Salpeter

Aksel Pedersen

Det er ved at være tid til fremstilling af "sprængt oksebryst". Vores gamle
lage skulle spædes op og genjusteres med koncentrationerne.
MEN vores sædvanlige leverandør af salpeter meldte pas. Han måtte ikke
længere føre produktet.
Et flertal af diverse mere eller mindre uvidende sundhedsapostle har lagt
hindringer i vejen for alm. menneskers køb af salpeter (Kaliunnitrat).
Hvordan kan man få fat i det? Skal man tigge hos sin slagter eller gå til et
havecenter? - eller er der andre muligheder?
Mvh
Aksel

Henrik

Saltpeter har to industrielle årsager til at det anvendes. Det ene er at det
hindrer visse skadelige bakterier i at udvikle sig. Det andet er at det
fremmer kødets røde farve. Bakterierne burde ikke være noget problem. Den
korrekte saltmængde forhindrer de fleste bakterier i at gro. Hvis produktet
køles hurtit ned, spises indenfor et par dage og holdes på køl,er der
absolut ingen fare her.
Det andet er farven. Det er selvfølgelig en smagssag om hvor rødt sit
hjemmelavet produkt skal være. Men jeg kan ikke finde belæg for anvendelse
af saltpeter pga farven. Kød har nu den farve kød skal have og så kunne man
jo vælge et godt stykke kød hos slagteren fremfor tilbuddet.
Jeg vil helst ikke lyde belærende, men du skriver "uvidende smagsapostle".
Så kan jeg ikke lade være med at føle mig ramt.
Med andre ord, du kan klare dig uden.

Henrik
"Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-V-

On Nov 4, 2:05 pm, "Henrik" <eurojun...@sol.dk> wrote:
> [...]
> korrekte saltmængde forhindrer de fleste bakterier i at gro. Hvis produktet
> køles hurtit ned, spises indenfor et par dage og holdes på køl,er der

Ja, jeg undrer mig også over brugen af salpeter.

Jeg har for nyligt spængt en hare, og brugte den sædvanlige lage af
vand, salt, sukker og lidt krydderier.
Keine hexerei.

-V-

jos

> Et flertal af diverse mere eller mindre uvidende sundhedsapostle har
> lagt hindringer i vejen for alm. menneskers k�b af salpeter
> (Kaliunnitrat). Hvordan kan man f� fat i det?
Osama har vist ogs� del i miseren.
Salpeter kan indg� i en m�nge spr�ngstoffer!

finn
- i�vrigt enig i at vi har f�et en hysterisk lovgivning.

Herluf Holdt, 3140

jos skrev:

> Osama har vist også del i miseren.
> Salpeter kan indgå i en mænge sprængstoffer!

Hvordan skal man så lave sprængt and, "canard
a la bum bum"?

--
Herluf :·)
"Tag Dem ikke af dyrets gruopvækkende skrig!"

Aksel Pedersen

Hej Henrik!
Tak for dit svar og din udredning om brugen af salpeter til kødtilberedning.
Jeg er ret enig med dig i det meste.

"Henrik" <euroj...@sol.dk> skrev i en meddelelse news:491048aa$0$15879. .

Den
> korrekte saltmængde forhindrer de fleste bakterier i at gro. Hvis
> produktet køles hurtit ned, spises indenfor et par dage og holdes på
> køl,er der absolut ingen fare her.

Men det er jo netop ofte ikke tilfældet. Ved længere opbevaring af
specielle produkter, som hentes frem fra køleskabet og nydes henad vejen,
yder tilsætning af salpeter et væsentlig bidrag til holdbarheden. Dette er
uomtvisteligt!
Man bør dog imidlertid ikke helt se bort fra salpeters/nitrits
sundhedsskadelige effekt men mindske brugen af det.

Det positive i at kødet får en flot farve, kan diskuteres. Den opnåede farve
er iøvrigt meget ustabil udsat for sollys. Hvis du sidder og nyder din
hjemmelavede lammerullepølse ude på terassen, bør du nok slå parasollen op,
ellers forsvinder farven i løbet af få minutter.

Brugen af salpeter har noget med traditioner at gøre. Er man vant til
ukritisk at spise det sammensurium, der tilbydes i mange forretninger, er
der nok ingen grund til at eksperimentere med salpeter.

Mvh
Aksel

Steen Jakobsen

"Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Du kan købe nitritsalt i Metro hvis du kan få adgang dertil.

Steen.

Max

Hej Aksel

> slagter eller g� til et havecenter? - eller er der andre muligheder?

Hvor i DK bor du ?

--
Mvh Max

Aksel Pedersen

Vestfyn.
Mvh
Aksel

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Max

Hej Aksel

> Vestfyn.

Ok, jeg så bare en omtalte at de havde det i Metro,
men du befinder dig ikke mellem mig og den Metro
jeg bruger, så jeg kan ikke sådan lige smide det ind
til dig på vejen. Men måske en fynbo der handler i
Metro Kolding kan hjælpe dig.

--
Mvh Max

Aksel Pedersen

"Max" <max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Max,
Tak for dit input.
Mvh
Aksel

Max

Hej Aksel

> Tak for dit input.

Jeg har nu ved selvsyn konstateret at man kan købe
nitritsalt i Metro, men kun i 25 kg. sække, en sæk
koster så til gengæld kun 69 kr. incl moms.

--
Mvh Max

Aksel Pedersen

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Max!
Det var meget fint med din henvisning til Metro.
Vi fik fat i noget nitritsalt, men det var måske nok lidt rigeligt, at jeg
købte: 25 kg, når vi bare skulle bruge 100 gram.
Men så får haven lidt mere at leve af til foråret.
Mvh
Aksel

Max

Hej Aksel

> Det var meget fint med din henvisning til Metro.
> Vi fik fat i noget nitritsalt, men det var måske nok lidt rigeligt,
> at jeg købte: 25 kg, når vi bare skulle bruge 100 gram.

Helt OK med at du fik det. Hvis jeg kunne lokke dig til at sende
mig et kilo eller to, ja så sender jeg dig gerne en postpakke
label og det halve af hvad du gav for sækken.

Send mig en email med din adresse hvis du gider gøre det.

--
Mvh Max

Aksel Pedersen

Kunne ikke finde en "valid" adresse