Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Vedr. vinteropbevaring

0 visninger
Gå til det første ulæste opslag

Jan

ulæst,
24. okt. 2006, 05.02.0924.10.2006
til
Hej igen !

Tak for alle de gode råd !

Efter at have gennemgået alle svar er hitlisten for gode råd kommet til at
se sådan ud :

1. placer mc'en tørt og med god ventilation
2. Garagen så kold som mulig
3. Pak ikke mc'en ind
4. brug et isoleret rum med jævn temperatur
5. Ingen bil i garagen
6. smør mc'en ind i voks/olie

Retfærdigvis må jeg tilføje at flere også anbefalede

en "opvarmet" garage ( dvs. hvor temp. er mindst et par grader højere end
udenfor)

at den bedste opbevaring er udenfor

Det skal også nævnes at jeg har en chopper med rimeligt meget chrome, det
gør måske en forskel ?

Har i kommentarer til listen eller andre god råd modtages de med tak !

mvh

Jan

FLS

ulæst,
24. okt. 2006, 07.21.5924.10.2006
til

Jan (fjernhvk2) skrev:
> Hej igen !

Klip..!

> [...]
> gør måske en forskel ?
>
> Har i kommentarer til listen eller andre god råd modtages de med tak !

Jeg fik det gode råd hos "vores" værksted, at bruge WD40 til at
konservere cyklen med hen over vinteren.

Har selv brugt det igennem 4 vintre, både på chrome, lak og i alle
krinkelkroge af motoren (dog ikke kæde og bremser!!!).

Det virker - fortrænger fugt og beskytter. Det kræver dog lidt
pudsning når cyklen skal ud af hi igen. (det på motoren fordamper i
løbet af første tur)

Dog en vigtig erfaring at tage med sig - det betaler sig at lægge et
gammelt lagen hen over cyklen for at tage det værste støv o.l. der
ellers sætter sig i WD40 (lidt klistret er det jo! ;-)

VH - Flemming
Fazer 600S

Bongo

ulæst,
24. okt. 2006, 09.59.0824.10.2006
til

[...]

Jeg har hørt det råd før, men har altid været lidt mistroisk iforhold til
lakken. Er WD40 ikke svagt ætsende? Det opløser jo olie, insekter osv. så
det må da være hårdt for lakken?

Armand

ulæst,
24. okt. 2006, 15.17.2824.10.2006
til
Jan skrev:

> Tak for alle de gode råd !
> ..... eller andre god råd modtages de med tak !

FAQ'en på DMC's hjemmeside har en udførlig vinter-opstaldnings beskrivelse!
Link: www.dmc-org.dk (faq'en er blandt de røde menuer ude i venstre side)

--
Armand.

FLS

ulæst,
24. okt. 2006, 16.13.0924.10.2006
til

Armand skrev:

Tak Armand - den havde jeg helt glemt.

Men, det er huskelisten til den anden torsdag i ugen ;-)

Lidt for omfattende til min kalender er jeg bange for... Der henvises
dog til en rust-opløsende olie - falder WD40 ind under denne kategori?

Og helt konkret (gerne til jer med en praktisk tilgang til MC-rens ;-)
Hvad f... gør man med alt den snavs/sand/grus der samler sig omkring
kæden der hvor den løber ind over en gummiplade på vej ind til
trækhjulet. Området er praktisk taget umulig at komme til for mine
pølsefingre ;-)

Venligst - Flemming
Fazer 600S

Armand

ulæst,
24. okt. 2006, 16.28.1424.10.2006
til
FLS skrev:

> Der henvises dog til en rust-opløsende olie - falder WD40 ind under denne
> kategori?

Jup!
Men WD40 er en dyr mærkevare, alternativerne kan næsten kun være
billigere :-|

> [...]
> kæden der hvor den løber ind over en gummiplade på vej ind til
> trækhjulet. Området er praktisk taget umulig at komme til for mine

Petrolium og en såkaldt radiator-pensel!
Det vil gavne at læsne kædeopspændingen helt.

--
Armand.

FLS

ulæst,
24. okt. 2006, 17.00.3124.10.2006
til

Armand skrev:

Klip!

> Petrolium og en såkaldt radiator-pensel!
> Det vil gavne at læsne kædeopspændingen helt.
>
> --
> Armand.

Thanks - det skal prøves.

Regner med at tilegne et par timer i weekenden til projekt
"gør-cykel-vinterklar".

Btw - fik ikke svar på bekymringen om WD40 skulle være skidt for
lakken?
Bør jeg istedet nøjes med en god gang voks+polering på de lakerede
overflader og WD40 på motorblok??

:-) Flemming
Fazer 600S

Torben Scheel

ulæst,
25. okt. 2006, 01.43.2625.10.2006
til
En Fazers motorblok er vel også lakeret? Ligesom bagsvinger, stel, hjul,
bremser, forgaffelben osv.

Jeg vil ikke mene at du skal være bekymret, men jeg giver nu heller ikke
tank og plastic olie. Der er en god voks sikkert fint - eller Richards
anbefaling : Vintervoks.

--
vh
Torben

kc

ulæst,
25. okt. 2006, 10.42.3825.10.2006
til

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har det på samme måde, jeg læst her inde i ng, wd40 er løsning på alt,
det er lige til at løsne ruste bolte og til konservering af mc'er, jeg kan
godt forstå at dem der sprøjter deres mc for vinteren med wd40 der har rust,
pakker den ud om foråret uden rust, siger det er godt ;-) Men jeg kan ikke
tro det er godt til konservering, for os der ikke har rust, men hvad med
noget rapsolie til 8 kr literen i sprøjtepistolen har det ikke samme eller
bedre effekt for at konservere om vinteren? Der må være nogen kemikere her i
gruppen der kender til det eller noget andet.

KC

Futte & Co.

ulæst,
25. okt. 2006, 11.11.1025.10.2006
til
kc wrote:

> [...]
> bedre effekt for at konservere om vinteren? Der må være nogen kemikere her i
> gruppen der kender til det eller noget andet.

En hvilken som helst "syrefri" olie kan bruges. Symaskineolie, kaldte
man det i forne tider, jeg ved ikke hvad det kaldes nu.
Jeg er nu ikke så bange for WD40, så det bruger jeg med stor spreder. De
synlige steder bliver derefter aftørret med en klud. Det skal lige
nævnes at al' lak, alu og al' krom på mine cykler er behandlet med
lakforsegler. Såe.... her i mit lille værksted er det kun mig der ruster :-)

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

kc

ulæst,
25. okt. 2006, 11.26.2925.10.2006
til
> [...]
> at al' lak, alu og al' krom på mine cykler er behandlet med lakforsegler.
> Såe.... her i mit lille værksted er det kun mig der ruster :-)

Jeg fik at vide for år tilbage at alt olie er syrefri , jeg ved ikke om
syren er kommet tilbage, hvorfor ikke bruge rapsolie til 8 kr l, wd40 koster
vel 5-10 gange mere

Det med du ruster, så kan du bare købe en cykel der kræver pleje så du kan
holde dig i gang, eller gi dig selv engang wd40, kom lige med en
tilbagemelding til foråret, så nupper jeg lige lidt rapsolie ;-))))

Kc

kc

ulæst,
25. okt. 2006, 11.44.4025.10.2006
til
> lakforsegler. Såe.... her i mit lille værksted er det kun mig der ruster
> [...]

Jeg læste lige din profil DFM du har 3 mc'er, så du får da aldrig rust :-)

KC

kc

ulæst,
25. okt. 2006, 12.04.2325.10.2006
til

"Jan" <hvk2akti...@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse

> Hej igen !
>
> Tak for alle de gode råd !

> Har i kommentarer til listen eller andre god råd modtages de med tak !
> Jan

Som jeg skrev i din anden tråd, jeg har en indendørs mc garage som jeg
bruger til min, den snupper alt støv og skidt der ligger sig, uden at holde
på fugten hvis der er lidt fugtigt der hvor den står. og der vil et tæppe
ikke være godt.

KC

Futte & Co.

ulæst,
25. okt. 2006, 12.19.5725.10.2006
til
kc wrote:

> Jeg læste lige din profil DFM du har 3 mc'er, så du får da aldrig rust :-)
>
> KC

Jamenne , det jo det jeg siger "jeg er ikke så bange for WD40"
mvh

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, 1975, til salg

Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
Triumph Bonneville, 1969

Toyota Previa, 1992
Citroen Berlingo 2, 2002
Peugoet Expert Hdi, 2004
+ alt det andet der skal passes
incl 4 trædecykler, 2 hjemme og 2 i sommerhus
og det hele til 2 "næsten" voksne og en lille hund "Futte"
............ . . .. .. . . . .
resten ka' jeg ikke huske, alzheimers 9% :-)
Og det skyldes sikkert WD40 på aerosol, WD40 som iøvrigt bruges flittigt
i filmbranchen på alt hvad der kan bevæges, såsom dolly, kamerastativer
og grip/lys udstyr, så mon ikke det er godt nok :-)

--

Dr. Enduro

ulæst,
25. okt. 2006, 12.25.3425.10.2006
til

Jeg har kørt vinterkørsel på min XT 600 de sidste tre år (nu er jeg
blevet blød sommerbiker). Jeg kørte så at sige hver dag og brugte WD40 som
konservering. Det har ikke skadet maskinen på nogen måde, men efter
sigende skal det gøre gummi sprødt. Selvom jeg gav maskinen jævnligt, var
det dog ikke helt nok til at holde rusten fra døren alle steder, hvilket
nok er klart, fordi det vaskes af i sne osv.

--
Hilsen Jan

kc

ulæst,
25. okt. 2006, 12.50.1425.10.2006
til

> resten ka' jeg ikke huske, alzheimers 9% :-)
> Og det skyldes sikkert WD40 på aerosol, > Jørgen, Brøndby

Jeg vil nu ikke udsætte mit "lille barn" for wd40. jeg har fattet meningen,
jeg vil nok bruge min rapsolien først:-)

KC

Armand

ulæst,
25. okt. 2006, 15.41.2525.10.2006
til
kc skrev:
God tanke der falder i hak med min kommentar om WD40's pris!

Endvidere:
http://www.twbc.org/wd40.htm
som er en kortfattet liste!
http://www.octanecreative.com/ducttape/index1.html
Der er biblen (If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if
it doesn’t move and it should, you need WD40.") !

--
Armand

Kåre Nejmann

ulæst,
26. okt. 2006, 16.27.0626.10.2006
til
"kc" <si...@SLETmailme.dk> wrote:

>Jeg vil nu ikke udsætte mit "lille barn" for wd40. jeg har fattet meningen,
>jeg vil nok bruge min rapsolien først:-)

Er du sikker på at rapsolie ikke oxiderer og hærder op til et sejgt og
klæbrigt lag på samme måde som lindolie gør det? I givet fald kan det
nok gøre forårsklargøringen ret meget sværere.

--
Kåre

Soren Lindholt

ulæst,
30. okt. 2006, 05.29.2830.10.2006
til
kc skrev:

Nej der må jeg skride ind, rapsolie æder faktisk gummi, hvilket wd40
ikke gør. Dertil er rapsolie noget værre skidt at få af igen. Og en
dåse wd40 koster vel 30-40 kroner og er stor nok til en cykels totale
oversprøjtning.

Søren
Rapskender

Soren Lindholt

ulæst,
30. okt. 2006, 05.32.0130.10.2006
til
Armand skrev:

> God tanke der falder i hak med min kommentar om WD40's pris!

Jamen så gør da det dHerrer klogehoveder. Hvis I vidste hvor aggressivt
rapsolie er på gummi(*), og hvor sært det er at få af igen når dete er
tørret ind, og hvor ringe det alligevel fortrænger fugt ville I nok
udtale jer anderledes...

(*) Hvorfor mon det anbefales at skifte til nye slanger, oringe mv. når
bilen bygges om til at køre på planteolier??

Søren
Rapskender

0 nye opslag