Måske løsningen kommer her? Fra Ingeniøren i dag.

Flemming Torp

Delfinenzymer holder båden fri for alger
Giftige kemikalier har i årevis været nødvendige for at holde båden fri
for begroning. Nu har to mikrobiologer afluret delfinernes
algebekæmpelse og udviklet en uskadelig bundmaling.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

SørenH

Flemming Torp skrev:

> [...]
> for begroning. Nu har to mikrobiologer afluret delfinernes
> algebekæmpelse og udviklet en uskadelig bundmaling.

Hovhov, - det er 21 dage siden det var 1.april ;-)
Mvh
SørenH

Flemming Torp

Læg mærke til datoen, Søren!

Er der ikke nogle ingeniører/kemikere/biologer/mikrobiologer eller andre
'eksperter', der kan kommentere dette? Jeg mener *udover* SørenH ... ;o)

"SørenH" <so...@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

Her er lidt mere fra artiklen:

[...]

Af Mette Holt
søndag 22.04.2007 kl. 09:00

Den skærende kontrast mellem delfinens glatte og uforstyrrede overflade
og en sejlbåd begroet med alger og rurer var ledetråden for de to
mikrobiologer Knud Allermann og Ib Schneider. Så i 1999 etablerede de
BioLocus. Virksomheden har nu udviklet en bundmaling, der overordnet er
baseret på det princip, man ser hos delfinerne.
Delfiner udskiller et tyndt lag slim gennem huden, og i slimen findes en
række enzymer, der netop forhindrer, at forskellige organismer kan sætte
sig fast. Enzymerne virker ved at nedbryde store molekyler til mindre
molekyler.
Det princip efterligner BioLocus nu i en bundmaling, der er tilsat
enzymer, som nedbryder den "lim", alger og rurer udskiller for at hænge
fast på båden.

»Vi forstyrrer så at sige den proces, organismerne gennemgår, når de
sætter sig fast på skibet. Men vi slår ikke organismerne ihjel,« siger
Knud Allermann, der er administrerende direktør i BioLocus.

Restriktioner på bundmaling.

Ideen er i sig selv ikke ny, fortæller Knud Allermann. Den opstod
tilbage i firserne. Men det store fokus på bundmaling og vandmiljø har
betydet, at markedsudsigterne pludselig er blevet meget lyse.

»Der er virkelig et stort potentiale på området. Miljømyndighederne vil
meget gerne kvitte de giftige malinger, der bliver brugt i dag. Så
miljøkravene har betydet, at nogle af de andre, konkurrerende produkter
nu bliver tvunget af markedet,« siger han.

Bundmalingerne har i længere tid været i myndighedernes søgelys, efter
man opdagede, at det gængse middel til at holde skibsbunden fri for
begroning, TBT (tributhyltin) bliver akkumuleret i havdyrene.
Konsekvenserne var, at for eksempel snegle blev hormonforstyrrede og
skiftede køn, mens store dyr som delfiner, marsvin og havoddere fik
svækket immunsystemet og døde af infektionssygdomme. TBT er derfor
blevet forbudt. Siden har særligt kobberholdige malinger overtaget
markedet.

Men de store mængder kobber er heller ikke ønskværdige i havet,
fortæller Knud Allermann.

»Brugen af kobberholdig bundmaling bliver nu vurderet i EU. Og hvis der
er et alternativ som vores på markedet, bliver det nok lettere at
forbyde det kobberholdige produkt,« siger Knud Allermann.

Herhjemme og i Sverige er myndighederne gået foran med begrænsninger. I
2003 indførte miljøministeren restriktioner på brugen af disse
malinger - foreløbig for skibe under 25 meter. I Sverige har
myndighederne fuldstændig forbudt bundmaling med kobber på lystbåde, der
sejler på østkysten.

»Miljøministeren ville gerne helt forbyde kobbermalingen sidste år. Men
der var på det tidspunkt ingen alternativer, så sejlerne protesterede.
Nu har vi så et alternativ, og vi vil derfor gå hårdt til ministeren og
opfordre hende til at forbyde kobbermalingen,« siger Knud Allermann.

Sejlere tester malingen.

Alger og rurer på båden er ikke blot et forfængelighedsspørgsmål for
sejlerne. Begroningen betyder, at man sejler langsommere, bruger mere
brændstof og at båden bliver sværere at manøvrere.

Det er således et sikkerheds og økonomisk problem for både lystsejlerne
og industrien. Skibsfarts-industrien har, ifølge Knud Allermann, gjort
problemet op i kroner og øre og konstateret, at hvis ikke bådene kan
behandles med et middel, der forhindrer begroningen, vil det årligt
koste omkring 7,5 milliarder kroner for industrien alene i EU. På
verdensplan er prisen omkring 44 milliarder.

Miljøkonsulent i Dansk Sejlunion, Jesper Højenvang kender godt BioLocus'
bundmaling.

»Den teknologi de arbejder med i BioLocus er meget spændende og
rigtig,« siger Jesper Højenvang.

Dansk Sejlunion har gennem længere tid arbejdet sammen med BioLocus og
afprøvet forskellige prototyper. De har ikke alle været lige effektive,
men det er gået fremad, fortæller Jesper Højenvang.

»Spørgsmålet for os er, om malingen har tilstrækkelig effekt til at
begrænse begroningen. Men de sidste typer vi har set, er absolut blevet
væsentlig bedre end de tidligere,« siger han.
Biocid eller ej?
I den kommende sæson skal Dansk Sejlunion så teste den variant, der nu
er på markedet. Og der er pres på at finde alternativer til de nuværende
bundmalinger.

»I den nuværende bekendtgørelse fremgår det, at alle bundmalinger, der
er R53-mærket, skal forbydes fra 1. januar 2009,« siger Jesper
Højenvang. Det betyder farvel til alle de traditionelle bundmalinger,
for de er klassificeret som biocider, dvs. kemiske stoffer, der dræber
levende organismer.

Det betyder faktisk også farvel til BioLocus' maling, for den er i dag
også klassificeret som en biocid. Men det håber Knud Allermann, de kan
få ændret.

»Vi synes egentlig ikke, at enzymet er et biocid. Det er ikke giftigt
for miljøet. For det bliver jo omsat 100 pct. til aminosyrer, CO2 og
vand.«

BioLocus skal nu dokumentere, at enzymerne ikke er giftige. Enzymerne
køber de fra Novozymes, så der er tale om enzymer, som i forvejen bliver
brugt i for eksempel vaskepulver. Knud Allermann håber derfor, at de kan
få hjælp fra Novozymes til at vise, enzymerne er uskadelige.

BioLocus fik i 2006 tilladelse til at markedsføre deres bundmaling på
forsøgsbasis, og i år har de desuden fået en tilsvarende godkendelse af
de svenske myndigheder. Malingen kan købes af BioLocus over internettet.
Prisen er 350 kr. for 750 ml."

Og nu mit spørgsmål: Er det *for* godt til at være sandt/realistisk?

andreas_dtu

Hej Folkens

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Delfinenzymer holder båden fri for alger

Ville lige poste et link til artiklen om delfinenzymer:
http://ing.dk/article/20070420/UNDERHOLDNING/104200061?kat

Med venlig hilsen Andreas

-
www.banner26.info

andreas_dtu

"andreas_dtu" <andreas_dtuFJ...@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Folkens

> Ville lige poste et link til artiklen om delfinenzymer:
> http://ing.dk/article/20070420/UNDERHOLDNING/104200061?kat
Forkert link, det rigtige er:
http://ing.dk/article/20070422/MILJO/104200045/0/BYGGERI?senestea