DT125R - diagnose af stempelsætning

Jes Vestervang

Hej DFM :-)

Som nogen af jer ved, satte stemplet på DT'eren sig sidste
sommer. Motoren gik lidt ujævnt fra 7-8k rpm og jeg tænkte at det nok
skulle køres væk. Det gjorde den ikke, så efter 500 meter satte den
sig. Karburatoren blev renset, cylinderen boret op og stemplet
skiftet. Så kører jeg 250 km, hvor jeg forsøger at lade være med at
belaste den særligt hårdt. De første 50-100 max 6k rpm, ingen
bundtræk. Derefter max 6-8k rpm og så vidt som det nu er muligt i en
grusgrav, ingen bundtræk. Cross-Jan fra offroadklubben mener ikke at
jeg skal frygte de lidt høje omdrejningstal, nærmere tværtimod. Det er
også nødvendigt, for den render kun 110 ved redline i 6. Motoren kører
tilsyneladende perfekt.

I november sætter den sig så igen med 6-7k rpm 1,5 km efter koldstart,
8 km hjemmefra. Puuust... Det er vinter og eksamenstid, så cyklen blev
lige gemt af vejen indtil der blev bedre tid og vejr. Det er så nu :-)

Det er jo dyrt at bore cylinder op og skifte stempel, så jeg vil blive
glad hvis nogen kan stille en diagnose eller forsøge derpå. Jeg har
smidt en bunke 4 MP-billeder (1 MB stk) her:
<http://royal.flof.dk/temp/stempel/>

De røde klatter er lidt vildfaren flydende pakning.

De ting jeg gerne vil have aflaret er:
* Er endnu en opboring af cylinderen overhovedet nødvendig? Stregerne
der ses på billederne føles temmeligt overfladiske. På billederne
kan man også se de oprindelige opboringsspor.

* Ja, det kunne jo være rart at genbruge stemplet, men der er vel
færdigt :-(

* Det vigtigste: Hvad skyldes stempelsætterne? Manglende tilkøring,
smøring eller noget andet?

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang

Jes Vestervang <jes.ves...@gmail.com> writes:

> Jeg har smidt en bunke 4 MP-billeder (1 MB stk) her:
> <http://royal.flof.dk/temp/stempel/>

Hej igen. Jeg tænkte at i nok hellere vil hente fra aau's
Gb-forbindelse frem for min sølle 512 kbit upstream :-)
<http://kom.aau.dk/~jvje03/stempel/>

Claus Rittig

"Jes Vestervang" <jes.ves...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ses på billederne føles temmeligt overfladiske. På billederne
> kan man også se de oprindelige opboringsspor.

Det du kan se, er honingsspor, ikke spor efter opboringen. ofte er det ikke
nødvendigt at bore igen, hvis ridserne bare ikke er ret dybe.

> * Ja, det kunne jo være rart at genbruge stemplet, men der er vel
> færdigt :-(

Stemplet kan ikke genbruges. Ved en "sætter" deformeres stemplet, så
stempelringene ikke længere kan bevæge sig helt frit i rillerne, og ofte
svækkes stempelskørterne, så de lettere vil revne og brække af.

> * Det vigtigste: Hvad skyldes stempelsætterne? Manglende tilkøring,
> smøring eller noget andet?

Ikke manglende tilkøring. Oliepumpen kan du kontrollere ved at hive slangen
af (brug lige lidt olieblandet bensin ved den lejlighed). Tjek kølingen -
hvordan har vandpumpen det? Jeg har haft en der kørte fint, der var bare kun
en vinge tilbage på sneglen :-).
Det er en off-roader. Rens karburator, rens karburator og rens karburator.
Sørg for at luftfiltret er tip-top. Tjek dysningen både ved "halv gas" og
fuld rulle, den må ikke gå for magert.

Rittig

Jes Vestervang

"Claus Rittig" <ClausRitti...@Hotmail.Com> writes:

> Ikke manglende tilkøring.

Ok. Jeg kom lige i tanker om noget lidt underligt. Første gang den
satte sig var de kraftigste slidmærker på udstødningssiden, denne gang
er de på indsugningssiden. Hvad betyder det, hvis det da betyder
noget?

> [...]
> olieblandet bensin ved den lejlighed). Tjek kølingen - hvordan har
> vandpumpen det? Jeg har haft en der kørte fint, der var bare kun en

Tak for tippene, det bliver kontrolleret snarest muligt. Jeg håber at
fejlen er åbenlys, så jeg ikke skal gå i konstant frygt for
stempelsættere.

Hekto

In article <87zmvcw...@dellen.royal.flof.dk>,
jes.ves...@gmail.com says...

> * Det vigtigste: Hvad skyldes stempelsætterne? Manglende tilkøring,
> smøring eller noget andet?

Jeg hæfter mig ved at den klemmer på det stykke af cylinderen der er
imellem portene. så vidt jeg kan se.
Det burde være der den er bedst kølet.
Så jeg ville nok endevende smøresystemet. Pumpen, evt.
tilbageløbsventil o.s.v.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

KubikH

"Claus Rittig" <ClausRitti...@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

SNIP_

> [...]

Nu sidder jeg og kigger på min ret ringe fladskærm på en oldnordisk slæbbar.
MEN et bud herfra er at kanterne i portåbningerne ser meget skarpe ud.
Er dette tilfældet, bør man "Knække" kanten ca. 1 mm.
Hvis de er så skarpe som jeg ser dem, virker de fortrinligt som olieskrabere
på stemplet.
Når du så sætter nyt stempel i, så husk at mål "ringstødet" omhyggeligt, og
gør det tre steder i cyllen, så ved du om den holder formtolerancen.
Check også at spillerummet på stemplet er korrekt.
Jeg går jo ud fra at din indstilling af karburator, oliepumpe,
tændingstidspunkt, tændrørstype er kontrolleret.
Din udstødning er vel også tæt og original ?
Held og lykke
Niels

Jes Vestervang

"KubikH" <kalle...@SLETemail.dk> writes:

> [...]
> meget skarpe ud. Er dette tilfældet, bør man "Knække" kanten ca. 1
> mm. Hvis de er så skarpe som jeg ser dem, virker de fortrinligt som

De føles ikke drabeligt skarpe, men man ved jo aldrig. Jeg har dog
fået cylinder (en bytter) og stempel fra Cross-Jan, hvis evner jeg har
rimelig stor tiltro til. Jeg tror næppe han vil give mig noget
halvfærdigt, især ikke uden at sige det.

> Når du så sætter nyt stempel i, så husk at mål "ringstødet"
> omhyggeligt, og gør det tre steder i cyllen, så ved du om den holder
> formtolerancen.

Ringstødet? ..og er det stemplets tolerence du mener? Det er svjh. et
Pro-x (eller var det Prox) stempel.

> Check også at spillerummet på stemplet er korrekt.

Jeg købte det samlet, så jeg tror det. Jeg har dog ikke selv målt
efter.

> Jeg går jo ud fra at din indstilling af karburator, oliepumpe,
> tændingstidspunkt, tændrørstype er kontrolleret.

Æhm. *host*. Det skal jeg også lige have kontrolleret, beklager.

> Din udstødning er vel også tæt og original ?

Lyddæmperdelen er uoriginal, men dens egenskaber er vist meget lig den
originale, bortset fra at den er rustfri.

dots

Claus Rittig wrote:

> Det er en off-roader. Rens karburator, rens karburator og rens karburator.

Ohh - Og så blev ørerne ildrøde !!!
Gennem 3 år og alle de mange kilometer, ca 15.000, min Honda CRM125R har
båret mig gennem landet og til løb, har jeg aldrig så meget som pillet ved
kaburatoren, ups! Hehe...
Den kører stadig upåklageligt :-))

dots

Armand

Jes Vestervang wrote:

> Hej igen. Jeg tænkte at i nok hellere vil hente fra aau's
> Gb-forbindelse frem for min sølle 512 kbit upstream :-)
> <http://kom.aau.dk/~jvje03/stempel/>

Ohh :-o
En 8-cylindret DT125'er ;-)

--
Armand.

Claus Rittig

> [...]
> satte sig var de kraftigste slidmærker på udstødningssiden, denne gang
> er de på indsugningssiden. Hvad betyder det, hvis det da betyder

Det tror jeg ikke du skal spekulere for meget over, det er nok tilfældigt.

Rittig

Claus Rittig

"KubikH" <kalle...@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Din udstødning er vel også tæt og original ?

Original?!?
Nu går vi vist til yderligheder...
Jeg bruger sjældent originale stumper på mine motorcykler, de er enten for
dyre eller af for ringe kvalitet.

Rittig

Claus Rittig

"dots" <do...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> båret mig gennem landet og til løb, har jeg aldrig så meget som pillet ved

Mod svineheld kæmper selv genier forgæves :-)

Rittig

Jes Vestervang

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> writes:

Ok, måske tog jeg lidt rigeligt med billeder :-)

Armand

Armand

Jes Vestervang wrote:

> Ok, måske tog jeg lidt rigeligt med billeder :-)

Du kunne vel også have benævnt den som A-H :-/

--
Armand.

Jes Vestervang

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Du kunne vel også have benævnt den som A-H :-/

Klap nu hesten, Armand :-)

Dan

> [...]

> satte sig var de kraftigste slidmærker på udstødningssiden, denne gang
> er de på indsugningssiden. Hvad betyder det, hvis det da betyder

Rivninger på udst. siden er i 99 % af alle tilfælde mangel på køling aka
manglende smøring. Rivninger på inds. kan skyldes det samme og/eller
indsugning af div partikler eller for høje omdrj.. Men alt er relativt;) Du
har selvfølgelig checket at stemplet kan bevæges frit og ubesværet både med
og uden ringe monteret.. At dit filter og filtertilslutning er tæt..
Mit bud er helt sikkert manglende smøring.. via en alt for mager
blanding..læg mærke til hvordan forbrændingen er smuttet forbi akkurat hvor
rivningen er sket på billede udst.2... Måske lidt for kraftig antænding i
forhold til smøreevnen.. Ja der er vist mange muligheder:)
Jeg ville prøve at polere det op med lidt smerredlærred og stikke den et par
friske ringe.. og selvfølgelig lokalisere fejlen..så kan du sikkert køre med
det stempel og cylinder i lidt tid igen..
just my two cents..

mvh
dan

Jes Vestervang

"Dan" <yo...@webspeed.dk> writes:

> Mit bud er helt sikkert manglende smøring.. via en alt for mager
> blanding..

Det undrer mig bare lidt hvis det er blandingens skyld, for den har
svjv. kørt rigtig mange km med den nuværende dysning. Så skulle det da
være fordi der er skidt i karburatoren igen... eller selvfølgelig
indsugning af falsk luft. Det må jeg hellere kontrollere.

> læg mærke til hvordan forbrændingen er smuttet forbi akkurat hvor
> rivningen er sket på billede udst. 2

Hmm, ja, hvis det er forbrænding der har farvet det brunt helt derned,
så er der da vist noget galt.

> Måske lidt for kraftig antænding i forhold til smøreevnen..

Dvs. for mager blanding, eller hvad?

> [...]
> med lidt smerredlærred og stikke den et par friske ringe.. og
> selvfølgelig lokalisere fejlen..så kan du sikkert køre med det

Stempelringene ser ellers vældigt glatte ud (og kan bevæge sig frit,
som på et nyt stempel). Kompressionen var også fin. Rivningen på
indsugningssiden, hvor det vist næsten har været smeltet er bare ikke
for køn. Hmmm... Men jeg kan godt lide idéen om at spare penge, især
hvis den skulle finde på at sætte sig igen.

Måske man skulle få sig en 4-takter istedet :-/

Armand

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> være fordi der er skidt i karburatoren igen... eller selvfølgelig
> indsugning af falsk luft. Det må jeg hellere kontrollere.

Der er jo også en oliepumpefaktor!
Hvad ved du om oliepumpens faktiske trimning??

--
Armand.

Jes Vestervang

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> writes:

Nåeh, ok. Jeg læste bare Dans "mager" som for mager dysning á for lidt
benzin.

Men, nu er planen noget a la:
1. Kontrollér vandpumpe og tæthed mellem luftfilter og karburator.
2. Glo dumt på oliepumpe
3. Køre på olieblandet benzin og sætte noget opsamlingshalløj på
olieslangen fra pumpen. Derved får jeg da i det mindste en idé om,
om den i det hele taget virker.

Dan

> [...]

jeps.. det var lige det jeg mente..

> Nåeh, ok. Jeg læste bare Dans "mager" som for mager dysning á for lidt
> benzin.

benzin er der sikkert nok af... men måske for lidt olie??

> Men, nu er planen noget a la:
> 1. Kontrollér vandpumpe og tæthed mellem luftfilter og karburator.
> 2. Glo dumt på oliepumpe

virker altid..he he..

> 3. Køre på olieblandet benzin

det ved man sgu hvad er..

Dan

> Det undrer mig bare lidt hvis det er blandingens skyld, for den har
> svjv. kørt rigtig mange km med den nuværende dysning. Så skulle det da
> være fordi der er skidt i karburatoren igen...
men ville det ikk vise sig som mærkelig opførsel fremfor rivninger??

eller selvfølgelig
> indsugning af falsk luft. Det må jeg hellere kontrollere.

det er også en faktor..især når det viser sig på indsugningen..

> Hmm, ja, hvis det er forbrænding der har farvet det brunt helt derned,
> så er der da vist noget galt.

> Dvs. for mager blanding, eller hvad?

næ det ikke sikkert.. olieblandingsforholdet er det første jeg ville
checke..

> [...]
> for køn. Hmmm... Men jeg kan godt lide idéen om at spare penge, især
> hvis den skulle finde på at sætte sig igen.

Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at du kan snurre mange kilometer endnu,
med det stempel/cyl sæt...sålænge vi ikk snakker proffesionel konkurrence
kørsel;)
Den kan té sig lidt ved tomgang men ved fuld roulade er den sikkert
ligeglad..

Jes Vestervang

"Dan" <yo...@webspeed.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.ves...@gmail.com> skrev...

> men ville det ikk vise sig som mærkelig opførsel fremfor rivninger??

Vi snakkede vist lige forbi hinanden. Så jo, hvis motoren opfører sig
normalt burde dysningen ikke kunne medføre andre skader. Mht. olie har
du sikkert. Jeg tror også at oliepumpen lækker lidt.

> [...]
> proffesionel konkurrence kørsel;) Den kan té sig lidt ved tomgang
> men ved fuld roulade er den sikkert ligeglad..

Så må jeg jo bare skaffe mig noget smergellærred :-) Kompressionen er
nu også fin, så jeg tror umiddelbart ikke at motorgangen vil blive
påvirket af det.

Dan

"Jes > Så må jeg jo bare skaffe mig noget smergellærred :-) Kompressionen er

> nu også fin, så jeg tror umiddelbart ikke at motorgangen vil blive
> påvirket af det.

Hvis du kan spare et par tusinde så det jo fint nok..det kan vel dårlig
skade mere end det har gjort.. held og lykke..

Claus Rittig

"Dan" <yo...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Joh - hvis den taber et stempelskørt i krumtaphuset kan det faktisk skade en
del.

Jeg ved dogt det er fristende, men lige stemplet vil jeg altså ikke anbefale
at genbruge. Du sparer 6-800 kr, men til gengæld risikerer du at stemplet
blev svækket da den satte sig.

Rittig

Hekto

In article <87k6mdp...@dellen.royal.flof.dk>,
jes.ves...@gmail.com says...

> Vi snakkede vist lige forbi hinanden. Så jo, hvis motoren opfører sig
> normalt burde dysningen ikke kunne medføre andre skader. Mht. olie har
> du sikkert. Jeg tror også at oliepumpen lækker lidt.

Den lækker sikkert nå den holder stille, og suger så luft når den
pumper!

Jes Vestervang

"Claus Rittig" <ClausRitti...@Hotmail.Com> writes:

> Joh - hvis den taber et stempelskørt i krumtaphuset kan det faktisk
> skade en del.

*suk* Du har nok ret :-/

> Jeg ved dogt det er fristende, men lige stemplet vil jeg altså ikke
> anbefale at genbruge. Du sparer 6-800 kr, men til gengæld risikerer
> du at stemplet blev svækket da den satte sig.

Ok, jeg må hellere høre Jan om ikke han lige kan få et stempel
hjem. Medmindre det kan findes billigere på nettet, tror du det er
muligt?

Armand

Dan wrote:
> "Jes Vestervang" <jes.ves...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> men ville det ikk vise sig som mærkelig opførsel fremfor rivninger??

For mager bensinblanding brænder oftest stempeltoppen af (á hul igennem)
før det kommer til en stempelsætter!

> det er også en faktor..især når det viser sig på indsugningen..

Igen: Dét ville nok have koste et brændt stempel istedet :-/

--
Armand.

Armand

Jes Vestervang wrote:

> Men, nu er planen noget a la:
> 3. Køre på olieblandet benzin og sætte noget opsamlingshalløj på
> olieslangen fra pumpen. Derved får jeg da i det mindste en idé om,
> om den i det hele taget virker.

Jup!
Premix - Pumpeudgangen af og se så hvor meget olie der kommer.
I manualen vil du kunne erfare hvilken mængde den skal levere i løbet af
et minut med givent omdrejningstal !

--
Armand.

Dan

> [...]
> er

> Joh - hvis den taber et stempelskørt i krumtaphuset kan det faktisk skade

hmm..det da en mulighed.. har dog aldrig set det, selvom jeg har lavet
tricket med polering en 5-8 gange.. har motoren i det hele taget sat sig,
eller har den bare flået??

Dan

"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

muligvis, men ikke nødvendigvis..men enig, ja..

mvh
dan(der mener at man sikkert kunne lave en doktorgrad i stempelhavarier)

Claus Rittig

> en
>
> hmm..det da en mulighed.. har dog aldrig set det, selvom jeg har lavet
> tricket med polering en 5-8 gange.. har motoren i det hele taget sat sig,
> eller har den bare flået??

Ja, jeg har også kun set det ske 2 gange, men for dælen hvor er det dyrt når
det sker!

Rittig

Jes Vestervang

"Dan" <yo...@webspeed.dk> writes:

> har motoren i det hele taget sat sig, eller har den bare flået??

Den satte sig helt.

Dan

"Claus Rittig" <ClausRitti...@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

Ja det kunne jeg forestille mig.. Hmm, så det måske ikk værd at tage
chancen..

dan

Jes Vestervang

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jup! Premix - Pumpeudgangen af og se så hvor meget olie der kommer.

Fint, det må jeg prøve.

Armand

Har du målet for mængden og omdrejningstallet?

--
Armand.

Jes Vestervang

Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> writes:

[... justering af oliepumpe]

> Har du målet for mængden og omdrejningstallet?

Jep, jeg har en kopi af den originale værkstedshåndbog. Hvis nogen vil
have en kopi, kan de lige sende en mail. Den fylder 65 MB, så det er
nok ikke så interessant for modem-folk.

Minimum er opgivet til 0,38-0,48 cm³ per 200 slag, maksimum til
3,56-3,94 cm³ per 200 slag.

Derudover står der at minimal slaglængde er 0,20-0,25 mm og maksimal
er 1,95-2,05 mm og at "pulley adjusting mark" er ved tomgang.

Sidstnævnte oplysninger ved jeg ikke helt hvordan jeg bruger til
noget, men det kan jeg nok læse mig til i værkstedshåndbogen. Hvis
nogen kan beskrive det her, er jeg dog lutter øre :-)

Hekto

In article <87mzr29...@dellen.royal.flof.dk>,
jes.ves...@gmail.com says...

> Derudover står der at minimal slaglængde er 0,20-0,25 mm og maksimal
> er 1,95-2,05 mm og at "pulley adjusting mark" er ved tomgang.

Er der ikke et hak/skarpt 'slagmærke' på den eksentrik kablet trækker
på?
Det skal i tomgang stå ud gor et eller andet mærke på huset ... vil jeg
tro.

Jes Vestervang

Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> writes:

> jes.ves...@gmail.com says...
>>
> Er der ikke et hak/skarpt 'slagmærke' på den eksentrik kablet
> trækker på?

Det lyder sandsynligt, men jeg kan ikke lige se det på
tegningerne. Jeg burde nok at lette røven for at gå ud at se efter,
men det må lige blive imorgen :-)

> Det skal i tomgang stå ud gor et eller andet mærke på huset ... vil
> jeg tro.

Ja, ok. Det lyder jo egentlig meget fornuftigt. Hvad med den omtalte
slaglængde, har du et bud på hvad det er?