Endnu et spørgsmål om opbevaring - gode kasser søges

Optimus Prime

Hvordan opbevarer i jeres tegneserier?

Jeg har omkring 50 årgange Anderes And blade, som skal opbevares bedst
muligt - jeg har fra tidligere indlæg noteret mig de skal ligge ned i
stakke og bladene vendes så hæfterne ligger "hver anden".

Det siger sig selv at man skal undgå lys, varme, fugt og støj; men jeg
leder efter nogle velegnede kasser til opbevaring.

Mine krav er at det skal være kasser med låg, de skal kunne stables og
passe rimligt i størrelsen til AA blade som ligger ned (måler 17x25cm),
evt. flere ved siden af hinanden.

Er netop vendt skuffet tilbage fra Lidl, for de opbevaringskasser de
havde på tilbud idag viste sig at være alt for tynde og den måde de blev
samlet på efterlader en møtrik indvendigt, som kan risikere at lave
mærker på bladene... Desværre for målene passede rigtig godt til 2
stakke med AA blade side om side :-(

Men før jeg støvsuger markedet, tænkte jeg der måske var nogen som havde
været turen igennem allerede og lige vidste hvor man sælger de perfekte
kasser?

De plastkasser fra Hammerplast, som ofte er på tilbud i Bauhaus og
Bilka, er desværre bredere for oven end for neden - hvilket gør dem
mindre velegnede til stakke med blade... Det skal være kasse med "lige"
sider"
Har set IKEA har en del opbevaringskasser i stil med dem fra Lidl; men
har ikke været forbi endnu, så kender ikke kvaliteten af dem...
Tidligere har også postdanmarks papkasser været foreslået; men synes de
er beværlige at åbne og lukke + man risikerer igen at skramme de yderste
blade

Alle fif er velkomne - den rigtige opbevaring er i højsædet her, prisen
har selvfølgelig også betydning, men vil gerne ofre en del på at sikre
mine blade bedst muligt...

Anyone?

Odgaard

Hvis du vil betale, så kig evt. efter nogle syrefri kasser og nogle mylar
poser og syrefri backingboards. http://www.bcemylar.com/

Venlig hilsen

Odgaard

Optimus Prime

Odgaard skrev:

> Hvis du vil betale, så kig evt. efter nogle syrefri kasser og nogle mylar
> poser og syrefri backingboards. http://www.bcemylar.com/

WOW :-o

Hmm der er ingen tvivl om at det er lækre sager; men kan se jeg hurtigt
ryger op på 2-3$ per blad... så vi snakker 4-5000$ + kasser, er nok
liiige lidt i overkanten af mit budget - men lækkert er det sgu :-)

Er det produkter du har erfaring med?
Vi har handlet sammen på QXL et par gange, så ved jo du gør det en del i
Anders And'er ;-)

Jeg har i mellemtiden fundet nogle forskellige plastickasser på nettet
(www.storagegroup.no), kaldet euro-kasser.. De laver en lukket kasse
(uden håndtagshul) med indvendige mål 555*355*270 - der kan ligge 4
stakke med Anders And'er side om side og man kan få låg til denne
kasse... Desværre er de ret dyre; men omvendt kan sådan en kasse vel
huse omkring 8-10 årgange og de kan stables.

Men sådan en lukket plastickasse, hvis den er rimeligt tæt og der er
lidt restfugt i bladene - så er der vel risiko for kondens og/ellers
skimmelsvamp hvis temperaturen ikke er helt stabil?
Kunne være bange for de nederste blade i kassen blev ødelagte :-(

Optimus Prime

Optimus Prime skrev:

> Alle fif er velkomne - den rigtige opbevaring er i højsædet her, prisen
> har selvfølgelig også betydning, men vil gerne ofre en del på at sikre
> mine blade bedst muligt...

For at svare lidt på mine egne spørgsmål, så har jeg via hjælp fra
Rigsarkivet, og fået følgende link:
http://oldwww.sa.dk/statslige_myndigheder/stat/daglig_drift/papir_mat_lok.htm

Her er en masse gode råd om (virkelig) seriøs opbevaring:
http://oldwww.sa.dk/statslige_myndigheder/stat/vejl/ah3.pdf

Og her er specifikationer til kasser:
http://oldwww.sa.dk/statslige_myndigheder/stat/lov/RAmodel_.pdf

Bl.a hæfter jeg mig ved at de forlanger deres kasser skal være
diffusionsåbne, så evt. restfugt kan komme ud - så min søgen efter
plastkasser er hermed nedlagt...

Den hjælpsomme arkivar oplyste at de får deres kasser gennem Smurfit
Kappa A/S, så jeg vil prøve at kontakte dem for at finde frem til en
leverandør...

Håber i kan bruge linkene :-)

Odgaard

> Er det produkter du har erfaring med?
> Vi har handlet sammen på QXL et par gange, så ved jo du gør det en del i
> Anders And'er ;-)

Nej har desværre ingen erfaring med dem, men det skulle være det bedste til
formålet. Men prisen afskrækker jo desværre også en alm. samler.

Læs evt. Mirko Wolck udemærkede artikel om opbevaring på seriejournalen
http://www.seriejournalen.dk/tegneserieklumme.asp?mode=Samler søg opbevaring
hvis du ikke gider at læse det hele.

Venlig hilsen

Odgaard