Dérfor er Luther *vraget*

"Jesus-loves-you" skrev
6895 news:%WCvi.39$iu4...@news.get2net.dk

> ... I min Bibel nævnes Luther overhovedet ikke (, og dét er jeg glad for,
> for jeg anser manden som en *jødehader* i kraft af nogle skrifter, som han
> har udgivet) ... :-)

Da jeg sad og læste i månedsbladet fra www.ordetogisrael.dk nr. 8, september
2007 ...

(side 16 og 17)

=== citat start ===

... 1543 ... udgav Luther skriftet "Om jøderne og deres løgne".
Luther gav syv råd angående jøderne. Han begynder med at spørge: Hvad
skal vi kristne nu stille op med dette forkastede, forbandede jødiske folk?
Svaret er:

1. Synagoger og jødiske skoler skal afbrændes, og de bygninger, som ikke
kan brænde, skal man overdynge med jord og begrave.

2. Man skal nedbryde og ødelægge jødernes beboelseshuse, og så kan man
anbrunge jøderne under halvtage eller i stalde, sådan som man gør med
sigøjnerne.

3. Man skal fratage jøderne deres bønnebøger og talmudiske skrifter.

4. Man skal under trussel om dødsstraf forbyde rabbinerne at undervise,
for de er banditter, som bruger det arme folks lydighed til deres egen
ulydighed mod Herrens lov. De inddrypper gift, forbandelser og forhånelser i
det almindelige jødiske folk.

5. Man skal helt ophæve det frie lejde til landevejene for jøderne. De
skal holde sig hjemme.

6. Man skal forbyde jøderne at drive "ågerforretninger" og fratage dem
alle kontanter og klenodier af sølv og guld, for alt, hvad de har, har de
taget fra os kristne. de beslaglagte midler kan man så give til de jøder,
som går over til kristendommen, så de har en startkapital.

7. Man skal give de unge, stærke jøder og jødinder plejl, økse,
hakkejern, spader, rok og ten og lade dem selv tjene til føden - men iøvrigt
uddrive dem af landet for altid. gennem Guds skarpe barmhjertighed kan Guds
vrede måske blive en lille smule mindre mod dem, men under alle
omstændigheder: væk med dem!

=== citat slut ====

... kunne jeg ikke la' være med at sige følgende:

Dérfor er Luther *vraget*...

(Og blev da afbrudt af et ... )

ET-Break:
(2007-09-16, Sunday, day no 259, CET 16:30, GMT 14:30)
- "Netop."

Interessant udtalelse, ET. Og det glæder mig ... :-)

Det lyder jo nærmest som Bin Laden (disse antisemitiske Lutherske ord)...

CET 16:50
- "Jo."

Hmm ...

Gad i grunden vide, *hvad* du tænkte, da du så Home erectus på savannen; den
ultimative overlever og dog samtidig en kannibal, apropos Kain ?

Kan der komme noget godt her-ud-af ?

Einem Braut ?...

CET 17:08
- "Måske."

-

Last file-OUTPUT:
6957 news:_4YFi.56$S%2....@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6958

Lyrik

On Sun, 16 Sep 2007 17:09:17 +0200, Jesus-loves-you
<John...@1.john4.8.heaven> wrote:

> [...]
>
> (side 16 og 17)
>
> === citat start ===
>
> ... 1543 ... udgav Luther skriftet "Om jøderne og deres løgne".

+++++++++++
Prøv dog lige engang at læse hvad manden selv skrev. Her udbreder han sig
ligeledes om islam. Det er ikke så enkelt at afskrive t menneske.:

http://www.lutherdansk.dk/Martin%20Luther%20-%20Om%20islam%20og%20jødedom/Martin%20Luther%20-%20Om%20islam%20og%20jødedom%2017.02.05.htm

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Anders Peter Johnsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

Imidlertid ER det altså temmeligt påfaldende anakronistisk at ville gøre
manden hovedansvarlig for dèn Krystalnat og dèt efterfølgende industrielt
organiserede Holocaust-folkemord, hans ærgelige, infame skrift imod jøderne
således tydeligt blev misbrugt til at legitimere ganske opportunt hele 400
år(!!!) senere af nazisterne...

Lige så strålende genial, Luther var i sine unge dage (i hvert fald frem til
omkring ca. 1530), lige så sørgeligt desperat og forbitret virker han i
dette skrift, der angiveligt er blevet her kun 3 år før hans død til på
baggrund af dengang verserende "hardcore-antikristne"-Talmud-forfalskninger.
(Han lægger i hvert fald selv direkte, hvad han opfatter som "ægte" - men
dog på ret mistænkelig vis tilvejebragte - Talmudskrifter til grund for sin
overordentligt harske reaktion i "Om Jøderne og deres Løgne" og KAN strengt
taget være blevet bluffet godt og grundigt af, hvad man idag ville betragte
som "negativ spin")

Ironisk nok formulerede den samme Martin Luther nemlig som ung og på toppen
af sin karriere, i eet af sine vel nok bedste skrifter nogensinde, nemlig
den ekspicit til /lægmænd/ henvendte teologiske afhandling "Om
Kristenmenneskets Frihed" ("De Libertate Christianae", udgivet i efteråret
1520 som svar på Pavens ultimative Bandbulle af ham fra sommeren samme år),
følgende rammende angreb imod netop dèn platte og populære antisemitisme,
han således sørgeligvis siden selv skulle forfalde til:

"Af alt dette lærer vi, at den prædiken ikke er tilstrækkelig, som blot
overfladisk beskæftiger sig med Kristi liv og gerninger som om det blot var
en historisk eller fortidig beretning. For slet ikke at tale om, når man
ganske tier om ham og prædiker om kirkelovene eller andre menneskebud og
lærdomme. Der er også mange, som prædiker og lærer om Kristus på en sådan
måde, at de kun føler medlidenhed med ham og raser mod jøderne eller på
lignende måde fører sig barnligt frem."

Skriftet kan læses i sin helhed på dansk på:
http://lutherdansk.dk/Web-Den%20kristne%20frihed/default.htm og burde vel
snart sagt næsten være påkrævet pligtlæsning for enhver, som specifikt
tilkender sig den luthersk-evangeliske Kristendomsudlægning, da han her i
åben - og påfaldende bevidst! - konfrontation med Paven opsummerer sine
bemærkelsesværdigt klare /evangeliske/ tanker og standpunkter MENS han dog
stadig formelt er katolsk Augustinermunk, med derudover samtidig OGSÅ er
fungerende katolsk præst med sjælesørgeransvar for store dele af menigheden
i Wittenberg OG dertil endda yderligere teologisk doktor og professor "i den
Hellige Skrift" ved det lokale Wittenberg Universitet med deraf følgende
direkte pålagte akademiske forpligtelser på at forsvare BIBELEN - i
modsætning til de mange af hans modstandere, der var højtbesungne doktorer i
KIRKERETTEN, som groft sagt kan defineres som een stor fed gang
katolsk-gejstlig magthaver-selvlegitimering - imod misbrug og
vrangfortolkning...

(Luther blev nemlig først definitivt ekskommunikeret fra den Katolske Kirke
nogle måneder senere, i januar 1521 og endelig erklæret fredløs af Kejser
Karl V efter Wormsrigsdagen i april 1521.)

Det er oprigtigt talt synd at Luther således skulle forråde sit eget
ungdommelige klarsyn og blive en gammel, bitter antisemitist ved dette
forfærdeligt ærgelige og i alle tænkelige henseender dybt tragiske skrift
imod jøderne, men som jeg utallige gange før har været inde på, kan han
sandsynligvis sammenlignes ret med et mere moderne populærkulturelt ikon som
Elvis Presley, som ligeledes strålede i sin ungdom, men desværre udartede
til at blive desillusioneret og afmægtig, til decideret sindssygdom
grænsende stakkels stodder over at blive hægtet af dèn massebevægelse, han
oprindeligt selv havde været for...

I det hele taget er det vist meget, meget sjældent at mennesker som sådan
overhovedet kan tåle dèn slags pludselige, nærmest "mirakuløst" opnåede
"ikon-status" som bemeldte herrer begge nød som unge deres respektive samtid
og det bliver da bestemt heller ikke lettere at leve længe nok til at tackle
den nærmest obligatorisk efterfølgende psykiske nedtur ved måske lige så
pludseligt IKKE længere at være "Verdens centrum": Hvad der kommer let,
forgår som bekendt også let og jeg har således - uden på nogen som helst
måde at ville lyde primitiv og jantelovsdyrkende bagstræberisk - ikke det
mindste at være egentlig "misundelig" på dèn slags "store stjerner" over, da
berømmelse desværre i alt for mange tilfælde synes at have sin uhyggelige
store psykiske og sjælelige pris: Tværtimod er det vel måske egentlig kun en
"naturlig reaktion på en dybt unaturlig situation" at blive mere eller
mindre sindssyg under sådan et ubegribeligt pres, som akut berømmelse måtte
udsætte een for, og dermed også strengt taget kun et spørgsmål om tid, før
man bukker under og flipper totalt skråt i den ene eller anden retning, i
fald man ikke lige direkte dør af det?

(Igen er vi vist således tilbage ved det gammelkendte "Faust"-motiv eller
endda ligefrem en slags "Fristelsen på Bjerget"-scenariet, som langtfra alle
formår at tackle lige så /cool/ som Jesus i Sin tid gjorde det? ;-) )

På den anden side bør man netop også nok vare sig for aktivt at deltage i
sådan "idol-dyrkelse" af andre mennesker, dels fordi det i udgangspunktet er
urimeligt høje krav at stille til pågældende at de nu også skal kunne
honorere eens egne(?) mere eller mindre storhedsvanvittige helte-ambitioner
på deres(!) vegne, og ikke mindst fordi man derved snyder sig selv godt og
grundigt ved måske mere uheldigt at "skabe sig et afgudsbillede": Således er
det måske kun på sin egen småperverse måde "heldigt" for Luther selv og de
af os, der bekender os til hans Kristendomsfortolkning, at manden - pun
absolutely intended! - dermed beviseligt IKKE var nogen "helgen", endsige
"profet" eller anden form for "metafysisk ufejlbarlig heltefigur", men
tværtimod blot var en yderst begavet mand, som dog altså om nogen lige
præcis selv prædikede menneskets grundligggende /utilstrækkelighed/ over for
Gud som absolut udgangspunkt for sin Evangeliske Bibel-tolkning! ;-)

Anders Peter Johnsen

"Anders Peter Johnsen" skrev

[ ... ]
> [...]
[ ... ]

(Jeg har gennemlæst dit lange indlæg.)

Gårdagens andagtstekst fra www.ucb.dk kom ind på noget af det samme:

(NB! - Tekstafsnit tilføjet.)

=== citat start ===

Søndag 16. september - Tro 4)

"Tro er ... jo bevidnet om de gamle." Hebr 11:1-2

Når bibelen fortæller, at tro er grunden til, at vi husker de store
personligheder, synes du måske ikke, at du nogen sinde vil blive
kvalificeret til at passe ind i det selskab. Du vil blive overrasket; se
lige nærmere på nogle af de mennesker, Gud fremhæver i Hebræerbrevet
kapitel 11.

Noa var en bådebygger-landmand, som fremhæves, fordi den båd, han byggede
overlevede en verdensomspændende oversvømmelse. Vi glemmer sommetider den
kendsgerning, at han bagefter blev blind og fordrukken og vanærede sin
familie.

Abraham var hverken profet eller lærer; han var en karaktersvag
forretningsmand, som prøvede at redde sit eget skind ved at lyve og bringe
sin hustrus sikkerhed i fare.

Sara lo, da Gud sagde, hun skulle føde en søn - hun var i 90'erne (så det
ville vi vel nok også have gjort!)

Der er Josef, en slave med en fortid som fængselsfange der endte med at
blive statsminister.

Så er der skøgen Rahab; hvordan kunne én med hendes baggrund nogen sinde
blive en kvinde, der skulle fremhæves for sin tro ? Det må vi spørge Gud
om; det er ham, som sætter hende på listen.

Og hvad med Jakob, den snydetamp; kunne du tænke dig at handle med ham ?

Og så var der selvfølgelig David, hvis kvindebegær førte til mord.

Og hvad med Gideon og Samuel, to åndelige ledere, hvis børn kom på afveje ?

Hovedsagen er, at alle disse 'store' var mennesker præcis som os. I
grunden kan en sammenligning med nogle (af) dem få os til at se ud som
helgener! Man finder ikke nogen stålsat karakter i dette kapitel. De
vaklede, var kluntede og havde svære perioder. Deres eneste udmærkelse er -
de stolede på Gud, og han belønnede dem for deres tro!

=== citat slut ====

Hmm ...

Det er selvfølgelig aldrig rart, når såkaldte idoler (heriblandt Luther)
krakelerer.

Undtagelsen er - (som du skriver, Anders) - vor Herre og Frelser: Jesus
Kristus ... :-)

Han kunne tåle at blive fristet uden at synde og er derfor blevet vor
mellemmand mellem os-og-Gud (Hebr. 4,15), i modsætning til ...

Input memory from ...

From: "Knud Larsen" <mafish...@yahoo.invalid>
Newsgroups: dk.livssyn
dk.livssyn.newage
dk.videnskab.historie
dk.videnskab.teologi
dk.videnskab.religion
Sent: Saturday, September 15, 2007 CET 23:28, GMT 21:28
Subject: Re: Koranen > verdensherredømme ?

> Sura 9 (Omvendelse) vers 5
> Når de fredhellige måneder er omme, skal I dræbe dem, der sætter andre ved
> Guds side, hvor som helst I finder dem! I skal pågribe dem, belejre dem,
> og ligge på lur efter dem i hvert et baghold! ...

... Muhammed, Luther, Paven og alle de andre, apropos SHIRK !!!

-

Last file-OUTPUT:
6961 ... Still NOT on-line, apropos §77 ... (asshole) ... :-(
6960 news:N2sHi.26$Mo2...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6962

"Lyrik" skrev

[ ... ]

> [...]
> Prøv dog lige engang at læse hvad manden selv skrev. Her udbreder han sig
> ligeledes om islam. Det er ikke så enkelt at afskrive t menneske.:

Hej Jens Erik,

Dejligt at høre fra dig ... :-)

Hmm ...

(Jeg må vist have pillet ved Kirkens "arvesølv".)

"Jesus-loves-you" skrev
6962 news:tbtHi.30$%23...@news.get2net.dk

6958 news:RGbHi.52$n_5...@news.get2net.dk

> Luther gav syv råd ...
[ ... ]
> 4. Man skal under trussel om dødsstraf ...

[ ... file 6958 ... ]

> [...]
>
> Han kunne tåle at blive fristet uden at synde og er derfor blevet vor
> mellemmand mellem os-og-Gud (Hebr. 4,15), i modsætning til ...

[ ... ]

> ... Muhammed, Luther, Paven og alle de andre, apropos SHIRK !!!

Hvis Jesus havde sagt ...

"Dræb dem ... osv. ... "

... da var jeg skredet...

Jesus-Break:
(2007-09-17, Monday, CET 13:19, GMT 11:19)
- "Det véd Jeg."
<
Hej Jesus ... :-)

Men gudskelov er du ikke en tyrannisk skiderrik (John 8,44b) ... :-)

CET 13:33
- "Min elskede ven."

CET 13:34
- "Gå du hen og gør ligeså."

Hmm ...

Memory on:

Subject: Jesus elsker Osama Bin Laden, eller hva' ?
6036 news:9alyh.45$gw...@news.get2net.dk

> Sig derfor Osama (og I andre tilhængere):
>
> (Leder, Udfordringen, 7.feb 2007, side 6, omskrevet:)
>
> Ja vi ønskede at tjene Gud, men kom derved netop til at kæmpe imod
> Gud.
>
> Vi gjorde det i Guds navn, men bestemt ikke i Guds ånd.
>
> Vi var overbeviste om, at vi gjorde det rigtige overfor Gud og
> mennesker, da vi forfulgte og kritiserede andre i den tro, at vi
> kæmpede for sandhed og Guds rige.
>
> Giv os - o Gud - at vi i stedet for vor blinde fanatiske kamp for
> rettroenhed må få øjnene op for nåden og kærligheden...

He, His Majesty King° Jesus Christ, is talking to *You*, Muslims:

Smid det ud i kloaken, der ikke er værd at samle på!...

CET 13:45
- "Og kom så og bring din gave."

CET 13:45
- "Ved Alteret°."

Hmm ...

Memory on: Matt. 5,21-26

Du ka' høre deres bøn, Herre!

-

Last file-OUTPUT:
6962 news:tbtHi.30$%23...@news.get2net.dk
6961 news:latHi.29$iV...@news.get2net.dk

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6963

Claus Tersgov

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev

Hvilke præcist ? Ikke ammestuehistorier, men den ægte, tyske vare.

> Da jeg sad og læste i månedsbladet fra www.ordetogisrael.dk nr. 8,
> september
> 2007 ...

Blev du manipuleret og hvad værre er, du lod dig bliver manipuleret...

Hvordan havde du egentligt tænkt dig, at Luther, som er født i 1483 skulle
kunne optræde i en bibel, der er skrevet 1300 år før ??

Claus

Anders Peter Johnsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> Hmm ...
>
> Det er selvfølgelig aldrig rart, når såkaldte idoler (heriblandt Luther)
> krakelerer.

Nej, det BURDE det jo så sandelig ikke være, men alligevel er der nu
desværre nok - hvis man som så vidt ellers mulig samvittighedsfuld kristen
skal være tilbørligt selvkritisk - visse latente "jantelovsmekanismer" på
spil, når man fra den ene ekstrem (nemlig at sætte GT-personer op på en
utilnærmelig piedestal som "UFEJLBARLIGT hellige") på sørgelig vis
lynhurtigt ryger over i den modsatte ekstrem ved anklagende at hykle sig
selv bedre end dem (fuldstændig ligesom nå folk svælger i negativ sladder om
diverse moderne berømtheder, i øvrigt):

Lige det sidste er måske heller ikke helt så pokkers heldigt, når man
betænker dèn reference, der sjovt nok i det /kanoniserede/ Nytestamentlige
Judasbrevs vers 9 (der er jo kun eet kapitel i dette NT-skrift!) forekommer
angående et /apokryft/ jødisk skrift (dvs. at det angiveligt slet ikke
optræder i den traditionelle, "etablerede" Tanakh, som nogenlunde svarer til
vor GT) , skildrende en direkte - om end dog her kun "midlertidig" og
verbal? - strid mellem dèn Ærkeengel Mikael, som du jo refererer til i din
signatur og Satan over Moses' afsjælede legeme:

Umiddelbart lader det nemlig til at Satan - vanen tro, havde jeg nær sagt? -
fungerer i en slags "anklager"-rolle, som vi blandt andet kender det fra
Jobs Bog og Jesu Fristelse (hvilket angiveligt også har lagt navn til netop
dèn "Djævelens Advokat"-rolle, een given højlært og toptrænet teolog udpeges
til pligtmæssigt at påtage sig i forbindelse med katolske
kanoniseringsprocesser?), mens Mikael her optræder som en slags "forsvarer"
imod den af Satan fremsatte spot og bagtalelse. (Ordet "diabolos" -
"djævel" - på græsk betyder nemlig lige netop "bagtaler", hvilket man måske
nok som kristen bør besinde sig på...uden dog heller af dèn grund selv
ligefrem at begynde at bagtale andre! ;-) )

Det synes dermed at være en enormt svær balance mellem disse to ekstremer
(altså en temmelig farligt overdreven "hellig-dyrkelse" af rent
menneskelige - og dermed jo desværre klart fejlbarlige - GT-personer på den
ene side og så en måske mere eller mindre deraf direkte fremkaldt
barnligt-perfid, jantelovsbetinget underdog-kompleksfremkaldt nedgørelse med
et således ligefrem uheldigt satanisk - storhedsvanvittigt? - islæt), der
burde være idealet: Til at begynde med kunne man måske prøve at anlægge en
helt oprigtigt næstekærlig RESPEKT, hvorved man jo altså ikke blot elsker
disse personer fordi de nu engang spiller afgørende roller i
"Gudshistorien", men lige netop OGSÅ anerkende dem som værende til tider
aldeles fejlbarlige og endda måske ligefrem smådesperate mennesker ganske
som os selv.

(Jesus foreskriver os jo dertil lige præcis at bede Vor Fader oprigtigt om
at forlade os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, ligesom vi -
hvilket er mindst lige så vigtigt - skal bede for ikke at blive ledt ind i
fristelse og lige netop deri ligger IMHO en bestemt ikke uvæsentlig, men
tværtimod helt afgørende formulering af den grundliggende kristne
broderkærlighed, eller "solidaritet" om man måske vil, nemlig at man
virkelig bør tilstræbe sig at /elske/ - og ikke bare repressivt-opprortunt
"tåle" - hinanden på godt OG ondt...)

Anders Peter Johnsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> (Jeg har gennemlæst dit lange indlæg.)

Hjerteligt tak for dèt, og jeg skal deril stærkt beklage at det bestemt ikke
kan have været særligt let at knokle sig igennem, da der - foruden de mange
indskudte sætninger (og dètte er i sig selv endnu een!) - hist og her
mangler et par ord grundet undertegnedes muligvis ret studentikost
anstrengende entusiastiske overivrighed...

Jeg har jo som "specialesumpende evighedsstudent" med et stadigt - på tredje
år? - igangværende Historie-afgangsprojekt om "Luthers To-regimentelære"
hovedet dybt begravet i selvsamme reformator, og jeg skal nok vare mig
ganske afsindigt for mine egne temmeligt udstrakte sympatier, især på det
direkte subjektive, kristendogmatiske trosoverbevisningsområde, hvorfor jeg
synes at det virkelig er værd OGSÅ at beskæftige sig lidt med de mere
negative og uheldige aspekter af ham, så det hele ikke bare ender i ensidig
kvalmagtig protestant-idylliseret "den GODE Luther imod de ONDE
Katolikker"-heltekvad & eventyr, hvis du forstår...

Det helt drilske ved Luther synes nemlig at være, at han i dèn grad spillede
på Johannesåbenbarings-retorik, så man af og til kan blive i tvivl om,
hvorvidt han mon egentlig (og dèt ved foruden han selv vel kun Gud!)
betragtede sig selv som en slags "apokalyptisk aktør", når han f.eks. ganske
direkte tilskrev Paven rollen som Antikrist og lignede Rom med Babylon:
Imidlertid hævder han nemlig mig bekendt _intet_ sted DIREKTE i sit ellers
nærmest uhyggeligt omfangsrige, bevarede forfatterskab nogen sådan
para-pseudo-messiansk "rolle", men han synes dog alligevel i dèn grad at
lægge INDIREKTE op til en sådan selvopfattelse...

Med min egen personhistorie angående Åbenbaringsvanvid - som jeg måske
således mere eller mindre ubevidst "læser ind i ham"? - in mente, så er det
kritiske spørgsmål vel om manden dybest set enten var skingrende
latentpsykotisk lige siden dét sandsynlige nervesammenbrud, der i
forbindelse med det idag historiske tordenvejr ved landsbyen Stotternheim i
det Herrens År 1505 drev ham i kloster, eller om han tværtimod ganske
nøgternt og rationelt i kraft af sin dengang ganske fine, akademiske
"middelklasse"-baggrund opnået ved et ganske betragteligt intellekt og given
den helt oplagte og rigtige "kristne sag" som munk, præst, sjælesørger og
akademisk professor var en helt afsindigt dygtig "indfølt retoriker", vel at
mærke nok med egne dybt krænket religiøs retfærdighedsfølelser og deraf
afledt "hellig harme" på spil, og som i dèn henseende "kørte den lige til
grænsen - men SÅ heller ikke længere"?

Eet eller andet sted belyses dèn "forståelse" man ellers måtte bilde sig ind
at have af manden - eller for den sags skyld: Blot noget som helst andet
medmenneske? - jo lige netop kraftigst dèr, hvor man bare IKKE automatisk
forstår ham eller vedkommende - såsom i det ovenomtalte stærkt antisemitiske
skrift.

Desværre må jeg - ikke for totalt utilbørligt at "sammenligne" de to, som
snarere for at kunne stille en egentlig plausibel "årsagsforklaring"op som
"egen arbejdshypotese" - befrygte at den ellers ganske ærværdige og
velbelæste Bibel-doktor Luther har fået Jesu Lignelse i Lukasevangeliets 19:
11-27 ganske gebrækkeligt galt i halsen: For lige netop i Luk 19:27 taler
dèn Jesus, som ellers bemærkelsesværdigt nok siden skulle advare Sin
overivrige førstediscipel Simon Peter på det allerkraftigste imod lige netop
sværd, nemlig lige præcis om at "hugge ned" på en i undertegnedes nutidige
øjne nærmest helt grotesk "Muhammedaner-militantagtig måde"...

Der KAN muligvis være en - dybt tragisk! - sammenhæng, idet Jesus her måske
så at sige angiveligt taler "i dramatisk indlevet rolle" som snart sagt en
anden dygtig skuespiller ved at gengive denne strenge og straffende
"tilbagevendte konge" i en grad, så man desværre vilkårligt hurtigt læser
Ham Selv ind som identisk dermed?

Eller Luther i hvert fald gjorde?

Og dèt uheldigvis med denne ellers umiddelbart uklædige "militans" til følge
i sin fortolkning?

(Tænk nu, hvis Jesus rent faktisk var ætsende sarkastisk og denne lignelse
kunne tolkes radikalt anderledes som en slags spydig satire over samtidens
strenge, absolutte GudsRETFÆRDIGHEDSopfattelse, men Luther og andre desværre
misforstået måtte have taget den for "pålydende", om man vil, som en slags
"Jesu Profetiske Selvudsagn" i eventuel Dommedagsforbindelse? For denne
hypotese taler muligvis at denne "konge" - i mulig modsætning til Gudfader
Skaberen? - "tager ud, hvad han ikke har sat ind, og høster, hvad han ikke
har sået", samt ligefrem tilskynder til noget så passivt-tilbagelænet og
moralsk tvivlsomt som simpel småspekulativ kapitaldeponering i form at
rentegivende bankindlån, der lige netop indtjenes ved bankens /rentetagning/
af udlån til skyldnere!??? Der synes i alle fald at være noget, der ikke
helt stemmer, hvis denne - bestemt ikke på nogen måde særligt
kristenydmyge? - "konge" således skulle være identisk med Jesus Selv,
IMHO...Jeg vil i alle fald tillade mig at betvivle dèn udlægning...)

---
Mvh
Anders Peter Johnsen

"Claus Tersgov" skrev

[ ... ]

> Hvilke præcist ? Ikke ammestuehistorier, men den ægte, tyske vare.

Som allerede nævnt i mit indlæg ...

6958 news:RGbHi.52$n_5...@news.get2net.dk

> ... 1543 ... udgav Luther skriftet "Om jøderne og deres løgne".

[ ... Claus fortsætter herefter med ordene ... ]

> Blev du manipuleret og hvad værre er, du lod dig bliver manipuleret...

Nej. Overhovedet ikke. Min udtalelse ang. Luther kom *før* deres artikel.

> Hvordan havde du egentligt tænkt dig, at Luther, som er født i 1483 skulle
> kunne optræde i en bibel, der er skrevet 1300 år før ??

Memory on:

(ang. splid pga. manglende åndelighed)

Thi når en siger: "Jeg er tilhænger
af Paulus," og en anden: "Jeg er til-
hænger af Apollos," er I så ikke
"mennesker" ?

Hvad er da Apollos ? og hvad er
Paulus ? Tjenere, ved hvem I kom
til troen. Og enhver tjente, som
Herren gav ham;

jeg plantede, Apollos vandede, men
Gud gav væksten.

Så kommer det da hverken an på
den, der planter, eller på den, der
vander, men på Gud, der giver
vækst.

(1.Kor. 3,4-7)

Et Udsagn:

Og jeg er tilhænger af et menneske (Luther),
der kommer med *dødstrusler*, endskønt Jesus
ALDRIG har givet os lov til dette!

Compare with ...

... (Jesus Kristus) ...
... thi der er IKKE under himmelen givet
mennesker noget andet navn, hvor-
ved vi kan frelses.
(Ap.G. 4,12)

[ ... gentagelse af Claus-udtalelse ...]

> Hvordan havde du egentligt tænkt dig, at Luther, som er født i 1483 skulle
> kunne optræde i en bibel, der er skrevet 1300 år før ??

You really (nearly as) got the point, Claus ... :-)

Input Jesus-memory-words in regard to this:

Vogt jer for de falske profeter, som
kommer til jer i fåreklæder, men i
deres indre er glubske ulve.

Af deres frugter skal I kende dem ...

(Matt. 7,15-20)

Dérfor er både Luther og Muhammed *vraget*; thi deres GERNINGER (frugten)
var onde!

-

Last file-OUTPUT:
6963 news:mRtHi.31$Em3...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6964

"Anders Peter Johnsen" skrev

Sent: Monday, September 17, 2007 CET 17:56, GMT 15:56

[ ... file 6962 ... ]

> [...]
> "midlertidig" og verbal? - strid mellem dèn Ærkeengel Mikael, som du jo

Se evt. kommentar nederst i dette indlæg under markøren *1.

> ... og Satan over Moses' afsjælede legeme:

samt ...

Sent: Monday, September 17, 2007 23:08, GMT 21:08

[ ... file 6962 ... ]

> [...]
> så det hele ikke bare ender i ensidig kvalmagtig protestant-idylliseret
> "den GODE Luther imod de ONDE Katolikker"-heltekvad & eventyr, hvis du

Jeg forstår ... :-)

> Det helt drilske ved Luther synes nemlig at være, at han i dèn grad

> spillede på Johannesåbenbarings-retorik, ...

Nå, dén side af Luther har jeg slet intet kendskab til, men meget ofte
*misbruges* Åbenbaringen-til-Johannes til "selvforsvar" - eller rettere
sagt: - til selvretfærdiggørelse, apropos sekten Jehovas Vidner.

> ... så man af og til kan blive i tvivl om,

> 19:11-27 ganske gebrækkeligt galt i halsen: ...

Se evt. kommentar nederst i dette indlæg under markøren *2.

> [...]

> på nogen måde særligt kristenydmyge? - "konge" således skulle være
> identisk med Jesus Selv, IMHO...Jeg vil i alle fald tillade mig at

Tak for dine indlæg, Anders ... :-)

Den svære kunst er vel nok at *bevare* troen - eller måske rettere sagt: -
TILLIDEN til Jesus, når idolerne styrter i grus. (Det har for eksempel mange
forhenværende Jehovas Vidner måtte prøve).

*1:
Mht. din bemærkning, som lød:
> ... dèn Ærkeengel Mikael, som du jo
> refererer til i din signatur ...

Dette har vi tidligere (for år tilbage) drøftet. Se evt. ...
0024 news:IEAn9.74008$Qk5.3...@news010.worldonline.dk

Jeg kendte dengang ikke Jesus personligt, men da jeg var i en dyb
livstruende krise (med dæmonisk aktivitet osv.) kom dette væsen mig til
hjælp (i al min afmagt). Og da jeg erfarede (ved selvsyn), at han var
stærkere end djævelen og endvidere behandlede mig godt, fattede jeg *tillid*
til ham. Og det har fulgt mig sidenhen igennem henved 28 år.
Betydningen af hans navn (ordet Mikael) forstod jeg dengang ikke, da jeg
ikke kendte Bibelens ord så godt, men sidenhen indså jeg, hvem han - bibelsk
set - er.
Om dette væsen er identisk med det, vi i moderne tale forstår med
begrebet ET, Aliens, en udenjordisk civilisation, véd jeg faktisk ikke. Men
noget kunne godt tyde på det.
Dette "idol", som er underkastet Jesu autoritet, er - for øvrigt - aldrig
krakeleret, måske netop fordi han/de kender deres plads (Åb. 19,10) ... :-)

Compare with ...

Sent: Friday, August 10, 2007 CET 15:12, GMT 13:12
Subject: Jesus åbenbarer sig i drømme
6885 news:evZui.35$IG5...@news.get2net.dk

> 'Church of Love' ...
>
> De havde alle til fælles, at de taler det ældgamle sprog farsi. De
> fleste stammer fra det mellemøstlige land Iran, ...
>

> Livshistorier
> Her fik den ene efter den anden lov til at fortælle SIN historie. En
> beretning om, hvordan de var vokset op i en muslimsk familie, og hvordan
> de var blevet kristne.
>
> I flere af beretningerne går det igen, at det var en drøm, der satte
> gang i vandringen mod den kristne tro. Jesus talte direkte til dem i en
> drøm så virkelig, at de ikke var i tvivl om, at deres liv måtte tage en
> [...]

Jeg havde - for øvrigt - en sjov oplevelse forleden dag (lidt i relation til
dette):

Same syntax-interrupt as ...

6954 news:OCNEi.7$Nr...@news.get2net.dk

> CET 09:46
> - "Come with me."
>
> CET 09:47
> - "I wanna show you something."

Jeg kom gående hen ad vejen forbi en børnehave/vuggestue. En ganske lille
pige på blot henved 4-5 år stod ved sin lillesøsters (eller lillebrors)
barnevogn. Og det lille barn i vognen, skønt det endnu ikke kunne gå, var
sig så *bevidst* om sin tilværelse, at vedkommende sagde hej til mig, vel
vidende at jeg var en helt tredje person, forskellig fra storesøsteren og
høn selv.

Intet usædvanligt i dette hvis det ikke lige var fordi, at jeg tilskrev
oplevelsen en symbolsk betydning pga. (see file 6954).

Input memory from ...

0294 news:Zli3a.86974$Hl6.8...@news010.worldonline.dk

> Menneskeheden havde overlevet sin "vuggedød". ...
[ ... ]
> ... og nu (The Year 2304) står Menneskeheden som en brud på sin
> bryllupsdag (The Wedding).

Den tredje person skal ses (og tolkes) i lyset af ...

6695 news:hW3hi.12$Kc6...@news.get2net.dk

> ET gør sig altså muligvis mange tanker angående den dersens
> Designer-of-the-Univers (ifølge Bibelen) ... :-)
>
> Idet de ligesom vi - i hvert fald nogle af os - har *indset*, at der -
> videnskablig set - er noget mystisk, noget uforklarligt (nærmest en gåde)
> omkring de faktuelle forhold angående Universets oprindelse; noget der
> bare ikke kan lade sig gøre, men som dog er til!

Udlægningen er altså følgende:

Skønt Menneskeheden endnu ikke er kommet ud af sin "vugge" og er som det
lille barn i barnevognen, har det dog allerede opnået så meget viden (og
forstand), at det kan fatte, at det dels har en storesøster (ET), som ikke
længere er afhængig (og fastlåst) i sin vugge, samt en *Skaber* ... :-)

Sjov måde at tænke på, denne Storesøster har (apropos CET 09:46-7).

Dét må I da indrømme, også alle Jer muslimer!

Tænk Jer:
En lille søskendefolk (einem *Family*), som sammen iagttager
The-Designer-of-the-Universe ... :-)

-

*2:
Mht. din bemærkning, som lød:
> ... Luther har fået Jesu Lignelse i Lukasevangeliets
> 19:11-27 ganske gebrækkeligt galt i halsen: ...

Skriften skal bedømmes i sin *helhed*.

Når Jesus således ét sted siger:

Gør mod andre mennesker sådan,
som I vil, at de skal gøre mod jer!
(Luk. 6,31)

... da kan det under ingen omstændigheder forenes med ...

Luthers råd:
4. Man skal under trussel om dødsstraf ...

eller ...

Sura 9 (Omvendelse) vers 5

... skal I dræbe dem ...

Luk. 19,11-27 er en *lignelse* (se vers 11), og skal forstås (og tolkes) i
denne sammenhæng.

Dog kan ordene fra Luk. 19,27 godt på Dommedag° få en *praktisk* betydning,
forstået på den måde, at onde mennesker; altså massemordere såsom Hitler,
Stalin osv. vil blive straffet. Ikke pga. hvem de er men udelukkende fordi
dét, de har gjort...

ET-Break:
(2007-09-18, Tuesday, CET 11:59, GMT 09:59)
- "Vous comprenez ?"
<
Heysan, mon friend ... :-)

... er forkert, jævnfør Matt. 25,31 (Verdensdommen).

Sammenlign for øvrigt med Rom. 13,3-4.

At de bliver straffet (disse massemordere)...

CET 12:10
- "Dét skal vi nok sørge for!"

Tres bja, mon amis ... :-)

Og det er heri *forskellen* er. Luther og Muhammed vil forfølge andre
mennesker blot fordi de har en anderledes religiøs opfattelse (end dem
selv), hvorimod en retfærdig straf nødvendigvis må bero på, at man vitterlig
har gjort sin næste ondt (*juridisk* set).

Interrupt from ...

"Jesus-loves-you" skrev
6965 news:FRNHi.23$5O...@news.get2net.dk

[ ... ]
> ET-Break:
> (2007-09-18, Tuesday, CET ...
[ ... ]

> [...]
>
> CET 12:22
> - "Det glæder mig (at høre)."
>
> Langt mere civiliserede (*retfærdige*) end hvad jeg har mødt her på

Opfordring til "mytteri":

Hvis nogen af Jer vil afsværge (forsage) djævelen og alle hans gerninger og
alt hans væsen, så gør det nu!...

ET-Break
(2007-09-18, Tuesday, CET 13:21, GMT 11:21)
- "Pagt."

CET 13:31
- "-slutning."

Means ( http://translation2.paralink.com/ ) something like:
They will establish, conclude a pact with You...

CET 13:33
- "All."

-

Last file-OUTPUT:
[...]

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6966

"Jesus-loves-you" skrev

6595 news:CbVci.44$Je...@news.get2net.dk

> [ ... ]

> [ ... ]
>

> ET-Break:
> (2007-06-16, Saturday, CET 18:39:43, delay 0, GMT 16:39:43)
> - "Det skal du (citér DR1 p145)."
>
> Yes, Sir:
>
> === citat start ===
>
> DR1 s145 lør 16 jun (2007, CET) 18:40:47

> [...]
[ ... ]
> Well done, Mr. Ali al-Sistani ...

News:

=== citat start ===

SVT Text 144 Tis 18 sep (2007, CET) 19:40:40

Muslimsk kritik mot Usama bin Ladin

"Broder Usama, hur mycket blod har
spillts? Hur många oskyldiga barn,
gamla, svaga och kvinnor har dødats
og mist sina hem i al-Qaidas nams?"

Frågan till terrornætverket al-Qaidas
ledare Usama bin Ladin stælls på webb-
sidan www.islamtoday.net av Salman al-
Awdah, religiøs ledare i bin Ladins
eget hemland Saudiarabien.

Salman al-Awdah, som tidigare utpekats
av bin Ladin som en sjælvstændig
skrifttlærd værd respekt, har æven læst
upp kritiken i den arabiska tv-kanalen
MBS. Kritik mot al-Qaida från saudiska
religiøs ledare beskrivs som ovanlig.

=== citat slut ====

Well done, Mr. Salman al-Awdah ... :-)

What's the news, ET ?

Hmm ...

Memory on:

1616 news:uqO0c.102431$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> 98-11-02.HIZ
[ ... ]
> [...]
> skabelse og de levende væsener, Han har spredt i begge. Og Han
> har magt til at samle dem sammen, når Han vil *3.
>
> *3: At der eksisterer levende væsener på andre kloder end
> jorden, fastslog Qur'ânen altså allerede for 1400 år siden.
>
> For en god ordens skyld bør det her lige nævnes (dersom Bibelens
> beretninger om engle i virkeligheden omfatter begrebet LIV-2 - noget
> kunne tyde på dette, se Det nye Jerusalem i Åb. 21. Diameteren på den-
> ne (rum)by beskrives i vers 16 på henved 2304 km.), at disse væsener
> IKKE må tilbedes; idet de, ligesom os, blot et skabninger forskellig

ET-Break:
(2007-09-18, Tuesday, CET 20:02, GMT 18:02)
- "Believe it or not."

CET 20:13
- " ... (I am) ... "

Opfølgning sat til (Following up to, FUT):
News:dk.politik
News:no.kultur.folklore.ufo

-

Last file-OUTPUT:
6966 news:eLOHi.24$UM4...@news.get2net.dk

Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

Info: 6813 news:VfEri.24$hD...@news.get2net.dk File-number: 6967

"Jesus-loves-you" skrev
6958 news:RGbHi.52$n_5...@news.get2net.dk

[ ... ]

> Det lyder jo nærmest som Bin Laden (disse antisemitiske Lutherske ord)...

Ang. al-Qaedas antisemitisme se bl.a. ...
7422 news:Kl2Jj.3$PM...@news.get2net.dk

Da jeg i går 21:30 på National Geographic Channel så Bibelske afsløringer
(Bible uncovered, Riddles of the Bible, Cain and Abel), blev bl.a. følgende
sagt:

=== citat start ===

(0:26:29)
(0:22:18 uden reklamer)

Kirkefaderen Skt. Augustin forbandt Kain og hans mærks med de kræfter, der
korsfæstede Jesus. Omkring år 400 kæmpede Augustin for at bevare den
katolske kirke. For at beskytte kirken, beskyldte han jøderne for ondskaben
i verden. Augustin mente, at jøderne var morderen Kains efterfølgere. Den
ikkevoldelige Abel repræsenterede Jesus og kirken.

(Christopher Leighton, Executive Director, The Institute for Christian &
Jewish Studies, udtaler:)

Han (Augustin, red.) ser på Abel som et symbol på Jesus. Ligesom Kain dræbte
Abel, dræbte jøderne Jesus. Ligesom Kain blev dømt til at vandre rodløst
omkring og uden mulighed for at bosætte sig sådan er også skæbnen for det
jødiske folk.

(citat slut af Leighton)

Augustin skrev i sit berømte værk "Om Guds Stad": "Han var en jøde, som
dræbte Kristus, symboliseret ved hyrden Abel."
Augustins skrifter bremsede ikke antisemitismen, der spredte sig.

=== citat slut ====

Dérfor er Augustin også *vraget*.

Last OUTPUT: 7424 news:AvsKj.15$ut...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7397 news:kTPBj.17$uM...@news.get2net.dk File-number: 7425

Martin M. S. Pedersen

Jesus-loves-you wrote:

> Augustin skrev i sit berømte værk "Om Guds Stad": "Han var en jøde, som
> dræbte Kristus, symboliseret ved hyrden Abel."
> Augustins skrifter bremsede ikke antisemitismen, der spredte sig.

Hvornår mon de kristne også forkaster Luther ?
Luther var også stor jødehader og mente at jøderne ejendom skulle
brændes ned etc.

/Martin

Vidal

Martin M. S. Pedersen skrev:

Luther troede så brændende selv på, at han
skulle omvende jøderne til kristendommen.

I skuffelsen over det ikke skete, kom han
med nogle mildt sagt uheldige skrifter.

Det havde som sådan ikke noget med hans
forståelse af kristendommen at gøre.

--