Power akkorder

Ole S.

Har I nogle links til sider på nettet hvor man kan se/lære power akkorder?

Noget i stil med www.chordfind.com ville være perfekt.

På forhånd tak.

MVH Ole

Mads Breddam

> Har I nogle links til sider på nettet hvor man kan se/lære power akkorder?
>
> Noget i stil med www.chordfind.com ville være perfekt.

De ligger ligesom barré-akkorder. Så kan du en, kan du dem alle sammen. Mere
eller mindre. fx.

E5/E-power: 022xxx ; F5/F-power: 133xxx osv.

med udgangspunkt i A-strengen:

A5/A-power: x022xx ; D5/D-power: x577xx osv.

Noget andet er, at jeg aldrig har forstået betegnelsen med "5" omkring
power-akkorder. Jeg mener en G7 består af G,H,D,F. En G5 burde vel være "en
alm. G-dur med kvint" - lidt dobbelt konfekt. En power burde vel hedde
"-3" - G-power = G(-3) da den består af G og D og ikke H.

--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam

Ole S.

Mads Breddam wrote:
> De ligger ligesom barré-akkorder. Så kan du en, kan du dem alle
> sammen. Mere eller mindre.

Snøft. Jeg kender kun meget lidt til barré-akkorder, men kan ikke spille dem
selv.
F-dur spiller jeg heller ikke som barré...

> E5/E-power: 022xxx ; F5/F-power: 133xxx osv.
> med udgangspunkt i A-strengen:
> A5/A-power: x022xx ; D5/D-power: x577xx osv.

Hmmm... helt fra bunden nu: Kan man ikke spille alle almindelige akkorder
som power akkorder? Altså fx. A-dur, C-dur, D-dur, F-dur, G-dur? Hvordan ser
de ud?
Jeg fangede ikke helt det med E5/E power, sorry.

MVH Ole

Mads Breddam

Hmm... Jeg prøver at uddybe, eller må du spørge igen. Man kan ikke tale om
at spille en A-dur som en power akkord. Det kan man ikke fordi, at den tone
som definerer at der er tale om en dur eller mol (tertsen) er fraværende i
power-akkorder. Men du kan spille hele tone registeret som power akkorder -
men det er ikke en udvidelse af en dur-akkord (eller mol).

Power-akkorden kan man bestemme på samme måde som barré-akkorden. Dermed
mener jeg, at du har en bestemt fingerstilling som du rykker op og ned på
gribebrættet. Bastonen fortæller så hvilken akkord du har fat i - om man
vil. Fx. spiller du 577xxx (talt fra den tykkeste streng) spiller du en
A-power fordi tonen på e-strengen på 5 bånd er A. 577xxx svarer i toner til:
aea--- og det er tonerne i en A5 eller A-power. Ligeledes fungerer det fra
A-strengen fx. D-power: x577xx fordi tonen på femte bånd er D.

Akkorden "er" naturligvis ikkke noget, fordi bastonen er en bestemt tone,
men pga. det tone-indhold den har. Men hvis du tænker i ovenstående vil det
fungere for power-akkorder og 'udvidelsen' til barré-akkorder er ligefor på
et senere tidspunkt. Der er der dog flere muligheder.

Alle power akkorder har den samme struktur som jeg har forsøgt at vise:
355xxx (G) 244xxx (F#) ; x355xx (C). Så hvis du kender tonerækken er det
"bare at rykke rundt" på fingerstillingen. Men spørg igen, hvis det er.

Robert Piil

On Tue, 28 Feb 2006 15:20:03 +0100, "Mads Breddam" <fu...@spam.suckers>
wrote:

> [...]
>alm. G-dur med kvint" - lidt dobbelt konfekt. En power burde vel hedde
>"-3" - G-power = G(-3) da den består af G og D og ikke H.

I G-dur er G=1 (grundtonen) 3'eren er tertsen (H) og 5'eren er kvinten
(D), 6=E, 7=F, 9 (eller 2)= A and so on.

Nummeret henviser til hvilken tone på skalaen man spiller, ikke
hvilken tone i akkorden der spilles.
--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Mads Breddam

> I G-dur er G=1 (grundtonen) 3'eren er tertsen (H) og 5'eren er kvinten
> (D), 6=E, 7=F, 9 (eller 2)= A and so on.
>
> Nummeret henviser til hvilken tone på skalaen man spiller, ikke
> hvilken tone i akkorden der spilles.

Det tror jeg ikke jeg forstår.

Hvis jeg spiller en G7 spiller jeg fire toner. "7" henviser til, at der
udover at være de tre toner fra G-dur også er en septim på. Tallet henviser
til den eller de ekstra toner man spiller udover grundakkorden - vil jeg
mene. Når noget så hedder en G5 burde man læse: "G-dur med en kvint" - men
G5 dækker typisk over en akkorder der består af G og D og kun dem - eller en
grundakkord uden terts. Det synes jeg langt fra virker logisk med
betegnelsen G5 eller anden "5"-akkord.

Kristoffer Brinch Kjeldby

> I G-dur er G=1 (grundtonen) 3'eren er tertsen (H) og 5'eren er kvinten
> (D), 6=E, 7=F, 9 (eller 2)= A and so on.
>
> Nummeret henviser til hvilken tone på skalaen man spiller, ikke
> hvilken tone i akkorden der spilles.

Det kommer vist an på om man er klassisk eller jazz skolet, selvom
forskellen i praksis er ens.

Som klassisk skolet ville jeg sige at en kadence G7 -> C var i C-dur, og
at der kun var én skala, nemlig C-durs. Akkorden G7 bruger så C-dur
skalaens toner, nemlig trin 5, 7, 2 og 4. Derfor peger 7 i G7 ikke til
nogen bestemt skalatone, med udelukkende til det faktum at der skal
tilføjens en lille septim til G-durakkorden.

I jazz-terminologi (så vidt jeg har forstået) har man selvfølgelig også
en toneart. Men skalaer er også noget hver akkord har, mere eller mindre
implicit. Kadencen G7 -> C gennemløber således to skalaer, den ene med
første trin på g, og den næste med første trin på c. Sålænge vi spiller
G7 omtydes C-dur skalaen til en G mixolydisk. Derfor peger 7-tallet på
den nuværende skalas 7. trin, nemlig F.

Eller hur ?

Robert Piil

On Wed, 1 Mar 2006 13:58:10 +0100, "Mads Breddam" <fu...@spam.suckers>
wrote:

>Det tror jeg ikke jeg forstår.

Jeg misforstod dit undren. Jeg troede du havde galt fat i trinene, så
du mente at 3'eren skulle være kvinten, og akkorden derfor skulle
hedde G3.

...men så er vi helt enige, så burde en powerakkord hedde en g -3
(uden terts), i hvert fald i nogle måder at notere akkorder på.

Robert Piil

On Wed, 01 Mar 2006 15:00:59 +0100, Kristoffer Brinch Kjeldby
<krist...@stud.ku.dk> wrote:

>Det kommer vist an på om man er klassisk eller jazz skolet, selvom
>forskellen i praksis er ens.

I hvert fald hvis man er skolet. Jeg er vist en selvstuderet røver :-)

> [...]
>nogen bestemt skalatone, med udelukkende til det faktum at der skal
>tilføjens en lille septim til G-durakkorden.

Den måde har jeg i hvert fald ikke været bevidst om at tænke, selvom
det jo som du siger bliver til det samme som nedenstående.

> [...]
>første trin på g, og den næste med første trin på c. Sålænge vi spiller
> G7 omtydes C-dur skalaen til en G mixolydisk. Derfor peger 7-tallet på

Det var lige nøjagtig hvad jeg prøvede at formulere - og sådan jeg
tænker det, omend jeg slap noget mindre elegant fra det.

Lehmann

Hej

Ja G(-3) bortset fra at minus i nogen sammenhænge bruges i stedet for m
(mol), hvor - betyder b3 (sænket terts) dvs at G-3 jo så faktisk betyder
Gmol.

G5 er en slags "orgelnotation" hvor man får at vide at udover grundtonen (G)
skal man kun spille kvinten (5) - hvilket jo så er en "kønsløs" akkord.
Deraf "powerakkord" (kan bruges til alt) - de bruges tit i
sammenspilsundervisning fordi de netop er uafhængige af dur/mol - og
rimeligt nemme at tage.

Claes

"Robert Piil" <pi...@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Mads Breddam

> [...]
>
> ...men så er vi helt enige, så burde en powerakkord hedde en g -3
> (uden terts), i hvert fald i nogle måder at notere akkorder på.

Den er fjong. :-)

Ole S.

Mads Breddam wrote:
> [...]
> (tertsen) er fraværende i power-akkorder. Men du kan spille hele tone
> registeret som power akkorder - men det er ikke en udvidelse af en

Okay, så er jeg med!

> [...]
> A. 577xxx svarer i toner til: aea--- og det er tonerne i en A5 eller
> A-power. Ligeledes fungerer det fra A-strengen fx. D-power: x577xx

Det kræver lidt øvelse at tage de greb, synes jeg. Men jeg er heller ikke så
øvet. Bruger man pegefinger og ringfinger til powerakkorder når de skal
skrække sig over de 3 bånd?

> [...]
> vise: 355xxx (G) 244xxx (F#) ; x355xx (C). Så hvis du kender
> tonerækken er det "bare at rykke rundt" på fingerstillingen. Men

Jeg takker for den udførlige forklaring. Det har været meget brugbart.
Jeg skal bare lige have fundet et skema på nettet som viser hvilke toner de
forskellige bånd har på hver streng (fx. at den dybe e-streng i 5. bånd
giver A). Det vidste jeg nemlig ikke... ja, vi er HELT dernede på
"skær-ud-i-pap" stadiet hehe

MVH Ole

Mads Breddam

> Det kræver lidt øvelse at tage de greb, synes jeg. Men jeg er heller ikke

> øvet. Bruger man pegefinger og ringfinger til powerakkorder når de skal
> skrække sig over de 3 bånd?

Jeg ved ikke om der er regler, men jeg vil tro at de fleste bruger
pegefingeren til den dybeste/øverste tone på gribebrættet og ringfinger og
lillefinger til de to andre. Men man kan argumenterer for at bruge
"fuck"-finger og ringfinger til dem i stedet. Lidt firkantet kan man sige,
at der er flere barré der deler den første fingerstilling end den anden. Så
det kunne være ét argument for denne.

> [...]
> forskellige bånd har på hver streng (fx. at den dybe e-streng i 5. bånd
> giver A). Det vidste jeg nemlig ikke... ja, vi er HELT dernede på

http://www.geocities.com/ericjake89/fretboard.gif

Tonerne til 23. bånd. Flere bånd har de færreste guitarer og det er helt
uden betydning når man spiller kun akkord. Desuden gentages systemet for
hvert 12. bånd. Tænk også på, at 5. bånd på e-strengen er samme tone som
åben a-streng - så 688xxx og x133xx er samme akkord.

Ole S.

Mads Breddam wrote:
> [...]
> firkantet kan man sige, at der er flere barré der deler den første
> fingerstilling end den anden. Så det kunne være ét argument for denne.

Okay, men jeg har først "adgang" til en elektrisk om et par uger, så jeg
kæmper lidt med at afprøve powerakkorder på en westernguitar... og det
kniber lidt med at få spredt fingrene nok samt at få trykket hårdt nok ned
på båndene. Efter hvad jeg husker, så er strengene lettere at trykke ned på
en elektrisk guitar end på western (med tykke strenge), så jeg er ved godt
mod endnu :-)

> [...]
> systemet for hvert 12. bånd. Tænk også på, at 5. bånd på e-strengen
> er samme tone som åben a-streng - så 688xxx og x133xx er samme akkord.

Ja, det var sådan et skema jeg efterlyste. Tak! Men jeg kan ikke helt
gennemskue hvorfor der er forskellige farver på skemaet (blå, gul osv.).

Jeg har forstået princippet med, at det er "grundtonen" (altså pegefingeren)
som bestemmer hvad powerakkorden hedder. Men hvordan navngiver man
powerakkorderne? Du har tidligere skrevet fx. F5/F powerakkord. Hvordan
finder jeg den på skemaet?
Jeg kan se på skeamet, at fx. F2 findes flere forskellige steder på
gribebrættet. Hvordan ved man så, hvilken F2 powerakkord der menes? (den
findes bl.a. på 13. bånd på E-stengen og på 8. bånd på A-strengen og på 3.
bånd på D-strengen). Håber du forstår hvad jeg mener.

Og lige et spørgsmål mere: Ved en powerakkord trykker man 3 strenge ned.
Korrekt? Er det kun disse 3 strenge der skal slås an med plekteret? Ja, det
er det vel... men jeg må hellere spørge for en sikkerheds skyld. Og kan man
spille powerakkorder med kun 2 strenge der trykkes ned?

MVH Ole

Mads Breddam

> på båndene. Efter hvad jeg husker, så er strengene lettere at trykke ned

> en elektrisk guitar end på western (med tykke strenge), så jeg er ved godt
> mod endnu :-)

Det er også korrekt. Det kan dog sagtens lade sig gøre på en western, men er
klart nemmere på en elektrisk. Desuden bruges power-akkorder også mest i
forbindelse med distortion eller overdrive på en elektrisk guitar. Men ingen
regel uden undtagelser.

> Ja, det var sådan et skema jeg efterlyste. Tak! Men jeg kan ikke helt
> gennemskue hvorfor der er forskellige farver på skemaet (blå, gul osv.).

Farven viser, at tonerne tilhører samme oktav. Så alle D'er med samme farve
er samme tone /i samme oktav/. Det samme viser tallene i øvrigt.

> [...]
> findes bl.a. på 13. bånd på E-stengen og på 8. bånd på A-strengen og på 3.
> bånd på D-strengen). Håber du forstår hvad jeg mener.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg fanger spørgsmål(et/ene) men...: Du ved
hvordan power-akkorden "ser ud"? Så er det 'bare' at finde den passende tone
på E- eller A-strengen og sætte de to andre fingre på, på de strenge under,
to bånd længere oppe. Om du spiller C5 som x355xx eller 8(10)(10)xxx er i
princippet ligegyldigt. Akkorderne har det dog med at komme til at lyde
dårligt når man kommer for højt op. Valget af den ene eller den anden
position vil typisk være på baggrund af, hvor man er i forvejen. Har jeg
spillet F5 (133xxx) og skal spille Bb5 ville jeg vælge at spille x133xx frem
for 688xxx; det er den samme akkord, men vejen er kortere til den første fra
F5.

Grundtonen ikke bare bestemmer hvad akkorden "hedder" den bestemmer *hvad
den er* - i den her sammenhæng.

Power-akkorder navngives typisk med et 5-tal efter, selvom det er ulogisk,
hvad jeg har redegjort for andetsteds. Det skal du dog nok ikke bekymre dig
om :-) :-) .

> [...]
man
> spille powerakkorder med kun 2 strenge der trykkes ned?

Det er korrekt. Nogle gange undlader man den første eller tredje streng. Men
begge dele giver en tyndere lyd, og fjerne man grundtonen, mister man netop
den som bastone, hvilket ofte ikke er hensigtmæssigt (hvorfor er *måske* af
akkorden bliver mere "difus" - sværere at bestemme. Men hold dig til den
struktur vi har talt om, så kan du altid eksperimentere når det
grundlæggende er på plads. Powerakkorder kan også spilles med 4 strenge i
nogen sammenhænge. Men som sagt; tag udgangspunkt i det traditionelle først.

Ole S.

Mads Breddam wrote:
> [...]
> skal spille Bb5 ville jeg vælge at spille x133xx frem for 688xxx; det
> er den samme akkord, men vejen er kortere til den første fra F5.

Du skulle næsten ha' en præmie for at du gider forklare mig alt det her! Jeg
begynder så småt at forstå principperne, tror jeg. Tak :-)
Jeg troede bare ikke, at man kunne spille fx. en C powerakkord (C5) flere
forskellige steder på gribebrættet. Det forvirrer lidt, fordi det kan da
umuligt lyde ens om man spiller x355xx eller 8(10)(10)xxx?

Hvad nu hvis man vil forsøge at spille akkorder fra en nodebog med sit
favoritband, og der et sted står C2 powerakkord. Hvordan kan man vide hvor
den C2 akkord skal spilles? Den kan vel være både xxx577x og xx(10)(12)(12)
og endda x(15)(17)(17). Selvom du godt nok siger at de ikke lyder så godt
hvis man kommer får højt op. Men forstår du hvor jeg vil hen? Det forvirrer
mig bare lidt, at man kan ta' en C2 (og alle de andre) flere forskellige
steder. Vil det fremgå af et nodehæfte, hvor den skal spilles, eller
forventes det at man kan høre det?

> Power-akkorder navngives typisk med et 5-tal efter, selvom det er
> ulogisk, hvad jeg har redegjort for andetsteds. Det skal du dog nok
> ikke bekymre dig om :-) :-) .

Ja, det så jeg tidligere. Den tråd var sort snak for mig!

MVH Ole

Mads Breddam

> Du skulle næsten ha' en præmie for at du gider forklare mig alt det her!
Jeg

Inspiration! : http://www.super-sportwagen.net/images/Enzo%20Ferrari_49.JPG

:-)

> Jeg troede bare ikke, at man kunne spille fx. en C powerakkord (C5) flere
> forskellige steder på gribebrættet. Det forvirrer lidt, fordi det kan da
> umuligt lyde ens om man spiller x355xx eller 8(10)(10)xxx?

Det gør de heller ikke helt... Men det er (små) forskelle i "lyden" af dem -
ikke tonematerialet.

> [...]
> mig bare lidt, at man kan ta' en C2 (og alle de andre) flere forskellige
> steder. Vil det fremgå af et nodehæfte, hvor den skal spilles, eller

Nu ved jeg ikke lige hvor de der 2-taller kommer fra, men der vil typisk stå
C5. Så må man selv finde ud af hvor man vil tage akkorden henne, men det er
underforstået at det nok er smartest som x355xx eller 8(10)(10)xxx og ikke
fx. (20)(20)(22)xxx . Nogle nodehæfter vil der være "tabs" med, der ofte er
forkerte, som fortæller, hvor akkorden skal spilles. Så... Man må beslutte
det med sig selv, hvor akkorden skal spilles. Ofte vil man ikke vælge at
spille akkorder højere end 6/7 bånd, da alle power-akkorder kan spilles fra
og med dette bånd og nedefter.