Verdens ældste bibel (Codex Sinaiticus) nu på nettet

Kristeligt Dagblad skriver i dag fredag den 25. juli 2008, side 8 følgende:

=== citat start ===

Verdens ældste bibel nu på nettet

Det ældste eksisterende eksemplar af Bibelen, Codex Sinaiticus, er nu
tilgængelig på internettet

af Nanna Schelde

Dele af verdens ældste bibel, Codex Sinaiticus, blev i går lagt på
internettet.

Codex Sinaiticus stammer fra år 350 og er altså næsten 1700 år gammel.
Den blev fundet i et græsk kloster på Sinai-halvøen i Egypten for 150 år
siden og har også sit navn herfra. Codex Sinaiticus er skrevet på græsk og
indeholder dele af Det Gamle Testamente i græsk oversættelse samt hele Det
Nye Testamente.

Netudgaven er teksterne imidlertid både oversat til engelsk og tysk for
at imødekomme læserne. Det er universitetet i den tyske by Leipzig, der står
bag projektet. Her glæder leder af universitetsbiblioteket i Leipzig, Ulrich
Johannes Schneider, sig over, at alle nu får adgang til det, der betegnes
som en af verdens vigtigste bøger.

- Jeg synes, der er fantastisk, at vi takket være den nyeste teknologi
kan give alle mennesker adgang til en kulturel skat, der er så værdifuld, at
vi ikke tidligere kunne vise den til nogen, siger Schneider.

Værket bliver udgivet i etaper, og først i juli 2009 vil den komplette
udgave af Codex Sinaiticus være at finde på hjemmesiden
codex-sinaiticus.net.

sch...@kristeligt-dagblad.dk.fjern

=== citat slut ====

Adressen er (vist nok) ...
http://www.codes-sinaiticus.net/

God fornøjelse ... :-)

Last OUTPUT: 7709 news:g6ca75$2if4$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7710

Lyrik

> [...]

> Værket bliver udgivet i etaper, og først i juli 2009 vil den komplette

> udgave af Codex Sinaiticus være at finde på hjemmesiden

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det må du nok sige!
Det er et phishing sted.

Adressen skulle være:
http://www.codex-sinaiticus.net/

Hilsen
Jens

Erik Richard Sørensen

Lyrik wrote:

> Det må du nok sige!
> Det er et phishing sted.
>
> Adressen skulle være:
> http://www.codex-sinaiticus.net/

Det er virkelig godt, den nu er blevet tilgængelig udover en snæver
forskerkreds...!

der har jo været sat mange spørgsmålstegn gennem de sidste ca. 100 år,
om nu Ralphs Septuaginth nu var noget dallerværk, som en gruppe havde
sat sig ned og skrevet sammen. Mens de mere seriøse klassiske forskere
hele tiden har sagt, at mændene bag septuaginth måtte have haft et
forlæg, - ellers ville de ikke have kunnet nedskrive det så præcis, som
båd UBS og BHS jo viser, at de har. - Jeg kender flere tekstforskere,
der har henvist til netop Sinaiticus som forlæg for Septuaginth, men de
er næsten altid blevet grinet ud af de kære forskere på vore danske
universiteter.

En urtig uvidenskabelig sammenligning med nogle tilfældigt udvalgte
tekster fra hhv. Septuaginth og Sinaiticus viser forbavsende stor
overensstemmelse, - også mere end man på forhånd havde kunnet vente.

mvh. Erik Richard

"Erik Richard Sørensen" skrev

> Lyrik wrote:
[ ... ]

> [...]

Sorry. Einem little tastaturfejl ... :-(

Godt at jeg har venner, som kan rette mig ... :-)

> [...]
> tekster fra hhv. Septuaginth og Sinaiticus viser forbavsende stor
> overensstemmelse, - også mere end man på forhånd havde kunnet vente.

Øh ...

I vores Bibel nævnes der hist-og-her, at versene mangler i de ældste
håndskrifter (fx. Lukas 9,54-55 og John 7,53-8,11).

Gør dette sig også gældende i Codex Sinaiticus ? - Mangler disse vers, oder
was ?

Last OUTPUT: 7714 news:g6ennr$hpt$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7715

Andreas Falck

Erik Richard Sørensen skrev i

> [...]

> tekstforskere, der har henvist til netop Sinaiticus som forlæg for
> Septuaginth, men de er næsten altid blevet grinet ud af de kære

Mener du i ramme alvor at Sinaiticus (blevet til ca. år 350 e.Kr.) skulle
have været forlæg for Septuaginta der er blevet til ca. år 200 f.kr.)

Hvis det virkelig er det du mener, ja så er der da virkelig ikke noget at
sige til at man bliver grinet ud af de kære forskere på vore danske
universiteter.

Men hvis du mener at Septuaginta var forlæg for Sinaitucus version af GT, så
er der ganske god mulighed for at du har ganske ret.

http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Erik Richard Sørensen

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> Men hvis du mener at Septuaginta var forlæg for Sinaitucus version af
> GT, så er der ganske god mulighed for at du har ganske ret.

Tja, jeg kan da godt se, det her kan misforstås - godt og grundigt
endda.:-) - det er rigtig, at det, vi i dag kender som Septuaginth, i
sin grundform er blevet til ca. 200 f.Kr, men de ældste komplette
udgaver, der findes af Septuaginth på tryk, (Vatican Library), skulle
iflg. eksperterne være fra ca. 250-300 e.Kr.

- Jeg skulle nok ikke have skrevet "Rahlfs Septuaginth", men bare
"Septuaginth", så ville det næppe kunne misforstås, hvis man bare har en
smule kendskab til tekstforskning. - Fx. har jeg selv tre forskellige -
udover Rahlfs LXX - både en, der blot hedder "Septuagint" en
Kraft-Taylor Morphological Editon (LXXM), samt en byzantinsk ver. ver.
fra ca. 150 f.Kr. til ca. 200 e.Kr.

Men det egentlige spørgsmål er jo, om Sinaiticus er så sent som fra ca.
350 e.Kr., eller om den er ældre end det. - Jeg kunne fx. godt tænke mig
at se, hvad der ligger af bøger i klostret på elefantine øen og i de to
store klostre i Etiopien, men de er jo hermetisk lukkede - selv for
forskere...

Andreas Falck

Erik Richard Sørensen skrev i

[ ... ]

> [...]
> tænke mig at se, hvad der ligger af bøger i klostret på elefantine
> øen og i de to store klostre i Etiopien, men de er jo hermetisk

Nu har vi jo en LXX-citater både i NT-skrifterne og hos De apostolske Fædre,
Apologeterne m.v. så der er da masser af text at tage af som er ældre en
Sinaiticus.

Jeg har temmelig svært ved at se at LXX skulle have anvendt Sinaiticus som
forlæg.