Skrueudtrækkersæt

Bjarne

For nogen (lang) tid siden skrev en eller anden at :
http://www.motomike.eu/mcbutikken/article/143913 fra Kukko

skulle være toppen af poppen blandt skrueudtrækkersæt

Ok, det tror jeg på og ville så købe sådan et. Nu ser jeg så at Biltema har
et sæt fuldstændig mage til :

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=98847

De skriver naturligvis ikke hvilket fabrikat det er, men på billedet kan man
se at der er tysk vejledning på æsken, ligesom det fra Kukko.

Forskellen er indpakningen og så lige prisen : 1091,- dkr versus 300 svkr,-

Nu har jeg ingen problemer med at betale for kvalitet, men inden jeg
bestiller Kukko, er der så nogen der har haft fingrene i det fra Biltema.
Det kunne meget vel være præcist det samme, men det kunne også være noget
kinesisk kopi fidus.

Alternativt, er der så nogen der ved hvor iøvrigt man kan købe det fra
Kukko ?

mvh,
Bjarne

Jansen

Bjarne skrev:
Hej Bjarne
Jeg tænker på, at medmindre at du skal bruge sættet dagligt i de næste
mange år, så kan du jo faktisk købe tre sæt i Biltema før du begynder at
sætte penge til på det billige.

--
Hilsen
Ole Jansen

HKN

On 29 Dec., 11:21, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:
> [...]

> kinesisk kopi fidus.
>
> Alternativt, er der så nogen der ved hvor iøvrigt man kan købe det fra

Uden at jeg skal gøre mig klog på det aktuelle produkt, så har jeg kun
gode erfaringer med Biltemas værktøj - kvaliteten fejler intet! Kender
flere mekanikere som sværger til deres produkter.

Mvh
Henrik

Bjarne

Jansen wrote:

Ja, det har du ret i. Det var også med i mine tanker. Problemet er bare, at
hvis kvaliteten er lav, dvs. meget blødt stål, eller endu værre, skørt, så
risikerer man at stå med en masse problemer midt i et, iøvrigt bøvlet job.

Så hellere betale hvad det koster for ordentligt værktøj.

mvh,
Bjarne

Bjarne

HKN wrote:

Det er rigtigt at Biltema har masser af godt værktøj. Jeg har selv en del
fra dem, så jeg kender dem ganske godt. For eksempel er deres fastnøgler
med 10 års garanti bare iorden.

De køber godt anerkendt værktøj og sætter deres eget navn på.

Men de har altså også discount junk til lavpriser. Det er først når man står
og piller at man kan se/mærke forskellen, det var derfor jeg håbede på
nogen herfra måske havde haft fat i udtrækkerdimserne.

mvh,
Bjarne

Orla Pedersen

On Sat, 29 Dec 2007 03:58:42 -0800 (PST), HKN wrote:

> Uden at jeg skal gøre mig klog på det aktuelle produkt, så har jeg kun
> gode erfaringer med Biltemas værktøj - kvaliteten fejler intet! Kender
> flere mekanikere som sværger til deres produkter.

Jup, Biltema er åbenbart så store, at de kan få eget navn på
kvalitetsværktøj fra de "store". Eksempelvis deres toppe minder helt
uhyggeligt meget om Stahlwille.

Deres elværktøj, (og donkrafte :-) ), er så til gengæld noget sølle
"kinakram", så dér skal man se sig for. :-/

--
mvh
Orla Pedersen

Armand

Jansen skrev:

> Hej Bjarne
> Jeg tænker på, at medmindre at du skal bruge sættet dagligt i de næste
> mange år, så kan du jo faktisk købe tre sæt i Biltema før du begynder at
> sætte penge til på det billige.

På den anden side set, så er lige dét værktøj ikke det fedeste at have
købt i utilstrækkelig kvalitet :-|

Kukko-værktøjets design er ultimativt i forhold til den almindeligt
forekomne ornepik, hvis fejl er at den kiler sig ned i bolten og derved
samtidig foranlediger at boltgevindet presses hårdt mod hullets gevind,
hvilket ikke fremmer arbejdet.

I modsætning til en simpel ornepik indeholder Kukko og Biltema -sættene
nogle små hætter (á de på billedet skråtliggende) hvormed man centrerer
boret over den givne boltstump. Dette er i sig selv et godt værktøj til
brug ved knækkede bolte og næsten Biltema's 300,- værd.

Jeg tror nok at jég ville tage chancen med Biltema.
Men husk at alle forberedende øvelser á mulig opvarmning og mindst et
døgns påvirkning af WD40/lign. bør udføres inden man bruger et
hvilketsomhelst uddriversæt!

--
Armand.

Steen Gruby

On Sat, 29 Dec 2007 13:36:35 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Jup, Biltema er åbenbart så store, at de kan få eget navn på
>kvalitetsværktøj fra de "store". Eksempelvis deres toppe minder helt
>uhyggeligt meget om Stahlwille.

Jeg har købt flere af deres produkter ud i værktøj, og jeg er ellers
ikke nem at stille tilfreds.
De har nogle Unbraco (Allen) nøgler fra 5 - 19mm til ½" håndtag - Det
er kram.
Deres lange rørnøgler (Toppe) til 1/4" er også i orden.
For blot at nævne nogle af de ting jeg er kommet ud af butikken med
;-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Rasmus

Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote in

Bacho laver et sæt der hedder 1418S, det kan vist fås til omkring 700,-
Men kræver nok henvendelse, til et desideres værktøjsfirma. Facom laver
også disse sæt, men her tør jeg ikke gætte på prisen!

Armand

Rasmus skrev:

> [...]
> Men kræver nok henvendelse, til et desideres værktøjsfirma. Facom laver
> også disse sæt, men her tør jeg ikke gætte på prisen!

Og billed-googler man på dét får man et sæt hvorpå der tydeligt står
Belzer på nogle af delene :-o
Det ser for mig mere og mere ud som én fabrikant (og patent-holder?) der
leverer til diverse værktøjsfabrikanter :-/
Og i den forbindelse lyder Kukko ikke mere af mærkevare end Biltema!

--
Armand.

Rasmus

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:477774cc$0$2088
$edfa...@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> leverer til diverse værktøjsfabrikanter :-/
> Og i den forbindelse lyder Kukko ikke mere af mærkevare end Biltema!

Bacho ejer/laver Belzer. Jeg kan fx. finde min belzer skralde, i bacho´s
hoved katalog.

Armand

Rasmus skrev:

> Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:477774cc$0$2088
> $edfa...@dtext02.news.tele.dk:

> Bacho ejer/laver Belzer. Jeg kan fx. finde min belzer skralde, i bacho´s
> hoved katalog.

Hvilket ikke rører ved min filosoferen á ovenstående. Den understøttes
snarere!

--
Armand.

Orla Pedersen

On Sun, 30 Dec 2007 12:37:33 +0100, Armand wrote:

> Hvilket ikke rører ved min filosoferen á ovenstående. Den understøttes
> snarere!

Og mon ikke Bacho var temmelig våd bag ørerne, da Belzer allerede var
voksne. ;-)

Nok om det, Bacho's pladesakse, og tænger er langt under standard idag.
Erdi er "lysår" bedre kvalitet.

Ligeså med skruetrækkere, hvor Wera er både bedre, og billigere.

--
mvh
Orla Pedersen, som ikke længere falder næsegrus for Bacho

Steen Gruby

On Sun, 30 Dec 2007 12:49:12 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Og mon ikke Bacho var temmelig våd bag ørerne, da Belzer allerede var
>voksne. ;-)

Alderen tør jeg ikke spå om.
I min opvækst var det således at radiosmedens absolut foretrukne
værktøj stod der Belzer på, og smeden var til Bahco.
Og således er det, sjovt nok, også i mine skuffer ;-)

Armand

Orla Pedersen skrev:

> Og mon ikke Bacho var temmelig våd bag ørerne, da Belzer allerede var
> voksne. ;-)

Mnjaeh :-/

Det er da ihvertfald nogle år siden at Bahco fejrede sit 100-års jubilæum!

Du skriver "Bacho", hvor det retteligt skrives "Bahco"!
Jeg har haft mine problemer med at huske stavemåden - Lige indtil at jeg
en dag stod med en sær anderledes svensknøgle i hånden: I nysgerrighed
kiggede jeg på skaftet for at se hvilkent kinøjser-produkt at det kunne
dreje sig om, og kunne forbavset læse: B A Hjort & CO aktiebolaget"(*) :-o
Men den gode Berndt August' iprægning af eget navn i sit værktøj, har
siden fået bogstaverne på plads for mig ;-)

(*):
Internettet oplyser at forkortelsen BAHCO blev taget i brug i 1954 - er
der noget der heddder vintage-værktøj? ;-)

--
Armand.
(der lige siden har ærgret sig over at han ikke tog en af sine egne

Orla Pedersen

On Sun, 30 Dec 2007 13:17:32 +0100, Armand wrote:

> Du skriver "Bacho", hvor det retteligt skrives "Bahco"!

Ohh, det går godt, jeg kager rundt i det ;-)

Og jeg forstår fint at Du ærgrer dig over ikke at lave dét bytte, om så at
det skulle have været en ny til erstatning.

--
mvh
Orla Pedersen

Ib Jakobsen

Armand skrev:

> Og i den forbindelse lyder Kukko ikke mere af mærkevare end Biltema!

Kukko er da ellers en af de gamle solide mærker. Mest kendt for deres
aftrækkere i alle afskygninger. Noget der holder.

--
MVH

Ib Jakobsen

Bjarne

Ib Jakobsen wrote:

Orv, sikke en masse spændende værktøjssnak..

Nå, men jeg var så i Biltema i dag og handle ind og der smuttede så omtalte
udtrækkersæt med ned i kurven.

Umiddelbart ser det ok ud. Borene er HSS og virker fine nok når man piller
ved dem. Stængerne ved jeg ikke rigtig med. Det er nok en legering jeg ikke
kender. De er ikke særlig tunge og så bliver jeg altid lidt mistroisk, til
gængæld føles de hårde, uden at føles skøre. Borestyrene føles
tilstrækkelig hårde til at kunne tåle mosten.

Det eneste der føles rigtigt billigt ved sættet er sådan set emballagen, men
det kunne også nemt være der der er sparet. Jeg kender en der arbejdede for
en kendt legetøjsproducent og han sagde, at nogle af indpakningerne faktisk
var dyrere end de produkter der lå indeni.

Overført til det her, kunne det meget vel forklare en del af prisforskellen
mellem Kukko og det her.

Umiddelbart ville jeg ikke have betænkninger ved at bruge sættet på noget
dyrt, men nu laver jeg lige nogen prøveskud i morgen, så får vi se..

Tak for inputtene alle sammen.

mvh,
Bjarne

Ib Jakobsen

Bjarne skrev:

> Orv, sikke en masse spændende værktøjssnak..

Ja, og så er det tid til en lille anekdote. Den kendte kok, Claus Meyer,
stammer her fra området. Han far er værktøjssælger, og kan sælge sand i
Sahara. En dag kom han på værkstedet og pointerede, at det rigtige
værktøj var det halve af arbejdet. En af svendene forslog mester købte
to sæt til hver, for så kun vi bare gå hjem. :-)

> Umiddelbart ville jeg ikke have betænkninger ved at bruge sættet på noget
> dyrt, men nu laver jeg lige nogen prøveskud i morgen, så får vi se..
>
> Tak for inputtene alle sammen.

Selv tak. Jeg har ikke kunnet finde ret meget, som jeg vil betegne som
skrammel i den forretning.

--
MVH

Ib Jakobsen

Torben Scheel

Bjarne wrote:
> [...]
>
> skulle være toppen af poppen blandt skrueudtrækkersæt
>
> Ok, det tror jeg på og ville så købe sådan et. Nu ser jeg så at Biltema har

Hmm. Sådan en halv sidder der i en 6mm skruestump i blokken på FJ'eren.
Jeg har ingen anelse om hvordan jeg får den ud igen..

--
vh
Torben

Bjarne

Torben Scheel wrote:

Fedest..

Nu har jeg, som du kan læse i tråden. lige købt Biltemasættet. Har du lyst
til at fortælle hvordan du endte der ?

mvh,
Bjarne

Torben Scheel

Bjarne wrote:

> Fedest..
>
> Nu har jeg, som du kan læse i tråden. lige købt Biltemasættet. Har du lyst
> til at fortælle hvordan du endte der ?

Udtrækkeren er af ukendt oprindelse men af samme type som biltema's. Fin
stand. Knækkede i forsøget på at dreje stumpen. Første gang jeg forsøgte
mig med den type udtrækker. Skruen var i første omgang knækket ved
afmontering af tændingsdækslet der havde bukket skruerne da jeg lagde
den fuldtlastede FJ'er på det.

Jeg kan ikke rigtigt klandre værktøjet - og jeg manglede i øvrigt
centrering for boret. Med centrering og større udtækker og mere
stearin+varme var det måske gået anderledes.

Næste step er fuskemontering af dækslet eller afskæring af alustøbningen
med gevindet for at førsøge at genopbygge i epoxy og hønsenet :-(

--
vh
Torben