Luther om djævelen

jørgen

Angående djævelens magt og handlinger fandt jeg følgende fra Luther's store
katekismus under fadervor "befri os fra den onde" :

"Fordi Djævelen ikke alene er en løgner, men også en morder, jagter han
uafbrudt vores liv og køler sin vrede ved at bringe os ulykke og skade på
legemet. Det er årsagen til de mange dødsulykker og at så mange bliver
psykisk syge, drukner, begår selvmord og mange andre skrækkelige ting.
Derfor har vi her på jorden ikke andet at gøre mod denne hovedfjende end
uafbrudt at bede. For hvis Gud ikke hjalp os, var vi ikke sikre for ham et
eneste øjeblik.
Heraf ser du, hvordan Gud ønsker, at vi skal bede om alt, hvad der
anfægter os også legemligt, så vi ikke søger og venter hjælp fra andre end
ham. "

I dag vil vi vel næppe bruge djævelen som forklaring på legemlig og fysisk
sygdom, uanset hvilket kirkeamfund man tilhører. Men hvorfor tillægger
Luther så djævelen som årsag til disse ting? Var det fordi man på Luthers
tid ikke havde den forståelse af lægevidenskab eller fysikkens love (newton)
om årsag og virkning?

mvh jørgen.

"jørgen" skrev
(news:401fbd94$0$29362$edfa...@dread15.news.tele.dk):

Det kan da ikke havde været Luther, som har skrevet dette; idet begrebet
*psykisk syge* ikke fandtes på hans tid.

Men desværre findes der fundamentalistiske - nej, det er i grunden et
forkert ord; idet det er godt at have et fundament her i livet,
Matt.7,24-27 - der findes fanatiske kristne, som i ramme alvor tror, at
psykisk sygdom skyldes djævelen, hvorfor de udfører en djævleuddrivelse,
hvorved den psykisk syge som hovedregel bliver endnu mere dårlig!
Det er navnlig indenfor fremgangs- og herlighedsteologien, såsom *Livets
Ord*, at denne vranglære hersker.

Luther skrev (vist nok) engang, at dersom djævelen ikke vil vige, da spot
ham. Men hvorfor i det hele taget fokusere på mørket (dét bliver der jo ikke
mere lys af) ?

Tænd hellere et lys i mørket, og mørket må vige (peg på Jesus og se på Ham).

Heaven-Break (2004-02-03, CET 17:49):
- "Amen."

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Earthquake-Alarm:
1396 news:Y%qTb.83160$jf4.5...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1400 news:TktTb.83213$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0763=1429

Anders Peter Johnsen

Kall, Mogens wrote:
> "jørgen" skrev
> (news:401fbd94$0$29362$edfa...@dread15.news.tele.dk):

Højst sandsynligt. Der er jo sket en hel del i løbet af de sidste 500 år...

Idag bortforklarer vi så bare menneskets allerværste tilbøjeligheder (nu
taler jeg så om kriminelle) med søgte og selvkonstruede psychosociale
modeller og bilder os derved ind at ondskaben slet ikke findes, men at "alt
er relativt" og lignende snot...Og IH, hvor ER vi dog blevet lykkelige! Nå,
ikke? ;-)

> Det kan da ikke havde været Luther, som har skrevet dette; idet
> begrebet *psykisk syge* ikke fandtes på hans tid.

Man kender ellers begrebet psyke helt tilbage fra antikken (Psyke er navnet
på en prinsesse i greco-romansk mytologi)...Det er vel bare en politisk
korrekt oversættelse af det mere mundrette "tossede" eller "gale", som idag
efterhånden er gledet helt ud af sproget og erstattet med tunge, tabubelagte
medicinske termer...

Anders Peter Johnsen

jørgen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> mere lys af) ?
>
> Tænd hellere et lys i mørket, og mørket må vige (peg på Jesus og se på

Det har du ret i. Men mit udgangspunkt var egentlig også Gud. Nemlig om Gud
begrænser djævelens magt og i så fald hvor meget. Altså om djævelen er i
kort eller lang snor. Spørgsmålet er nemlig om vi skal være taknemmelige
over at Gud begrænser ondskaben og i hvilken grad.

Det er lidt ligesom glasset der er halvt fuldt eller halvt tom. Hvis man
skulle forvente at glasset er tomt vil man blive taknemmelig hvis man finder
det halvt fuld, omvendt hvis man forventer at glasset er fuldt bliver man
sur og brokker sig hvis man finder det halvfuldt.

Forskellen mellem hvordan det burde være (det vi har fortjent som syndere)
og som det er ( det som vi hver dag får ufortjent, nåde) giver rum for
taksigelse.

mvh jørgen.

"jørgen" skrev
(news:4020d7b3$0$271$edfa...@dread12.news.tele.dk):

> Det har du ret i. Men mit udgangspunkt var egentlig også Gud. ...

Det ved jeg (jeg talte også henvendt til folk fra fx. *Livets Ord*)

> [...]

> kort eller lang snor. Spørgsmålet er nemlig om vi skal være taknemmelige
> over at Gud begrænser ondskaben og i hvilken grad.

Fri os fra det onde (den onde).

Heaven-Break (2004-02-04, CET 13:58):
- "Amen."

> [...]
>
> Forskellen mellem hvordan det burde være (det vi har fortjent som syndere)
> og som det er ( det som vi hver dag får ufortjent, nåde) giver rum for

Må Gud velsigne dig, Jørgen, i rigt mål.

Hav' en god dag.

Jesus-Break to the Church:
(2004-02-04, CET 14:00)
- "Hav altid tillid til Mig."

14:01
- "Jeg formår alt."

14:01
- "Jeg vil, at I skal vandre i tro ... indtag det Forjættede Land ... sjæle
... jeres personlighed."

More ?

14:03
- "Nej."

Kærlig hilsen din broder i Kristus Jesus,

0666+0776=1442