Hvad kan man bede til Gud om?

Rigor Mortis

Hvad er grænsen for hvad man kan bede Gud om?

Og lad nu være med at sige 'man kan bede Gud om alt', for det jeg mener er,
hvad kan man med rette forvente at Gud vil tage sig af?

Jeg husker for længe siden en læser af denne gruppe, der havde mistet troen,
fordi han var gået i forbøn for sin utætte olietank i haven... -Uden at få
svar.

--
RM

"Rigor Mortis" skrev

Spørgsmåler er måske ikke så meget, hvad kristne mener, men derimod nok
snarrere, hvad siger Jesus:

"Bed, så skal der gives jer;
søg, så skal I finde;
bank på, så skal der lukkes op for jer.
Thi enhver, som beder, han får,
og den, som søger, han finder,
og den, som banker på, for ham skal der lukkes op."
(Matt 7,7-8)

"... hvad som helst to af jer her på jorden
bliver enige om at bede om,
det skal de få fra Min himmelske Fader."
(Matt.18,19)

"Alt, hvad I beder om i jeres bøn,
det skal I få, hvis I tror."
(Matt.21,22)

"Hvis I bliver i Mig,
og Mine ord bliver i jer,
så bed om, hvad som helst I vil,
og I skal få det."
(John.15,7)

Et eksempel på bøn:
Fader vor
(Matt.6,9-13)

Men bøn kan misbruges (se Matt.6,5-8, et eksempel: Luk.9,54-55).
Derfor skriver Apostlen Johannes:

"Og dette er den tillid, vi har til Ham,
at når vi beder om noget EFTER HANS VILJE, hører Han os;"
(1.John.5,14)

Svaret på dit spørgsmål må derfor blive, at fordi Gud interesserer Sig for
os mennesker, kan vi lægge alt frem for Ham i bøn (Ef.6,18). Bøn er samtale,
fællesskab med Gud. Dog kan vi aldrig forlange, at Han skal bønhøre vores
(til tider selviske) ønsker og begæringer.

Mange mennesker har erfaret, at Gud ofte svarer på bøn på en anden måde,
end de havde bedt Ham om (muligvis gav Ham dem noget meget bedre, end de
bad om).

The servant of Michael.

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0883=1549

Harald Mossige

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

Man kan nok be om at den amputerte handa veks ut att, men ingen rekner med
at den veks ut av den grunn.

> Et eksempel på bøn:
> Fader vor
> (Matt.6,9-13)
>

> Men bøn kan misbruges (se Matt.6,5-8, et eksempel: Luk.9,54-55).
> Derfor skriver Apostlen Johannes:

Forklar kva missbruk av bøn er:
Forleda andre til å tru at handa veks ut?
forleda pasienter til å legga bort livsnødvendige medisiner og heller
stola på gud?

> "Og dette er den tillid, vi har til Ham,
> at når vi beder om noget EFTER HANS VILJE, hører Han os;"
> (1.John.5,14)

Forklar. Er der nokon som kjenner guds vilje, eller blir det som eit
lotteri?

> [...]
> fællesskab med Gud. Dog kan vi aldrig forlange, at Han skal bønhøre vores
> (til tider selviske) ønsker og begæringer.

Sa Jesus det?

HM

AF

I news:40348db3$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Forklar kva missbruk av bøn er:
> Forleda andre til å tru at handa veks ut?
> forleda pasienter til å legga bort livsnødvendige medisiner og
> heller stola på gud?

Disse betragtninger er nok ikke helt ved siden af, vil jeg mene.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Harald Mossige

"AF" <dew...@dewnull.invalid> wrote in message
Nå er du tilbake att.

Neidå, dette var inga god forklaring. Og så er klippefaen ute att.
Forresten, spørsmålet var stillt til ein annan.

HM

AF

I news:4034abbe$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Forresten, spørsmålet var stillt til ein annan.

Og da dette er et frit forum, har alle lov til at kommentere indlæg, -
også dem skrevet af broderfolket i det kolde nord.

Harald Mossige

"AF" <dew...@dewnull.invalid> wrote in message
Sant nok, men likevel, du viser deg som ein klippefaen, og spørsmålet var
stila til ein annan.

HM

AF

I news:4034bae1$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Sant nok,

nemmerlig - og at klippe alt overflødigt bort er en god ting, som du
sagtens kunne lære lidt mere af :-)

Rigor Mortis

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> nemmerlig - og at klippe alt overflødigt bort er en god ting, som du
> sagtens kunne lære lidt mere af :-)

Jeg vil være taknemmelig, hvis I vil skændes et andet sted og dermed ikke
drukne mit seriøse spørgsmål med ligegyldig ordstrøm.

--
Rigor

Harald Mossige

> [...]

> Harald Mossige følgende:

> nemmerlig - og at klippe alt overflødigt bort er en god ting, som du

Beklager. Det finnes der svært mange meininger om, og meiningane endrer seg
etter utviklinga i båndbredde og lagringskapasitet.

Vansken med klippinga di, er at du konsekvent klipper bort alle "vanskelige"
spørsmålstillinger, og at du ender opp med å svara ved å "sitera bibelors"
eller mennesker "som har tenkt for deg".

Belær meg gjærne, men du bør underbyggja lærdommen din med eigne tanker og
argumenter.

HM

jørgen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> "Rigor Mortis" skrev

> "Bed, så skal der gives jer;
> søg, så skal I finde;
> bank på, så skal der lukkes op for jer.
> Thi enhver, som beder, han får,
> og den, som søger, han finder,
> og den, som banker på, for ham skal der lukkes op."
> (Matt 7,7-8)

[KLIP]

Så er der også denne her :

"Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må
blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er. Elias var
et menneske under samme kår som vi, og han bad en bøn om, at det ikke måtte
regne, og det regnede ikke i landet i tre år og seks måneder; og han bad
igen, og himlen gav regn, og jorden lod sin afgrøde vokse frem." Jak 5,16-18

Spørgsmålet er så hvad Jakob mener med "en retfærdig"? Er det en der som
Elias der levede særligt helligt og i kraft af sin nærhed til Gud havde en
særlig kraft, eller menes der med "en retfærdig" alle kristne da vi jo er
retfærdiggjorte i Kristus?

mvh jørgen.

Boerge Rahbech Jensen

"Rigor Mortis" <Rigor@***Mortis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er grænsen for hvad man kan bede Gud om?
>
> Og lad nu være med at sige 'man kan bede Gud om alt', for det jeg mener
er,
> hvad kan man med rette forvente at Gud vil tage sig af?

Det er ved at gå op for mig, at problemet måske slet ikke er, hvad vi kan
bede Gud om. For mig ser det mere ud, som om mange glemmer, at vi ikke har
krav på et bestemt svar fra Gud.

Dermed kan svarene på de to spørgsmål være:

1. Hvad er grænsen for, hvad man kan bede Gud om? Der er ingen grænse.
2. Hvad kan man med rette forvente, at Gud vil tage sig af? Intet!

Det er vel også en vigtig konklusion af Jobs Bog.

Med venlig hilsen
Børge

"jørgen" skrev

[ ... ]

> [...]
> særlig kraft, eller menes der med "en retfærdig" alle kristne da vi jo er

Interessant spørgsmål, Jørgen.

Der er i Jak.5,16 en henvisning til Ordsp.15,29:

"HERREN er gudløse fjern, men hører retfærdiges bøn."

Her er der også en henvisning til John. 9,31:

(Jesus har helbredt en blind. Denne bliver ført til farisæerne,
og nogle af dem siger så om Jesus:
"Hvordan kan et syndigt menneske gøre den slags tegn ?".
På et tidspunkt siger den blinde:)

"Vi ved, at syndere bønhører Gud ikke;
men hvis nogen er gudsfrygtig og gør Hans vilje,
så hører Han ham."

I den relation må svaret nok være, at ...

kristne, som har fået regnskabet gjort op med Gud
(og herved fået tilgivet deres synd),

er blevet retfærdiggjorte
(idet de jo har gjort Guds vilje, Ordsp.28,13. Rom 6,18)

af Gud
(ved forløsning i Jesus Kristus, Ef.1,7. 1.Kor.1,30. John.17,19).

-

Disse bønhører Gud; idet de ikke længere søger deres egen vilje,
men derimod Guds (Matt.26,39. Rom.8,5).

Derimod vil Gud muligvis ikke i samme grad bønhøre kristne,
som billedlig talt siger:

"Velkommen Jesus til mit hjem. Jeg er IKKE interesseret i,
at du kommer ind i min stue og fjerner mine bæklatter på gulvtæppet.

Det er jo lidt pineligt, nu hvor jeg og mine venner skal holde bedemøde.
Det kan Du godt se, ikke Jesus ?

Stil Dig i skabet dér, så jeg kan sætte hængelås på. Så ved jeg altid,
hvor jeg har Dig (når Du SKAL bønhøre mine ønsker)."

Sådanne kristne er meget umodne (1.Kor.3,3).

Gud er jo ikke en ønske-automat. Man kan ikke tvinge Ham til at opfylde
ens egne egocentriske ønsker (et eksempel herpå: 1.Sam.4,3).

Hav' en god dag, Jørgen.

Med kærlig broder-hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0886=1552

"Boerge Rahbech Jensen" skrev

[ ... ]

> [...]
>
> 1. Hvad er grænsen for, hvad man kan bede Gud om? Der er ingen grænse.
> 2. Hvad kan man med rette forvente, at Gud vil tage sig af? Intet!

Amen.

> Det er vel også en vigtig konklusion af Jobs Bog.

Den må jeg li' ha' uddybet, Børge.

[...]

0666+0887=1553

"Harald Mossige" skrev news:40348db3$1...@news.wineasy.se

[ ... ]
> Man kan nok be om at den amputerte handa veks ut att, ...

Ja. Man kan vel godt be' om, at en hånd skal vokse ud igen,
eller at et menneske skal opstå fra de døde.

Engang jeg og nogle andre var ude i Afrika, spurgte nogle afrikanere,
om de godt måtte få vores hus, når vi rejse hjem.

Eller også kunne de finde på at spørge "Må jeg godt få din bil ?"

De spurgte nærmest ligesom et barn kan finde på at bede sin Far om en is
(eller to).

Man kan bare ikke forlange, at Gud skal bønhøre.

> ... men ingen rekner med at den veks ut av den grunn.

Bøn er vel i den henseende også et spørgsmål om at have tillid til Gud.

Vi spørger vores Far om en is i den naive tro på, at Far godt kan finde på
at give os en is.

> Forklar kva missbruk av bøn er:
> Forleda andre til å tru at handa veks ut?

I sig selv er der vel intet forkert i det (Matt.12,9-14)

> forleda pasienter til å legga bort livsnødvendige medisiner og heller
> stola på gud?

Uha! - Vi har nogle SKRÆKKELIGE eksempler på, hvorledes fanatiske kristne
har psykisk presset andre kristne til at undlade at tage medisin osv. med
dødelig udgang !!!

Hvis det var mig (mennesker kom til med et sådant bedeemne), ville jeg sige:

"Kom lad os bede Gud om, at Han vil helbrede dig, således at du ikke længere
behøver at tage din livsnødvendige medicin.
Når du så eventuelt ér blevet helbredt, da kan du (efter du er blevet
synet af præsten, Matt.8,4 - nu om dage må det vel være lægerne) lægge
medicinen fra dig.
Skulle det vise sig, at Gud ikke bønhører; da må du ikke blive mismodig.
Gud har jo på en måde allerede bønhørt dig; idet Han har velsignet vores
lægestand, så de kan give dig medicin."

> Forklar. Er der nokon som kjenner guds vilje, eller blir det som eit
> lotteri?

Godt spørgsmål "Hvad er Guds vilje ?"

At ønske sine medmennesker det ondt, kan aldrig være Guds vilje.
(apropos Luk.9,54-55)

Man fornemmer at der er tale om en art lotteri

Men Jesus modarbejdede dette (Matt.14,35; 15,29-31).

> Sa Jesus det?

1.
At Gud interesserer Sig for os mennesker, skal der ikke herskes tvivl om.

Jesus siger:

"Thi således ELSKEDE Gud verden ..."
(John.3,10-21)

2.
At vi kan lægge alt frem for Ham i bøn, skal der heller ej herskes tvivl om.

Jesus siger:

"Hvis I bliver i Mig,
og Mine ord bliver i jer,
så bed om, hvad som helst I vil,
og I skal få det."
(John.15,7)

3.
At bøn er samtale, fællesskab med Gud, skal der heller ej herskes tvivl om.

Jesus siger:

"Men du, når du beder, så ... bed
til din Fader, ... og din Fader, ...
skal betale dig.
(Matt.6,6)

4.
At vi aldrig kan forlange, at Han skal bønhøre vores (til tider selviske)
ønsker og begæringer, skal der ligeledes heller ej herskes tvivl om.

Jesus siger:

"Når I beder, skal I ikke være som
hyklerne; thi de holder af at stå
og bede ... (offentligt) ...
for at blive set af mennesker; ...
de har allerede fået deres løn udbetalt.
Men når I beder, må I ikke lade
munden løbe, som hedningerne gør;
thi de mener, de bliver bønhørt for
deres mange ord.
Dem må I derfor ikke ligne ..."
(Matt.6,5.7-8a)

Så svaret må være et klart "JA".

Fysiske helbredelser er tegn, som vi kristne skal jagte ... NEJ !!!
Det er noget skrækkeligt ævl.

Fysiske helbredelser er tegn, som fungerer ligesom et fyrtårn for
hedningene; således at de fatte, at Gud er til
(apropos Guds navn: JHVH, I-Am, Jeg-er).

Min vurdering er (og den står selvfølgelig for egen regning):

"Fyrtårnet" begynder at lyse KRAFTIGT, i det øjeblik det såkaldte våde
brænde ...

1530 news:K3nYb.91783$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> [...]
> kan brænde.
>
> Jesus siger:
>
> "Ild er Jeg kommen at kaste ud over
> jorden, og hvor ville Jeg ønske, den
> allerede havde fænget!"
> (Luk.12,49)
>
> I den henseende kan vi godt lære lidt af pyromanerne. De ved nemlig, at en
> ildebrand skal igangsættes med noget brandbart, og når ilden først fænger,
> da er der ingen grænse for, hvor stor ildebranden kan blive.
>
> Gud ønsker STOR-brand (i ordet overførte betydning, Luk.12,49)
>
> Lad dig derfor forvandle af Guds rensende Ånd !!!

... er blevet ristet tørt over bålet, således at der går ild i det !!!

Med venlig hilsen og hav' en god dag, Harald Mossige

Tror du forresten på Jesus ?

Mogens Kall
The servant of Michael.

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0888=1554

"AF" skrev news:4034bc02$0$153$edfa...@dtext02.news.tele.dk

Hej Andreas Falck,

Dejligt at se dig tilbage !!!
(har savnet dine kommentarer)

Hav' en god dag.

[...]

0666+0889=1555

Boerge Rahbech Jensen

> "Boerge Rahbech Jensen" skrev

> Den må jeg li' ha' uddybet, Børge.

Jeg vil tillade mig at nøjes med at referere nogle vigtige sentenser af Jobs
Bog og opfordre enhver til selv at læse hele bogen i Bibelen.

I kapitel 40 vers 1 og 7-8 siger Gud til Job:

v 1: Og Herren sagde til Job: Vil den, som klager over den Almægtige, føre
sag mod ham? Den, som går i rette med Gud, må give svar.

v 7-8: Da talte Herren til Job inde fra stormen: Spænd bæltet om lænden som
en mand, og giv mig svar, når jeg spørger dig! Skal du drage min
retfærdighed i tvivl, dømme mig skyldig, så du selv kan få ret?

Efter flere udgydelser fra Gud kommer Jobs sidste svar i kapitel 42 vers
1-6:

Job svarede Herren: Nu ved jeg, at du formår alt, intet, du har besluttet,
er umuligt for dig. Hvem er det, der uden kundskab tilslører det, du har
bestemt? Jeg har talt om noget, jeg ikke forstod, om ting, der var for
underfulde til, at jeg kunne vide besked. Jeg sagde: "Hør, jeg vil tale, jeg
vil spørge dig, og du skal give mig svar." Jeg har hørt rygter om dig, men
nu har jeg set dig med egne øjne; derfor kalder jeg alt tilbage og angrer i
støv og aske.

Med venlig hilsen
Børge

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Godt spørgsmål "Hvad er Guds vilje ?"
>
> At ønske sine medmennesker det ondt, kan aldrig være Guds vilje.
> (apropos Luk.9,54-55)
>
> Man fornemmer at der er tale om en art lotteri

Der smuttede lige nogle ord. Disse er:

Man fornemmer at der er tale om en art lotteri ved Betesda's dam.
(John.5,1-18)

> Men Jesus modarbejdede dette (Matt.14,35; 15,29-31).

-

Med hensyn til ...

[ ... ]

> "Fyrtårnet" begynder at lyse KRAFTIGT, i det øjeblik det såkaldte våde
> brænde ...

[ ... ]

> ... er blevet ristet tørt over bålet, således at der går ild i det !!!

Formålet er jo ikke miraklerne i sig selv. De skal blot vidne om Jesus
(Matt.10,7-8. Luk.5,24).

Jesus siger:

"Hvis I ikke får tegn og undere at se,
vil I ikke tro."
(John.4,48)

"Hvis Jeg ikke gør Min faders ger-
ninger, skal I ikke tro Mig"
Men hvis Jeg gør dem, så tro ger-
ningerne, selv om I ikke vil tro Mig;
da skal I indse og forstå, at Faderen
er i Mig, og Jeg i Faderen."
(John 10,37-38)

The servant of Michael.

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0890=1556

> [...]
> nu har jeg set dig med egne øjne; derfor kalder jeg alt tilbage og angrer

Nå, nu forstår jeg (jeg er "lidt" tungnem). Du tænkte på, at vi mennesker
ikke kan tillade os at gå i rette med Gud (hvilket ofte er fristende), når
Han undlader at besvare vor bøn.

Det vigtigste er jo ikke helbredelsen (menneskene skal jo alligevel dø
en dag), men at arve evigt liv (John.6,54).

Tak for svaret.

Hav' en go dag, Børge.

[...]

0666+0891=1557

Boerge Rahbech Jensen

> Nå, nu forstår jeg (jeg er "lidt" tungnem). Du tænkte på, at vi mennesker
> ikke kan tillade os at gå i rette med Gud (hvilket ofte er fristende), når
> Han undlader at besvare vor bøn.

Netop. I stedet må vi formode, der er en god grund til, at vi ikke får det
svar, vi ønsker. Den grund må vi så prøve at finde.

Med venlig hilsen
Børge

Harald Mossige

> [...]

> Eller også kunne de finde på at spørge "Må jeg godt få din bil ?"
>
> De spurgte nærmest ligesom et barn kan finde på at bede sin Far om

Av dette trekker eg den sluttningen at du er ein (tidlegare?? misjonær. Det
gjer meg grunn til å venta presise svar; du opptrer som læremester.

> Man kan bare ikke forlange, at Gud skal bønhøre.

Her er ikkje snakk om å forlanga, det er snakk om å forventa!

> Bøn er vel i den henseende også et spørgsmål om at have tillid til Gud.

Venligst, meir presise formuleringer, "læremester".
Veit du ikkje om det er eit spørsmål om - -.
"også", i tillegg til kva?

> I sig selv er der vel intet forkert i det (Matt.12,9-14)

Altså er det ikkje missbruk?

> [...]
mismodig.
> Gud har jo på en måde allerede bønhørt dig; idet Han har velsignet vores

Mange ord for å svara at det er missbruk.

> Godt spørgsmål "Hvad er Guds vilje ?"
>
> At ønske sine medmennesker det ondt, kan aldrig være Guds vilje.
> (apropos Luk.9,54-55)
>
> Man fornemmer at der er tale om en art lotteri

Felles for alle lotteri er at lotterieigaren alltid vinn, og dei som spelar
alltod taper. Det er lotteriet sin "matematikk".

> Men Jesus modarbejdede dette (Matt.14,35; 15,29-31).

> 1.
> At Gud interesserer Sig for os mennesker, skal der ikke herskes tvivl om.

Ja, det er trua di.

> Jesus siger:
>
> "Thi således ELSKEDE Gud verden ..."
> (John.3,10-21)

Nå var det Johannes som sa det. Det er viktig å sitera rett, ellers så blir
det kalla manipulering

> 2.
> At vi kan lægge alt frem for Ham i bøn, skal der heller ej herskes tvivl
om.

> Jesus siger:
>
> "Hvis I bliver i Mig,
> og Mine ord bliver i jer,
> så bed om, hvad som helst I vil,
> og I skal få det."
> (John.15,7)

Også ei ny hand!

> 3.
> At bøn er samtale, fællesskab med Gud, skal der heller ej herskes tvivl
om.

> Jesus siger:
>
> "Men du, når du beder, så ... bed
> til din Fader, ... og din Fader, ...
> skal betale dig.
> (Matt.6,6)

Altså, gud bønnhøyrer.

> 4.
> At vi aldrig kan forlange, at Han skal bønhøre vores (til tider selviske)
> ønsker og begæringer, skal der ligeledes heller ej herskes tvivl om.

Altså, vi kan ikkje veta om gud bønnhøyrer.

> [...]
> og bede ... (offentligt) ...
> for at blive set af mennesker; ...
> de har allerede fået deres løn udbetalt.

Kva er "ja" svaret på?

> Fysiske helbredelser er tegn, som vi kristne skal jagte ... NEJ !!!
> Det er noget skrækkeligt ævl.

Greitt nok.
Vi skal ikkje rekna med at fysiske helbredelser er bønnesvar.

> Fysiske helbredelser er tegn, som fungerer ligesom et fyrtårn for
> hedningene; således at de fatte, at Gud er til
> (apropos Guds navn: JHVH, I-Am, Jeg-er).

Men fysiske helbredelser er svar frå gud alikevell?

Klipp.

Tankane dine synes vera litt kaotiske. (Mi vurdering)

> Med venlig hilsen og hav' en god dag, Harald Mossige
>
> Tror du forresten på Jesus ?

For å sei det slik; eg trur meir på Jesus en eg trur på Paulus og
"presteskapet hans".

HM

"Harald Mossige" skrev news:4036...@news.wineasy.se

[ ... ]

> Av dette trekker eg den sluttningen at du er ein (tidlegare?? misjonær.
> Det
> gjer meg grunn til å venta presise svar; du opptrer som læremester.

Nej, jeg var "kun" udsendt som volumtør. Dog er jeg - ligesom alle andre
kristne - en præst, fordi det siger Guds Ord:

"Men I er en udvalgt slægt, et konge-
ligt PRÆSTeskab."
(1.Pet.2,9)

Præcise svar bør kristne vel altid give, såfremt det er mulig. Nogengange
findes der ikke et svar, andre gange er jeg (og andre) fumlet med ord. En
del af os tilhører jo den såkaldte underklasse; ikke verdsligt vise,
såkaldte dårskab for verden (1.Kor.1,26-27). Min "officielle titel" er jo
(Jesu Kristi tåbe):

Department:
Fools of Christ, International

Jeg er således - havde jeg nær sagt - en umyndig (Matt.11,25).

At jeg optræder som lærer, kan jeg vel ikke benægte - IKKE dermed sagt,
at jeg vitterlig ér lærer.
(Jak.3,1. Matt.12,36-37. -> Ef.6,17b. Matt.25,14-30)

> Her er ikkje snakk om å forlanga, det er snakk om å forventa!

Forvente må et menneske vel altid; det kan jeg ikke se noget forkert i.

> Venligst, meir presise formuleringer, "læremester".

Du bør nok ikke kalde mig en læremester
(selvom det skulle være tilfældet, at jeg var/er det)

Jesus siger (Ef.6,17b):

"Men I skal ikke lade jer kalde 'rabbi';
thi kun én er jeres mester, og I er
alle brødre."
(Matt.23,8)

Det, Jesus taler om her, er opfyldelsen af profetien fra Jeremias:

"Ven skal ikke mere lære sin ven eller
broder sin broder og sige: "Kend
HERREN!" Thi DE SKAL ALLE KENDE
Mig fra den mindste til den største, ..."
(Jer.31,34)

Du skrev:

> [...]

Dit ordvalg *men ingen regner med at den vokser ud af den grund* udtrykker
en manglende tillid til Gud. Du burde hellere have sagt *hjælp min vantro*.

> Veit du ikkje om det er eit spørsmål om - -.

Et spørgsmål om hva' ?

> "også", i tillegg til kva?

Jeg fatter ikke just helt, hvad der er, du siger
(dine ord er vanskelige at forstå)

Du forekommer mig en "anelse" hængende i det forstandsmæssige.
(du skulle vel "tilfældigvis" ikke hedde Rasmus ?)

> Altså er det ikkje missbruk?

Jesus siger (Ef.6,17b):

"På jeres vandring skal I prædike og
sige: 'Himmeriget er kommet nær!'
Helbred syge, opvæk døde, rens
spedalske, uddriv onde ånder! I har
fået det for intet, giv det for intet!
(Matt.10,7-8)

Dersom det er tilladt at bede Gud om at opvække de døde, kan jeg intet
forkert se i at bede Gud om at en hånd vokser ud igen! (Mangler du en hånd
?)

> Mange ord for å svara at det er missbruk.

Men åbenbart nødvendige, for dét jeg sagde, var jo, at det er OK at bede til
Gud om helbredelse. Forbeholdene desangående var jeg så nødt til at ridse
op.

> Felles for alle lotteri er at lotterieigaren alltid vinn, og dei som
> spelar alltod taper. Det er lotteriet sin "matematikk".

Og dermed tillægger du Gud værdier af bedragerisk karakter !

se vidnesbyrd ...
Subject: Helbredelser i Jesu navn + møder
date: 15. februar 2004 CET 11:46
1519 news:L6IXb.91027$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> Ja, det er trua di.

Bibelen fortæller os det. Hvad du og jeg mener er i denne sammenhæng
irrelevant !

> Nå var det Johannes som sa det. Det er viktig å sitera rett, ellers så
> blir det kalla manipulering

Ævl!

Jesus siger (vers 10): "... (citat start af Johannes)
Jesus siger (vers 21): ... " (citat slut af Johannes)

Dét, du muligvis forsøger, er, at drage Bibelens troværdighed i tvivl
(helt konkret, at ugyldiggøre Johannes vidnesbyrd)

> Også ei ny hand!

Ja (Hvis I bliver i Mig, og Mine ord bliver i jer)

Mangler du en hånd, eller har du brug for en tredje ?

> om.

> Altså, gud bønnhøyrer.

Gud bønhører i særdeleshed (Matt.7,7-11. Luk.11,9-13).

Spørgsmålet er måske blot - i Guds øjne - hvad der er vigtigst:

At du får en is (eller en ny hånd) eller arver evigt liv (Luk.11,13)

> Altså, vi kan ikkje veta om gud bønnhøyrer.

Du kan for min skyld vedtage, at jorden er firkantet. Det forandrer jo intet
!

> Kva er "ja" svaret på?

Dit spørgsmål !!!

Du skrev:

> Greitt nok.
> Vi skal ikkje rekna med at fysiske helbredelser er bønnesvar.

Jo, hvis nu fx. en hånd vokser ud igen !

> Men fysiske helbredelser er svar frå gud alikevell?

Hvis du beder Gud herom og så miraklet sker, så må svaret være "JA"

> Tankane dine synes vera litt kaotiske. (Mi vurdering)

Det er nok fordi, du mangler hukommelse !!!

> For å sei det slik; eg trur meir på Jesus en eg trur på Paulus og
> "presteskapet hans".

Ja, det anede mig nok !

Tillad mig at spørge igen:

Tror du på Jesu Guddommelighed ?

Tror du på at Jesus døde for dig på korset ?

Tror du på at Gud opvakte Ham fra de døde ?

DADDY-Break (2004-02-20, CET 14:45):
- "Hold op (med at tale til ham)."

15:11
- "Han vil ikke høre."

Okay, som Du vil Herre!

The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0896=1562

"Rigor Mortis" skrev

[ ... ]

> Jeg vil være taknemmelig, hvis I vil skændes et andet sted og dermed ikke
> drukne mit seriøse spørgsmål med ligegyldig ordstrøm.

Fik du svar på dit spørgsmål ?

Var der en konkret ting (du havde i tankerne), som du gerne ville bede Gud
om ?

Måske kan vi kristne hjælpe dig, apropos Jørgens indlæg ...

The servant of Michael.

Bible Free Downloads:

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0897=1563

Harald Mossige

> [...]
>
> Nej, jeg var "kun" udsendt som volumtør. Dog er jeg - ligesom alle andre
> kristne - en præst, fordi det siger Guds Ord:

Du bør vera varsom med å utnemna deg sjølv som "prest"; eg synes at du bør
undersøka kva ordet "prest" betyr, opprinnelig og betydningsglidning, og så
oversetta det til dansk (norsk *|*) dagligtale.

> Præcise svar bør kristne vel altid give, såfremt det er mulig.

Bare runde uforpliktande uttalelser!

> Nogengange
> findes der ikke et svar,

Med andre ord, bibelen er bare i liten grad ei brukbar rettesnot?

> andre gange er jeg (og andre) fumlet med ord.

Begrensa kunskap i morsmål, gjeld det leseferdigheten også?

> En
> del af os tilhører jo den såkaldte underklasse; ikke verdsligt vise,
> såkaldte dårskab for verden (1.Kor.1,26-27).

Det er ikkje uvanlig at "kristne" går til bibelen for å finna argument for
eit klassedelt samfun.

> Min "officielle titel" er jo
> (Jesu Kristi tåbe):

Heilt enig!

> Department:
> Fools of Christ, International
>
> Jeg er således - havde jeg nær sagt - en umyndig (Matt.11,25).

Og alikevel framstår du som ein sikker fortolker av skriftene!

> At jeg optræder som lærer, kan jeg vel ikke benægte - IKKE dermed sagt,
> at jeg vitterlig ér lærer.

Eller sagt på ein annan måte, ein lærer som mangler kunskap om det du
underviser i. Er ikkje det ein vranglærer?

> [...]
Gud.

> Du bør nok ikke kalde mig en læremester
> (selvom det skulle være tilfældet, at jeg var/er det)

Du er ikkje, har aldri vært og kjem aldri til å bli ein læremester. Det at
du opptrer som ein slik, er det Lutter kaller " - falske varer og anna
svik."

> [...]
> alle brødre."
> (Matt.23,8)
>
> Det, Jesus taler om her, er opfyldelsen af profetien fra Jeremias:

Og her er det rabbien som taler!!

> [...]
>
> Dit ordvalg *men ingen regner med at den vokser ud af den grund* udtrykker
> en manglende tillid til Gud. Du burde hellere have sagt *hjælp min

Rabiner, kven har gitt deg rett til å validisera trua mi.

> Et spørgsmål om hva' ?

> Jeg fatter ikke just helt, hvad der er, du siger
> (dine ord er vanskelige at forstå)

Du klipper som AF; klipper bort vanskelige spørsmål og så påstår du at du
ikkje forstår!

På norsk er hv ofte bytta ut med "k"; hvem, hva, hvor -> kven, kva,
kor. Fenomenet er tiltakande.

> Du forekommer mig en "anelse" hængende i det forstandsmæssige.
> (du skulle vel "tilfældigvis" ikke hedde Rasmus ?)

Nei, eg opptrer under fullt navn.

> [...]
>
> Dersom det er tilladt at bede Gud om at opvække de døde, kan jeg intet
> forkert se i at bede Gud om at en hånd vokser ud igen! (Mangler du en hånd

Nei, men eg hadde eit familiemedlem som "mangla ei hamd". I dei åra blei eg
svært godt kjent med rabinerer som deg.

> [...]
til
> Gud om helbredelse. Forbeholdene desangående var jeg så nødt til at ridse

Bruk heller få ord, men tenk deg godt om før du taler; faren for
sjølvmotseiande formuleringer blir då mindre.

> Og dermed tillægger du Gud værdier af bedragerisk karakter !

Merk, det er du som bekrefter lotterimetaforen. Det er ditt problem at du
ordlegg deg utan å skjønna rekkeviddene av det du seier.

> [...]
> 1519 news:L6IXb.91027$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> Bibelen fortæller os det. Hvad du og jeg mener er i denne sammenhæng

Husk, der er ca 20000 sekter som strides om kva bibelen forteller.

> [...]
>
> Dét, du muligvis forsøger, er, at drage Bibelens troværdighed i tvivl
> (helt konkret, at ugyldiggøre Johannes vidnesbyrd)

Sei meg, er du også ein kreasjonist?

> Ja (Hvis I bliver i Mig, og Mine ord bliver i jer)
>
> Mangler du en hånd, eller har du brug for en tredje ?

Familiemedlemet mitt fekk "inga ny hand". (Venligst, ikkje påstå at trua
ikkje var sterk nok!)

> [...]
>
> At du får en is (eller en ny hånd) eller arver evigt liv (Luk.11,13)

> Du kan for min skyld vedtage, at jorden er firkantet. Det forandrer jo

Rekner du med å bli respektert når du klipper bort spørsmåla, og og så påstå
at du ikkje skjønner spørsmålet?

> Jo, hvis nu fx. en hånd vokser ud igen !

Ærlig talt. Du roter det godt til for deg nå.

> Hvis du beder Gud herom og så miraklet sker, så må svaret være "JA"

Men når mirakelet ikkje skjer?

> Det er nok fordi, du mangler hukommelse !!!

:-))

> Ja, det anede mig nok !
>

> Tillad mig at spørge igen:

Skjønte du ikkje svaret mitt?

HM

Vidal

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> At jeg optræder som lærer, kan jeg vel ikke benægte - IKKE dermed sagt,
> at jeg vitterlig ér lærer.

Nej, for du er altid parat til at udnævne andre til syndere og
tilsyneladende også istand til at unddrage dig selv den
benævnelse. Det gjorde end ikke Jesus.

> Du bør nok ikke kalde mig en læremester
> (selvom det skulle være tilfældet, at jeg var/er det)

Der er vist ikke andre end dig selv, der benævner dig læremester.

> Du forekommer mig en "anelse" hængende i det forstandsmæssige.
> (du skulle vel "tilfældigvis" ikke hedde Rasmus ?)

Mener du det er skade at bruge hovedet, når det gælder
kristendom?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

AF