgas

Niels Peter

"Erik.D" <e....@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

nævner
> hverken læger eller psykologer som godkendte autoriteter overfor Guds

Hvem i alverden har talt om "autoriteter"?
I ørigt ville det jo være ret besynderligt, hvis Bibelen nævnte
psykologer, for de var slet ikke opfundet på den tid.
Derfor nævner Bibelen heller ikke telefoner, asfalterede veje eller
cykellygter.

Niels Peter
P.S. Ordet "terapeut" stammer fra oldgræsk, hvor det betød "tjener".

Erik.D

> "Erik.D" <e....@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> nævner
> folk
>
> Hvem i alverden har talt om "autoriteter"?

Det mener jeg er oplagt i denne tråd...at en evt psykolog blandt kristne,
skal have mulighed for at rådgive. Det er i den kristne verden jeg kender
til en form der sidestilles med autoritet over sjælene i menigheden.

> I ørigt ville det jo være ret besynderligt, hvis Bibelen nævnte
> psykologer, for de var slet ikke opfundet på den tid.

OK...men argumentet heri er isåfald temmeligt svagt.

> Derfor nævner Bibelen heller ikke telefoner, asfalterede veje eller
> cykellygter.

det siger vel sig selv ! Er det dit argument ??

> Niels Peter
> P.S. Ordet "terapeut" stammer fra oldgræsk, hvor det betød "tjener".

Ja ja....selvbestaltede tjenere i Guds menighed, har der jo aldrig været
mangel på.

--

E.Dalgas

Anders Peter Johnsen

Erik.D wrote:
> "Dres" <dewnull@put_i_hul.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det ??

Fordi grænsen mellem dedikeret, inderlig tro og rablende, psykotisk vanvid i
praksis er hårfin.

Og fordi der ganske givet er sekteriske fanatikere, der narcissitisk prøver
at indoktrinere og udnytte psykisk svage mennesker til egen vinding.

Derfor.

> [...]
> giver direkte adgang til Gud selv (Hebr 4,16) Hvad i alverden skulle
> en psykolog kunne udrette overfor disse mennesker ??

Hjælpe dem ud af kløerne på storhedsvanvittige antikrister, der forsøger at
føre dem vild ud fra snedig, pseudo-bibelsk retorik.

Du må medgive at mange kristne sekter netop er centraliseret om at opfatte
SEKTENS (og ikke Kristendommens!) grundlægger - eller blot dennes arving -
som en personificeret Kristus-manifestation eller faderfigur.

Som erklæret pave-kritisk lutheraner er det sørgeligt oplagt at nævne Paven
som en sådan historisk antikrist, hvilket bestemt ikke forhindrer mig i at
være kritisk overfor Luther selv, der jo altså begik en sørgelig kikser med
sine anti-jødiske skrifter, hvorved han (nærmest lykkeligvis?) kørte sig
selv bort fra en parakletisk rolle, han ellers var oplagt til.

Moderne sekter som Jehovas Vidner og Moon-bevægelsen bygger alle på at netop
DE er kaldet til at være "De rette Talsmænd" ud fra tågede udlægninger af
bla. Johannes' Åbenbaring og jeg finder det yderst tvivlsomt, om de
overhovedet leder til Kristus, sådan som de ellers hævder at være DE ENESTE
der kan.

Dette er bare et par eksempler på åbenlyst misbrug af Kristendommen. Du kan
helt sikkert selv komme på mange flere, langt styggere typer...

Det er her, hvor der for mig at se må bevares en vis sund skepsis i forhold
til selverklærede "profeter".

> [...]
> godkendte autoriteter overfor Guds folk (dermed ikke sagt at
> lægestanden muligvis har sit udspring og sin inspiration efter Guds

Jeg mener at menneskelig fornuft desværre meget let lader sig forføre. Og
dèt ikke af Gud eller Kristus.

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de personer i tråden, som taler
> for denne tanke om psykologer tilknyttet menighederne, læger til
> grund (rent bibelsk) for deres godkendelse at et sådant tiltag ??

"Hvis en blind leder en blind..." osv.

Du mener muligvis at ikke-troende psykologer pr.definition er "blinde", men
jeg vil altså fastholde at de sagtens kan spille en rolle som "barmhjertige
samaritanere", der kan gå ind og afhjælpe nogle afsindigt modbydelige
sjælelige skader, som sekteriske "røvere" mere eller mindre bevidst påfører
uskyldige troende mennesker...

Der er mange sekter, der ud fra en dybt pervers "hensigten helliger
midlet"-dagsorden føjer spot til skade og således mishandler og udnytter
folk, der af al deres anstrengelse og til trods for forskellige dybe
sjælelige skavanker har deres smukke kristne ære i at bevare en god,
næstekærlig tillid til andre og som måske bare i alt for høj grad netop er
selvforsagende til fordel for de psykopater, der udnytter primitive,
(a)sociale udstødelsesmekanismer.

Ligesom Kristus er "Den Gode Hyrde", mener jeg sagtens at "verdslige"
psykologer og psykiatere kan hjælpe disse "lam" til at holde "ulvene" på
tilbørlig afstand: Så længe en såkaldt "verdslig" psykolog eller psykiater
kan hjælpe een til at finde tilbage til een selv, hvorfra et egentlig
GUDSforhold kan genetableres i en - for mig at se - sundere og mere
oprindelig form, vil det til enhver tid være at foretrække for at se folk
ført på vildspor af selvdyrkende fanatikere.

(Og tak til dèn psykiater som i sin tid hjalp mig fra nogle ret akutte
religiøse tvangstanker, så jeg så meget desto friere kan dyrke "Korsets
dårskab" sammen med alle jer andre! ;-D)

Anders Peter Johnsen

Niels Peter

> [...]
kender
> til en form der sidestilles med autoritet over sjælene i menigheden.

Ofte består psykologers arbejde mestendels i at lære folk at tale
ordentligt med hinanden, ikke i at fremsætte autoritative udsagn om
dette eller hint.

Niels Peter

Erik.D

"Anders Peter Johnsen" <ande...@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:404cca08$0$137$edfa...@dread11.news.tele.dk...

> Fordi grænsen mellem dedikeret, inderlig tro og rablende, psykotisk vanvid
> praksis er hårfin.

LOL ! Så sandt så sandt, men dyb inderlig tro opfattes ofte af den
etablerede lægestand som religiøs psykose i størrer eller mindre grad. Og
dog har du desvære ret i at alt for mange kommer rigtigt galt afsted når de
pludselig kommer i kontakt med de vældige kræfter, troen på Jesus Kristus,
udløser i dem.

> Og fordi der ganske givet er sekteriske fanatikere, der narcissitisk
prøver
> at indoktrinere og udnytte psykisk svage mennesker til egen vinding.
>
> Derfor.

Sekteriske mennesker ville aldrig tillade psykologer at blande sig i deres
virksomhed aligevel. Med mindre psykologen tjener sektens formål naturligvis
og hvor ender vi så ?.....næh !...Hold tingen adskilt, så de mennesker det
måtte have behovet, kan få lov til at "ånde frit" igen, ved at tale med en
uvildig læge som så kan diktere et evt. behandlingsforløb.......medicin,
psykolog, indlæggelse...osv

> Hjælpe dem ud af kløerne på storhedsvanvittige antikrister, der forsøger
at
> føre dem vild ud fra snedig, pseudo-bibelsk retorik.

Dette fatter jeg ikke. Men det er måske fordi jeg ved hvad jeg tror på :-))

> Du må medgive at mange kristne sekter netop er centraliseret om at opfatte
> SEKTENS (og ikke Kristendommens!) grundlægger - eller blot dennes arving -
> som en personificeret Kristus-manifestation eller faderfigur.

Tja....jeg skal da ikke afvise at der forkommer noget sådant...men al
generalisering og sammenblandning her, tager jeg naturligvis afstand fra.

Klip

> [...]
kan
> helt sikkert selv komme på mange flere, langt styggere typer...

Jo. men du nævner sekter, der i den grad savner anerkendelse fra de
menigheder der bygger på den evangeliske tradition. Derfor syntes jeg dine
argumenter styre debatten hen i noget jeg ikke rigtigt kan forholde mig til.

> Det er her, hvor der for mig at se må bevares en vis sund skepsis i
forhold
> til selverklærede "profeter".

Det siger Bibelen jo også at vi skal !

> Jeg mener at menneskelig fornuft desværre meget let lader sig forføre. Og
> dèt ikke af Gud eller Kristus.

Enig, men heri er det så jeg spørger hvad en psykolog skulle kunne gøre for
at forhindre dette. Skulle vi ophøje psykologer til at være guider for Guds
usporlige veje for vores liv...:-))...Jeg kan forstå (men er langtfra tryg
ved) at kristne søger psykologhjælp, men så stopper min forståelse også !

> "Hvis en blind leder en blind..." osv.

Og garantien for at en psykolog aldrig vil kunne være at betragte som
blind,..er ??

> Du mener muligvis at ikke-troende psykologer pr.definition er "blinde",

Ja ! Mht til kristendommens åndelige ellement.

> [...]
> samaritanere", der kan gå ind og afhjælpe nogle afsindigt modbydelige
> sjælelige skader, som sekteriske "røvere" mere eller mindre bevidst

Det er muligt, men isåfald er jeg på den misbrugtes vegne, glad for at
psykologen IKKE er tilknyttet sekten....hvis du forstår !

--

E.Dalgas

Erik.D

"Niels Peter" <ma...@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

Med al respekt Niels, men det lyder som om du mener at en kristen menighed
er at sidestille med en børnehave og du derfor vil oprette en ekstra pædagog
stilling, så børnene kan lære at opføre sig ordentligt :-))

Jeg er fortsat dybt uenig i trådens forslag om psykolog tilknytning til den
kristne menighed og mangler stadig holdbare bibelske, samt logiske,
argumenter for en sådan ordning ??

--

E.Dalgas

Niels Peter

> Jeg er fortsat dybt uenig i trådens forslag om psykolog tilknytning
til den
> kristne menighed og mangler stadig holdbare bibelske, samt logiske,
> argumenter for en sådan ordning ??

Egentlig går jeg sådan set også mest ind for, at præsterne har en vis
psykologisk videreuddannelse - det kan være nyttigt af mange grunde.

Niels Peter

Anders Peter Johnsen

Erik.D wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <ande...@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:404cca08$0$137$edfa...@dread11.news.tele.dk...

> LOL !

Det er ikke engang morsomt, men jeg forstår alligevel din ironi.

> Så sandt så sandt, men dyb inderlig tro opfattes ofte af den
> etablerede lægestand som religiøs psykose i størrer eller mindre
> grad.

Een ting er at være kristen og tro på Kristus, som Han fremstår i
Evangelierne som Himmelsk, Almyndig, Andentrinitær Person.

En anden ting er at tro på een eller anden storhedsvanvittig, sekterisk
prædikant, der mere eller mindre direkte hævder at være selvsamme bibelske
person eller blot at have een eller anden obskur myndighed på Hans vegne.

Forstår du problemet?

> Og dog har du desvære ret i at alt for mange kommer rigtigt
> galt afsted når de pludselig kommer i kontakt med de vældige kræfter,
> troen på Jesus Kristus, udløser i dem.

Jo, men spørgsmålet er jo altså, om det virkelig den salige, frigørende,
evangeliske Sandhed i Jesus Kristus "Himself", eller bare er en kedelig
imitators simoniske løgne, disse mennesker lokkes ind i?

I nogle sekter dyrkes sektsgrundlæggeren og hans "discipelkreds" på linje
med Kristus og/eller i direkte forlængelse af Ham.

Det ER problematisk!

> [...]
> "ånde frit" igen, ved at tale med en uvildig læge som så kan diktere
> et evt. behandlingsforløb.......medicin, psykolog, indlæggelse...osv

Det er rigtignok en yderst svær situation, når man - som jeg - ellers er
tilhænger af at man netop adskiller Guds to styreformer, nemlig den åndelige
(Troen ved Kristus) og den verdslige (Praktiske magthavere).

Alligevel efterlader dette et uhyggeligt åbent spillerum for decideret
diabolske sekter.

Okay, jeg skal så næppe heller selv spille bedrevidende, men jeg finder det
tragisk at man i religionsfrihedens navn tillader sekterikere at gå frit på
rov blandt de mennesker, som desværre måske er "letteste ofre".

> Dette fatter jeg ikke. Men det er måske fordi jeg ved hvad jeg tror
> på :-))

Du ved udmærket godt at vi er udtrykkeligt advaret mod dennesidige
Kristus-imitatorer.

Jeg har selv engang rendt rundt i åbenlyst Åbenbaringsvanvid, men der var
jeg i det mindste kun mit eget offer. Problemet er de mennesker, som falder
for ANDRES "kaldede" åbenbaringsvanvid, hvis du forstår, hvad jeg mener: Med
Johannes' Åbenbaring er der stillet en åben opgave, som man tilsyneladende
frit kan udbyde løsninger på: "Den der har ører/visdom/kundskab
undsoweiter..."

Jeg har selv engang i overmod forsøgt og erkendt mit velfortjente sataniske
nederlag, men tanken om at kunne have ført andre vild, dvs. væk fra Kristus,
hjemsøger mig stadig på grund af en åndssvag tegning, jeg relaterede til
Petersdugen...

> Tja....jeg skal da ikke afvise at der forkommer noget sådant...men al
> generalisering og sammenblandning her, tager jeg naturligvis afstand
> fra.

"Lad ingen iblandt jer kalde sig 'fader', for jeres fader er kun een....",
som Jesus sagde.

> [...]
> menigheder der bygger på den evangeliske tradition. Derfor syntes jeg
> dine argumenter styre debatten hen i noget jeg ikke rigtigt kan

Disse sekter vil - undskyld udtrykket - populært sagt skide på "evangelisk
tradition", fordi de tror sig DIREKTE Gudskaldede...

> Det siger Bibelen jo også at vi skal !

Netop!

> [...]
> guider for Guds usporlige veje for vores liv...:-))...Jeg kan forstå
> (men er langtfra tryg ved) at kristne søger psykologhjælp, men så

Nogle kristne har måske problemer, som vor tids psykologer måske ærligt kan
bistå i at hjælpe dem med uden det nødvendigvis betyder "afsværgelse af Gud"
(hvilket deres tyranniske sektsledere NETOP prøver at bilde dem ind, at der
er tale om...)

Disse mennesker skal ikke efterlades i kløerne på "kristne" misbrugere.

Vi taler om voldtægt af Sjælen.

Hjernevask i en tro, der knapt kan kaldes kristen.

> Og garantien for at en psykolog aldrig vil kunne være at betragte som
> blind,..er ??

Ingen garantier gives, men udelukkende håb.

(Dèn måtte Kristendommen som sådan gerne tage til indtægt!)

> Ja ! Mht til kristendommens åndelige ellement.

Uden at underkende andre - hvilket jeg bevæger mig på grænsen til - er vi
ude i sadistisk, sjæleligt misbrug: Kristus giver os alt, Hans Fader vor
Skabelse, Han Selv vore Sjæles Frelse, Helligånden Troens Vished.

Er der nogen, der har andet at sælge dyrt ud af?

Desværre, ja...Sådan forekommer det desværre...

> Det er muligt, men isåfald er jeg på den misbrugtes vegne, glad for at
> psykologen IKKE er tilknyttet sekten....hvis du forstår !

Helt klart!

Men nu taler jeg mere abstraheret - og helt væk fra udgangspunktet: Nix, vi
skal IKKE have en "medicinmand", der understøtter "høvdingen" i at sælge,
hvad vi allerede er givet ufortjent ved Troen, nemlig vore sjæles frelse!

Jeg ønsker blot at gøre op med den kristne skepsis, der efterlader
misbrugte, ærlige troende i kløerne på psykopater, fordi det åbenbart skulle
være "Helligåndsfornægtende" at søge hjælp fra en ærlig "ikke-kristen"
psykologs side.

Erik.D

"Anders Peter Johnsen" <ande...@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:404cead9$0$131$edfa...@dread11.news.tele.dk...

klip

> [...]
> person eller blot at have een eller anden obskur myndighed på Hans vegne.

Ja det gør jeg, men jeg mener samtidig at du taler som om dette problem er
hverdag i 90% procent af landets frimenigheder og at du dermed overdriver.
Selvfølgelig har mange menigheder bygget en mere eller mindre selvbestaltet
tjener skruktur op der afsløres og som med rette kan kritiseres for bla. -
en masse ord (løfter,advarsler, osv... talt i Jesu navn) og meget lidt
handling (kraft, kærlighed) -. Men at noget kan kritiseres bør ikke føre til
dæmonisering af et ellers solidt bibelsk fundament (læremæssigt).

> Jo, men spørgsmålet er jo altså, om det virkelig den salige, frigørende,
> evangeliske Sandhed i Jesus Kristus "Himself", eller bare er en kedelig
> imitators simoniske løgne, disse mennesker lokkes ind i?

Jeg tror langt de fleste kristne, heldigvis bevæger sig på et plan som ikke
rykker alt for meget ved almen fornuft og bedømmelses evne.

> I nogle sekter dyrkes sektsgrundlæggeren og hans "discipelkreds" på linje
> med Kristus og/eller i direkte forlængelse af Ham.
> Det ER problematisk!

Disse sekter kan i vores del af verden, hvis tælles på en hånd. Det virker
som om du notorisk blander det kristne teokrati sammen med begrebet misbrug
??

klip

> [...]
> (Troen ved Kristus) og den verdslige (Praktiske magthavere).
>
> Alligevel efterlader dette et uhyggeligt åbent spillerum for decideret

Det er da korrekt. Men er psykologi svaret og løsningen ? Er det ikke
nærmere et resultat af den fortsatte krig mørkets fyrste føre imod det lys
Kristus repræsentere. Hvis denne problemstilling, med sekters/menigheders
misbrug af folks tro, samt velvilje overfor det kristne budskab, i sine
rødder er åndelige, hvordan så løse det rent psykologisk...??...Det giver
ikke mening !

> [...]
> tragisk at man i religionsfrihedens navn tillader sekterikere at gå frit

> rov blandt de mennesker, som desværre måske er "letteste ofre".

Det er skam tragisk, men prisen for en ophævelse af religionsfriheden, vil
måske vise sig at være en tæt jungle af sekteriske retninger. Det mener jeg
ikke er at fortrække, problemstillingen vi diskuter in mente.

klip

> Du ved udmærket godt at vi er udtrykkeligt advaret mod dennesidige
> Kristus-imitatorer.

Jeg ved også at enhver kristen har sit gode personlige ansvar for ikke at
lade sig vildlede !

klip

> [...]
Gud"
> (hvilket deres tyranniske sektsledere NETOP prøver at bilde dem ind, at

Klassisk kneb, som desvære er vidt udbredt og accepteret. Men igen må jeg
påpege at enhver kristen er skyldig i at opbygge sin egen personlige tro og
overbevisning, funderet på skriftens klare ord og dermed være istand til at
bedømme om de afsværger sig Gud eller ej. At være kristen er ikke let, det
er ikke en fribillet på livets landevej og da slet ikke et liv som ikke til
tider kræver mod til at tage svære og hårde beslutninger.

> Disse mennesker skal ikke efterlades i kløerne på "kristne" misbrugere.

Enig !

> [...]

Enig !

> Ingen garantier gives, men udelukkende håb.
> (Dèn måtte Kristendommen som sådan gerne tage til indtægt!)

At håbe på psykologiske færdigheder...står i konflikt med med skriftens ord
om at Kristus, ved troen og Ånden, er vort sande håb.

klip

> [...]
> hvad vi allerede er givet ufortjent ved Troen, nemlig vore sjæles frelse!

Enig ! Godt formuleret !

> [...]
skulle
> være "Helligåndsfornægtende" at søge hjælp fra en ærlig "ikke-kristen"

Det er ikke nødvendigvis HelligÅnds fornægtende at søge den hjælp der er til
rådighed af lægelig vej, hvis man er nødstedt pga af problemer i
kristenlivet. Hvad jeg er bange for er at der efterfølgende, kan opstå en
fornægtelse af dele i Guds ord, som et direkte resultatat af en psykologs
antiparti imod evangelisk kristendom.

--

E.Dalgas

Dres

I news:404c8e1c$0$27401$edfa...@dread16.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
> medfører at han så også er en god psykolog. Modsat har jeg mødt
> ikke-kristne psykologer som fuldt ud forstod og respekterede min

Jeg kan da ikke andet end være helt enig med dig. Naturligvis findes
der ikke-kristne psykologer der både kan og vil respektere at man har
en kristen tro og tilrettelægger deres terapi / behandling derefter.
Min erfaring er dog at det ikke er flertalet der gør det.

Harald Mossige

"Dres" <dewnull@put_i_hul.invalid> wrote in message
Sidan psykologer har taushetsplikt, er det vanskelig å uttala seg om
enkeltpsykologers "kvalitet", - untatt dersom du har møtt dei sjølv.

Implisit forteller du at du har møtt minst 3 psykologer i terapi, der 2 av
dei var "dårlige".

Det er mulig at eg oppfatter feil, eller at nokon ordlegg seg "forhasta".

HM

Dres

I news:404c9584$0$29366$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> Hvorfor det ??

Fordi der findes masser af situationer hvor dårlige ledere i
menigheder på det nærmeste kan knuse svage menighedsmedlemmer, og i
disse situationer kan det være en stor hjælp med noget professionel
indsats, både for det medlem der er blevet tromlet ned, og for de
ledere der helt har misforstået deres opgave som ledere af en
menighed.

Og naturligvis skal det være en både dygtig psykolog og en der selv er
personligt troende.

Og jeg har ikke med mine synspunkter ytret noget om hvorvidt en sådan
skal være ansat eller ej, og lønnet af en menighed.

Dres

I news:404d0e2e$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Implisit forteller du at du har møtt minst 3 psykologer i terapi,
> der 2 av dei var "dårlige".

Og helt klart udtaler du dig om noget du ikke har spor indsigt i eller
kendskab til.

Du aner netop intet om hvilket kendskab jeg har, eller ikke har, til
psykologer og deres arbejde.

Dres

I news:404cc9d7$0$29340$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> Ja ja....selvbestaltede tjenere i Guds menighed, har der jo aldrig
> været mangel på.

Netop, og derfor kan det også være helt på sin plads at der findes
nogen der kan hjælpe ofrene for disse selvbestaltede "tjenere".

Dres

I news:404cfe92$0$29368$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

Hvad jeg er bange for er at der
> efterfølgende, kan opstå en fornægtelse af dele i Guds ord, som et
> direkte resultatat af en psykologs antiparti imod evangelisk
> kristendom.

Det var jo også netop *derfor* at jeg skrev at en psykolog til det i
tråden nævnte formål selv må være en kristen med en personlig tro!

Niels Peter

> [...]

> en kristen tro og tilrettelægger deres terapi / behandling derefter.
> Min erfaring er dog at det ikke er flertalet der gør det.

Til gengæld er det min erfaring, at hospitalspsykiatrien i allerhøjeste
grad respekterer folks tro og endda har hospitalspræstens virke lige så
integreret i afdelingens liv som fysioterapeutens, ergoterapeutens,
socialrådgiverens osv.

Niels Peter

"Anders Peter Johnsen" skrev

> [...]

> Kristus,
> hjemsøger mig stadig på grund af en åndssvag tegning, jeg relaterede til

Uha ... *hjemsøger mig stadig*, skriver du (det minder mig om Åb.12,10b).

Når du (nu) offentligt har annulleret dette dit tidligere udsagn, så har ...

1509 news:ZBnXb.89528$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> Satan ... ingen mulighed
> for at anklage os for synd. Vor synd er kastet i glemselens hav, og husk
> hele vejen rundt om glemselens hav står der store skilte med indskriften -
> FISKERI ER FORBUDT. Vi må ikke gå og hive de gamle synder frem,
> som er tilgivet og kastet i glemselens hav. Mikas Bog 7.18-19.

Gud skal nok råde bod på dine fejltagelser, Anders (INTET er umuligt for
Ham).

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1655

Erik.D

> [...]
>
> Det var jo også netop *derfor* at jeg skrev at en psykolog til det i
> tråden nævnte formål selv må være en kristen med en personlig tro!

At en psykolog er personlig kristen...vil selvfølgelig give en anden
forståelse af hans eller hendes behandling af kristne. Men jeg ser bare bare
nye problemstillinger i dette.......i forhold til de ikke kristne
psykologers tilknytning til menighederne. Først og fremmest dennes totale
mangel på bibelsk opbakning i en evt tjeneste/indsættelse....dernæst
psykologens uvildighed i forhold til det enkelte medlem og så tjenerne i
menighederne.

--

E.Dalgas

Erik.D

> [...]
>
> Netop, og derfor kan det også være helt på sin plads at der findes
> nogen der kan hjælpe ofrene for disse selvbestaltede "tjenere".

Disse findes jo i forvejen. Har du problemer med helbredet (herunder
psykiske vanskeligheder) står der en professionel lægestand til rådighed.
Hvad denne lægestand skal tilknyttes menigheden for...kan for mig at se kun
være begrundet med en slags "kontrol" af hvad der forgår iblandt
kristne....og så mener jeg forslaget har bevæget sig ud på et skråplan
allerede. Det er hverken bibelsk eller logisk..set fra min synsvinkel !

--

E.Dalgas

Erik.D

> [...]
> indsats, både for det medlem der er blevet tromlet ned, og for de
> ledere der helt har misforstået deres opgave som ledere af en

Der findes altså stadig begrebet "menighedstugt". Du kan da ikke i alvor
mene at du vil udvande ældstebrødernes muligheder for at udøve en af sine
allervigtigste opgaver ?? Og hvis du vil...med hvilken bibelsk begrundelse
?? Jeg kan levende forstille mig den ballade, en evt psykologs blotte
tilstedeværelse, vil afstedkomme i en lidt større menighed..hvis denne, som
forslået i tråden, skulle stå i option til menighedens ledelse.

> Og naturligvis skal det være en både dygtig psykolog og en der selv er
> personligt troende.

Hvem skulle ansætte/indsætte denne psykolog ??

> Og jeg har ikke med mine synspunkter ytret noget om hvorvidt en sådan
> skal være ansat eller ej, og lønnet af en menighed.

Hvis psykologen skal virke "profesionelt"...må der naturligvis penge på
bordet.

--

E.Dalgas

Anders Peter Johnsen

Kall, Mogens wrote:
> "Anders Peter Johnsen" skrev
>
> [ ... ]
>
> Uha ... *hjemsøger mig stadig*, skriver du (det minder mig om
> Åb.12,10b).

Problemet var, som jeg vistnok har fortalt dig, at jeg engang rendte rundt
og forlæste mig på Johannes-åbenbaringen. Det er alletiders forfærdelige
antikrist-komplekser, man kan få efter at have rendt rundt i en psykose og
bildt sig ind at være "den observante læser, der kan knække koden" og
således teet mig som en anden fup-Messias, fuldstændig som andre notoriske
sektsledere gennem historien har bildt sig ind i deres storhedsvanvid. Det
er virkeligt pinligt.

Det er nok en slags personligt syndefald, jeg således har oplevet, men så er
det jo godt at vi i det mindste har Ham den rigtige og man har personlig
erfaring til at kunne advare andre imod de billige kopier...

Dres

I news:404d963b$0$13961$edfa...@dtext02.news.tele.dk skrev
Niels Peter følgende:

[ ... ]

> [...]
> hospitalspræstens virke lige så integreret i afdelingens liv som
> fysioterapeutens, ergoterapeutens, socialrådgiverens osv.

Dette glæder mig virkelig at høre. Praktfuldt at høre at der i dag
findes en sådan respekt for den kritne tro, også fra psykiatriens
side.

Dres

I news:404dfb63$0$29301$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> [...]
> forgår iblandt kristne....og så mener jeg forslaget har bevæget sig
> ud på et skråplan allerede. Det er hverken bibelsk eller

Jeg håber da ikke det er med vilje at du så ihærdigt misforstår hvad
jeg prøver at sige.

Dres

I news:404dfb44$0$29317$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> [...]
> tjeneste/indsættelse....dernæst psykologens uvildighed i forhold
> til det enkelte medlem og så tjenerne i menighederne.

Jeg taler heller ikke om at psykologer som sådan skal ansættes og
lønnes af menigheden, og da slet ikke ikke-kristne psykologer.

Dres

I news:404dfd53$0$29381$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> Der findes altså stadig begrebet "menighedstugt". Du kan da ikke i
> alvor mene at du vil udvande ældstebrødernes muligheder for at
> udøve en af sine allervigtigste opgaver ??

Læser du slet ikke hvad jeg skriver? Gør dig selv en tjeneste og
genlæs mine indlæg uden forudfattede negative holdninger til hvad jeg
skriver, - så tror jeg du vil undgå at misforstå mig i den grad du
gør!

Er du også modstander af at en kræftpatient henvender sig til en
kræftspecialist? Nej vel? Eller tager jeg helt fejl af dig?

Vidal

> [...]
>
> Dette glæder mig virkelig at høre. Praktfuldt at høre at der i dag
> findes en sådan respekt for den kritne tro, også fra psykiatriens

Mon ikke snarere en respekt for det enkelte menneskes integritet
er grundlaget, snarere end en respekt for en specifik tro.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Dres

I news:404e3e4a$0$237$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Mon ikke snarere en respekt for det enkelte menneskes integritet
> er grundlaget, snarere end en respekt for en specifik tro.

Der var desværre faldet et "s" ud. Der skulle have stået " ... respekt
for den kristneS tro ... ", hvilket var hvad jeg ville have sagt. Og
dermed ser jeg ingen forskel mellem dit og mit udsagn, omend de er
udtrykt på hver sin måde.

Tak for at du gjorde opmærksom derpå.