Hvor skal jeg mon søge..........?

Lisbeth Støvring

Jeg er i min desperate søgen efter et klarere livssyn, pgra. personlige
relationer, endt i denne nyhedsgruppe.
Men uha.........hvor bruges der mange citater og forkortelser, så jeg kan
slet ikke finde hverken hoved eller hale i hvad jeg skal tro eller mene -
eller ende og begynde.
Jeg troede / håbede måske at dette var gruppen til at få min tvivl om
livsværdier sat i bedre perspektiv - men synes ikke rigtigt jeg kan finde
andet end udveksling af citater, og "rygklapperi".
Men måske nogen her kan hjælpe mig videre til en bedre egnet gruppe.

Mvh. Lisbeth
En stærk "tvivler"

Bodil Grove Christensen

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth.

Velkommen i denne gruppe - et mærkeligt sted at opholde sig,
må man vel ind imellem sige. Her er mange meninger og mange
forskellige mennesker.

Hvad mon det er, du gerne vil vide mere om?

Mvh.Bodil, medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Harald Mossige

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> wrote in message
> [...]

Du har høyrt om den som hadde mista gatenøkkelen på vegen heim, og leita
etter den, på andre sida av gata, under gatelykta; der var så godt lys :-{

Her møter du mest bare mennesker som er fastlåste i si eiga snevre tru.

Kan henda du bør begynna å leita der du "mista trua"? Kan henda set er
nyttig å gjera deg opp ei meining om kva du ikkje trur? Gjera deg opp ei
meining om kva du tviler på?

I alle fall er det fornuftig å tenkja sjølv, undersøka kva alle her på
gruppa er uenige om, og kvifor.

Bare nokre forslag frå mi side.

HM

AF

I news:403bd5d3$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Her møter du mest bare mennesker som er fastlåste i si eiga snevre
> tru.

Din egen selverkendelse?? Ja, ikke sandt!!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Gitte

http://www.imb.dk/
Hej Lisbeth. Her sender jeg dig et link til Indre missions bibelskole
i Børkop.
Jeg tror, du ville få glæde af at komme på et ophold der.
d. 21. feb. har Ole skrevet om et gratis week-end-ophold på skolen.
Det skulle du tage imod.

Gitte

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> wrote in message news:<403bcc3d$0$1649$edfa...@dread14.news.tele.dk>...

Hej Lisbeth.
Du kunne jo prøve at tage på et gratis weekend-ophold på Børkop
Bibelskole.
Måske får du så lyst til at tage et højskoleophold, hvor du kan finde
svar på nogle af dine spørgsmål...
Deres web.adr. er ://www.imb.dk/

Mvh. Gitte

Lisbeth Støvring

Ja, hvad vil jeg gerne vide mere om?..........Det er jo et stort spørgsmål,
og som jeg siger, hvor skal jeg begynde?
Sagen er den at vi for nogle år tilbage flyttede ind i et villakvarter, hvor
der på vores lille vej nu 5 Indre Missionske familer ( hvor godtfolk
er..........). Samtidig fik vi et hold venner som - hvad vi ikke vidste fra
begyndelsen - også er Indre Missionske. Vi / jeg har egentlig aldrig taget
endelig stilling til OM der findes en gud, og i givet fald hvad jeg ville
kunne bruge denne viden til? Hvis vi debatterer emnet med naboerne eller
vennerne, får vi skudt en masse bibel citater i skoene, hvilket jeg i første
omgang ikke rigtigt kan bruge til noget, da jeg jo ikke har erkendt at bogen
står med entydige svar.
Samtidig - hvilket nok er det som gør mig mest frustreret - oplever jeg en
grænseløs egoisme, hos samtlige af ovennævnte personer. De er bjergsomme,
materialistiske som få, "snobbede" snæversynede og egoistiske. Og hvis det
er sådan en god kristen vil opfattes...........tja, så er jeg ikke sikker på
at jeg helt er med på budskabet?
Man prøver selvfølgelig at få mig "omvendt", og jeg er helt med på, hvad jeg
opfatter som det overordnede budskab i kristendommen - nemlig
næstekærligheden - men det er ligesom den er temmelig langt henne at finde,
hos de mennesker som plæderer for den?

Jeg har ikke noget konkret spørgsmål, men hvorfor er det sådan? Eller er
det, det generelt?

Vh. Lisbeth

AF

I news:403c6a85$0$1644$edfa...@dread14.news.tele.dk skrev
Lisbeth Støvring følgende:

[ ... ]

> Jeg har ikke noget konkret spørgsmål, men hvorfor er det sådan?
> Eller er det, det generelt?

Kristne er jo også kun mennesker, og der er lige så stor forskel på de
kristne indbyrdes som der er på alle mulige andre mennesker.

Egoisme og materialisme trives altså lige så godt hos mange kristne
som hos alle andre, selv om det helt klart slet ikke burde være sådan.
Det kristne budskab, som det findes i Bibelen, støtter slet ikke den
slags livsværdier, tvært imod.

Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel:
http://bibel-skole.dk/index.php?body=om_bibelen som findes på min
hjemmeside. Den giver en ret god indøring i hvordan mange kristne
betragter Bibelen. Det er dog ikke alle kristne der anser Bibelen for
at være andet end en god bog skrevet af nogle mennesker for et par
tusinde år siden.

På hjemmesiden kan du også finde finde et par artikler om nogle
kristne trospunkter. Senere vil der komme flere artikler. Og du er
naturligvis velkommen til altid at stille mig spørgsmål om artiklerne
og deres indhold og de holdninger der kommer til udtryk i dem.

JoVe

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

Ja, gruppen hedder kristendom, og kristendommens ærinde er forkyndelse af
frelse - for nu at "skære helt ind til benet". Denne frelse fås kun på en
måde: ved tro på Jesus som stedfortræder og forsoner overfor Gud. Prøv evt.
at læse teksten "Frelse" på siden www.gamletekster.dk (et godt stykke nede
på siden). Kristendommen handler ikke primært om at give et klarere livssyn,
men den burde sekundært gøre det.

At kristne er skrøbelige mennesker der ofte geråder i uinteressante
teologiske diskussioner er en kedelig kendsgerning, der ikke tjener
kristendommens fremme. At de af udenforstående undertiden kan opfattes som
"bjergsomme, materialistiske som få, 'snobbede', snæversynede og egoistiske"
er begrædeligt.

Venlig hilsen - og god søgen!
Jørgen Vestergaard

Lisbeth Støvring

> [...]
> kristendommens fremme. At de af udenforstående undertiden kan opfattes som
> "bjergsomme, materialistiske som få, 'snobbede', snæversynede og

Ja, se nu nærmer vi os jo noget som jeg finder interessant ( gruppen hedder
ganske rigtigt kristendom, men er vel forhåbentlig åben for debat om andet
end enige synspunkter ? )
Hvem siger at frelse kun fåes på een måde? Skal vi absolut "frelses"? Fra
hvad? Og hvorfor skal vi det?
Er jeg et slet menneske hvis jeg ikke opnår dette, for mig endnu, temmelig
diffuse begreb?

I min, i sagens natur temmelig enøjede karakteristik af mine naboer, giver
jeg ikke udtryk for at de er kedelige eller geråder i uinteressante
diskussioner - men at de er som jeg har beskrevet, er noget jeg har vurderet
subjektivt, og burde egentlig ikke have med deres tro at gøre. Det er mest
for at fastslå det som et faktum, at sådan opfatter jeg dem faktisk, og må
så uværgerligt spørge, hvorfor det lige er disse mennesker "som opfører sig
sådan". Mennesker af hvem jeg ville forvente bare et minimum af forståelse
og næstekærlighed!

/Lisbeth

Per Stavnsbo

Kære Lisbeth.

Du har helt ret i at vurdere dem subjektivt, for uanset du måske ikke ser
bibelen som entydig er den entydig, når den siger at kristne skal have
kærlighed til hinanden og næsten (Fx Johs 13,35, Romerne 13,10, 1. Kor.
13,4).

Historien er fuld af eksempler på at mange har kaldt sig kristne, men er
afveget fra dette essentielle bud. Jeg vil derfor foreslå dig at finde et
trossamfund hvor man viser kærlighed overfor hinanden. Overvej fx hvem der
ikke har været i indbyrdes krig med trosfæller i historiens løb, hvem der
ikke har ført krig mod deres næste, hvem der ikke har indbyrdes har haft
stridsspørgsmål om trossætninger osv. Så er du nået et stykke. - Men er du
selv villig til at leve op til det vores Skaber egentlig forventer af os?

Per

JoVe

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse
[...klip...]

> Ja, se nu nærmer vi os jo noget som jeg finder interessant ( gruppen
hedder
> ganske rigtigt kristendom, men er vel forhåbentlig åben for debat om andet
> end enige synspunkter ? )

Hvis det blot er "interessant", så glem det! Er det derimod et spørgsmål "på
liv og død" så fortsæt!

> Hvem siger at frelse kun fåes på een måde?

Det siger Gud - himlens og jordens skaber!

> Skal vi absolut "frelses"? Fra
> hvad? Og hvorfor skal vi det?

Mærker du ikke dit behov, så gem det til en anden gang! Men du har altså del
i Adams fald. Adam er "prototypemenneske" - repræsentant for os alle! Har du
aldrig begået synd? Ved du end ikke hvad synd er?

> Er jeg et slet menneske hvis jeg ikke opnår dette, for mig endnu, temmelig
> diffuse begreb?

Ja! Lige så slet som mig!

> [...]
sig
> sådan". Mennesker af hvem jeg ville forvente bare et minimum af forståelse

Din forventning er berettiget! Sørgeligt at den ikke indfries.

Venlig hilsen - og fortsat god søgen!
Jørgen Vestergaard

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> mælte sligt:

>Ja, se nu nærmer vi os jo noget som jeg finder interessant ( gruppen hedder
>ganske rigtigt kristendom, men er vel forhåbentlig åben for debat om andet
>end enige synspunkter ? )

Joda, enhver kan deltage i debatten. Jeg er f.eks. hverken kristen eller
folkekirkemedlem, men har en ikke ringe personlig interesse for
kristendommen. Gruppen er alene afgrænset ved sit emne, kristendommen,
og ikke ved bestemte meninger eller lignende.

>Hvem siger at frelse kun fåes på een måde?

Det siger Jesus, ifølge det Johannesevangeliet :)

Johannes 14:6 Jesus siger til ham: "Jeg er Vejen og Sandheden og Livet;
der kommer ingen til Faderen uden ved mig.

>Skal vi absolut "frelses"?

Det forudsætter kristendommen, da den antager, at der kun findes to
udgange af dette liv - nemlig til den evige lyksalighed og til den evige
fortabelse, som givetvis er et fælt ubehageligt sted at opholde sig. Det
er dog langtfra den gængse opfattelse i dag, at det forholder sig sådan
- selv ikke inden for kirken, synes det undertiden.

>Fra hvad?

Fortabelse.

>Og hvorfor skal vi det?

Antageligvis fordi fortabelse er grumme ubehageligt og frelse helt vildt
fedt. Or so they say ;)

>Er jeg et slet menneske hvis jeg ikke opnår dette, for mig endnu, temmelig
>diffuse begreb?

Ikke ifølge mig, men så er jeg som sagt heller ikke kristen.

> [...]

>sådan". Mennesker af hvem jeg ville forvente bare et minimum af forståelse

Tja... det er en erkendelse, man bare må gøre sig, at mennesker ikke
nødvendigvis er særligt tolerante eller selvforglemmende, bare fordi de
er kristne. Kristne er mennesker på godt og ondt, ganske som buddhister,
muslimer, ateister og så videre, visse er uudholdelige at være i
nærheden af, nogle få er helgener, men flertallet har en relativt normal
dosis menneskelige kvaliteter.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Fortasse creditis me aliquid grave ac memorabile Latine dicturum esse.
Vere fures. Etenim perlecturus sum vobis catalogum lavandariorum. Hic

Vidal

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> mælte sligt:

> Det siger Jesus, ifølge det Johannesevangeliet :)

> Johannes 14:6 Jesus siger til ham: "Jeg er Vejen og Sandheden og Livet;
> der kommer ingen til Faderen uden ved mig.

Men så må man også tage i betragtning, at denne vej/sandhed
forstås _meget_ forskelligt fra kristen til kristen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Vidal

> [...]

> der på vores lille vej nu 5 Indre Missionske familer ( hvor godtfolk
> er..........). Samtidig fik vi et hold venner som - hvad vi ikke vidste fra

Indre Mission er præget af fundamentalisme, men IMs opfattelse
er ikke den enerådende og heller ikke den almindeligste opfattelse
af, hvad kristendom er.

> [...]
> omgang ikke rigtigt kan bruge til noget, da jeg jo ikke har erkendt at bogen

Ja, det overbeviser ikke den, der ikke er kristen, at få bibelcitater
smidt efter sig.

Hvis du gerne vil vide, hvad kristendom er, kunne du prøve at læse
(i) det nye testamente. De fire evangelier er et godt grundlag for
at forstå, hvad det handler om. Har du ikke en bibel kan du få en
for ca 100 kr. Eller er der også masser af gratis downloads på nettet.

Den webside Andreas Falck henviser til lægger sig tæt op ad den
IMske opfattelse af tingene, han tilhører trossamfundet Syvende Dags
Adventisterne. Det er et mindre trossamfund med dets egne opfattelse
af, hvad kristendommen er.

SDA går ind for en bogstavelig forståelse af biblen og mener, at det gamle
testamentes lovreligion også gælder for kristne.

Det ligger langt væk fra hovedparten af folkekirkens forståelse af tingene.

Hvis du vil læse om kristendom, kan du prøve at finde noget af Sløk.

Jeg selv har haft stor fornøjelse af 'Kristen Moral', som, selvom titlen
måske ikke lyder så tillokkende, giver et godt alternativ til den bogstavelige
forståelse af biblen og er et godt bud på, hvad moderne kristendom er.
(Han mener f.eks., at man ikke med god ret kan påstå noget i den kristne
morals navn.)

Den vil givetvis kunne give dig noget 'skyts' i dine diskussionen med
naboerne. :-)

> [...]
> er sådan en god kristen vil opfattes...........tja, så er jeg ikke sikker på

I daglig handel og vandel kan man ofte ikke kende forskel på kristne og
ikke-kristne.

> [...]
> opfatter som det overordnede budskab i kristendommen - nemlig
> næstekærligheden - men det er ligesom den er temmelig langt henne at finde,

Tjah...

> Jeg har ikke noget konkret spørgsmål, men hvorfor er det sådan? Eller er
> det, det generelt?

Desværre er kristne som oftest ikke bedre end andre mennesker.
Faktisk er det et kristendommens principper, at vi alle er lige syndige
og kun troen kan redde os fra synden.

Men det hjælper jo fedt at sige det, hvis du ikke umiddelbart forstår
'synd', eller hvad den kristne mener med begrebet synd.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen på nettet - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget om Gud?

jørgen

> [...]

sig
> sådan". Mennesker af hvem jeg ville forvente bare et minimum af forståelse

Måske er det sådan at der i enhver kristen lurer en farisæer? Jeg har selv
set kristne behandle andre urimelig og ukærligt i forskellige situationer.
Jeg har også selv været sådan, og når jeg tænker tilbage burde jeg havde
behandlet folk anderledes og vist kærlighed istedet for at være hård og
dømmende.

Den kristnes karakter burde jo frem for alt være præget af kærlighed, også
det som kaldes Åndens frugter (Gal 5) Men indimellem kan man opleve det
modsatte. Man er hård, dømmende, og udstøder måske endda de kristne brødre
som man ikke mener fortjener vores samvær. De er ikke rene nok. Eller også
er det os som er for fine til dem, vi vil ihvertfald ikke smittes med deres
dårligdomme.

Måske skyldes denne "farisæer-adfærd" at man ikke er i balance med sig selv.
De dele man hader hos sig selv vil man også hade når man ser dem i andre. Er
man meget hård mod sig selv vil man sandsynligvis udvise samme hårdhed
overfor andre som af en eller anden grund har fået et stempel på sig som
værende 2 klasses kristne. De som ikke er rene nok. De kommer i kirke en
gang imellem. De som har åbenlyse svagheder.

I en menighed hvor man betragter sig som elitær-kristen vil sådanne
mennesker konstant kæmpe med mindreværd og føler aldrig de bliver gode nok,
beder nok, tjener Gud nok. Jo, der er mange "sygdomme" blandt Guds folk og i
menigheder.

Vi skal lære at Gud elsker os, dernæst lære at elske os selv, og så kan vi
elske og acceptere andre. Den røde tråd er kærlighed.

mvh jørgen.

Lisbeth Støvring

> Vi skal lære at Gud elsker os, dernæst lære at elske os selv, og så kan vi
> elske og acceptere andre. Den røde tråd er kærlighed.
>
> mvh jørgen.

Og den tråd følger jeg glad og gerne.
Mit budskab har i hele mit voksenliv været; kærlighed og venlighed. Med
disse få midler kan man vel nok nå meget langt. Men der findes mure af
arrogance som selv den stærkeste kærlighed ikke formår at gennemtrænge, hvis
ikke man bekender sig til en bestemt tro.
På den måde, eller i disse kredse måske rettere, kan jeg ikke undgå at tænke
på kristendommen, som en sekt man skal bekende sig til, for at være inde i
varmen. Og det er vel et ord vi ikke så gerne bryder os om?

/Lisbeth

AF

I news:403cff4b$1$248$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Den webside Andreas Falck henviser til lægger sig tæt op ad den
> IMske opfattelse af tingene,

Hvis du absolut skal sætte andre i bås, så gør dig dog den ulejlighed
at finde ud af hvilken bås der er den mest rigtige. Den side jeg har
henvist til lægger sig meget mere op af Luthersk Mission end af nogen
andre.

Læs dette: http://www.blr.dk/index.php?id=4 og sammenlign med dette:
http://bibel-skole.dk/index.php?body=vort_trosgrundlag

> han tilhører trossamfundet Syvende Dags Adventisterne.

Ja, det er rigtigt, men jeg er på ingen måde bundet op på eller fast
af deres trosgrundlag. Og så skeler jeg ikke til hvad de lærer og tror
når jeg skriver i denne gruppe. Det er for mig langt mere interessant
hvad Bibelen fortæller og siger, end hvad bestemte trossamfund siger
og lærer. Og dette ved du godt, for det er fortalt dig masser af
gange.

> Det er et mindre trossamfund

korrekt

> med dets egne opfattelse
> af, hvad kristendommen er.

Så egen er deres opfattelse nu heller ikke. Enten taler du *mod* bedre
vidende (og det tror jeg faktisk at du gør her) eller også udtaler du
dig om noget du bestemt ikke ved ret meget om.

> SDA går ind for en bogstavelig forståelse af biblen og mener, at
> det gamle testamentes lovreligion også gælder for kristne.

Og hvad mener du så mere specifikt med den udtalelse om gamle
testamentes lovreligion?

> Det ligger langt væk fra hovedparten af folkekirkens forståelse af
> tingene.

Nej, det gør det faktisk ikke, og det ved du egentlig også ganske
udmærket.

> Hvis du vil læse om kristendom, kan du prøve at finde noget af Sløk.

Det var da et af de værste og dårligste råd at give til en der gerne
vil vide hvad kristendom står for og hvad den lærer.

AF

I news:403d0996$0$1630$edfa...@dread14.news.tele.dk skrev
Lisbeth Støvring følgende:

[ ... ]

> [...]
> mure af arrogance som selv den stærkeste kærlighed ikke formår at
> gennemtrænge, hvis ikke man bekender sig til en bestemt tro.

Ja, desværre er det også sådan fat i visse kredse der kalder sig
kristne! Men det gælder altså bestemt ikke generelt.

> [...]
> at tænke på kristendommen, som en sekt man skal bekende sig til,
> for at være inde i varmen. Og det er vel et ord vi ikke så gerne

Nu er det jo sådan, som flere allerede har påpeget, at også kristne er
blot mennesker med alle de svagheder, fejl og karakterbrist som
mennesker nu engang har.

Det livssyn du her i gruppen har bekendt dig til er nok meget mere
kristen end den opførsel mange af os kristne lægger for dagen, og det
er jo bestemt ikke nogen god mærkeseddel at have på sig.

Har man først forstået dette med næstekærligheden, venlighed og
uselvisk hjælpsomhed da er man nået langt på "den kristne vandring" og
har forstået rigtig meget af hvad kristendommen egentlig er for en
størrelse. Resten af kristendommen kan der være mange forskellige
opfattelser af, og det er da helt fint med det, for så er der en plads
til både Peder og Poul, foruden Vidal (Villy) og Andreas, og der er
endda også plads til en Lisbeth som endnu ikke har lært og forstået
meget mere end det grundlæggende.

Jeg håber at du vil blive i denne gruppe og fortsætte med at give dit
besyv med, stille dine spørgsmål osv, samtidig med at du ikke skal
lade sig skræmme af at vi andre ind imellem kan være lidt hårde og
brutale mod hinanden. Ind imellem går det lidt hedt til, men meningen
er skam god nok, og intentionerne fejler skam heller ikke noget.

Glæder mig til at læse flere indlæg fra dig.

Vidal

Lisbeth Støvring" <l...@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse news:403d0996$0$1630$edfa...@dread14.news.tele.dk...

> På den måde, eller i disse kredse måske rettere, kan jeg ikke undgå at tænke
> på kristendommen, som en sekt man skal bekende sig til, for at være inde i
> varmen. Og det er vel et ord vi ikke så gerne bryder os om?

Kristendom er langt fra noget entydigt begreb, så hvis den skal
betegnes med ordet 'sekt', må det blive en lang række sekter.

Der kan være stor uenighed om, hvordan egentligt kristendommen
skal forstås, hvilket du kan overtyde dig om ved at læse denne
nyhedsgruppe.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

jørgen

> [...]

> på kristendommen, som en sekt man skal bekende sig til, for at være inde i
> varmen. Og det er vel et ord vi ikke så gerne bryder os om?

Det er synd at du har oplevet det sådan. Kristendommen skulle jo netop gerne
være præget af udadventhed og indbydende. Vi har jo missionsbefalingen som
pålægger os at række ud "det er sageligere at give end modtage mv".

Men en kristen er også et menneske, så måske har du manglet at opdage den
side det, at man bare kan være venner, tale sammen, hygge sig sammen, uanset
om den ene er bekendende kristen og den anden ikke. Måske møder du nogle
kristne som er helt anderledes end de du har mødt hidtil, tro mig, i min tid
som kristen har jeg mødt mange kristne der er så forskellige som nat fra
dag.

mvh jørgen.

Lisbeth Støvring

[Klip]

> [...]
> at forstå, hvad det handler om. Har du ikke en bibel kan du få en
> for ca 100 kr. Eller er der også masser af gratis downloads på nettet.

Jo jo, jeg har skam bibler, indtil flere af slagsen endda. Min datter er
diakon/ socialpædagog, og benytter sig ofte af vores lille bibliotek.

> [...]

> testamentes lovreligion også gælder for kristne.
>

> Det ligger langt væk fra hovedparten af folkekirkens forståelse af

Godt! Det er da en begyndelse.

> [...]

> forståelse af biblen og er et godt bud på, hvad moderne kristendom er.
> (Han mener f.eks., at man ikke med god ret kan påstå noget i den kristne

Tak! Det er jo det jeg ofte oplever med naboerne og vennerne; At de påstår
deres gerninger mere retfærdige end mine, netop i den kristne moral og
ovenikøbet Jesu navn.

> [...]
> naboerne. :-)

bjergsomme,

> I daglig handel og vandel kan man ofte ikke kende forskel på kristne og

Næ, og det er vel også forventeligt, idet jeg mener at vi alle er lige
uanset tro eller ej. Det som harmer mig er netop at man påberåber sig dette
og hint i den hellige morals navn - for i næste sekund at være sig selv
nærmest. Det hænger bare ikke sammen i min verden!

> Tjah...

> Desværre er kristne som oftest ikke bedre end andre mennesker.
> Faktisk er det et kristendommens principper, at vi alle er lige syndige
> og kun troen kan redde os fra synden.

OK: Hvis vi alle er lige syndige, hvordan kan troen så redde os? Er vi
reddede og frelste fra den dag vi bekender os til troen? Og troen på hvad?
For det er jo ikke helt ligegyldigt. Det er jo ikke nok at sige:"Jeg tror",
og så er jeg reddet fra synden? Og nej, jeg ved måske ikke helt hvad synden
er. Jeg synes der er så mange spørgsmå¨l jeg ikke forstår. Og Ja, jeg har
selvfølgelig læst min Bibel, i søgen efter svar. Men jeg synes bare jeg står
tilbage med endnu flere spørgsmål.

> Men det hjælper jo fedt at sige det, hvis du ikke umiddelbart forstår
> 'synd', eller hvad den kristne mener med begrebet synd.

Nemlig!
Det jeg føler behov for er svar her og nu - svar på hvordan og hvorfor
kristne ( ekstremister ) er så salige i deres tro at, de ofte lægger
dagligdagen / hverdagen i en andens hænder i troen på at, noget hjælper dem
igennem? At Gud leder dem, om man vil.
Det er idag livet leves, og jeg synes ikke jeg lige nu kan bruge til noget
om jeg kommer "frelst" af denne verden. Hvad med de næste 40-50 år. Kan jeg
fylde dem med en tro som gør at jeg synes tilværelsen lettere ( nu kunne det
lyde som jeg er depressiv eller tungsindig, men det er jeg slet ikke )?

Puha..........det er vist store spørgsmål jeg har rodet gruppen ud i;)

/Lisbeth

Harald Mossige

"JoVe" <send_ikk...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> [...klip...]

> hedder
>
> Hvis det blot er "interessant", så glem det! Er det derimod et spørgsmål

Ei hard fråsiling.

> Det siger Gud - himlens og jordens skaber!

(Eller, var det Paulus?) Og alikevel kan ikkje "dei kristne" bli enige; dei
kristnaste er mest uenige!

> Mærker du ikke dit behov, så gem det til en anden gang!

Meget saklig argumentasjon.

> Men du har altså del
> i Adams fald. Adam er "prototypemenneske" - repræsentant for os alle!

Nå er der forholdsvis få mennesker som trur at adam var ein historisk
person, så den metaforen er irelevant.
(Darvin)

> Har du
> aldrig begået synd? Ved du end ikke hvad synd er?

Vis andre menneskar den respekten at du forklarer din dorståelse av begrepet
synd før du spør.

Vis deg også så vaksen at du svarer på vanskelige spørsmål også.

> Ja! Lige så slet som mig!

Det er ikkje audmjuka som lyser utav deg!

> vurderet

> sig

Så så. Jesus brukte betegnelsen hyklerer om slike mennesker, og han sa ein
del om hyklerer.

HM

Peter B. Juul

"JoVe" <send_ikk...@hotmail.com> writes:

> At kristne er skrøbelige mennesker der ofte geråder i uinteressante
> teologiske diskussioner er en kedelig kendsgerning, der ikke tjener
> kristendommens fremme.

At visse kristne har ufatteligt travlt med at fortælle andre kristne,
hvad de bør eller ikke bør beskæftige sig med, fremmer så heller ikke
sagen.

Læs det der om legemet igen og bemærk, hvad hovedet ikke siger til
fødderne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Vidal

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse news:403d0b06$0$153$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> [...]

> at finde ud af hvilken bås der er den mest rigtige. Den side jeg har
> henvist til lægger sig meget mere op af Luthersk Mission end af nogen

Man kunne ikke gå ind på din hjemmeside i aftes, men efter
det, du har skrevet i:

http://www.kandu.dk/dk/news/374398/groupid/20601

hvor der bl.a står:

"Den tillid til Bibelen er ikke så almindelig mere. Både præster og
andre, som burde vide bedre, drister sig gang på gang til at forkaste
helt klare ting i Bibelen. De tillader sig med stor frimodighed at
mene, at de ved bedre end profeterne og apostlene, hvad sandheden om
Gud og mennesket er.
Dybest set skyldes bibelkritik ofte, at man ikke kan acceptere
Bibelens beskrivelse af Gud og hans vilje, som går langt ud over det,
der kan rummes i en menneskehjerne. Paulus siger, at Guds visdom er
højere end menneskers visdom. Alligevel mener nogle, at de har
forstand til at sortere i Bibelen og afgøre, hvad der kan være Guds
ord, og hvad der ikke kan."

- mener jeg fuldt ud berettiget til at skrive det, jeg skrev.

Vi har jo til bevidstløshed diskuteret, at den moraliserende tilgang til
kristendommen, som følger med en fundamentalistisk
indstilling får tvivlere og folk, der måske ikke er så bevidste om,
hvad de tror til at flygte fra kristndommen.

> [...]
> hvad Bibelen fortæller og siger, end hvad bestemte trossamfund siger
> og lærer. Og dette ved du godt, for det er fortalt dig masser af

OK.

> Så egen er deres opfattelse nu heller ikke. Enten taler du *mod* bedre
> vidende (og det tror jeg faktisk at du gør her) eller også udtaler du
> dig om noget du bestemt ikke ved ret meget om.

Det er nok fordi, jeg har opfattet dine indlæg her, som udtryk for
det, SDA mener.

> Og hvad mener du så mere specifikt med den udtalelse om gamle
> testamentes lovreligion?

Du kan f.eks. læse:

http://groups.google.dk/groups?q=gamle+testamente+group:dk.livssyn.kristendom+author:falck&start=20&hl=da&lr=&
ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=71c6cb%24oie%243%40dalen.get2net.dk&rnum=21

Det er et godt gammelt indlæg, men du har vel ikke skiftet mening siden.
Hvis du mener, du ikke mener nøjagtigt sådan, skal jeg gerne finde nogle
nyere. Det her er blot et greb i posen. Det er vel SDA, ikke?

> Det var da et af de værste og dårligste råd at give til en, der gerne

> vil vide hvad kristendom står for og hvad den lærer.

Hvordan forstås??

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

AF

I news:403e659e$0$189$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Man kunne ikke gå ind på din hjemmeside i aftes, men efter
> det, du har skrevet i:

Desværre var den nede på et tidspunkt i aftes, men den er da fuldt
tilgængelig nu igen. Så nu kan du jo så bruge lidt tid på at læse og
lave den sammenligning jeg opfordrede til!!

> [...]
> være Guds ord, og hvad der ikke kan."
>
> - mener jeg fuldt ud berettiget til at skrive det, jeg skrev.

Det er stadig generelt misvisende, hvad du skrev!

Og bemærk så lige, at det citat jeg der kommer med slet IKKE er hentet
fra nogen SDA (adventist) side, men fra en luthersk side, som igen har
citeret det fra en bog skrevet af en lutheraner!!

Det bibelsyn jeg giver udtryk for på min hjemmeside
http://bibel-skole.dk er næsten 100% identisk med det evangelisk
lutheranske bibelsyn.

> [...]
> indstilling får tvivlere og folk, der måske ikke er så bevidste om,
> hvad de tror til at flygte fra kristndommen.

Så du mener altså at lutheranere generelt er så fundamentalistiske at
de skader kristendommen??

[ ... ]

> Det er nok fordi, jeg har opfattet dine indlæg her, som udtryk for
> det, SDA mener.

Hvis jeg skriver indlæg der skal give udtryk for det SDA mener, så
skriver jeg direkte at indlæget handler om det. Når jeg ikke spcifikt
nævner at mine udtalelser skal udtrykke en direkte SDA-holdning, er
det mine *personlige* mening og opfattelse jeg giver udtryk for.

Jeg repræsenterer på ingen måde SDA, og jeg anerkendes på ingen måde
af Adventistkirken (SDA) som talsmand for dem, - *tvært imod* !!

Jeg skriver, som nævnt, på vegne af mig selv og mine personlige
holdninger og trosopfattelser, med mindre det direkte og specifikt er
nævnt. Og som også nævnt er min hjemmeside http://bibel-skole.dk nok
langt mere luthersk end adventistisk, hvilket vil kunne ses af
indholdet på siden. Se bl.a. disse:

http://bibel-skole.dk/index.php?body=vort_trosgrundlag
http://bibel-skole.dk/index.php?body=metode
> [...]

> siden. Hvis du mener, du ikke mener nøjagtigt sådan, skal jeg gerne
> finde nogle nyere. Det her er blot et greb i posen. Det er vel SDA,

Har du lagt mærke til de citater jeg bruger i det indlæg, og hvem der
har skrevet de citater, og hvilken kirke- og trosretninger disse
skribenter kommer fra?

Så nej, det er ikke et særligt SDA-synspunkt der kommer til udtryk i
det indlæg, men mine personlige holdninger, som i stor udstrækning, og
for største delens vedkommende, er i overensstemmelse med den
generelle evangeliske lutherske protestantiske opfattelse.

Det bibelsyn jeg står for, er nok det bibelsyn der officielt
ankerkendes af de fleste lutherske og protestantiske tros- og
kirkesamfund!!

Jeg *er* faktisk meget evangelisk luthersk i min
kristendomsopfattelse!! - Men det har du sikkert for længst allerede
tydeligt opfattet, selv om du her i gruppen nødigt vil erkende det -
tihi!

"Lisbeth Støvring" skrev

> [...]
> andet end udveksling af citater, og "rygklapperi".
> Men måske nogen her kan hjælpe mig videre til en bedre egnet gruppe.

Hej Lisbeth,

Mange såkaldte skøre mennesker (heriblandt mig selv) skriver på disse
nyhedsgrupper, hvorfor jeg vil foreslå, at du - der hvor du bor - melder dig
til et alfa-kursus, hvor du kan spørge andre om kristendom og få nogle
fornuftige svar.
Disse kursus'er består af 11 aftener og er gratise. De fleste
kirkesamfund tilbyder dem.

I kirkelige kredse diskuteres disse kursus'er for tiden, og jeg har citeret
lidt...

1525 news:0sNXb.91115$jf4.5...@news000.worldonline.dk

http://giraffen.dk kan du finde din nærmeste Kirke.

Held og lykke hermed.

The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:

"Lisbeth Støvring" skrev

[ ... ]

> [...]
> og hint i den hellige morals navn - for i næste sekund at være sig selv
> nærmest. Det hænger bare ikke sammen i min verden!

I så fald er der tale om hykleri (Jak.1,22).

> [...]
> er. Jeg synes der er så mange spørgsmå¨l jeg ikke forstår. Og Ja, jeg har
> selvfølgelig læst min Bibel, i søgen efter svar. Men jeg synes bare jeg

Det var en ordentlig mundfuld, Lisbeth !

Vi er alle syndere, siger Bibelen.

Godt nok er der forskel på små og store synder (såsom mord),
men konsekvensen bliver det samme: Fortabelse (evig adskillelse fra Gud).

Når du spurgte *hvordan kan troen så redde os?*, kom jeg til at tænke på
min egen omvendelse.
For mange år siden var jeg en tyv. Mennesker havde forsøgt at opdrage
mig - uden held.
Troen på Jesus reddede mig i den forstand, at lysten og trangen til at
stjæle
forsvandt (nærmest fra den ene dag til den anden). Bibelen kalder dette for
Åndens frugter.
Dette var/er et konkret eksempel på, at syndens magt kan brydes
(dermed selvfølgelig ikke sagt, at jeg nu er syndfri).

Omvendelsen var - for mig - blot, at jeg vedkendte mig min synd overfor
Jesus.

Jeg kaldte det onde, jeg havde gjort, ved dets rette navn uden
bortforklaringer og/eller undskyldninger - og fik tilgivelse. Jeg fik "vaske
t tavlen ren" og kunne begynde på en frisk.
Men der var sket noget nyt i mit inde. Jeg var ikke alene mere. Guds Ånd
havde taget bolig i mig; et kærlighedsvæsen. I starten forskrækkede det mig
meget, fordi jeg kunne ikke holde noget skjult for Ham. Nu nyder jeg det og
elsker min ven, som forstår mig bedre end ja selv familiemedlemmer.

Inden jeg blev kristen, havde jeg prøvet lidt af hvert, men dissse religiøse
overbevisninger, kunne ikke give mig den fred, jeg behøvede.

Jesus har sagt:

"Min fred efterlader Jeg jer."
(John.14,27)

Hvis du en dag - måske har du allerede gjort det - retter henvendelse i dine
tanker til Jesus og opblever en fred (i dette), da er det Guds Ånd, som du
kan mærke.

Jesus-Break (2004-02-27, CET 11:37):
- "Det kan du være fuld forvisset om ... kære Lisbeth."

Undskyld for denne afbrydelse. Forklaringen herpå er den, at jeg nogengange
kan høre Guds røst. Denne *røst* kunne godt være et selvbedrag, altså noget
som min underbevidsthed finder på (uden at jeg ved af det), hvorfor det er
så vigtigt, at et menneske selv for en personlig kontakt med Gud, fremfor
gennem andre mennesker.

Men det er i grunden meget sjovt at tænke på, at Gud er en personlighed, vi
mennesker kan tale og have samvær med, ligesom med andre mennesker.

> [...]
> lyde som jeg er depressiv eller tungsindig, men det er jeg slet ikke )?
>
> Puha..........det er vist store spørgsmål jeg har rodet gruppen ud i;)

Jeg tror personligt, at der kun yderst sjældent er tale om tilfældigheder i
det liv, vi mennesker lever. Derfor er det rart for eksempel at bede Gud om
at *fri os fra det onde*. Mange kristne har opblevet, at kriser i familien,
på arbejdspladsen osv. blev forandret (til det bedre) den dag, de valgte at
lægge disse ting frem i bøn for Jesus. Ikke dermed sagt at de fraskrev sig
deres medansvar; blot dette ene, at livet - på trods af omstændighederne -
var/er smukt og værd at leve (Gud til ære).

Tilværelsen blev i hvert fald meget lettere for mig - på trods af
omstændighederne - efter at jeg kom til tro. Men jeg er også lidt af en
livs-nyder (salme 131,2)

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1585

Harald Mossige

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

> "Lisbeth Støvring" skrev
>
> [ ... ]
>
> I så fald er der tale om hykleri (Jak.1,22).

Ver venlig å forklar oss kva "kristendommen" eksakt meiner med det:
Blir du redda frå det å synda?
Eller blir du redda frå å måtta ta følgene av "synda" overfor offeret?
Eller blir du redda frå å erkjenna synda (overfor offeret)?

> Det var en ordentlig mundfuld, Lisbeth !
>
> Vi er alle syndere, siger Bibelen.
>
> Godt nok er der forskel på små og store synder (såsom mord),
> men konsekvensen bliver det samme: Fortabelse (evig adskillelse fra Gud).

Ja, det viser seg i praksis, men der finnes vel ikkje bibelsk grunnlag for
slike tanker?

Forsøk å grupper og arranger nokre synder med hensyn på "størrelsen.

> [...]
> stjæle
> forsvandt (nærmest fra den ene dag til den anden).

Forsøkte du å levera tilbake tyvegodset eller erkjenna tyveria overfor
offera, eller er du som "frelst" fritatt fra slike handlinger?

> [...]
>
> Jeg kaldte det onde, jeg havde gjort, ved dets rette navn uden
> bortforklaringer og/eller undskyldninger - og fik tilgivelse.

Altså, synd er bare eit forhold mellom deg og gud, offera sine "lidinger"
er irelevante?

> Inden jeg blev kristen, havde jeg prøvet lidt af hvert, men dissse
religiøse
> overbevisninger, kunne ikke give mig den fred, jeg behøvede.

Med andre ord, det er bare "sekta di som gir "frelse"? Fortell oss kva sekt
det er som er den einaste som gir frelse.

Akkurat det begrepet er "kristne" lite flinke til å forklara på ein
tilfredstillande måte.

> Jeg tror personligt, at der kun yderst sjældent er tale om tilfældigheder
> det liv, vi mennesker lever.

Då trur eg at du lid av det vi kaller "manglande bakkekontakt".

> [...]
> deres medansvar; blot dette ene, at livet - på trods af omstændighederne -
> var/er smukt og værd at leve (Gud til ære).

Beklager. Akkurat det trur eg er ønsketanker.

> Tilværelsen blev i hvert fald meget lettere for mig - på trods af
> omstændighederne - efter at jeg kom til tro. Men jeg er også lidt af en
> livs-nyder (salme 131,2)

Kan det henda at du har ein del psykopatiske karaktertrekk?

HM

Claus Larsen

AF wrote:

> [...]
> som hos alle andre, selv om det helt klart slet ikke burde være sådan.
> Det kristne budskab, som det findes i Bibelen, støtter slet ikke den

Forskellen er så at nogle kristne betragter sig selv som " de rene " (
puritanske ).

Lutheranere mener derimod at alle er lige gode syndere.

Jeg har kendt mange der selv har betragtet sig som tilhørende "de rene
" men jeg har ikke mødt en " ren " endnu.

Hilsen Claus

AF

I news:c1nsut$2lne$1...@news.cybercity.dk skrev
Claus Larsen følgende:

> Forskellen er så at nogle kristne betragter sig selv som " de rene
> " ( puritanske ).

Men det er de ikke, selv om de måske nok selv betragter sig som sådan.
"Der er ingen uden synd, ja end ikke én" står der i Bibelen. Den
eneste der undtages er Jesus, idet der om ham står at der slet ikke
fandtes synd i ham.

> Lutheranere mener derimod at alle er lige gode syndere.

Ja, det er jo hvad Bibelen helt klart siger om den sag! Og det er også
derfor jeg sympatiserer så utroligt meget med de evangeliske
lutheranere.

> jeg har ikke mødt en " ren " endnu.

Det har jeg heller ikke, hvilket ikke er overraskende.

Claus Larsen

Lisbeth Støvring wrote:

> Hvem siger at frelse kun fåes på een måde? Skal vi absolut "frelses"? Fra
> hvad? Og hvorfor skal vi det?

Kernegrundlaget i kristendom er ,: Genopstandelseslæren, Jesu sonoffer
som fører til frelsen.

Det er en mystisk lære som ikke kan forståes på rationel vis. Man skal
have fat i det spirituelle sprog for at tilegne sig religiøsitet, den 6.
sans.

Derfor er fundamentalisme fuldstændig forkvaklet.

Hilsen Claus

AF

I news:c1o4pm$1tb$1...@news.cybercity.dk skrev
Claus Larsen følgende:

[ ... ]

> Derfor er fundamentalisme fuldstændig forkvaklet.

Det er vist nærmere dig der har en forkvaklet opfattelse af hvad
fundamentalisme er for noget.

Læs lidt på dette link:
http://bibel-skole.dk/index.php?body=om_bibelen - der får du noget at
vide om hvordan de kristne på Jesu egen tid betragtede Bibelen, De
Hellige Skrifter. Har man ikke *den* holdning (altså den som de første
kristne havde!!) har man misset grundlaget for kristendommen.

claus larsen

AF wrote:

> [...]
> Hellige Skrifter. Har man ikke *den* holdning (altså den som de første
> kristne havde!!) har man misset grundlaget for kristendommen.

På Jesu tid og lige efter var der en meget stor mangfoldighed af vidt
forskellige retninger, fra jødekristne til gnostikere. Det er først da
man i nicæa får banket arianerne ud af banen at man kan tale om en enig
kirke.

Hilsen Claus

AF

I news:c1o96m$93t$1...@news.cybercity.dk skrev
claus larsen følgende:

[ ... ]

> [...]
> vidt forskellige retninger, fra jødekristne til gnostikere. Det er
> først da man i nicæa får banket arianerne ud af banen at man kan

På Jesu tid, og i den følgende apostoliske tid var det en ret så enig
kirke. Det er først efter aposteltiden (altså først i slutningen af 1.
og begyndelsen af 2. århundrede e.Kr.) at mangfoldigheden af vids
forskellige retninger opstod. Dette fremgår af de ældste af
kirkefædrene.

Stort set gennem hele 1. århundrede var det den "jødekristne" retning
der *var* kristendommen. Dette fremgår ganske tydeligt af det bedste
og mest oplysende kildeskrift, Det Nye Testamente.

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"AF" <dew...@dewnull.invalid> mælte sligt:

>På Jesu tid, og i den følgende apostoliske tid var det en ret så enig
>kirke.

Det tror jeg snarest er en idyllisering. Apostlenes Gerninger og Pauli
breve beretter da igen og igen om stridigheder imellem forskellige
grupperinger.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--

"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Vidal

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse news:403e6e27$0$170$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> kristendomsopfattelse!! - Men det har du sikkert for længst allerede
> tydeligt opfattet, selv om du her i gruppen nødigt vil erkende det -

Problemet er nok, min hjerne er for fattesvag til at forstå
spændvidden i din tro. :-)

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

AF

I news:4040c887$0$242$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Problemet er nok, min hjerne er for fattesvag til at forstå
> spændvidden i din tro. :-)

En så ydmyg beskedenhed behøver du ikke lægge for dig. Du er ganske
god til at fatte og forstå tingene. Men ja, der er vist nok noget om
at der er ret stor spændvidde i min tro, hvilket burde eliminere de
værste af beskyldningerne om ekstrem misforstået fundamentalisme :-)

Fortsat god weekend

Jens Bruun

> [...]

> grænseløs egoisme, hos samtlige af ovennævnte personer. De er bjergsomme,
> materialistiske som få, "snobbede" snæversynede og egoistiske.

Sjovt (næ, egentlig ikke), det er nøjagtig samme oplevelse jeg har med
kristne. Faktisk oplever jeg en forunderlig proportionalitet: Desto
"mere"/fundamentalistisk kristendom, desto mere egoisme, snobberi, snæversyn
og værst af alt; løgn, intriger og bedrag oplever jeg hos disse mennesker.

> Og hvis det
> er sådan en god kristen vil opfattes...........tja, så er jeg ikke sikker

> at jeg helt er med på budskabet?

Nej, det er vel _ikke_ essensen i kristen moral, men det er der imo netop en
væsentlig pointe i...

> [...]
> opfatter som det overordnede budskab i kristendommen - nemlig
> næstekærligheden - men det er ligesom den er temmelig langt henne at

Det er selvfølgelig tilladt at tage deres adfærd til indtægt for deres
religiøse tro og omvendt. Husk: Mennesker er, hvad de rent faktisk gør -
ikke, hvad de påstår, de gør! At de ønsker at omvende dig er udtryk for et
ønske om at se dig i samme situation, som de selv er i. Du skal trækkes ned
i deres søle, hvorved deres egen trøstesløse tilværelse føles mere
overkommelig. Du ved; hvis man ikke selv kan få det godt med sig selv og
andre mennesker, er det jo altid en trøst at se, at andre er ligeså svage og
har det lige så skidt som én selv.

> Jeg har ikke noget konkret spørgsmål, men hvorfor er det sådan? Eller er
> det, det generelt?

Jeg tror, at netop dén slags mennesker tiltrækkes af religion og især
kristendom og til en vis grad islam, fordi de skal kunne leve med sig selv
og egne svagheder, og så er det jo smart at "tro" på noget, der netop
tilbyder tilgivelse og prædiker alle de gode egenskaber, de selv savner. Så
kan de jo fortsætte med - tilsyneladende omkostningsfrit - at udleve deres
dårlige sider uden at tvinges til at forholde sig til sig selv og især til
andre mennesker, da frelsen jo alligevel er sikret i den sidste ende. Vi
snakker fribillet hér.

Jeg tror, at en stor del af tilsyneladende meget troende mennesker ser
omverden som ligeså korrumperet, som de ganske korrekt ser sig selv. De kan
ikke forestille sig, at andre ikke er lige så styret af de mest dyriske,
primitive egenskaber, som de selv er. Derfor må der i deres øjne findes
noget større, der er hævet over dén slags, da tilværelsen ellers vil
forekomme ret grum og trøstesløs.

--
-Jens B.