Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Bussen i filmen "Dirch Passer bussen"

73 views
Skip to first unread message

Herluf Holdt, 3140

unread,
Dec 13, 2011, 9:16:22 AM12/13/11
to
Hej alle. I mangel på en gruppe om gamle busser
og rutebiler, skriver jeg her og i dk.fritid.
XFUT til dk.kultur.film og dk.fritid, med opfølgning
til dk.fritid.

Det drejer sig om "titelrekvisitten", den lille gamle
rutebil i det nyligt viste danske lystspil "Dirch Passer
Bussen" (Palladium 1963).

På flere hjemmesider og forummer påstås det at det
er bussen fra filmen, der kører rundt som veteranbus
på Samsø i dag. Det er i hvert fald løgn! Det påstås
også at bussen blev brændt af under filmatiseringen.
Det er også løgn! Den rigtige filmrekvisit, "bussen" har
jeg selv kendt og kørt med, da jeg var barn i 1950'erne
i Dianalund. Det var vognmand Christian Nielsen fra
Birkevej, der ejede den lille, den gang citrongule bus.
Han kørte den ikke som rutebil, men som turist- og
skolebus. Jeg kan huske at han købte en afløser til
den lille gule sidst i 1950'erne. Det var en ny bus,
som var en anelse større.

Den bemaling, man ser i filmen, er lavet til filmen.
Mine forældre og jeg har personligt været med på en
tur med den lille bus til Slesvig, Hamborg og Harzen,
cirka i 1954. Jeg har bestilt en skanning af et foto af
den rigtige bus fra dengang.

I et andet forum er der nogen der mener at bussen
er bygget på Sorø Karosserifabrik i 1930'erne, men
der er vist tvivl om fabrikatet af chassis og motor.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Klaus Petersen

unread,
Dec 13, 2011, 2:29:20 PM12/13/11
to
dk.teknik.bil og dk.fritid.bil

Disse 2 grupper skal anvendes når det drejer sig om motoriserede
køretøjer som busser og lastvogne der ikke har deres egen specifikke
gruppe.

Så svært er det da ikke at regne ud.

--
Mak tal shree! Lok tak. Mekta satak Oz!

Herluf Holdt, 3140

unread,
Dec 13, 2011, 2:51:33 PM12/13/11
to
Klaus Petersen skrev:

> dk.teknik.bil og dk.fritid.bil
>
> Disse 2 grupper skal anvendes når det drejer sig om
> motoriserede køretøjer som busser og lastvogne der ikke har
> deres egen specifikke gruppe.
>
> Så svært er det da ikke at regne ud.

Jeg har skam læst fundatserne til begge grupper.
De virker begge meget personbilfikserede. Jeg har
også smugkigget i dk.fritid.bil og det ser ud til at
det er flinke og rare deltagere.

Dk.teknik.bil skriver direkte i fundatsen at de ikke
ønsker 'udemomssnak', men kun tekniske emner,
så den springer jeg over.

--
Herluf

0 new messages