Jeg er styrtet

Bongo

Det var egentlig en helt almindelig lørdag med et par få undtagelser. Der
var Goldwing træf i Svendborg og havnefest på, - hmm havnen. Og det var det
sidste der trak. Konen og jeg havde planlagt at smuglytte til Henning Stærk
uden for afspærringen, og nyde solnedgangen over havnen med hhv. en cola og
en øl. En ting til var anderledes, det var også herrevarmt i Svendborg. Vi
sadlede op og kørte af sted. Normalt tager jeg altid fuldt ornat på uanset
temperaturen, men hva' fanden. Alle (næsten) på GW køre i shorts og
T-shirts, ligesom de fleste andre jeg har mødt, som har taget let på
påklædningen i varmen. Så vi skippede bukserne. Konen i kjole, men med
jakke, handsker, støvler og selvfølgelig hjelm. Jeg havde det samme på, dog
er kjolen skiftet ud med et par cowboy bukser :). Jeg kørte ikke stærkt,
slet ikke. Men jeg har faktisk meget svært ved at vurderer, hvor stærkt vi
kørte, men en ting er sikkert, det var langt under det tilladte. Så jeg
skønner 50km/t +/- 10 km/t.

Efter uheldet har jeg 2 billeder i hovedet der står meget klart. Det første
er et dådyr ved en hæk 90 grader på vejen i 3-4m afstand til den kørende
cykel. Den kommer ud af et hul i hækken, står stille og så er der
blankt....Det andet billede, er af dyret med hovedet inde i mit forhjul? Det
tager 2-3 dage før at det falder på plads for mig, at jeg "tog" det billede
fra luften over cyklen. Det tager også et par dage før det falder på plads,
hvad jeg gjorde i det ene sekund jeg havde til at reagere. Jeg opgav at
bremse, jeg kunne simpelthen ikke nå at flytte fingrene endsige foden til
bremsen. Jeg besluttede, at forsøge at køre dyret ned. Dyret var fuldvoksent
og vejer så ca. 45kg. Min nabo så dyret blive læsset på en Falck vogn sammen
med cyklen og mente at det var en han (hjort) og dermed en del tungere. Jeg
ved det ikke, med jeg ved at styret nådesløst blev revet ud af hænderne på
mig. Fuck, -det var dét der ikke måtte ske. Jeg rammer asfalten, og husker,
at jeg undrer mig over kraften i nedslaget. Jeg rutcher videre og undrer mig
over, at jeg pludselig har perlesten under mig, "bang" så rammer jeg en pænt
klippet hæk. Vi er lige uden for byzonen på landet. Jeg kan mærke, at jeg
har slået mit knæ voldsomt, en tung og skarp smerte breder sig i knæet og
låret. Jeg løber tilbage til min kone, hun ligger 5m bagude. Klart nok, hun
sidder bagerst og bliver følgelig slynget opad i luften og jeg fremad, da
forhjulet blev sat på tværs af cyklen og bagenden går rundt om
forhjulsakslen. Vi flyver til højre og cyklen vender rundt i luften lander
på højre side og glider til venstre. Puha. Hun gir sig voldsomt af smerte og
klager over, at det brænder i hendes hofte og forlanger en ambulance. Jeg
humper ind til huset, vi er styrtet udenfor, og en ældre mand lukker op. Det
tager evigheder. Fuck tænker jeg, jeg er død af blodtab inden han forstår
hvad der er sket, mine bukser er nu gennemvædet af bold. Men han scorer
straks 10 point på at stille de relevante spørgsmål, da jeg næsten ikke kan
formulerer mig pga. smerten. Det viser sig, da jeg senere afleverer en
flaske rødvin på adressen, at han er pensioneret læge. Han var en fantastisk
hjælp på stedet, og det var Falck også. Jeg vil ikke gå i detaljer med
resten af forløbet, da vi alle ved hvad der sker på en skadestue. Nål, tråd,
røntgen, sårrensning osv.
Min kone fik en tallerken stor hudafskrabning på højre balle og et skrab fra
ballen ned af låret til knæet og skinnebenet. Jeg fik en flænge over knæet
der blev syet med 3 indvendige og 4 udvendige sting. Cyklen er smadret på
hele højre side. Kun tanken og motoren er ikke læderet, med undtagelse af
bolten i det øverste ophæng, under tanken og det er faktisk det eneste der
bekymrer mig lige nu. Er stellet slået skævt lige der? Kan motoren
(topstykket) holde til det slag? Jeg ved det formentlig på mandag.

Hvis jeg skal moralisere/lære af uheldet så må det være: Behold udstyret på
uanset hvor varmet det er. Kan du ikke holde det ud, så bliv hjemme. Hvis vi
havde haft bukser på, var vi selv gået fra uheldet. Mit Goretextøj er ikke
godt nok. Jakken har reddet mig fra en seriøs kvæstelse på skulderen, den er
flået op på skulderen og ærmet er næsten revet af. Det er jo godt nok, at
den har virket som den skal. Men hastigheden var lav! Jeg mener ikke den
burde være så forrevet. På hele overarmsstykket er der kun det tynde for
tilbage. Hvordan ville den have klaret opgaven, hvis vi havde været kørt med
landevejs hastighed. Arai hjelmen får et 13 tal. Den har taget et seriøst
skrab på 4 kvadrat cm, og jeg kan intet mærke i hovedet. Den er ikke
penetreret. Når jeg nu skal have nyt udstyr, bliver det helt sikkert læder,
tykt læder ?. Spyke dragter f.eks. Et rygskjold bliver nu også en del af mit
faste udstyr.

Noget andet vi har lært er sårbehandling. Min kone blev udskrevet dagen
efter med beskeden om, at gå hjem og lufttørre. Hun græd af smerte, og vi
ringede til vores læge og bad om noget smertestillende (mere morfin). Han
kom på besøg på en Burgman 400, - i shorts og T-shirt. JO, - vi fik en snak
om udstyr, og han så resterne af mit. Til gengæld kunne han noget andet. Han
sagde at, min kones sår skulle smøres med Flamazine, en brandsårssalve og
derefter skulle hele såret pakkes ind i folie (Vitawrap) og tapes til. Vi
skifter det 2 gange i døgnet og hendes smerter er væk og sårhelingen er
fantastisk. Hun har nu en uge, efter uheldet, ny hud på 60-70 % af såret og
der er ingen sårskorper og ingen betændelse.

Det er stadig chokerende at erkende, at når "det sker" så sker det! Jeg
havde ikke en eneste chance for at afværge det styrt endsige afbøde det. Det
skete bare. "Pas på der ude" lyder hult i denne sammenhæng, men "bukserne
på" hører vel med til det at passe på!
_________________
Bongo: ejer af en skadet TDM 900 2005

TriDane

"Bongo" <fa...@fakeserver.com> wrote in

> snip - en barsk historie med stof til eftertanke ...

Tak for din ærlige og realistiske beskrivelse og held og lykke med
hudafskrabningerne. Det lyder ikke til du og din kone får varige men, så
det må dog være en trøst - der skal jo ellers ikke meget til. Selvom jeg
ikke kender jer vil jeg ønske jer begge god bedring med skrammerne.

Jeg har selv forsøgt at vurdere mit eget tøj. Jeg har købt MP Asu som er
med Cordura overflade og indbyggede beskyttere i knæ, albuer, hofter og
ryg. Hvor god er sådan en rygbeskytter i forhold til en "rigtig"? Virker
de Turtleshells, der sidder og beskytter de andre udsatte punkter? Tøjet
er meget tungt og frygteligt varmt, så jeg tager mit løbetøj på
indenunder. Jeg kører ikke en meter uden alt udstyret.

Kunne mit tøj være mere sikkert efter din mening?

mvh.
Kim
GSX-R 1100 R 1987

Hekto

<KLIP!>

Fy, føj da! En kedelig historie.

Efter jeg selv i en nattetime mødte 'bambi' på en skovstrælning har jeg
fået en del respekt for at køre på skovstrækninger fra skumringen og
frem. Den sprang lige ud i mig, også fra et hul i en hæk/krat og ramte
mig på skinnebenet. Heldigvis skete der ikke andet. Det kan ikke siges
for tit at man skal passe på de dyr!

Alle teorierne om hvad man skal gøre, holder ikke altid i
virkeligheden. Slet ikke når de er fuldvoksne.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Batmanden

Bongo skrev:

> Det var egentlig en helt almindelig lørdag med et par få undtagelser.

(osv)

Jeg har prøvet noget lignende, det var så bare en hund - men af en
rimeligt solid og kompakt race.. Kørte vel omkring 100 km/t, og
pludselig vandrede den ud foran an mig, ud af et hul i hækken.. Det er
ret utroligt hvor langt man kan kure på asfalt, selv ved så lav fart.
Men - jeg havde fuldt ornat på, og det gjorde så at mine skader blev
minimale. En forstuvet fod, fordi jeg lagde maskinen ned på højre
side (ovenpå mit ben), og 268 kg Kawasaki kan godt gøre lidt nas i
knoglerne. Så nu vil jeg hellere svede ihjel, end at køre uden
beskyttelse..
Nogen gange kommer jeg til at tænke på, hvordan det vil føles at
tage den på bagdelen henad asfalten med 140 km/t... I shorts..? Gys..!

Hvis jeg skal være helt ærlig, så mener jeg, at der godt kunne være
visse krav til påklædningen, når man kører mc..? Vi accepterer jo
(de fleste af os), at man SKAL bruge hjelm? Det med varmen er vel også
et problem man kan leve med? Hvis man bare holder farten oppe på et
rimeligt niveau...? :-)

Iøvrigt en meget interessant fortælling om sårbehandling...!

\Carsten

Matthias H Matthiessen

"Bongo" <fa...@fakeserver.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Tak for en god beretning.
Jeg var selv ude for et styrt for ca. 30 år siden. Dengang havde jeg også
alt udstyret på. Dengang var det ikke nær så godt som idag. Alligevel hjalp
det mig meget. Læderet blev slidt igennem og jeg fik gode hudafskrabninger.
Handskerne hang i laser og der var slidt hul gennem hjelmen. Siden har jeg
aldrig kørt uden fuldt udstyr.
God bedring til jer begge.
Hilsen Matthias

KT

> [...]
> overarmsstykket er der kun det tynde for tilbage. Hvordan ville den have
> klaret opgaven, hvis vi havde været kørt med landevejs hastighed.

Hvilket mærke (og model) er jakken?

I ønskes begge en god bedring herfra!

Mvh Kim

Ann

Føj et styrt i var ude for. Normalt tænker jeg mest på at det er andre
billister jeg skal have ekstra opmærksomhed på, men jeg kan da godt høre at
det også er vigtigt at have dyr i mente!

nu håber jeg ikke din kone er blevet afskrækket fra at køre på cykel en
anden gang. Og hun - og dig må have god bedring.

jeg kan nu heller ikke lade være med at tænke over om mit udstyr (tøj) er
godt/sikkert nok. Vil dog lige tilføje at jeg altid har det på når jeg er
ude at køre! Jeg forstår simpelt hen ikke når folk kommer kørende i shorts
og t-shirts.

Martin Schjoldager Nielsen

I forbindelse med en uheldig motorcykeltur, rent mekanisk, til Norge. Så jeg
flere køre med nogle små "fløjter" monteret på deres cykler, som skulle
udsende en højfrekvent tone, over 20 KHz, som eftersigende skulle skræmme
bambi lignende dyr. Om det virker skal jeg ikke kunne sige, men måske andre
i gruppen kender til disse fløjter?

Martin Schjoldager

OFH

Pyhh ha..... det er er en historie som giver stof til eftertanke!
Jeg har selv som stor knægt på min tunede honda CD50 knallert, kørt ind i en
hest. Ja du læste rigtigt. Det var en hest. En pony. Jeg kørte lige direkte
ind i siden på den da den løb ud af porten på en firelænget gård, og ud på
vejen lige foran mig.
Jeg hang ved sammenstødet ind over styret og nærmest kyssede krikken på
bagpartiet. Det var en lynhurtig måde at bremse på, men jeg tog ikke
synderlig skade. Jeg nåede ikke at blive bange før bagefter, og jeg kunne
enda køre derfra med kun lidt ondt i knæ og skridt.
Forleden dag kørte vi på vores Blackbird sent om aftenen gennem en længere
skovstrækning på Djursland. Blackbirden spandt og farten var visse steder
oppe på 140-50 stykker. Jeg sad faktisk og tænkte på at diverse dyr kunne
komme ud fra skoven, men nu gik det jo lige så godt.
Det er jo fristende at vride lidt for meget på gassen når vejen snor sig og
kværnen spinder. Jeg vil dog fremover huske på din historie og min egen
knallerttid, og tage farten af. (på skovstrækninger.)

Christian Raaby

Det må være sådan én her?
www.deerwhistle.com

Har ikke prøvet den, men det virker da som en god idé.

Mvh.
Christian
Duc Monster 600

Bjarnep

"Bongo" <fa...@fakeserver.com> skrev i en meddelelse
> Det var egentlig en helt almindelig lørdag med et par få undtagelser.
klip>

Det var dog en skrækkelig historie. Det var da heldigt at I havde noget af
udstyret på. Jeg håber i slipper hurtigt uden store mén og smerter. Jeg har
aldrig tænkt over risikoen for at møde dyr når jeg kører på cyklen. DET gør
jeg så nu. Jeg har lige bestilt http://www.deerwhistle.com/ på nettet og
håber så det hjælper. Jeg kører ALDRIG uden alt udstyret på - men kors hvor
har jeg været fristet mange gange.
mvh BjarneP

kc

> Efter uheldet har jeg 2 billeder i hovedet der står meget klart. Det
> første er et dådyr ved en hæk 90 grader på vejen i 3-4m afstand til den
> kørende cykel. Den kommer ud af et hul i hækken, står stille

Jeg var meget tæt ved at lave det samme for 3 uger siden, jeg kom kørende
igennem en skov netop med shorts på, hvor et dådyr pludselig inden for 10 m
springer ud på vejen foran mig, men den forsatte heldigvis over vejen ellers
havde jeg ramt den, jeg nåede ikke meget andet end at røre bremsegrebet så
var den væk igen, nu kørte jeg kun de 50 km/t der var påbudt netop fordi jeg
har været ude for flere gange hvor dådyr er kommet over vejen men aldrig så
tæt på som denne.

Det er virkelig en risiko man skal have i baghovedet, man ser dem ikke før i
sidste øjeblik, så tænkt lige over det når i ser advarsels skilte om
krydsende dyr, men hvordan de har fået dyrene til kun at krydse der, er mig
en gåde;-)

Jeg var lidt rystet efter den oplevelse og overvejede om jeg skulle droppe
at køre i shorts, men valgte at forsætte i den varme vi har, ja, jeg kender
udmærket de skader der kan ske hvis uheldet er ude UHA

Så pas på krydsende dyr, også de steder hvor der ikke er skilte, jeg tror
ikke dyrene kan læse;-)

KC

Bongo

> Kunne mit tøj være mere sikkert efter din mening?

Jeg ved det ikke, det lyder jo som beskrivelsen af alt textil tøj. Men det
siger ikke noget om brudstyrken. Min skalle i skulder og ærme var ikke
belastet, ærmet blev bare flået.

Bongo

> Hvilket mærke (og model) er jakken?
>
> I ønskes begge en god bedring herfra!

Mange tak, det går stærkt fremad, jeg har smidt krykken nu. :) Mærket på
min jakke er "1 Pro" og den er indkøbt hos Bruun-Larsen i oktober for
1600kr. Min kones jakke var en af dem til 500kr hos Føtex, men den blev
stort set ikke belastet. Den fik kun et par skrab på albuerne.

Bongo

> nu håber jeg ikke din kone er blevet afskrækket fra at køre på cykel en
> anden gang.

Både ja og nej. Bekymringer er at når både far og mor går ned går familien i
stå, så det er klart at vores 3 børn 11->18år har været/er belastet af
uheldet. Mit argument er så, at hun da skal have sin egen cykel :).

>Og hun - og dig må have god bedring.

Mange tak, det går stærkt frem nu. Jeg overvejer iøvrigt i disse dage, at få
et jagttegn.

Bongo

> Det må være sådan én her?
> www.deerwhistle.com

Det ligner et hæderligt produkt og jeg vil helt sikkert prøve den. Vi har
mange dyr her på Tåsinge. Tak for linket.

Bongo

> [...]
> i sidste øjeblik, så tænkt lige over det når i ser advarsels skilte om
> krydsende dyr, men hvordan de har fået dyrene til kun at krydse der, er

De vælger selv og bruger oftest de samme steder og oftest i skumringen. Et
par af de lokale vidste godt at der var "overgang" dér, men der er ingen
advarselstrekanter. Det er iøvrigt et sted jeg køre hver dag og har gjort
det i 15år nu. Jeg har ikke tidligere set dyr dér.

Jesper Hvalsøe

Det lader desværre til at det blot er endnu et ubrugeligt stykke plastik.
Jeg lavede lidt research på nettet. Jeg fandt ingen undersøgelser der
kunne påpege at de virkede.
Men jeg fandt dette link. http://www.ibmwr.org/otech/deerw.html

Det bedste er stadig at være påpasselig, når man passerer bevoksning.

Anders Houmark

Bongo wrote:

[klip]

> [...]
> afbøde det. Det skete bare. "Pas på der ude" lyder hult i denne
> sammenhæng, men "bukserne på" hører vel med til det at passe på!

Hej Michael... Læste den lokale avis mandagen efter, og tænkte på om det mon
var nogen jeg kendte.. og det var det så desværre :-/
Avisartiklen var godt nok noget mangelfuld, men det er de vist næsten altid
i FAA :)

Håber sgu at I heler hurtigt og smertefrit!

mvh

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Bongo

> [...]
> Men jeg fandt dette link. http://www.ibmwr.org/otech/deerw.html
>
> Det bedste er stadig at være påpasselig, når man passerer bevoksning.

Fandens - det lød ellers som en god idé. Der er vist kun haglbøssen tilbage.

kc

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak, det går stærkt frem nu. Jeg overvejer iøvrigt i disse dage, at
> få et jagttegn.

Du skal ikke have jagttegn til mc'er;-) end nu

KC

Ewan

"Bongo" <fa...@fakeserver.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg skal moralisere/lære af uheldet så må det være: Behold udstyret
> på

Hej Bongo og kone.

Tak for en god og ikke mindst lærerig historie, og god bedring til jer
begge.

Jeg har ligesom de fleste på et tidspunkt tænkt "Hva' faen", faktisk så sent
som for 1/2 time siden. Jeg havde kæresten med på en ventilationstur i
t-shirt (og lange bukser). Det er noget jeg meget sjældent gør, fordi der
ikke skal meget fantasi til at forestille sig, hvor galt det kan gå, hvis
det går galt. Men det er din historie jo et godt eksempel på.
Første gang jeg gjorde det var meget beskedent, jeg tænkte "jeg lader sgu
handskerne blive hjemme" og en bi blev fanget under mit ur. Uden
sammenligning med jeres styrt, så var det alligevel en lærestreg (det kan
godt gøre nas at blive stukket af en bi, for ikke at tale om reaktionen ved
den pludselige smerte). Jeg har også engang set et rødt dådyr i mit
sidespejl, rødt fordi det blev lyst op af mit baglys. Så det har været tæt
på! Så jeg er som regel fornuftigt klædt på. Nu vil jeg have din historie i
tankerne en rum tid og forhåbentlig varer det længe før jeg tager en dum
chance igen.
Jeg kørte iøvrigt forbi en masse, der var klædt ordentligt på, og de har
sikkert alle tænkt "fjols" om mig, ligesom jeg normalt gør, når jeg ser folk
køre i shorts og t-shirt.
Men indrømmet, det var sgu lækkert lige at blive blæst lidt ;)

CBX 750, Kbh.

Armand

Bongo skrev:

> [...]

> fantastisk. Hun har nu en uge, efter uheldet, ny hud på 60-70 % af såret og
> der er ingen sårskorper og ingen betændelse.

En klubkammerat kørte hjem i sit (tømrer)arbejdstøj og gik i wobble-mode
med måske 120 og endte med at styrte. Hans balder var nærmest
facetslebet og både hænder (ingen handsker) og underarm såvel som lår og
ryg var grundigt raspet ned af asfalten!
Efter at skadestuen havde konstanteret at han var sluppet uden
knoglebrud blev han indlaget på brandsårs-afdelingen med henblik på
netop samme behandling som der beskrives ovenfor. Efter en uges tid
eller mere blev han udskrevet, dog til anbulant behandling på
brandsårsafdelingen hver anden dag, hvilket stod på det meste af dén
motorcykelsæson!

> Det er stadig chokerende at erkende, at når "det sker" så sker det! Jeg
> havde ikke en eneste chance for at afværge det styrt endsige afbøde det. Det
> skete bare. "Pas på der ude" lyder hult i denne sammenhæng,

Hvilket lige giver mig lejlighed til atter at påpege at uheld ér
pludseligt opståede situationer, og at ingen af de nogle-hundrede årligt
døde motorcyklister var klar over at det var dém der skulle dø den dag,
ja endsige lige indtil sekunder inden impact. Derfor er der al mulig
grund til at klæde sig på til det uforudselige hver(!) gang :-|

Jeg skal indrømme at jeg idag førte mig frem i jeans under de 2x10 km's
kørsel til/fra Karoline-cafeteriet (hvorunder højeste hast.begrænsning
er 70'), men undervejs oplevede jeg temmeligt mange shorts og et par af
dem undrede mig i grunden:
- Når man køber sig en Hayabusa eller blackbird, er der vel for en stor
del meget signalværdi i ejerskabet: Noget med "mig er der sq ingen der
kører fra" - Men jeg synes at dét signal blegner når man fremfører sit
300km's missil iklædt shorts og gummisko :-|
- Som jeg selv gjorde, kan man overbevise sig om turens ringe distance
og de forekommende fartgrænser ikke gør det så kritisk at nøjes med
shorts og skjorteærmer - Men hvorfor så ikke holde sig til dét og lade
være med at lette fra pladsen med fuld skrue fordi hormonerne er oppe at
køre foran det talstærke fremmøde af ligesindede :-/

--
Armand.

Armand

kc skrev:

> [...]
> havde jeg ramt den, jeg nåede ikke meget andet end at røre bremsegrebet så

Fif til almen skriven bag øret:
Især i skumrings-hændelser er det sjældent at der kun er/kommer ét dyr,
så lad være med at tænke "pyha jeg slap", men brems derimod op som var
det skolepatruljen man så og at der efterfølgende kommer en række af
krydsende børn - Og list(!) efterfølgende opmærksomt forbi "overgangen"
- Selv det at blive løbet ned fra siden kan gøre nas :-|

--
Armand.

Bongo

> [...]
> 70'), men undervejs oplevede jeg temmeligt mange shorts og et par af dem

Det er en mærkelig mekanisme, det der med at skippe bukserne. Jeg har ofte
en lille dialog med mig selv når jeg tager beslutningen.
1:"Hvorfor dropper du bukserne"?
2:"Der sker sgu ikke noget"
1:"Hvorfor tager du så hjelm på"?? :s

kc

> [...]
> børn - Og list(!) efterfølgende opmærksomt forbi "overgangen" - Selv det
> at blive løbet ned fra siden kan gøre nas :-|

De gange jeg har været ude for de er løbet over vejen foran mig har været om
dagen, men det har jeg sgu aldrig tænk på, at der kan komme flere efter
hinanden. den ryger lige i baghovedet.

KC

Jim Andersen

Bongo wrote:
> Mange tak, det går stærkt frem nu. Jeg overvejer iøvrigt i disse
> dage, at få et jagttegn.

Du nedlægger dem da fint uden :-)

Min historie blegner jo lidt i sammenhæng.
Nattetime. MZ 150 fra ca 1972. Hare. Mindre bump. Bremse, stoppe. Skrigelyd
(som lille barn) og pirouetter. Fandt et stykke vandrør. Skrigelyd slut.

/jim

Chris

Uha Uha for en historie - håber alt går godt - tak for du har givet et
resume af den her, jeg er en af dem som ofte har kørt i t-shirt og shorts,
men med din historie har jeg lovet mig selv aldrig at gøre det mere, så jeg
takker dig mange gange og ønsker jer rigtig god bedring.

Mvh
Chris

Anders Majland

> [...]
> 1600kr. Min kones jakke var en af dem til 500kr hos Føtex, men den blev
> stort set ikke belastet. Den fik kun et par skrab på albuerne.

Godt der ikke skete mere.

Men jeg tror stadig på at der også er en kvalitetsforskel på tekstiltøj -
også mhs sikkerheden.

Jeg har revet store huller i lommen på en rukka jakke ved at stå af med
50-60km/t og kurre på et bundt nøgler. Men det var kun lommen udaftil der
gik hul på. Lommen var syet på udvendigt så det var et lag cordura mere
mellem nøglerne og mig og det holdt fint. Det var en lowsider pga blokeret
forhjul og højre skulder, albue og fod var også nere at kurre. Bukserne var
der stort set ikke noget at se på udover en rift på indersiden af højre lår
(skarp kant skjold på udstødning ?), På skulder og albue var nogle af de
yderste syninger slidt igennem og læderhansken fra højre hånd var meget
tyndslidt. Jeg brækkede ikke noget men havde længe meget ondt i højre
skulder så jeg tror at jeg ramte jorden med skulderen først ...

Jeg har også ved en anden lejlighed testet et par rukka bukser. Der fik jeg
slidt et lille hul midt for knæbeskytteren. Der gik jeg ned i rabbatten
først og gled så først bagefter ud på vejen så der har jeg ikke nogen anelse
om hastigeheden på "slibeturen"

Men til daglig brug er der imho ikke noget alternativ til tekstiltøj - læder
plus regntøj er for besværligt.

Anders Majland

> Jeg forstår simpelt hen ikke når folk kommer kørende i shorts og t-shirts.

Min egen lommefilosofi er at jeg kan køre mc i shorts og tshirt (og
hjelm/handsker) når bare jeg holder hastigheden i samme område som jeg kan
på trædecykel (og det går ikke stærkt)...

Og det gik da også galt ... Dvs jeg ville lige køre op til noget der lignede
et godt udsigtspunkt, men underlaget var løsere end beregnet (sand med
lyng/græs) og forhjulet skred og da det fik bid igen væltede jeg væltede jeg
ned ad "bakken" da fik overbalance og ikke kunne nå jorden... MC'en blev
stort set liggende på stedet mens jeg rullede et stykke nedad bakken.

Sådan en xtz er tung når den ligger på en bakke med hjulene opad... Det
kostede heldigvis kun småskrammer på mc'en og sand i bunden til mig. Men
havde den været fuldtanket tror jeg jeg havde kunne løfte den op igen uden
at dreje den rundt så dækkene var lavest....

Bongo

> Men jeg tror stadig på at der også er en kvalitetsforskel på tekstiltøj -
> også mhs sikkerheden.

Det har du uden tvivl ret i, men jeg syntes det er meget svært at se hvornår
man står med et kvalitetssæt i hånden. Min kones jakke var/er en af dem på
tilbud (500kr) i Føtex for et par måneder siden. Da jeg havde den i hånden
kunne jeg ikke direkte se, om den skulle være af dårligere kvalitet end min
egen til 1600kr. De er sq nok lige dårlige. lol. Men jeg ved godt at Rukka
skulle være af det bedre, jf. reklame og omtale. Men hvad er det lige der
gør forskellen?

Da jeg havde en meget positiv samtale med en dame i mit forsikringsselskab
tager jeg op til KS i slutningen af ugen og jeg er næsten sikker på at det
bliver et lædersæt (Spykes) og en ny Arai hjelm + et regnoverslag. Det
største problem med min gamle jakke syntes jeg nok er, at sømmene blev revet
op. Om det så skyldes at jeg rullede rundt i perlesten ved jeg ikke.

Bongo

.>Om det så skyldes at jeg rullede rundt i perlesten ved jeg ikke.

Det var noget vrøvl. Sømmene blev revet op i det første nedslag på asfalt.