[Politiken] Mange danskere tror på reinkarnation

Rasmus Underbjerg Pinnerup

Hejsa gruppe

Denne artikel, som kan læses på
<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=303052> kunne have en vis
interesse for denne gruppes deltagere. Der refereres bl.a. en
religionssociologisk undersøgelse, der viser, at ca. en femtedel af
folkekirkens medlemmer (18% for at være helt nøjagtig) tror på
reinkarntion.

En smule morsomt er det faktisk, at der er en større procentdel af
reinkarnationstilhængere i folkekirken (18%) end i befolkningen som
helhed (17%).

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Klap da i sektfidus og giv dit liv til Jesus"

Bo Warming

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:sa9m001aqi7i7usul...@4ax.com...

> [...]
>
> En smule morsomt er det faktisk, at der er en større procentdel af
> reinkarnationstilhængere i folkekirken (18%) end i befolkningen som

Helt banalt og umorsomt

De fleste danskre er af TV blevet indpodet foragt for kristendom og er
Grossbølagtige sciencetroende

Kun dem med nostalgisk hang gil mystik og kirkeæstetik, gider
reinkarnationsmytologien

Jeg tror fordi min mor troede, sagde Grundtvig, og jeg tror som jeg gør
fordi min far var ingeniør - her lidt om det

Ildsjæle i Afrika, den ene med ulandsgavn

At en muslim kvæstede cyklende Pia Kjærsgaard(MF) med sin bil, fik Noriko
til at bemærke, at de autonome har skreget "nazist Bo Warming" over vores
plankeværk, idet de passerede vores have, langt oftere end før, denne
vinter, og hun er i tvivl om at hendes 6 katte kan beskytte mig - de har
samlet angrebet en forbipasserende hund, så kattene er vore "skytsånder" .

Jeg prøver at forklare hende, at jeg er en såkaldt "landsbytosse" som de
unge er instrueret af deres ledere om at vise mere medlidenhed end foragt,
så ildspåsættelserne og rudeknusningerne hos mig stilnede af for ti år
siden.

Men det kan ændre sig, og hvis mit kvarter bliver så muslimsk som
Mjølner-parken, vil det næppe være nok beskyttelse at have en af alle i
kvarteret vellidt kone.

Også i Afrika havde jeg gavn af, at en behandler-kvinde med samme idealisme
som min, havde slået pjalterne sammen med mig.

Men en gang var jeg nær racistisk raseri-anfald.

Mit job var at starte en TV-serie op om fysik og kemi for underskolen,
hvilket man aldrig havde haft før - og skolevæsenet ejede ikke lærebøger i
faget.

Jeg lånte relevante folkeoplysnings-film fra den canadiske ambassade, og min
kone vandrede fra hospitalet, hvor hun var fysioterapeut, og hjalp mig i
sine frokostpauser med at gennemse tusind timers halv-relevante film, så jeg
kunne udvælge og redigere de flotte og letforståelige dele af filmene sammen
i overensstemmelse med skolernes pensum.

Ligegyldig hvor lidt situationsfornemmelse jeg havde vist - og jeg _er_
tykhovedet - kunne jeg ikke undgå at stå for skolernes mest populære
undervisningsprogram.

Men jeg delte kontor med en høvdingesøn, Andrew
et-eller-andet-langt-afrikansk, som producerede et sprogprogram og var
misundelig.

Han skulle overtage min serie, når jeg rejste hjem til Danmark, men ville
ikke nedværdige sig til at sætte sig ind i mine 50 forskellige
TV-programmers manuskripter, så jeg afsluttede med at ordne papirer og
filmklip, så enhver burde kunne finde ud af det uden at have
science-baggrund

( der var ikke videobåndoptager dengang, så jeg alt skulle gentages live.! )

Min på-overfladen-perfekte indsats fik ham til race-had angreb på mig, og
hvis ikke min kone var dukket op, kunne det være blevet farligt. Milde
kvinder er olie på vandene, og får mænd til at opføre sig civiliseret, når
der er en dame tilstede.

Andrew var kristen - ikke muslim. Danske indvandrere, der drejer deres bil
ind i en af dem foragtet dame-politiker på cykel, er en helt anden kop te
end de ridderlige mau-mau opstande, hvorved de sorte smed de hvide
kolonister ud af deres lande, få år før jeg ulands-udstationeredes af Danida
. Og for perkerne er danskere kolonister i land, som tilhører dem. Da de
købte flyvebillet Kastrup, lovede imamen dem evigt ejerskab af DK.

I de to år i Zambia og de efterfølgende to år for FN i Afghanistan kunne jeg
gejle mig op til at tro, at mine undervisningsprogrammer gjorde gavn. På
tidsmæssig afstand ser jeg klart, at de ingen varige spor satte sig, fordi
der ikke var "een kaptajn på skuden", der havde den situationsfornemmelse,
som unge jeg manglede. En kvindelig hvidkitlet Florence Nightingale
behandler - hvilket også gælder min kone idag - spreder derimod god stemning
og kender sin ydmyge plads og gør langt mere gavn for fremtidig harmoni
mellem de etniske stridende grupper.

Anders Søe Plougsgaard

"Bo Warming" skrev uden at vide en dyt om sagen:

> At en muslim kvæstede cyklende Pia Kjærsgaard(MF) med sin bil, ... <klip>

Der findes ingen forlydender om bilistens religiøse tilhørsforhold
Der findes ikke bevis for at bilisten handlede med forsæt
Det var Pia Kjærsgaard der (pga. bilistens fejl) kørte ind i bilen, ikke
omvendt
Pia Kjærsgaard blev ikke kvæstet.

Så meget for dit forhold til fakta...

Reinkarnation passer vel meget godt ind i mystifystik-moden hvor alt der
lugter lidt af new age sluges råt. I den sammenhæng virker det faktisk
underligt malplaceret at Grosbøll bekeder sig til oplysning og videnskab
mens alle andre vender sig bort. Jeg har forstået på den konkrete sag at
alle os 'normale' medlemmer af folkekirken som ikke er kirketjenere, præster
eller forkyndere af anden slags, ikke bare sådan bliver smidt ud af
foreningen fordi vi ikke går fuldt og helt ind for vedtægterne.

Der er altså tale om en praktisk politisk sag. Mht. undersøgelsen som
politiken refererer til, så er sådan noget jo præget af mode. Det er jo
fuldstændig uforpligtende at svare ja eller nej på et spørgsmål i en sådan
undersøgelse. Så jeg kunne forstille mig at folk generelt bare er lunkne,
som de så ofte er. Tor Nørretranders kalder det at "tro på at tro", hvilket
forekommer mig som en slags videnskabelig legitimation af lunkenheden. Det
kunne lige passe til ham...

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Andreas Falck

I news:400bc81e$0$21319$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Anders Søe Plougsgaard følgende:

[ ... ]

> Så meget for dit forhold til fakta...

Er det først *nu* dette går op for dig? LOL

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

Bo Warming

"Anders Søe Plougsgaard" <and...@kaffoman.dk> wrote in message

> [...]
> Der findes ikke bevis for at bilisten handlede med forsæt
> Det var Pia Kjærsgaard der (pga. bilistens fejl) kørte ind i bilen, ikke

Jeg vil ikke udelukke småfejl i mine friske kilder på nettet, men lad mig
høre hvorfra du har dine formodninger.

Vi er enige om at bilisten handlede uetisk og/eller ulovligt. Hvordan
definerer du kvæstelse? En bokser hvis hoved er meget ophovnet kaldes
hyppigt for kvæstet, så jeg finder ingen fejl i dette ordvalg om Pia.

> [...]
> eller forkyndere af anden slags, ikke bare sådan bliver smidt ud af
> foreningen fordi vi ikke går fuldt og helt ind for vedtægterne.

Det er et åbent teologisk spørgsmål om reinkarnation matcher Jesu ord bedre
eller dårligere end FK-doktrinerne gør
Spar på dine skældsord om "mode" og "mystifystisk" - gå efter bolden og kom
med argumenter.

> [...]
hvilket
> forekommer mig som en slags videnskabelig legitimation af lunkenheden. Det

På intet punkt er Grosbøll eller Ribers særlig i åndelig slægt med
Nørretranders.(eller med hinanden), så vidt jeg ved.

Jeg har talt med begge og oplever dem som dybt seriøse, og der er intet
gruppepres som styrer dem. Nørretranders bøger er naturvidenskabeligt stærkt
angribelige, og hans bog om tro, rummer intet som ikke er tænkt af
Spinoza.og Freud. Den sælger vist dårligt og jeg har ikke hørt nogen rose
den - selvom alle anmeldere plejer at rose en person der er i kridthuset hos
DR-eliten.

Bo Warming

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> wrote in message

> I news:400bc81e$0$21319$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> Anders Søe Plougsgaard følgende:
>
> [ ... ]
>
> Er det først *nu* dette går op for dig? LOL

Falck har aldrig påvist fejl i facts fra mig.
Kom med konkrete eksempler, hvis du mener at jeg er belastet af andet end
mudderkastere og alm hetz.

Politiken vælger idag ikke at skrive om bilisten der i strid med
færdselsloven stødte ind i og kvæstede Pia K

Det tyder på, at der er facts, de helst vil undertrykke - fx dem der blev
bragt på nettet (dk.politik m.m.) ort efter, og som jeg videregiver, men som
måske rummer småfejl.Debat er redskab til fejlretning. Falck finder
personforfølgelses sjovere og søgte at få mig censureret af usenet, endnu
inden han vidste hvad jeg stod for. Men sådan er vi så forskellige. Lad os
nu høre hans eksempler på fakta-fejl, som han så skråsikkert hævder er
velkendte og så må han jo have en stribe cases.

Næsten alle indvandrere er muslimer, selvom Danmarks Statistik har besluttet
røgslør ved at tabuisere sandhed. Kinesere og Thailændere kører bil med
langt færre uheld end de unge viltre muslmbander. Meget taler for at
kvæsteren var en helligkriger.

Jeg tror Falck blander UENIGHED sammen med USANDHED. Det ene er om
holdninger.. Det andet er om facts. Man kan blive så skingert-fanatisk
troende at man ikke evner at skelne. Men lad os nu se anklageren løfte sin
bevisbyrde....

Andreas Falck

I news:WhROb.33367$XD.1...@fe12.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> Falck har aldrig påvist fejl i facts fra mig.

Du postulerer falsknerier med overleveringen af den bibelske tekst -
hvor blev din dokumentation af?

En beretning om din muhamedanerelskeragtige ophold i et talibaneragtig
højborg beviser ikke din vilde fantasifulde og hidtil totalt
udokumenterede febervildelsesagtige ønsketænkning.

Bo Warming

> I news:WhROb.33367$XD.1...@fe12.usenetserver.com skrev
> Bo Warming følgende:

> Du postulerer falsknerier med overleveringen af den bibelske tekst -

Du er anklager

Løft bevisbyrde

Kom med konkrete eksempler - mindst eet.

Andreas Falck

I news:IAROb.25125$7e1....@fe06.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

læs news: 21MOb.15322$5g7....@fe13.usenetserver.com

Bo Warming

> læs news: 21MOb.15322$5g7....@fe13.usenetserver.com

Forklar i egne ord. Jeg kan ikke se at dit link er noget værd. Du er
anklager og står som ussel og tarvelig, etisk selvtilsvinet mand, indtil du
gør et hæderligt forsøg på at løfte din bevisbyrde.

Du flygter også fra din påstand om usandhed i mine skriverier. Er du fjende
af sandhed?

Glem al personsnak. Og gør beviskæde FÆRDIG

Du hopper på andres mobning og glæder dig ved at andre er enig i dine
person-aversioner. Men vær nu konkret og ontopic - vi er ikke i
dk.mudderkastning men i dk.livssyn.kristendom, og du bør holde dig til det
religiøse emne.Selv hvis du stod i en gruppe med flertal, der havde samme
modvilje mod Bo Warming som du, så AFGØRES SANDHED IKKE AF MASSEN MEN AF MUR
OG NAGELFASTE FACTS

En dommer smider ikke en lovbog i skødet på den anklagede og siger "find
selv ud af hvorfor du fængsles". Dine links er helt uden værdi, hvis du ikke
PRÆCIST OG KONKRET
argumenterer
sagligt og logisk
uden at forvilde dig ud i hvad er sagen uvedkommende.
BOLD EJ MAND ER DEN VIGTIGSTE NETIKETTE DER FINDES PÅ USENET.

TV2 morgen har just nu påstået at det er videnskabeligt bevist at drømme
ordner dagrester og er nødvendige for sundhed og er et problem læger skal
blande sig i.. Fordi stats-TV gør ammestuehistorier til videnskabelig
sandhed, behøver du ikke også forlade almindelig intellektuel hæderlighed

Øje for øje står der i biblen, men det betyder ikke at al din aggression er
hellig og berettiget, Jesus afviser sådan dømmesyg moselov. Lev op til hans
"vend venstre kind til" og søg vort fælles mål, sandhed.

Andreas Falck

I news:YX3Pb.29127$Fl2....@fe17.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> Forklar i egne ord. Jeg kan ikke se at dit link er noget værd.

Nej naturligvis kan du ikke det. Ganske enkelt fordi som sædvanlig
fyrer du blot en masse sludder af uden forsøg på at dokumentere det.

Og endnu engang har blot bevist at ikke engang når der kommer noget
helt konkret på bordet gider du forholde dig sagligt til det.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Andreas Falck

> [...]

> der havde samme modvilje mod Bo Warming som du, så AFGØRES SANDHED
> IKKE AF MASSEN MEN AF MUR OG NAGELFASTE FACTS

Ja, og her har jeg fremlagt helt klare håndbaste beviser og bedt dig
dokumentere din påstand.

Og med hvilket resultat? Sådænd ikke andet end at *du* endnu engang
snakker uden om, forsøger at køre sagen over på en personlig
nedgøring.

Hold dig til sagen i stedet for at gå efter manden.

Jeg har både direkte citeret din påstand, jeg har med egne ord
gentaget din påstand og jeg har givet et link til hvor din påstand kan
læses med dine egne ord. Og alligevel gør du ikke andet end at gå
efter min person.

Du fremførte en påstand om at de bibelske tekster var forvanskede, og
jeg har nu adskillige gange bedt dig om at fremføre dokumentation for
din påstand, og det eneste der hidtil er kommet ud af det er at du har
gået efter min person og ladet selve sagen ligge. Du gør altså altså
ikke spor andet end det du hele tiden beskylder andre for.

"Andreas Falck" skrev (news:gT5Pb.38$xm7...@news.get2net.dk):

> I [ ... ] skrev
> Bo Warming følgende:

Input memory:
1159 news:8fmLb.69431$jf4.4...@news000.worldonline.dk

> [...]
> starter,
> vil ofte kunne gennemføre den med større held end andre. De har en
> stærkere
> motivation for at se lidt kritisk på deres narcissistiske træk.
>
> Heaven-Break (2004-01-09, CET 01:00):
> - "Amen."
>
> Fader!
>
> 01:01
> - "Ja, her er Jeg, Mit barn."
>
> Det piner os at se et menneske lide så meget. Vi beder dig om, Hr.
> "Rivejern": Gør Dine mirakler. Sæt staklen i frihed. Gør det - for Jesu

Kærlig hilsen din broder i Kristus Jesus,
Mogens Kall
The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1218 news:JGyMb.73339$jf4.4...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0611=1277

Bo Warming

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> wrote in message

> Ja, og her har jeg fremlagt helt klare håndbaste beviser og bedt dig
> dokumentere din påstand.

Du anklagede mig for at have skrevet et eller andet usandt.

Du har ikke citeret dette og forklaret en usandhed.

Du har altså ikke løftet bevisbyrde

> Og med hvilket resultat? Sådænd ikke andet end at *du* endnu engang
> snakker uden om, forsøger at køre sagen over på en personlig
> nedgøring.
>
> Hold dig til sagen i stedet for at gå efter manden.

Hvor har jeg gået efter manden - dig?

> [...]
> gået efter min person og ladet selve sagen ligge. Du gør altså altså
> ikke spor andet end det du hele tiden beskylder andre for.

At biblen er menneskeværk og oversættelse mm fører til forvanskning er
alment kendt.
Her er der ikke tale om en anklage, men et skøn - hvor du så skønner lidt
anderledes end mig.

Andreas Falck

I news:Sm9Pb.4942$Cb2....@fe14.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]

> Her er der ikke tale om en anklage, men et skøn - hvor du så
> skønner lidt anderledes end mig.

Du har ikke ført skyggen af bevis for din påstand. Du indrømmer end
ikke at du ikke kan.

Og som de fleste tidligere gange, har det atter vist sig, at det er
umuligt at få dig til at deltage i en seriøs debat. Desværre og må med
beklagelse, må jeg sige.