Russisk i Afghanistan

translat

Jeg hørte for nogle måneder siden i DR et interviw med en ung dame,
der med en del vnskeligheder havde gennemgået uddannelsen til
sprogofficer i russisk på officersskolen, hvorefter hun var blevet
sendt til Afghanistan. Det hensatte mig i dyb undren. Russerne
invaderede godt nok Afghanistan i 1979, men sderes ophold blev ikke så
lamgt, at sproget i Agfghanixsstan ændrede sig til russisk. Ca.
halvdelen af befolkningn i Afghanistan taler dari. Det er den
afghanske dialekt af persisk/farsi).

For kort tid siden kundgjordes det på tv, at tidligere politiinspektør
i København, Kaj Wittrup, skulle sendes til Afghanistan for at
bestride en stilling ved et EU-finansieret politikorps. Jeg tror ikke,
han kan tale dari og uspekulerer over, hvordan man kan udføre
politiarbejde i et land, hvis sprog man ikke taler. Forbrydere, der
skal afhøres, er sjældent sprogkyndige.

Jeg har ledt efter lærebøger i farsi på biblioteket, men de havde ikke
nogen, og da en anden låner ledte efter det samme, besluttede
bibliotket sig til at anskaffe en lærebog, I nellemtiden har jeg
anskaffet Elwell-Suttons lærebog i persisk. Den skulle bestilles fra
U.K. Nu er jeg ude efter Ann K. S., LambronsPersian Vocabulary. Den
findes heller ikke på biblioteket.

Bent

Bertel Lund Hansen

translat skrev:

> For kort tid siden kundgjordes det på tv, at tidligere politiinspektør
> i København, Kaj Wittrup, skulle sendes til Afghanistan for at
> bestride en stilling ved et EU-finansieret politikorps.

Nu har jeg ikke set hans mandat, men mig bekendt skal han slet
ikke udføre politiarbejde (det ville være at skyde gråspurve med
kanoner). Han skal hjælpe afghanerne med at organisere et
politikorps.

Jeg aner intet om hvilke sprog han kender, så det ser jeg ingen
grund til at udbrede mig om.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Kongshøj

translat wrote:
> [...]
> invaderede godt nok Afghanistan i 1979, men sderes ophold blev ikke så
> lamgt, at sproget i Agfghanixsstan ændrede sig til russisk.

Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng mellem at hun har lært russisk
og er blevet sendt til Afghanistan.

Men der er da formodentlig en vis mængde afghanere, der taler russisk.
Afghanistan har en lang landegrænse fælles med det tidligere
Sovjetunionen, og der har derfor været relationer over grænsen. Bl.a.
blev en del afghanske officerer i kongedømmets tid vist uddannet i Sovjet.

Hvilket får mig til at mindes en plakat fra Venstres Ungdom fra sidst i
firserne, hvor Lars Løkke Rasmussen med en maskinpistol i hånden står i
Afghanistan sammen med bl.a. Osama bin Laden. Dejlige venner hr. Løkke
havde.

/Lars

Linde

"translat" <transl...@yahoo.com> skrev i meddelelsen

[...]

Hun kan jo være sendt ud som forbindelsesofficer til de russiske
grænsetropper, russiske stabsofficerer i eller andet. Forsvarets
engagementer er uransagelige...

Mvh
Linde

kjaer

"Lars Kongshøj" <lars_k...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hvor kan man finde den plakat? Osama bin Laden og Lars Løkke Rasmusen på
samme billede. Taleban fik hjælp af USA da de sloges med sovjet, men det
lyder utroligt at han er fotograferet sammen med selve ærkeskurken.

Linde

"kjaer" <sikk...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor kan man finde den plakat? Osama bin Laden og Lars Løkke Rasmusen på
> samme billede. Taleban fik hjælp af USA da de sloges med sovjet, men det
> lyder utroligt at han er fotograferet sammen med selve ærkeskurken.

Kenne det mon være dette her "foto", han blander sammen med Osama bin Laden,
og firserne i øvrigt?
http://www.tilgivelse.dk/probl_disp/images/terrorkrigen.jpg

Mvh
Linde

Lars Kongshøj

kjaer wrote:
> Hvor kan man finde den plakat? Osama bin Laden og Lars Løkke Rasmusen på
> samme billede. Taleban fik hjælp af USA da de sloges med sovjet, men det
> lyder utroligt at han er fotograferet sammen med selve ærkeskurken.

Jeg har googlet lidt på det, og jeg må huske en anelse forkert. Det var
ikke Osama bin Laden men andre medlemmer af hans bande, der har været
tale om. Jeg mener at det er det billede, der omtales i de links, jeg
har fundet nedenfor. Men Anders Løkke har åbenbart mødt Osama og givet
ham 600.000 kr. Hvad jeg ikke vidste var at også Pia Kjærsgård hjalp
indsamlingen.

Plakaten bliver nok svær at finde - det er tyve år siden og de
implicerede mener nok ikke at det er en historie, der bør rippes op i.

Men det må være dette foto, der er tale om:
<http://avisen.dk/blogs/extrasensoryperception/lars-loekke-rasmussen-med-ak47-og-hoejrefloejens-stoe_16992.aspx>

Lidt mere om fotoet og sagen her:
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=3570&action=info
http://forbryderalbum.dk/mat.php?n=20
http://www.humanisme.dk/logbog/log047.php

Men hvis nogen skulle støde på plakaten, så scan den lige og send mig en
kopi ;-)

Mvh. Lars

translat

"Linde" wrote:

> Hun kan jo være sendt ud som forbindelsesofficer til de russiske
> grænsetropper, russiske stabsofficerer i eller andet. Forsvarets
> engagementer er uransagelige...

Der er ingen rusiske grænsetropper ved Afghanistans grænser, for
Rusland grænser ikke op til Afghanistan.

Med venlig hilsen
Bent

translat

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng mellem at hun har lært russisk
> og er blevet sendt til Afghanistan.

Kom nu til sagen. Damen lærte ikke farsi, fordi de ikke kunne finde ud
af at undervise i farsi på officersskolen.

> [...]
> firserne, hvor Lars Løkke Rasmussen med en maskinpistol i hånden står i
> Afghanistan sammen med bl.a. Osama bin Laden. Dejlige venner hr. Løkke

Fotos beviser ingen ting i vores digitale tisalder.

Med venlig hilsen
Bent

Lars Kongshøj

translat wrote:
> Kom nu til sagen.

Hvad er det for en uforskammet tone? PLONK

> Fotos beviser ingen ting i vores digitale tisalder.

Nå. Fotoet et set af mig i 88. Men man har vist altid kunnet manipulere
fotos. Som du kan se er der også rigeligt med vidnesbyrd tilgængeligt om
sagen. Hvis du ikke stoler på det, der ligger på internettet kan du gå
på det kongelige bibliotek og finde samtidige kilder.

/Lars

Linde

"translat" <transl...@yahoo.com> skrev i meddelelsen
"Linde" wrote:

Nå, så det mener du ikke:-). Jamen så lad os i stedet sige russisk-talende
grænsetropper.

Mvh
Linde

Jens Brix Christiansen

On Tue, 21 Oct 2008 19:34:28 +0200, "Linde" <del...@gmailfjern.com>
wrote:

>"translat" <transl...@yahoo.com> skrev i meddelelsen

>Nå, så det mener du ikke:-).

Det er lidt mere end en mening. Det er en objektiv kendsgerning.

>Jamen så lad os i stedet sige russisk-talende
>grænsetropper.

Det er da muligt, men har du belæg for det?
--
(indlægget slutter her)

Linde

"Jens Brix Christiansen" <jen...@alesia.dk> skrev i meddelelsen

> Det er lidt mere end en mening. Det er en objektiv kendsgerning.

Har du belæg for det, siden du kan kalde det en kendsgerning?

> Det er da muligt, men har du belæg for det?

Belæg for hvad?

Mvh
Linde

Bertel Lund Hansen

Linde skrev:

> Har du belæg for det, siden du kan kalde det en kendsgerning?

Man kan finde belæg hos Googlemaps:

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=48.400032,58.183594&spn=42.558585,57.832031&z=4

På dette kort kan du se at man skal krydse mindst ét
mellemliggende land for at komme fra Afghanistan til Rusland.

Michael Baumgartner

Am Thu, 23 Oct 2008 11:40:29 +0200 schrieb Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> På dette kort kan du se at man skal krydse mindst ét
> mellemliggende land for at komme fra Afghanistan til Rusland.

Ja, men alle disse mellomliggende landene var del av Sovietunionen
inntil 1991, og russisk fungerer fortsatt som en slags lingua franca i
disse områdene.
--
Schönen Gruß aus der ehedem "lebenswertesten Stadt der Welt"!
http://www.iht.com/articles/2007/06/18/arts/rmon1munich.php

Michael