Ord til ugen (0586)

Udfordringen - nr. 18 - 1. maj 2003:

Ord til ugen

Friday 2. May - Ved Guds nåde kan du!

"Blev styrket, når de var svage." Hebr. 11,34
Gud forklarer aldrig hvorfor, men Han vælger at gøre sit arbejde gennem
helt almindelige mennesker. Derfor placerer Han os i situationer, der
virker inspirerende på vores medfølelse og kreativitet, forbinder os med
folk, der kan åbne den rette dør for os, på det rette tidspunkt og giver os
løsningen, hvor vi end går hen.

Saturday 3. May - Forstå nåden

"Jeg vil være med dig og bevare dig overalt, hvor du går." 1. Mosebog 28,15
Max lucado skriver: "På en flyvetur sad jeg engang ved siden af en
mentalt handicappet 14-årig dreng. "Hej, jeg hedder Billy Jack, jeg er på
vej hjem for at besøge min far." Jeg skulle til at fortælle ham mit navn,
men han afbrød og fortsatte: "Jeg har brug for, at nogen passer på mig, jeg
bliver så let forvirret. Kan du huske mig på at tage en pille lidt senere?"
Jeg kan ikke huske, hvor mange gange Billy sagde, jeg skulle huske ham. Os
andre behøvede det jo ikke; vi var jo smarte, selvtilstrækkelige og vant til
at rejse.
Bekendelse af et behov er et svaghedstegn, noget vi alle undgår. Men
ikke Billy - han forstod nåden, og han var den sikreste person ombord på det
fly.

Sunday 4. May - Læs prædiken s. 6
(DK-version: John 10,11-16 - Den gode hyrde)

DADDY-Break (2003-05-01, CET 13:53):
- "Det skal du - denne gang går vi en undtagelse (citér John)."
Yes, my Lord:
John 10,11-16
(Jesus siger:)
13:54 - "Den skal være på engelsk!"
Yes, my Lord:
(Jesus says:)
"I am the good shepherd, who is willing to die for the sheep.
When the hired man, who is not a shepherd and does not own the sheep, sees a
wolf coming, he leaves the sheep and runs away; so the wolf snatches the
sheep and scatters them.
The hired man runs away because he is only a hired man and does not care
about the sheep.
I am the good shepherd. As the Father knows me and I know the Father, in the
same way I know my sheep and they know me. And I am willing to die for them.
There are other sheep which belong to me that are not in this sheep pen. I
must bring them, too; they will listen to my voice, and they will become one
flock with one shepherd."
END of D-Break.

Monday 5. May - Kom i gang!

"For den retfærdige kan falde syv gange og rejse sig igen." Ordspr. 24,16
Jonas Salk, opfinderen af vaccinen mod polio, udførte 200 forsøg, før han
fandt den rigtige kombination. Da han blev spurgt, hvorfor han havde så
stor udholdenhed, svarede han: "Min familie lærte mig ikke om nederlag, de
lærte mig om erfaring, og hvad man kan udlede af den. Jeg havde erfaring nr.
201, men jeg var ikke nået dertil uden de 200 før den."
John Maxwell påpeger, at forskellen mellem gennemsnitsmennesket og det
menneske, der opnår noget stort, er forskelligheden i deres opfattelse og
håndtering af nederlag. Hver gang du planlægger, risikerer noget,
mislykkes, revurderer og tilpasser, har du mulighed for at prøve igen - og
gøre det bedre end sidste gang.

Tuesday 6. May - Hus det vigtigste

"Enhver skal være snar til at høre, men sen til at tale, sen til vrede."
Jakob 1,19
Har du været irritabel på det sidste? Negative holdninger er som ukrudt:
De er enhver blomsts fjende. De kan dukke frem i løbet af natten. Hvis du
ikke tager dig af dem regelmæssigt, vil de overtage hele haven.
Før du overreagerer i dag, så tag lige en dyb indånding eller tæl til ti;
men sæt tingene i perspektiv! Mind dig selv om, at uheldet er midlertidigt,
det går over, men de ord, du siger, kan blive hængende resten af livet.

Wednesday 7. May - Et åndeligt liv

"De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med
lidenskaberne og begæringerne." Gal. 5,24
Hvad sker der, når vi lever på Guds måde? Han bringer gaver ind i vore
liv, på samme måde som frugten blomstrer i frugthaven - ting som kærlighed
til andre, overflod af liv og klarhed. "Men drives I af Ånden, er I ikke
under loven ... Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke
bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden." (Gal.5,18)

Thursday 8. May - Store hjerter

"Men den største blandt jer skal være jeres tjener." Mt. 23,11
Ingen er for stor til at hjælpe andre! Faktisk er det kun små mennesker,
der ikke gør det. Jesus sagde, at de største blandt os skulle være tjenere.
Han vaskede disciplenes fødder. Usikre mennesker blærer sig og håber, du
tror på deres skuespil. Men det er et sølle liv at leve og en facade, der er
umulig at opretholde. Så de lever deres liv i forsvar - bange for at nogen
skal lære dem at kende. Bange for at blive afvist. Men mennesker med store
hjerter elsker mennesker og finder ære og glæde i at tjene andre - gør du
også?

--- END of Udfordringen ------------------------------------------

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):
(The GarbageMan)

- "Min fred efterlader Jeg jer."

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Jump-Address:
http://forum.giraffen.dk

Return-Address:
dk.livssyn.kristendom\Ordet (2002-09-30, CET 15:29)

Internal:

File-name:
Ord til ugen (0586)

This file has been sent to