DR og podcasts - frustrationer !

myicq

Så har man fået MP3-player, og vil rigtigt gerne høre nogle
radioprogrammer fra DR.

men arrgh, hvor ER DR irriterende med deres podcast og webplayer.

Kan nogle hjælpe med forklaringer og uddybninger til følgende.

Jeg vil tage udgangspunkt i Gaardbo på P1.

Tidligere udsendelser kan "podcastes", men der er kun de sidste
4 eller 5 programmer.

Via podcast kan udsendelserne hentes via links som f.eks.
http://podcast.dr.dk/P1/Gaardbo/2007/JG_071224.mp3

Men der er mange flere udsendelser. Ønsker man et gammelt program kan man
gå til
http://www.dr.dk/P1/gaardbo/Udsendelser/

Nu er der dog IKKE noget direkte link. I stedet "skal" man gå via
DRs webplayer, og man får et ufatteligt sammensurium af javascript,
og links ala

javascript:DRPlayer('','','/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=
471152','')

Køres dette igennem en movie player, og åbnes via www.dr.dk/forms..
kommer der et redirect til
mms://wms.dr.dk/nas01/auto/cms/Resources/dr.dk/P1/Gaardbo_paa_P1/2007/08/
a34f1cc1-a698-46e3-bd25-d99c650bd0f1/JG_070813.wma

Er der nogen som ved hvordan man "direkte" konverterer til
et direkte download-link ?

Og har DR et "arkiv" hvor man kan hente i stedet for at
bruge deres player ?

Og endelig.. hvorfor er DR så forhippede på at man skal bruge
deres player ?

Det virker som om DR slet ikke er interesseret i at man skal kunne
se ældre udsendelsers eksistens, ud over de 4-5 stykker de har som
podcast. ØV.

Holst

myicq wrote:

> [...]
> bruge deres player ?
>
> Og endelig.. hvorfor er DR så forhippede på at man skal bruge

Meningen er jo nok, at du skal streame fra dem i stedet for at downloade.

> Det virker som om DR slet ikke er interesseret i at man skal kunne
> se ældre udsendelsers eksistens, ud over de 4-5 stykker de har som
> podcast. ØV.

Jo, det tror jeg nu nok. Det er bare ikke meningen, at du skal høre dem
som podcasts.

Holst

myicq wrote:

> Er der nogen som ved hvordan man "direkte" konverterer til
> et direkte download-link ?

Med hensyn til det tekniske synes jeg, du skulle prøve at spørge i
news:dk.edb.internet i stedet for.

Peter Brandt Nielsen

myicq skrev:

> [...]
> 4 eller 5 programmer.
>
> Via podcast kan udsendelserne hentes via links som f.eks.

Hvis man aktiverer et abonnement på udsendelsen i for eksempel iTunes,
kommer udsendelser tilbage til 22. oktober frem i oversigten. Selv om
der på podcastsitet kun vises fem links til direkte download, kan man
tilsyneladende godt hente de ældre filer ved selv at ændre adressen:

http://podcast.dr.dk/P1/Gaardbo/2007/JG_071119.mp3

> [...]
> og links ala
>
> javascript:DRPlayer('','','/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=

Streaming og podcast er i princippet to forskellige teknologier med
forskellige formål, også selvom det oftest kan lade sig gøre at
downloade den streamede film til din computer ligesom med en podcast.

> [...]
> a34f1cc1-a698-46e3-bd25-d99c650bd0f1/JG_070813.wma
>
> Er der nogen som ved hvordan man "direkte" konverterer til

Nej, de snørklede metoder er den eneste, jeg kender, så længe der
ingen steder findes oversigter over de direkte links (som der gør til
dr.dk/tv).

> Det virker som om DR slet ikke er interesseret i at man skal kunne
> se ældre udsendelsers eksistens, ud over de 4-5 stykker de har som
> podcast. ØV.

Det ville være godt for alle, hvis ældre udsendelser var lettere at
finde og lytte til på den måde, man har lyst til. Dog er der også
grænser for, hvad der overhovedet er tilgængeligt på nettet - Gaardbo
ligger der for eksempel kun tilbage til august. At lave om på det er
nok mere en sag for det åbent arkiv-projekt, DR har gang i.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Trekroner

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> der på podcastsitet kun vises fem links til direkte download, kan man
> tilsyneladende godt hente de ældre filer ved selv at ændre adressen:

KANON. Ved at ændre datoen i url'en fandt jeg en gammel udsendelse jeg ikke
ellers kunne finde. ;o)

Tak for tippet.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Allan Krautwald

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> KANON. Ved at ændre datoen i url'en fandt jeg en gammel udsendelse jeg
ikke
> ellers kunne finde. ;o)
>
> Tak for tippet.

Genialt...det er så enkelt at selv jeg kan finde ud af det :-)

malth...@gmail.com

>Er der nogen som ved hvordan man "direkte" konverterer til
>et direkte download-link ?

Jeg har selv mac og står i nøjagtig samme situation. Der findes dog
tilsyneladende intet program til mac, der klarer tricket. En mulighed
til windows kunne dog være NetTransport (http://www.xi-soft.com). Men
jeg er ikke helt sikker på at det virker. Så endelig giv feedback på
det. Så må man nok igang med at boote op i windows. Det kunne være
lækkert hvis alle de gode programmer var nemmere tilgængelig.