Mattæus-evangeliet det først nedskrevne

I et læserbrev i Udfordringen nr.18 d. 4. maj 2005 skriver bibeloversætter
Iver Larsen:

NJV (Niels Jørgen Vase, red.) gør opmærksom på, at den gængse teori i dag
er, at Mattæusevangeliet bygger på blandt andet Markusevangeliet, og at
Markus således skulle være det først nedskrevne evangelium.

Den teori blev først fremført af tyskeren C. Lachmann i 1835. Indtil da
havde samtlige lærde været enige om, at Mattæus blev skrevet først, og det
er også det enstemmige vidnesbyrd fra kirkefædrene.

Ud fra en sammenligning af de to evangelier ud fra moderne relevans-teori
(Relevance Theory) er jeg nået til den konklusion, at kirkefædrene vidste,
hvad de snakkkede om, da de skrev, at Mattæus var det første evangelium, som
oven i købet oprindeligt blev skrevet på hebraisk (næppe aramæisk), før det
blev oversat til græsk.

Markus valgte at udelade de afsnit, som var særligt henvendt til jøderne,
eller som han syntes var mindre relevante for hans ikke-jødiske målgruppe,
og samtidig forklarer han en del jødiske traditioner. Han havde naturligvis
også andre kilder end Mattæus, vel især mundtlige traditioner, der måske kan
føres tilbage til apostlen Peter. Desuden har han enkelte steder ført
beretningen tilbage til en mere kronologisk rækkefølge.

Mattæus er som hebræer ikke interesseret i kronologisk rækkefølge, men
tematisk sammenhæng og opfyldelsen af Messias-profetier fra GT.

Nuvel, de lærde er ikke enige om løsningen på det såkaldte "synoptiske
problem", og ...

=== citat slut ====

Hmm ... Men hvorfor har Markus i så fald *bevidst* udeladt Jesu fødsel, når
nu Mattæus nævner denne ?

-

Interrupt return: File 4214 responce ...
4214 news:oWmfe.1783$Fe7....@news000.worldonline.dk

SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7....@news000.worldonline.dk
Info: 4104 news:Wpsbe.114611$Vf.41...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4218

Andreas Falck

Jesus-loves-you skrev i X6pfe.1823$Fe7....@news000.worldonline.dk

> [...]
> Indtil da havde samtlige lærde været enige om, at Mattæus blev
> skrevet først, og det er også det enstemmige vidnesbyrd fra

Bultmann og mange andre evangelieløse bibel-"forskere" har gjort en dyd ud
af at prøve at bilde folk ind at der slet ikke reelt findes nogen Gud, eller
nogen Jesus som værende Guds virkelige søn. Derfor er det så magtpåliggende
for mange af disse at så så megen tvivl om Bibelens troværdighed som det er
dem muligt. Alt for mange, der bærer kristennavnet har ladet sig lokke med
på den galaj.

Naturligvis skal der forskes grundigt, og naturligvis skal der stilles
rigtig mange og meget kritiske spørgsmål til Bibelen og det den fortæller.
Det er på den måde vores viden om Bibelen og dens baggrund vokser.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

"Andreas Falck" skrev

[ ... C. Lachmann ... ]

> [...]
> rigtig mange og meget kritiske spørgsmål til Bibelen og det den fortæller.
> Det er på den måde vores viden om Bibelen og dens baggrund vokser.

Og så mener du mht. nedskrivningsrækkefølgen, at Mattæus kom først ?

-

[...]

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4221

Andreas Falck

Jesus-loves-you skrev i tGrfe.1864$Fe7....@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> Og så mener du mht. nedskrivningsrækkefølgen, at Mattæus kom først ?

Det er det mest sandsynlige ud fra de foreliggende vidnesbyrd og dokumenter
der er tilgængelige. Og der er endda meget stærke vidnesbyrd der taler for
en *meget tidlig* datering. De tre synoptiske evangelier er med stor
sandsynlighed affattet på et meget tidlig tidspunkt, og inden for en kort
tidsmæssig afstand af hinanden. Mattæus omkring år 45-48 og efterfulgt eller
samtidig med Markus, Lukas senest omkring 55-60.