Bn-vogne

S. Kann

På København H så jeg i går kl. ca. 2005, MZ 1401 komme trækkende med
den længste togstamme, jeg tror, jeg har set. Man kunne ikke se det
sidste køretøj p.g.a. banens krumning ved Posthuset, men alle vognene
var Bn ell. Bns og alle stærkt overmalet med grafitti.
Toget holdt for stop ved spor 1 mod nord. Hvor skulle det hen og hvor
befinder de mange vogne sig nu?
:-) Stefan K

Herluf Holdt, 3140

S. Kann skrev:

Ifølge Jernbanen.dk skulle de til Herning for at skrottes:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=15314

--
Herluf :·)

Herluf Holdt, 3140

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ifølge Jernbanen.dk skulle de til Herning for at skrottes:
> http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=15314

Her ses MZ 1401 med de 18+6 BN/BNS-vogne på vej
til Herning:
http://www.youtube.com/watch?v=Y-2uuBbXcUA

http://www.youtube.com/watch?v=kWBdasovf-o

--
Herluf :·)

S. Kann

On 28 Apr., 15:20, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

Tak for oplysningen.
:-) Stefan K

Thomas H.

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge Jernbanen.dk skulle de til Herning for at skrottes:
>
> http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=15314

Det er endnu ikke besluttet om de skal skrottes. De er kørt til Herning da
der er sporplads til at have dem stående.

Mvh
Thomas

Lars Kongshøj

Den 29/04/11 08.38, Thomas H. skrev:

Mon ikke de skal til Døllefjelde-Musse om et par uger? Eller hvilket
materiel bruger man dertil, det kan jeg ikke huske.

Men de skal vel gemmes til at køre Ro-Rof senere på sæsonen?

Mvh. Lars

Elmer Fjort

"Lars Kongshøj" skrev i meddelelsen

Er det ikke lidt langt at køre dem væk, hvis de skulle bruges til
Døllefjelle marked??
Roskildefestivalen må i år klare sig med 2x4 MR.

Iøvrigt holder der stadig en hel del Bn på KT, men tilsyneladende kun en
styrevogn

Elmer

Lars Kongshøj

Den 04/05/11 13.05, Elmer Fjort skrev:

> Er det ikke lidt langt at køre dem væk, hvis de skulle bruges til
> Døllefjelle marked??

Jo.

De skal vel også køre MR så?

> Roskildefestivalen må i år klare sig med 2x4 MR.

Er det ikke lige i underkanten? Hvad er årsagen?

Men jeg har aldrig oplevet MR i firedobbelt traktion.

Men er det ikke lidt langt at køre de skinnebusser? ;-)
Så mange mener jeg bestemt ikke der står i Næstved. Og dem der står der
skal bruges til den daglige drift.

Er det fordi man mangler lokomotiver til Bn-erne?

Mvh. Lars

Oh Vandringsmand

Materieltog 7174 fra Århus til Fredericia kan mange aftener bestå af 4 gange
MR/MRD.

"Lars Kongshøj" <lars_k...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lars Kongshøj

Den 04/05/11 23.58, Oh Vandringsmand skrev:

> Materieltog 7174 fra Århus til Fredericia kan mange aftener bestå af 4 gange
> MR/MRD.

Dette materieltog er vel for servicetjek i Fa?

Jeg ved ikke hvor mange MR de har stående i Næstved, men man skal næppe
have fat i den store tabel. Jeg mener at de kører enkeltvis til Fa, når
de skal tjekkes.

Så jeg tror ikke de har MR på lager til at passe Ro-Rof-togene. De må
hentes i Jylland.

I øvrigt vendes enkelte af togene nogle gange i Gadstrup (i hvert fald
tidligere) af praktiske årsager, men normalt på Rof.

Teknisk kaldes det vist "arbejdstog på fri bane". :-)
Samme som togene til Vejle Sygehus.

Mvh. Lars

Jens Lindhard

"Oh Vandringsmand" <sletdetteohv...@fiberhjem.dk> skrev i en
meddelelse news:4dc1cc24$0$315$1472...@news.sunsite.dk...

> Materieltog 7174 fra Århus til Fredericia kan mange aftener bestå af 4
> gange MR/MRD.

Det er 5 gange MR/MRD.

mvh

Jens Lindhard

Christian Poulsen

Lars Kongshøj skrev i dk.fritid.jernbaner:

> Jeg ved ikke hvor mange MR de har stående i Næstved, men man skal næppe
> have fat i den store tabel. Jeg mener at de kører enkeltvis til Fa, når

De kører alt i mellem 2 til 5 sæt i de udvekslingtog. Det sker to gange om
ugen, onsdag og lørdag.

> Så jeg tror ikke de har MR på lager til at passe Ro-Rof-togene. De må
> hentes i Jylland.

Korrekt. I puljen i Næstved, vil der ikke være sæt nok til at frigive 2 x 4
sæt til et evt. Roskildetog.

Særtoget til Døllefjelde køres i øvrigt med MF/IC3 i år.

--
Christian Poulsen

Elmer Fjort

"Lars Kongshøj" skrev i meddelelsen

Jo.

Jeg har hørt at grunden til at det bliver MR, er at Bn ikke længere må køre
med passager.
Hvorfor ved jeg så ikke noget om.
Der står ikke mere end det daglige forbrug i Næstved, men ovre i Fredericia
skulle der være et stort lager med dem,
efter at Arriva har returneret dem de brugte.

Elmer

Christian Poulsen

Elmer Fjort skrev i dk.fritid.jernbaner:

> Jeg har hørt at grunden til at det bliver MR, er at Bn ikke længere må køre
> med passager. Hvorfor ved jeg så ikke noget om.

Fordi at de stået hensat så længe. Men vil, forståeligt nok, ikke ofre
sikkerhedsmæssigt eftersyn på vognene. Udover det, så skal personalet også
efteruddannes, da de jo ikke har kørt med dem siden august hvor de blev
hensat.

Hensatte Bn-vogne på Gb:
http://goo.gl/fAnbr

Blog om dengang de blev hensat:
http://goo.gl/xJY15

--
Christian Poulsen

Elmer Fjort

"Christian Poulsen" skrev i meddelelsen

> [...]

efteruddannes, da de jo ikke har kørt med dem siden august hvor de blev

Hvorfor dog ikke?? Hvis det var tanken at vognene skulle bruges til særtog
skal de jo alligevel vedligeholdes.

Personalet bortset fra de aller yngste vil formentligt kunne køre Bn vogne
i søvne.
Når man har kørt med dem i næste n30 år, så betyder et ½ år fravær ikke
noget som helst.
Du skal vel heller ikke op til en ny køreprøve hvis du ikke har haft et rat
i hænderne i 6 måneder.

Jo jeg ved godt at trafikstyrelsen og politiet ikke er det samme.

Elmer

Lars Kongshøj

Den 05/05/11 10.28, Christian Poulsen skrev:

> [...]
> ugen, onsdag og lørdag.

> Korrekt. I puljen i Næstved, vil der ikke være sæt nok til at frigive 2 x 4

Hvor mange MR står der i Næstved?

Mvh Lars

Christian Poulsen

Elmer Fjort skrev i dk.fritid.jernbaner:

> Hvorfor dog ikke?? Hvis det var tanken at vognene skulle bruges til særtog

> skal de jo alligevel vedligeholdes.

Så mange særtog med Bn kører DSB jo heller ikke.

> Personalet bortset fra de aller yngste vil formentligt kunne køre Bn vogne
> i søvne.

Vi er helt enige.

--
Christian Poulsen

Lars Kongshøj

Den 06/05/11 20.37, Christian Poulsen skrev:

> Så mange særtog med Bn kører DSB jo heller ikke.

Nej. Systemet er byrokratisk, men er det ikke muligt at få dispensation?

Jeg synes at Bn på Ro-Rof har fungeret fint i mange år. Hvis man har
henstillet dem er det vel fordi man risikerer at få brug for dem igen?

Mvh. Lars

Christian Poulsen

> Hvor mange MR står der i Næstved?

Det svinger meget.

Her torsdag og fredag har der været 10 sæt. Men omløbet kræver kun 9 sæt inkl.
driftsreserver. Så der har faktisk været et reservesæt for meget.

--
Christian Poulsen

Christian Poulsen

Lars Kongshøj skrev i dk.fritid.jernbaner:

> Jeg synes at Bn på Ro-Rof har fungeret fint i mange år. Hvis man har

> henstillet dem er det vel fordi man risikerer at få brug for dem igen?

De bliver hugget op på Aarhus Havn i løbet af maj/juni-måned alle sammen.

Det er slut med Bn :(

--
Christian Poulsen

Lars Kongshøj

Den 06/05/11 21.37, Christian Poulsen skrev:

Øv - der er snart ikke andet end skinneledbusser tilbage :-(

/Lars

Christian Kragh

Har hørt at 1401 kørte med ca. 55 km/t op af storebælt hvor den kørte
langsomst...

Det er noget andet end en ME der har problemer allerede ved 5-6
dobbeltdækker vogne.

Christian

Andreas M.

Christian Kragh <tur...@gmail.com> wrote:
> Det er noget andet end en ME der har problemer allerede ved 5-6 dobbeltdækker vogne.

Næh, det lyder egentlig ret lig ME, sidst jeg kørte en ME med 815 tons på
krogen op af Storebælt lå den på 65 km/t hvor det gik sløvest.

--
Andreas M.

Stig Bang-Mortensen

Det er jo fordi de diesellokomotiver, som kører rundt i Danmark, ikke har så
meget effekt.

Stig Bang-Mortensen