Bærbar computer og tanktaske med magneter

Jacob Bunk Nielsen

Hej

Jeg bruger min motorcykel til at køre frem og tilbage til arbejde. Der
skal jeg have en bærbar computer med frem og tilbage. Den er heldigvis
ikke større end at den kan ligge i den lille tanktaske jeg har. Vældig
praktisk.

Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med
computere i tanktasken med magneter?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Anders Majland

> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med
> computere i tanktasken med magneter?

Jeg ville ihvertfald sørge for mindst 5cm fra magnet til harddisk ... eller
evt have den i en rygsæk for at den ikke udsættes for alverdens vibrationer.

Når det er sagt smider jeg selv en bærbar i topbokasen. Den første har
ligger der over 60.000km men jeg har så valgt at skifte harddisken
forebyggende en gang om året. Enest eproblem var at nogle skruer raslede ud,
men de kom bare i igen med lidt ekstra locktight. Den nye computer har vel
kun haft fornøjelsen en 10.000km ... og intet er raslet af endnu ....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm ~25000km med computer

TH

> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med
> computere i tanktasken med magneter?

Hej Jacob.

Før du forsøger dig med din laptop og dens harddisk, så vil jeg anbefale en
lille test ved, at du formatterer en gammeldags diskette og efterfølgende
kopierer nogle data til disketten. Når det er gjort skal du udsætte
disketten for tanktaskens magneter. Hvis data på disketten herefter ikke kan
læses i et diskettedrev, så vil magneterne også være skadelige for din
laptops harddisk.

VH Tim.

Jacob Bunk Nielsen

"Anders Majland" <anders.majland...@address.invalid> writes:

> Jeg ville ihvertfald sørge for mindst 5cm fra magnet til harddisk ... eller
> evt have den i en rygsæk for at den ikke udsættes for alverdens vibrationer.

Jeg har den i sådan en neopren-lomme, som tager de værste skrammer.

Det er snarere magneterne end vibrationer jeg er bange for, men nu
kører jeg jo heller ikke på en-cylindret MC :-)

Jeg kan selvfølgelig snildt lægge et eller andet i bunden af
tanktasken, så computeren kommer lidt længere væk fra magneterne.

> Når det er sagt smider jeg selv en bærbar i topbokasen. [...]

Men du har aldrig prøvet at putte den i tanktasken?

TH

> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med
> computere i tanktasken med magneter?

Hej igen...

Hvis magneterne er et problem kan jeg anbefale tanktaskerne fra Bagster. De
har et tankdækken, der ikke indeholder magneter, til deres tanktasker.

Se mere på www.bagster.com.

Det kan ikke anbefales at køre med rygsæk, da rygsække potentielt er
særdeles skadelige ved styrt.

VH Tim.

Jacob Bunk Nielsen

"TH" <spamb...@post.cybercity.dk> writes:

> Før du forsøger dig med din laptop og dens harddisk, så vil jeg anbefale en
> lille test ved, at du formatterer en gammeldags diskette og efterfølgende
> kopierer nogle data til disketten.

God idé - største udfordring er at finde diskette og diskettedrev, men
det er da overkommeligt ;-)

Jeg gætter på at en harddisk er lidt mere datafast end en diskette, så
overlever disketten, så gør harddisken nok også.

Rene Joergensen

Jacob Bunk Nielsen <sp...@bunk.cc> wrote:

> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med
> computere i tanktasken med magneter?

Ikke at det svarer på dit spørgsmål. Men Givi laver en tanktaske med
sugekopper, har selv kigget på en sådan, da "tanken" på min bare er en
kåbedel.

--
-René

Kai Harrekilde-Petersen

Jacob Bunk Nielsen <sp...@bunk.cc> writes:

> [...]
>
> Jeg gætter på at en harddisk er lidt mere datafast end en diskette, så
> overlever disketten, så gør harddisken nok også.

Enig i din betragning. Yderligere burde laptop kabinettet (hvis det
altså er i metal og ikke plastik ;-) og harddiskens 'kasse' virke som
en barriere for det magnetiske felt.

Hvis du har en HDD i overskud, så prøv at fylde den op med data og læg
den direkte ovenpå magneterne i en nats tid, og se om du kan læse data
igen. Hvis du for nul læsefejl, er den i vinkel og endda med margin
;-)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Rene Joergensen

Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
> den direkte ovenpå magneterne i en nats tid, og se om du kan læse data
> igen. Hvis du for nul læsefejl, er den i vinkel og endda med margin

Vil det ikke være mere ødelæggende hvis den bevæger sig lidt frem og
tilbage over magneten?

--
-René

Jacob Bunk Nielsen

Rene Joergensen <f...@nospam.dk> writes:

> Ikke at det svarer på dit spørgsmål. Men Givi laver en tanktaske med
> sugekopper, har selv kigget på en sådan, da "tanken" på min bare er en
> kåbedel.

Jo, men nu har jeg tanktasken med magneter, og ikke den med
sugekopper. Jeg er ikke totalt stemt på at svinge dankortet over en
nyere taske lige nu da jeg lige har sat motorcyklen til salg til
fordel for en anden model, som jeg endnu ikke helt har bestemt hvad
skal være endnu.

Jacob Bunk Nielsen

Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> writes:

> Enig i din betragning. Yderligere burde laptop kabinettet (hvis det
> altså er i metal og ikke plastik ;-) og harddiskens 'kasse' virke som
> en barriere for det magnetiske felt.

Konkret er det en Dell Latitude D410. Kabinettet ligner nu mest plastik.

> [...]
> den direkte ovenpå magneterne i en nats tid, og se om du kan læse data
> igen. Hvis du for nul læsefejl, er den i vinkel og endda med margin

Endnu en god idé - jeg kan nok finde en gammel harddisk et eller andet
sted at ofre på sagen. En stor fil med et kendt bitmønster burde være
en god test.

Anders Majland

> Men du har aldrig prøvet at putte den i tanktasken?

Nope - jeg har en forkærlighed for store skærme - den gamle var en 15" og
den nye en 15,4" og så stor en tanktaske har jeg ikke haft...

Henrik Aarfeldt

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> ..... da jeg lige har sat motorcyklen til salg til

> fordel for en anden model, som jeg endnu ikke helt har bestemt hvad
> skal være endnu.

Jacob, du kan da sagtens stave dig frem til VFR, ikk ?
Man kan jo ligeså godt begynde at skubbe dig i den rigtige retning, så
tidligt som muligt :)

--
Mvh Henrik.

Jacob Bunk Nielsen

> Nope - jeg har en forkærlighed for store skærme - den gamle var en 15" og
> den nye en 15,4" og så stor en tanktaske har jeg ikke haft...

Jeg har så en forkærlighed for små bærbare i stedet. Så ryger den i en
dock med en stor skærm når jeg er på kontoret.

Jacob Bunk Nielsen

Henrik Aarfeldt <hen...@vfkr.dk> writes:

> Jacob, du kan da sagtens stave dig frem til VFR, ikk ?

Jo, det er da også en fin cykel, den er bare alt for dyr i forsikring,
da den normalt puttes i samme kategori som rigtig sports-cykler.

Hvis jeg skal betale kassen i forsikring for en raket, så skal det
også være en rigtig raket ;-)

... eller sagt på en anden måde. Grunden til at jeg ikke har bestemt
mig for hvad jeg vil have endnu er at jeg synes at forsikringen er
urimeligt dyr på næsten alle de cykler jeg gerne vil have. Bankdamen
har sagt OK for køb af større MC, så det er ikke der problemet ligger.
Jeg har bare noget imod at betale fx 15.000 kroner om året i
forsikring og så endda have en ublu selvrisiko når jeg reelt ikke
kører meget mere end 7 måneder om året.

Armand

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Jo, men nu har jeg tanktasken med magneter, og ikke den med
> sugekopper. Jeg er ikke totalt stemt på at svinge dankortet over en
> nyere taske lige nu da jeg lige har sat motorcyklen til salg..

Pas også på med Dankortet, det kan også flippe af samme grund ;-)

Min svigerfamilies helt store børnetur til Disneyland var nær ved at gå
i ged fordi "kreditkort"-turpassene hele tiden blev fejludskrevet og
skulle ombyttes - Først meget sent blev man opmærksom på den magnetiske
lås på kort-førerens taske :-o

Forslag til imødekommelse af problemet: Blygummi under laptop'en!

--
Armand.

Orla Pedersen

Armand skrev i meddelelsen ...

>Forslag til imødekommelse af problemet: Blygummi under laptop'en!

Bly har absolut ingen indflydelse på statiske magnetfelter :-| Her dur'
kun blødt jern.

Heldigvis aftager magnetfeltet med kvadratet på afstanden, så dankort i
sidelommen på tanktasken er ikke noget problem, ejheller når "flapperne"
uforvarent foldes op om tasken. (Var lidt bleg da jeg første gang "glemte"
kortet :-o men ingen problemer).

mvh
Orla

Armand

Orla Pedersen skrev:

> Bly har absolut ingen indflydelse på statiske magnetfelter :-| Her dur'
> kun blødt jern.

Ohh :-o
Hvordan kan en smed blande bly på banen når det er magnetisme der tales
om :-(

Væk med de umagnetiske metaller - Hvad med ståltråds-net jammer det mon
ikke feltet?

--
Armand.

Henrik Aarfeldt

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jo, det er da også en fin cykel, den er bare alt for dyr i forsikring,
> da den normalt puttes i samme kategori som rigtig sports-cykler.

Jeg giver 1800,- om året for min [Alka]

--
Mvh Henrik.

Thomas Løjmann Jørgensen

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
>
> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med

Jeg har haft min laptop i tanktasken en del km uden problemer... Men den
har aldrig ligget i bunden af tasken (tæt på magneter) men derimod i
toppen - der er ikke sket noget som helst med den. (heller ingen løse
skruer)

/Thomas

Orla Pedersen

Armand skrev i meddelelsen ...

>Ohh :-o

>Væk med de umagnetiske metaller - Hvad med ståltråds-net jammer det mon
>ikke feltet?

Marginalt :-| mu-metalfolie, (transformatorafskærmning) må være toppen af
poppen.

Men jeg tror nu at afstanden fra magneter og til en evt harddisk er så stor,
(10-15 mm.), at der ingen problemer vil være. Ydermere er pladerne i disken
i forvejen naturligt beskyttet mod den afsindige kraftige magnet, der driver
læse/skrivehovederne ind og ud over pladerne.

Alle der har haft en harddisk adskilt ved hvilke magneter at jeg taler om.
De sidder i en slags linear motor. Kommer man uforvarende til at sætte de to
magneter sammen, så kan kun værktøj adskille dem igen. :-o

Og de sidder altså inde midt i harddisken. :-/

mvh
Orla

Anders Majland

> Og de sidder altså inde midt i harddisken. :-/

Men dog et stykke fra skiverne. Jeg ville ikke være tryk ved en magnet vendt
med styrken mod skiven ... Men det kan Jakob jo laden komme an på en prøve

Orla Pedersen

Anders Majland skrev i meddelelsen
<442f8a5a$1$84013$edfa...@dtext01.news.tele.dk>...

Et stykke ? Under 5 mm. fra kanten af skiven :-/ Der er tæt pakket i et 2,5"
drev ;-)

Og styrken i en tanktaske må forventes rettet mod tanken, hvis da ellers
producenten tænker så langt.

mvh
Orla, som ville ofre en 5-1/4 tomme på formålet.....

Anders Majland

> Og styrken i en tanktaske må forventes rettet mod tanken, hvis da ellers
> producenten tænker så langt.

Nu har de fleste magnet jo både en nord og en syd pol og med den ene mod
tanken vender den anden mod indholdet ...

/A

Jacob Bunk Nielsen

Henrik Aarfeldt <hen...@vfkr.dk> writes:

> Jeg giver 1800,- om året for min [Alka]

Det kan jeg sikkert også slippe med når jeg en dag bliver et gammelt
røvhul ;-)

... foreløbig er der 3 år og en sjat til at de overhovedet vil sælge
mig en MC-forsikring.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N (til salg) | ......_[]-=*

Jacob Bunk Nielsen

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Et stykke ? Under 5 mm. fra kanten af skiven :-/ Der er tæt pakket i et 2,5"
> drev ;-)

Jo, men der går fluxen jo vertikalt på pladerne. Har det ikke et eller
andet at sige?

Hvis jeg bare kaster min laptop ned i tanktasken vil fluxen fra
magneterne i tanktasken jo gå i alle mulige retninger i forhold til
pladerne.

> Og styrken i en tanktaske må forventes rettet mod tanken, hvis da ellers
> producenten tænker så langt.

Det tror jeg ikke de har. Det er bare 4 magneter syet ind i
bundstoffet på tasken.

> Orla, som ville ofre en 5-1/4 tomme på formålet.....

Sådan nogle har jeg ikke set i mange år ;-)

--
Jacob | ........@

Jacob Bunk Nielsen

Thomas Løjmann Jørgensen <loj...@lojmann.dk> writes:

> [...]
> har aldrig ligget i bunden af tasken (tæt på magneter) men derimod i
> toppen - der er ikke sket noget som helst med den. (heller ingen løse

Har du sådan en tanktaske med flere rum? Min er sådan en lille fiks
sag med kun et rum. Det er det der gør den praktisk at have med, men
det gør nødvendigvis også at tingene ikke ligger alt for langt fra
magneterne.

Jeg har dog haft dankort og sådan noget liggende i kortlommen, som er
ca. 10 cm fra magneterne. Det var der ingen problemer med.

Thomas Løjmann Jørgensen

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har dog haft dankort og sådan noget liggende i kortlommen, som er
> ca. 10 cm fra magneterne. Det var der ingen problemer med.

Den jeg har haft laptop i oven på tanken er cirka 20-25 cm høj, imellem
laptop og magneter har der været tøj og sådan noget når jeg har skulle
overnatte ude i byen...
Dankort og sådan har også været i kort-lommen uden det har givet
problemer... Men naturligvis en laptop lige over en magnet - det er ikke
en skide god ide...

Ellers har jeg en lille fiks en som jeg smider på ryggen, det går også
fint - men det er jo ikke det du vil...

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://ITX-forum.dk - Forum for ITX/embedded computers freaks
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Orla Pedersen

Jacob Bunk Nielsen skrev i meddelelsen ...

>Det tror jeg ikke de har. Det er bare 4 magneter syet ind i
>bundstoffet på tasken.

>Sådan nogle har jeg ikke set i mange år ;-)

Og som sagt, et stk. 1M2 formateret 5-1/4 floppy, en stor jpg fil.
En rystetur i bunden af tanktasken model Held nogle minutter + den tid det
tager at gøre en sådan ren nu jeg alligevel havde fat i tasken.

Billedfil OK
Scandisk OK, alle klustre er OK

Om ikke andet, så er jeg ikke så bange for mit dankort mere :-)

mvh
Orla

Jacob Bunk Nielsen

> [...]

> En rystetur i bunden af tanktasken model Held nogle minutter + den tid det
> tager at gøre en sådan ren nu jeg alligevel havde fat i tasken.

Super, tak for testen. Min tanktaske er i øvrigt også en Held.

Anet

"Jacob Bunk Nielsen" <sp...@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med

Hejsa

Jeg plejer at ligge min bærbare i topboksen for der ligger den mere
beskyttet når jeg kører til skole med den.

--
Hilsen
Anet

Jacob Bunk Nielsen

"Anet" <anetengFJE...@hotmail.com> writes:

> Jeg plejer at ligge min bærbare i topboksen for der ligger den mere
> beskyttet når jeg kører til skole med den.

Jeg har bare ikke nogen topboks. Det kan være at jeg skal overveje det
på min næste MC. Jeg synes bare ikke ligefrem at det pynter på en MC.

--
Jacob | ........@

Anders Majland

> Jeg har bare ikke nogen topboks. Det kan være at jeg skal overveje det
> på min næste MC. Jeg synes bare ikke ligefrem at det pynter på en MC.

Den første dag når man stor med nøglerne til sin "nye" mc er man nødt til at
gøre op med sig selv om den skal se godt ud foran stamcafeen eller man
vægter nytten højere .... Skal den se godt ud er man jo næsten nødt til at
lade den stå i dårligt vejr medminde man har oceaner af tid til at pudse...
Vægter man derimod "friheden" og "alsidigheden" højrere er det bare på med
nogle store grimme tasker og derudaf ....Skulle man så stalde op for
vinteren kan man jo pudse den der .....

Steen L. Eriksen

Du behøver ikke at værenervøs for om magneterne på din tanktaske skal
ødelægge data på din HD (harddisk). De magneter der sidder inden i en
HD er MEGET kraftigere end dem på tanktasken. De svage magneter på
tanktasken sidder mindst 1½ - 2cm fra ydersiden af din HD, de kraftige
magneter inden i HD sidder ganske få millimeter fra de roterende
lagringsplader, og ødelægger ikke data.

Med venlig hilsen
Steen L. Eriksen

Jesper Hvalsøe

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
>
> Men jeg er bange for at magneterne i tanktasken kan ødelægge
> computeren. Er der andre her i gruppen der har gjort erfaringer med

Jeg har i mange år kørt med min bærbare i tanktasken.
Jeg har aldrig haft nogle problemer.
Du skal ikke være bange for at dataene bliver dårlige.
Mit eneste problem, har været at den har fået nogle buler, men det er
ike magneternes skyld, mere værktøjet jeg har kastet ovenpå. :-)

Orla Pedersen

Jacob Bunk Nielsen skrev i meddelelsen ...

>Jeg har bare ikke nogen topboks. Det kan være at jeg skal overveje det

>på min næste MC. Jeg synes bare ikke ligefrem at det pynter på en MC.

Jeg kan garantere dig, at en sådan Givi-ting er utrolig flot indeni, alle 40
liter :-) Dog kunne jeg slet ikke leve med det juks, Givi forventede at jeg
skulle montere boksen med, men det har Du jo set hvad jeg gjorde ved. Lidt
kreativitet er ingen skade til.

mvh
Orla

Jacob Bunk Nielsen

"Anders Majland" <anders.majland...@address.invalid> writes:

Jeg har primært min MC fordi den er sjovere end så meget andet, ikke
fordi den er praktisk. Var det fordi den skulle være praktisk, så
havde jeg sikkert haft en stationcar.

Men det er da ikke det samme som at sige at hvis man har en MC og også
bruger den til transport, så skal man sætte en stor grim topboks på
den. Jeg kører alligevel kun rundt med bagage nok til at fylde sådan
en når jeg kører på ferie. Når jeg fx skal på arbejde har jeg kun små
2 kg bærbar med, og ikke andet.

Jacob Bunk Nielsen

Jesper Hvalsøe <zop...@gmail.com> writes:

> Jeg har i mange år kørt med min bærbare i tanktasken.
> Jeg har aldrig haft nogle problemer.

Super, tak for erfaringen :-)

Jeg tror at jeg vil overveje at gøre forsøget i morgen tidlig.

Jacob Bunk Nielsen

steen@fjernes@l-eriksen.dk (Steen L. Eriksen) writes:

> [...]
> tanktasken sidder mindst 1½ - 2cm fra ydersiden af din HD, de kraftige
> magneter inden i HD sidder ganske få millimeter fra de roterende

Som jeg også har skrevet tidligere, så var jeg bekymret for hvordan
ændringen af fluxen kunne skabe problemer fra magneterne i tanktasken
i forhold til fluxen fra magneten i disken. Fluxen fra den magnet der
sidder midt i disken går vel vinkelret på pladerne(?), hvilket der så
kunne være taget højde for i designet. Hvad ved jeg - jeg er jo ikke
elektro-ekspert. Jeg måtte faktisk bruge hele 2 forsøg på at bestå
elektromagnetisme-kurset på DTU ;-)

--