Påske

JoVe

Næste store kristne højtid vi skal fejre er Påsken, blot ærgeligt at vi som
kristen kirke ikke kan besinde os og komme til forligelse med Jødernes
tidsfæstelse af Påsken.

På kirkemødet i Nikæa i 325 fastsloges det at:

"Vi mener, at det er uværdigt for os at fejre denne højhellige fest efter
jødernes kalender." osv.

Derefter vedtoges det at fejre kristen påske(søndag) på første søndag efter
første fuldmåne efter jævndøgn. Resultatet afviger ikke meget fra
fastsættelsen af jødisk påske, men det er egentlig uværdigt for kristenheden
at skammeligheden ikke gøres godt igen. Den kunstige konstruktion forklarer
også det underlige faktum at gravlæggelsen fredag og opstandelsen søndag
morgen ikke er i overensstemmelse med Herrens eget udsagn om Jonastegnet,
dvs. tre dage i graven.

Jørgen Vestergaard

Henrik Vestergaard

Hej Jørgen, alias "JoVe"
"JoVe" <send_ikk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> morgen ikke er i overensstemmelse med Herrens eget udsagn om Jonastegnet,

Har du nogensinde tænkt på hvilken dag Påsken faldt på da Kristus blev
korsfæstet?

Den Sabbat der omtales KAN være en årlig Sabbat -- og der er ikke
nødvendigvis tale om den ugentlige Sabbat....

Jeg lader dig selv søge videre...

;-) Henrik, Slagelse

JoVe

"Henrik Vestergaard" <vesterga...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den Sabbat der omtales KAN være en årlig Sabbat -- og der er ikke
> nødvendigvis tale om den ugentlige Sabbat....

Ja, jeg har tænkt på det, og også prøvet at undersøge det, men jeg har ikke
været i stand til at løse gåden. Muligvis (sandsynligvis) er gåden uløselig,
ellers var det sikkert gjort - der har jo været kapable "messianske" jøder
gennem tiden som har beskrevet megen gammeltestamentlig gudsdyrkelse tolket
på nytestamentlig vis. Alfred Edersheim f. eks.

Jørgen Vestergaard

"JoVe" skrev (news:4002f51e$0$29376$edfa...@dread15.news.tele.dk...):

> På kirkemødet i Nikæa i 325 fastsloges det at:
>
> "Vi mener, at det er uværdigt for os at fejre denne højhellige fest efter
> jødernes kalender." osv.

Ja, de var - havde jeg nær sagt - nogle religiæse galninge!

Jesus ér jødernes påskelam.

Kirkens fjendskab overfor jøderne har medvirket til Holocaust.

Kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk...

Last-Informationfile:
1218 news:JGyMb.73339$jf4.4...@news000.worldonline.dk...

File-number:
0666+0556=1222

Boerge Rahbech Jensen

> [...]

som
> kristen kirke ikke kan besinde os og komme til forligelse med Jødernes

Det kan man selvfølgelig godt mene, men så overser man efter min mening, at
det er to forskellige ting, der fejres.

Jøderne fejrede jo påske allerede før Jesu korsfæstelse. Det fremgår af
Bibelen, så vidt jeg husker. Jøderne fejrer påske til minde om udvandringen
fra Egypten, mens kristne fejrer påske til minde om Jesu korsfæstelse, som
(mere eller mindre) tilfældigt faldt sammen med jødernes påske.

Uden at vide det, kan jeg godt få den tanke efter at have læst dit indlæg,
at den kristne påske er konstrueret på en måde, der svarer til
konstruktionen af den kristne jul.

Med venlig hilsen
Børge

JoVe

"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Uden at vide det, kan jeg godt få den tanke efter at have læst dit indlæg,
> at den kristne påske er konstrueret på en måde, der svarer til

Det er nu ikke to forskellige forskellige højtideligeheder der fejres, men
én og samme. Jødernes påskelam hvis blod reddede dem fra dødsenglen er et
forbillede på vor Herres Jesu blod der blev udgydt til soning for alverdens
synd - for enhver som tror!

Børge, der meget nær forbindelse mellem jødedom og kristendom. Paulus kalder
Den gamle Pagt for Skyggen i forhold til Den nye Pagt. Forstår vi ikke denne
forbindelse mellem de to pagter, bliver vi fattige i vort gudsforhold, og
vor forståelse af NT bliver tynd og udhulet. Jeg vil i den forbindelse varmt
anbefale dig at læse 2. Mosebog

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4003d50d$0$29323$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> [...]
> vi fattige i vort gudsforhold, og vor forståelse af NT bliver tynd
> og udhulet. Jeg vil i den forbindelse varmt anbefale dig at læse 2.

:-) Jamen Jørgen dog, - nu lyder du jo helt igennem Adventistisk :-)

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

JoVe

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> I news:4003d50d$0$29323$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
> JoVe følgende:
>
> [ ... ]
>
> :-) Jamen Jørgen dog, - nu lyder du jo helt igennem Adventistisk :-)

:-))))

Jamen AFA, jeg tror bestemt SDA taler rigtigt mht. mange emner, men om de
osse taler SANDHEDEN er spørgsmålet. Der er ganske megen fornuft i deres
spiseregler, f.eks. Der er osse en vis fornuft og Skriftbegrundelse i
Jehovas Vidners afstandtagen fra blodtransfussion, julefejring og
fødselsdagsfejring. Men det drejer sig om betoning og vægtlægning, AFA! Jeg
er såmænd osse enig med selv Smiths Venner om visse punkter.

Jørgen Vestergaard

Boerge Rahbech Jensen

> [...]

> én og samme. Jødernes påskelam hvis blod reddede dem fra dødsenglen er et
> forbillede på vor Herres Jesu blod der blev udgydt til soning for

Tror jøderne også på, at Jesu blod blev udgydt til soning for alverdens
synd? Det er nyt for mig.

Når jeg mener, der er tale om to forskellige højtideligheder, skyldes det,
at bl.a. Lukas 22; 7 direkte nævner: "... den dag under de usyrede brøds
fest, da påskelammet skulle slagtes." og vers i vers 8 citeres Jesus direkte
for at sige til to disciple: "Gå hen og forbered det påskemåltid, vi skal
spise". Det viser tydeligt, at de fejrede påske før Jesu korsfæstelse.

> Børge, der meget nær forbindelse mellem jødedom og kristendom. Paulus
kalder
> Den gamle Pagt for Skyggen i forhold til Den nye Pagt.

Dermed fortæller han også, at der er forskel på Den gamle Pagt og Den nye
Pagt.

> Jeg vil i den forbindelse varmt
> anbefale dig at læse 2. Mosebog

Og hvad står der præcis om påsken i 2. Mosebog? Der står direkte i kap. 13
vers 3: "Moses sagde til folket: Husk denne dag, da I drog ud af Egypten, af
trældom, for med stærk hånd førte Herren jer ud herfra: I må ikke spise
syret brød."

Er det ikke præcis dette skriftsted, der beskriver indstiftelsen af
påskehøjtiden? Var det ikke, hvad jeg skrev?

I øvrigt vil jeg da anbefale dig at læse 3. Mosebog, når du nu anbefaler mig
at læse 2. Mosebog. I 3. Mosebog er beskrevet flere ofre for forskellige
synder.

Med venlig hilsen
Børge

Boerge Rahbech Jensen

> [...]

> kalder Den gamle Pagt for Skyggen i forhold til Den nye Pagt.

Dermed fortæller han også, at der er forskel på Den gamle Pagt og Den nye
Pagt. Det kan gøre en forskel netop for påsken, hvor vi kristne fejrer
indgåelsen af den nye pagt, hvor Moselovens system med synd og bod (ofrer)
erstattes af kærlighedens budskab, som bygger på ufortjent nåde.

Boerge Rahbech Jensen

Boerge Rahbech Jensen

> [...]

> anbefale dig at læse 2. Mosebog

Og hvad står der præcis om påsken i 2. Mosebog? Der står direkte i kap. 13

Andreas Falck

I news:4003dd0c$0$29411$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> :-))))
>
> Jamen AFA, jeg tror bestemt SDA taler rigtigt mht. mange emner, men
> om de osse taler SANDHEDEN er spørgsmålet.

Hvem forkynder *SANDHEDEN* ?

Nu er jeg jo så heller ikke af den opfattelse, at der findes et enkelt
eksklusivt trossamfund der er i besiddelse af *HELE* sandheden og
samtidig er *helt* fri for enhver form for vranglære - ikke engang
Adventisterne!!

"Boerge Rahbech Jensen" skrev
> [...]

> fra Egypten, mens kristne fejrer påske til minde om Jesu korsfæstelse, som
> (mere eller mindre) tilfældigt faldt sammen med jødernes påske.

I Bibelen ser vi ofte et såkaldt *genbrug*. Jødernes udvandring fra Egypten,
Ørkenvandringen og indtagelsen af det forjættede land, kunne godt - åndelig
set - sammenfattes med ordene ...

"Han, som friede os ud af mørkets magt (symbolsk = slavetilværelsen i
Egypten, syndens træl, John.8,34) og førte os over i Sin elskede Søns rige
(symbolsk = Det Forjættede Land)."
(Kol.1,13)

[...]

0666+0563=1229

"Boerge Rahbech Jensen" skrev
(news:4003ddd9$1$70001$edfa...@dread12.news.tele.dk...):

(4. gentagelse)

Hva', har "maskin-geværet" sat sig fast ?

[...]

0666+0564=1230

Boerge Rahbech Jensen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> Hva', har "maskin-geværet" sat sig fast ?

Ja.

Mere præcist havde jeg et problem med Outlook Express, som gjorde det
umuligt at redigere eller fjerne indlæg fra min udbakke. Da jeg redigerede
indlægget om Påske, fik jeg gemt en ny kopi i udbakken i stedet for at få
overskrevet det indlæg, jeg havde rettet. Dermed stod jeg med nogle kopier,
som jeg desværre ikke kunne få lov til at fjerne fra udbakken. De blev så
sendt, og først derefter kunne jeg prøve at slette dem med en "cancel".

Problemet er nu løst, idet jeg simpelthen fjernede udbakken, hvorved Outlook
Express dannede en ny.

Med venlig hilsen
Børge

Boerge Rahbech Jensen

> [...]
>
> "Han, som friede os ud af mørkets magt (symbolsk = slavetilværelsen i
> Egypten, syndens træl, John.8,34) og førte os over i Sin elskede Søns rige

Det skaber efter min mening et større problem, end det løser. Det vil
betyde, at Jesus og hans disciple på forhånd fejrede Jesu korsfæstelse og
genopstandelse. Det betyder også, at Jesu korsfæstelse og genopstandelse
slet ikke er så skelsættende, som vi kristne forestiller os. Dermed bliver
det uklart, hvad vi egentlig fejrer som påske. Hvis det er ørkenvandringen,
var Jesus jo ikke det sidste, endelige slagtoffer til syndernes forladelse.
Det vil efter min mening være konsekvensen, hvis den kristne påske lægges
sammen med jødernes påske.

Med venlig hilsen
Børge

Andreas Falck

I news:400406e6$0$69962$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

[ ... ]

> Hvis det er ørkenvandringen, var Jesus jo ikke
> det sidste, endelige slagtoffer til syndernes forladelse. Det vil
> efter min mening være konsekvensen, hvis den kristne påske lægges
> sammen med jødernes påske.

I den første nadver og påskefest var der jo netop en
"sammensmeltning".

I de første år århundreder fejrede den urkristne menighed jo også
netop Jesu opstandelse tidsmæssigt sammenfaldende med den jødiske
påske.

Den jødiske påske var jo, ud over et minde om udfrielsen af det
egyptiske slaveri, jo netop en forudsigelse om udfrielsen fra syndens
slaveri, som den kommende Messias skulle tilvejebringe ved det "sande
påskeoffer".

Det var jo primært i det 4. århundrede e.Kr., da kirken begyndte at
"omformulere" en masse hedenske fester til en kristent udseende
foretagende, at denne helt voldsomme afstandtagen fra alt der blot
smagte af jødisk, for alvor foregik. Og i denne proces var menigheden
og beskoppen i Rom yderst toneangivende.

JoVe

> [...]

> alverdens
>
> Tror jøderne også på, at Jesu blod blev udgydt til soning for alverdens

Der er vist ganske meget der er nyt for dig. Nej, jøderne fejrer påsken som
det skyggebillede Paulus benævner det med. Kristne fejrer *opfyldelsen*.

> [...]
> for at sige til to disciple: "Gå hen og forbered det påskemåltid, vi skal
> spise". Det viser tydeligt, at de fejrede påske før Jesu korsfæstelse.

Ja, selvfølgelig! Jesus vidste da godt selv at han før sin død fejrede
skyggebilledet af sin egen nært forestående død.

> [...]
> indgåelsen af den nye pagt, hvor Moselovens system med synd og bod (ofrer)
> erstattes af kærlighedens budskab, som bygger på ufortjent nåde.

Ja vist er der forskel, men der er alligevel en meget nær sammenhæng - som
det skyggebillede Børges korpus en sommersolskinssøndageftermiddag tegner på
jorden af netop - Børge!

> Og hvad står der præcis om påsken i 2. Mosebog?

Du tror da vel ikke jeg vil skrive 2. Mos af til dig her??? På
www.bibelen.dk kan du gå ind og læse "hvad der præcis står om påsken i 2.
Mosebog". Det er en STOR fejl at du ikke allerede kender din Bibelhistorie
ordentlig.

> [...]
>
> Er det ikke præcis dette skriftsted, der beskriver indstiftelsen af
> påskehøjtiden? Var det ikke, hvad jeg skrev?

Jeg må bedrøve dig med at du ikke slipper så let. Hele bogen er god at få
belæring af, og så får du påskefejringen ind i en større sammenhæng, og
dermed en bedre forståelse.

> I øvrigt vil jeg da anbefale dig at læse 3. Mosebog, når du nu anbefaler
mig
> at læse 2. Mosebog. I 3. Mosebog er beskrevet flere ofre for forskellige
> synder.

I den forbindelse anbefaler jeg dig en fordybelse i Hebræerbrevet, det
handler om offeret, og det er altafgørende at vi som kristne forstår at med
Kristus *ophører* den gammeltestamentlige offertjeneste!!!!!

Jørgen Vestergaard

JoVe

> I news:4003dd0c$0$29411$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
> JoVe følgende:
>
> Hvem forkynder *SANDHEDEN* ?

Strengt taget gør kun Helligånden det. Derfor er det vigtigt at vi lærer at
høre den røst. Rigtigheder kan man høre de fleste steder i kirker og
menigheder. Oftest bruger Gud dog menneskers forkyndelse til at åbenbare
SANDHEDEN, men da gerne glimtvist.

> [...]
> eksklusivt trossamfund der er i besiddelse af *HELE* sandheden og
> samtidig er *helt* fri for enhver form for vranglære - ikke engang

Nej, det tror jeg bestemt heller ikke. Jeg kunne derfor heller ikke tænke
mig, at være medlem i nogen, af mennesker, organiseret kirke eller menighed.

Fremfor alt er SANDHEDEN *ikke* summen af alle rigtigheder, undertiden kan
man få indtryk af at nogen er af den opfattelse. Derfor er det heller ikke
afgørende om vi fejrer "korrekt" påske, men om vi af hjertet har taget imod
Frelseren.

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:400420a1$0$29412$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Nej, det tror jeg bestemt heller ikke. Jeg kunne derfor heller ikke
> tænke mig, at være medlem i nogen, af mennesker, organiseret kirke
> eller menighed.

Men ikke desto mindre bliver der jo dog både i GT og ikke mindst i NT
lagt temmelig stor vægt på fællesskab med "brødre og søstre i troen",
altså en eller anden form for "menighedsfællesskab".

> [...]
> Derfor er det heller ikke afgørende om vi fejrer "korrekt" påske,
> men om vi af hjertet har taget imod Frelseren.

Jesus siger om sig sels: "Jeg er sandheden, vejen og livet", og vi bør
vel søge fællesskab med de troende der på bedst mulig vis gør sig de
største bestræbelser på at det er et uforfalsket evangelium der
forkyndes. Vranglære bliver jo dog ret kraftigt fordømt af
skribenterne i NT.

JoVe

> [...]
> lagt temmelig stor vægt på fællesskab med "brødre og søstre i troen",
> altså en eller anden form for "menighedsfællesskab".

Afgjort! Det har jeg også med udbytte! Men ligesom de første kristne
samledes i hjemmene har vi vel alle de samme muligheder?! Enhver stue er i
princippet et menighedslokale.

> [...]
> største bestræbelser på at det er et uforfalsket evangelium der
> forkyndes. Vranglære bliver jo dog ret kraftigt fordømt af

Amen

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:40042413$0$29305$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Afgjort! Det har jeg også med udbytte! Men ligesom de første kristne
> samledes i hjemmene har vi vel alle de samme muligheder?! Enhver
> stue er i princippet et menighedslokale.

Efter min opfattelse: afgjort en rigtig god måde at have sit
"menighedsfællesskab" på. - Glædeligt at høre dette.

> [...]

> Det skaber efter min mening et større problem, end det løser. Det vil
> betyde, at Jesus og hans disciple på forhånd fejrede Jesu korsfæstelse og

Herom debatterede vi engang, men vi blev aldrig færdige. Tillad mig at
genopfriske:

Andreas fremførte en påstand:

1031 news:XTZBb.57185$jf4.3...@news000.worldonline.dk...

> Nu mangler vi så blot at sammenknytte GT's vidnesbyrd om de dødes
> opstandelse med profetierne fra GT om Messias.
>
> -
>
> Dersom sammenkædningen kan bevises, har Andreas ret, når han hævder, at

> Her er en "lille" smagsprøve:
>
> "Men Gud udløser min sjæl af Dødsrigets hånd,
> thi han tager mig til sig. - Sela.
> (Salme 49,16)

Måske Andreas i mellemtiden har modtaget noget fra Herren desangående ?

Du skriver:
> [...]

> forladelse.
> Det vil efter min mening være konsekvensen, hvis den kristne påske lægges

For mig stik modsat (misforstår jeg dig ?).

[...]

0666+0572=1238

"Andreas Falck" skrev (news:66UMb.4522$Gd2....@news.get2net.dk...):

> [...]
> egyptiske slaveri, jo netop en forudsigelse om udfrielsen fra syndens
> slaveri, som den kommende Messias skulle tilvejebringe ved det "sande

GT-Skriftsteder desangående ønskes (bare for en god ordens skyld, således at
eventuelle ortodokse jøder udfra deres egne hellige Skrifter kan se
den-kommende-Messias' mission). Tak.

[...]

0666+0573=1239

Boerge Rahbech Jensen

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> I den første nadver og påskefest var der jo netop en
> "sammensmeltning".

Ja, for den første nadver var et jødisk påskemåltid.

> [...]
> egyptiske slaveri, jo netop en forudsigelse om udfrielsen fra syndens
> slaveri, som den kommende Messias skulle tilvejebringe ved det "sande

Sådan kunne det udlægges, men spørgsmålet er, om alle gjorde det. Så vidt
jeg ved, venter jøderne stadig på, at den kommende Messias tilvejebringer
det "sande påskeoffer".

Med venlig hilsen
Børge

Boerge Rahbech Jensen

> Der er vist ganske meget der er nyt for dig. Nej, jøderne fejrer påsken
som
> det skyggebillede Paulus benævner det med. Kristne fejrer *opfyldelsen*.

Hvad mener du helt præcist? Tror jøderne, Jesu blod blev udgydt til soning
for alverdens synd, eller gør de ikke? Dit svar er noget tvetydigt.

Hvad mener du i øvrigt med "skyggebillede"? Er din skygge en del af dig?

> Ja, selvfølgelig! Jesus vidste da godt selv at han før sin død fejrede
> skyggebilledet af sin egen nært forestående død.

Det tvivler jeg på.

> Ja vist er der forskel, men der er alligevel en meget nær sammenhæng - som
> det skyggebillede Børges korpus en sommersolskinssøndageftermiddag tegner

> jorden af netop - Børge!

Mit skyggebillede er netop ikke mig - modsat hvad du måske tror.

> Du tror da vel ikke jeg vil skrive 2. Mos af til dig her???

Jeg forventer, at du skriver, hvad du helt præcis forventer, jeg vil finde.
Det må jeg konstatere, at du ikke ønsker.

> Jeg må bedrøve dig med at du ikke slipper så let. Hele bogen er god at få
> belæring af, og så får du påskefejringen ind i en større sammenhæng, og
> dermed en bedre forståelse.

Det er ikke den større sammenhæng, vi diskuterer. Det er den konkrete
fejring af påsken.

> [...]
med
> Kristus *ophører* den gammeltestamentlige offertjeneste!!!!!

Det argument hænger slet ikke sammen. Vi kan enten forholde os til den gamle
pagt eller til den nye pagt. Vi kan ikke blande dem sammen på den måde, du
gør.

Til sidst et stort og alvorligt spørgsmål til dig: Tror du på Jesus som
vores frelser og forsoner, hvis blod blev udgydt til syndernes forladelse?

Med venlig hilsen
Børge

Andreas Falck

I news:4004434b$0$123$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
> [...]

> Sådan kunne det udlægges, men spørgsmålet er, om alle gjorde det.
> Så vidt jeg ved, venter jøderne stadig på, at den kommende Messias

Ja, de religiøse jøder venter stadig på Messias, idet de ikke
anerkender at Jesus var denne Messias. Men det ændrer dog ikke en
tøddel i mit ovenfor citerede udsagn.

De kristne tror at Jesus var denne lovede Messias. Jøderne venter
stadig på at den lovede Messias skal komme.

Andreas Falck

I news:6NVMb.73758$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> GT-Skriftsteder desangående ønskes (bare for en god ordens skyld,
> således at eventuelle ortodokse jøder udfra deres egne hellige
> Skrifter kan se den-kommende-Messias' mission). Tak.

Se de referancer fra GT Paulus gør brug af i specielt Hebræerbrevet!

Boerge Rahbech Jensen

> Ja, de religiøse jøder venter stadig på Messias, idet de ikke
> anerkender at Jesus var denne Messias. Men det ændrer dog ikke en
> tøddel i mit ovenfor citerede udsagn.

Det er din opfattelse.

> De kristne tror at Jesus var denne lovede Messias. Jøderne venter
> stadig på at den lovede Messias skal komme.

Dermed er det også to vidt forskellige ting, jøder og kristne fejrer som

Andreas Falck

I news:40048fed$0$69968$edfa...@dread12.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> "Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er din opfattelse.

Vil du benægte at jøderne stadig venter på Messias' komme og at de
ikke anerkendte Jesus som den ventede Messias! Den vinkling er da helt
ny for mig!

> Dermed er det også to vidt forskellige ting, jøder og kristne
> fejrer som påske.

Har jeg sagt andet? Jøderne fejrer udfrielsen af Egyptens trældom og
udfrielsen af syndens trældom ved den kommende Messias. Kristne fejrer
at denne Messias er kommet.

Boerge Rahbech Jensen

> Vil du benægte at jøderne stadig venter på Messias' komme og at de
> ikke anerkendte Jesus som den ventede Messias! Den vinkling er da helt
> ny for mig!

Nej, det vil jeg ikke benægte - i hvert fald ikke direkte. For mig gør det
bare en forskel, hvad vi fejrer. Hvis vi fejrer den jødiske påske, rækker
den tilbage til ørkenvandringen, hvorved Jesu korsfæstelse bare bliver en
parentes uden særlig betydning. Derfor kan jeg se noget fornuft ved at undgå
at lægge den kristne fejring af Jesu korsfæstelse og genopstandelse sammen
med den jødiske påske.

> Har jeg sagt andet? Jøderne fejrer udfrielsen af Egyptens trældom og
> udfrielsen af syndens trældom ved den kommende Messias. Kristne fejrer
> at denne Messias er kommet.

Jeg fik den opfattelse, at du mente, det grundlæggende var det samme,
kristne og jøder fejrer.

Med venlig hilsen
Børge

Andreas Falck

I news:40050cb0$0$29314$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

[ ... ]

> Jeg fik den opfattelse, at du mente, det grundlæggende var det
> samme, kristne og jøder fejrer.

Grundlæggende er det jo reelt set også det samme: nemlig frelse!

Men det er alligevel 2 modsatrette ting, idet den ene peger frem og
den anden peger tilbage. Men det er frelsen der er det centrale.

Og hermed mener jeg ikke at vi skal fejre påske efter de jødiske
traditioner. Vi skal naturligvis fejre påske efter de oprindelige
urkristne traditioner.

For mit eget personlige vedkommende fejrer jeg påske hver gang jeg
deltager i nadveren, og det gør jeg så tit jeg har mulighed derfor.

"Andreas Falck" skrev (news:BrYMb.4660$we2....@news.get2net.dk):

> Se de referancer fra GT Paulus gør brug af i specielt Hebræerbrevet!

Andreas skrev (godt nok i en anden sammenhæng) ...
(subject: Forsoningsofferets lærdom, - på den barske måde)
(news:VQ_Mb.4744$W%4.3...@news.get2net.dk)

> [...]
>
> Vor himmelske Fader overlod sin elskede Søn til korsfæstelsens kvaler.
> Legioner af engle var vidne til Guds Søns ydmygelse og sjæleangst, men
> fik ikke lov til at gribe ind, som da det gjaldt Isak. Der hørtes
> ingen stemme, som kunne hindre offeret. Guds kære Søn, verdens
> forløser, blev hånet, spottet, foragtet og pint, indtil han bøjede sit
> hoved i døden. Hvilket større bevis kan den evige Gud give os på sin
> guddommelige kærlighed og medlidenhed? "Han, som jo ikke sparede sin
> egen Søn, men gav ham hen for os alle. hvor skulle han kunne andet end

Isak er et glimrende eksempel, ...

Men har vi i GT en sammenkædning af Irak i relation til GT-vidnesbyrd om
[...]

0666+0583=1249

"Boerge Rahbech Jensen" skrev
(news:4004434c$0$123$edfa...@dread11.news.tele.dk):

> Det argument hænger slet ikke sammen. Vi kan enten forholde os til den
> gamle
> pagt eller til den nye pagt. Vi kan ikke blande dem sammen på den måde, du
> gør.

Jens Erik (Lyrik) nævnte for noget tid siden overfor mig et (for mig) nyt
interessant aspekt:

Da Jesus (God Himself) døde langfredag, blev den gamle Pagt annulleret,
ligesom ved et jordisk ægteskab. Herefter var Gud ikke længere forpligtet
men kunne "gifte" sig igen (den nye Pagt).

Disse hans ord passer meget fint med Romerbrevet 11,21-32.

Så der er forskel på den gamle og den nye Pagt.

Mange af beretningerne fra GT fungerer dog som symboler, som anskueliggør
NT-frelsen. Symbolerne er som puslespil-brikker ("skygge-billeder"), NT
samler sammen og synliggør i Kristi Forsoningsværk.

[...]

0666+0584=1250

Andreas Falck

I news:ceaNb.74144$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Men har vi i GT en sammenkædning af Irak i relation til
> GT-vidnesbyrd om den-kommende-Messias' mission ?

Mener du staten Irak eller personen Isak? - Du skriver nemlig Irak
(Staten).

"Andreas Falck" skrev (news:eoaNb.1908$bO4....@news.get2net.dk):

> Mener du staten Irak eller personen Isak? - Du skriver nemlig Irak
> (Staten).

Jeg kon til at skrive forkert. Selvfølge skulle der have stået Isak.

Ha' en go' dag, Andreas.

[...]

0666+0588=1254

Andreas Falck

> [...]

> Isak er et glimrende eksempel, ...
>
> Men har vi i GT en sammenkædning af Irak i relation til
> GT-vidnesbyrd om den-kommende-Messias' mission ?

se bl.a. disse vers, hvordan bl.a. Paulus og Jakob anvender Isak:

Ro 9:7 ej, heller ere alle Børn, fordi de ere Abrahams Sæd, men: "I
Isak skal en Sæd få Navn efter dig."

Ro 9:10 Men således skete det ikke alene dengang, men også med
Rebekka, da hun var frugtsommelig ved een, Isak, vor Fader.

Ga 4:28 Men vi, Brødre! ere Forjættelsens Børn i Lighed med Isak.

Heb 11:9 Ved Tro blev han Udlænding i Forjættelsens Land som i et
fremmed og boede i Telte med Isak og Jakob, som vare Medarvinger til
samme Forjættelse;

Heb 11:17 Ved Tro har Abraham ofret Isak, da han blev prøvet, ja,
den. enbårne ofrede han, som havde modtaget Forjættelserne,

Heb 11:18 til hvem der var sagt: "I Isak skal en Sæd få Navn efter
dig; "

Heb 11:20 Ved Tro udtalte Isak Velsignelse over Jakob og Esau
angående kommende Ting.

Jak 2:21 Blev ikke vor Fader Abraham retfærdiggjort af Gerninger, da
han ofrede sin Søn Isak på Alteret?

"Andreas Falck" skrev (news:V1bNb.1926$C75...@news.get2net.dk):

> [...]
> angående kommende Ting.
>
> Jak 2:21 Blev ikke vor Fader Abraham retfærdiggjort af Gerninger, da

Meget fint, Andreas - og tusind tak.

Men dét, jeg efterlyser, er GT-versionen.

(ortodokse jøder kan ikke forstå de kristnes NT-version).

[...]

0666+0594=1260

Andreas Falck

I news:yabNb.74170$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Meget fint, Andreas - og tusind tak.
>
> Men dét, jeg efterlyser, er GT-versionen.
>
> (ortodokse jøder kan ikke forstå de kristnes NT-version).

Paulus var ortodoks jøde, og når du læser hans skrifter så prøv at
læse Messias der hvor han ellers skriver Jesus. Så er du meget, meget
tæt på hans samtids jøders forståelse af GT.

JoVe

> Og hermed mener jeg ikke at vi skal fejre påske efter de jødiske
> traditioner. Vi skal naturligvis fejre påske efter de oprindelige
> urkristne traditioner.

"Urkristen" er det nu efter-Nicæa-påske, eller er det før-Nicæa-påske? Det
er selvfølgelig før-N-p! og dermed sammenfaldende med jødisk påske! Der fik
vi vist lige det på plads :-) Så er vi også helt enige, Andreas. Strengt
taget er det ikke vigtigt for os kristne, men vi burde rette op på
kristenhedens fejltagelser.

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4006bd40$0$29405$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> "Urkristen" er det nu efter-Nicæa-påske, eller er det
> før-Nicæa-påske?

Her er min *private og personlige* definition på perioderne i kirkens
første tid.

*Urkristendommen* er vel det der kan defoneres til primært at være før
ca. år 100, sekundært defineret til det der er før år 135 (den 2.
jødekske opstand).

*Den ørste kristne menighed* definerer jeg så fra dette tidspunkt og
ind til år 321 e.Kr.

*Ronerkirken* begynder så herfra, med bl.a. Konstantins politiske
indflyldelse på, og indblanding i kirken med alle de følger det fik
for kirken fremover.

Andre definerer disse anderledes.

> Det er selvfølgelig før-N-p! og dermed sammenfaldende med
> jødisk påske! Der fik vi vist lige det på plads :-) Så er vi også
> helt enige, Andreas.

Ja, tidsmæssigt sammenfaldende med den jødiske påskefejring.

> Strengt taget er det ikke vigtigt for os kristne, men vi burde rette
> op på kristenhedens fejltagelser.

Mener du at vi skal rette den kristne påske til at tidsmæssigt
sammenfaldende med den jødiske påske, eller mener du at vi skal ændre
traditionerne m.m. i vores nuværende påskefejring så de bliver langt
mere lig den jødiske påfejring?

Personligt er jeg af den opfattelse at vi kan fejre påsken når det
passer os, da vi jo i forvejen fejrer påsken gennem nadveren. Og det
er forøvrigt den eneste måde jeg personligt direkte fejrer påsken på.