Menneskets zionisme kontra Guds zionisme

Udfordringen skrev torsdag d. 25.marts 2004:

Synspunkt

(Own: Synspunkt formodentlig skrevet af:)
Ron Brackin, medforfatter af .. bogen "Between two linies" om kristne
palæstinensere, fanget mellem de to lejre i den Israelsk-palæstinensiske
konflikt.

Menneskets zionisme kontra Guds zionisme

Jesus vendte sig og satte dem i rette. Og han sagde: "I ved ikke, af hvad
ånd I er. Thi Menneskesønnen er ikke kommet for at ødelægge menneskeliv, men
for at frelse dem. (Luk. 9,55).

Ved Guds zionisme forstås, at Gud lader sin profeti gå i opfyldelse på sin
måde, og når han vælger, det skal ske. Menneskets zionisme betyder, at
mennesket prøver at "få det til at ske".

Menneskets zionisme fik Abraham til at prøve at opfylde Herrens løfter
gennem Ismael. Guds zionisme opfyldte Herrens løfter til Abraham gennem
Isak.

Menneskets zionisme fik David til at mønstre sine våbenføre mænd på
bekostning af 70.000 hebraiske menneskeliv (2. Sam. 24). Guds zionisme fik
Joshafat til at sætte sangere til at lovprise Gud i spidsen for hæren og
iagttage, hvorledes Herren nedkæmpede ammonitterne, moabitterne og dem fra
Se'irs bjerge (2. Krøn. 20).

Menneskets zionisme tilbød Jesus alle verdens riger uden korset (Math. 4,
8-9). Guds zionisme førte Jesus til korset og lovede, at verdensherredømmet
vil blive vor Herres og hans salvedes, og han skal være konge i evighedernes
evigheder (Åb. 11,15).

Menneskets zionisme spurgte: "Herre, er det nu, du vil genoprette Riget for
Israel?", og Guds zionisme svarede: "Det er ikke jeres sag at kende tider
eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt." (ApG. l, 6-7).

Guds zionisme rejste suverænt Israel fra asken, satte nyt liv i et dødt
sprog, bevarede en lille gruppe jødiske troende og vil en dag lade alle
profetier om Zion gå i opfyldelse. Menneskets zionisme køber kampvogne til
det verdslige Israel, priser dets kampagne for etnisk udrensning, opmuntrer
det til med magt at genindføre sine gamle grænser og ignorerer dets synder.

Spændingen mellem menneskets og Guds zionisme opstod, da Ismael blev
undfanget, og fortsætter til den dag i dag. Men de kampe, der udkæmpes, er
ikke en krig mellem Ismael og Isaks efterkommere eller mellem arabere og
jøder. De er ekkoet af en endnu mere ødelæggende krig - krigen mellem tro og
formodning - to ulige og modsatte poler i himmelens verden.

Frugten af Guds zionisme er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed,
godhed, trofasthed, mildhed og selvkontrol.

Frugten af menneskets zionisme er had, fortvivlelse, fjendtlighed,
intolerance, ondskab, misgerninger, forræderi, brutalitet og tøjlesløshed.

Kun Guds zionisme vil sejre - fordi kærligheden aldrig svigter.

(citat slut)

Tankevækkende, ikke ?

The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk

File-number:

1758 news:nPE9c.129143$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> Ja...
>
> Zionisme betyder det at få en jødisk nation (eller jødisk
> nation i Israel).

Men der må vel også være en åndelig betydning, eller hva' ?

Dernæst findes der jo også ortodokse jøder, som mener at Riget-for-Israel
*først* skal oprettes, når Messiahs kommer.

> Hvis jeg forstår det rigtigt og at vedkommende mener, at jøderne
> skal blive kristne, mener jeg *bestemt ikke* at han har ret.

Det tror jeg på en måde ikke, men jeg er også ret naiv. Forfatteren nævner
godt nok noget helt konkret vedrørende Israel med sit ordvalg ...

... men vi andre (herunder det serbiske folk) blev jo også "fristet" til
grusom voldsanvendelse under Balkan-krigen af serbiske psykopater.

På tilsvarende vis *fristes* muslimer af bl.a. Hamas til fanatisme.

Og det er dét, jeg særlig har i tankerne, at vi alle må lære at distancere
fra dette vanvid.

(Vi ærer IKKE Gud ved at myrde vores medmennesker i flæng - TVÆRTIMOD).

> Og ja... det er tankevækkende at jøder ikke kan få lov til at være jøder
> uden at de skal trues med udryddelse på den ene eller den anden måde
> (holocaust eller omvendelse).

Og så er vi jo i forlængelse af dine tidligere udtalte ord ...
... vedrørende fanatisme.

Da jeg læste dette hans synspunkt, kom jeg uvilkårligt til at tænke på dét,
vi i NT kalder *døde-gerninger* (fx. 1.Sam.4,3b.11a). Særlig beretningen om
Abrahams to sønners undfaldelse, foranledigede mig hertil.

Ismael'erne er de døde-gerninger (dét, at vi forsøger at hjælpe Gud).
Isak'erne (Guds *mirakuløse* vej).

Og det kan vi jo alle lære noget af.

Med kærlig broder-hilsen

Mogens Kall