Jesu genokmst

Live4Him

Og dette evangelium om Riget skal prædikes i hele verden som vidnesbyrd for
alle folkeslag, og så skal enden komme. Matt 24,14

Er evangeliet blevet prædiket for alle folkeslag, eller er det snart ved at
ske?

jørgen.

Henton

"Live4Him" <brothe...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
NEJ, er svaret

Henton is back

---

Andreas Falck

Live4Him brothe...@hotmail.com skrev dette:

Ja, der er snart ikke det sted på jorden hvor befolkningen ikke har
haft muligheden for at høre evnageliet forkyndt.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Henton

"Andreas Falck" <dew...@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, der er snart ikke det sted på jorden hvor befolkningen ikke har
> haft muligheden for at høre evnageliet forkyndt.

:-))
men hvad så med Jesu genokmst, skal vel læses som genkomst

Henton

Bodil Grove Christensen

"Live4Him" <brothe...@hotmail.com> wrote in message

Det er ikke prædiket alle steder endnu, f.eks. er de arabiske lande
ikke åbne for kristen forkyndelse. I denne vinkel kan den krig,
som er foregået i Iraq anskues - uden at jeg dog på nogen måde
overhovedet kan hverken retfærdiggøre eller acceptere den -
nemlig på den måde, at større grad af frihed vil komme til dette
land, og at evangeliet derfor kan forkyndes også i dette område.

Til dit andet spørgsmål: Ja, han kommer snart tilbage, læs
selv i Bibelen, specielt Johs. Åb. - selv om den er svær - så
kan du finde steder, der fortæller om tingenes tilstand i
de tider, der kommer umiddelbart før Jesu genkomst.

Mvh.Bodil.

Henton

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kan du finde steder, der fortæller om tingenes tilstand i
> de tider, der kommer umiddelbart før Jesu genkomst.

Der står mange ting i den gode bibel, og man kan jo altid klynge sig til et
træ der forlængst er knækket. Det er dog utrolig at I altid skal have en
støttepædagog, hvornår lærer I at klare jer selv, og tage ansvaret for egne
gerninger. Nu har mennesker i 2000 år råbt og skreget på Jesu genkomst og
dommedag og hvad ved jeg, og intet er forandret. Selvfølgelig kan I blive
ved at leve i håbet, det sker der jo heller ikke noget ved. Kom dog ud af de
middelalderlige tankegange .Og den stakkels Jesus.
Hvad skulle han dog her ENGANG til, I må jo være tungnemme.

I am Back

"Live4Him" skrev:

Vi mangler fortsat hele den muslimske verden. GT-profetier vedrørende dette
emne:

Input file 0206
Re: Israel
0206
dk.livssyn.kristendom
2002-11-30, Saturday, CET 16:31
---------------------------------------
(cut 2003-05-02)
Isaiah ....... 42,11-16
Isaiah ....... 45,14-15
Isaiah ....... 21,10-14
Habakkuk ..... 03,02-08
Isaiah ....... 60,06-08
Isaiah ....... 60,09-10
Isaiah ....... 59,19-20
Isaiah ....... 19
Jeremiah ..... 48,47
Jeremiah ..... 49,06
Jeremiah ..... 49,39
Psalms ....... 72,09-10
Psalms ....... 72,15
Solomon's Song 03,06

(cut 2003-05-02)
---------------------------------------

Sig til, når du er klar til at aflægge vidnesbyrd, Jørgen, for den
muslimske verden.

Input memory from file 0366:
Til Jørgen (Live4Him) (0366)
dk.livssyn.kristendom
2003-03-15, Saturday, CET 12:12

Hej Jørgen,

Jeg har lige opdaget, at du har skrevet på dk.l.k d. 9. marts 2003, 17:38
(velkommen tilbage i gruppen, Jørgen)

Der er noget, som jeg gerne vil spørge dig om vedrørende den 2. December
2001:

På den dag opstod et menneske i Nigeria fra de døde.
På den dag krydsedes din-og-min vej.
På den dag skrev du noget her på dk.l.k. som har en relation til
døde-opvækkelsen

Er du her stadigvæk, Jørgen ? - Please give a note.

(cut 2003-05-02)

Jeg fik et ord fra Herren :

Onsdag den 23. april 1997, CET 13:04:

"Jeg vil føre jer sammen - inden der er gået et år."

Dengang troede jeg, at emnet var af privat karakter, og kunne derfor ikke
fatte, at ordene ikke gik i opfyldelse!

7 dage før du skrev dette dit indlæg, Jørgen, onsdag den 23. april 2003, på
6-årsdagen for ordene, opdagede jeg for første gang (jeg er "nogengange"
lidt langsom i optrækket), at hvis man legede med datoen, kunne den 23.
April godt læses som 2304, og 2304 symboliserer for mig Det Ny Jerusalem,
fordi der står i Guds Åbenbaring til apostlen Johannes, at Byens højde,
længde og dybde er (omregnet) 2304 km. (knap månens størrelse, ca. 3000 km
diameter).

Ordene kunne altså godt gælde Jesu Genkomst, og dét satte det hele i et nyt
perspektiv.
Hvor lang tid er et år i Guds målestok ? - 7 år ?

Det står hen i det úvisse!

Dernæst må jeg vedkende mig, at jeg har givet udtryk for - ved tidligere
lejligheder her på dk.livssyn.kristendom - at jeg tror på, at der findes
udenjordisk biologisk liv (Liv-2), og at denne forståelse godt kunne komme
ind under tolkningen af fx. Matt. 24,31 i begrebet "Jesu engle". Denne
tolkning tør jeg fortsat godt stå ved!

Logisk set er der 4 muligheder:

1. Hverken Jesus eller Liv-2
2. Kun Jesus
3. Kun Liv-2
4. Både Jesus og Liv-2

Dét, jeg postulerer, er, at REALITY (vores virkelighed) er nr. 4, altså både
Jesus og Liv-2.

Matt 24,28 får her en YDERST aktuel betydning for selv ateister. Hør blot:

Hvor ådselet er, dér vil gribbene flokkes.

Hvor Liv-2 er, dér vil ateisterne (OG vi andre) flokkes.
(ihukom fx. filmen: Nærkontakt af 3. grad)

Ikke dermed sagt at Jesus ikke er ådselet (i Matt 24,28).

På tilsvarende vis bliver Matt 24,27 også meget forståelig:

Thi ligesom lynet, der kommer fra øst, lyser HELT OM i vest, sådan skal
Menneskesønnens komme være.

Dersom Liv-2 ankom vil det ØJEBLIKKELIG rygtes i hele "byen" !!!

Derfor kan vi kristne muligvis allerede nu meddele offentligheden, at når
LIV-2 ankommer, så kommer det ikke til at ske i hemmelighed (i et kammer
eller ude i en menneskeforladt ørken). ALLE VIL SIMPELT HEN FATTE, at nu
indtræffer BRYLLUPPET.

Et Udsagn:

Grib no 1:
Hey - lad mig komme til!

Grib no 2:
Nej ! - Lad nu være med at puffe. Jeg kom først.

Grib no 3:
Jeg vil osse ...

Hvor ådselet er, dér vil gribbene flokkes.

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):
(The GarbageMan)

- "Min fred efterlader Jeg jer."

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Jump-Address:
http://forum.giraffen.dk

Return-Address:
dk.livssyn.kristendom\Ordet (2002-09-30, CET 15:29)

Internal:

File-name:
Re: Jesu genokmst
0583

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-02, Friday, CET 11:39

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message news:b8t3k7

> [...]
> middelalderlige tankegange .Og den stakkels Jesus.
> Hvad skulle han dog her ENGANG til, I må jo være tungnemme.

Som kristne har du ret i, at vi lever i håbet, eller snarere forventningen
om, at han kommer igen, for det er løftet.

Påskemorgenen med Kristi opstandelse gør dine udsagn til skamme,
og han har så absolut noget at gøre her igen.
Tro mig, han kommer ikke som nogen stakkel, men som denne jords
gud, og alle skal se ham - og alle skal bøje knæ for ham, og erkende,
at han er Jesus Kristus - også dig, Henton, om du lever så længe.

Mvh. Bodil.

Henton

> de
>
> Som kristne har du ret i, at vi lever i håbet, eller snarere forventningen
> om, at han kommer igen, for det er løftet.

Vil du give mig en henvisning ?

> Påskemorgenen med Kristi opstandelse gør dine udsagn til skamme,

så siger vi det :-)
Jeg mener det er rigtigt at Jesus viste sig for diciplene, men det var i sit
åndelige legeme, ikke det jordiske legeme.
Selvfølgelig kan Jesus være tilstede, åndeligt, blandt mennesker, mange har
oplevet det, men måske ikke helt været klar over hvad der skete.

> og han har så absolut noget at gøre her igen.

hvad ? måske lyder spørgsmålet dumt. Prøv alligevel :-)

> Tro mig, han kommer ikke som nogen stakkel, men som denne jords
> gud, og alle skal se ham - og alle skal bøje knæ for ham, og erkende,
> at han er Jesus Kristus - også dig, Henton, om du lever så længe.

Ønsketænkning !
Og du kan være hel sikker på jeg lever så længe. Jeg er sikker på du ikke
gør. Men jeg ville da ønske du havde ret.

But I am back

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message news:b8u8p3

> Vil du give mig en henvisning ?

Johs. Åb. 22:20.

> [...]
har
> oplevet det, men måske ikke helt været klar over hvad der skete.

Jesus Kristus opstod fysisk, med et kødeligt, men ikke dødeligt legeme, men
derimod med et udødeligt, uforgængeligt legeme. At han gik igennem gravens
bånd
gjorde det muligt for alle andre at opstå, derved blev han FORLØSEREN.
Husker du ikke historien med den vantro apostel Thomas, som måtte helt hen
og røre ved hans sår, før han troede på, at det var Kristus selv?

> hvad ? måske lyder spørgsmålet dumt. Prøv alligevel :-)

Lige her og nu regerer Kristi modstander, nemlig Djævelen, og det gør han
ikke, når Kristus kommer tilbage. Så oprettes tusindårsriget, hvor Djævelen
ikke kan være, hvilket herligt rige at forvente.

> Ønsketænkning !

Det vil tiden vise..........;-)))

> Og du kan være hel sikker på jeg lever så længe. Jeg er sikker på du ikke
> gør. Men jeg ville da ønske du havde ret.

Det gør ikke så meget fra eller til, om jeg lever eller ej til den tid.
Under alle omstændigheder vil jeg være at finde på hans side,
fordi jeg vil forsøge at få folk som dig til at få forståelse for
evangeliet.

Mvh.Bodil.

Henton

> [...]
> Husker du ikke historien med den vantro apostel Thomas, som måtte helt hen
> og røre ved hans sår, før han troede på, at det var Kristus selv?

du har ret, det står i bibelen !

> [...]
Djævelen
> ikke kan være, hvilket herligt rige at forvente.

Det kunne se sådan ud, mener du så at djævelen er iklædt menneskelig legeme,
lig Jesus gang her på jorden, måske kunne du give denne djævel et navn :-)

> [...]
> Under alle omstændigheder vil jeg være at finde på hans side,
> fordi jeg vil forsøge at få folk som dig til at få forståelse for

så så Bodil, små slag, jeg har da forståelse for evangeliet, men derfor har
man vel lov at være bare lidt kritisk, man skal vel ikke sluge alt råt, se
bare i denne gruppe, hvordan kristne er i splid med sig selv.
Jeg fandt lige efterfølgende som jeg synes skal med:

. Har Jesus forudsagt Jordens Undergang og sin Genkomst.

Og det skete, da Jesus en Dag gik ud af Templet i Jerusalem, at en af hans
Ledsagere sagde: "Mester, se denne Bygning! se, hvor den er skøn og herlig!
intet Tempel er rigere smykket end dette!"
Men Jesus svarede og sagde: "Sandelig, dette Tempel er skønt at skue, og
dog siger jeg eder: den Stund skal komme, da Ødelæggelsens Vederstyggelighed
skal fare over det, og der skal ikke lades Sten på Sten tilbage."
Da hans Ledsagere hørte disse Ord, sagde nogle: "Denne Bygning skal
sikkerligen stå til fjerne Tider; thi Stenene er tæt sammenføjede."
Men Jesus svarede dem og sagde: "Vide I ikke, at Profeterne have råbt: Ve,
Ve over Jerusalem, over alt Folket, ja over den ganske Jord?"
Og Jesus vedblev at tale.
Og han sagde: "Vide I ikke, at de Dage ville komme, da Jerusalem skal
lægges øde, da alt, hvad Menneskehænder have opbygget, skal nedstyrtes og
tilintetgøres? Have I ikke hørt, at de Dage ville komme, da Folk skal rejse
sig mod Folk, da Broder skal stride mod Broder og Fader mod Søn? Ja, have I
ikke hørt, at de Dage ville komme, da Bjergene skulle falde over eder og
knuse eder, da Floderne skulle udtørres og Havene styrte ind over Landene og
bortskylle alt levende? Sandelig, dette have Profeterne forkyndt eder - og I
vide det ikke! Se, jeg siger eder: når de Dage komme, da skal Jorden ryste i
sin Grundvold, da skal alt lægges øde, da skal Solen ikke skinne og Månen
ikke lyse, ja, alle Stjernerne skulde udslukkes. Men da ville I se Himlen
åben, da ville I se mig i min Faders Rige med de himmelske Hærskarer, og da
skulle I kende min Magt og min Herlighed. Og I skulle høre en mægtig Røst
overalt, ja den skal høres over den ganske Jord. Thi Gud Herren vil kalde
alle de døde, og Han vil kalde alle de levende. Da skal Han udsende sine
Engle, at de kunne samle alle, der vare, og alle, der er i den Stund. Og når
alle er samlede, da skal jeg gå frem og lede de retfærdige og de gode til
vor Faders Rige, og der skal være megen Glæde. Men de uretfærdige og de onde
skulle fare til det Sted, der er beredt dem, og dér skulle de lide meget."
Men da Jesus havde talet således, sagde nogle af hans Disciple: "Mester, sig
os, naar skal alt dette ske?"
Da så Jesus på dem og sagde: "Siger mig: have Profeterne forkyndt eder Dagen
og Timen?"
Men de, der kendte de gamle Skrifter, svarede: "Nej, dette have de ikke
forkyndt os."
Jesus svarede dem og sagde: "Jeg siger eder: Profeterne have ikke forkyndt
dette for eder; thi ingen uden Gud kender Dagen og Timen.
Men jeg siger eder: I skulle vende eder bort fra al Synd, fra alt ondt, og
fra alle Ugerninger, at disse Dage ingen Sinde skulle komme. Ja sandelig,
jeg siger eder: beder dagligen til eders himmelske Fader, at de Tider ikke
skulle komme, da Mænd forbande deres Afkom og Kvinder jamre over de Børn, de
have født; thi når Mænd og Kvinder gøre dette, da er Enden nær."
Således talede Jesus til sine Ledsagere og til sine Disciple om alt det,
Profeterne havde forkyndt om Jerusalems, om Folkenes, og om Jordens
Ødelæggelse.
Således talede han til sine Ledsagere og til sine Disciple om den Stund, da
alle Jordens Slægter skulde se ham i hans Faders Rige og kende hans Magt og
hans Herlighed.
------
støn.....det var en ordenlig smøre
men talte Jeus til sine diciple om de tider, hvor han igen skulle vandre på
jorden blandt menneskene ? eller havde diciplene misforstået noget ?
------
Alt dette med ønsket om en fredfyldt dag

"Henton" skrev:

> [...]
> jorden blandt menneskene ? eller havde diciplene misforstået noget ?
> ------
> Alt dette med ønsket om en fredfyldt dag

Du forekommer mig en "anelse" tungnem!

Input memory (Sign no 7, 2001-12-02):

1. english
2. deutch
3. dansk

(english)

From Rigor Mortis Corpse to Resurrection Man

The Story of Daniel Ekechukwu

Reported by field correspondents Robert Murphree and George Canty

The following banner headline appeared in the Nigerian newspaper, The Post
Express:

"BONNKE RAISES MAN FROM DEATH IN ONITSHA".

Was it true, a divine miracle, or sensationalist press exaggeration? Jesus
did say, "Though one rose from the dead they would not believe." Judge for
yourself. The evidence and facts are here without embroidery but on the very
spot they stunned critical journalists and left them speechless.

-

Crossing Death's Path

In the morning of November 30th 2001, Daniel Ekechukwu, the pastor of the
Power Chapel Evangelical Church in Onitsha, with his friend Kingsley Iruka
took a Christmas present of a goat to his father in a village near the town
of Owerri. Daniel drove his 20-year-old Mercedes 230. On the way back home,
traveling down a steep road, the Mercedes brakes failed. Daniel could do
nothing. Gathering speed the vehicle hurtled downhill unstoppable. Its
career, and Daniel's, ended as it smashed into a stone pillar.

Without a seat belt Daniel was catapulted violently forward. His head hit
the windscreen and the steering wheel and knob punched into his body. Daniel
's friend Kingsley Iruka, shocked though not badly hurt, turned to Daniel,
hoping all was well. But the sight appalled him. Blood was pouring from
Daniel's nose from a head injury, and then he began vomiting blood from
heavy internal hemorrhage.

Rescue presently came. Marvelously Daniel held up until he was placed in the
local hospital's intensive care, or the Nigerian best equivalent of it. His
wife, Nneka was sent for. She found Daniel still alive but only just. He
hung on to life to ask her to have him taken to his family doctor's hospital
in Owerri - a very serious mistake. It meant anything but a smooth ride of
one and a half hours.

Within minutes of being lifted into the ambulance Daniel felt himself dying.
He tried to whisper his last words and instructions to Nneka. Especially he
begged her to see the work of their church continued. He also tried to
inform her about one or two church situations she ought to be aware of, but
his speech slurred, became incoherent and stopped as he drifted into
unconsciousness.

The ambulance driver pushed on however, at full speed, warning sirens
blaring. Reaching the Owerri Regional Hospital they ran in shouting
"Emergency! Emergency." Daniel's doctor, however, was not on duty. Instead a
member of the medical staff took charge and checked Daniel's now limp form.
He turned to them with a sad face. He could only certify that Daniel was
already dead.

His wife Nneka naturally was shocked. But a Bible verse had been ringing in
her mind from Hebrews 11 "Women received their dead raised to life again."
An irrational conviction seized her. This meant her. She would see Daniel
alive and well again. In what follows Nneka was the key figure.

Evidence of things Hoped For
The text in Nneka's head made it impossible for her to accept the plain
evidence that Daniel had gone or allow him to be buried. Her agitation
dictated that something must be done. They hurried to see Daniel's uncle,
Okoronkwo Emmanuel living near the hospital and asked if he knew where their
own family doctor was. He did not know, but led them to see his own doctor,
Dr. Jossy Anuebunisa at the St. Eunice Clinic. Daniel was taken there and
seeing Nneka's determination again the doctor checked. He could only confirm

death had taken place. The time registered was 11.30 p.m. of the day of the
car accident.

The doctor then wrote out his report on the decease of his patient and asked
if they wished to have Daniel laid in the clinic's mortuary. They declined.
Instead they again moved the body to Daniel's father in the village near
Owerri and from there to the Ikeduru General Hospital Mortuary, not far
away. The resident mortician, Mr. Barlington R. Manu, also carried out the
normal checks and by then it was after midnight, one o'clock Saturday
morning.

The mortuary having no cold storage facilities, the mortician administered
the usual chemical injection and prepared the body for embalming on the
following morning. With a staff member he laid the body out on a mortuary
slab between two other dead people. Everyone then retired for the night.

Faith: The Turning Point

Meanwhile Daniel's wife convinced her husband would live again, wanted his
body taken to the church in Onitsha where Reinhard Bonnke was to speak at a
dedication ceremony of the Grace of God Ministries. Daniel's father,
however, was a Mormon and declared he would decide. He said he would go and
"hit him with the Bible seven times", and if Daniel did not rise, then Nneka
must accept the fact that he was not going to rise from the dead, and that
must close the matter. He did go and struck the corpse as he said seven
times, with no result whatever.

Nneka, being a Christian, considered a Mormon would not understand. His
performance meant nothing except to put her off. She would not give up. She
pestered her father-in-law. Daniel must be taken to the Bonnke meeting.
Realizing that if he refused this favor, she would remember all her life he
had denied her request on behalf of her husband. Eventually he relented.

On the next day, Sunday, December 2, they went to take the body from the
mortuary. But the mortician was worried about their intentions. To hide the
fact that a body was being taken away as it was, with a one and half hours
drive to Onitsha, as a pretext he dressed the body as for the funeral,
placed it in a coffin and shut the lid. They took Daniel in his coffin and
set off.

Arriving at the Onitsha church compound, the State security officer and the
ushers saw them entering with a coffin and ordered them to turn round and
leave immediately. Nneka however was determined. She pleaded and persisted
not only for the coffin to be allowed in the church compound but brought
into the church itself. Seeing her agitation, the State security office
checked that the coffin did contain a body and was not a terrorist trick to
plant a bomb. Finding only a pallid corpse he allowed them to proceed.
However the idea of bringing a coffin or a dead body into a crowded church
brought consternation and upheaval. Finally the Head Bishop's son Pastor
Paul Jr. sought his father's permission to get the body into the building,
but it would have to be only into the children's department. The children
were ushered into the lower hall, and the corpse brought in the upper room
and laid out on a table. The Bishop's son, Paul, and another pastor on the
church staff, Bathcomery Nkwando, attended to this and found rigor mortis
had stiffened the limbs.

The empty coffin!

"Daniel opened his eyes, sat up and leaned on Pastor Lawrence."
Life Returns!

Two other staff pastors, Lawrence Onyeka and Luke Ibekwe joined them to
guard the body. Meanwhile Reinhard Bonnke knew nothing of this and was
preaching and praying upstairs in the main auditorium. After a while the
pastors noticed a slight twitching of the stomach of the corpse.

Then the corpse drew a breath, and presently irregular breathing took place
in "short bursts" as they reported. Encouraged, the pastors threw themselves
into powerful petitionary prayer, stripped the body of the mortuary gloves,
socks and shirt and began massage from head to foot, Daniel being as said
"as stiff as an iron rod". They asked for fans to be brought in to give
Daniel more air to breathe. As this news broke out in the sanctuary above it
created hysterical pandemonium. Then, said Pastor Lawrence, at 5:15 on the
Sunday afternoon, nearly two days after death had taken place, Daniel opened
his eyes, sat up and leaned on Pastor Lawrence.

People began crowding into the hall to see this resurrection man. Pastor
Lawrence was worried Daniel would not have enough oxygen, so he lifted and
carried him into the church sanctuary. Daniel spoke for the first time
"Water. Water." They gave him sips and then warm tea. To give him a clear
space they seated him on a chair on the platform, where hundreds of people
saw him slowly recovering. He had not yet collected his thoughts and for a
while could not recognize anyone, not even his own son who came up to see
his dad. However, he progressed, and within only hours, during the evening,
he had full consciousness and coherence.

He became a wonder, and crowds besieged his home, so he was taken away to a
secret location for two days of physical re-strengthening. The once-dead man
not only rose from his coffin but the serious injuries, which had brought
about his death, were also healed without the slightest trace.

Reinhard Bonnke meanwhile had left the immediate scene to board a planned
plane flight. Any doubts? Here are some hard facts that won't go away. For
two days Daniel did not breathe, his heart had stopped beating. It was in a
hot climate, not suspended animation in an ice chamber. He had been injected
with a harsh chemical to keep back mortification. As a corpse he was carted
around for hours, pulled about, and lay in an airless narrow coffin for
hours. He should have had severe brain damage, but he is alive now without
any ill effects.

This is no unsupported claim of bringing someone to life privately, as in a
house. Here was a public event, an open demonstration of revival from death.
If anyone has to be named, it is Nneka. Her incurable faith alone prevented
Daniel's burial simply to bring him where she was convinced God could bring
him back to life. She regarded Reinhard Bonnke as a man of God and that in
the atmosphere of faith
where he ministered this miracle was possible.

The faith of Nneka dictated the whole event and her faith
was honored. By whom? Who honored her faith? If not God,
who else?
--- END of News from Christ for all Nations -------------------------

(deutch)

Ein Toter kehrt ins Leben zurück!

Bericht: George Canty
Recherche: Robert Murphree

"Bonnke erweckt einen Toten in Onitsha" lautete die Schlagzeile
der nigerianischen Zeitung The Post Express am 8. Dezember 2001.
Handelte es sich hierbei wirklich um ein göttliches Wunder oder
war das Ganze nur ein sensationell aufgemachter Zeitungsbericht?
Jesus sagte einst: "Sie werden sich auch nicht überzeugen lassen,
wenn einer von den Toten aufersteht." Urteilen Sie selbst. Die Einzelheiten
dieses Ereignisses wurden genauestens recherchiert, und
die schlichten Fakten, die dabei zutage kamen, raubten selbst kritisch
eingestellten Journalisten die Sprache.

Am Morgen des 30. November
2001 fuhr Daniel Ekechukwu,
Pastor der Power
Chapel Evangelical Church
in Onitsha, gemeinsam mit
seinem Freund Kingsley Iruka zu einem
Dorf in der Nähe von Owerri, um seinem
Vater eine Ziege als Weihnachtsgeschenk
zu überbringen. Daniel fuhr
seinen zwanzig Jahre alten 230er Mercedes.
Auf der Rückfahrt versagten an
einem steilen Straßenabhang plötzlich
die Bremsen und Daniel bekam das
Fahrzeug nicht mehr unter Kontrolle.
Mit zunehmender Geschwindigkeit raste
der Wagen unaufhaltsam bergab und
prallte mitsamt seinen beiden Insassen
auf einen Steinpfeiler.
Daniel, der nicht angeschnallt war,
wurde mit voller Wucht nach vorne
geschleudert. Sein Kopf knallte gegen
die Windschutzscheibe, und das Lenkrad
grub sich tief in seinen Brustkorb.
Als Kingsley, der lediglich einen Schock
und etliche leichte Verletzungen davontrug,
sich Daniel zuwandte und hoffte,
ihm sei nichts weiter passiert,
bot sich ihm ein
s c h re c k l i c h e s
Bild: Von einer
Kopfverletzung
strömte Blut über
sein Gesicht,
dann begann er
Blut zu spucken
als Folge schwerer
innerer Verletzungen.
Ein Rettungswa-
gen war relativ

schnell zur Stelle. Daniel hielt tapfer
durch und wurde auf die Intensivstation
des nächstgelegenen Krankenhauses
gebracht. Seine Frau Nneka
wurde verständigt. Als sie eintraf, fand
sie Daniel gerade noch am Leben. Er
wollte nicht aufgeben und bat sie, ihn
zur Behandlung ins Hospital ihres
Hausarztes nach Owerri zu bringen -
ein fataler Fehler. Denn es bedeutete
eine eineinhalbstündige Fahrt,
die alles andere als angenehm war.
Schon wenige Minuten, nachdem er
im Krankenwagen lag, spürte Daniel,
er würde sterben. Mit letzter Kraft
flüsterte er seiner Frau Nneka seine
letzten Worte und Anweisungen zu.
Der Fortgang ihrer Gemeinde lag ihm
dabei besonders am Herzen. Er wollte
sie noch über die eine oder andere
Gemeindesituation informieren, auf die
sie besonders achten sollte, aber sein
Sprechen wurde immer undeutlicher,
zusammenhanglos, und verstummte
schließlich, als er sein Bewusstsein
verlor.

Der Fahrer des Krankenwagens fuhr,
unterstützt von Blaulicht und Sirene, mit
Höchstgeschwindigkeit weiter. In Owerri
angekommen, brachten sie Daniel als
Notfall schleunigst ins Krankenhaus.
Weil Daniels Doktor zu dieser Zeit keinen
Dienst hatte, wurde er in seinem regungslosen
Zustand von einem anderen Arzt
untersucht. Mit traurigem Gesicht wandte
er sich an Daniels Begleiter und machte
ihnen klar, dass dieser bereits tot sei.
Nneka, seine Frau, war von dieser Nachricht
natürlich geschockt. Doch ein Bibelvers
aus Hebräer 11 kam ihr immer wieder
ins Gedächtnis: "Frauen haben ihre
Toten durch Auferstehung zurückerhalten."
Eine unerklärbare Überzeugung stieg
in ihr auf: Das galt ihr. Sie würde Daniel
wieder lebendig und gesund sehen. In
dem, was nun folgte, spielte Nneka die
Schlüsselrolle.
Mit diesem Vers in ihrem Kopf war es
Nneka unmöglich zu akzeptieren, dass
Daniel für immer gegangen war, und
schon gar nicht, dass er beerdigt werden
sollte. Innerlich aufgewühlt, begann sie zu
handeln. Sie eilte zu Daniels Onkel, der in
der Nähe des Krankenhauses wohnte,
und fragte ihn, ob er wüsste, wo der Hausarzt
ihrer Familie wäre. Er wusste es nicht,
deshalb empfahl er ihr seinen Hausarzt,
Dr. Jossy Anuebunisa von der St. Eunice
Clinic. Daniel wurde dorthin gebracht,
und auf Grund von Nnekas Entschlossenheit
von Dr. Anuebunisa noch einmal
gründlich untersucht.

Der konnte nur seinen Tod bestätigen,
mit dem Todeszeitpunkt 23.30 Uhr am
Tag des Autounfalls.
Danach schrieb er seinen Bericht über
die festgestellten Verletzungen und die
Todesursache und fragte, ob sie einverstanden
wären, Daniel in die Leichenkammer
der Klinik zu legen. Sie lehnten
ab und überführten den Leichnam zuerst
zum Haus von Daniels Vater im Dorf bei
Owerri und brachten ihn von dort in die
Leichenhalle des nahe gelegenen Ikeduru
General Hospital. Der dortige Leichenbestatter,
Barlington R. Manu, nahm am
Leichnam die üblichen Untersuchungen
vor. Inzwischen war es Samstag früh, eine
Stunde nach Mitternacht.
Die Leichenhalle besaß keine Kühlfächer,
deshalb wurden dem Leichnam die üblichen
chemischen Präparate injiziert und
die Vorbereitungen zur Einbalsamierung
am nächsten Tag getroffen. Mit Hilfe eines
Mitarbeiters legte der Bestatter Daniels
Leiche auf eine Leichenbank zwischen
zwei anderen Toten.
Nneka, die davon überzeugt war, dass
ihr Mann wieder zum Leben erwachen
würde, wollte ihn in die Kirche in Onitsha
überführt haben, in der Reinhard
Bonnke anlässlich einer Einweihungszeremonie
predigen sollte. Am nächsten Tag,
am Sonntag, dem 2. Dezember, machten
sie sich auf den Weg, um den Toten aus
der Leichenhalle abzuholen. Der Bestatter
war über ihr Vorhaben beunruhigt. Um zu
verbergen, dass ein nackter Leichnam
einfach nur aus der Leichenhalle abgeholt
und ins eineinhalb Stunden entfernte
Onitsha gefahren wird, kleidete er zum
Vorwand den Körper wie zu einer Beerdigung,
packte ihn in einen Sarg und schloss
den Deckel. Dann fuhren sie mit Daniel im
Sarg nach Onitsha.

Als sie mit dem Sarg das Kirchengelände
in Onitsha betraten, wurden sie
vom Dienst habenden Sicherheitsbeamten
und etlichen Ordnern aufgehalten
und zur sofortigen Umkehr aufgefordert.
Nneka war zu allem entschlossen. Sie bat
inständig und beharrlich um Erlaubnis,
den Sarg nicht nur aufs Gelände, sondern
direkt in die Kirche bringen zu dürfen.

Angesichts ihrer sichtbaren Erregtheit
überprüfte der Sicherheitsbeamte den
Sarg und stellte fest, dass darin tatsächlich
ein Toter lag, und dass es sich um
keinen terroristischen Trick handelte,
eine Bombe in die Kirche einzuschmuggeln.
Dennoch verursachte der Gedanke,
einen Sarg mit einem Toten in eine überfüllte
Kirche zu bringen, einiges an Bestürzung
und Aufregung. Schließlich brachte
der Sohn des leitenden Bischofs, Pastor
Paul Jr., seinen Vater dazu, dass dieser
erlaubte, den Leichnam ohne Sarg in
die Kirche bringen zu lassen; aber nur
in einen der Sonntagsschulräume im
Erdgeschoss. Die Kinder wurden in die
unterste Halle gebracht und der Tote in
einen Raum darüber. Pastor Paul Jr. und
Pastor Bathcomery Nkwando legten ihn
dort auf einen Tisch. Dabei bemerkten
sie, dass seine Gelenke durch die eingetretene
Totenstarre steif wie Eisenstangen
waren. Zwei weitere Pastoren

aus dem Team dieser Kirche, Lawrence
Onyeka und Luke Ibekwe gesellten sich
zu ihnen, um den Toten zu bewachen.
Evangelist Reinhard Bonnke, der von all
dem überhaupt nichts wusste, predigte
und betete im Obergeschoss der Kirche.
Nach einer Weile bemerkten die Pastoren
ein leichtes Zucken in der Bauchgegend
der Leiche. Dann machte David
plötzlich einen Atemzug und fing an, in
kurzen unregelmäßigen Stößen weiterzuatmen.
Durch diese Reaktion ermutigt,
beteten die Anwesenden intensiv. Sie
zogen ihm die Handschuhe, Socken und
das Leichenhemd aus und begannen seinen
erstarrten Körper von Kopf bis Fuß
zu massieren. Sie ließen Ventilatoren herbeischaffen,
damit er genügend Luft zum
Atmen bekam. Als sich diese Nachricht
im Gottesdienstraum ausbreitete, kam es
dort zu einem unbeschreiblichen Freudenausbruch.
Dann, so berichtete Pastor
Lawrence später, öffnete Daniel seine
Augen, setzte sich auf und lehnte sich an
Pastor Lawrence.
Die Leute strömten jetzt in die Sonntagsschulhalle,
um den auferweckten Daniel
zu sehen. Pastor Lawrence befürchtete,
dass Daniel dadurch nicht mehr genügend
Sauerstoff bekäme, deshalb hob er
ihn auf und trug ihn in den Gottesdienstraum.
Daniels erste Worte waren: "Wasser,
Wasser". Sie gaben ihm zunächst schluckweise
Wasser und danach warmen Tee.
Um ihm genügend Freiraum zu verschaffen,
setzten sie ihn auf einen Stuhl aufs
Podium, und Hunderte von Menschen
konnten miterleben, wie er sich erholte.
Nur langsam kehrten seine Erinnerungen
zurück, und für eine gute Weile konnte er
niemand erkennen - nicht einmal seinen
eigenen Sohn, der gekommen war, um
seinen Vater wiederzusehen. Stündlich

verbesserte sich sein Zustand und im
Lauf des Abends war er wieder bei vollem
Bewusstsein.
Die Nachricht von dem Wunder verbreitete
sich in Windeseile und Massen neugieriger
Menschen belagerten sein Haus.
Deshalb versteckte man ihn zwei Tage
lang an einem geheimen Ort, damit er
körperlich wieder zu Kräften kommen
konnte. Neben seiner Auferweckung
zum Leben war er auch von sämtlichen
Verletzungen völlig geheilt worden, die
seinen Tod verursacht hatten.
Reinhard Bonnke hatte weder den toten
noch den auferweckten Daniel zu Gesicht
bekommen. Er hatte bereits den Ort des
Geschehens verlassen, um seinen planmäßigen
Flug zu erreichen.

Folgende Fakten lassen
sich nicht wegdiskutieren:
Daniel hatte zwei Tage lang nicht mehr
geatmet, und sein Herz hatte aufgehört
zu schlagen. Die Sterbeurkunde war
von Dr. Jossy Anuebunisa von der
St. Eunice Clinic ausgestellt. Das Klima
war heiß, und es handelte sich auch nicht
um einen vorübergehenden Herzstillstand
durch Kälteschock in einem Kühlfach - die
Leiche war nie im Kühlfach. Man hatte ihm
starke Chemikalien injiziert, um die Verwesung
aufzuhalten. Als Leiche wurde er
stundenlang umhergekarrt und landete
schließlich in einem luftdicht verschlossenen
Sarg. Der Mann, der mausetot war,
ist unerklärlich quicklebendig und ohne
irgendwelche physischen Schäden.
Diese Totenauferweckung geschah nicht
irgendwo im Verborgenen und auch
nicht ohne Zeugen. Sie geschah in aller
Öffentlichkeit. Ein Name muss vor allem
genannt werden, und zwar der von
Nneka, Daniels Frau. Ihr unerschütterlicher
Glaube verhinderte Daniels
Beerdigung und ließ ihn dorthin bringen,
wo nach ihrer Überzeugung Gott
ihn wieder ins Leben zurückbringen
konnte. Sie achtete Reinhard Bonnke als
einen Mann Gottes und wusste, dass in
der Glaubensatmosphäre seines Dienstes
solche Wunder durchaus möglich
sind. Ihr Glaube diktierte das gesamte
Geschehen, und ihr Glaube wurde
allein von Gott belohnt.
--- END of News from Christ for all Nations -------------------------

Udfordringen uge 14 2002-04-04
(dansk)

Død mand opstået

Omkom ved bilulykke og lå i 2 døgn, men kom til live i kirke i Nigeria, hvor
Reinhard Bonnke prædikede. Efter opvækkelsen fortalte den døde, at han
skulle give "den rige mands" sidste advarsel ...

af Henri

"Bonnke oprejser død mand i Onitscha" skriver det store nigerianske dagblad
The Post Express.

Det fortæller den utrolige historie om en præst, der omkom ved en
bilulykke, og var død som en sten i to døgn. Tilmed fik han en skarp kemisk
indsprøjtning, så hans krop ikke skulle gå i opløsning i varmen, mens han lå
og ventede på begravelsen.
Men på grund af et bibelvers ville hans kone ikke acceptere, at han blev
begravet. Hun bragte ham i stedet til en kirke, hvor evangelist Reinhardt
Bonnke prædikede og helbredte i Jesu navn, men ikke vidste om den døde. Og
pludselig begyndte liget igen at trække vejret.
I løbet af nogle timer fungerede manden igen normalt.
Han spurgte straks efter sin notesblok, for han havde i sin dødstilstand
set både himmel og helvede og havde af to engle fået besked på at advare sin
generation - som svar på den rige mands bøn. Englene fortalte ham, at han
ville vågne op på Bonnkes møde, så beretningen kunne blive spredt til hele
verden.

Udfordringen bringer her den fantastiske, men veldokumenterede beretning om
pastor Daniel Edechukwu Onitsha, Nigeria, der døde den 30. november, men kom
til live igen d. 2. december...

Om morgenen d. 30 november 2001, kørte Daniel Ekechukwu, der er præst i the
Power Chapel Evangelical Church i Onitsha, Nigeria, sammen med sin ven
Kingsley Iruka til sin fars landsby tæt på byen Owerri.

De medbragte en ged som julegave. Daniel kørte selv sin 20 år gamle
Mercedes 230. På vej hjem, ned af en stejl bakke, virkede bremserne
pludselig ikke. Daniel kunne ikke gøre noget. Bilen fortsatte ned af
bakken med stadig større fart og stoppede først, da den med et stort brag
kørte ind i en stenpille.
Uden sikkerhedsbælte blev Daniel kastet voldsomt fremover. Hans hoved
ramte forruden og rattet røg ind i maven på ham. Daniel's ven Kingsley
Iruka vendte sig chokeret, men ikke slemt skadet, mod Daniel, mens han
håbede på, at Daniel var uskadt. Men synet fik ham til at blegne: Blodet løb
fra Daniels næse fra en skade i hovedet, og han begyndte at kaste blod op
fra voldsomme indre blødninger.
Hjælpen kom hurtigt. Daniel holdt imponerende ud indtil han var anbragt
i det lokale hospitals intensiv afdeling, eller det som svarer bedst til det
under nigerianske forhold. Der var sendt bud efter hans kone Nneka. Hun så
Daniel i live, men også kun lige. Han klamrede sig til livet for at få
hende til at flytte ham til hans familie-læges hospital i Owerri - hvilket
var en meget stor fejltagelse. Det betød nemlig en ikke just beghagelig
rejse på halvanden time.

Daniel dør
Minutter efter at være blevet løftet ind i ambulancen, kunne Daniel mærke
han døde. Han prøvede at hviske de sidste ord og instruktioner til Nneka.
Specielt bad han hende om at fortsætte arbejdet i kirken. Han prøvede også
at forklare hende om et par forhold i kirken, som hun skulle være opmærksom
på, men han talte utydeligt, blev usammenhængende og tav til sidst, da han
gled ind i bevidstløs tilstand.
Ambulancens chauffør kørte alt, hvad han kunne og med hylende sirener.
Da de kom til Owerri Regional Hospital løb de ind, mens de råbte "Emergeney!
Emergeney!' (nødstilfælde).
Daniels læge var imidlertid ikke på vagt, så en anden af det medicinske
personale tog hånd om situationen og undersøgte Daniels nu slappe krop.
Han vendte sig til de pårørende med et trist ansigt og kunne kun
bekræfte, at Daniel allerede var død.

Et bibelvers...
Daniels kone Nneka var selvfølgelig chokeret. Men et bibelvers blev ved
at ringe i hendes hoved, nemlig fra Hebræerbrevet 11, 35: "Kvinder fik deres
døde igen ved opstandelse..."
En irrationel overbevisning greb hende, at dette gjaldt hende, at hun
ville se Daniel levende og rask igen. I det, der herefter skete, var Nneka
nøglepersonen.

Overbevisning om ting, man ikke ser
Dette bibelord gjorde det umuligt for Nneka at acceptere den enkle
sandhed, at Daniel var borte og tillade, at han blev begravet. Hendes
ophidselse krævede, at noget måtte gøres. De skyndte sig hen til Daniels
onkel, Okoronkwo Emmanuel, som boede nær hospitalet, og spurgte ham om han
vidste, hvor familielægen opholdt sig. Det gjorde han ikke, men henviste
dem til sin egen læge, Dr. Jossy Anuehunisa ved St. Eunice Clinic.
Daniel blev bragt derhen, og da lægen så Nnekas bestemthed, undersøgte
han endnu engang liget. Han kunne kun bekræfte, at døden var indtrådt. Det
tidspunkt, der blev registreret var kl. 23.30 på den dag, da bilulykken
skete.
Lægen skrev herefter en dødserklæring på sin patient og spurgte om de
ønskede at få Daniel anbragt i klinikkens ligkapel. De afslog, og i stedet
flyttede de igen liget - til Daniels far i landsbyen nær Owerri og derfra
igen til Ikeduru General Hospitals ligkapel, som lå tæt på.

Kemisk indsprøjtning
Den tilstedeværende bedemand, Mr. Barlington R. Manu, foretog igen de
normale undersøgelser af liget, og da var klokken allerede over midnat, kl.
1 lørdag morgen.
Da ligkapellet ikke havde et køligt opbevaringsnun, sørgede bedemanden
for den sædvanlige kemiske indsprøjtning (som skulle forhindre liget i at gå
i opløsning) og forberedte liget til balsamering den følgende morgen.
Sammen med en anden ansat lagde han liget på en af ligkapellets plader
mellem to andre døde. Så tog alle hjem for natten.

Vendepunktet: Tro
I mellemtiden var Daniels kone overbevist om, at hendes mand ville komme
til live igen. Hun ville derfor have hans krop bragt til kirken i Onitsha,
hvor Reinhard Bonnke skulle tale dagen efter ved en indvielses-gudstjeneste
i 'The Grace of God Ministries". Daniels far var imidlertid mormon og sagde,
at det ville han ikke acceptere. Han sagde, at han ville gå hen og "slå ham
med Bibelen syv gange", og hvis Daniel ikke genopstod, så måtte Nneka
acceptere, at han ikke ville genopstå fra de døde, og det måtte slutte
sagen. Han gik så hen og slog liget, som han sagde, syv gange, men uden
resultat.
Nneka, som var kristen, tænkte at en mormon ikke forstod sig på den
slags. Så hvad han gjordehavde ikke nogen betydning, og det var kum for at
aflede hendes opmærksomhed. Men hun ville ikke give op. Hun plagede sin
svigerfar. Daniel skulle til Bonnkes møde. Hun lod forstå, at hvis han
nægtede hende det, ville hun huske det resten af sit liv, at han nægtede
hende hendes ønske på sin mands vegne. Til sidst gav han efter.

Næste dag, søndag d. 2 december, tog de kroppen fra lighuset. Men
bedemanden var bekymret over, hvad de havde i sinde. For at skjule, at
liget var på vej til at blive taget væk og skulle køres halvanden times
kørsel til Onitsha, klædte han liget på som om det skulle til kirkegården,
lagde det i en kiste og lukkede låget. Derefter tog de Daniel og kisten og
tog afsted.

Da de kom til Onitsha Kirkens område, så sikkerhedsvagten og
kontrollørerne dem komme ind med en kiste og beordrede dem til at vende om
og forsvinde med det samme. Men Nneka var fast besluttet. Hun bad om, at
kisten ikke bare måtte være i området, men også komme ind i kirken.
Sikkerhedsvagten så, at hun var ophidset, så han kontrollerede, at der
var et lig i kisten og, at det ikke var et terroristforsøg på at placere en
bombe i kirken. Da han så, at der kun var et blegt lig i kisten, gav han
dem lov til at komme ind på området. Men det skabte bestyrtelse og
diskussion, da de ville bringe en kiste eller et lig ind i en fyldt kirke.
Til sidst fik ærkebiskoppens søn, Pastor Paul Jr., sin fars tilladelse til
at bringe liget ind i bygningen, men det skulle være nede i børneafdelingen.
Børnene blev vist ind i den nederste sal og liget blev bragt ind i den
øverste sal og lagt på et bord. Biskoppens søn Paul og en anden af kirkens
præster, Bathcomery Nkwando, overvågede dette og bemærkede at dødsstivheden
var indtrådt og havde gjort lemmerne stive.

Livet vender tilbage!
To andre præster, Lawrence Onveka og Luke Ibekwe hjalp dem med at bevogte
liget.
Imens vidste Reinhard Bonnke ingenting og prædikede og bad ovenpå i
hovedsalen. Efter et stykke tid opdagede præsterne en lille trækning i
maven.

Så tog liget en indånding, og straks begyndte liget at ånde uregelmæssigt
ligesom i "små eksplosioner", berettede de. Opmuntrede af dette, kastede
præsterne sig ud i indtrængende bønner, mens de tog ligklæderne af ham, og
begyndte at massere ham over hele kroppen. Daniel var som sagt "stiv som en
jernstang". De spurgte efter en vifte for at give Daniel mere luft at
indånde.

Da nyheden brød ud i kirkesalen ovenfor skabte det et hysterisk
spektakel.

Klokken 17:15 søndag eftermiddag åbnede Daniel igen sine øjne, satte sig
op og lænede sig op imod pastor Lawrence, fortæller denne selv.
Mennesker begyndte nu at trænge ind i rummet for at se denne
opstandelses-mand. Pastor Lawrence blev bekymret for, at Daniel ikke skulle
få nok ilt, så han løftede Daniel og bar ham ind i kirkerummet. For første
gang sagde Daniel noget: "Vand.Vand".
De gav ham først nogle slurke, og derefter varm te.For at give ham
ånderum i mængden, satte de ham op på platformen på en stol, hvor hundreder
af mennesker så ham langsomt komme sig.
Endnu havde han ikke fået hold på sine tanker, og kunne til at begynde
med ikke genkende nogen. Ikke engang sin egen søn, som kom op for at se sin
far. Men det gik fremad, og i løbet af nogle timer fik han i løbet af
aftenen fuld bevidsthed og sammenhængende tanker.

Han var et under, og menneskemasser belejrede hans hus, så han blev kørt
bort til et hemmeligt sted for at genvinde sin fysiske styrke i løbet af de
næste to dage. Den tidligere døde var ikke blot opstået fra sin kiste, hans
sår og skader efter ulykken, som havde medført hans død, var også helet, så
der ikke var det mindste spor tilbage.

Reinhard Bonnke havde i mellemtiden forladt stedet for at tage videre på
en planlagt rejse.

Og til dem, der endnu er i tvivl, er så her de kolde fakta, som ikke kan
tilbagevises:
I to dage trak Daniel ikke vejret, hans hjerte var holdt op med at slå.
Det var i et varmt klima og ikke noget med, at livet var sat ud af kraft
i et koldt isrum.
Han var blevet indsprøjtet med en skrap kemisk opløsning for at holde
liget fra at gå i opløsning.
Som lig blev han kørt rundt i timer, rullet rundt, og lå i en snæver
kiste uden ret meget luft i timevis.
Han skulle have haft alvorlige hjerneskader, men han er levende nu og
uden nogen skader efter døden.

Dette er ikke en udokumenteret påstand om en eller anden, der er komme,
til live igen under private former, som f.eks. i et hus. Dette var en
offentligbegivenhed, en åben demonstration af opstandelse fra de døde.
Hvis nogen skal fremhæves, så er det Nneka. Hendes uanfægtede tro alene
sikrede, at Daniel ikke blev begravet, så hun kunne bringe ham derhen, hvor
hun var overbevist om, at Gud kunne bringe ham tilbage til livet. Hun anså
Reinhard Bonnke som en Guds mand, og troede at der hvor han prædikede var
der en atmosfære af tro, hvor hendes mand kunne blive helbredt.

Nnekas tro førte til hele denne begivenhed og hendes tro blev belønnet.
Af hvem? Hvem belønnede hendes tro? Hvis det ikke var Gud, hvem så?

Oversat af Henri Nissen
efter rapport fra Robert Murphree og George Canty på stedet i Nigeria.
--- END of Udfordringen 2002-04-04 ---------------------------------

Udfordringen fulgte denne rapport op i uge 33 2002-08-15:

Himmel og Helvede

- begge dele, og især det sidste er afskaffet i moderne prædikner. Men et
øjenvidne fortæller, at de begge findes...

Af Henri Nissen

I moderne prædikener tales der sjældent om Himlen - og meget nødigt om
Helvede.

Tanken om et helvede er bestemt heller ikke rar.
Mere eller mindre bevidst "afskaffer" mange præster indirekte helvede -
enten ved teologiske forklaringer, eller - oftere - ved at tie det ihjel.
Men kan helvede ties ihjel?

Hvad sagde Jesus?
Problemet er imidlertid, at Jesus Kristus selv nævner, at risikoen
eksisterer.
Matt. 5, 29-30: det er bedre at miste et øje eller højre hånd end at hele
kroppen "kastes i helvede".
Matt. 10,28 (+Luk.12,5): "frygt... ham, der kan lade både sjæl og legeme
gå fortabt i Helvede."
Matt. 23,15: "dobbelt så fortjent til helvede".
Mat. 23, 33: "Hvordan vil I undgå at blive dømt til Helvede?"
Markus 9,43-47: "komme i Helvede, til den uudslukkelige ild".
Faktisk er Jesus den eneste i Ny Testamente, som bruger ordet helvede -
bortset fra Jakob i sit brev.

Jesus bekræfter altså at der er et helvede, og advarer.
Benægter man, at der er et helvede, må konsekvensen være, at Jesus ikke
har vist, hvad han talte om. Og i så fald skrider hele troen på, at Jesus
er vejen, sandheden og livet. At han er udsendt af Gud - Guds søn og vor
frelser.
Så er der dem, der vil påstå, at ordene er lagt i munden på Jesus af
kirken. Men da Ny Testamente er det bedst dokumenterede oldtids skrift i
verden med over 10.000 afskrifter på forskellige sprog, er det ikke
meningsfyldt at forestille sig en sådan forvanskning.
Enten må man altså tro på Jesus og det, han siger - inklusiv det
ubehagelige helvede - eller benægte begge dele.

Svært at tro på helvede?
Graham Greene, den verdensberømte forfatter, sagde, at han ikke havde
problemer med at forestille sig et helvede - for det mente han, at vi
mennesker allerede har skabt her på jorden. Det var sværere for ham at
forestille sig en himmel, hvor alt var godt.
Flere har efter nær-død oplevelser fortalt om oplevelser bag døden. Men
i de tilfælde kan man måske være bange for, at dét, de ser, er en drøm - og
resultat af, hvad de har oplagret i deres personlighed.
Men for mindre end et år siden kom der et meget dramatisk eksempel, hvor
en mand virkelig var stendød i to dage, og omstændighederne omkring det, han
oplevede, var så bemærkelsesværdige, at man skulle tro, det var et tegn fra
himlen.

Død mand kom til live
I slutningen af november sidste år skete der en skelsættende begivenhed i
Nigeria, som vi i uge 14 beskrev i detaljer. (Artiklen ligger også på:
www.Udfordringen.dk/ helbredelse.html) Men her er et kort resume:

En kristen præst, Daniel Ekechukwa, Onitscha, Nigeria, kørte galt og
omkom i de følgende timer, mens man forsøgte at bringe ham til en klinik.
Han blev lagt i lighuset, fik en kemisk giftig indsprøjtning, for at kroppen
ikke skulle gå i forrådnelse. Liget blev senere lagt i en kiste, gjort i
stand til begravelse og derefter transporteret flere timer i en bil - for på
tredjedagen, d. 2. december 2001 at komme til live igen ... !
Dette skete, fordi hans kone nægtede at lade ham begrave og i stedet fik
liget transporteret til en kirke, hvor en kendt vækkelsesevangelist skulle
prædike. Selv om prædikanten, Bonnke, var uvidende om liget, der imens lå i
et tilstødende lokale, bad han for syges helbredelse under mødet - og imens
kom præsten pludselig til live.
Straks de tilstedeværende bemærkede, at liget trak vejret, gav de ham
massage af den kolde stive krop. Pludselig satte den "døde" sig op og
spurgte efter sin notesblok.
Der var ingen blok, men i sin livløse tilstand havde præsten åbenbart
oplevet, hvad der gemte sig bag dødens forhæng, og i denne tilstand noteret
det ned på en blok, han fik udleveret. I løbet af kort tid var han klar nok
til at kunne fortælle om det, han havde set. Her gengives det fra den
video, der er optaget:

Hvad en død mand så...
Pastor Daniel Ekechukwa fortæller, at to personer (engle) fulgte ham.
Den ene sagde, at de nu skulle besøge Paradis.
- Da vi nærmede os stedet så jeg skarer af mennesker, som så nøjagtig ud,
som ham, der fulgtes med mig, den engel, der fulgtes med mig.
Englen bar en hvid dragt. Kroppen var helt hvid. Dragten var helt hvid,
og den så ikke ud til at kunne tages af.
I mit hjerte sagde jeg: "Se, hvor englene samles!" Sådan tænkte jeg, for
jeg kunne stadig have mine egne tanker der. Englen sagde til mig, at dette
var stedet, hvor de hellige, som var døde, samledes.
Mens jeg betragtede dem, sang de lovsang så vidunderligt. Véd du, det
var ligesom der var en kraft i det område, som styrede, hvad de gjorde.
Når de løftede hænderne, gjorde de det alle på samme tid. Ingen kom før
eller bagefter. Når de ville bøje sig forover gjorde de det alle på én gang.
Jeg hørte en masse instrumenter, men jeg så ingen.
Mens det foregik, havde jeg en stor lyst i min ånd til at gøre det samme
som dem. Jeg begyndte endda at bevæge mig henimod dem, men englen sagde:
"Nej... jeg har stadig meget at vise dig. Lad os besøge den bolig, som
Jesus lovede."
Nu tog englen mig med til et vindunderligt sted. Hvad jeg så dér, kan
jeg ikke beskrive. Det var så pragtfuldt.
Det var en meget vidunderlig bygning. Du kunne se på bygningen, og den
så ud som glas eller guld, eller hvad skal jeg sige? Selv blomsterne dér så
ud som guld.
Mens jeg nu betragtede stedet, sagde han til mig, at "Jesus har
færdiggjort boligerne, men de hellige er ikke klar".
Så sagde han: "Lad os besøge helvede". Det var det sidste, jeg så af
himlen.
Det, der skete, var, at så snart han sagde: lad os tage derhen, så var vi
der. Der var aldrig noget med at flyve eller bevæge sig.
I det øjeblik han sagde: "Lad os besøge boligen!" så var vi dér. Som i
et øjeblik var jeg der og så det.
Da han sagde: "Lad os besøge helvede!" så var vi dér straks. Vi så en
port, der var så stor, så vældig. På toppen af den havde de skrevet:
Velkommen til helvedes port.
Så snart vi var kommet til porten, løftede englen sin hånd og vinkede, og
straks åbnede porten sig med en voldsom lyd.
Straks, da porten åbnede, kunne jeg høre klageråb. Jeg kiggede ind og så
mennesker, som os. De bar tøj. Nogle var hvide, nogle sorte. De så ikke
ud, som dem, jeg havde set på den anden side (himlen).
De råbte - der var en masse lidelse. En masse pine.
Straks da porten åbnedes, var det, som om de så mig. Jeg stod ved englen
og de så mig, men de spurgte aldrig englen om at hjælpe dem. De spurgte mig
om hjælp, de råbte.
Jeg husker en frygtelig én, som rørte mig så meget, fordi jeg selv er
præst og han, der råbte, var også præst. Han råbte: "Jeg er præst. Jeg
stjal bare kirkens penge og jeg er parat til at betale dem tilbage straks."
Og han ønskede, at jeg skulle hjælpe ham.
Der var en kraft, der pinte dem. Jeg så aldrig nogen ild dér, og jeg så
aldrig nogen flammer i helvede. Men den pine, dér var, var som om, de
befandt sig i ild.
Alle disse ting, som englen viste mig, skrev jeg ned på en blok. Englen
gav mig en blokog en pen.
Jeg skrev alle disse oplevelser ned. Da jeg vågnede her, var det første
jeg huskede den blok. Jeg spurgte dem: "Hvor er min blok?"
De forstod mig ikke, og senere forstod jeg, at det, jeg havde skrevet ned
måtte være gemt i min hukommelse.
Mens jeg råbte og spurgte englen om hjælp, sagde han, at jeg ville få en
chance mere for at vende tilbage. Han nævnte, at den rige mands bøn i
helvede skulle opfyldes til denne generation.
Jeg forstod det ikke. Men da jeg slog efter i Bibelen forstod jeg, at
den rige mand havde spurgt om, at en død mand skulle sendes tilbage til
verden. Så det, han sagde, var, at den rige mands bøn skulle opfyldes som
den sidste advarsel.
Han sagde til mig, at han gav mig denne mulighed for at vende tilbage med
den sidste advarsel til denne generation."
--- END of Udfordringen 2002-08-15 ----------------------------------

Jesus har sagt (Matt. 18,20):
"Hvor to eller tre er forsamlede om mit navn, dér er jeg midt iblandt dem."

0595

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-03, Saturday, CET 17:31

Bodil Grove Christensen

From: "Henton" <sn...@adresse.dk>

> [...]
> man vel lov at være bare lidt kritisk, man skal vel ikke sluge alt råt, se
> bare i denne gruppe, hvordan kristne er i splid med sig selv.

Hvis du ellers "fægtede med åben pande", så ville vi også vide,
hvor vi har dig henne.

> Jeg fandt lige efterfølgende som jeg synes skal med:
>
> . Har Jesus forudsagt Jordens Undergang og sin Genkomst.

KLIP!

> støn.....det var en ordenlig smøre

> men talte Jeus til sine diciple om de tider, hvor han igen skulle vandre

> jorden blandt menneskene ? eller havde diciplene misforstået noget ?

Jamen, bette ven da - han talte om endetiderne, den tid,
vi oplever du.

Du spurgte iøvrigt også, om Djævelen har et kødeligt legeme,
og om jeg ville/kunne sætte navn på ham nu.
Nej og nej. Han har ikke et kødeligt legeme, og af samme grund
kan jeg ikke sætte navn på ham. Ikke desto mindre er det ham,
de fleste på Jorden adlyder nu. Se dig omkring, og se en masse
mennesker, som af egen fri vilje vælger synden frem for Kristus.

Med venlig hilsen
Bodil.

Jens Bruun

In news:3iRsa.45419$y3.32...@news010.worldonline.dk, Kall, Mogens
<mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote:

> I slutningen af november sidste år skete der en skelsættende
> begivenhed i Nigeria, som vi i uge 14 beskrev i detaljer.

Kære Kall, Mogens,

Du skal passe på med alt, der kommer fra Nigeria. Landet er alene kendt for
overtrædelse af menneskerettigheder, sørøveri, voldsom (selv for et
afrikansk land) korruption, "Nigeria Scam", AIDS, Sharia, tåbelige historier
om døde, der genopstår og mange andre dårligdomme. Hvis Satan går i blandt
os, så er han garanteret Nigerianer.

--
-Jens B.

Vidal

In news:3eb50fbf$0$7758$edfa...@dread11.news.tele.dk,
Bodil Grove Christensen <grov...@tdcadsl.dk> typed:

> [...]
> de fleste på Jorden adlyder nu. Se dig omkring, og se en masse
> mennesker, som af egen fri vilje vælger synden frem for Kristus.

Tror du ikke djævelen og dyret fra åbenbaringen er den samme?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Henton

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

er du jyde?
Jeg kan da godt gentage: men talte Jeus til sine diciple om de tider, hvor

han igen skulle vandre
på jorden blandt menneskene ? eller havde diciplene misforstået noget ?

Det er lidt uhyggeligt hvad religion kan gøre med mennesker, du skriver: han
talte om endetiderne, den tid, vi oplever nu.
Hvordan kan du dog få dig selv til at skive sådan, dommedagssnak, er du
indre missionsk ?

Jeg citerede:

[...]

her burde så være tilføjet ingen uden Gud og Bodil kender dagen og timen.

Nej Bodil, enden er ikke nær, så langt er vi slet ikke kommet endnu, der
står også skrevet: Tid til krig og tid til fred, og sådan bliver det ved og
ved indtil .....................?
Men selvfølgelig, hvorfor skulle man tro mig :-)

> [...]
> de fleste på Jorden adlyder nu. Se dig omkring, og se en masse
> mennesker, som af egen fri vilje vælger synden frem for Kristus.

Mon ikke også det er fordi mennesker ikke kan kende forskel på det onde og
det gode. Det er heller ikke let når alle tror de gør det gode. Hvem vil vel
også indrømme de gør de onde.

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message

en hel masse - og her kommer et par svar:
ja, jeg er jyde
nej, jeg er ikke indremissionsk - det var mine
bedsteforældre - jeg har valgt at være medlem
af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Mvh. Bodil.

"Jens Bruun" skrev:

> [...]
> historier
> om døde, der genopstår og mange andre dårligdomme. Hvis Satan går i blandt

Nej, der kan da ikke komme noget godt fra Nazareth (John 1,46), vel ?

[...]

0612

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-05, Monday, CET 18:24, 58 years since the war.

erik larsen

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Ja en racistisk satanisk sekt der dyrker okultismen og ikke tror på den
bibelske treenighedens lærdom, men i stedet tror de at de selv kan blive til
en Gud fordi de i deres fantasier ikke tror Faderen, Sønnen og Helligånden
er tre Gudsdomspersoner, en treenighedslære som bibelen på det kraftigste
påpeger og understreger mange steder, men i tror at Gud var først en mand og
Jesus kun var en sand mormon. Og den der med at Satan skulle være Jesus
broder under navnet Lusifa og at han skulle være sparket ud af himmelen med
1/3 af englene som alle har sort skind (negerne, Kains slægt), er kun det
rene racisme.

Og så har du den frækhed at kalde dig for kristen, når du kun er en satanisk
forføre der ikke har med kristendom at gøre.

Jeg er da glad for at du, Bodil; erkender at også du skal bøje knæ for
treenighedens Gud og med din mund bekende at du har løjet til mange den
samme dag som du skal bekender Jesus som Herren.

Erik

Jens Bruun

In news:3eb90c06$0$89617$edfa...@dread16.news.tele.dk, erik larsen
<erikl...@oncable.dk> wrote:

> [...]
> treenighedens Gud og med din mund bekende at du har løjet til mange
> den samme dag som du skal bekender Jesus som Herren.

Erik, jeg er alvorligt bange for, at du ikke kommer i Paradis. Det har
jeg fra sædvanligvis pålidelig og velunderrettet kilde.

--
-Jens B.

"Jens Bruun" skrev:

> Erik, jeg er alvorligt bange for, at du ikke kommer i Paradis. Det har
> jeg fra sædvanligvis pålidelig og velunderrettet kilde.

Erik Larsen ser tingene lidt i sort-hvidt, men han har ret i, at mormonerne
er en sekt!

Lad Gud være dommeren vedrørende Eriks frelse (Matt 7,1)

-

[...]

0621

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-07, Wednesday, CET 17:30

Bodil Grove Christensen

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> wrote in message news:4c8ua.1695

> Erik, jeg er alvorligt bange for, at du ikke kommer i Paradis. Det har
> jeg fra sædvanligvis pålidelig og velunderrettet kilde.
>
> --
> -Jens B.

Tak til Jens B. for hans humoristiske indslag.
Humor kan altid sætte tingene i det rette perspektiv,
hurra for det.
Og til dig, Erik: Hvor får du dog alt det had fra?
Er du ikke kristen? Har du ikke mærket den
store forandring i hjertet, så du ikke længere
er tilbøjelig til at gøre ondt?
Husk på, hvad der sker med dem, som dømmer
andre, Erik...................

Mvh.Bodil.

Henton

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Tak for dine oplysninger :-)
selvom du kryber lidt udenom :-)
Nu anede jeg jo ikke en pind om Jesu Kristi Kirke, så jeg måtte læse lidt på
jeres hjemmeside
Her fandt jeg bl. a.
Citat:
Hvad er det så der gør at nogle mennesker ikke tror på at vi er kristne?
Blandt flere specielle opfattelser er der typisk fremført tre årsager:
1.fordi vi tror at vi må overholde budene for at blive frelst
2.fordi vi ikke tror på den traditionelle opfattelse af treenigheden
3.fordi vi ikke er en afløber af den gamle katolske kirke
-----
hmm, mennesker er mærkelige.
et lille spørgsmål, hvorfor tror I ikke på den traditionelle opfattelse af
treenigheden.

Hilsen

På en onsdag hvor jeg ellers ikke har tid.

Henton

"erik larsen" <erikl...@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Og så har du den frækhed at kalde dig for kristen, når du kun er en
satanisk
> forføre der ikke har med kristendom at gøre.

hårde ord fra en mand som kalder sig rigtig kristen, hvad skal det dog gøre
godt for ?
Men det bestyrker mig kun i at den kristne lære, som den er i dag, falder
fra hinanden, og sådan må det jo være når et hus er i splid med sig selv.

> Jeg er da glad for at du, Bodil; erkender at også du skal bøje knæ for
> treenighedens Gud og med din mund bekende at du har løjet til mange den
> samme dag som du skal bekender Jesus som Herren.

Sjældent har jeg læst mage til lort, undskyld mit sprog, men det var det
pæneste jeg kunne finde på.
Du må være meget enfoldig, nå dem skal der jo osse være plads. Som der står
skrevet, salige er de enfoldige, det må jo være dig en stor trøst.

Med venlig hilsen
Henton
--------
Men jeg er helt sikker på du kan få et kapitel i Søren bog

Lars Kristensen

Vil det ske at Jesus vil komme tilbage?

Der er skrevet mange profetier i Bibelen og en del af dem, der er
skrevet i Det nye Testamente kan godt være afskrivninger af gamle
græske fortællinger og her er eksempelvis dyret og skøgen i Johannes
Åbenbaring. Denne fortælling ligner meget historien om Zeus og Europa.

Mange mennesker har oplevet, at de har oplevet noget de tidligere har
drømt og ikke blot en deja-vu oplevelse.

Det får mig til at tænke på, at vi kender meget lidt til tiden og har
derfor svært ved at forstå tiden. Derfor er det for mange mennesker
svært at godtage Jesus's genkomst. Men hvad sker der egentlig og er
det Jesus's genkomst?

Det der står i Matt. 24.14 har været sket tit og ofte når en
civilisation er gået under. Vi kender til Babylon, Ægypten, Fønikerne,
Athen og mange andre. Dengang kendte folk til disse magtcentres
undergang og det ville derfor ikke være svært at kunne beskrive
eksempelvis Roms undergang, som jo på Matt. evangeliets tid var
magtcentret.

Der gik jo heller ikke mange årtier førend Rom tabte sin magt til
andre. Og Rom oplevede som bekendt meget kaotiske tider i det 1.
århundrede e.v.t.

Ser vi på verden af i dag, så er de samme tendens på vej i dag og
derfor kan profetien om Jesus's genkomst føres frem, som den er blevet
det mange gange før.

Men selvfølgelig, på et eller andet tidspunkt må profetien gå i
opfyldelse, ellers er Kristendommen jo ude på Herrens mark.

Den vil selvfølgelig gå i opfyldelse, som den har gjort det mange
gange før. For hver gang der har været kaos og en stærk personlighed
trådte frem, da kom der en frelser og skabte fred.

På en måde kan Bush vel også sammenlignes med en Jesus figur, efter at
han startede Irakkrigen og fjernede Saddam Hussein fra magten. Mange
vil vise vrede og andre vil vise glæde og de der går Bush imøde vil
komme ind i varmen, mens de der går rundt med vrede, bliver afvist når
de endelig gerne vil ind i varmen hos amerikanerne. Her kan vi
billedligt faktisk godt se en sammenligning med Jesus's genkomst.
Matt. 24.14.

Der er så mange muligheder for at tolke Matt. 24.14 at det vil være
svært at sige, om profetien vil blive reel en dag.

Nu vil jeg godt gå tilbage til det jeg skrev om tiden, for det kan jo
godt ske, at profetien reelt vil gå i opfyldelse en dag.

Når den dag oprinder, da er det ikke vigtigt at have troen og håbet,
men at være forberedt på Jesus's genkomst. For mange der holder på
troen og håbet vil være som de fem brudepiger der ikke tog olie med
til deres olielamper. De var ikke forberedte på brudgommens komme.

Der er mange mennesker der ikke har troen og håbet om Jesus's genkomst
og som alligevel giver af hele deres hjerte til den der tørster,
sulter, sidder i fængsel m.fl., mens de der holder troen og håbet oppe
ved højhellige møder, afviser de sultende, tørstende, de fængslende
m.fl.

Hvem tror du Jesus vil åbne døren for? De der holdt troet og håbet
oppe eller de der gav af hele deres hjerte?

»Hvad du gør mod den mindste iblandt jer, gør du mod mig og jeg vil
give dig tusindfold igen«. Jesus citat.

Om profetien vil gå i opfyldelse, det er op til det enkelte menneske
at tro på.

Jeg tror ikke at det er vigtigt at tro på profetien og håbe på at den
går i opfyldelse, men derimod at gøre det rette mod den mindste
iblandt os. Gi' den der tørster – vand og den der sulter – noget at
spise og den der sidder i fængsel – et bud og at gøre alle de andre
rette gøremål.

Forbered dig og det gør du ved at handle rigtig og ikke ved at tro det
rette eller håbe på det rette.

Det er min opfattelse og om den er rigtig, det synes jeg selv den er,
men der kan være andre der har en anden opfattelse, men det må de om,
det er deres valg, jeg har valgt den vej jeg vil gå. Vil du gå samme
vej, da er du velkommen, men det er ikke min vej du går, det er helt
din egen, men så længe vi følges ad, så er der intet i vejen for at vi
kan gøre det.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

erik larsen

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Den forstår jeg ikke helt? "sædvanligvis pålidelig og velunderrettet
kilde" kan kun være frelseren der bestemmer over liv og død.

Hvorfra har du en sådan god kontakt og hvordan forklare du dennne gode
kontakt, vær sød at hjælpe os der har søgt den i årevis ???

Erik L

erik larsen

> Og til dig, Erik: Hvor får du dog alt det had fra?

det6 er kun dig der ser had da du ikke indeholder Helligånd og er derfor
ikke salvet med Jesus kærlighed, jeg har stor medlidenhed med dig kære Bodil
og ønsker du som jeg kan se hvor farligt en løjnagtigt sekt SDH er.

> Er du ikke kristen? Har du ikke mærket den
> store forandring i hjertet, så du ikke længere
> er tilbøjelig til at gøre ondt?

at fortælle sandheden om SDH er ikke ond men godt for de mennesker der høre
efter.

> Husk på, hvad der sker med dem, som dømmer
> andre, Erik...................

Jeg har ikke dømt SDH det gør de selv ganske godt ved at gøre dem selv til
Guder og forkaste treenighedens Gud.

Du vil måske forkaste SDHs lære om at Gud engang var en mand og at I kan
gøre jer selv til ligemand med Gud ved at arbejdte på jeres renselses
retualer.

Erik L

erik larsen

"Henton" <sn...@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> satanisk
>
> hårde ord fra en mand som kalder sig rigtig kristen, hvad skal det dog

Har jeg kaldt mig sel for en rigtig kristen, var jeg en rigtig kristen var
jeg Jesus og det er jeg langtfra.?????

> Men det bestyrker mig kun i at den kristne lære, som den er i dag, falder
> fra hinanden, og sådan må det jo være når et hus er i splid med sig selv.

du leder jo også direkte efter lort du kan smide i hovedet på andre kristne,
gør du ikke.

> [...]
står
> skrevet, salige er de enfoldige, det må jo være dig en stor trøst.

Som du skriver i dit næste brev til Bodil, du ved ingen ting

erik l

Jens Bruun

In news:3eba2788$0$89531$edfa...@dread16.news.tele.dk, erik larsen
<erikl...@oncable.dk> wrote:

> Hvorfra har du en sådan god kontakt og hvordan forklare du dennne gode
> kontakt, vær sød at hjælpe os der har søgt den i årevis ???

Søg, og du skal finde...

--
-Jens B.

erik larsen

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

NEJ, det var ikke det du sagde. Du sagde jeg ikke kommer i Paradiset og at
du har den visdom fra "sædvanligvis pålidelig og velunderrettet kilde."

Hvem er de "pålidelig og velunderrettet kilde" du mener er så pålidelig, at
du trygt kan fortælle mig at jeg står uden for Jesus nåde ???

Det er vel ikke sådan du bare slynger om dig med intetsigende ævl for at
gøre indtryg på andre ???

Erik L

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message news:b9bsa5$15m1

> Tak for dine oplysninger :-)
> selvom du kryber lidt udenom :-)

Det er nu ikke for at krybe udenom, men det er eksamenstid,
og for en ganske almindelig, dansk skolelærer så er det en
meget travl tid.

> [...]

> 2.fordi vi ikke tror på den traditionelle opfattelse af treenigheden
> 3.fordi vi ikke er en afløber af den gamle katolske kirke

Hvilken hjemmeside har du læst på?
Jeg kan anbefale dig at læse:
www.kristus.dk
www.mormon.dk
www.mormon.org
www.lds.org
de to sidstnævnte er engelske, men jeg tror ikke,
at det vil volde dig problemer.

> hmm, mennesker er mærkelige.
> et lille spørgsmål, hvorfor tror I ikke på den traditionelle opfattelse af
> treenigheden.

Fordi vi tror på, at Jesus Kristus og Gud Faderen åbenbarede
sig for Joseph Smith i 1820, da han gik ud i en lund for at bede
til Gud. Han gjorde dette som resultat af, at han havde læst
i Bibelen, Jakobs Brev 1: 5, at "hvis nogen af jer står tilbage i visdom,
da skal han bede om at få den fra Gud, der give alle gavmildt og uden
bebrejdelse, og så vil den blive ham givet".
Disse to personer viste sig for ham, de var to enkeltpersoner,
strålende og guddommelige, og Faderen præsenterede Sønnen
for Joseph Smith, idet han sagde: "Denne er min elskede Søn. Hør Ham".

Du er velkommen til at stille spørgsmål direkte til mig, hvis du vil,
også privat.

Mvh. Bodil.

Bodil Grove Christensen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

> Erik Larsen ser tingene lidt i sort-hvidt, men han har ret i, at
mormonerne
> er en sekt!

Tænk, det blev Jesus og hans tilhængere også benævnt som
på deres tid........

;-)))))))))

Mvh. Bodil.

Jens Bruun

In news:3eba3a55$0$89528$edfa...@dread16.news.tele.dk, erik larsen
<erikl...@oncable.dk> wrote:

> Hvem er de "pålidelig og velunderrettet kilde" du mener er så
> pålidelig, at du trygt kan fortælle mig at jeg står uden for Jesus
> nåde ???

Der skal også være lidt at tænke over.

> Det er vel ikke sådan du bare slynger om dig med intetsigende ævl for
> at gøre indtryg på andre ???

Jo, det hænder. Gad vide, om mine kommentarer til dig er et eksempel på
dette?

--
-Jens B.

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Tænk, det blev Jesus og hans tilhængere også benævnt som
> på deres tid........

Kære Bodil,

Det kan ikke komme som nogen overraskelse for dig, at jeg (og andre)
bedømmer Mormonerne som værende en sekt. I har hørt det útallige gange før.
En sekt er karaktiseret ved, at de alene har "ophavsretten" på Sandheden.
Jesus derimod tog ALDRIG patentret på ophavsretten. Fx siger Jesus i
Matt 5,17 "Tro ikke, at jeg er kommen for at nedbryde loven eller
profeterne; jeg er ikke kommen for at nedbryde men for at fuldkomme" (Rom
3,31). Se også Matt 19,16-21; 22,36-40.
Det er et dårligt argument, du kommer med, Bodil; fordi så kan fx Jehovas
Vidner jo legitimere deres vranglære på tilsvarende vis!

Dét, som vi kristne hæfter os ved, er, at Bibelen (i kraft af NT's
vidnesbyrd om Jesu stedfortrædende død og opstandelse) allerede har sat et
punktum en gang for alle. Der er ikke nogen nye læresætninger m.m. at
tilføje! VEJEN TIL GUD ÉR BANET, hvilket er Bibelens formål!
Vi behøver med andre ord ingen såkaldt ny profet. Hverken Muhammed eller
ham fra Jeres sekt.

Min ANBEFALING til dig er:
Hold dig til Jesus. Så går du ALDRIG fejl i byen. Han alene er stærk nok
til at frelse dig.

[...]

0629

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-08, Thursday, CET 15:49

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Du er velkommen til at stille spørgsmål direkte til mig, hvis du vil,
> også privat.

Ja - så er du vist ved at blive bondefanget, Henton!

JUMP news:nhtua.55450$y3.38...@news010.worldonline.dk...
Re: Jesu genokmst
0629
dk.livssyn.kristendom

2003-05-08, Thursday, CET 15:49

[...]

0630

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-08, Thursday, CET 15:52

Henton

> "Henton" <sn...@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Har jeg kaldt mig sel for en rigtig kristen, var jeg en rigtig kristen var
> jeg Jesus og det er jeg langtfra.?????

det er altid godt med selverkendelse.

> du leder jo også direkte efter lort du kan smide i hovedet på andre
kristne,
> gør du ikke.

Jo.-

> Som du skriver i dit næste brev til Bodil, du ved ingen ting

det vil jeg nu ikke sige, jeg er da "bedrevidende"

Med venlig hilsen

Henton

Henton

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - så er du vist ved at blive bondefanget, Henton!

det kommer da an på hvor gammel/ung hun er.
Nå, nu må vi være alvorlige, ikke så meget smaal talk.

H...for Henton

Henton

"Lars Kristensen" <la...@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> de endelig gerne vil ind i varmen hos amerikanerne. Her kan vi
> billedligt faktisk godt se en sammenligning med Jesus's genkomst.

Andre vil kalde Bush for satans yngel, men lad tiden vise.
Jesus talte om at vende den anden kind til, men det gælder måske ikke i år
2003.?

men ellers vil jeg sige det var et brandgodt indlæg, du skrev. Jeg er ikke
meget for at rose, men her synes jeg det er på sin plads.

Hilsen

Bodil Grove Christensen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

> Ja - så er du vist ved at blive bondefanget, Henton!

Tyv tror, hver mand stjæler..........

Nu kender du jo ikke mig, vel?
Og det ER faktisk muligt at oplyse uden at
bondefange folk.
Næ, ser du, bondefangeri, det er, når man bilder folk ind,
at deres små børn ryger lige lukt i Helvede, hvis man ikke
døber dem som spæde.
Det har Jesus nemlig aldrig sagt, han sagde derimod,
"Lad de små børn komme til mig, thi sådanne hører
Himmeriget til." Og så fortsatte han endda med at sige,
at vi skal blive som små børn, ellers kommer vi slet ikke
ind i Himmeriget.
Små børn tager imod evangeliet med åbne arme,
ikke med forventningen om at blive bondefanget eller snydt,
så vandet driver. Tænk engang, hvis jeg faktisk havde ret -
så ville du godt nok blive snydt ................

;-))

Mvh. Bodil.

Andreas Falck

Kall, Mogens mogen...@ikke.til.raadighed.dk skrev dette:

> Ja - så er du vist ved at blive bondefanget, Henton!

Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
gruppe!

Henton

> Det er nu ikke for at krybe udenom, men det er eksamenstid,
> og for en ganske almindelig, dansk skolelærer så er det en
> meget travl tid.

Nå.

> Hvilken hjemmeside har du læst på?
> Jeg kan anbefale dig at læse:
> www.kristus.dk

det er den jeg har læst

> [...]
> strålende og guddommelige, og Faderen præsenterede Sønnen
> for Joseph Smith, idet han sagde: "Denne er min elskede Søn. Hør Ham".

Til det vil jeg blot sige at Joseph Smith er enig med mig. Og jeg har endda
ikke haft noget syn.

> Du er velkommen til at stille spørgsmål direkte til mig, hvis du vil,
> også privat.

I Lige måde !

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Tyv tror, hver mand stjæler..........

Der er en grund til, at Mormon-"kirken" hverken kan findes i Kirkelig
Vejviser eller på kirkeoversigten i Danmark på http://giraffen.dk !

Ønskes yderligere oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden
sekt, da kontakt Diaglogcentret.

[...]

0632

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-08, Thursday, CET 20:57

"Andreas Falck" skrev:

> Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
> gruppe!

Er du nu OGSÅ blevet Mormon, Andreas ? - Hvad bliver mon det næste ?

[...]

0633

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-08, Thursday, CET 21:07

Henton

> Kall, Mogens mogen...@ikke.til.raadighed.dk skrev dette:
>

> Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
> gruppe!

Sikkert rigtigt, kan vi være enige om at der kun findes én sand tro ?

Jens Bruun

In news:B1wua.55545$y3.38...@news010.worldonline.dk, Andreas Falck
<dew...@invalid.invalid> wrote:

> Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
> gruppe!

Hvem er du, Andreas, der således stiller sig til dommer over oprigtigheden i
andres tro? Du kan vel strengt taget kun udtale dig på egne vegne, men det
var måske også det, du gjorde?

--
-Jens B.

Andreas Falck

> Er du nu OGSÅ blevet Mormon, Andreas ? - Hvad bliver mon det næste ?

Nej, det er jeg ikke - og det har jeg heller aldrig antydet!

Andreas Falck

Henton sn...@adresse.dk skrev dette:

> "Andreas Falck" <dew...@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Sikkert rigtigt, kan vi være enige om at der kun findes én sand tro
> ?

Ja vi kan sagten være enige om at der kun findes én sand tro!!

Men det var nu ikke lige det emne jeg tog fat i :-)

erik larsen

"Andreas Falck" <dew...@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
> gruppe!

hvad hedder de piller du har spist ????

erik l

Andreas Falck

erik larsen erikl...@oncable.dk skrev dette:

> hvad hedder de piller du har spist ????

Madopar, Selegilin og Requip

Andreas Falck

erik larsen erikl...@oncable.dk skrev dette:

Din computers ur og dato står indstillet forkert

Bodil Grove Christensen

> Der er en grund til, at Mormon-"kirken" hverken kan findes i Kirkelig
> Vejviser eller på kirkeoversigten i Danmark på http://giraffen.dk !

Tak for tippet, det vil blive rettet.

Mvh.Bodil.

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message news:b9e4e9

> Til det vil jeg blot sige at Joseph Smith er enig med mig. Og jeg har
endda
> ikke haft noget syn.

Forklar dig lige lidt nærmere.........
MVh.Bodil.

Bodil Grove Christensen

"Andreas Falck" <dew...@invalid.invalid> wrote in message

> Bodil bondefanger ingen - hun er en af de få oprigtige troende i denne
> gruppe!

Tak for de smukke ord, Andreas.
Og til jer andre, som tror Andreas er blevet mormon -
eller er på piller: nej, han er ikke mormon, og nej,
han er ikke på piller, - han har bare skrevet sammen
med mig på et tidligere tidspunkt............Så han
kender mig åbenbart bedre end jer andre.
Mvh.Bodil.

Henton

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Det glæder mig at du har fået mere tid. Lidt privat vil jeg sige at jeg
intet har imod muslimer, hinduer, sai Baba, indre mission, jehovas vidner og
lign. MEN SKOLELÆRERE, gud bedre det, så snart jeg hører ordet får jeg røde
knopper over hele kroppen, disse bedrevidende personer, blanket fuldstændig
af for humor. Nå, det må være en brist hos mig, jeg har bedt til de højeste
magter om at jeg måtte overvinde dette, men her har jeg ikke fundet gehør.
Men videre:

Altså kære skolelærer, hvor svært kan det være:

Jakobs Brev 1: 5, at "hvis nogen af jer står tilbage i visdom,
da skal han bede om at få den fra Gud, der give alle gavmildt og uden
bebrejdelse, og så vil den blive ham givet.

Nu da du har fået bedre tid, lad os vende tilbage til tidligere ubesvaret
.
1. men talte Jesus til sine disciple om de tider, hvor han igen skulle
vandre på
jorden blandt menneskene, som menneske ? eller havde disciplene misforstået
noget ?

2. Hvad skulle han dog her én gang til ?

3.Fortæl Mig venligst om" tingenes tilstand i
de tider, der kommer umiddelbart før Jesu genkomst" og hvordan fortolker du
at det skulle være nu?

4.Du skriver andetsteds:Tro mig, han kommer ikke som nogen stakkel, men som
denne jords
gud, og alle skal se ham.- Så nu er Gud og Jesus smeltet sammen til én,
eller hvad:

5. Du skriver noget om endetider-den tid vi lever i nu, og hvordan kommer du
dog frem til det, og hvis du stadig er her på jorden om 20 år, vil du så
indrømme du har taget fejl ?

Om bondefangeri skriver du:

"Næ, ser du, bondefangeri, det er, når man bilder folk ind,
at deres små børn ryger lige lukt i Helvede, hvis man ikke
døber dem som spæde."

er det så ikke også bondefangeri at bilde folk ind -at enden er nær- at
djævelen regerer verden-
Efter min mening er det bondefangeri, man skaber utryghed og frygt, og så
får man magt over dem..
Så skriver du videre

"Små børn tager imod evangeliet med åbne arme,
ikke med forventningen om at blive bondefanget eller snydt,
så vandet driver. Tænk engang, hvis jeg faktisk havde ret -
så ville du godt nok blive snydt"

Nu er små børn ikke specielt bevidste, hvis de var det kunne de da måske
godt opfatte det som bondefangeri.

Med Hilsen

Henton......still back
---------

Hvordan fanger man en bonde ?

> Tak for tippet, det vil blive rettet.

Næppe!

Ønskes yderligere oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden

sekt, da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

[...]

0634

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-05-09, Friday, CET 11:58

erik larsen

> Ja vi kan sagten være enige om at der kun findes én sand tro!!
>
> Men det var nu ikke lige det emne jeg tog fat i :-)

Hvad var emnet så, hvis det ikke handlede om en mormons oprigtige tro, en
tro du siger der ikke bondefanger nogen ????

Erik L

erik larsen

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Jeg troede livssyn.kristendom.dk var til for at diskutere religioner og ikke
hvem der kan lide hvem og fordi jeg ikke kan se nogen fornuft i SDHs
eventyrbog (mormonbogen) er det da langtfra ensbetydende med at jeg ikke kan
lide f.eks. Bodil som menneske. Jesus selv havde også foragt for dem der
prædiker en anden form for kristendom end den God selv forkyndte og det gør
Bodil beklagelig vis. Rom 16v17

Min erfaring er, at det er meget svært ja, umuligt at omvende en mormon fra
deres stræben efter selv at gøre sig til en gud, nøjagtig det samme fænomen
som findes i hinduismen, en mand kan ved renhed og fromhed selv blive Gud.
Hver gang jeg ser en mormon eller en JVer, ser jeg et menneske der er fanget
under falskheden og trænger til hjælp.

ErikL

Andreas Falck

> Hvad var emnet så, hvis det ikke handlede om en mormons oprigtige
> tro, en tro du siger der ikke bondefanger nogen ????

Jeg sagde ikke noget om nogen tro der bondefanger eller ikke
bondefanger! Jeg talte om persons oprigtighed i den tro vedkommende
person har ( - uden hensyntagen til om jeg personligt mener om det
skulle være en rigtig eller forkert tro vedkommende har).

Hvordan var det iøvrigt helt derude i det fjerne?

erik larsen

> [...]
> person har ( - uden hensyntagen til om jeg personligt mener om det
> skulle være en rigtig eller forkert tro vedkommende har).

Men momonerne bondefanger, læs mormonbogen og se hvad historie der læger bag
deres forkyndelse om Kristus Jesus, så som at Jesus sande fåreflok skulle
være Inkaerne eller Indianerne. Kun bondefangeri fra mormonernes side fordi
de sælger noget de ikke har og det gælder også Bodil forkyndelse.

Men du er vel bange for at se sandheden i øjnene med hensyn til sekter der
lige som din sekt ligger uden for treenighedslærens sandhed.

> Hvordan var det iøvrigt helt derude i det fjerne?

Det var en "fjern" oplevelse, en man ikke glemmer og gerne vil gøre om, så
jeg smutter til Cebu igen til oktober. Theiland, Hong Kong og Kina er out,
så længe der er 7000 øer der er uberørt af mine bare tæer på Philipinerne.

ErikL

Andreas Falck

erik larsen erikl...@oncable.dk skrev dette:

> Men du er vel bange for at se sandheden i øjnene med hensyn til

> sekter der lige som din sekt ligger uden for treenighedslærens
> sandhed.

Nu har du nok ikke fået SARS af at være langt borte, men din
fordømmelse af noget du ikke aner en skid om er i al fald ikke blevet
forbedret.

Du finder ingen steder overhovedet at hverken jeg eller den kirke jeg
har et tilhørsforhold til, ikke har en ren bibelsk treenighedslære -
så hold venligst dit udokumenterede vrøvl for dig selv

EOD

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message
> Det glæder mig at du har fået mere tid.

Jeg ved ikke, hvorfor du tror det......Eksamen er jo dårligt nok begyndt.

> [...]
højeste
> magter om at jeg måtte overvinde dette, men her har jeg ikke fundet gehør.

Prøv en psykolog eller en psykiater, det kunne være, at det kunne hjælpe.

;-)))

KLIP!

> [...]
> vandre på
> jorden blandt menneskene, som menneske ? eller havde disciplene

Er besvaret tidligere

> [...]

> 3.Fortæl Mig venligst om" tingenes tilstand i
> de tider, der kommer umiddelbart før Jesu genkomst" og hvordan fortolker

Læs Matt. 24:4-31 - og se dig omkring.

> [...]
som
> denne jords
> gud, og alle skal se ham.- Så nu er Gud og Jesus smeltet sammen til én,

De er èt i gerning og tanke, men fysisk er de to adskilte personer.

> [...]
du
> dog frem til det, og hvis du stadig er her på jorden om 20 år, vil du så

Nu er det ikke tilkommet mig eller noget andet menneske - end ikke Jesus
Kristus -
at vide dagen for Herrens tilkommelse, så det kan jeg desværre ikke tage
stilling til. I Herrens tidsregning er 20 år til eller fra ikke så meget,
regnet med evighedens alenstok.

KLIP

> Hvordan fanger man en bonde ?

Man tager et bundt pengesedler og sætter sig bag en halmballe
og begynder at tælle pengene - så skal han nok indfinde sig.

Guds fred til dig. God weekend.

Mvh.Bodil.

erik larsen

> erik larsen erikl...@oncable.dk skrev dette:
>

> Nu har du nok ikke fået SARS af at være langt borte, men din

> fordømmelse af noget du ikke aner en skid om er i al fald ikke blevet
> forbedret.

Det er så typisk med sekter, hvis man ikke lige aceptere deres lærer, så
fordømmer man dem. Evigt og altid kan en sekt blive fanget i deres egen
selvgjorte forkyndelse af Jesus Kristus og altid bliver de fanget i deres
hjemmelavede forkyndelse f.eks om treenigheden, om fremtidens spådomme osv.
Og hvis man er modig nok til at modsige dem i deres vildfarelse, er man
straks fordømmende, negativ og frafalden.

Det er faktisk et meget uintelegent og en meget lav standart at diskutere
religion på.

Erik L

Henton

> [...]
> højeste
>
> Prøv en psykolog eller en psykiater, det kunne være, at det kunne hjælpe.

Jamen Bodil, det har jeg prøvet. Her fik jeg blot at vide at det måtte jeg
lære at leve med, der var intet man kunne gøre for at forandre skolelærere.

> du
>
> Læs Matt. 24:4-31 - og se dig omkring.

solen skinner og det er weekend, og
[...]
så op med humøret Bodil, der er lang vej endnu, al din dommedagssnak og
sortsnak, det kan man ikke bruge til noget. Forhåbentlig er det ikke noget
du lærer videre.

> 4.Du skriver andetsteds:Tro mig, han kommer ikke som nogen stakkel, men
> som
>
> De er èt i gerning og tanke, men fysisk er de to adskilte personer.

Det kunne vi nok blive enige om.

> [...]
> stilling til. I Herrens tidsregning er 20 år til eller fra ikke så meget,

altså, kan dine fortolkninger af endetidernes komme være forkert :-)

Du skriver om Joseh Smith:

"Gud Faderen åbenbarede
sig for Joseph Smith i 1820, da han gik ud i en lund for at bede
til Gud".

Se det lyder ret spændende, hvordan ser Gud ud, er han hvidhåret med langt
skæg .??????

Men Bodil, du fik mig da til at læse lidt om mormonerne, det var jo ingen
skade til, jeg måtte selvfølgelig også forbi dialogcentret, og det gjorde
heller ingen skade.
Men nu slutter vi vores lille dialog, til dig og dine vil jeg sige, i meget
har du ret og i meget har du uret !
Og hvor ved jeg så det fra, se det vil jeg slet ikke fortælle mig, du vil
alligevel ikke tro mig :-) Nå nu skal jeg vist passe på ikke at blive for
højrøvet.

I am here for ever

Henton

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message news:b9i8j9

> [...]

Du glemte at skrive KLIP - jeg har ikke fået bedre tid.
KLIP

> Jamen Bodil, det har jeg prøvet. Her fik jeg blot at vide at det måtte jeg
> lære at leve med, der var intet man kunne gøre for at forandre
skolelærere.

Så kunne det jo være fordi, det ikke er nødvendigt for os at forandres,
men dig, der havde et problem.......
;.))
KLIP

> så op med humøret Bodil, der er lang vej endnu, al din dommedagssnak og
> sortsnak, det kan man ikke bruge til noget. Forhåbentlig er det ikke noget
> du lærer videre.

Hvis ellers du kendte mig, ville du vide, at jeg er en positiv, aktiv kvinde
med et godt humør, og at jeg ikke går og tåger omkring med dommedagssnak.
Det var ikke jeg, som begyndte, jeg svarede blot, hvorefter du fløj op som
en trold af en æske.
KLIP

> [...]
> til Gud".
> Se det lyder ret spændende, hvordan ser Gud ud, er han hvidhåret med langt

I bogen "Lære og Pagter", afsnit 110, vers 3, kan flg. læses:
"Hans øjne var som en ildslue, hans hår var hvidt som nyfalden sne,
og hans ansigt overgik solen i klarhed. Hans røst var som de store
vandes brusen..."

> Men Bodil, du fik mig da til at læse lidt om mormonerne, det var jo ingen
> skade til, jeg måtte selvfølgelig også forbi dialogcentret, og det gjorde
> heller ingen skade.

Hm, det kan vel diskuteres, jeg ved, at dialogcentret ikke just
er berømt for at være upartisk. De kritiseres også meget fra
egne rækker, vidste du det?

Klip

MVh. Bodil.

Bodil Grove Christensen

> [...]

> alligevel ikke tro mig :-) Nå nu skal jeg vist passe på ikke at blive for

Når du nu ikke vil fortælle dig selv det, kunne du jo
fortælle mig det. Jeg er ret nysgerrig efter at vide det.
Min mailadresse er ingen hemmelighed, jeg har nemlig
ingenting at skjule. Jeg har forsøgt at skrive direkte til
dig, men du "snyder" jo.

Mvh.Bodil.

erik larsen

> Hm, det kan vel diskuteres, jeg ved, at dialogcentret ikke just
> er berømt for at være upartisk. De kritiseres også meget fra
> egne rækker, vidste du det?

Det er næsten lige det jeg skrev til Andreas i samme tråd, alle der finder
sekternes fejl er kritiske fordi de ikke vil sluge jeres lære uden at stille
spørgsmål.

Erik L

Henton

> Når du nu ikke vil fortælle dig selv det, kunne du jo
> fortælle mig det

der kan du bare se, mine skolelærere kunne ikke engang lære mig at skrive
korrekt "fortælle mig" sikke noget sludder.

Jeg er ret nysgerrig efter at vide det.

> Min mailadresse er ingen hemmelighed, jeg har nemlig
> ingenting at skjule. Jeg har forsøgt at skrive direkte til
> dig, men du "snyder" jo.

jeg snyder da ikke, hvis du klikker på besvar og ikke på svar til gruppe,
kommer min rigtige adresse frem, og så er det jo bare at pille den ud
derfra, så helt snyder jeg ikke, kun lidt, man er jo kun et menneske.

Bodil Grove Christensen

> [...]
> kommer min rigtige adresse frem, og så er det jo bare at pille den ud
> derfra, så helt snyder jeg ikke, kun lidt, man er jo kun et menneske.

Og din adresse er: sn...@adresse.dk?

Mvh Bodil.

Bodil Grove Christensen

> [...]
> kommer min rigtige adresse frem, og så er det jo bare at pille den ud
> derfra, så helt snyder jeg ikke, kun lidt, man er jo kun et menneske.

Du både snyder og lyver, for der kommer kun denne adresse frem:
sn...@adresse.dk
Og den kan man ikke maile til.
VH. Bodil.

Henton

> Du både snyder og lyver, for der kommer kun denne adresse frem:
> sn...@adresse.dk
> Og den kan man ikke maile til.

Der var skolelæreren !!!!!!!!
Bruger du outlook express ?
og hvis du havde gjort som jeg skrev, havde klikket på besvar i stedet for
svar til gruppe var denne adrese kommet frem
dsl5...@vip.cybercity.dk
og den kunne du så have kopieret, og sendt mig en mail, hvor svært kan det
være skolelærer :-))
og så har jeg hverken oplevet åbenbaringer eller mirakler.

H....for Henton

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Henton" <sn...@adresse.dk> mælte sligt:

>Bruger du outlook express ?

Ja, hun gør.

>og hvis du havde gjort som jeg skrev, havde klikket på besvar i stedet for
>svar til gruppe var denne adrese kommet frem
>dsl5...@vip.cybercity.dk
>og den kunne du så have kopieret, og sendt mig en mail,

Nej, den adresse kommer ikke frem, når man vælger at svare i Outlook Express.
Det kan den af gode grunde ikke, eftersom den ikke var indeholdt noget sted i
dit indlæg.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Henton

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:kjtqbvo3ctneq5brr...@4ax.com...
> [...]

Express.
> Det kan den af gode grunde ikke, eftersom den ikke var indeholdt noget

Det skulle ikke undre mig om du har ret, hvilket vil ærgre mig lidt :-)
Hvis jeg åbner mit eget indlæg, og klikker besvar, så kommer den rigtige
adresse frem. Er du så fordi det gøres fra egen computer. Iøvrigt opfandt
jeg
snyd adressen for at undgå spam, Det hjalp ikke,jeg får stadig masser af
spam, så jeg vil gå tilbage til at bruge min mail adr. indsat et par xxxxx

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Henton" <sn...@adresse.dk> mælte sligt:

>Hvis jeg åbner mit eget indlæg, og klikker besvar, så kommer den rigtige
>adresse frem. Er du så fordi det gøres fra egen computer.

Det er ikke utænkeligt, i hvert fald.

>Iøvrigt opfandt jeg snyd adressen for at undgå spam, Det hjalp ikke,jeg får
>stadig masser af spam, så jeg vil gå tilbage til at bruge min mail adr. indsat
>et par xxxxx

Jeg synes ikke jeg får noget synderligt spam med denne adresse, hvor jeg har
sat "*fjerndette*" ind efter snabel-a'et højst én eller to spammails om dagen.
Men så bruger jeg også at indrapportere *al* den spam, jeg får, til
<www.spamcop.net>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."

Anders Peter Johnsen

> [...]

> "Hans øjne var som en ildslue, hans hår var hvidt som nyfalden sne,
> og hans ansigt overgik solen i klarhed. Hans røst var som de store

Næppe særligt originalt, da det genfindes i Johannesåbenbaringen...Men skægt
nok her om Kristus?

Johannes' Åbenbaring kap1, 14: "Hans hoved og hår var hvidt som den
hvideste uld, som sne, og hans øjne var som luende ild, v15 og hans fødder
var ligesom skinnende malm, der gløder i ovnen, og hans røst var som lyden
af vældige vande. v16 I sin højre hånd holdt han syv stjerner, og ud af
hans mund stod et skarpt, tveægget sværd, og hans udseende var, som når
solen stråler i al sin styrke."

Anders Peter Johnsen

Bodil Grove Christensen

"Anders Peter Johnsen" <ande...@mail.dk> wrote in message news:3ebe6346$0

> [...]
> af vældige vande. v16 I sin højre hånd holdt han syv stjerner, og ud af
> hans mund stod et skarpt, tveægget sværd, og hans udseende var, som når

Sjovt nok, så er det, jeg beskriver også Kristus.
Men eftersom han er af samme udseende som Faderen
- så gør det ikke så meget forskel.
Det behøver jo heller ikke være originalt, hans udseende
forandres jo ikke, vel?

Mvh.Bodil.

Bodil Grove Christensen

"Henton" <sn...@adresse.dk> wrote in message
KLIP
> Der var skolelæreren !!!!!!!!

Næ, det var realisten.

> Bruger du outlook express ?

Ja.

> og hvis du havde gjort som jeg skrev, havde klikket på besvar i stedet for
> svar til gruppe var denne adrese kommet frem
> dsl5...@vip.cybercity.dk
> og den kunne du så have kopieret, og sendt mig en mail,

Nej, det kunne jeg ikke, jeg har endda forsøgt at finde din IP-adresse -
den har du også skjult. Hvis du vil snakke, må du kommer mere åbent
frem, ellers anser jeg denne afdeling for slut.

Mvh. Bodil.

Henton

> Ja.

Jamen kære ven, hvad er du sur over, jeg har jo lige givet dig adressen, se
ovenover.

> [...]
> den har du også skjult. Hvis du vil snakke, må du kommer mere åbent
> frem, ellers anser jeg denne afdeling for slut.

men hvis du nu havde fulgt med i de forskellige indlæg ville du måske have
forstået. Men for din skyld prøver jeg igen.
Når jeg åbner hvilket som helst indlæg, og klikker på besvar, kommer mailens
afsender frem, også mine egne indlæg, for at skære det endnu mere ud i pap:
når jeg åbner eget indlæg og klikker på besvar fremkommer adressen
dsl5...@vip.cybercity.dk og ikke sn...@adresse.dk, det er måske kun på min
computer det er på den måde. dette har jeg gjort for ikke at få spam i min
postkasse, har dette såret dig, har du hermed min undskyldning.

Jens Bruun

"Bodil Grove Christensen" <grov...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det kunne jeg ikke, jeg har endda forsøgt at finde din IP-adresse -
> den har du også skjult

Ovenstående host-navn "resolver" til 217.157.178.18. Vi kan altså udlede, at
"Henton" er CyberCity-kunde og sidder bag en ADSL Skal du have yderligere
oplysninger, kræves en dommerkendelse. God jagt, Bodil.

--
-Jens B.

erik larsen

> [...]

> den har du også skjult. Hvis du vil snakke, må du kommer mere åbent
> frem, ellers anser jeg denne afdeling for slut.

Det er dog det værste ævl jeg har hørt længe

erik l

erik larsen

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

news.cybercity.dk 1052674478 65535 217.157.178.18

det stemmer

erik L

erik larsen

"Jens Bruun" <bruun...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

193.88.15.205.

Henton

> [...]

> den har du også skjult. Hvis du vil snakke, må du kommer mere åbent
> frem, ellers anser jeg denne afdeling for slut.

for din skyld har jeg nu ændret min adresse.......
Der er mange ting jeg ikke aner en pind om, bl.a. hvad en IP- adresse er,
og jeg er også fløjtende ligeglad, det er jo ikke meningen man skal svare
mig privat, uden jeg beder om det, det forstår du vel.
Og her slutter jeg, for ellers er der vist nogle der bliver sure, det er jo
ikke ligefrem religion dette her, eller er det ?

Jørgen Primdahl

Herskerne i åndeverdenen

HVEM hersker over denne verden? Bliver der ført en slags overmenneskeligt
tilsyn med os? Eller har Gud overladt menneskene til at klare sig selv? For
at finde svarene på disse spørgsmål vil vi først undersøge en hændelse som
fandt sted i løbet af Jesu Kristi jordiske tjeneste.

Kort tid efter sin dåb blev Jesus fristet af en usynlig åndeskabning kaldet
Satan Djævelen. Bibelen genfortæller en af fristelserne sådan: "Endvidere
tog Djævelen ham [Jesus] med sig til et usædvanlig højt bjerg og viste ham
alle verdens riger og deres herlighed." (Mattæus 4:8) Satan sagde da til
Jesus: "Jeg vil give dig hele myndigheden over dem og også deres herlighed,
for den er blevet overgivet til mig, og jeg giver den til hvem jeg vil.
Derfor, hvis du vil udføre en tilbedelseshandling over for mig, skal det alt
sammen være dit." - Lukas 4:6, 7.

Satan hævdede at han ejede myndigheden over alle denne verdens riger og
regeringer. Benægtede Jesus at det forholdt sig sådan? Nej, ved en anden
lejlighed bekræftede han denne påstand ved at omtale Satan som "verdens
hersker". - Johannes 14:30.

Ifølge Bibelen er Satan en ond engel med stor magt. Den kristne apostel
Paulus forbinder Satan med "ondskabens åndemagter" og omtaler disse som
"verdensherskerne i dette mørke". (Efeserne 6:11, 12) Desuden sagde
apostelen Johannes at "hele verden ligger i den ondes magt". (1 Johannes
5:19) Åbenbaringens Bog i Bibelen oplyser at Satan "vildleder hele den
beboede jord". (Åbenbaringen 12:9) I denne bog bliver Satan i symbolske
vendinger også skildret som en drage der giver verdens politiske system
"dets magt og dets trone og stor myndighed". - Åbenbaringen 13:2.

Verdensbegivenhederne vidner også om at en ond magt manipulerer med
menneskene for at skade dem. Hvilken anden grund kan der være til at det
mislykkes for de jordiske regeringer at skabe fred? Hvad skulle ellers få
mennesker til at hade og nedslagte hinanden? En der var øjenvidne til
massakre og død i en borgerkrig, sagde forfærdet: "Jeg ved ikke hvordan
dette kunne finde sted. Det er mere end had. Det er en ond ånd som bruger
disse mennesker til at ødelægge hinanden."

Med venlig hilsen Jørgen

"Vidal" <vi...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
> mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Andreas Falck

Jørgen Primdahl prim...@post.tdcadsl.dk skrev dette:

[ skrev en masse med bundcitering ]

Hej Jørgen

Kunne du mon lokkes til at læse (og bruge) disse fantastiske råd der
findes her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - så er jeg
overbevist om at mange ville blive glade!

God Storebededagsferie til dig og alle de andre :-)

Jens Bruun

"Jørgen Primdahl" <prim...@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge Bibelen er Satan en ond engel med stor magt. Den kristne apostel
> Paulus forbinder Satan med "ondskabens åndemagter" og omtaler disse som
> "verdensherskerne i dette mørke".

Skidt da med det. Gud er jo som bekendt omnipotent, så han kan da bare pakke
sammen, ham Satan, ik'?

> Verdensbegivenhederne vidner også om at en ond magt manipulerer med
> menneskene for at skade dem.

Nåda. Gælder det også for alle de dyr, der - lige inden de bliver ædt -
oplever en ond verden? Eller kan man sige, at det er den omnipotente gud,
der i virkeligheden er den onde magt?

> Hvilken anden grund kan der være til at det
> mislykkes for de jordiske regeringer at skabe fred?

Vor genetiske arv.

> Hvad skulle ellers få
> mennesker til at hade og nedslagte hinanden?

Evolution, f.eks. Den stærkeste overlever og der er altid en "naturlig"
forklaring på had, krig osv.

> [...]
> dette kunne finde sted. Det er mere end had. Det er en ond ånd som bruger
> disse mennesker til at ødelægge hinanden."

Jaja, døden skal jo som bekendt have en årsag.

--
-Jens B.

Vidal

In news:3ec3aa08$0$32521$edfa...@dread16.news.tele.dk,
Jørgen Primdahl <prim...@post.tdcadsl.dk> typed:

> [...]
> bliver Satan i symbolske vendinger også skildret som en drage der
> giver verdens politiske system "dets magt og dets trone og stor

Betyder det, at mormonerne anser Djævelen, som Bodil benævner
det, er den samme som dyret 666? Og at han også finder en
fysisk manifestation?

TBC

> Skidt da med det. Gud er jo som bekendt omnipotent, så han kan da bare
pakke
> sammen, ham Satan, ik'?

Gud kan du ud fra et kristent syn (hvilket jeg dog er ret overbevist om at
du egentligt ikke er videre interesseret i, andet end for at miskreditere)
således betragte som mere end blot omnipotent. Han er retfærdig på et højere
plan, et plan endog hævet over mennesket. Så når en mægtig skabning som
Satan gør oprør og mennesket følger ham i dette, og guds suverænitet således
udfordres, så er han i det store perspektiv rede til at lade resultatet af
et sådan oprør med manglende ledelse af gud og det han står for (fuldkommen
kærlighed, glæde, fred, retfærdighed osv) blive kendt. Man kan måske
ligefrem betragte det som et stridsspørgsmål der får lov at løbe som
præcedens for senere tider? Når det er med så mange lidelser til følge som
det er, er det ihvertfald vægtet i betragtning af guds kærlighed og
retfærdighed ud fra hans større perspektiv derfor naturligvis fordi der er
større hensyn at tage. (Som f.eks hensyn til skabningen iøvrigt, hensyn til
gud selv, -gud hvis betydning og ophøjelse overgår alt andet. Og så måske
andre aspekter man ikke kan forestille sig)

Gud ønsker ihvertfald at man tjener ham af frivillighed og af glæde. Det er
også i kraft af den fri vilje at oprøret imod ham overhovedet har været
muligt. Men på et tidspunkt har han iflg Bibelen lovet at gøre ende på den
nuværende ordning med dens lidelse og bringe skabningen tilbage i enhed med
ham. Jævnfør den gode nyhed om riget og alt hvad det iflg bibelen skulle
komme til at betyde og bærer med sig. Det bliver midlet, iflg den bibelske
beretning.

Det kan du så syntes om hvad du vil, men ihvertfald tage som udtryk for et
kristent perspektiv og håb, som du ikke i tro er delagtig i.

> Vor genetiske arv.

> Evolution, f.eks. Den stærkeste overlever og der er altid en "naturlig"
> forklaring på had, krig osv.

Jeg har altid syntes at det har været ret slående hvorledes det der kaldes
udviklingspsykologi lader til at have en evne til at fremme og betone
sataniske og kødelige fordringer. (det enkelte selviske individs fordinger).
Interessant er det iøvrigt at mennesket er den eneste jordiske skabning der
oprindeligt siges at være blevet skabt i guds billede. Da gud ser at
mennesket har ødelagt sin vej på jorden og er ondt, fortryder han at han har
skabt det, og som begrundelse for at afkorte det's levetid giver han
udsagnet: "eftersom det også er kød". Det hører måske med at når det siges
at mennesket er skabt i guds billede forstår jeg det som sådan at det er
skabt med åndsegenskaber der står over dyrenes, og er i guds billede, som
f.eks udstyret med et intellekt til bedømmelse af-, og til en vis grad
styring og valg af moral, kærlighed, retfærdighed osv. Andet sted er der i
anden forbindelse udtrykt om mennesket at det *i sig selv* blot er som dyr.

> Jaja, døden skal jo som bekendt have en årsag.

Som reglen er det synd ;-)

TBC

Jens Bruun

"TBC" <-sut...@2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
højere
> plan, et plan endog hævet over mennesket.

Hvordan kan du vurdere hans "retfærdighed", hvi

--
-Jens B.

Jens Bruun

"TBC" <-sut...@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Gud kan du ud fra et kristent syn (hvilket jeg dog er ret overbevist om at
> du egentligt ikke er videre interesseret i, andet end for at miskreditere)

Jeg kan jo dårligt miskreditere en entitet, jeg ikke umiddelbart tror på
eksistensen af. Jeg kan derimod sætte spørgsmålstegn ved dine og dine
trosfællers dogmer.

> således betragte som mere end blot omnipotent. Han er retfærdig på et
højere
> plan, et plan endog hævet over mennesket.

Hvordan kan du vurdere graden af "retfærdighed", når denne tilsyneladende er
hævet over (kan ikke forståes af?) mennesket? Er han retfærdig i menneskets
øjne, eller i egne?

> Så når en mægtig skabning som
> Satan gør oprør og mennesket følger ham i dette, og guds suverænitet
således
> udfordres,

Du modsiger dig selv. Hvis gud er suveræn, kan hans suverænitet ikke
> [...]

(fuldkommen
> kærlighed, glæde, fred, retfærdighed osv) blive kendt.

Du bliver ved med at vurdere guds motiver og adfærd ud fra et menneskeligt
syn. Det holder da ikke en meter, hvis han er hæver over os. Hvordan kan du
sætte dig ind i, hvilke tanker, gud gør sig?

> [...]
> det er, er det ihvertfald vægtet i betragtning af guds kærlighed og
> retfærdighed ud fra hans større perspektiv

Har du indsigt i dette større perspektiv, eller antager du nu blot?

> [...]
> gud selv, -gud hvis betydning og ophøjelse overgår alt andet. Og så måske
> andre aspekter man ikke kan forestille sig)

Der kan du bare se. Hvis gud er, aner vi mennesker ikke en kæft om, hvad han
indeholder.

> [...]
> nuværende ordning med dens lidelse og bringe skabningen tilbage i enhed

Jeg forstår dig ikke helt her. Gud tillader oprør, da det er en følge af den
fri vilje, men på et eller andet tidspunkt så tillader han det ikke længere.
Så meget for den fri vilje.

> Det kan du så syntes om hvad du vil, men ihvertfald tage som udtryk for et
> kristent perspektiv og håb, som du ikke i tro er delagtig i.

Se, det gør jeg så sandeligt også.

> Jeg har altid syntes at det har været ret slående hvorledes det der kaldes
> udviklingspsykologi lader til at have en evne til at fremme og betone
> sataniske og kødelige fordringer.

Nu er det jo dig, der sætter den fortolkning i opposition til din tro på
gud. Du vender problematikken helt om. Bortset fra det, så snakker jeg om
evolution og ikke om udviklingspsykologi.

--
-Jens B.

Jens Bruun

> [...]

Jeg kan jo dårligt miskreditere en entitet, jeg ikke umiddelbart tror på

eksistensen af. Jeg kan derimod sætte spørgsmålstegn ved dine og dine

trosfællers opfattelse af virkeligheden omkring os.

> [...]

fordinger).

Nu er det jo dig, der sætter den fortolkning i opposition til din tro på
gud. Du vender problematikken helt om. Er naturen generelt satanisk? Bortset

> [...]

> oprindeligt siges at være blevet skabt i guds billede. Da gud ser at
> mennesket har ødelagt sin vej på jorden og er ondt, fortryder han at han

Aha, gud kan altså også tage fejl og ligefrem fortryde tidligere handlinger.
Gad vide, om han har dummet sig i andre sammenhænge også... ;-)

--
-Jens B.

TBC

> Jeg kan jo dårligt miskreditere en entitet, jeg ikke umiddelbart tror på
> eksistensen af. Jeg kan derimod sætte spørgsmålstegn ved dine og dine
> trosfællers opfattelse af virkeligheden omkring os.

Jeg hentydede nu, selv i jævnfør af sætningskonstruktionen, også til
miskreditering af et kristent syn.

> Du modsiger dig selv. Hvis gud er suveræn, kan hans suverænitet ikke
> udfordres.

Bemærk at jeg taler om *oprør* imod hans stilling. Eftersom gud tillader det
og giver rum for det, kan der gøres oprør imod ham og stilles spørgsmålstegn
til rimeligheden af hans stilling. Den status hvormed der i forbindelse med
oprøret imod gud, tillades at mennesket og djævelens stilling er udenfor
guds ledelse er kun relativ ifht. guds suverænitet idet han jo netop
tillader det. (Jævnfør bl.a. Lukas 4:6 hvor djævelen taler om at rigerne er
*overgivet* ham)

> [...]

> sætte dig ind i, hvilke tanker gud gør sig? >snip< [..]
> Har du indsigt i dette større perspektiv, eller antager du nu blot? >snip<
[..]

> Der kan du bare se. Hvis gud _er_, aner vi mennesker ikke en kæft om, hvad
> han indeholder.

...Jeg og alle andre mennesker kan ikke af egen vilje eller kraft skue guds
dybder, men jeg og andre kan forholde sig til den del han har valgt at
åbenbare om sig selv ved sin ånd og ved sit ord. (Jævnfør Jer 24:7; 2Pe
1:19-21; 2Ti 3:16, 17; Joh 17:3; Kol 1:9; Ef 1:15-17; Flp 1:9; 2Pe 1:5; 1Ti
2:3, 4 og et utal af andre steder).

Når du diskuterer med kristne og rider frem som en jante overser du jo
iøvrigt totalt den præmis der hører sig til den kristnes syn, nemligt tro.

Faktisk tror jeg at det er helt tilbage ved begrebet tro, du er nødt til at
starte for i det hele taget at kunne diskutere relevant med en kristen, og i
det hele taget med empati overhovedet forstå en kristen.

> [...]
den
> fri vilje, men på et eller andet tidspunkt så tillader han det ikke

Jeg intet sagt om at gud tillader oprør *fordi* det er en følge af fri
vilje, blot konstateret at det overhovedet har været
muligt på baggrund af at der *findes* fri vilje.

Den fri vilje kan jo også bruges til at overlade det til gud at "kende godt
og ondt", som modsætning til at Adam og Eva valgte "selv at kende godt og
ondt.". Bibelen taler om at dem der får lov at forblive er dem der gør guds
vilje. Det er ikke nødvendigvis det samme som at den frie vilje til at vende
gud ryggen ikke er tilstede. Faktisk tales der i åbenbaringen om at på et
tidspunkt hvor riget har været oprettet i et godt stykke tid, så vil Satan
blive løst fra sit fængsel og igen få mulighed for at villede folk ved en
endelig prøve. Udfaldet er også allerede forudsagt, mange (som sandet ved
havet) vil gøre oprør med deres frie vilje.

> Nu er det jo dig, der sætter den fortolkning i opposition til din tro på
> gud.

Ja

Du vender problematikken helt om.

Så er der da i det mindste noget vi kan være fælles om ;-)

> Er naturen generelt satanisk? Bortset
> fra det, så snakker jeg om evolution og ikke om udviklingspsykologi.

Det læste jeg, jeg kom blot med en friere og mere generel kommentar iflg
mine assiciationer.

> [...]
handlinger.
> Gad vide, om han har dummet sig i andre sammenhænge også... ;-)

Dummet sig er vist udelukkende din udlægning. Men han har også i forbindelse
med f.eks den dom Jonas skulle forkynde over Nineve forbeholdt sig sine
beslutninger og sin indstilling progressivt til forholdene. Faktisk er der
meget interessant at læse om gud i Bibelen, også selv om man er spotter og
modstander. Faktisk er der mange der taler bibelen imod, der aldrig har læst
hele bibelen. Sådanne er naturligvis sværere at tage seriøse en modstandere
der rent faktisk har læst bibelen.

TBC