Railion har ikke monopol på godskørsel i DK.
Alle kan i princippet oprette et godsselskab og køre selv, men vilkårene er
tilsyneladende alt for ringe. Det er vel derfor man kun ser CFL Cargo (som
vel egentligt heller ikke er et privat selskab).
Jens, Odense 08.03.2007
Fordi vilkårene er for ringe.
Brugsrettigehederne til eksempelvis godsterminaler er for dyre og
muligheden for at køre på andre spor end de hovedstrækninger DSB/Arriva
bruger er besværliggjorte da strækningerne er delvist lukkede.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Hvis du mener amtsbanerne (de tidligere privatbaner) så er det fordi de ikke
må anvende offentlige tilskudsmidler på et tvivlsomt godseventyr.
Jens, Odense 08.03.2007
> Man har da indtrykket af, at nogle af de regionale operatører gerne vil køre
> gods. Hvorfor gør de det så ikke bare?
> :-) Stefan K
Hvis du med de regionale operatører mener lokalbanerne, privatbanerne,
eller hvad de nu hedder for tiden, så er der indført begrænsninger pga
at de er ejet af regionerne, eksempelvis kører der gods på Lemvigbanen
ennda med deres My, men det er egentlig Railion der står for kørslen.
Hilsen Kim
Privatbanerne må kun køre gods på Banedanmarks infrastruktur hvis det
foregår som underleverandør til Railion.
For andre operatører er det stort set umuligt at få en fornuftig
forretning ud af at køre gods på jernbane imellem de danske byer. Det
skyldes for en stor dels vedkommende det man populært kalder for
"tekniske handelshindringer" inden for jernbane verdenen, de kan bestå
af følgende: høje afgifter for at køre på strækningerne, høj fast
afgift (uanset tog størrelse) for at passere Storebæltsforbindelsen,
stor lejeafgift for at benytte kombiterminalerne (er nu blevet nedsat
med 40 %) på to af terminalerne resten er lukket, de fleste godsbaner
er spærret for trafik på trods af behov for at benytte nogle, der har
været en høj adgangs afgift for at benytte godsbanerne (afgiften er nu
fjernet), sporspærringer med ingen eller meget kort varsel dette
gælder specielt side og læsse spor samt havnebaner, dårlige side og
læsse spor så operatørerne i nogle tilfælde er nød til at medbringe
rangerlokomotiv på grund af akseltrykket hvilket betyder
meromkostninger, lang sagsbehandlings tid for godkendelse af nyt
materiel, lang sagsbehandlings tid for ansøgning om genåbning af
spærrede strækninger, man har fjernet eller spærret en stor del af
side og læsse sporene samt en del af havnebanerne og man har planer om
at fjerne yderligere 30-70 % af sidesporene i perioden 2007-2014, spor
og bane normer der stiller urealistiske store krav til standarden på
spor og strækninger der udelukkene anvendes til godstog, side og
læssespor samt havnebaner der ikke er inversteret penge i i de sidste
mange mange år så de ikke er udformet så de gør det nemt at rangere på
en effektiv måde, osv osv.........
Alt dette betyder at det er meget svært at tjene penge samt at nå ud
til kunderne på en fornuftig måde uden at det koster store summer for
operatørerne, ligeledes betyder det at operatørerne kører rundt med
noget gammelt materiel med fare for nedbrud, også det faktum at ATC
koster en formue at få monteret i lokomotiverne er en hindring da det
på den måde er svært at skaffe trækkraft.
Det ville hjælpe meget at man omlagde afgifterne for at passere
Storebælt, således at man betalte efter tog størrelse, lille afgift
til små tog og lidt større til store tunge tog, Ligeledes skulle
afgiften for kørsel på BDK infrastrukturen udformes, man skal renovere
de sidespor der benyttes hurtigt og man skal lade de side og læssespor
ligge der ikke benyttes ikke fjerne dem, ligeledes skal man uden tøven
renovere og åbne de godsbaner operatørerne ønsker at benytte. Hvis
politikerne hvirkeligt ønsker at få mere gods fra vej til bane bliver
de nødt til at se på afgifterne for kørsel indenlandsk samt at
inverstere penge i at renovere gods-havne-læsse og side spor samt at
ny anlægge spor de steder hvor det er nødvendigt. Eventuelt kunne man
sige at der betales ingen eller en lille afgift for at køre
indenlandsk imens transittrafikken betaler en større del af gildet.
Men alt dette har meget lange udsigter, da der overhovedet ingen hjælp
er at hente fra Transportministeren og politikerne, det bliver kun ved
snakken. Men det kan konstateres at det er en politisk beslutning at
den indenlandske jernbanegodstransport er ved at uddø, det som
Transporministeren flere gange har udtalt, at det skyldes de korte
afstande og at det er besværligt holder ikke vand, det kan man se både
i England, Sverige, Norge og Tyskland her transporterer man gods på
jernbane på lige så korte afstande som der inden for landest grænser
her.
J.C
Aabenraa
> Privatbanerne må kun køre gods på Banedanmarks infrastruktur hvis det
> foregår som underleverandør til Railion.
Må lokalbanerne da ikke køre som underleverandør til andre operatører end
Railion ?
--
mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk
Det må de sikkert godt men det er Railion der står som operatør for
godskørslen på: Vestbanen, Lemvigbanen,Nordjydske jernbaner,
Frederiksværksbanen og Lollandsbanen derfor kører de som
underleverandør til Railion.
Mig bekendt bruger CFL Cargo ikke underleverandører men lejer materiel
og mandskab hos privatbaner, DSB museum og Veterantog Vest til kørsel
i hele landet.
J.C
Aabenraa