Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Kasser eller kassetter til H0-materiel?

2 visninger
Gå til det første ulæste opslag

agi...@gmail.com

ulæst,
11. feb. 2008, 03.25.2811.02.2008
til
Hej.

Er der nogen der kender til et godt system af kasser, kassetter eller
evt. tasker, som er designet til, at man kan pakke sine H0-lokomotiver
og vogne på en smart måde? Og hvor det er nemt at tage frem igen.

Det kunne f.eks. være noget, der passer ind i skuffer, skabe, reoler,
etc.

Men det kunne også være et system, der gør det nemt at transportere.

Henvisninger til gør-det-selv-tegninger og tips modtages også gerne.

Mvh.

Anders Gilbro Nielsen

Søren Buus Daugaard

ulæst,
11. feb. 2008, 03.32.4911.02.2008
til

<agi...@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg bruger klodskasser, som let kan stables og transporteres.
Lokomotiver og vogne pakker jeg så i fryseposer - et stk. i hver - så bliver
de ikke skrammet.
Med de venligste hilsener
Søren Daugaard
ope...@stofanet.dk

Tomas .

ulæst,
11. feb. 2008, 03.46.3111.02.2008
til
agi...@gmail.com skrev:

Se evt. nyeste artikel på mj-blog.dk

--
Mvh.

Tomas

Occam

ulæst,
11. feb. 2008, 04.40.1811.02.2008
til
On 11 Feb., 09:46, Tomas . <huttelbut...@hotmail.com> wrote:
> Se evt. nyeste artikel på mj-blog.dk

Og her er et direkte link:
http://www.mj-blog.dk/2008/02/opbevaring-af-modeltog/

Hvis man vil gøre systemet jeg beskriver mere sikkert, skal man nok
opbygge rumdelere i f.eks. balsakarton. Det var egentligt min plan at
gøre det selv, men vognene og lokomotiverne ligger faktisk ret godt på
det bløde underlag sålænge kasserne blot skal transporteres rundt i
lejligheden.

Mvh
- Occam

MSS

ulæst,
11. feb. 2008, 10.14.2911.02.2008
til

Hej Occam

Fin idé! :-) Det ser ud til at være nogle rigtigt gode kasser.
Selv har jeg p.t. heller ingen bane, og jeg har "læsset" mange af mine
godsvogne over i papkasser, for ikke at skulle pakke hver enkelte ud
af deres respektive originalæsker hver gang jeg lige vil opstille en
stamme. Man kan dog blive ret bekymret for om alle smådelene også
bliver siddende på vognene, for ikke at tale om lakken...
Ved polstring af æskerne er det i øvrigt også vigtigt at denne
polstring ikke er et materiale som trin og andre smådele hænger fast i
-det kan være en rigtig detalje-dræber..!

Mvh
MSS

Søren Buus Daugaard

ulæst,
11. feb. 2008, 11.38.3311.02.2008
til

"MSS" <trashbins...@yahoo.dk> skrev i en meddelelse :

Ved polstring af æskerne er det i øvrigt også vigtigt at denne
polstring ikke er et materiale som trin og andre smådele hænger fast i
-det kan være en rigtig detalje-dræber..!

Derfor kan det være en god idé, at anbringe vogne, loks. ect. i fryseposer
eller lign. inden de kommer i kasserne.
Hvis vogne m.m. evnt. skal ligge i flere lag, kan engangsvaskeklude bruges
som mellemlæg.
Mvh.
Søren Dauaard
ope...@stofanet.dk

Erik Olsen DK

ulæst,
11. feb. 2008, 13.01.3011.02.2008
til
MSS wrote:

> Ved polstring af æskerne er det i øvrigt også vigtigt at denne
> polstring ikke er et materiale som trin og andre smådele hænger fast i
> -det kan være en rigtig detalje-dræber..!

Ja, rigtigt, jeg har tidligere haft lidt problemer i den retning.

Men meget værre, jeg har også haft problemer med et
skumpolstringsmateriale som efter et par år blev nedbrudt og klæbede til
modellerne. Det er ikke særligt rart, og det kan være svært at rense af
uden at beskadige detaljer, bemaling, påskrifter m. v.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Jørgen Røn

ulæst,
11. feb. 2008, 14.03.2811.02.2008

>Ved polstring af æskerne er det i øvrigt også vigtigt at denne
>polstring ikke er et materiale som trin og andre smådele hænger fast i
>-det kan være en rigtig detalje-dræber..!

Hvad med at bruge filt, f.eks den samme type som bruges på eksamenbordet.
Det er forholdsvis tykt og jeg tror ikke detaljerne hænger fast i det.
Alternativt kan man bruge tyndere filt som på f.eks billardborde monteret
ovenpå noget tynd skumgummi, f.eks engangsvaskeklude. Her hænger der
garanteret ikke nogen detaljer fast.

--
Venlig hilsen
Jørgen Røn

pmn

ulæst,
14. feb. 2008, 15.20.3914.02.2008
til

"Jørgen Røn" <sa...@DELETEskilteskoven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alternativt kan man bruge tyndere filt som på f.eks billardborde monteret
> ovenpå noget tynd skumgummi, f.eks engangsvaskeklude. Her hænger der

Felderbanen har/ har haft skumplader hvor materiellet ligger på skrå. SVJH
50 * 50 cm til 100-200 kr.
Materialet er sandsynligvis en god kvalitet, der ikke nedbydrydes så let,
og kan også skæres til de kasser man vil bruge.
engangs vaskeklude mm er ikke UV stablile og kan ikke anbefales til
langtidsindpakning.

Vh Per

Jørgen Røn

ulæst,
14. feb. 2008, 15.34.5914.02.2008
til

"pmn" <in...@invalid.epokemodeller.dk> skrev i en meddelelse

> engangs vaskeklude mm er ikke UV stablile og kan ikke anbefales til
> langtidsindpakning.

Nu mente jeg heller ikke, at man skulle pakke ind i vaskeklude (og skrev det
vist ikke heller) ;-)), men bruge dem som underlag under en filtdug for at
gøre underlaget mere blødt og stødabsorberende. Hvis vaskekludene ligger
under et filtlag, så er det vel begrænset hvor meget UV lys det bliver udsat
for.

Forøvrigt opbevarer jeg nogle af mine egne lok og vogne i "gamle"
kopipapirkasser med lodrette skillerum lavet af bukket pap og vandrette
skillerum lavet af kraftig pap.
Der kan være 3-4 lag i en kasse. med 3 lok eller lange vogne pr. lag.
Jeg har selvfølgelig husket, at sætte de tungeste ting nederst i kassen :-).
Systemet fungerer fint. Det egner sig ikke til transport, men til opbevaring
i en reol er det godt og billigt.

0 nye opslag