Kybyn?

Aragorn Elessar

Hej i gruppen.

Jeg efterlyser opskriften på den litauiske ret, Kybyn.
Det ser ret lækre ud med de små brød med kødfyld, som jeg har set i en spot
på National Geographic, nu mangler jeg bare opskriften.
Så hvis der er nogen der har den liggende på dansk eller engelsk, ville jeg
blive glad om vedkommende vil svare her i gruppen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Peter Westh

"Aragorn Elessar" <arag...@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
> blive glad om vedkommende vil svare her i gruppen.

Jeg ved ikke lige hvad Kybyn er, men prøv at kigge på
http://ausis.gf.vu.lt/eka/food/fcont.html

En fantastisk side.

/P

Pipeline

"Aragorn Elessar" <arag...@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen.
>
> Jeg efterlyser opskriften på den litauiske ret, Kybyn.

Jeg synes også at de så lækre ud, så en hurtig søgning gav dette resultat:
**********************
Kybyn recipe.
For 20 pies

Dough:
560 g flour
125 g single cream
250 g margarine
2-3 medium eggs
salt ( don't forget about salt).

Filling:
500 g ground lamb
2 medium onions finely chopped
salt
black pepper

Brush with: 1 egg yolk beaten

After filling, bake on baking parchment at 425F/225C about 15-18 min,
depending on their size.

**********************
Spørgsmålet er, om single cream blot er alm. fløde? Og hvorfor er det mon
angivet i gram?

MVH
Pipeline

Aragorn Elessar

"Peter Westh" <pwe...@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

Hej Peter.

Mange tak for linket - der var dog ikke hvad jeg søgte, men der er mange
andre spændende opskrifter, så den side er jeg glad for.

Aragorn Elessar

"Pipeline" <0000...@odeu.dk> wrote in message

Davs Pipeline.

Mange tak for opskriften, jeg har prøvet at google som en vanvittig, men det
ser sgu ud som om du havde mere held med dig. :-)
Jeg prøvede at google 'single cream', og får det til 'kaffefløde'.

Forklaring 1:
Noun1.single cream - cream that has at least 18% butterfat; "in England they
call light cream `single cream'"

Forklaring 2:
[Q] From Orna Alshech: "Very often in English recipes I come across the
terms single cream and double cream. What I find here in Israel is whipping
cream and sour cream. Can you please help in explaining what are these two
kinds of creams?"

[A] In Britain, single cream is cream with a fairly low fat content that
will not whip. Double cream is a type which has a higher fat content that
will whip, but it is a little thicker than our whipping cream (which you can
make from double cream by adding a little milk); whipped cream is cream
which has been so whipped. (In North America, I believe, the equivalent
types are thin cream and thick cream, also known as light cream and heavy
cream.) Not to mention clotted cream, which is made from full-cream milk by
scalding it, that is, by bringing it slowly almost to the boil and skimming
off the clots of thick cream that appear on the surface. Sour cream is
different from any of these, being cream which has been made sour with
lactic acid.

Klaus Alexander Seistrup

Aragorn Elessar skrev:

> Jeg prøvede at google 'single cream', og får det til 'kaffefløde'.

'Single cream' hedder sådan fordi det er den fløde man får fra første
tur i centrifugen. Så vidt jeg husker indeholder den omkring 18% fedt.
Tager man single cream og kører det gennem centrifugen får man 'double
cream', som indeholder 48% fedt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup