Jesus loves Muslims

I dag - lige nu - sidder jeg og læser i
Udfordringen nr. 41 Torsdag den 10. Oktober 2002

på side 11 står der:
Koranen er afhængig af Bibelen

Korankommentaren af Rolf Slot-Henriksen gennemgår
Koranens tilblivelse, lovgivning og især afhængighed af
Bibelen, apokryfe evangelier og førislamiske fortællinger.

Yderst interessant, tænkte jeg, og kom straks i tanke om
Sûra 4,164, som lyder ...

...Vi (Allah) gav David en bog [Salmerne]

Psalm [The Book of David]

You can down-load this ...

From . http://www.gospelcom.net/ibs/

or ...

From : http://www.wbtc.com/default.htm

With love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Internal:

File-name:
Jesus loves Muslims

This file has been send to
dk.livssyn.kristendom\

Time for OUTPUT:
2002-10-10, CET 18:28

Anders Peter Johnsen

"Kall, Mogens" <mogen...@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Yderst interessant, tænkte jeg, og kom straks i tanke om
> Sûra 4,164, som lyder ...
>
> ...Vi (Allah) gav David en bog [Salmerne]

Ifølge Koranen VAR Jesus muslim, dvs "hengiven". Og Han var skabt af Guds
ånde, men bare ikke "avlet".

Han nyder en høj agtelse _som profet_ i Islam, men kristne, der betragter
Ham som "Den Enbårne Søn" betragtes til gengæld som afgudsdyrkere.

Og ja, du kan genfinde en masse NT-stof i Koranen, herunder Mariæ Bebudelse.
Det forekommer mig mystisk at du skulle have overset alt dette, når du
åbenbart "lige husker" Sura 4?

Anders Peter Johnsen

Claus Christian larsen

Kall, Mogens wrote:

> Jesus loves Muslims

Ligelsen om den gode høst. noget falder på den magre jord, noget falder
på den lerede jord og noget falder på den gode jord.

Gud elsker dem der falder på den gode jord.

Resten skal kasseres, på harmagedon. Da vil Jesusføre sværd imod sine
fjender og stede dem til evig hvile.

Hilsen Claus

Boerge Rahbech Jensen

d. 12/10/02 11:16 skrev Claus Christian larsen på ne...@tophygiejne.dk i
artiklen ao8osn$19jg$1...@news.cybercity.dk:

> Ligelsen om den gode høst. noget falder på den magre jord, noget falder
> på den lerede jord og noget falder på den gode jord.
>
> Gud elsker dem der falder på den gode jord.

Spørgsmålet er så, hvad det har med sagen at gøre.

Min opfattelse er, at det nok er rigtigt, at Jesus også elsker muslimer.
Faktisk tror jeg, muslimerne er det andet folk, Jesus er citeret for at tale
om et sted i det nye testamente, uden jeg lige kan huske præcis hvor.

Mere præcist tror jeg, at Hagars og Abrahams efterkommere blev muslimer,
mens Sarahs og Abrahams efterkommere blev de jøder, som senere igen blev
opdelt i jøder og kristne afhængig af deres tro på Jesus. Det, der sker nu,
er efter min opfattelse, at muslimerne bliver delt på samme måde, som
jøderne blev delt, mens Jesus levede i år 0 - 33, og de muslimer, der lever
efter Jesu to kærlighedsbud, forenes med vi kristne - i de kristne lande.
Det skal nævnes (igen), at jeg opfatter Jahve og Allah som to navne for
samme Gud. Det fremgår jo af Bibelen, at Hagar gav Gud et andet navn, end
han ellers var kendt for i Bibelen, da hun kaldte ham noget i retning af
"han, som ser", hvor Gud ellers kaldte sig selv "han, som er".

Egentlig tror jeg, de muslimske fundamentalister bliver betragtet på linie
med jøderne, som nægtede at acceptere Jesus som deres frelser, forsoner og
Gud. Begge grupper er kendetegnet ved, at de tror meget bogstaveligt på de
religiøse skrifter og prøver at leve efter lovens bogstav.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Claus Christian larsen

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
> han ellers var kendt for i Bibelen, da hun kaldte ham noget i retning af
> "han, som ser", hvor Gud ellers kaldte sig selv "han, som er".

Har du lidt mere om det emne?

Hilsen Claus

Boerge Rahbech Jensen

d. 12/10/02 12:17 skrev Claus Christian larsen på ne...@tophygiejne.dk i
artiklen ao92hf$1kps$1...@news.cybercity.dk:

Ikke meget, men min hypotese er endnu ikke blevet modsagt.

1 Mos 16, 13: Hagar kaldte Herren, som havde talt til hende: "Du er Gud, der
ser".

1 Mos 17, 20: Men med hensyn til Ismael bønhører jeg dig. Jeg vil velsigne
ham og gøre ham uhyre frugtbar og talrig. Tolv høvdinge skal han være far
til, og jeg vil gøre ham til et stort folk.

Det andet navn for Gud kommer senere:

2 Mos 4, 14: "Jeg er den, jeg er!" Iflg. en fodnote er der på hebraisk et
ordspil mellem Jeg Er og Jahve.

I Gal 4, 21-31 skriver Paulus også om modsætningen mellem Abrahams sønner
med henholdsvis Hagar og Sara, men jeg er noget usikker på, om hans
konklusion er rigtig.

Desværre har jeg endnu ikke fundet det sted, hvor Jesus er citeret for at
tale om et andet folk, han skal have forenet med vi kristne, således vi kan
blive ét folk, men det er der måske andre, der har.

Anders Peter Johnsen

"Claus Christian larsen" <ne...@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

Nåh, jeg kan høre at vi har et Jehovas Vidne igennem?

Lige hvor er det du mener at være bedre end en rablende gal sabelsvingende
muslimsk fundamentalist i din militante religionsopfattelse?

I at du mener at Jesus er en Dødsengel á la Abaddon?

Mig bekendt vil Han nedkæmpe folk med sin MUNDS sværd, dvs. tungen.

Så læg lige blodtørsten på hylden...

Boerge Rahbech Jensen

d. 12/10/02 17:23 skrev Anders Peter Johnsen på ande...@mail.dk i artiklen
3da83e79$0$32628$edfa...@dspool01.news.tele.dk:

> Lige hvor er det du mener at være bedre end en rablende gal sabelsvingende
> muslimsk fundamentalist i din militante religionsopfattelse?

Det tror jeg nok, jeg kan svare på. Claus og andre Jehovas Vidner ønsker at
udlicitere opgaven som sabelsvingende fundamentalist til Jesus.

Claus Christian larsen

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Claus Christian larsen" <ne...@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, jeg kan høre at vi har et Jehovas Vidne igennem?

Niks. Biblens hårdhed er frustrerende. Jeg er meget mere inspireret af
budismen, men er ellers enten agnostiker eller ateist.

hilsen Claus

Boerge Rahbech Jensen

d. 12/10/02 18:14 skrev Claus Christian larsen på ne...@tophygiejne.dk i
artiklen ao9hu8$25ui$1...@news.cybercity.dk:

> Niks. Biblens hårdhed er frustrerende. Jeg er meget mere inspireret af
> budismen, men er ellers enten agnostiker eller ateist.

Er det ikke endnu hårdere? Ofte er man hårdest, når man dømmer sig selv, og
når man afskriver det, jeg kalder en ekstern Gud, afskriver man også
muligheden for at søge tilgivelse og åndelig hjælp uden for sig selv, og man
kommer hurtigt i den situation, hvor man må stille urealistisk store krav
til sig selv og følelsesmæssigt lukke omgivelserne ude for at undgå at blive
konfronteret med sin egen sårbarhed.

Så vidt jeg ved, er det, bl.a. buddisterne opnår ved deres evige meditation,
netop at holde verden på afstand og søge ind i sig selv, og jeg har endnu
ikke mødt en lykkelig ateist, som også kunne tage konstruktivt mod kritik.
Det, jeg har mødt mest blandt både ateister og dyrkere af meget meditation,
er en følelsesmæssig kulde og afstandstagen.

Anders Peter Johnsen

"Boerge Rahbech Jensen" <brah...@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> d. 12/10/02 18:14 skrev Claus Christian larsen på ne...@tophygiejne.dk i
> artiklen ao9hu8$25ui$1...@news.cybercity.dk:

Nå. Men den kristendomsopfattelse du giver udtryk for findes nok kun blandt
de galeste og militante fanatikere. Du skal nok primært til USA for at finde
dèn slags "kristendom" som sjovt nok er mere gammeltestamentlig end
nytestamentlig og hvor det vigtigste religiøse relikvie ved siden af Bibelen
er en automatriffel.

> Så vidt jeg ved, er det, bl.a. buddisterne opnår ved deres evige
meditation,
> netop at holde verden på afstand og søge ind i sig selv,

I Buddhismen betragtes selvet som en farlig illusion. Det er mere eller
mindre dèn, der forårsager al lidelse gennem uvidenhed, had og begær.

Tværtimod søger man selvets udslettelse.

> [...]
> Det, jeg har mødt mest blandt både ateister og dyrkere af meget
meditation,
> er en følelsesmæssig kulde og afstandstagen.

Det er da i allerhøjeste grad også tilfældet for religiøse fanatikere?

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Anders Peter Johnsen" <ande...@mail.dk> mælte sligt:

>Nå. Men den kristendomsopfattelse du giver udtryk for findes nok kun blandt
>de galeste og militante fanatikere.

Nej. Tanken om at Jesus (og hans engle) ved Harmageddon skal kæmpe mod
repræsentanterne for alt ondt, Jordens Konger og deres hær, findes i Bibelen
og dermed også i en lang række kristne grupperinger, og man behøver aldeles
ikke at være hverken gal, militant eller fanatiker for at abonnere på den
bogstavtro læsning.

>Du skal nok primært til USA for at finde dèn slags "kristendom" som sjovt nok
>er mere gammeltestamentlig end nytestamentlig og hvor det vigtigste religiøse
>relikvie ved siden af Bibelen er en automatriffel.

Der er ingen nødvendig kobling mellem våbenmani og så en tro på det afgørende
eksatologiske slag. Og det sidste finder man også sagtens herhjemme - f.eks. i
Indre Misison og i mange af de mere teologisk konservative danske frikirker.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Anders Peter Johnsen

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinn...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
aldeles
> ikke at være hverken gal, militant eller fanatiker for at abonnere på den

Hvis du mener at kunne læse ud af Åbenbaringen at Jesus render rundt og
leger gammeltestamentlig slagtekarl med et fysisk sværd i hånden, så mener
jeg at du tager fejl.

Så vidt jeg forstår er det netop tungen, der er Hans sværd og hvorvidt han
slår folk ihjel verbalt, kan vi så diskutere om skal forstås allegorisk
eller bogstaveligt.

> [...]
f.eks. i
> Indre Misison og i mange af de mere teologisk konservative danske

Nå.

Forskellen synes vel så bare at være, at IM og Frikirkerne sundt nok ikke
bilder sig ind selv at skulle kæmpe dette slag med våben i hånden ligesom
amerikanerne tror det.

Claus Christian larsen

Anders Peter Johnsen wrote:

> Så vidt jeg forstår er det netop tungen, der er Hans sværd og hvorvidt han
> slår folk ihjel verbalt, kan vi så diskutere om skal forstås allegorisk
> eller bogstaveligt.

Johannes åbenbaring taler om floder der skal farves røde af blod. Osv.
Harmagedon beskrives som en rædsel.

Mange kristne begrænser sig til at læse lidt idet nye testamente men
glemmer helt afslutningen på dette: Johannes åbenbaring.

Selvsamme fornægter det gamle testamente og det forstår jeg såmen godt.
Det er grum læsning om en krigsgud.

Med krigsmagt skal hans folk fordrive et andet folk i det forjættede land.

Men det står altså i biblen.

Hilsen Claus

> [...]

>leger gammeltestamentlig slagtekarl med et fysisk sværd i hånden, så mener

Jeg udtaler mig, af sagens natur, ikke om, hvad den rette udlægning af Bibelen
er i en kristen kontekst. Jeg påpeger blot, at der er flere end du umiddelbart
synes at tro, der fortolker teksten som ovenfor skitseret.

>Så vidt jeg forstår er det netop tungen, der er Hans sværd og hvorvidt han
>slår folk ihjel verbalt, kan vi så diskutere om skal forstås allegorisk
>eller bogstaveligt.

Som Claus også har påpeget, så er der rigeligt med udsagn i teksten, som ikke
umiddelbart falder i hak med en rent symbolsk tolkning.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--

"Absolute clarity is the privilege of fools and fanatics."
- Ronald Dworkin

Erik Engelbrecht Larsen

> [...]

> Det andet navn for Gud kommer senere:
>
> 2 Mos 4, 14: "Jeg er den, jeg er!" Iflg. en fodnote er der på hebraisk et

Når Jesus også siger " jeg er " er der så også ordspli mellem jeg er og
jahve

Joh 11 v25 Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der
tror på mig, skal leve, om han end dør.

Erik L

Erik Engelbrecht Larsen

"Claus Christian larsen" <ne...@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor tror du de Budaistiske munke er kampeksperter, for at de bedre kan
vende den anden kind til ??

Erik L

Boerge Rahbech Jensen

d. 13/10/02 4:09 skrev Erik Engelbrecht Larsen på erikl...@oncable.dk i
artiklen 3da8d5df$0$32609$edfa...@dspool01.news.tele.dk:

> Joh 11 v25 Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der
> tror på mig, skal leve, om han end dør.

Det er jo ikke det samme som "Jeg er den, jeg er".

Jeg har set den udlægning i Bibelnøglen, at Guds navn "Jeg er den, jeg er"
henviser til, at han altid har været og til enhver tid er i modsætning til
vi andre, som kun eksisterer en forholdsvis kort periode mellem fødsel og
død.

Erik Engelbrecht Larsen

> d. 13/10/02 4:09 skrev Erik Engelbrecht Larsen på erikl...@oncable.dk i
> artiklen 3da8d5df$0$32609$edfa...@dspool01.news.tele.dk:

> Det er jo ikke det samme som "Jeg er den, jeg er".

Og hvorfor er det så ikke det samme når Jesus siger "Jeg er" idag med et
tillæg som "Liv, Lys, Opstandelsen o.s.v." Som da han svarede Moses ud fra
den brændende busk ??

> [...]
> vi andre, som kun eksisterer en forholdsvis kort periode mellem fødsel og

Når man modtager Frelsen, Livet, Lyset, Opstandelsen, Helbredelsen er der
Jesus man modtager, fordi han ER de ting og har kunne sige "Jeg er" før
Bibelnøglen.

Erik L

Claus Christian larsen

Erik Engelbrecht Larsen wrote:

> Hvorfor tror du de Budaistiske munke er kampeksperter, for at de bedre kan
> vende den anden kind til ??

Det er sandelig kun ganske få munke der er det. Nogle får
krigeraspektet, andre for medføelsens aspekt, andre medlidenhedens
aspekt osv.

Emnet hører ikke til her 'og kræver desuden esoterisk viden. Du kan
simpwelthen ikke få den slags viden uden at have det niveu der skal til
for at en lærer vil give dig det.

Lidt ligesom pinsebevægelsen der efter sigende har flere trin. Nogle
hardcore pinsefolk mener f.eks ikke man er rigtig kristen før man er
blevet indviet i tungetalen.

Hilsen Claus

Jesus Loves Muslims

> Sûra 4,164, som lyder ...
>
> ...Vi (Allah) gav David en bog [Salmerne]
>
> Psalm [The Book of David]
>
> You can down-load this ...
>
> From . http://www.gospelcom.net/ibs/
>
> or ...
>
> From : http://www.wbtc.com/default.htm

DADDY-Break (2002-10-15, CET 13:30):

- "Det skal du (sv: Jesus Loves Muslims, 2.Pet.3,9)."

Yes, my Lord:

2.Peter 3,9

... (The Lord) does not want anyone to be destroyed, but wants all to turn
away from their sins.
... (Herren vil ikke), at nogen skal fortabes, men at alle skal nå til
omvendelse.

DADDY-Break (2002-10-15, CET 17:36):

- "Den skal med (John 3,16)."

Yes, my Lord:

John 3,16
For God loved the world so much that He gave His only Son (Himself, John
14,9),
so that everyone who believes in Him may not die but have eternal life.

Thi således elskede Gud verden, at Han gav sin Søn (Han selv, John 14,9) den
enbårne,
for at enhver, som tror på Ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

With love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Jump-Address:
http://forum.giraffen.dk

Return-Address:
dk.livssyn.kristendom\Ordet (2002-09-30, CET 15:29)

Internal:

Deadline (News-input-from-dk.livssyn.kristendom):
2002-10-15, CET 21:38 - Tuesday

Filters (Blokerede Interrupts / Boycott's):
Rasmus Underbjerg Pinnerup, pinn...@privat.dk

File-name:
The MERCY of the Lord

This file has been send to

dk.livssyn.kristendom\Jesus loves Muslims (10. oktober 2002 18:28)

Time for OUTPUT:
2002-10-15, CET 21:41