Lars Lilholt og Praetorius

kautaq

Nyt fra Langå.

Inden for de sidste ti år, har det flere gange været på tale
at Lars Lilholt har lånt eller stjålet lidt rigeligt fra et
guitarstykke fra 1600-tallet til sin sang 'Kald det kærlighed'.

I en klumme på sin hjemmeside dateret 5-11-2005 skriver
han da også at han har været inspireret af renæssancemusik
og det er specielt Prætorius som kan høres i nummeret
'Kald det kærlighed'

http://www.larslilholtband.dk/lilholts_klumme.php?id=357&m=klumme

Lidt sent, men du er tilgivet Lars.

Før det skete var spørgsmålet oppe at vende flere gange,
ikke blot i dk.kultur.musik, men også i Musikpolitiet på P3
og sandelig også i Spoergehjoernet på P1.

En form for dokumentation for om Lars havde stjålet
melodien fra Prætorius fandtes kun på det tidspunkt i
form af en optagelse som Kaare Norge havde lavet.
Men den kunne ikke bruges, da der var tvivl om hvem
der var inspireret af hvem.

*
Titel, komponist og årstal på renæssancestykket:

Ballet Volta CCLXVIII. Danse fra Terpsichore.
Michael Praetorius 1612.
*

Da jeg selv har deltaget ivrigt i dette forsøg på en opklaring,
mener jeg at det ville være på sin plads at føre dokumentation
for disse påstande om snyd over for den undrende masse.

Der er to optagelser, den første er med den engelske gruppe
Sky, som indspillede og udsendte Ballet Volta i 1980.
Altså mindst fem år før Lars Lilholt.

Jeg har ladet fremstille en MP3 med dette nummer. Lyden er
ikke ret god, jeg gør det bedre når jeg får tid. Pladen er meget
slidt. Måske er der en der har den på cd?

Sky - Ballet Volta
http://www.kautaq.dk/music.html klik på Praetorius.
Siden er under konstruction.

For fremtidens googlere: http://www.kautaq.dk - klik
på 'Music' - klik på Downloads.

En udgave på spansk guitar som nok ligger tættere på
Prætorius findes på YouTube:

Ballet, from the Terpsichore Dance Suite
Alan Lowe-Jones
http://www.youtube.com/watch?v=h2AclS92hco

Det var det, så tror jeg ikke man kan få mere ud af den historie.
Men hvad siger I til det?

Med venlig hilsen
Mike, Århus.

Holst

kautaq wrote:

> Men hvad siger I til det?

Utroligt, hvis Lars Lilholt har været i P3.

Købte den nye med Lilholt i mandags til en retarderet. Jeg fik ikke hørt
alverdens af den, men tekstforfatningen på det første nummer var da
bestemt intet at skrive hjem om. Resten må være bedre.

kautaq

Holst skrev:

> Utroligt, hvis Lars Lilholt har været i P3.

Uffe Stenstrop mellem 12:30 og 13:00 for 7-8 år siden.

> Købte den nye med Lilholt i mandags til en retarderet. Jeg fik ikke hørt
> alverdens af den, men tekstforfatningen på det første nummer var da
> bestemt intet at skrive hjem om. Resten må være bedre.

Tvivler.

Martin Bak

"Holst" <news...@shelter.dk> skrev i en meddelelse
Jeg hører P4 dagen lang, fordi jeg ikke kan holde P3 ud. Der er for meget
rap, teckno og for mange selvfede værter. Prisen jeg betaler i øjeblikket er
en massiv Lilholt-forurening. Du godeste nogen elendige tekster og hvor
synger manden dog forfærdeligt og falskt. Bandet spiller faktisk ret godt,
hvis bare de kunne slippe af med ham dér.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Holst

Martin Bak wrote:

> Jeg hører P4 dagen lang, fordi jeg ikke kan holde P3 ud. Der er for meget
> rap, teckno og for mange selvfede værter.

Det er da ikke ligefrem fordi der er meget techno på P3. Men der er helt
sikkert for meget rap og hiphop, og de selvfede værter er der helt
sikkert alt for meget af.

I dagtimerne kører P3 her, men om aftenen er der typisk en eller anden
netradiokanal med chillout, trance eller lignende, der kører.

P4 kan jeg ikke holde ud.

> [...]
> synger manden dog forfærdeligt og falskt. Bandet spiller faktisk ret godt,
> hvis bare de kunne slippe af med ham dér.

Lars Lilholt er på mange måder vores i dag største troubadour, men nogen
stor sanger bliver han bestemt aldrig.

@ndersen

"kautaq" <kau...@post2.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> Siden er under konstruction.

> Det var det, så tror jeg ikke man kan få mere ud af den historie.

Helt tilbage i midten af 1970erne, lærte jeg at spille "Ballet fra
Terpsichore af Michael Praetorius" på guitar ved at aflytte nummeret fra en
LP indspillet af guitaristen John Williams, som senere også var medlem af
bandet SKY.

Allerede da jeg hørte Lars Lilholt's "Kald de kærlighed" føste gang, var jeg
ikke i tvivl om, at han havde lånt lidt rigeligt fra Praetorius. Jeg har da
også for mange år siden nævnt det her i gruppen, men blev dengang på
nærmeste skældt ud af en meget stor fan af Lars Lilholt, som oven i købet
påstod, at Praetorius aldrig havde skrevet musik af den art. Så det er da
glædeligt, nu at se, at selv Lars Lilholt indrømmer at have lånt fra dette
nummer, selv om han påstår, at ligheden først gik op for ham flere år efter
han skrev sangen "Kald det kærlighed" hvilket jeg ikke helt kan tro på med
den musikalske baggrund han har.

Mvh
@ndersen

Alex Linaa

"kautaq" <kau...@post2.tele.dk> wrote in message

> Det var det, så tror jeg ikke man kan få mere ud af den historie.
> Men hvad siger I til det?

Der er for så vidt ikke noget nyt i at låne lidt hist og her, og specielt
den akkordprogression Lilholdt bruger, er der flere der har haft hits med,
bl.a. Procul Harum: http://youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI

/Alex

kautaq

@ndersen skrev:

> [...]
> en LP indspillet af guitaristen John Williams, som senere også var medlem

Super! Hvis du har den med Williams på MP3, så vil jeg gerne
låne den. Jeg skal nok spørge om lov.

> Allerede da jeg hørte Lars Lilholt's "Kald de kærlighed" føste gang, var
> jeg ikke i tvivl om, at han havde lånt lidt rigeligt fra Praetorius.

Ja, spørgsmålet om skyld er på plads - musikpolitiet er tilfredse - nu
er det graden af skyld der skal på plads :-).
I teorien kunne han jo godt, i hashtågernes dunkle lys, have troet at
han selv havde komponeret melodien.

> Jeg har da også for mange år siden nævnt det her i gruppen, men blev
> dengang på nærmeste skældt ud af en meget stor fan af Lars Lilholt, som
> oven i købet påstod, at Praetorius aldrig havde skrevet musik af den art.

Jeg har prøvet at søge i google groups, men har ikke haft held
til at finde det du nævner der. Men der står da lidt om det. På et
tidspunkt skriver jeg at det er Smetana - mener da også at det
var Smetana der blev nævnt i musikpolitiet (Stenstrop & Partners)

Jeg havde tænkt at historien skulle med på den hjemmeside jeg
er ved at bygge. Det bliver i en afdeling med indslag af helt forskellig
karakter og kunne passende hedde 'Fjollede Fakts', inspireret af
Lettermans 'Fun Facts.' Dog skal seriøsiteten og dokumentationen
være i orden. Flere oplysninger modtages derfor gerne.

> [...]
> ham flere år efter han skrev sangen "Kald det kærlighed" hvilket jeg ikke
> helt kan tro på med den musikalske baggrund han har.

Nej, den er lidt tynd.

Mvh. Mike

@ndersen

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Der er for så vidt ikke noget nyt i at låne lidt hist og her, og specielt
> den akkordprogression Lilholdt bruger, er der flere der har haft hits med,
> bl.a. Procul Harum: http://youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI

Ja der hersker ingen tvivl om, at Procol Harum har lånt Bach's "Suite nr. 3
i D Dur" og brugt den i nummeret "A Whiter Shade Of Pale". Og det sjove ved
den sag er, at Procol Harum's tidligere organist i øjeblikket kører en
retsag mod sit gamle band, hvor han gør krav på ophavsretten til dette tema
som så tydeligt er hentet hos Bach.

Mvh
@ndersen

@ndersen

> Super! Hvis du har den med Williams på MP3, så vil jeg gerne
> låne den. Jeg skal nok spørge om lov.

Den LP jeg aflyttede nummeret fra, havde jeg lånt af én som havde købt den i
USA. Mig bekendt er nummeret aldrig udgivet på CD, udover den version som
findes med SKY.

LP'en jeg lånte hedder "More Virtoso Music for Guitar" og er indspillet i
New York i 1964 (se nedenstående link)
http://plum.cream.org/williams/records/009.htm

Hvis du finder nummeret på en CD med John Williams hører jeg gerne fra dig,
da Kaare Norges udgave af nummeret på ingen måde kan måle sig med John
Williams version.

Mvh
@ndersen

@ndersen

"kautaq" <kau...@post2.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har prøvet at søge i google groups, men har ikke haft held
> til at finde det du nævner der.

Ved nærmere eftertanke, så skal jeg ikke med sikkerhed kunne sige, at det
var i denne gruppe jeg skrev. Det har måske snarere været i
dk.kultur.musik.klassisk.

> [...]
> karakter og kunne passende hedde 'Fjollede Fakts', inspireret af
> Lettermans 'Fun Facts.' Dog skal seriøsiteten og dokumentationen

Jeg hører gerne fra dig når din hjemmeside er færdig.

Mvh
@ndersen

kautaq

@ndersen skrev:

> LP'en jeg lånte hedder "More Virtoso Music for Guitar" og er indspillet i

> New York i 1964 (se nedenstående link)
> http://plum.cream.org/williams/records/009.htm

*Michael Praetorius: Ballet (from Terpsichore) Tr. Williams [03.15]
*Michael Praetorius: La Volta (from Terpsichore) Tr. Williams [01.22]

Det var fint. Det forklare hvorfor den hedder "Ballet Volta" på
Sky 2. Det er en medley af de to stykker musik.
På det link jeg sendte i trådstarten, er det kun Ballet-delen der
er med.

> Hvis du finder nummeret på en CD med John Williams hører jeg gerne fra
> dig, da Kaare Norges udgave af nummeret på ingen måde kan måle sig med
> John Williams version.

Skal jeg nok. Men som sagt er Kaare Norge dømt ude, da der
kan herske tvivl om hvem der har lyttet til hvem. Williams er et
meget bedre eksempel.

Mike