V&K vil sælge DSB og købe el-tog

Bosse

Bertel Lund Hansen

Bosse skrev:

> http://www.berlingske.dk/danmark/vk-vil-saelge-dsb-og-koebe-elektriske-tog

Nu skal vi igen til for alvor at elektrificere banestrækningerne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Pihl Knudsen

On 24 Sep., 08:00, "Bosse" <axy...@joqwan.com> wrote:
> http://www.berlingske.dk/danmark/vk-vil-saelge-dsb-og-koebe-elektrisk...
>
> --
> mvh
> Bosse

Ligger der ikke en ret stor risiko ved, at afgive kontrollen over en
så væsentlig brik i Danmarks transportinfrastruktur? (Ja, jeg ved da
godt, at DSB intet har med den fysiske jernbaneinfrastruktur at gøre -
men DSB er rygraden i offentlig transport i DK - og deraf
bekymringen).

Bekymringen skal ses i lyst af, at jeg engang har læst om nærmest
kaotiske tilstande i England siden privatiserinen og opsplitningen af
British Rail - er det stadigvæk tilfældet?. Er det ikke tankevækkende,
at Tysklands DB (Deutsche Bahn/Die Bahn) hverken er privatiseret eller
opsplittet i operatør/infrastrukturforvalter?

Er det overhovedet en god idé at sælge DSB med henvisning til disse
spørgsmål?

Mvh.

Anders Pihl Knudsen

Bertel Lund Hansen

Anders Pihl Knudsen skrev:

> Ligger der ikke en ret stor risiko ved, at afgive kontrollen over en
> så væsentlig brik i Danmarks transportinfrastruktur?

Jo. Regeringen kan køre det i sænk på ganske kort tid som det har
taget hundredevis af år at opbygge.

> Er det overhovedet en god idé at sælge DSB med henvisning til disse
> spørgsmål?

Nej.

Den socialdemokratiske regering solgte TDC for 15 milliarder og
var stolte af den gode pris. Kapitalfonden (som var revnende
ligeglad med firmaet som sådan) slankede det og optog et lån på
75 milliarder.

Der er kun kunderne til at betale.

Hans Kjaergaard

On Fri, 24 Sep 2010 00:57:08 -0700 (PDT), Anders Pihl Knudsen
<pihlk...@gmail.com> wrote:

>Ligger der ikke en ret stor risiko ved, at afgive kontrollen over en
>så væsentlig brik i Danmarks transportinfrastruktur?

Jo, men politik er "det muliges kunst".

>Er det overhovedet en god idé at sælge DSB med henvisning til disse
>spørgsmål?

Hvis man er ægte liberal og tror på at staten skal være en minimuns
stat, så giver det god mening at sælge alt det jordiske gods staten
ejer, så er staten slanket og værdierne er kommet ud og arbejde.

Staten har jo sådan set ikke brug for penge til andet end forsvaret,
og deres grej kan jo leases.

Alt andet kan jo lige så godt ligge i private hænder (og
brugerbetaling), og det gælder hele vejen rundt, veje, broer, skoler,
sygehuse, kloaker, ja fyld selv på.

Der er store penge at spare på statens drift hvis man slanker staten,
og en slanket stat betyder alt andet lige, at nogle skal betale mindre
i skat.

Og det lykkeligeste menneske på jord er det som betaler mindst muligt
i skat.

Enhver er jo sin egen lykkeds smed.
Går det skidt for en, er det jo enes egen skyld, man ligger som man
har ret.
Man skal jo bare tage sig sammen, det har dem det går godt jo gjort,
og bare se på dem, der er jo ingen problemer.

/Hans

Stig Bang-Mortensen

Anders Pihl Knudsen wrote:
> [...]
> godt, at DSB intet har med den fysiske jernbaneinfrastruktur at gøre -
> men DSB er rygraden i offentlig transport i DK - og deraf

Jeg tror det var Brian Mikkelsen der fornylig sagde at privatiseringen af
f.eks. telenettet var gået for vidt. Man mistede kontrollen med kobberet.

> [...]
> at Tysklands DB (Deutsche Bahn/Die Bahn) hverken er privatiseret eller
> opsplittet i operatør/infrastrukturforvalter?

De kaotiske tilstande i Storbritanien skyldtes at infrastrukturforvalteren
fik "pengetjening" som højeste målsætning. Det betød at man lod hånt om
vedligeholdelse.

At DB ikke er skilt ad skyldes en modvilje mod at efterkomme EU's direktiver
om opsplitning. Der er i det hele taget en modvilje mod at gøre tingene
anderledes end på tysk.

> Er det overhovedet en god idé at sælge DSB med henvisning til disse
> spørgsmål?

Personligt synes jeg det er blødt, men hvis det er det der skal til for at
komme videre med elektrificringen så for min skyld ingen alarm.

Stig Bang-Mortensen

Bertel Lund Hansen

Stig Bang-Mortensen skrev:

> Personligt synes jeg det er blødt, men hvis det er det der skal til for at
> komme videre med elektrificringen så for min skyld ingen alarm.

En ting er at der kommer et par milliarder ind. Jeg vil se dem
blive brugt til elektrificering før jeg tror på det.

Hvor meget elbane får man for 5 milliarder?

Hvad vil det koste at bringe alle signalerne op til nutidig
standard?

Stig Bang-Mortensen

Bertel Lund Hansen wrote:

> En ting er at der kommer et par milliarder ind. Jeg vil se dem
> blive brugt til elektrificering før jeg tror på det.
>
> Hvor meget elbane får man for 5 milliarder?

En del, men langt fra hele landet. Mange af stumperne ligger allerede og
venter selvom der er brugt fra lageret andre steder.

> Hvad vil det koste at bringe alle signalerne op til nutidig
> standard?

Det har ikke noget med sagen at gøre, da der allerede kører et projekt til
22 mia DKK til anskaffelse af nye signalsystemer.

Stig Bang-Mortensen

Anders Pihl Knudsen

"Hans Kjaergaard" <hans.k...@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]

> Der er store penge at spare på statens drift hvis man slanker staten,
> og en slanket stat betyder alt andet lige, at nogle skal betale mindre

Privatiseringen af DSB giver ingen skattelettelser - det vil jeg gene vædde
på :-).

> [...]
> gjort,
> og bare se på dem, der er jo ingen problemer.

I en tid med global opvarmning og trængselsproblemer på vejene, er det vel
netop IKKE en god idé at gamble med driftssikkerheden i den kollektive
transport. I så fald vil "dem der klarer sig godt" bruge bilen i endnu
højere grad og dermed belastes hele samfundet i sidste ende.

/Anders Pihl Knudsen

Jens Kr. Kirkebø

On Fri, 24 Sep 2010 14:11:16 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k...@post5.tele.dk> wrote:

>Og det lykkeligeste menneske på jord er det som betaler mindst muligt
>i skat.

Ja, det er jo morsomt at all forskning viser at det faktisk er stikk
motsatt. Landene med høyest skattetrykk er også de som har en
gjennomsnittlig mest lykkelig befolkning, mens de med lavest
skattetrykk har den minst lykkelige befolkningen...

lom k

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> var stolte af den gode pris. Kapitalfonden (som var revnende
> ligeglad med firmaet som sådan) slankede det og optog et lån på

en vigtig ting at huske er at TDC desværre fik alle kablerne med.
DSB's "kabler" ligger jo hos bane.dk

lom k

Stig Bang-Mortensen wrote:

efter min fattig mening (efter TDC sagen) så er det forbasket vigtigt
at ved et salg af DSB. Så er det KUN matrielt der sælges. Stationer
billet salg kiosker etc etc bliver hos staten(bane.dk) Lige som at
billet systemet skal være et stort. ikke noget med Arriva billetter som
ikke kan bruges hos DSB etc etc. Skal kunne købe en bilette fra A til
B. look a like rejsekortet

Steen Thomassen

Den 24-09-2010 09:57, Anders Pihl Knudsen skrev:
> [...]
> at Tysklands DB (Deutsche Bahn/Die Bahn) hverken er privatiseret eller
> opsplittet i operatør/infrastrukturforvalter?
England/Storbritannien - det bliver ikke et forbillede - der er man
kommet længere på anden måde og fx Sverige er et bedre eksempel.

Tyskland er efter min noget rodet. På en gang køber de op som fx Arriva,
sætter sig på aktier mv . uden at for infrastruktur afklaret inden de
går i gang.

> Er det overhovedet en god idé at sælge DSB med henvisning til disse
> spørgsmål?

DSB er stille og rolig på vej til blive en privat virksomhed. De er
allerede meget uafhængige af staten i det daglige. Trafikministeriet
styrer DSB via en kontrakt på samme måde som Arriva og DSBFirst.
Forskellen er at det ikke har været i udbud.

Mvh
Steen

Bertel Lund Hansen

lom k skrev:

> en vigtig ting at huske er at TDC desværre fik alle kablerne med.

Jo, men det var ikke min pointe. Den er at samfundet taber på en
privatisering - hver gang.

Erik Olsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, men det var ikke min pointe. Den er at samfundet taber på en
> privatisering - hver gang.

Jeg kunne godt tænke mig at se en præcisering og uddybning af din
påstand forsåvidt angår jernbaneområdet i Danmark. Der er flere forhold
som taler for det modsatte:

1. Den større fokus forud for salget af DSB Gods førte til betydelige
resultat- og effektivitetsforbedringer, men desværre ikke tilstrækkeligt
til at forhindre salget.

2. De selskaber som købte DSB Gods, har samlet indført yderligere
forbedringer af såvel resultater som effektivitet. Det har bl. a.
medført lukninger hhv. afståelser af de dele af driften som var håbløst
underskudsgivende, og investering i de dele som ikke var.

3. Forløbet af Arrivas overtagelse af driften på jyske
sidebanestrækninger har på længere sigt og trods Trafikstyrelsens
væsentlige fejl ved udarbejdelse af trafikudbudet og Arrivas
startvanskeligheder været positivt.

4. På infrastrukturområdet er i stigende grad sket en resultatforbedring
og effektivisering ved inddragelse af private entreprenørvirksomheder i
såvel anlægs- som vedligeholdelsesopgaver. Hvorvidt dette også gælder
for rådgivnings- og planlægningsopgaver, tør jeg ikke udtale mig om.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen