Naturligvis skal vi være gæstfrie og kunne tage imod spejdervenner fra
hele verden, men vi er altså kristne, og islam er en meget
problematisk religion, også i Danmark.
spejderhilsen Carsten Thrane
Hvis du tog til et muslimsk land som spejder, ville du sikkert også
synes, at det var dejligt, hvis dine nye muslimske spejdervenner hjalp
dig med at bygge en teltkirke, så du kunne for en ordentlig ramme til
din tro.
Nu ved jeg ikke i hvilken sammenhæng KFUM-Spejderne bygger en teltmoske
(når du kommer med sådanne påstande, kunne det være rart med en
uddybning eller en henvisning til yderligere oplysninger), men
umiddelbart synes jeg, at det er fint og alletiders, at vi kan hjælpe
vores muslimske spejdervenner.
Påstand og påstand, der er tale om en sandhed.
http://spejdernet.dk/Aktuelt/Nyheder/August/Moske.aspx
Det står i Kristeligt Dagblad og i Ekstrabladet og DUFs nyhedsbrev og
på forsiden af spejdernet
Jeg syns min påstand er rimeligt godt underbygget, men det er mine
"påstande" som er sandheder altid.
Men tak for kommentarerne
Jeg syns gæstfriheden er lidt overgearet
Hvad så med jøderne og scientologerne, skal de ikke have en kirke?
Hvis der deltager jøder på næste korpslejr så skal vi også bygge en
synagoge?
Nej når man er gæst i et fremmed land så må man regne med at ens egen
kultur træder lidt i baggrunden. Jeg ville naturligvis aldrig forvente
at der var en luthers teltkirke hvis jeg deltog i en Polsk lejr.
SH CT
> Påstand og påstand, der er tale om en sandhed.
> http://spejdernet.dk/Aktuelt/Nyheder/August/Moske.aspx
> Det står i Kristeligt Dagblad og i Ekstrabladet og DUFs nyhedsbrev og
> på forsiden af spejdernet
> Jeg syns min påstand er rimeligt godt underbygget, men det er mine
> "påstande" som er sandheder altid.
> Men tak for kommentarerne
Absolut, men du har jo først underbygget dem for os andre nu i dette dit
andet indlæg i tråden. I dit første indlæg var det jo blot en løs
påstand, som manglede ekstra oplysninger.
> Jeg syns gæstfriheden er lidt overgearet
Hvorfor?
> Hvad så med jøderne og scientologerne, skal de ikke have en kirke?
> Hvis der deltager jøder på næste korpslejr så skal vi også bygge en
> synagoge?
Ja, hvorfor dog ikke?
nej vi skal ikke bygge synagoger i milimeterdemokratiets navn
Vi skal fremvise det bedste fra vores kultur og religion når vi er
korpslejrværter
Lad os bygge en stor kirke og et vikingeskib
SH CT
Jeg havde nu heller ikke hørt om det før jeg så dit indlæg, så jeg læser
åbenbart de forkerte aviser og har som DDS'er ikke lige spottet nyheden
på spejdernet.dk :-)
Jakob, 1. Birkerød, DDS
> hvad syns folk om at KFUM-Spejderne bygger telt-moske?
Jeg mener at det er en god måde at arbejde tre af spejderlovens
elementer sammen:
En spejder
- lytter til Guds ord
- respkterer andre
- finder sin egen mening
og til dels også i erkendelse af af vi lever i et multikulturelt
samfund med visse integrationsproblemer
- tager et medansvar
Men selvfølgelig skal man gøre sig klart at "Guds ord" skal fortolkes
i en folkekirkelig betydning og at arbejdet med andre religioner skal
understøtte forståelsen af vores kristne værdier mere end at fortrænge
dem. Man kunne jo passende kombinere det med Lukas 10 v29-37
//Makholm
Integration
Vi skal have en stærk egenkultur, ellers ved indvandrene jo ikke hvad
de skal integreres ind i, citat fra smukke Paula Larain (som er fra
Chile)
Vi får ikke en stærk kultur selv ved at bygge moskeer.
Hvis jeg blev bedt om at være på moskesjakket på en pionerlejr så
ville jeg nedlægge arbejdet.
Jeg syns vi skal bygge et vikingeskib og en domkirke
SH C
> KFUM-Spejdernes grundprincipper er:
Nej, grundprincipperne er pligten mod Gud, andre og sig selv. Efter
min mening kan et moderne menneske ikke opfylde disse pligter uden at
se ude over sit eget værdisæt. Vi kan kun på tidssvanrede vis opfylde
pligten over for Gud hvis vi ikke udviser berøringsangst over for
andre religiøse værdisæt og nærmere forsøger at bruge dem til at
undersøtte vores eget værdisæt.
> - næstekærlighed og
> - demokrati (herunder ytringsfrihed)
> de 2 ord kender islam ikke
Det er en antagelse jeg ikke anerkender.
> Integration
> Vi skal have en stærk egenkultur, ellers ved indvandrene jo ikke hvad
> de skal integreres ind i, citat fra smukke Paula Larain (som er fra
> Chile)
Nu aner jeg ikke hvem Paula Larain er og hvordan hun er relevant - men
det er hverken fordi hun er smuk eller fra chile (og dermed sikkert
hverken dansker eller muslim).
> Hvis jeg blev bedt om at være på moskesjakket på en pionerlejr så
> ville jeg nedlægge arbejdet.
Det er en holdning jeg mener skal respekteres, uden at jeg dog er enig
i den.
//Makholm
> Nej, grundprincipperne er pligten mod Gud, andre og sig selv.
Et problem i forbindelse med diskussionerne med Carsten er, at han ofte
har en helt (efter min mening) forkert opfattelse af, hvad
spejderbevægelsen står for.
> Nu aner jeg ikke hvem Paula Larain er og hvordan hun er relevant - men
> det er hverken fordi hun er smuk eller fra chile (og dermed sikkert
> hverken dansker eller muslim).
Paula Larrain stillede op til Folketinget for Det Konservative
Folkeparti ved det seneste valg. Hun blev ikke valgt ind.
som kan sammenfattes ultrakort til næstekærlighed og demokrati
det er ikke en antagelse, at islam ikke kender demokrati og
næstekærlighed, det er et faktum
Islam er defineret antidemokratisk. Der findes ingen muslimske
demokratiske lande.
Nøgleord i terror-religionen islam er ære, skyld og skam, ikke
næstekærlighed spørg Naser Khader.
Vi skal fremvise det ypperste fra vores egen kultur og religion. Andre
må fremvise deres.
Når vi er gæster kan vi se andres religion og når vi får gæster kan de
se vores.
> KFUMspejdernes love: " § 3 Formål Korpset er et folkekirkeligt
> arbejde, hvis formål er at lade børn og unge møde det kristne
> evangelium og i overensstemmelse med den internationale
> spejderbevægelses idé at oplære til selvstændighed, medansvar,
> demokratisk livsholdning og mellemfolkelig forståelse."
>
> som kan sammenfattes ultrakort til næstekærlighed og demokrati
Snakker du KFUM-Spejdernes formål eller grundprincipper? Vores
grundprincipper er efter min mening også de tre, Peter nævner.
Men selvfølgelig er der intet i vejen med næstekærlighed og demokrati.
> det er ikke en antagelse, at islam ikke kender demokrati og
> næstekærlighed, det er et faktum
Hvad enten de kender det eller ej, så hjælper det jo næppe muslimerne
nærmere næstekærlighed og demokrati ved at vi er afvisende over for dem.
> Islam er defineret antidemokratisk. Der findes ingen muslimske
> demokratiske lande.
Turkiet har vel været et demokrati i snart mere end et halvt århundrede,
skønt landet næste er beboet 100 % af muslimer.
> Nøgleord i terror-religionen islam er ære, skyld og skam, ikke
> næstekærlighed spørg Naser Khader.
Dine udtalelser her taler sit tydelige sprog om hvor lidt spejder, du
egentlig er.
> Vi skal fremvise det ypperste fra vores egen kultur og religion. Andre
> må fremvise deres.
Vi skal fremvise vores ypperste. Enig. Jeg kan så forstå, at du agter at
blive væk fra næste korpsslejr.
Nå, det nytter næppe at diskutere meget mere med dig. Rabiate og
fundamentalister som dig får man sjældent noget ud at bruge tid på.
Jeg synes der er stor forskel på om der bliver bygget en moske for
indvandrere der bor i Danmark eller om man bygger en midlertidig Moske
til ære for nogle gæster man selv har inviteret til Danmark.
Det er da en fornem gæstus.
Men at du ikke ønsker at være med til at opføre en sådan midlertidig
moske er helt dit eget valg, men hvorfor må andre ikke gøre det?
Det handler jo netop IKKE om integration. Det ville det mere gøre hvis
der var tale om at opføre en permanent moske, men kan man ikke godt være
integreret i Danmark uden at være kristen?
Det mener jeg sagtens man kan hvis man accepterer at vi i Danmark har
demokrati, hvis man er villig til at lære dansk og arbejde efter danske
love og regler. Så er man efter min mening integreret uanset om man så
er kristen eller ej.
Men denne sag handler om en midlertidig Moske til ære for nogle
udenlandske gæster man selv har inviteret.
Msh Jakob Braad, 1. Birkerød, DDS
Det er godt nok ikke en særlig spejderagtig indstilling til islam.
Ja, der er nogle få der misbruger islam til terror men at kalde det en
terror-religion synes jeg er noget svineri og det passer ikke.
Lad os få en ordentlig tone tak.
Hvis bare de vil bygge et værtshus når DDS søspejdere kommer forbi, så
er det fint med mig ;-)
/Anders/
Carsten, nu opfører du dig igenn som en nar.
Kan du ikke tage dine racistiske udgydelser og skrubbe over
til de andre racister i dk.politik.invandring og lade os være i fred?
/Sune
> Sune, du skal altså ikke kalde mig nar
Han kalder dig heller ikke for en nar. Han siger blot, at du opfører dig
som en nar.
Jeg er ikke enig med ham.
Jeg synes, du opfører dig som en idiot.
Må jeg heller ikke kalde scientology for en tossereligion for Sune?
Må jeg ikke kalde Hells Angels for en gansterorganisation, skal jeg
skrive bikers?
Jeg syns så absolut at Sune skal tage sine ord i sig igen og give mig
en undskyldning.
Hvis Sune mener, at ordet terrorreligion er problematisk så kan han
skrive hvorfor, men at gå efter mig personligt, det er negativ
debatstil.
Jeg kunne godt skrive en helt masse om Sune OSV, men jeg vil give Sune
en chance til at rette sig.
CT
> Det Sune rent debatteknisk overser er, at der er stor forskel på at
> debattere en religion samt tildele den prædikater, og så tilsvine
> navngivne debattører.
Det er korrekt. Sune tilsviner højst en enkelt person, som i forvejen
opfører sig som en idiot. Du derimod generer tusindvis af mennesker, for
hvem deres tro er vigtig.
> Jeg syns så absolut at Sune skal tage sine ord i sig igen og give mig
> en undskyldning.
Hold nu op med det klynk, Carsten. I det seneste år har du stort set
ikke bestilt andet end at hetze DUF, De Grønne Pigespejdere,
pigespejdernes hovedbestyrelse, pigespejdere i almindelighed ... og nu
også muslimer. Når du gør sådan, så må du sgu også selv lægge ryg til lidt.
> Jeg kunne godt skrive en helt masse om Sune OSV, men jeg vil give Sune
> en chance til at rette sig.
Du burde måske være den, der gav en undskyldning. Du har kaldt Sune for
en nar. Han har kun sagt, at du opfører dig som en sådan. Du er værst!
> Godt du mener jeg er en idiot og nar
Jeg har på intet tidspunkt sagt, at du er en idiot eller nar. Gider du
venligst undskylde!
> Holst har du slet ingen fornemmelse for at det mosketelt netop ligger
> op til debat blandt andet om islam?
Jo, det har jeg absolut. Og det er også helt fint, hvis der kan føres en
sober debat. Men du er den første, der i denne tråd begynder at trække
debatten ned i sølet med dine udtalelser som islam.
> Holst hvad syns du egentligt selv om islam, har du overvejet at
> konvertere?
Jeg må indrømme, at jeg ikke kender meget til islam. Jeg har gennem
årene derimod mødt en masse dejlige mennesker, som er muslimer.
> Skal jeg skrive hvad jeg syns du er?
Det er et frit land. Det kan du jo bare gøre.
Nej bare fordi jeg påpeger problemer i forskellige organisatoriske
sammenhænge så er det ikke rimeligt at jeg skal tilsvines med dumme
ord.
Og hvis nogen sagde at kristendommen er en tossereligion,
terrorreligion eller taberreligion så ville jeg da ikke kalde dem
racist eller nar.
Så ville jeg på god demokratisk vis debattere med dem hvorfor de har
den mening. For nuværende syns jeg at moderne folkekirkelig kristendom
er den mindst dårlige religion man kan få ateisme inklusiv.
Jeg har ikke kun kritiseret diverse organisatoriske forhold. Jeg
prøver også at komme med ideer og løsningsforslag til forskellige
problemer.
Det er ikke fair at svine mig til bare fordi jeg har holdning til
forskellige ting.
Man kan angribe mine holdninger, men at gå efter mig personligt er
undfair.
Sune og Holst er barnagtige når de kalder mig alt muligt uden at
tilføre indhold til debatten selv.
Gå efter bolden, ikke manden.
Og Holst
- Syns du er islam er en fed ting
- syns du er udemokratiske forhold i DUF er en fed ting
- syns du er DGP er et velfungerende korps
ordkløversvar frabedes
CT
> Og Holst
> - Syns du er islam er en fed ting
Ja, i lige så høj grad som kristendommen er en fed ting.
> - syns du er udemokratiske forhold i DUF er en fed ting
> - syns du er DGP er et velfungerende korps
Disse emner har du ført i andre tråde. Ingen grund til at fortsætte
disse diskussioner i denne tråd også. Du har jo allerede i de tidligere
tråde vist, at du totalt overhører ethvert modargument, vi andre måtte have.
> Sune er en nar og det står jeg ved indtil han siger undskyld Du er
> en idiot, nar og ordkløver, det står jeg ved indtil du tager det i
> dig og sir undskyld.
Nu skal du nok få den undskyldning du higer efter:
Carsten, du må meget undskylde at du opfører dig som en nar.
Kan du så komme videre, og prøve på at opførde dig lidt mere voksent?
--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.
Til Holst
Det er rigtigt, at vi har debatteret DGP og DUF før, og jeg ville
egentlig heller ikke debattere de emner i dag, jeg ville debattere
spejdermoskeen, men det var faktisk dig som som referede til de emner.
Du mener jo at jeg ene mand har hetzet både DUF og DGP. Det har jeg
ikke, men jeg har stillet nogle spørgsmål til disse organisationer og
det er fuldt ud legalt.
Nogle mener at jeg skal respektere islam. Ordet respekt bliver altså
brugt på en mærkelig måde i denne sammenhæng. Jeg har fuldt ud lov til
at mene noget om islam, også i denne sammenhæng, også uden at blive
blive kaldt alt muligt.
Holst siger at jeg klynker fordi jeg ikke vil kaldes en nar. Holst det
er ikke særlig sjovt at blive kaldt for en nar og idiot, og da slet
ikke bare fordi at man bruger sin ytringsfrihed. Holst du er
simpelthen modbydelig. Du må være nazist.
IFHT Holsts religionsrelativisme: det kan godt være du syns at islam
og kristendommen kan være lige fine. OK, og det virker som et meget
rundforvirret og kontrært ordkløver standpunkt Holst har. Jeg syns
ikke at kristendommen og islam er lige fine. Og jeg er medlem af et
kristent korps. Det er Holst iøvrigt også. Og nu er Danmark jo altså
et kristent land. Og læg lige mærke til, at jeg skriver moderne
folkekirkelig kristendom, ikke fx Faderhuskristendom eller alt godt
fra havet kristendom eller fiskerkristendom fra Vestjylland.
Holst: Hvad ser du egentlig formålet med en netdebat skal være?
Må man kritisere magthavere og autoriteter (heriblandt religioner) OSV
i en netdebat eller må man ikke?
Ja jeg kritiserer DUF's top, ja jeg kritiserer DGP's top og ja jeg
kritiserer islam. Det er jo det ytringsfrihed går ud på at borgerne
kan snakke om hvad autoriteterne gør rigtigt og forkert. Jeg tror du
skal læse lidt på dine demokratilektier din fucking nazist.
Holst hvordan kan du overhovedet nogensinde flytte noget i samfundet,
hvis kritik er forbudt og kun pløk- og knobdebatter er legale?
DGP og DUF
Iøvrigt har DUF og DGP lidt med den spejdermoske at gøre. Fredrik som
er medinitiativtager til moskeen arbejder i DUF og DUF er
medorganisator af moskeen og også tips-sponsor indirekte eller
direkte.
DGP praktiserer kønsopdeling som islam.
Jeg syns at fremtidige indlæg bør handle om spejderteltmoskeen mv.
Gå efter bolden, ikke efter manden. Autoriteter og religioner må man
naturligvis gerne skyde på i en netdebat, men tilsvining af andre
debattører skal stoppe.
Definition af autoriteter:
HBer, HB-medlemmer, folkevalgte, direktører, MF, borgmestre, politiske
partier, religioner, DUF-styrelsesmedlemmer, stærke
befolkningsgrupper, store organisationer.
CT
herefter opfordres alle til en sober tone
Man må gerne angribe mine holdninger, men at gå efter mig personligt
det finder jeg mig ikke i.
CT
Jeg påråber Godwins lov.
> naziHolst bor vidst og/eller er til knyttet en spejderdivision i en
> danskerghetto nord for København.
oppe omkring skive er vist nord for københavn.
> herefter opfordres alle til en sober tone
>
> Man må gerne angribe mine holdninger, men at gå efter mig personligt
> det finder jeg mig ikke i.
Så er det jo godt du går foran med et godt eksempel.
/Sune
- som gerne vil undskylde at han fodrede ham der er ude med snøren.
Og Sune, så prøv, at tænke på at det er ikke er sjovt at blive kaldt
nar bare fordi man ytrer sig på helt demokratisk måde.
Der er intet forkert i at skrive terror-religion eller gangster-hells-
angels.
Sune er dit kendskab til islam ligeså lavt som Uffes? Uffe har sagt at
han ikke ved en skid om islam, men alligevel er han langt dygtigere
end mig til at forklare det hele.
Sune hvad har du egentligt bidraget med i denne debat andet end
tilsvining af mig?
Og du antyder at det er en troldedebat, nu er du bare en dumrian igen.
Jeg er ikke en trold og det er ikke en troldedebat.
At et kristent korps køber en teltmoske giver jo anledning til undren
og ny debat. Det er ikke mig som starter debatten det er KFUM-
Spejderne.
Sune er du også med på det nazihold, som mener at alt kritik er
forbudt og enhver debat som ikke handler om pløkke skal dræbes
omgående ved at tilsvine debattørerene med ord som racist, idiot, nar
OSV?
en nazist som dig Sune er sikkert semi-ateist, hvorfor er det altid
atetister som er vilde med religionsfrihed?
Hvorfor er det altid ateister, som er vilde med næstekærlighed?
Hvorfor er det altid ateister som forsvarer terrorreligionen islam?
Jeg vil meget gerne genoprette den sobre tone hvis andre fra nu af
undlader at tilsvine mig.
Men folk skal lige huske, at hvis de begynder at tilsvine mig så kan
jeg jo også godt begynde at såre og tilsvine dem.
Ikke fordi jeg ønkser at tilsvine nogen, men jeg er nødt til at
forsvare mig.
Vi har fx ikke set meget til horeungen Morten K Lennon siden at jeg
skrev at han har 1000 fædre.
CT
Jeg synes, at det er et smukt eksempel på gæstfrihed og respekt
overfor de gæster, man selv har inviteret. Og for en god ordens skyld,
ja, jeg er KFUM-spejder.
Og så lige en sidebemærkning: venner, jeg kan godt forstå, at
temperamenterne kan løbe lidt højt når man diskuterer. Men tænker I
over, at dette er et af de steder, hvor forældre til potentielle
spejdere kigger for at se, om spejder er et godt valg af
fritidsaktivitet for deres børn?
Med venlig hilsen
Bo Brunsgaard
Teltmoskeen
Jeg syns der er tale om en overdreven form for gæstfrihed, som mere
minder om et knæfald for en religion jeg ikke har meget fidus til.
Vi forventer jo ikke, at der står en kristen teltkirke klar når vi
besøger et muslimsk land.
Værternes religion må favoriseres lidt og gæster må sætte deres kultur
lidt i baggrunden når de er ude at rejse.
Så kan rollerne jo altid byttes om ved lejlighed.
Da jeg var på spejdertur i Tyskland for mange år siden fik jeg øvet
lidt af mit skoletyske, jeg forventede jo ikke at der var en dansk
tolk.
At spise dansk smørrebrød i Spanien, det syns jeg er lidt tyndt. Dansk
smørrebrød kan man jo spise hjemme, men ægte spanske madretter, dem
kan man smage på turisttur til Spanien. Jeg drikker aldrig Carlsberg
når jeg er i Tyskland. Så drikker jeg naturligvis tysk øl.
Hvorfor rejse ud hvis værterne simulerer hjemme.
Vi skal vise gæster og vore egne spejdere det bedste af vores kultur.
HC Andersen, danske demokratiske traditioner, dansk spejd, vores
smukke danske natur, dansk lune og humør, dansk opfindsomhed OSV.
Når muslimer besøger os så skal vi da vise dem et vikingeskib og en
domkirke. Moskeer kan de da se derhjemme.
Hvis de er så fundamentalistiske at de slet ikke kan undvære en moske
i 14 dage i Danmark så syns jeg ikke vi behøves at være spejdervenner
med dem.
Rent arkitektonisk syns jeg at moskeen ser flot ud, men jeg så hellere
en arkitekttegnet kristen teltkirke næste gang.
Spejderhilsen Carsten Thrane
Lille tilføjelse
Sune, Anders, og Uffe tænker ikke særligt meget når de begynder at
svine folk til. De tænker heller ikke på dem de sviner til, og de
tænker ikke på at forældre kan se deres tilsvininger. Men jo jeg syns
også at Sune, Anders og Uffe bør tænke over hvad de kalder andre som
ytrer sig demokratisk.
Det er fint Bo rent faktisk debatterer teltmoskeen for det er jo
egentligt den det handler om.
Ja. Ellers havde jeg killfiltret Carsten for længst. Hans udtalelser er
desværre af en sådan karakter at de bliver nødt til at være modsagt
sådan at forældre til potentielle spejder ikke tror at alle er som
Carsten.
/Sune
> Vi forventer jo ikke, at der står en kristen teltkirke klar når vi
> besøger et muslimsk land.
Nej, men det ville da være dejligt, hvis der var en teltkirke på stedet.
> Da jeg var på spejdertur i Tyskland for mange år siden fik jeg øvet
> lidt af mit skoletyske, jeg forventede jo ikke at der var en dansk
> tolk.
>
> At spise dansk smørrebrød i Spanien, det syns jeg er lidt tyndt. Dansk
> smørrebrød kan man jo spise hjemme, men ægte spanske madretter, dem
> kan man smage på turisttur til Spanien. Jeg drikker aldrig Carlsberg
> når jeg er i Tyskland. Så drikker jeg naturligvis tysk øl.
> Hvorfor rejse ud hvis værterne simulerer hjemme.
> Vi skal vise gæster og vore egne spejdere det bedste af vores kultur.
> HC Andersen, danske demokratiske traditioner, dansk spejd, vores
> smukke danske natur, dansk lune og humør, dansk opfindsomhed OSV.
Når du nu begynder at sammenligne sprog, mad, øl og lignende med tro, så
udviser du en yderst ringe forståelse for hvad tro er.
> Når muslimer besøger os så skal vi da vise dem et vikingeskib og en
> domkirke.
Deri kan vi ikke være uenige. Det skal dog ikke forhindre, at der også
er en teltmoske, som kan danne ramme om deres tro.
> Lille tilføjelse
> Sune, Anders, og Uffe tænker ikke særligt meget når de begynder at
> svine folk til. De tænker heller ikke på dem de sviner til, og de
> tænker ikke på at forældre kan se deres tilsvininger. Men jo jeg syns
> også at Sune, Anders og Uffe bør tænke over hvad de kalder andre som
> ytrer sig demokratisk.
> Det er fint Bo rent faktisk debatterer teltmoskeen for det er jo
> egentligt den det handler om.
Faktisk forsøger vi også at debattere det emne, du har bragt op. Vi
begynder blot at se lidt rødt, når du begynder at blive uforskammet over
for andre, i dette tilfælde muslimer.
Vi har ikke svine dig til. Vi har blot fortalt dig, at du opfører dig
som en nar eller idiot. Ingen har kaldt der nar eller idiot.
Vil du se tilsvining, så tag et kig på nogle af dine egne senest indlæg,
hvor du kalder os at fra nar over idiot til diverse nazistiske
beskyldning. Se, det er uforskammet.
Jeg har flere gange gjort opmærksom på, at jeg synes, du bringer nogle
yderst interessant debatpunkter op, for det er altid meget, meget mere
interssant at diskutere holdninger og værdier end at diskutere pløkke -
selvom der nu stadig også skal være plads til snak om pløkke i dette
forum. Desværre har du en tendens til med din yderst ringe debatteknik
og dit ofte selvbestaltede martyrium at ødelægge enhver debat.
>
>
>
>
>
>
>
Jeg kaldte islam for en terrorreligion. Derpå kalde Sune mig for en
nar.
Men Sune hvad nu hvis jeg kalder Hells Angels for en
gangsterorganisation spå er jeg vel også en nar?
Sune du er en dumrian sålænge du ikke forstår, at man gerne må skyde
på autoriteter, heriblandt religioner, på en netdebat uden at blive
svinet til.
Sune du er velkommen til at modsige mig. Men undlad at kalde mig ting
for det fortjener jeg ikke og det er udemokratisk.
Gå efter bolden Sune.
Hvad har du egentligt tilført denne mosketeltdebat andet end splid
Sune?
Sune hvis du kun kan overkomme pløkdebatter uden at råbe ukvemsord
efter andre debattører så må du nøjes med de debatter. For mig er
spejd mere end pløkke, men jeg syns også at pløkke kan være sjove.
CT
Holst du kan altid komme og sige at enhver sammenligning er forkert.
Men sådan virker debat ikke.
Nogle sammenligninger giver ny indsigt.
Jeg har ikke noget selvvalgt martyrium, jeg bliver tilsvinet og det
skal stoppe ellers fortsætter jeg nazibeskyldninger OSV.
Du er en dum ordkløver Holst, stop det. Eksempel: Opfører sig som en X
= man er en X
Holst du skal overhovedet ikke udtale dig om mine debatteknikker
sålænge du er en simpel ordkløver som overhovedet ikke tilfører
debatten ny substans. En debat som egentlig startede med en "påstand"
fra min side, som desværre var sand.
Jeg er ikke uforskammet overfor navngivne muslimer. Jeg er kritisk
overfor en religion som helhed. Der er stor forskel. Men det forstår
Holst ikke.
Ligesom jeg er stærkt kritisk overfor rockerbander. Dem syns Holst
også at jeg skal respektere.
Og Holst hvorfor forsvarer du en religion som du selv siger du ikke
ved noget om.
Og Holst du er simpelthen for uoplyst når du mener at moderne
folkekirkelig kristendom og islam er et-fedt, ihvertfald i en dansk
kontekst.
Jeg vil gerne stoppe nazihalløjet, hvis folk lover at undlade svine,
at mig til.
Holst:"du bringer nogle yderst interessant debatpunkter op", Tak så
værdsæt det isf altid at svine mig til.
CT
> Ja. Ellers havde jeg killfiltret Carsten for længst. Hans udtalelser er
> desværre af en sådan karakter at de bliver nødt til at være modsagt
> sådan at forældre til potentielle spejder ikke tror at alle er som
> Carsten.
Generelt er jeg enig, men i den aktuelle diskussion synes jeg at
Carsten klare sig aldeles glimrende.
Jeg tror kun det er folk der allerede har en dybtfølt spejderfjensk
holdning og allerede ser Spejderbevægelsen som en slet skjult Hitler
Jugend, som ikke tydeligt gennemskuer Carstens selvmodsigende udfald
mod meddebatøre som noget andet en en kook.
Så mens jeg fortsat i kommende debatter vil give udtryk for at
Carstens grundholdninger ikke repræsenterer spejderbevægelsen og dens
grundprincipper, så tror jeg bare vi skal begrave den nuværende debat.
Carsten, du er en skændsel for dit korps.
//Makholm
Iøvrigt Peter ved du noget om islam for det gør de andre nazister
ikke.
Har du læst aviser de sidste 10 år for det har de andre nazister ikke.
Bor du i en danskerghetto, følger du udviklingen?
Syns du det var sjovt under Muhammed 2.0?
Jeg ved da langt mere om spejderbevægelsens grundprincipper end du gør
din idiot.
CT
> du vil jo ikke debattere teltmoske
> I denne tråd debatteres teltmoske, kan du slet ikke læse din nazist.
Carsten, nu må du absolut skrive mod bedre vidende. Jeg var en af dem
der nåede at debattere før du begyndte at (imho) afspore debatten ved
at mistænkeliggøre hele befolkningsgrupper i strid med anstændighed og
muligvis også straffeloven.
//Makholm
Skal vi nedlægge det fulde demokrati i denne gruppe og så kun snakke
om pløkke i fællesskabets navn? Eller skal vi undlade at stemple
hinanden med dumme ord og til gengæld tilllade 100% ytringsfrihed uden
personangreb?
CT
kuk kuk...
--
Morten
Jeg afsporrede ikke debatten det gjorde Sune V da han begyndte at
kalde mig ting. At debatten gik af led det kan du takke Sune V for. At
den overhovedet begyndte, det kan du takke mig for. Ordet terror-
religion skrevet i en netdebat er på ingen måder strafbart.
Det er et faktum, at stort set alle som er anklaget eller sigtet ifht
terror i dk er fundamentalistiske muslimer.
Ca 10-20 mennesker. Man kan mene om sagerne, hvad man vil, men sådan
er det.
Nu gør du dig faktisk skyldig i bagvaskelse når du antyder at jeg
bryder straffeloven her på sitet.
Jeg syns faktisk også vi havde fat i en vigtig debat som har givet mig
ny indsigt før Sune og andre begyndte at kalde mig ting. Jeg finder
mig ikke i det og det ødelægger debatterne og derfor syns jeg at folk
skal holde op. Til gengæld vil jeg gerne lægge naziævlet væk.
Til Makholm
Jeg går udfra at du læser aviser, og at du har set at ikke alle
mennesker i denne verden og dette land syns at alt hvad islam står for
er ligesmart.
Er det sandt?
Hvad syns du egentlig selv om islam?
Personligt er jeg ikke vild med islam fordi religionen er gammeldags
ifht den moderne uddannelsesorienterede og velfærdsorienterede danske
demokratiske stat.
Islams syn på sex og kvinder finder jeg meget udansk. Og islam har
tendens til at blive meget fundamentalistisk meget hurtigt. Det er en
enten-eller religion alt-eller-intet. Islam er per definition
udemokratisk. Folkekirkeligt kristendom er demokratisk.
Tilmed har dette land store integrationsproblemer og langt ind i SF mv
er der udbredt forståelse for, at islam er et problem ifht integration
mv i dette land.
Kriminalstatistikker og voldstægtsstatistikker er heller ikke noget
kønt syn.
Og islam mangler en Luther. Men det gider jeg ikke forelæse om her,
jeg går udfra at folk læser aviser og at de ikke er blinde.
SH CT
Så du sammenligner fundamentalistisk islamisme med kristendom som den
praktiseres i den danske folkekirke. Det bringer jo ligefrem latter op.
Lad os tage et citat om kvinder.
|Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i
|menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven
|også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge
|deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i
|menigheden.
/Sune
Du bestemmer nu selv hvad du gør, jeg bestemmer selv hvad jeg gør.
Jeg mener stadig du er en nar og tråden her viser også tydeligt at du
er en mere ubehagelig person end den gennemsnitlige Dansker.
Skulle nogen få lyst til at sparke dig hårdt og længe i skridtet
har jeg fuld forståelse for det.
--
Morten
Og det gør så pludselig Islam til en terror-religion efter din opfattelse.
Der er mindst 10-20 kristne rockere der er dømt i tidens løb. Derfor må
kristendommen være en Rocker-religion og du mener at rockere er
gangstere, så du må jo også mene at kristendommen er en
gangster-religion hvis jeg skal følge din egen logik.
Jeg er dybt uening. Nogle få fundamentalister som misbruger islam får
mig ikke til at acceptere at du kalder islam en terror-religion.
Det er efter min mening en tilsvining og det er der åbenbart mange andre
der er enige i.
Og det var her al person baladen så startede. Læg låg på den del og
kommenter hellere nogle af de dele af debatten der faktisk omhandler dit
oprindelige indlæg.
Vi kan sagtens tåle debat om værdier her. Vi bryder os bare ikke om når
du kaldet en hel tros-retning for terrorister. Det var dér debatten tog
en uheldig drejning.
Dit citat om kvinder er ikke nutidigt og der er ingen kilde.
Sune, er det dit indtryk at dit citat siger noget om moderne nutidig
folkekirkelig kristendom? nej vel.
Den sammenligning som der er interessant at foretage efter min mening
er fx en
1. Arabisk moske i København år 2008, sammenlignet med
2. En almindelig dansk nutidig folkekirke i København år 2008.
1. Der er kønsadskillelse, givetvis tøjregler, spiseregler ingen
svinekød, ingen demokratisk valgt menighedsråd, prædiken foregår på
arabisk også selv menigheden fx er etniske tyrkere. Rituel vask.
Kvinder skal være tildækkede og bære tørklæde. Kun mandlige imamer.
Oprindelse år ca 600.
2. Præsten taler dansk (ikke latin), demokratisk menighedsråd,
kvindelige præster er tilladt. Oprindelse ca 1536. Ingen
kønsadskillelse. Ikke de store tøjkrav.
CT
Det var fra første korintherbrev, 14 34-36.
/Sune
Jeg kender naturligvis også muslimer som ikke er terror-rister. Men
generelt må man sige at islam har mange problemer ifht til det moderne
danske samfund.
Muhammed født ca 570 var jo altså lidt af en krigertype og det ligger
så også i religionen.
Det ville ikke komme bag på mig at nogle muslimer faktisk syns at
ordet terrorreligion er et plusord.
Ligesom enkelte rockere ville finde ordet gangster smart.
Islam i sin grundsubstans som Muhammed designede religionen er
krigerisk og derfor er der et element af terror knyttet til
religionen. Det vil jeg hævde er et religionshistorisk faktum.
http://da.wikipedia.org/wiki/Islam
CT
Ja Sune og lad nu være med at læse biblen som fanden
Du ved jo godt at biblen/det ny testamente fortolkes og læses
anderledes end for 2-4000 år siden i dag.
Citatet dækker på ingen måde den moderne danske folkekirkeliges syn på
kvinder.
Har du glemt, at der er kvindelige præster?
Hvornår har du sidst været i en kirke?
Sune du er vel ikk et eksempel på, at vi er nødt til at uddanne(lave
spejderaktivister om) den danske ungdom i vores egen kultur fremfor at
bruge tid på mellemøstlig kultur.
Undskyld jeg bruger Sune som eksempel.
CT
> Jeg afsporrede ikke debatten det gjorde Sune V da han begyndte at
> kalde mig ting. At debatten gik af led det kan du takke Sune V for. At
> den overhovedet begyndte, det kan du takke mig for. Ordet terror-
> religion skrevet i en netdebat er på ingen måder strafbart.
Jeg støtter mig til en dom afsagt i Københavns Byrets 22. afdeling
(sag nr 10114/98) og vil gerne gentage at brugen af ordet
'terror-religion' i en netdebat muligvis kan være en overtrædelse af
straffelovens §266b:
I forhold 2 har tiltalte i 3 tilfælde fremsat beskyldninger mod en
eller flere befolkningsgrupper som sådan angående særdeles alvorlig
kriminalitet. Disse beskyldninger er efter ytringernes indhold og
det i øvrigt fremkomne fremsat på grundlag af en vurdering af disse
befolkningsgrupper religiøse og/eller etniske baggrund. Ved
ytringerne har tiltalte forhånet eller nedværdiget de pågældende
grupper på en måde, der er omfattet af straffelovens § 266 b,
stk. 1. I dette omfang domfældes tiltalte i forhold 2.
> Nu gør du dig faktisk skyldig i bagvaskelse når du antyder at jeg
> bryder straffeloven her på sitet.
Nej, så vidt man overhovedet kan opfatte min udtalelse som en
sigtelse, kan det ikke siges at den er fremsat mod bedre vidende eller
at jeg måtte have savnet rimelig grund til at anse den for sand. Du
har rent faktisk foretaget den omtalte handling, det er kun muligheden
for at den strider imod straffelovens bestemmelser jeg har udtrygt mig
om.
//Makholm
Jeg vil indledende sige, at jeg springer over hovedparten af dit indlæg,
idet det blot er din evindelige klynken, som ikke bringer noget nyt for
dagen. Kunne du ikke i stedet prøve at diskutere det interessante emne,
som du selv har bragt for dagen, frem for konstant at snakke om dig selv
og os andre.
> Og Holst du er simpelthen for uoplyst når du mener at moderne
> folkekirkelig kristendom og islam er et-fedt, ihvertfald i en dansk
> kontekst.
I en dansk kontekt er det stort set et fedt, mener jeg.
Der findes helt klart fanatiske muslimer, der misbruger islam i
forbindelse med terror, ligesom meget store dele af den muslimske verden
har et meret mere "stramt" forhold til religion end vi har i Europa. Jeg
tror dog i stor udstrækning, at det ikke så meget skyldes religionen,
men derimod kulturen. I Europa har vi også tidligere haft et langt mere
"stramt" forhold til vores religion, kristendommen, men siden da har vi
kulturelt bevæget os ganske langt. En meget stor del af verden, f.eks.
navnlig Afrika, er jo slet ikke endnu nået op på det samme kulturelle
stade som os - og det, tror jeg, har langt større betydning end selve
religionen.
Du nævnte i et tidligere indlæg, at der ikke findes demokratiske,
muslimske lande. Derfor nævnte jeg Tyrkiet, som vel på alle måder må
siges at være et demokratisk, muslimsk land, takket være Mustafa Kemal.
Et sådant faktum vælger du på sædvanligvis at overhøre.
Mange af de muslimer, som kommer til Danmark - og nu snakker vi om den
danske kontekst, som du ovenfor påberåbte - kommer naturligvis fra meget
forskellige steder i verden, og de har derfor en meget forskellig
baggrund med sig. Nogle af dem tilpasser sig langt hurtigere den danske
kultur end andre.
Lad mig fortælle dig om nogle af de muslimske familier og muslimske
unge, jeg har mødt inden for de seneste par år.
En første muslimsk familie; far, mor og tre børn; alle børnene er født i
Danmark. Eftersom vi skulle sørge for kosten til dem, var det
naturligvis vigtigt for os at vide, om det ligefrem skulle være halal.
Det behøvede det absolut ikke - de spiste såmænd også gris. Det tog de
ikke så tungt. Moderen var sådan muslim til husbehov - ligesom de fleste
danskere er kristne til husbehov. Faderen var faktisk ateist, hvilket
moderen godt nok ikke var så voldsom glad for. Moderen bar ikke
tørklæde. Børnene havde de valgt at give danske navn, for så fik de det
nok nemmere i Danmark fremover, mente de.
En anden muslimsk familie; far, mor og to børn; alle børnene er født i
Danmark; moderen havde boet her fra hun var 4 år eller så; faderen kom
til landet, da han og fruen blev gift - arrangeret ægteskab. Moderen
fortalte, at det kunne godt være, at ægteskabet var arrangeret, men det
var så absolut ikke et tvagsægteskab, men bare den måde man møder
hinanden på i deres kultur. Hun havde selv sagt ja til ham. Der var da
heller ingen tvivl om, at hun var glad for sin mand - og omvendt. Hun
var også en af de mest prægtige kvinder, jeg nogensinde har mødt. Der er
ingen tvivl om, at det var hende, der havde bukserne på i det hjem. Hun
var i gang med en universitetsuddannelse samtidig med at hun klarede
sine tre børn, hvoraf det ene var svær autist. Moderen bar tørklæde. Var
alle danske kvinder som hende, var ligestillingen her i landet vist
vendt om.
En tredje muslimsk familie; far, mor og to børn. Jeg lærte dem aldrig
rigtig at kende, men virkede søde og rare. Det ældste pige var endnu
ikke så gammel, men lad os sige ganske veludviklet hendes alder taget i
betragtning. Hendes forældre gav hende alligevel lov til at bære tøj,
der absolut ikke skjulte dette - snarere tværtimod. Moderen derimod bar
tørklæde, pige gjorde ikke.
En fjerde muslimsk familie; mor og to børn, begge børn født i Danmark.
Her var moderen langt mere tildækket med diverse gevandte, dog ikke helt
burka. De to børn, begge piger, hvoraf den ældste var 12-13 år, var ikke
på nogen måde tildækket, men klædt ganske almindelig dansk. Konen havde
fået bank af manden og havde forladt ham. Hun havde svært ved at
integrere sig, fordi hun ikke var særlig god til sproget, men ville
egentlig gerne, men sprogproblemerne fik hende til at trække sig
tilbage. Lidt synd.
Ung muslimsk kvinde i 20'erne. Kom til Danmark som lille. I gang med en
videregående uddannelse. Spiste ikke svinekød, men fremstod ellers på
alle måder som enhver anden dansk jævnaldrende kvinde - bortset fra
hendes arabiske ansigtstræk, som det jo ikke er så nemt at løbe fra.
Ung muslimsk fyr i 20'erne. Også i gang med en videregående uddannelse.
Røg og drak som en svin. Svin spiste han dog ikke - ikke fordi det var
religionen, der afholdt ham fra det, men han syntes, det smagte grimt.
Ellers på alle måder en rigtig fin fyr.
To unge muslimske kvinder i starten af 20'erne mødte jeg i forbindelse
med nogle teateraktiviteter. De var begge i gang med en pædagog- eller
læreruddannelse eller lignende. Rigtig flinke piger begge to. Begge bar
tørklæde, men resten af deres påklædning efterlod absolut ikke meget til
fantasien.
Se, Carsten, det er de muslimer, jeg møder i Danmark, og de er hjertelig
velkommen her!
Se, Carsten, det er islam i en dansk kontekst, og når det er sådan, så
kan det stort set være et fedt, synes jeg.
Selvfølgelig kan man læse og høre om en masse problemer med indvandrere
i medierne. Ingen tvivl om det. Men var vi danskere lidt mere åbne over
for dem, så gik integrationen sikkert også noget bedre. Og vi skal jo
også altid huske at tænke på, at vi i medierne jo stort set kun hører
alle de dårlige historier. Alle de gode hører vi aldrig om.
Det historiske forløb omkring islam er meget krigerisk såvidt jeg ved.
Ordet kriger-religion kan derfor have en berettigelse.
Man kan sige, at alle religioner har krige på samvittigheden, men det
er mit indtryk at Muhammed & co er mere krigeriske end en del andre
religioner er.
Fx er der nogle naturreligioner som slet ikke kender ordet krig.
CT
> Carsten, du er en skændsel for dit korps.
Ikke blot for hans korps; for hele spejderbevægelsen og vores værdier.
Hvor gammel er du egentlig, Carsten? Jeg har tidligere antaget, at du
var omtrent jævnaldrende med mig, men dine seneste hjerneblødninger i
denne tråd får mig til at overveje, om du egentlig endnu er nået til
puberteten.
> Kan denne gruppe klare ikkepløkdebatter?
> Det jeg ligesom tænker på nu er: kan folk i denne gruppe klare en
> teltmoske-debat eller kan de ikke.
Det kan vi sagtens. Vi kan til gengæld ikke klare dig.
> Jeg kan personligt vælge kun at medvirke i pløkdebatter, og lade de
> andre mere væsentlige ting være.
Gider du det? Det ville være rigtig rart.
Jeg er villig til at tage forskellige personfniddersætninger i mig
igen hvis andre lover at stoppe hetzen mod mig som i øvrigt har stået
på længe.
Nej jeg vil da ikke holde mig til pløkdebat, så får de udemokratiske
kræfter på dette site jo magt som de har agt.
Skal vi nu ikke stoppe den personfnidderfest for denne gang og
debattere teltmoske i denne tråd uden personælv.
CT
Jeg ved godt at den moderne danske folkekirke ikke altid er enig med
Paulus.
Men det understreger min pointe:
Det er forkert at sammenligne den medlemmer moderne danske folkekirke
og deres forhold til religion med fundamentalistiske islamisters
forhold til religion.
> Har du glemt, at der er kvindelige præster?
Nej.
Men prøv at kig på andre udbredte kristne retninger.
Hvornår har der sidst været en kvindelig pave?
Hvor mange kardinaler er kvinder?
> Hvornår har du sidst været i en kirke?
Jeg gik rundt i en for ca tre uger siden.
> Sune du er vel ikk et eksempel på, at vi er nødt til at uddanne(lave
> spejderaktivister om) den danske ungdom i vores egen kultur fremfor at
> bruge tid på mellemøstlig kultur.
> Undskyld jeg bruger Sune som eksempel.
Jeg synes egentlig jeg er relativt velorienteret.
Og jeg bor ikke i en udpræget danskerghetto nord for København.
/Sune
Syns du at vi skal fokuserer på at vise udenlandske spejdere det
bedste fra vores stolte kultur eller skal vi bruge meget energi på at
lave projekter som viser gæstfrihed?
Teltmoske udløber af Muhammedtegningerne
Altså teltmoskeen er jo en indirekte undskyldning for Muhammed 1+2 og
tegningerne.
Jeg syns ikk vi skylder nogen undskyldning.
Vi har ytringsfrihed her i landet.
Og jeg syns at KFUM-Spejderne skal samarbejde med 3. verdenslande hvor
der er folk som har brug for ulandshjælp isf at samarbejde med
Tunesien som efterhånden ikke er så fattigt endda.
KFUM-Spejderne bliver brugt politisk i denne sammenhæng og det syns
jeg ikke om.
Udenrigsministeriet har en dagsorden og den er DUF og DANIDA
medspiller i.
Og der er ret mange kroner i det.
Jeg syns vi skal lave et "rigtigt" ulandsprojekt fx i meget fattige
dele af Afrika, eller Indien.
Man kunne også lave et projekt i områder som er ramt af
klimaforandringer isf at digte videre på de der Muhammedkriser og
911..
VH CT
Øhhhh. Det har jeg ikke læst nogen steder.
Har jeg misset en kilde eller er det din helt egen udlægning?
Jeg opfatter det nemlig kun som en gæstfrihed.
Jeg har intet imod at vi fremviser vores tro/kultur, men nu var det
gæster på besøg og ikke et korstog for kristendommen, så i den
sammenhæng ser jeg det som et valg fra arrangørerne på at lave noget
utraditionelt. Dette valg har så medført mediedækning af spejderne og
endda en positiv dækning som jeg læser det. Altså gratis reklame for
spejderne.
Skønt.
> Syns du at vi skal fokuserer på at vise udenlandske spejdere det
> bedste fra vores stolte kultur eller skal vi bruge meget energi på at
> lave projekter som viser gæstfrihed?
Hvorfor dette 'eller'? Hvorfor dog ikke både vise udenlandske spejdere
det bedste fra vores stolte kultur OG lave projekter, som viser gæstfrihed?
> Teltmoske udløber af Muhammedtegningerne
> Altså teltmoskeen er jo en indirekte undskyldning for Muhammed 1+2 og
> tegningerne.
Det må vist være din egen personlige mening. Jeg har ikke set antydning
af, at den på nogen måde er en undskyld for noget som helst.
efter mohammed1 blev der igangsat arabiske initiativer
blandt andet under DUF
Fredrik (KFUM-spejder Herlev)som var med til at arrangerer
spejderfestival og havde en finger med i spillet med teltmoskeen
arbejder i DUF
teltmoskeen er en udløber af muhammedtegningerne
CT
> efter mohammed1 blev der igangsat arabiske initiativer
> blandt andet under DUF
> Fredrik (KFUM-spejder Herlev)som var med til at arrangerer
> spejderfestival og havde en finger med i spillet med teltmoskeen
> arbejder i DUF
>
> teltmoskeen er en udløber af muhammedtegningerne
Der har altså i spejderbevægelsen i Danmark været "arabiske initiativer"
også før de omtalte Muhammed-tegninger.
Jeg tror hovedsagelig, at teltmosken er en udløber af, at der kom
muslimske spejdere til arrangementet.
Holst du startede med at skrive at jeg påstod at KFUM har en moske,
men det var ikk en påstand.
Nu har jeg sendt en mail til 2 af dem som står for det.
Og det kan lyse sagen op.
Men jeg er ret sikker på at der er en sammenhæng mellem teltmoskeen og
Muhammed1
Og det fremgår også af Kristeligt Dagblad.
Andre kulturelle initiativer er gjort ovenpå M1 for at forbedre DK's
forhold til arabiske lande.
Det har stået i aviserne. Men det kan være at alle journalister er
fulde af påstande og løgn.
CT
> Tak Makholm og andre for kommentarer
> KFUM-Spejdernes grundprincipper er:
> - næstekærlighed og
> - demokrati (herunder ytringsfrihed)
> de 2 ord kender islam ikke
Den vil jeg så godt se underbygget. Islam er ikke så slem som mange gør den
til, men den måde den UDLEVES på er meget forskellig i forskellige samfund.
Så CThrane, styr din racisme, den klæder ikke en spejder!
<snip>
--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,
men kun de bedste venner er i stand til at lave ingenting sammen. (Plys)
http://www.broeggerne.dk
> 2. Nu har dether jo intet med racisme at gøre, islam er som bekendt
> ikke en race.
Du forstår det bare ikke. Racisme handler ikke kun om race. Det handler
også om seksuel præference, religion og lign. Se straffelovens §266b, også
kaldet racismeparagraffen.
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Den paragraf er der jo delte meninger om i folketinget.
Grundideen i racisme er naturligvis race. Der er så nogle omtågede
akademikertyper som har tolket meget på ordet racisme de senere år.
De burde opfinde et nyt ord. Fx religionsdiskrimination.
Alle religioner er altså ikke lige gode og alle religioner skal ikke
have samme status i Danmark.
Jeg ved ikke om en paragraf i landets love er det samme som en
definition.
Paragraffen kaldes populært racismeparagraffen, men den burde hedde
diskriminationsparagraffen.
Paragraffen er ikke en definition på racisme, forstår du det? Den er
mere en definition på diskrimination forstår du det?
Til Holst:
Tak for Tyrkiet ínfo. Helt uden problemer er deres demokrati nok ikke.
Til Sune: iagtag min sammenligning mellem kirke og moske i KBH dd. Jeg
glemte nok abortmodstand og forbud mod udenomsægteskabelig sex (altså
reelt mest for drengene) ifht islam i KBH2008.
Til Holst
Din opremsning af muslimske bekendtskaber tager jeg til efteretning.
Nu mener jeg ikke at man kan sige noget samlet om en religion udfra en
del bekendtskaber.
En del beskendtskaber som har relation til islam er naturligvis med
til at give et billede, men man må også kikke direkte på religionen og
på hvordan den reelt praktiseres fx i en lille moske i KBH.
Jeg syns KFUM-Spejdernes flirt med islam er helt ude i hampen, og jeg
syns at det Tunesiensprojekt skal køles ned og vi skal finde et
rigtigt udlandsprojekt isf, fx med klima i fokus.
CT
> Til Brøgger
> Brøgger: "Du forstår det bare ikke"
> Hvad er det for en måde at skrive på, du er bare uhøflig oms de andre.
> Vil du også chikanere mig ud af debatten så kun alle de enige skal
> snakke sammen og bekræfte hinanden?
Hold da for helvede op med dit evindelige klynk. Det er da ikke til at
holde ud at høre på.
Og til Brøgger: Opgiv det. Carsten har sin helt egen fortolkning af
ganske mange begreber.
> Den paragraf er der jo delte meninger om i folketinget.
Det er der jo om ganske mange paragraffer. Ikke desto mindre er den
stadig i straffeloven.
> Grundideen i racisme er naturligvis race. Der er så nogle omtågede
> akademikertyper som har tolket meget på ordet racisme de senere år.
I de senere år. Sådan har det da vist være i det meste af dine levetid,
hvis ikke hele din levetid:
http://nyeordidansk.dk/noid/noid.htm?q=racisme
> Til Holst:
> Tak for Tyrkiet ínfo. Helt uden problemer er deres demokrati nok ikke.
Nej, men sådan er mange demokratier.
Se blot USA, der jo af mange udråbes som verdens bedste. Deres
behandling af fangerne på Guantanamo har jeg meget svært ved at passe
ind i et demokrati.
> Til Holst
> Din opremsning af muslimske bekendtskaber tager jeg til efteretning.
> Nu mener jeg ikke at man kan sige noget samlet om en religion udfra en
> del bekendtskaber.
Nej, det kan man ikke.
Men sagen er jo, at muslimer er lige så varierede som kristne er.
Ligesom der findes almindelige folkekirkekristne i Danmark, så har vi jo
også selv inden for Folkekirken nogle ganske sorte præste rundt omkring.
Og der findes også mange andre retning af kristendommen, f.eks.
katolicismen.
Jeg vælger at se positivt på islam og muslimer, i høj grad ud fra alle
de muslimske kontakter jeg har haft over årene.
Du derimod vælger at stemple stort set alle muslimer og hele islam som
det værste af det værste baseret på nogle få rabiate, fundamentalistiske
fjolser, navnlig i udlandet. På mange måder gør det dig ikke bedre end
dem - og det er meget lidt spejderligt.
> En del beskendtskaber som har relation til islam er naturligvis med
> til at give et billede, men man må også kikke direkte på religionen og
> på hvordan den reelt praktiseres fx i en lille moske i KBH.
Selvfølgelig skal man også det. Men det er MEGET forkert at slå alle i
hartkorn for hvad nogle få gør.
> Jeg syns KFUM-Spejdernes flirt med islam er helt ude i hampen, og jeg
> syns at det Tunesiensprojekt skal køles ned og vi skal finde et
> rigtigt udlandsprojekt isf, fx med klima i fokus.
Jeg synes, det er uforskammet at kalde det "KFUM-Spejderns flirt med
islam".
> Til Brøgger
> Brøgger: "Du forstår det bare ikke"
> Hvad er det for en måde at skrive på, du er bare uhøflig oms de andre.
> Vil du også chikanere mig ud af debatten så kun alle de enige skal
> snakke sammen og bekræfte hinanden?
Det hedder at give tiltale på samme niveau som du kommunikerer på.
> Det finder jeg mig ikke i. Lad være med at debattere her hvis du ikke
> kan "tale" pænt.
Det er jeg sørme ked af, men har det ok alligevel. Men jeg mener at jeg
bruger præcist den tone dine indlæg lægger op til. Hvis du ikke kan klare
det, så må du ændre din kommunikations form eller finde et andet fora at
udfolde dig i.
> Det er vidst dig som ikke forstår at holde en ordentlig tone, men det
> gør Sune, Morten, Anders, Makholm, og Holst heller ikke.
> Og det er mig som bliver hetzet. Og tak for det.
Hmmm... Har du overvejet om du selv kunne være skyld i det?
>
> Den paragraf er der jo delte meninger om i folketinget.
Ikke desto mindre er det lov, og dermed det der gælder.
> Grundideen i racisme er naturligvis race. Der er så nogle omtågede
> akademikertyper som har tolket meget på ordet racisme de senere år.
> De burde opfinde et nyt ord. Fx religionsdiskrimination.
> Alle religioner er altså ikke lige gode og alle religioner skal ikke
> have samme status i Danmark.
Og det mener du at du kan gøre dig til herre over? Efter min mening er
alle religioner lige gode. Udlevelsen af dem kan dog være noget
mangelfuld. Og det gælder så vel kristendommen som Islam og andre. Men
hvad folk har lyst til at tro på er op til den enkelte. Og man kan ikke
tillade sig at dømme andre på det grundlag.
> Jeg ved ikke om en paragraf i landets love er det samme som en
> definition.
> Paragraffen kaldes populært racismeparagraffen, men den burde hedde
> diskriminationsparagraffen.
> Paragraffen er ikke en definition på racisme, forstår du det? Den er
> mere en definition på diskrimination forstår du det?
Jeg gør, men det lader til at du har et problem.
<snip>
> Jeg syns KFUM-Spejdernes flirt med islam er helt ude i hampen, og jeg
> syns at det Tunesiensprojekt skal køles ned og vi skal finde et
> rigtigt udlandsprojekt isf, fx med klima i fokus.
Jeg syntes det er FEDT at KFUM'erne tager det op. Det er den type tiltag
der skal til for at øge forståelsen for hinanden og vores
forskelligheder.
Der er forsdkel på at angribe en religion og så tilsvine en
meddebattør, det sidste gør jeg ikke
Kun når andre sviner mig til og det er der mange som gør de hele tiden
og det skal stoppe
det er fuldt ud legalt at angribe autoriteter også religioner og det
gør jeg.
Det er ikke det samme som at det er legalt at tilsvine mig som person.
Jeg vil altså ikke have at folk forsøger at tilsvine mig på dette site
bare fordi jeg stiller begrundede spørgsmålstegn ved organisationer,
religioner og topstabsfolk som selv har indvilget i at lade sig vælge
til hverv.
Giv et eksempel på at jeg har svinet nogen (navngivne meddebattører)
til uden de selv startede.
Det er ikke mig som kalder andre for racist, nar, idiot osv. Det er
Sune, Peter, Morten, Anders, og Uffe mv.
At jeg så er begyndt at svare igen er noget andet, men det var jeg
nødt til for at forsvare mig.
Jeg hetzet heller ikke nogen, men jeg bliver hetzet og det skal stoppe
omgående.
CT
> @Thomas
> jeg angriber ikke navngivne debattører personligt
> det er andre der angriber mig
Nååårh hvor er det synd for dig!
<snip en gang selvretfærdigt pladder>
> Giv et eksempel på at jeg har svinet nogen (navngivne meddebattører)
> til uden de selv startede.
>
> Det er ikke mig som kalder andre for racist, nar, idiot osv. Det er
> Sune, Peter, Morten, Anders, og Uffe mv.
Nå... og hvad så når du kalder andre fro Nazist? Så er du jo ikke en brik
bedre. Og må jeg så foreslå dig at læse din spejderlov igennem MANGE
gange. For du har jo åbenbart lidt problemer med den.
> At jeg så er begyndt at svare igen er noget andet, men det var jeg
> nødt til for at forsvare mig.
Det kan så gøres på mange måder, og jeg vil anbefale dig at finde en
anden end den du bruger nu, for den klæder ikke en spejder.
> Jeg hetzet heller ikke nogen, men jeg bliver hetzet og det skal stoppe
> omgående.
Så skal du nok stoppe med at debatere på den måde du gør nu, for det
p*sser rigtigt mange af.
Ja det er rigtig at jeg har kaldt folk for udemokratiske nazister
Hvorfor tror du?
Hvem startede hetzen?
Det er mig som bliver hetzen. Og det er jeg træt og det skal stoppe.
Det er mig hvis ytringsfrihed skal knægtes på dette site.
Jeg må ikke mene noget om islam på dette site selvom KFUM-spejderne
lige har fået en teltmoske.
Tak for det.
Det er andre der starter med at kalde mig "nar" og det finder jeg mig
ikke i. Og der er nok derfor jeg skriver nazist og alt muligt andet
geil til folk.
Morten KL har været den værste til at chikanere mig på dette site og
han har så fået igen.
CT
> Thomas> Nå... og hvad så når du kalder andre for Nazist?
>
> Ja det er rigtig at jeg har kaldt folk for udemokratiske nazister
> Hvorfor tror du?
> Hvem startede hetzen?
> Det er mig som bliver hetzen. Og det er jeg træt og det skal stoppe.
> Det er mig hvis ytringsfrihed skal knægtes på dette site.
> Jeg må ikke mene noget om islam på dette site selvom KFUM-spejderne
> lige har fået en teltmoske.
Hvorfor er det lige du kalder nyhedsgrupper for et site? Det er det ikke,
og har aldrig været.
> Tak for det.
Selv tak.
>
> Det er andre der starter med at kalde mig "nar" og det finder jeg mig
> ikke i. Og der er nok derfor jeg skriver nazist og alt muligt andet
> geil til folk.
> Morten KL har været den værste til at chikanere mig på dette site og
> han har så fået igen.
Jeg må for engangsskyld være enig med Morten KK. Og nu gider jeg ikke
bruge mere tid på dig. Det er spildt.
Det tror jeg nu ikke er rigtigt.
Jeg har vist postuleret følgende:
1. Du er en nar
2. Du er et godt argument for ikke at have ytringsfrihed
3. Du er bedste argument for ikke at sammenligge korpsene
Det seneste jeg har overvejet om ikke også er sandhed er at det vist var
en fejl at vi ikke fik indført fri abort i danmark 6 år tidligere end
vi gjorde.
Du har der imod "givet igen" med nogle latterlige usandheder, hvor du blandt
andet har chikaneret min mor, fremføringer jeg kun har hån og latter til
overs for.
Hvis det her var en konkurrence, tror jeg godt jeg ved hvor jeg ville sætte
mine penge, men det er det jo heldigvis ikke, det er blot en lille ubetydelig
nar ved navn Carsten Thrane som råber og råber, og ingen gider rigtig
hører på ham, men føler man må give igen fordi de
hjerneblødninger Carsten Thrane fremføre er så fjernt fra den spejder-
ideologi vi er mange der står for.
Grunden til at jeg har været "tavs" overfor CT er at jeg samen med andre
har forsøgt "ikke at fodre trolden", det er desværre i dette tilfælde
svært at blive ved med, specielt når idioten vedbliver at trække
folk med ind i sølet.
Jeg vil nok igen tilstræbe ikke at fodre trolden - lad os se tiden an.
--
Morten
Til debattørerne,
Jeg ønsker blot at klarlægge, at der ikke er nogen sammenhæng mellem
DUF og KFUM-spejdernes valg om at opføre en moske. KFUM-Spejdernes har
af egne driftsmidler støttet opførelsen på spejderfestivalen, og
midlerne kommer derfor ikke fra de fonde, som DUF administrerer. Det
er derfor KFUM-Spejdernes eget valg at opføre en moske.
Jeg vil henstille, at man retter sin kritik mod de politisk valgte i
DUF eller KFUM-Spejderne, og ikke de personer, der er ansat til at
forvalte politiske beslutninger. Det er grundløse konspirationsteorier
at påstå, at der skulle være en sammenhæng mellem
studentermedhjælperne på DUF og KFUM-spejdernes prioriteter. Ligeledes
vil jeg henstille, at man fremadrettet ikke hænge uskyldige personer
ud på nettet ved navn.
Med venlig hilsen
Rune Siglev
Næstformand for DUF
> Det er ikke mig som kalder andre for racist, nar, idiot osv. Det er
> Sune, Peter, Morten, Anders, og Uffe mv.
Carsten, jeg vil gerne igen påpege, at jeg ikke har kaldt dig en idiot.
Jeg har påpeget, at du opfører dig som en idiot. Det har jeg gjort med
det håb, at du selv ville kigge tilbage på din opførsel i gruppen og
erkende, at du altså opfører dig som en idiot. Jeg har haft tiltro til,
at du netop ikke er en idiot og derfor også i stand til at indse din
idiotiske opførsel her i gruppen.
Jeg må dog erkende, at jeg i de senere dage er kommet frem til den
konklusion, at du ikke bare opfører dig som en idiot. Du ER en idiot.
4. Holst, ordkløveri som opfører sig som X ikke lig er en X, er noget
pjat.
5. Jeg må gentage at det er ikke en tilsvinning at skyde på
autoriteter. Det er almindelig dansk ytringsfrihed at skyde på
autoriteter fx hele spejderkorps, overforeningen DUF, valgte HBer mv,
og de er jo velkomne som fx Rune til at forsvare sig.
6. Men det er tilsvining, at skrive forskellige negative ord om
navngivne debattører her på sitet og det skal stoppe.
7. At blive fornærmet opå andres vejne. Jeg er også træt af folk som
bliver fornærmet på andres vejne. det mest irriterende eksempel er når
erklærede ateister bliver sur over at jeg kritiserer islam. Dete r jo
simpelhen en selvmodsigelse af rang.
8. Ordkløveri og rasmusmodsathed. Jeg syns folk skal overveje hvornår
de ordkløver, og hvornår de argumenterer rasmusmodsat. Hvis man ikke
tilfører debatten nyt så syns jeg man skal undlade for meget snak.
Til Rune
1. Hvordan blev Tunesien valgt som samarbejdsland?
2. Blev Tunesien valgt før eller efter Muhammed1?
3. Hvilke projekter har DUF med relation til Mellemøsten?
4. Det arabprojekt som DUF kører, hvilken indflydelse har det på KFUM-
Spejdernes arabudvalg?
5. Er det muligt, at se referater fra DUF's møder om Mellemøsten og
initiativer ifht Mellemøsten?
SH CT
http://www.duf.dk/forside/internationalt/mellemoesten/det_arabiske_initiativ/
"Det Arabiske Initiativ
Regeringens opprioritering af Mellemøsten og Nordafrika giver DUFs
medlemsorganisationer øget mulighed for at samarbejde med børn og unge
i regionen.
Øget dialog og samarbejde med Mellemøsten er blevet en prioritet for
flere vestlige regeringer. Den danske regering har lanceret et ’Det
Arabiske Initiativ’. De næste 10-15 år er der afsat 100 millioner
kroner om året.
Målet er at fremme frihedsrettigheder og øge dialogen mellem Danmark
og MENA-regionen (Mellemøsten og Nordafrika).
Der er tre hovedindsatsområder under Det Arabiske Initiativ:
* Frihedsrettigheder og god regeringsførelse
* Udvikling af videnssamfund og uddannelse
* Fremme af ligestilling og kvinders deltagelse i samfundslivet
Der er især under det første område et stærkt fokus på unge. Det giver
DUFs medlemsorganisationer mulighed for at opstarte projekter og
forløb med partner-organisationer i MENA-regionen.
Det Arabiske Initiativ skal fremme stabilitet og udvikling i en tid,
hvor kulturkløfter, terrorisme og migration er nøgleord.
Hvilke lande er med?
Marokko, Algeriet, Tunesien, Egypten, Libanon, Syrien, Jordan, Oman,
Quatar, Yemen, Saudi Arabien, Kuwait, De Forenede Arabiske Emirater,
Bahrain samt den nordlige del af Irak.
DUF kan støtte medlemsorganisationernes dialog og projekter i
ovennævnte lande/områder. "
Det bliver du heller ikke, du bliver kaldt ting fordi din stil er som du
har valgt den er, og fordi du tilsyndeladende ikke er i stand til at prøve
at forstå at nogen faktisk er uenig med dig.
> 3. Til Morten KL, du begyndte den negative stil overfor mig ikke
> omvendt. Hvis du lover at stoppe din hetz mod mig så stopper jeg
> naturligvis også uforskammethederne mod dig. Jeg syns heller ikke om
> at være uforskammet, men jeg kan ikke have at folk bliver ved med at
> kalde mig ting, og så må jeg forsvare mig.
Er du ikke dummere end tyve tønder land tæt tåge?
Jeg var holdt op med at skrive i de tråde du har stået for, men alligevel
valgte du at trække mig ind i din ublu fremfærden.
Jeg vil vedblive at mene du er en nar, en idiot og at du i visse emner står
meget langt fra hvad jeg mener. (og i visse emner kunne vi nemt blive enige).
> 4. Til Morten KL: Det er skræmmende at du ikke syns om ytringsfrihed,
> men det kommer egentligt ikke bag på mig for du forvalter den meget
> dårligt.
Jeg har vist aldrig udtalt med hvad jeg synes om ytringsfriheden!
Jeg har udtalt at du er et argument for ikke at have den, men jeg tror ikke
du evner at se forskellen på de to ting.
--
Morten
MKL> har valgt den er, og fordi du tilsyndeladende ikke er i stand til
at prøve
MKL> at forstå at nogen faktisk er uenig med dig.
Jamen folk må gerne være uenig med mig, men bare fordi man er uenig så
behøver man jo ikke begynde at kalde folk dumme ting, og gå efter
manden.
MKL> meget langt fra hvad jeg mener. (og i visse emner kunne vi nemt
blive enige).
Det er rart at vi dog kan blive enige om noget. Lad os prøve at blive
enige bare en gang imellem.
Hvad har vi været enige om Morten KL? Det vil jeg da gerne høre?
Hvad syns Morten KL fx om teltmoskeen?
Jeg syns vi for fremtiden skal satse på, at skrive høfligt om hinanden
og undlade at kalde folk ting.
CT
Du vælger desværre ofte at være bolden.
> Hvad syns Morten KL fx om teltmoskeen?
Jeg har ikke sat mig ret meget ind i hvad det egentlig er for en størrelse,
i hvad anledning den blev brugt og den slags, så med forbehold for at jeg
kan blive klogere.
Jeg synes umiddelbart at det er en gang leflen for en religion som jeg ikke
mener stemmer særligt godt overens med det livssyn jeg personligt står
for. Jeg kan godt se en sammenhæng mellem religion og spejderarbejdet, men
har valgt et korps som helst ikke blander disse ting for meget sammen, omend
man også i mit korps kan komme til at lefle for den samme religion.
(Men jeg undlader helst at drøfte religion, dels for jeg selv tror jeg
de seneste år at blevet mere "gudsfrygtig", dels fordi jeg er gift med en
teolog, som ved betydeligt mere om fakta på dette emne end jeg gør, og
dels fordi emnet allerede i forvejen har alt for megen opmærksomhed)
Så har du blandet "terror" ind i religionen, nogen siger et, andre siger
andet, jeg ved ikke selv hvad der er sandhed.
Men jeg læste engang et udsagn som jeg nok tror, i den hverdag vi oplever
i 2008, er meget rigtigt, det forholdte sig sandsynligvis anderledes i
70´erne.
Udsagnet lød noget ala..
"Det er en meget lille procentdel af muslimerne der er terrorister, men det er
en meget stor procentdel af terroristerne der er muslimer".
> Jeg syns vi for fremtiden skal satse på, at skrive høfligt om hinanden
> og undlade at kalde folk ting.
Så tror jeg du skal ændre væsentlig på _din_ personlighed.
--
Morten
Må man spørge om noget?
1. Hvad syns din kone om islam?
2. Man mener du med "leflen" for en religion?
MKL "mener stemmer særligt godt overens med det livssyn jeg personligt
står "
3. Uddyb, forklar?
4. Hvad mener du om den kønsadskillelse som den ofte praktiseres i
islam?
De sødeste og kærligste spejderhilsner
Carsten Thrane
Gå efter bolden, Demokrati- og spejderfundamentalist, kulturkristen
Det tror jeg ikke, jeg kan desværre ikke huske hvor det er fra.
Grunden til at jeg blandede 70´erne ind, var at terroristerne i 70´erne
ikke i samme mængde var muslimer som vi ser idag.
> Må man spørge om noget?
Ja.
> 1. Hvad syns din kone om islam?
Det vil jeg ikke redegøre for, dels er det hendes egen sag, dels rækker
mine evner ikke til det.
> 2. Man mener du med "leflen" for en religion?
Jeg mener at man forsøger at please en flok mennesker, alene fordi det
giver god karma og er populært.
> MKL "mener stemmer særligt godt overens med det livssyn jeg personligt
> står "
> 3. Uddyb, forklar?
Det er nogle livsholdninger og syn på børn, kvinder, fremmede som ikke
stemmeroverens med hvordan mine syn er.
> 4. Hvad mener du om den kønsadskillelse som den ofte praktiseres i
> islam?
Det kan sikkert være mere formålstjenestelig udfra de behov der måtte
være, personligt er jeg ked af den kønsadskillelse der finder sted i
enhver dansk svømmehal, specielt pigernes omklædningsrum.
--
Morten
MKL: "Det er nogle livsholdninger og syn på børn, kvinder, fremmede
som ikke stemmer overens med hvordan mine syn er."
1. Er du bange for at blive stemplet som småracist hvis du siger det
højt fx i DDS osv?
2. Sune V mener fx at jeg er racist fordi jeg kritiserer islam, hvad
syns du om det, er det ikke at knægte debatten?
MKL: "Det kan sikkert være mere formålstjenestelig udfra de behov der
måtte være, personligt er jeg ked af den kønsadskillelse der finder
sted i"
3. Kan du sige lidt mere det?
4. Er der andre steder du syns, at kønsadskillelse er problematisk på
det mere seriøse plan?
De sødeste og kærligste spejderhilsner
Carsten Thrane, Gå efter bolden, Demokrati- og spejderfundamentalist,
kulturkristen
Nej. Læs mine indlæg igen og lad være med at lægge ord i munden på mig.
/Sune
Ehh, nej det er jeg ikke bange for.. (de fleste ved i DDS ved vist godt jeg
ikke er så bange for at sige ting der ikke er poplært).
> 2. Sune V mener fx at jeg er racist fordi jeg kritiserer islam, hvad
> syns du om det, er det ikke at knægte debatten?
Jeg har vist ikke læst det pågældende, men tror nok næppe det
er pga. din kritik af islam der gør at Sune mener du er racistisk.
> MKL: "Det kan sikkert være mere formålstjenestelig udfra de behov der
> måtte være, personligt er jeg ked af den kønsadskillelse der finder
> sted i"
>
> 3. Kan du sige lidt mere det?
Du manglede vist en væsentlig del af hvad jeg skrev, det var et eksempel
på at det faktisk kan være meget fornuftigt at skille kønnene af.
> 4. Er der andre steder du syns, at kønsadskillelse er problematisk på
> det mere seriøse plan?
Har du set noget sted jeg har skrevet, på et seriøst plan, at jeg finder
kønsadskillelse problematisk...
Og er du så ikke rar at holde op med at bevist fejltolke hvad der skrives,
og "putte mig ord i munden jeg ikke har sagt".
--
Morten
Sune jeg mener du er en ordkløver, defakto kalder du mig racist og nar
fordi jeg kritiserer islam. Og det finder jeg mig ikke i.
Du skal ikke prøve, at knægte min ytringsfrihed ved at stemple mig.
Hvis du syns noget andet end mig så skriv, hvad du syns, men lad være
med at kalde folk racister og nar fordi de syns noget andet end dig.
Mine udgydelser er ikke racistiske. De er religionskritiske. Og det er
helt naturligt, at der kommer en religionsdebat igang her på sitet når
der bygges en teltmoske på en kristen lejr. Jeg syns der skal være
plads til eksperimenter og dialog, også med muslimer, men jeg føler,
at min kristendom bliver gået for nær når man bygger en teltmoske på
"mit" spejdercenter, "mit" fristed, "min" lille kulturkristne oase fra
det multikulturelle.
Forstå ordet "min/mit" korrekt, jeg ved at jeg ikke ejer Houens Odde.
Sune hvorfor stempler du ikke Morten KL med ordet racist, han er jo
også islam kritisk?
Jeg syns ikke den teltmoske skal op på korpslejren i 2010, hvad syns
andre?
De sødeste spejderhilsner
Carsten Thrane
Som sagt i mange andre sammenhænge: Det er måden du gør det på. I dette
tilfælde dit ordvalg når du kritiserer islam.
En del af spejderloven (i DDS) er "..at finde sin egen tro og have
respekt for andres". At kalde en religion for "terror-religion" er
absolut ikke i tråd med "respekt for andres"
/Sune
> Mine udgydelser er ikke racistiske.
Tjah, i almindelighed er de bare dybt tåbelige.
> De er religionskritiske. Og det er
> helt naturligt, at der kommer en religionsdebat igang her på sitet når
> der bygges en teltmoske på en kristen lejr. Jeg syns der skal være
> plads til eksperimenter og dialog, også med muslimer, men jeg føler,
> at min kristendom bliver gået for nær når man bygger en teltmoske på
> "mit" spejdercenter, "mit" fristed, "min" lille kulturkristne oase fra
> det multikulturelle.
Det er naturligvis en holdning, du har lov til at have.
Jeg mener dog, at vi som spejdere - og det inkluderer både dig og mig -
SKAL være så åbne over for andre trosretninger, at religioner også kan
mødes.
Og med "religioner" mener jeg ikke blot, at muslimer møder kristne møder
buddhister og lignende. Netop et tiltag som teltmoskeen, synes jeg, er
helt kanon og yderst i tråd med spejdervirket. Ikke at vi på nogen måde
skal gøres til muslimer, bevares, men vi fremmer helt sikkert bedst den
mellemfolkelige forståelse ved gæstfrihed, rummelighed og accept.
> Jeg syns ikke den teltmoske skal op på korpslejren i 2010, hvad syns
> andre?
Jeg synes derimod, at det vil være fortrinligt, at der kom et lignende
initiativ på korpslejren.