Spørgsmål ang. Gudstallet 111 (Jahve, JHVH) - Was: Guds Matematik og Syvtalsmønstret (Jerry Lucas, Del Wasburn,"Theomatics", Ivan Panin)

"Jesus-loves-you" skrev
8129 news:gdsegj$1rtd$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]
> Subject: ET *Copyright*, Gudstallet 111-
> Was: Fælles-orienteringspunktet i Baggrundsstrålingen ...
> The main-program (message from ET, Aliens)
> 8124 news:gdpqgl$7e1$1...@newsbin.cybercity.dk
[ ... ]
> http://tidligeredebat.religion.dk/printthread.php?Board=viden&main=10080&type=post
[ ... ]
> ... 111. Dette tal er vigtigt, da det
> hebraiske ord for Gud Jahve netop danner dette tal.
[ ... ]
> Øh ... Desværre kan billedet med filnavnet "Alfabetets talværdi hebraisk
> og græsk" ikke gengives, men klik fx. på.
> http://www.greycell.dk/guds-matematik.html
>

> De hebraiske talværdier skulle (vist nok) således være følgende:

> [...]

Øh ...

Jeg kan ikke få regnskabet til at stemme!

Ordet 'Jahve' staves på oldhebraisk (vist nok) JHVH

Det fremgår i hvert fald af Exodus 2.Mos. 3,14, hvor der står i den
autoriserede danske oversættelse fra 1931 følgende:

... Jeg er den, jeg er .. JEG ER* ...
(2.Mos. 3,14)

* = tydning aa navnet Jahve
(se i ordforklaringen under HERREN).

Ordforklaring

HERREN
Omskrivning for navnet Jahveh, ...
... Altså skreves navnet oprindeligt Jhvh, ...

Det mosaiske troessamfund i København har ved forhenværende Overrabiner Bent
Melchior udgivet en dansk oversættelse af Toraen i 1978 med de dertil
hørende oprindelige hebraiske ord.

Heri står der:

... Ehejeh asher ehejeh ... Ehejeh ...

...(vist nok) ...

> 01__Aleph ___A______1
> 05__He ____H______5
Unknown
> 05__He ____H______5

(i alt = 11 + unknown)

Og hvis dette skal passe med tallet 111, må nødvendigvis det ukendte bogstav
i så fald være:

> 01__Aleph ___A______1
> 05__He ____H______5
> 19__Koph __Q______100
> 05__He ____H______5

(i alt = 1 + 5 + 5 + 100 = 111)

Men kan det passe ?

Hmm ... (memory on from) ...

4906 news:fJjef.335$Cl2....@news000.worldonline.dk
4920 news:IUJef.426$Cl2....@news000.worldonline.dk

Nu ku' jeg godt få brug for din hjælp, Rasmus Underbjerg Pinnerup ... :-)

Last OUTPUT: 8129 news:gdsegj$1rtd$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8130

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

(Jeg har desværre ikke på nyhedsgrupper kunnet få svar på mit spørgsmål ang.
et hebraisk ord, så derfor tænkte jeg, at dem, som i grunden bedst ved, hvad
de taler om, er selvfølgelig dem, som taler sproget.)

Det hævdes, at ...

http://tidligeredebat.religion.dk/printthread.php?Board=viden&main=10080&type=post

=== citat start ===

... 111. Dette tal er vigtigt, da det hebraiske ord for Gud Jahve netop
danner dette tal.

=== citat slut ====

Men desværre glemte man at forklare, *hvordan* man nåede frem til dette
tal... :-(

Og jeg kan desværre ikke få "regnskabet" til at passe, måske nok fordi jeg
overhovedet ikke har forstand på hebraisk !

Men jeg har forsøgt mig frem ... :-)

Det oprindelige originale (ca. 3000 tusind år gamle) hebraiske alfabet, hvor
der kun var konsonanter, skulle (vist nok) være:

nr__Navn___Roman __Talværdi

01__Aleph ___A______1
02__Beth ____B______2
03__Gimel ___G______3
04__Daleth___D______4
05__He ____H______5
06__Vau ___W______6
07__Zain_____Z______7
08__Cheth ___H______8
09__Teth_____T______9
10__Jod _____Y______10
11__Caph ____K,KH _20 (*1)
12__Lamed ___L______30
13__Mem __M______40 (*1)
14__Nun ____N______50 (*1)
15__Samech __S______60
16__Ain ____AH_____70
17__Pe ______P,F____80 (*1)
18__Tzaddi___TS_____90 (*1)
19__Koph __Q______100
20__Resh ____R______200
21__Schin____SH,S___300
22__Tau _____T______400

(Og ordet 'Jahve' staves på oldhebraisk (vist nok) JHVH.)

Så et forslag lyder:

nr__Navn___Roman __Talværdi

01__Aleph ___A______1
05__He ____H______5
19__Koph __Q______100
05__He ____H______5

Dette skulle i alt give ( 1 + 5 + 5 + 100) tallet 111.

Men kan det passe ?

Se evt. original-meddelsen i ...

Was: Guds Matematik og Syvtalsmønstret (Jerry Lucas, Del
Wasburn,"Theomatics", Ivan Panin)
8130 news:gdtje8$2k6r$1...@newsbin.cybercity.dk
or ...
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=gdtje8$2k6r$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.kultur.sprog/msg/fb954974ba9c4b12

-

Coming up:

1.

Subject: ET *Copyright*, Gudstallet 111-
Was: Fælles-orienteringspunktet i Baggrundsstrålingen ...
The main-program (message from ET, Aliens)
8124 news:gdpqgl$7e1$1...@newsbin.cybercity.dk

2.
Når en såkaldt Guddom blander sig (i Skaberværket), oder was ? -
Was: ... (Dyrekredsen, version 3) ...

The main-program (message from ET, Aliens)

8132 news:gdue54$a93$1...@newsbin.cybercity.dk

3.
Tiende (1/10, 36°/360°, 60noa/600noa, Num, 4.Mos. 18,21) -
Was: ... (Dyrekredsen, version 3) ...

The main-program (message from ET, Aliens)

8132 news:gdue54$a93$1...@newsbin.cybercity.dk

Last OUTPUT: 8141 news:geau9b$1va3$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8142

"Jesus-loves-you" skrev
8130 news:gdtje8$2k6r$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]
> [ ... ]
> [ ... ]
> [ ... ]

Pudsigt nok skrev www.ordetogisrael.dk i deres månedsblad følgende:

(nr. 10, november 2008, side 21)

=== citat start ===

Det Hebraiske alfabet

Hebræerne var så vidt vides de første til at udvikle et alfabet, der
benyttede sig af lyde i stedet for ord. På den måde kunne man med få
symboler udtrykke alle sine ord i stedet for de mange tusinder af tegn, som
f.eks. kineserne bruger.

Alfabetet blev af fønikerne spredt i Middelhavetsområdet og dannede basis
for det græske alfabet, der siden blev grundlag for det latinske alfabet,
som vi bruger i Danmark i dag.

Hvert af de hebraiske bogstaver har en symbolsk betydning, men kun nogle få
af dem bruges stadig i moderne hebraisk. De symbolske betydninger er
naturligvis i høj grad genstand for fortolkning.

I dette nummer bringes de første 11 bogstaver af alfabetet.

(NB! De hebraiske tegn kan desværre ikke her umiddelbart gengives.)

['ahlæf] / numerisk værdi 1 /; der er ingen tilsvarende dansk lyd, men
bogstavet A stammer fra à

- kommer af ordet for okse eller tyr, men er også beslægtet med ordet for
100

- af symbolske betydninger kan nævnes både styrke og lederskab, men også
menneskets adskillelse fra Gud, som symboliseres ved den diagonale streg
igennem bogstavet

[bæth / væth] / numerisk værdi 2 /; de tilsvarende danske lyde er B og V

- kommer af ordet for hus og betyder også hus på moderne hebraisk

- den symbolske betydning er husholdning - nærmere bestemt Guds husholdning

- er desuden det første bogstav i Bibelen

['gimæl] / numerisk værdi 3 /; den tilsvarende danske lyd er det hårde G

- kommer af ordet for fortjeneste, men er også nært beslægtet med ordet for
kamel

- af symbolske betydninger kan nævnes stolthed og fortjeneste

['dahlæt] / numerisk værdi 4 /; den tilsvarende danske lyd er D

- kommer af ordet for dør

- den symbolske betydning kan være indgang eller uselviskhed. Uselviskhed
skulle være døren (ã) til Guds hus (á)

[hæj] / numerisk værdi 5 /; den tilsvarende danske lyd er H, men ofte er
bogstavet stumt på moderne hebraisk

- kommer muligvis af det bibelske ord for vindue eller hegn

- symbolsk kan det betyde afsløring; helt konkret eller af tanker

- skrives ä med apostrof er det en kort form af Guds navn

[vav] / numerisk værdi 6 /; den tilsvarende danske lyd er V og O eller U på
moderne hebraisk

- det samme som ordet krog på moderne hebraisk

- den symbolske betydning kan være forbindelse eller sikkerhed

['Zajin] / numerisk værdi 7 /; udtales som Z på engelsk

- kommer af ordet for våben

- den symbolske betydning kan være at skære af eller en konges scepter. Den
videre fortolkning af scepteret er, at hustruen er mandens scepter

[chet] / numerisk værdi 8 /; udtales på moderne hebraisk som hollandsk G
eller spansk J

- kommer af ordet for hæk, kammer eller synd

- den symbolske betydning kan være livet (ordet for liv starter med ç) eller
det private

[tæth] / numerisk værdi 9 /; den tilsvarende danske lyd er en mellemting
mellem D og T

- kommer af ordet for stav eller at sno sig

- den symbolske betydning kan være alt fra at omringe til Gud, der skjuler
sig i sit skaberværk

[jud] / numerisk værdi 10 /; den tilsvarende danske lyd er I eller J

- kommer af ordet for hånd

- er det første bogstav i Guds navn

[Kaf / Chaf] / numerisk værdi 20/; den tilsvarende danske lyd er K - eller ç
på moderne hebraisk

- er det samme som ordet håndflade på moderne hebraisk

- den symbolske betydning kan være at tillade eller at dække

=== citat slut ====

Så langt, så godt.

-

Coming up:

Was: Fælles-orienteringspunktet i Baggrundsstrålingen ...
The main-program (message from ET, Aliens)
8124 news:gdpqgl$7e1$1...@newsbin.cybercity.dk

Last OUTPUT: 8152 news:gemhfe$fvj$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8153

"Jesus-loves-you" skrev
8153 news:gemhkl$g0b$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]

> [...]

> - af symbolske betydninger kan nævnes både styrke og lederskab, men også
> menneskets adskillelse fra Gud, som symboliseres ved den diagonale streg

Fandt lige dette link:
http://members.home.nl/frankcolijn/frankcolijn/The_Hebrew_alphabet.htm

Og her står der bl.a. (omtrent) at ...

Meaning = Head of a bull (hovedet på en tyr)
full = alef, Lamed, Peh/feh
gematria = 111

(Når bogstavet Alef skal staves.)

Tallet 111 fås altså ved at lægge nummerværdierne 1, 30, 80 sammen.

Dette udlægning også fundet på disse links:

(NB! De hebraiske bogstaver mangler, men meningen forstås fortsat.)

http://members.home.nl/frankcolijn/frankcolijn/20._aleph_and_elohim.htm
=== citat start ===
The gematria 'full' of the aleph has also a relation with the gematria
'full' of Elohim. The aleph 'full' is: , 80+30+1=111. This are the units
on the level of numbers, tens and hundreds. In Hebrew 111 can be
expressed as , 1-10-100.
=== citat slut ====

http://www.greaterthings.com/Word-Number/Eagle/index.html
=== citat start ===
NOTE: The number 111 is the number of God. For example, The numerical
equivalents of the Hebrew word Aleph total 111. (: 1) + (: 30) + (: 80) =
111. (S.D.A.)
=== citat slut ====

Andre hebraiske ord, se fx. disse Links:

Det hebraiske ord for Gud Jahve

http://www.angelfire.com/ok3/chester/imagedir/bibleinfo.htm#hayah
=== citat start ===
The traditional omnipotent tautology reads " I AM THAT I AM ." however God's
reply in Hebrew was: ´eh·yeh' ´asher' ´eh·yeh', the Hebrew verb hayah, from
which the word ehyeh is drawn, does not mean simply "be", it can also mean
"He causes to become," or " prove to be."
=== citat slut ====

http://www.angelfire.com/ok3/chester/imagedir/yahweh.htm

Nogle navne for de hebraiske ord, som benyttes i forbindelse med
ord-begrebet Gud:

Jahve, JHVH, således = yhwh = 10 + 5 + 6 + 5 = 26
Adona(y), Adoni - "Master of all" = adny = 1 + 4 + 50 + 10 = 65
Elohim, - "All powerful" = El him = 1 + 30 + 5 + 10 + 40 = 86
El, - Gud/God = El = 1 + 30 = 31
Hashem - "The name" = ...

[ ... file 8153 fortsat ... ]

[ ... ]

(se teksten ang. JHVH ovenfor.)

På den baggrund må vi nok konkludere *midlertidigt*, at forfatteren til
hæftet med dens postulat gående ud på ...

... desværre IKKE er helt korrekt !

Muslimer ynder meget, rigtig meget at poientere, at deres gud er én, og
dette gør de netop ved at fremhæve, at det første bogstav skal stå *alene*,
bogstavet 'A' (se også fx. Jak. 2,19).

Og det må antages at denne muslimske tradition (?) har sin oprindelse i
Jødedommen, da denne religion jo netop ér *original*-versionen af de 3
monoteistiske religioner (Jødedom, Kristendom og Islam).

En af grundene til at Jesus skulle korsfæstes - set udfra en jødisk
synsvinkel - var jo netop, at Han tilsyneladende begyndte at lave om på
dette.

Så alt i alt kan man sikker derfor godt "tillade" sig at sige (som jøde
og/eller kristen), at ét af Guds navne *kan* danne tallet 111 (bare ikke
gudenavnet Jahve, JHVH).

Såfremt dette er korrekt, da det fortsat yderst relevant at komme ind på det
for os amatør-videnskabsmænd (og andet godtfolk) interessante
*forhenværende* science-fiction emne ... (see coming up) ... :-)

-

Coming up:

News:dk.videnskab
News:no.kultur.folklore.ufo

Was: Fælles-orienteringspunktet i Baggrundsstrålingen ...
The main-program (message from ET, Aliens)
8124 news:gdpqgl$7e1$1...@newsbin.cybercity.dk

Last OUTPUT: 8160 news:gepf45$1kvn$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8161

"Jesus-loves-you" skrev
8161 news:gepl8a$1nin$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]
> [...]

> Så alt i alt kan man sikker derfor godt "tillade" sig at sige (som jøde
> og/eller kristen), at ét af Guds navne *kan* danne tallet 111 (bare ikke

For en god ordens skyld bør jeg lige her nævne, at jeg fik svar fra Bent
Lexner den 5 nov. 08; hvori han skriver, at ...

=== citat start ===

Den kan jeg ikke løse - jeg ved ikke hvad det er for et Guds navn der tænkes
på og har ikke umiddelbart kunne finde noget der gør det muligt at nå tallet
111.

Beklager

=== citat slut ====

Endvidere fik jeg svar fra Frank Colijn den 6. nov. 08, men han skriver
blot, at ...

=== citat start ===

Here is a link to one of my the pages of my website:
http://members.home.nl/frankcolijn/frankcolijn/20._aleph_and_elohim.htm
There you can find some interpretations related to the ALePh (111) and
Elohim (God)
And here is also a link to one of the Bible Wheel pages:
http://www.biblewheel.com/GR/GR_111.asp
I hope this helps.

=== citat slut ====

Last OUTPUT: 8192 news:gggv3b$2698$1...@newsbin.cybercity.dk