Forhærdelse og den frie vilje

jørgen

I programmet "Tal med Gud" hvor emnet var "hvem er satan" kom Bent Lexner
ind på at mennesker der er meget onde helt kan fratages den frie vilje, af
Gud, altså viljen til at vælge det gode, således at de fixeres i deres
ondskab. Det er en dom som de allerede får her i livet.

Jeg mener at bibelen taler lidt om det samme og kalder det forhærdelse som
altså er en kombination af ens egne onde valg og Guds forhærdende værk.
Altså for nogen er det for sent, de har allerede forhærdet sig og er blevet
frataget retten til at vælge det gode.

Hvad mener i om dette, og er der bibelske eksempler støtter en sådan lære?

mvh jørgen.

"jørgen" skrev
(news:402e514f$0$27435$edfa...@dread16.news.tele.dk):

Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er 2.Tess.2,11:

"Derfor sender Gud over dem en vildførende magt, så de tror løgnen,"

Men her er der tale om en forudgående dæmonisk *forførelse* (vers 9-10).

Dét, du referer til, er vist snarrere en art dæmon-besættelse.

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Earthquake-Alarm:
1396 news:Y%qTb.83160$jf4.5...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1487 news:WR1Wb.87321$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0849=1515

Harald Mossige

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> wrote in message
> [...]

På den andre sida.
Der finnes mennesker med den forelda diagnosen "psykopat".
Det er menneskar som mangler evnen til å erkjenna eigne feil.
Som mangler evnen til omtanke for medmenneskene sine.
Som mangler evnen til å respektera landets lover.

Slike mennesker kan ikkje "behandlast".

Eg skulle tru der er snakk om slike mennesker.

Du finn dei skremmande ofte som lederer i religiøse sekter.

HM

kjaer

"Harald Mossige" <harald...@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "jørgen" <brothe...@hotmail.com> wrote in message
Lexner

Jeg har besluttet mig til ikke at tro på det. Altså at mennesker er så rå at
der ingen redning er mulig.

> [...]
> Som mangler evnen til å respektera landets lover.
>
> Slike mennesker kan ikkje "behandlast".
>
> Eg skulle tru der er snakk om slike mennesker.

Jeg har haft en "psykopat" som ven, men "ven" skulle altså også stå i
gåseøjne, fordi der var en utrolig kynisme i hans venskab med mig. Det er
typen der finder "venner" som kan bruges.

> Du finn dei skremmande ofte som lederer i religiøse sekter.

Nemlig, men er de uhelbredelige?

Harald Mossige

"kjaer" <novi...@spamgreennet.invalid> wrote in message

"Psykopater" er uhelbredelige, psykiatisk sett.
Religiøst sett, så kjem dogmene inn: "Frelsen er for alle".
I praksis viser det seg at psykopatiske tendenser er nødvendig for å bli ein
"god" (religiøs) leder.

HM

jørgen

"kjaer" <novi...@spamgreennet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har besluttet mig til ikke at tro på det. Altså at mennesker er så rå
at
> der ingen redning er mulig.

Ja, det er jo også en barsk tanke, men vi ved jo at nogen mennesker dør en
pludselig og hurtig død, måske i deres bedste alder ( aktuelt eks.
cykelrytteren Pantani ) mange af dem har måske fået flere muligheder for at
tage imod Jesus og få deres synder sonet men har afvist eller udsat det igen
og igen. Nu ved Gud hvad der bor i disse hjerter og hvis Han ved at de ikke
ville tage imod nåden om de så blev præsenteret for den hver dag resten af
deres liv, ja, så kan Han vel beslutte at de lige så godt kan dø her og nu.

Så er der nogen der tror på at man alligevel får en chance efter man er død
eller i selve dødsøjeblikket, men når jeg tænker på hvor hurtigt og brutalt
nogen mennesker dør er det tvivlsomt om der er nogen tid til at omvende sig
endsige at Gud overhovedet har tænkt sig at indbyde dem igen. Man kan sige
at en nådig død i så fald ville være en langtrukken dødsprocess, for i den
tid kan Gud og mennesker nøde den syge til omvendelse hvilket ikke er muligt
ved en død der kommer pludseligt, brutalt og helt uventet.

mvh jørgen.

Claus Larsen

jørgen wrote:
> [...]
> deres liv, ja, så kan Han vel beslutte at de lige så godt kan dø her og nu.

Stemmer det overens med at Gud skal være kærlig. At han skal overøse med
kærlighed uden at ville kræve noget igen ( agabe)?

Hilsen Claus

Harald Mossige

"Claus Larsen" <br...@linuxwaves.com> wrote in message
Nå må du ikkje vera ufin og stilla saklige spørsmål. Husk at det handler om
religion.

"Når bibelen alltid har rett" blir spørsmålet ditt irelevant!

HM